برداشت از آيه ۱۸۶ #سوره_آل_عمران
📌#امتحان
#سالک الی #اللّه بايد به وسيله #مال و #جانش #امتحان بدهد زيرا هميشه در دنيا مردمانی بوده اند که ديگران بخصوص #مؤمنان را اذيت زيادی میکرده اند. اگر #سالک الی #اللّه به وسيله استقامتش توانست #صبر کند و #تقوايش را حفظ نمايد موفّق است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌بهترین برنامه و روش زندگی
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
اِنَّ اَحْسَنَ الْحَديثِ كِتابُ اللّه ِ وَ خَيْرَ الْهُدي هُدي مُحَمَّدٍ صلي لله عليه و آله وَ شَرَّ الاُْمورِ مُحْدَثاتُها؛
بهترین سخن، #کتاب خدا و بهترین #روش، روش پیامبر صلی لله علیه و آله و #بدترین امور #بدعت هاست (پدیده های مخالف دین).
📚بحارالأنوار، ج 77، ص 122، ح 23 .
☘☘☘
🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه و معارف وحیانی است.🌷
👇👇👇
کافی، ج 2، ص 599 ، ح 2.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (30)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
مفسران و قرآن شناسان از آغاز كاوشهاى تفسيرى و قرآن شناسانه خود درباره حروف مقطعه قرآن به بحث و بررسى پرداخته، آراء و احتمالهاى گوناگونى ابراز داشته اند كه از قول و احتمال مى گذرد. (89) اكنون به نقل و نقد برخى از آنها مى پردازيم.
☑ راى يكم
حروف مقطعه از متشابهاتى است كه علم آن مخصوص خداى سبحان است و درك آن ميسور غير خدا نيست، (90) چنانكه خداى سبحان مى فرمايد: هو الذى انزل عليك الكتاب منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات فاما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه و ابتغاءتاويله و ما يعلم تاويله و ما يعلم تاويله الا الله... (91) پاسخ: حروف مقطعه قرآن را نمى توان از متشابهات به شمار آورد؛ زيرا متشابه آيه اى است كه مى تواند دلالت بر معنايى روشن داشته باشد يا مى توان از آن معنايى را استظهار كرد، ليكن آن معنا، باطل حق نما و پيروى از آن فتنه انگيز باشد، در حالى كه حروف مقطعه چنين نيست، يعنى معنى حروف مزبور روشن نيست.
▫ توضيح اين كه، در قرآن كريم واژه متشابه گاهى به معناى شبيه است، چنانكه درباره ميوه ها مى فرمايد: متشابها و غير متشابه ؛ (92) ميوه هاى يك باغ با اين كه از زمين، آب، نور، هوا، حرارت و باغبان واحد برخوردار است، برخى يكسان و شبيه هم است و برخى بى شباهت به يكديگر. در ابتداى سوره زمر نيز تشابه به اين معنا (همگونى و شباهت) را وصف سراسر قرآن شمرده است: الله نزل احسن الحديث كتابا متشابها؛ (93) آيات قرآن كريم در كلام حق بودن، اعجاز، برهانى بودن و حكمت بودن همگون و شبيه است.
▫ اما تشابهى كه در طليعه سوره آل عمران مطرح است، وصف برخى از آيات قرآن و بدين معناست كه برخى آيات قرآن داراى چند معناست كه بعضى از معانى آن سالم و بخى شبهه انگيز است و به عبارتى ديگر، باطل حق نماست ؛ چون شبيه مراد متكلم است، ولى مراد متكلم نيست ؛ چنانكه حضرت اميرالمومنين (عليه السلام) درباره شبهه مى فرمايد: و انما سميت الشبهه شبهه الانها تشبه الحق.... (94)
▫ متشابه به معنايى كه ذكر شده از نسخ دلالتهاى لفظى است. بدين معنا كه لفظ گاهى در معناى حق ظهور دارد، ولى گاهى محتمل بين چند معناست كه برخى حق و برخى باطل است و حروف مقطعه چون مدلولش روشن نيست تا شبهه انگيز و پيروى آن فتنه انگيز باشد از متشابه (آيه اى كه مدلول روشنى دارد ولى باطل حق نماست) به شمار نمى آيد.
▫ افزون بر اين، حتى اگر حروف مزبور از متشابهات نيز باشد، تفسيرپذير است و نمى توان گفت از امورى است كه خداوند علم آن را براى خود برگزيده و ديگران از فهم آن عاجزند؛ زيرا مفسران مى توانند با ارجاع آنها به محكمات آنها را تفسير كنند؛ محكمات، مادر و سامان بخش متشابهات است و هر متشابهى در دامان محكمات معناى راستين خود را باز مى يابد و تفسير مى پذيرد و آنچه علمش مخصوص ذات اقدس الهى است و غير از خدا كسى آن را نمى داند تاويل متشابه است، نه تفسير آن: واخر متشابهات...و لا يعلم تاويله الا الله... (95)
======================
89- البرهان فى علوم القرآن ، ج 2، ص 173 در تفسير مجمع البيان (ج 1، ص 112) 11 قول و در تفسير كبير (ج 2، ص 5) 20 قول و در تفسير القرآن الكريم ، اثر شهيد سيد مصطفى خمينى (ج 2، ص 285) 26 قول نقل شده است .
90- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 150؛ تفسير تبيان ، ج 1، ص 48؛ البحر المحيط، ج 1، ص 158
91- سوره آل عمران ، آيه 7
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت13:نکات تفسیری آیات9و10 سوره انشقاق
وَ يَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُوراً
☑ ۱ - اعطاى نامه عمل به دست راست انسان در قیامت و حسابرسى آسان از او، فرح بخش و شادى آفرین است. (و ینقلب إلى أهله مسرورًا)
☑۲ - کسانى که نامه عمل آنان به دست راستشان عطا شود، در قیامت با خویشاوندان خود مأنوس خواهند بود. (و ینقلب إلى أهله) فعل «ینقلب» دلالت مى کند که مراد از «أهل»، همان خویشاوندان انسان در دنیا است که در قیامت نیز در کنار او خواهند بود. برخى مراد از «أهل» را، حور و غلمان بهشتى دانسته اند; ولى واژه انقلاب (رجوع کردن) و نیز جمله «إنّه کان فى أهله مسروراً» در آیات بعد، دیدگاه نخست را تأیید مى کند.
☑۳ - دریافت کنندگان نامه عمل با دست راست، با آسان گذراندن مرحله حسابرسى، شادمان به نزد خویشاوندان خود بر خواهند گشت. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه ... و ینقلب إلى أهله مسرورًا)
☑۴ - انس با خویشاوندان و سربلندى نزد آنان در قیامت، از زمره پاداش هاى الهى است. (و ینقلب إلى أهله مسرورًا)
۵ - انسان ها در قیامت، تنها و دور از خویشاوندان، مورد حسابرسى قرار خواهند گرفت. (فسوف یحاسب ... و ینقلب إلى أهله)
🔅🔅🔅
وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ کِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ
☑ ۱ - براى هر انسان، نامه عملى است که آن را در قیامت دریافت خواهد کرد. (یأیّها الإنسن ... فأمّا من أُوتى کتبه ... و أمّا من أُوتى کتبه وراء ظهره)
☑۲ - امتناع کردن از دریافت نامه عمل در قیامت، امکان پذیر نیست. (و أمّا من أُوتى کتبه) برداشت یاد شده، از مجهول بودن «اُوتى» استفاده شده است.
☑۳ - نامه عمل برخى از انسان ها در قیامت، از پشت سرشان به آنان واگذار خواهد شد. (و أمّا من أُوتى کتبه وراء ظهره) از ضمیمه این آیه با آیه اى که از گرفتن نامه عمل با دست چپ سخن گفته است (الحاقه، آیه ۲۵)، به دست مى آید که این گروه، نامه عمل خود را با دست چپ از پشت سر خود تحویل خواهند گرفت.
☑۴ - برخى از مردم، در مواقف قیامت روى برگشته، با حوادث آن روز از پشت سر مواجه خواهند شد.* (أُوتى کتبه وراء ظهره) این آیه را مى توان در راستاى آیه ۴۷ سوره«نساء» دانست; در این احتمال «ردّ صورت ها به پشت سر» - که در آن آیه آمده است - مربوط به قیامت بوده و مراد برگرداندن حقیقى صورت ها است. و نامه عمل آنان، از پشت سر به آنها داده خواهد شد.
☑۵ - واگذارکنندگان نامه عمل به انسان ها در قیامت، برخى را محترم شمرده و با گروهى دیگر برخوردى تحقیرآمیز و خفّت بار خواهند داشت. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه ... و أمّا من أُوتى کتبه وراء ظهره)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت14:نکات تفسیری 11و12 سوره انشقاق
فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُوراً
☑ ۱ - مشاهده نامه اعمال در قیامت، مایه آگاهى به کردارها و پیش بینى کیفرها است. (و أمّا من أُوتى ... فسوف یدعوا ثبورًا)
☑۲ - گرفتن نامه عمل از پشت سر در قیامت، سرآغاز گرفتارى در موقعیتى دشوار که هر کس، فریاد هلاکت خواهى و آرزوى مرگ سر خواهد داد. (فسوف یدعوا ثبورًا) «ثبور» به معناى هلاکت و تباهى است.(مفردات راغب)
☑۳ - دریافت نامه عمل از پشت سر، رمز و نشانه محکومیت در عرصه حسابرسى است. (فسوف یحاسب ... فسوف یدعوا ثبورًا) تقابل دو گروه دریافت کننده نامه عمل، بیانگر این است که هر دو حسابرسى خواهند شد; ولى نتیجه آن در مورد آنان متفاوت است. بنابراین گرچه «فسوف یحاسب» تنها در مورد یک دسته آمده است; ولى دسته دیگر نیز به قرینه حرف «سوف» - که بین گرفتن نامه عمل از پشت سر و فریاد واویلاى شخص، فاصله اى را مفروض گرفته - مورد محاسبه قرار خواهند گرفت.
☑۴ - محاسبه و رسیدگى به اعمال کسانى که نامه عمل خود را از پشت سر دریافت کرده اند، سخت و اندوه بار خواهد بود. (حسابًا یسیرًا ... مسرورًا ... فسوف یدعوا ثبورًا) برداشت یاد شده، از مقابله دو گروه استفاده شده است. از آنجا که گروه اول حسابى آسان داشته و شادمان خواهند شد، دانسته مى شود که براى گروه دوم، جز سختى حساب و غمگین شدن نخواهد بود.
🔅🔅🔅
وَ يَصْلَى سَعِيراً
☑۱ - کسانى که نامه عمل خود را از پشت سر دریافت مى کنند، به آتش برافروخته جهنم گرفتار شده و در آن خواهند سوخت. (و یصلى سعیرًا) «صَلى»; یعنى، حرارت را چشید (مصباح). در لسان العرب آمده است: صَلِىَ فلان بالنار یَصْلى صُلِیّاً احترق (سوخت). راغب مى گوید: «صَلِىَ بالنار»; یعنى، به آتش مبتلا شد و از برخى اهل لغت نقل مى کند که: «صلى النار»: دَخَلَ فیها (درون آتش رفت). «سعیر» (بر وزن فعیل) به معناى مفعول است; یعنى، داغ و برافروخته. (مفردات راغب)
☑۲ - «سعیر»، از نام هاى جهنم است. (سعیرًا)
☑۳ - خلود دوزخیان در جهنم (و یصلى سعیرًا) «صلاة» (ریشه «یصلى» در نظر زجاج) در اصل بر ملازمت دلالت دارد (لسان العرب). بنابراین فعل «یصلى»، بر جاودانگى دلالت خواهد داشت.
☑۴ - جهنم، داراى آتشى برافروخته و شعلهور (سعیرًا)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Baghare1_Hamd_Shakernejad_172254.mp3
13.61M
#قرآن
#اسلام
#استاد_حامد_شاکر_نژاد
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_قاف
🔅🔅🔅
📼 تلاوت آیات آخر سوره بقره و سوره مبارکه حمد توسط استاد حامد شاکرنژاد مجتمع امام تهران تاریخ 95/1/16
📌 تلاوت استاد حاج حامد شاکر نژاد
🕑 زمان:37دقیقه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
خیانت یکی از جلوات هوی 7.mp3
4.8M
#سیر_و_سلوک (7)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:39 دقیقه
🌿🌿🌿
📼خیانت یکی از جلوات هوی
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظلم ستیزی، بدور از وابستگی ها
شعار رسمی #جاهلیت این بود: (اُنصُر اَخاک ظالماً اَو مَظلوماً)؛ به فکر برادرت، به فکر #قبیله ات، به فکر باندت، به فکر حزبت، به فکر همفکرت باش؛ چه #ظالم ، چه #مظلوم ! وقتی اسلام آمد، وجود مبارک حضرت ( #نبی_اکرم (ص) ) دو تغییر داد. گفت: نگویید اُنصُر اَخاک ظالماً اَو مَظلوماً، بگوئید (اُنصُرِ المَظلُوم سَوآء کانَ اَخاک اَم غیر اَخاک). به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد، چه برادرتان نباشد! و اگر خواستید همین #شعار را بدهید، بگوئید اُنصُر اَخاک ظالماً اَو مَظلوماً؛ معنایش را عوض کنید. یعنی به فکر برادرت باش، برادرت را کمک بکن. برادرت، هم حزبت، هم قبیله ات را کمک بکن. اگر مظلوم است، به داد او برس. اگر ظالم است، دستش را بگیر که ظلم نکند؛ این کمک به اوست.
🔷️ ر.ک نهج الفصاحه / صفحه ۲۶۵
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حزب
#باند
#ظلم_ستیزی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۸۸ #سوره_آل_عمران
📌#ستايش_بيجا
برای #سالک الی #اللّه پرخطرترين صفتی که نبايد داشته باشد و الاّ او را از پای درمی آورد صفت #حب جاه و مقام است. #سالک الی #اللّه نبايد دوست داشته باشد که #مردم بخصوص به آنچه در او نيست او را #ستايش کنند. زيرا او با اين صفت به هيچ وجه از عدم موفّقيّت #نجات پيدا نمی کند و #عذاب دردناکی در انتظار او است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌کتاب روشنگر
امام علی علیه السّلام فرمودند:
اِنَّ اللّه َ تعالي اَنْزَلَ كِتابا هاديا بَيَّنَ فيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا؛
خدای تعالی کتابی راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبی را پیش گیرید تا هدایت شوید و از راه بدی دوری جویید تا به مقصد برسید.
📚نهج البلاغه، خطبه 167.
☘☘☘
🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه و معارف وحیانی است.🌷
👇👇👇
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
رشد و کمال نتیجه تلاش خالصانه.mp3
429.6K
📌رشد و کمال، نتیجه تلاش خالصانه
☑️استاد ملکی کارشناس قرآنی رادیو معارف
چرا هیچ وقت به آرامش باطنی نمی رسیم و همیشه فکر می کنیم در حال خسران هستیم؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
🔴 رابطه اعتقاد به شانس با بینظمی و بیعدالتی در جامعه
.
🔹 در همه قرآن و کلمات پیغمبر(ص) و ائمه(ع)، نامی از بخت و شانس نمیبینیم. از طرف دیگر، کتب فلسفه از قدیم هر وقت از بخت و اتفاق بحث کردهاند، به عنوان یک موهوم از آن یاد کردهاند.
.
🔹 پس این خیال درباره بخت با آن قدرت خارقالعاده و عظیم از کجا پیدا شده که تصور شده قدرت بخت از عقل، علم، کار، کوشش، هنر، صنعت، زور، از همه چیز بالاتر است؟
.
🔹 مبدأ الهامبخش این فکر شیطانی چیزی جز بینظمیها و پستی و بلندیهای بیجهت و اولویتهای بلااستحقاق نیست.
.
🔹 هر وقت عدالت اجتماعی متزلزل شود، استحقاقها رعایت نشود، حقوق مراعات نگردد، در تعویض مشاغل حسابهای شخصی و توصیه و پارتی مؤثر باشد، فکر بخت و شانس و امثال اینها قوّت میگیرد و توسعه پیدا میکند.
.
📚 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۷۴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 26
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
⏪ 79. عمل براي رستگاري و نجات: «ثمرة العقل العمل للنجاة»[ شرح غررالحكم، ج3، ص329.]؛ ميوه #عقل، عمل كردن براي نجات است.
⏪ 80. علم و عمل: «ثروة العاقل في علمه و عمله»[ همان، ص351.]؛ دارايي عاقل در علم و عمل اوست. «ثروة الجاهل في ماله و أمله»[ همان.]؛ دارايي جاهل در مال و آرزوي اوست.
«العلم عنوان العقل»[ شرح غررالحكم، ج1، ص208.]؛ عنوان #عقل و سرفصل و دليل آن، علم است.
⏪ 81. تحمّل، نيكو كرداري و احسان: «ذو العقل لا ينكشف إلاّ عن احتمال و إجمال و إفضال»[ همان، ج4، ص31.]؛ صاحب #عقل بودنِ هر كسي را جز از تحمّل، نيك كرداري و احسان او نتوان كشف كرد. چنانكه عاقل و خردورز شدن، از اين معادن و معادن فضل و رجحان ظهور ميكند و سر برميآورد.
⏪ 82. دوستي با مردم: «رأس العقل التودّد إلي النّاس»[ همان، ص51 و ج1، ص354.]؛ ريشه عقل، دوستي با مردم است. «رأس الجهل معاداة الناس»[ همان، ج4، ص51.]؛ ريشه جهل، دشمني با مردم است. «أوّل العقل التودّد»[ همان، ج2، ص384.]؛ نخستين گام #عقل، دوستي كردن است.
⏪ 83. منفعت بخش بودن دوستي و اطاعت عاقل: «عمارة القلوب في معاشرة ذوي العقول»[ همان، ج4، ص356.]؛ آبادي قلبها در معاشرت با صاحبان #عقل نهفته است. أطع العاقل تغنم»[ همان، ج2، ص175.]؛ از عاقل اطاعت كن تا سود ببري.
⏪ 84. حسن آثار: «عقول الفضلاء في أطراف أقلامها»[ همان، ج4، ص365.]؛ #عقل صاحبان فضيلت در نوشتار قلمي آنهاست.
⏪ 85. اعتراف به جهل: «غاية العقل الإعتراف بالجهل»[ همان، ص374.]؛ غايت #عقل انسان در اعتراف به جهل است.
ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 55
🌿🌿🌿
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 240
(پيام به #همايش يادبود آية اللّه سيد جلال الدين #آشتياني (قدسسرّه)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢سالک پویا و پایا
عقلِ برهاني كه از شائبه قياس، خيال، گمان و وهم طاهر باشد، سالك پويا و پايايي است كه عقلانيّت خويش را وامدار چيزي نمي داند و فنّ آوري خود را با سفارش كسي شروع نكرده است تا به دستور شخصيّت حقيقي يا حقوقي آن را متوقّف كند، بلكه چون معلوم او در حدّي متوقّف نيست، وي نيز در ادامه راه تعقّل توقّفي نخواهد داشت.
▫ وقتي به ضرورتِ مبدأ هستي، وحدت و ساير اسماي حسناي وي پي برد و هنگامي كه از حتمي بودن علوم وَحياني آگاه شد، عميقاً در صدد كشف اسرار جهان، انسان و پيوند اين دو عنصر حسّاسِ خلقت خواهد بود و چون خود را محتاج علوم الهي مي داند، هرگز بدون دليل معتبر نقلي فتوا نمي دهد و همان طوركه انسانهاي معصوم(عليهمالسلام)، مانند انبيا و امامان معصوم(عليهمالسلام)، در اِثاره دفائن عقول سهم تعيين كننده دارند: «...و يُثيروا لهم دفائن العقول» [نهج البلاغه، خطبه 1.]، حكماي متألّه، فقيهان متعبّد و... در اِثاره دفائن نقول تأثير بسزايي دارند.
▫ اين تعامل متقابل بين عقل و نقل كه هر كدام با احرازِ نصابِ لازم، حجّتِ شرعي شمرده مي شود، در كشف پاسخِ پرسشهاي متنوّع كار آمد بوده و در اعتصام به قرآن و عترت كه حَبل متينِ آويخته خدايند، نه چون بارانِ انداخته، راهنماي امين و مُبيّنِ رصين اند؛ طرد هر يك مستلزم هدم خود و ديگري است و چون اين دو عنصر محوري دين، متلازم بلكه لازم و ملزوم اند، حذف ملزوم، يعني عقل برهاني از حوزه يا دانشگاه، موجب هضم نقل معتبر از اين دو حصنِ حصين خواهد بود، چنان كه احساس نارواي تقابل بين عقل و نقل، مايه بي مهري متقابل صحابه درايت با اصحاب روايت است كه به زيان هر دو و به سود رقيبِ عتيد مي باشد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 240 (پيام به #همايش يادبود آية اللّه سيد جلال الدين #آشتيا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 241
(پيام به #همايش يادبود آية اللّه سيد جلال الدين #آشتياني (قدسسرّه)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢عقل و نقل نه،عقل و شرع
▫ ادبيّات محاوره اي غير از ادبيّات استدلالي است؛ اوّلي در نگرش و نگارش كارگاهي خود، عقل را در برابر دين مي پندارد و مي گويد: فلان مطلب عقلي است يا ديني، عقلي است يا شرعي، و دومي در منظر بارگاهي خويش، عقل را در قبال نقل مي بيند و چنين مي گويد: فلان مطلب عقلي است يا نقلي، عقلي است يا سمعي، زيرا عقل تجربي يا تجريدي، اگر روشمندانه اجتهاد نمايد و در ظلّ نصّ و نه در برابر آن، به جزم يا طمأنينه برسد، لازم است طبق آن عمل شود.
▫ اختلاف در باب عقل، چونان تشتّت اصحاب نقل، دليل بي پايگي عقل مداري نيست، چنان كه سند بي مايگي نقل محوري نخواهد بود. از اين رهگذر، مي توان به مخاصمه مصنوعي علم و دين خاتمه داد. هر چه با عقل برهاني اعمّ از تجربي ، رياضي، فلسفي، كلامي، فقهي، حقوقي واخلاقي مانند نقل معتبر، اگر وابسته به عرصه «بود و نبود» است، مي توان طبق آن چنين گفت: خداوند چنان كرد؛ يعني از تكوين خدايي گزارش داد و اگر پيوسته به ساحتِ «بايد و نبايد» است، مي شود به استناد آن گفت: خداوند چنان دستور داده است؛ يعني از تشريع الهي خبر داد و هرگز دين در گزاره هاي نقلي خلاصه نمي شود و هيچ گاه علم خارج از محدوده دين، به معناي جامع و كامل خود كه فعل و قول [و] حكمت و حكم خداوند را دربردارد، نخواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
4_5935883762167449739.mp3
20.16M
📌عاشورا تفسیر یا #تحریف
📎تحلیلی منطقی و #خردمندانه از #قیام امام حسین علیه السلام
📎عباس حسین دوم
▫️استاد رحیم پور ازغدی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آدم شدن.mp3
1.05M
#وارستگی
#علم_و_عمل_صالح
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 آدم شدن
🔹 به ما گفتند اگر در حوزه ها و دانشگاه ها كار علمی انجام می دهید، علم به تنهایی سودمند نیست باید با وارستگی همراه باشد، علمِ بی وارستگی اگر زیانبار نباشد سودمند نیست. اینكه در بخش های فراوانی از قرآن كریم فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾؛ یعنی عالم حوزوی یا استاد دانشگاهی باید عالم باشد؛ محقّق باشد علماً، متحقّق باشد عملاً تا بیراهه نرود و راه كسی را هم نبندد. نه از روحانی عالم بی عمل كاری ساخته است, نه از دانشگاهی محقّق بی تحقّق كاری ساخته است.
🔹 اصرار قرآن كریم بر این است كه اگر كار علمی انجام میدهید، حتماً باید با عمل صالح همراه باشد؛ منتها گاهی تزكیه را قبل از تعلیم ذكر می كند و گاهی تعلیم را قبل از تزكیه؛ آن جا كه میفرماید: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾، نه برای آن است كه علم از وارستگی بالاتر است، علم مقدّم بر وارستگی نیست، بلكه مقدّمه است! اگر كسی حوزه درس میخواند یا دانشگاه می رود، علمش مقدمه بر آدم شدن است نه مقدّم! لذا فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾؛ اما آن بخش هایی كه تزكیه را بر علم مقدّم می دارد، برای اینكه آدم شدن مقدّم بر عالِم شدن است، چه عالم حوزوی و چه عالم دانشگاهی. پس اگر كسی در محور دانش حركت میكند، باید بداند علم یك طرف قضیه است، آن آدمیت و بی راهه نرفتن و راه كسی را نبستن طرف دوم قضیه است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
در مورد بیجا صحبت کردن 8.mp3
5.19M
#سیر_و_سلوک (8)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:42دقیقه
🌿🌿🌿
📼در باره بیجا صحبت کردن
☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
انعام 1.mp3
15.75M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 1
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
💢راهیابی به ملکوت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_صادق
#امام_جعفر_صادق
#ملکوت
#شیخ_مفید
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۹۵ #سوره_آل_عمران
📌#هجرت
#سالک الی #اللّه بايد از محلی که نمی تواند در آنجا به راهش ادامه دهد #مهاجرت کند و اگر در راه خدا او را #تبعيد کردند يا او را #اذيت نمودند يا با او #جنگ کردند و او اينها را #تحمل نمود، خدای تعالی #گناهان او را #جبران می کند، او را در راهش موفّق می نمايد، او را در باغ و بوستان های مُلکی و ملکوتی در #دنيا و #آخرت وارد می کند و بهترين ثواب ها را به او می دهد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کارگزاران امام حسین علیه السلام.mp3
1.8M
#دفن_بدن_جون_غلام_امام_حسین_علیه_السلام_در_كربلا
#چشم_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 کارگزاران امام حسین علیه السلام 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دفن_بدن_جون_غلام_امام_حسین_علیه_السلام_در_كربلا
#چشم_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 کارگزاران امام حسین علیه السلام
▪️ وجود مبارک سالار شهیدان الهی فکر می کند، «خلیفة الله» است و خلیفه کار «مستخلف عنه» را می کند. در بین راه از مکه به طرف کربلا و کوفه می آمدند چادر و خیمه ای نصب بود، حضرت فرمود خیمه کیست؟ عرض کردند خیمه عُبَیْدُالله بْن حُرّ جُعْفی است. حضرت نماینده فرستاد حرّ را به خیمه خود دعوت کرد او از آمدن امتناع کرد. خود ابی عبدالله برای آخرین بار برای نجات او حرکت کرد. حسین بن علی آمد به نزدیک چادر من یا وارد شد و من را به کربلا دعوت کرد؛ من همان عذر قبلی را گفتم که من آدم بی طرفی در سیاست هستم، من از کوفه بیرون آمدم برای اینکه اگر در کوفه بودم که با حکومت می جنگیدم که دنیای من در خطر بود، با شما می جنگیدم که دین من در خطر بود، من آمدم اینجا؛ ولی کمک مالی می کنم، این اسب را حاضرم بدهم، این شمشیر را حاضرم بدهم، این سپر را حاضرم بدهم. حضرت این جمله قرآن را خواند فرمود: ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾،[1] الآن جای شمشیر و نیزه نیست الآن جای خون است، الآن خودت باید بیایی! کسی که اهم و مهم را نمی داند، واجب و مستحب را نمی داند، واجب و غیر واجب را نمی داند، چه وقت باید حرف امام زمانش را گوش بدهد این گمراه است، ما از چنین آدمی سرباز نمی خواهیم. این حرف چه کسی است؟! خدا در سوره «کهف» فرمود: در کلّ نظام خلقت من یک #کارگزار بی عُرضه ظالم و شیطان صفت ندارم، این «مَا اتَّخَذتُ» که نیست، این «کان» منفی آن نقش را دارد ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾؛ فرمود من خدایی نیستم که آدمی که شیطان صفت باشد در کارگاه خود داشته باشم. همین بیان را حسین بن علی در آن صحنه استدلال می کند، فرمود من کسی نیستم که در اردوی من چنین کسی باشد، او حاضر بود کمک مالی کند ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾.
▪️ این همه توصیه برای بزرگداشت جریان کربلا، می بینید این حرف های جهانی می زند، تنها وارث خلیل حق نیست، تنها وارث موسای کلیم و عیسای مسیح (علیهما السلام) نیست، این به عنوان «خلیفة الله» مثل اینکه دارد جهان را اداره می کند، کاری که «مستخلف عنه» او دارد همان حرف را می زند ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾، این استدلال خداست که من این کار را نمی کنم، در دستگاه من آدم فاسدی نیست. سیدالشّهداء هم فرمود در دستگاه من آدم گمراهی نیست، کسی که بین واجب و غیر واجب، بین اهمّ و غیر اهمّ فرق نگذارد در دستگاه ما نیست. دستگاه ما دستگاهی است که همه را با #چشم_حق می بیند.
▪️ همه ما شنیدیم که وجود مبارک حسین بن علی در بالای سر علی بن الحسین خم شد و این پسر را بوسید، درست است؟! یک غلام سیاهی هم در کربلا بود وجود مبارک حسین بن علی خم شد صورت این غلام سیاه را بوسید.
یک جا رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سفید فرق نکند با سیاه
▪️ این یک حکم ابدی است که اختصاصی به جریان آن روز و روزهای دیگر ندارد و بساط اموی را بالکلّ برچید و سخنان نورانی زینب کبرا همین طور بود، سخنان نورانی امام سجاد (علیه السلام) این طور بود که فرمودند ما آمدیم آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم و ذات اقدس الهی این قربانی را پذیرفته و این هدف را به مقصد رسانده و ما را پیروز کرد و ما پیروز شدیم «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم».[2]
[1]. سوره کهف، آیه51.
[2]. الأمالی(للطوسی)، النص، ص677.
📚 سخنرانی شب تاسوعا
تاریخ: 1397/06/27
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom