نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
🔅🔅🔅
▫ سوره انفطار هشتاد و دومین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء سیام قرآن جای دارد. این سوره را «إنفطار» مینامند چون در اولین آیه آن از انفطار به معنای پاره شدن و ازهم گسستن آسمان سخن به میان آمده است. سوره انفطار درباره وقوع قیامت، شرایط و نشانههای آن سخن میگوید و از سرنوشت ابرار (نیکان) و فُجّار (بدکاران) و جایگاه هر کدام خبر میدهد.
▫ در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده هر كس سوره انفطار را قرائت كند، خداوند به تعداد همه قبرها و ده برابر قطرههای برف و باران به او حسنه میدهد.
▫ این سوره را اِنفطار نامیدهاند؛ زیرا در اولین آیه آن، از انفطارِ آسمان، به معنای پارهشدن و ازهم گسستن آسمان به هنگام قیامت، سخن به میان آمده است. نام دیگر این سوره إنفَطَرَت است.
▫ سوره انفطار جزو سورههای مَکّی و در ترتیب نزول هشتاد و دومین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف نیز هشتاد و دومین سوره است. و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▫ سوره انفطار ۱۹ آیه، ۸۱ کلمه و ۳۳۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سورههای مفصلات (دارای آیات کوتاه) است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نگاشت2:محتوی کلی سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
🔅🔅🔅
سوره انفطار درباره وقوع قیامت و شرایط و نشانههای آن و حوادثی سخن میگوید که در پایان جهان رخ میدهد؛ همچنین انسان را به نعمتهای خداوند که سراسر وجود او را گرفته است توجه میدهد و با تقسیمبندی انسانها به دو گروه ابرار (نیکان) و فُجّار (بدکاران)، درباره سرنوشت و جایگاه هر کدام سخن میگوید و اینکه فرشتگانی گرامی (کِرامًا کاتِبِینَ) اعمال هر انسانی را ثبت و ضبط میکنند.
در تفسیر مجمع البیان از پیامبر (ص) نقل شده هر كس سوره انفطار را قرائت كند، خداوند به تعداد همه قبرها و ده برابر قطرههای برف و باران به او حسنه میدهد.همچنین از پیامبر(ص) آمده است هر کس خوش دارد در قیامت به من بنگرد، چنانکه با چشم سر میبیند، سورههای تکویر، انفطار و انشقاق را قرائت کند. شیخ صدوق در روایتی از امام صادق (ع) نقل میکند هر كس سوره انفطار و انشقاق را در نمازهای واجب یا مستحب خود قرائت کند، خداوند حاجتها و خواستههایش را روا میدارد و بین او و خداوند حجابی نخواهد بود و همواره خداوند با نظر عنایت به او مینگرد تا از حسابرسی مردم فارغ گردد.
در منابع حدیثی برای قرائت این سوره خواصی چون خلاصی از زندان،ایمنی از رسوایی روز قیامت و قویشدن دید چشم و برطرف شدن دردهای چشمی ذکر شده است.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نگاشت3:محتوی کلی سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
🔅🔅🔅
💢 آیات مشهور
يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ (آیه ۶)
ترجمه: اى انسان، چه چيز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته؟
⏪ در تفسیر نمونه آمده است، هدف این آیه در هم شکستن غرور و بیدار کردن انسان از خواب غفلت است. در نهج البلاغه نیز خطبهای از امام علی(ع) درباره این آیه نقل شده است. امام(ع) در این خطبه انسان را مخاطب قرار میدهد و گلایه میکند چرا آدمی جرئت بر گناه یافته و مغرور شده است و اصلاً نگرانِ این دردش نیست و حال آنکه که در بسیاری از سختیها نگران دیگران است. چگونه بیمِ شبیخونِ خشم خداوند او را از این خواب غفلت بیدار نمیکند و چگونه با ناتوانی و ضعفش در مقابل پروردگارش جرئت معصیت دارد؛ پروردگاری که کریم است و احسان و فضلش را از بندهاش دریغ نداشته و او را لحظهای از لطفش محروم نکرده است.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس الوحی تبریزی (۵) _ علامه و استقبال از شبهات
سالروز رحلت #علامه_طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) است که این بزرگوار در طی این نیم قرن، در آن بخش های #حکمت و #کلام و #فلسفه و #تفسیر تقریباً سفره ای پهن کرده است که اکثری دست به #قلم ها عائله ایشان هستند.
ماهی دو بار سوار اتوبوس می شد، به تهران می رفت تا با این برادران عزیز #دانشگاهی بنشیند، #شبهه های آنها را بشناسد و پاسخ بدهد. این پیرمرد سوار ماشین کرایه ای بشود، به گاراژ برود، تنها برود و تنها بیاید؛ این کارها، کارهای عادی نیست! انسان تا شبهه را نشناسد که نمی تواند پاسخ بدهد! به استقبال شبهه بروید، شبهه برکت الهی است؛ اینها شرّ بالعرض است، شرّ بالذات نیست.
✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۷۶/۰۸/۲۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#علامه_طباطبائی
#شمس_الوحی_تبریزی
#المیزان
#شبهات
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فایل نصبی دردانه.apk
11.42M
🔰#معرفی_نرم_افزار 🔰
📚عنوان : نرم افزار دردانه
📖موضوع نرم افزار : فرهنگی
📌#کپی فقط با ذکر منبع مجاز است
#نرم_افزار
#دردانه
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
#کارگزاران_فرهنگی (19)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
✳️اصول کار #فرهنگی
⏪3. اصل سوم شرح صدروبرخورداری از روحی بزرگ
المص،كِتابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ في صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنينَ (2/اعراف)
كتابى است كه بر تو نازل شده، در دل تو از آن ترديدى نباشد، تا به آن بيم دهى و مؤمنان را پندى باشد.
◽️بی شک یکی از شرایط اساسی در کارگذار فرهنگی داشتن شرح صدر است و پایبندی به اصول مذکور در کتاب و سنت (سند فرهنگی) عامل بی بدیل موفقیت کارگزاران می باشد.
⏮4. اصل چهارم توفیق الهی ضرورتی انکارناپذیر برای ضمانت تاثیرگذاری فعالیت فرهنگی
انكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ 56/قصص
تو هر كس را كه بخواهى هدايت نمىكنى. خداست كه هر كه را بخواهد هدايت مىكند و او هدايت يافتگان را بهتر مىشناسد.
📃پيامها:
☑️1-وظيفهى انبيا ابلاغ پيامهاى الهى و ارائه راه است. پذيرفتن يا عدم پذيرش مردم ربطى به آن بزرگواران ندارد. «إِنَّكَ لا تَهْدِي»
☑️2- پيامبران، براى هدايت منحرفان سوز و شور داشتند. «مَنْ أَحْبَبْتَ»
☑️3- هدايت، كار خداوند است كه فقط شامل دلهاى پاك و آماده مىشود
#توحید_محوری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحيم
راه مستقیم
یکی از آفت هایی که ادیان الهی را همواره مورد تهدید قرار می دهد، تحریف و ساخت نسخه های جعلی و بدلی است.عده ای برای رسیدن به دنیا، برخی به جهت داشتن دلی پر از مرض و... مردم را از مسیر مستقیم الهی دور می کنند. اما خداوند متعال در اینجا از باب حکمت خویش، امامان و جانشینانی برای پیامبر (ص) تعیین نموده و آنها را به سلاح علم و عصمت مجهز کرده است. تا مردم به وسیله ی آنها به صراط مستقیم رفته و وارد در کوره راه های کفر و نفاق نگردند.به عنوان مثال یکی از بزرگترین درگیری ها و محل های اختلافات مسلمین در مباحث اعتقادی توحیدی است.برخی به نام اشاعره به تعبد به آیات قرآنی روی آورده و عقل را در مواجهه ی با آیات الهی تعطیل نمودند، گروهی دیگر به اسم معتزله به عقل منزلتی بسیار رفیع تر از حد معمول بخشیدند. قومی که به خوارج مشهور شدند، بنای به تحجر و خشک مقدسی با توحش را برداشته و قس علیهذا.در اینجا خاندان پیامبر (ص) که داناترین مردم به کتاب الهی بودند، مسیر تعبد صحیح را به مسلمین آموخته و اسلام واقعی را از اسلام های دروغین و بدلی که دستاویز حاکمان بود؛ ممتاز و متمایز ساختند. چنانکه امام رضا (علیه السلام ) در حدیثی گهربار فرمود: اى ابن ابي محمود! وقتى مردم به چپ و راست مي روند تو ملازم طريقه ما باش، زيرا هر كس با ما همراه شود ما با او همراه خواهيم بود، و هر كس از ما جدا شد ما نيز از او جدا خواهيم شد.[1]
بنابراین امر امامت برای هدایت مردم به صراط مستقیم که تنها یکی هست، از باب حکمت و لطف بر خداوند واجب می باشد. وگرنه با این همه اختلاف عقیده و انحراف برآمده ی از دنیا طلبی حاکمان ستمگر، غرض اصلی از بعثت انبیا که همانا هدایت مردم است، نقض می شد. حال آنکه خداوند حکیم است و کار بیهوده انجام نمی دهد.
.........................................................
عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص 303
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۴۸ #سوره_انعام
📌رسيدن به مقام اولياء #خدا
#مبلّغين الهی و تمام #انبياء عليهم السلام برای آنکه مردم را به #ثواب ها بشارت دهند و از #عذاب ها بترسانند مبعوث شده و فعاليت می کنند که اگر کسی راه #ايمان، اعتقادات، #تزکيه نفس، اصلاح #روح و اعمال خود را در پيش بگيرد حتماً به مقام #اولياء خدا که نه #خوفی آنها را می گيرد و نه #محزون می شوند، خواهد رسيد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢با تو تنها نیستم
امام سجاد علیه السّلام فرمودند:
لو مات من بين المشرق و المغرب لما استوحشتُ بعد ان يكون القرآن معي.
اگر همة مردمی که ما بین مشرق و مغرب هستند بمیرند من از تنهایی هراس نکنم بعد از آن که قرآن با من باشد.
📚الکافی، ج 2، ص 602
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 10.mp3
7.32M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 10
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
وقاحت وحیا 40.mp3
5.29M
#سیر_و_سلوک (40)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:53 دقیقه
🌿🌿🌿
📼وقاحت و حیا 1
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
💢 ممنوعیت #نماز در حال #مستی
«یاأیّها الّذین ءامنوا لا تقربوا الصلوة و أنتم سکاری حتی تعلموا ما تقولون و لا جنبا الاّ عابری سبیل حتی تغتسلوا... » [ نساء / ۴۲.] .
ازآیه شریفه فوق چند حکم اسلامی استفاده میشود.
⏪ الف) از نظر #قرآن کریم افراد مست نمی توانند مشغول #نماز شوند و نماز آنها در این حال باطل است. فلسفه ی آن هم روشن است. زیرا نماز سخن گفتن با خداوند است و انسان باید بفهمد چه میگوید؛ در برخی از روایات آیه ی شریفه به مستی خواب تفسیر شده است؛ یعنی در حالی که کاملاً بیدار نشده اید نماز نخوانید، ولی این تفسیر از جمله ی «حتی تعلموا ما تقولون»استفاده میشود گرچه در معنای «سکاری» داخل نشود.
⏪ ب) باطل بودن نماز در حال جنابت که با جمله «و لا جنبا»به آن اشاره شده است سپس استثنایی برای این حکم بیان فرموده و میگوید: «الاّ عابری سبیل» مگر اینکه مسافر باشید و در مسافرت گرفتار بی آبی شوید که در این حال نماز خواندن به شرط تیمّم جایز است «فلم تجدوا ماء فتیمّموا صعیدا طیبا» ولی بعضی از روایات گوید: مقصود از صلوة در آیه محل نماز گزاردن و مسجد است یعنی در حال جنابت وارد #مسجد نشوید مگر اینکه بخواهید عبور کنید.
⏪ ج) جواز نماز خواندن یا عبور از #مسجد بعد از غسل کردن که با جمله «حتی تغتسلوا» بیان شده است.
⏪ د) تیمّم برای #معذورین (افرادمریض یامسافردرصورت پیدانکردن آب). [. نمونه ۳/۳۹۵.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 257
پيام به #دانشجويان زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢دانش سودمند!
چون انسان، سالك به سوي مقصد ابدي است، علمي به حال او سودمند است كه مناسب با گوهر سالك و موافق با مسلك و راه و هماهنگ با مقصود وي باشد و اگر دانشي با هيچ كدام از اضلاع سه گانه يا با بعضي از آنها همآوا نبود، چنين علمي نافع نخواهد بود و هرگز جزء برنامه هاي آموزشي
يا پژوهشي جامعه با تقوا قرار نمي گيرد: «وَقَفوا أسماعهم علي العلم النافع لهم».[1]
كسي كه دوران تحصيل خويش را وقف فراگيري دانشِ سودمند نمود، هنگام تدريس نيز عمر خود را وقف تعليم علم نافع مي نمايد. آنگاه صدر و ساقه زندگي چنين دانشوري را سودرساني تشكيل مي دهد و نموداري از آنچه قرآن حكيم درباره حضرت مسيح(عليهالسلام) فرمود، راجع به او صادق است: (و جعلني مباركاً اَين ما كنت).[2]
سرّ آنكه گوشه اي از سيره پربركت عيساي مسيح(عليهالسلام) در حيات طيّبه عالِم متعهّد ظهور دارد اين است كه عالمانِ مُتديّن وارثان پيامبران اند: «إنّ العلماء ورثة الأنبياء».[3]
آنچه يك دانشمند از علم نافع فراگرفت، مسبوق به افاضات پيامبران الهي است، زيرا خداوند قبل از آفرينش افراد عادي پيامبر را خلق كرد تا هر كسي به دنيا مي آيد، در كناره سفره گسترده وحي، اصول كلي جهان بيني، انسان شناسي و آگاهي از پيوند بين انسان و جهان را به خوبي فراگيرد. آنگاه همين فراگرفته از انبيا(عليهمالسلام) را به كار بندد و با عمل آنها ميراث گرانبهاي ديگري را از آنان به ارث ببرد، پس عالم معتهّد از دو منظر وارث پيامبران است.
بخش مهمّ ارث دانشوران اسلامي از رهبران الهي به اين است كه ارث
پيامبران خدا، همانند ارث فردوس، متوقف بر موت وارث است؛ نه مورّث، زيرا در توريث مال، مرگ مورّث لازم است و در توريث كمال مرگ ارادي وارث معتبر است؛ يعني عالم ديني وقتي به مرحله موت ارادي نائل آمد، آنگاه با پيامبران خداوند رابطه حَسَبي برقرار مي نمايد و از آنان ارث مي برد، چنان كه تا با مرگ طبيعي رخت برنبندد، وارث فردوس نخواهد شد.
===========
[1]ـ نهج البلاغه، خطبه 193.
[2]ـ سوره مريم، آيه 31.
[3]ـ الكافي، ج1، ص32.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
یا طبیب
📌شگفتی #پزشکی خدا 2
سوره صافات آیه ۱۴۵-۱۴۶ :
فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِیمٌ (١۴۵) وَأَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَهً مِنْ یَقْطِینٍ (١۴۶)
و درحالیکه بیمار بود، او را در یک سرزمین خشک و خالی از گیاه افکندیم و بوته کدوئی بر او رویاندیم …
🔅🔅🔅
◽️پوست و موی بدن یونس (ع) در مجاورت اسید معده ی نهنگ، به شدت آسیب میبیند؛ چرا در این آیات بوته ی #کدو برای بهبودی وی معرفی میگردد؟
◽️امروزه متخصصان پوست تاکید می کنند، کدو در زمینه مراقبت از 3پوست قدرتمند و بی نظیر است. این گیاه حاوی اکسیدهای قدرتمند آنتی هیدروکسی است که سلولهای مرده #پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلولهای پوستی جدید، و نرم تر و جوانتر شدن این بافت کمک می کند. از طرفی تخم #کدو اسید آمینههای منحصر به فردی دارد که برای درمان ریزش #مو بسیار مفید است.
⏹و چه کسی جز خداوند، این چنین می تواند یونس(ع) را #درمان کند !!!
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
🔅🔅🔅
💢 بهترین و بدترین بندگان از دید خداوند
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
صَمت قلم.mp3
2.08M
🔸سکوت قلم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔸سکوت قلم #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🔅تفسیر و قرآن پژوهش
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢سکوت قلم
🔸 كریمه ای كه نشان سوگند خدا به قلم است، این در اذهان همه آقایان هست كه ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾،[1] عمده دو نكته است: یكی اینكه سوگندهای خدای سبحان به تعبیر سیدنا الاستاد [علامه طباطبایی] (رضوان الله علیه) به بینه است و نه در قبال بینه.[2] در محاكم برای فصل خصومت متخاصمان از یك سو بینه است و از سوی دیگر یمین، ولی سوگند خدا به یمین است نه در قبال یمین. وقتی به قلم سوگند یاد می شود كه مسطورش حق باشد، وگرنه به ابزار سوگند خوردن نه تنها به بینه نیست، در قبال بینه هم نیست؛ یك چیز زائد و بیگانه است. برخی از مسطورها جزء اساطیر اولین است و افسانه است؛ ولو كذب نیست، اما لهو است، بی معناست و آموزنده نیست، این هم جای سوگند نیست.
🔸 در این كتاب شریف تحف العقول از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) نقل شده كه برخی به حضور حضرت عرض كردند چطور پیشینیان موفق بودند، علمای گذشته از توفیق بیشتری برخوردار بودند و مانند آن؛ [حضرت] فرمود: «كَانُوا یتَعَلَّمُونَ الصَّمْتَ وَ أَنْتُمْ تَتَعَلَّمُونَ الْكَلَامَ كَانَ أَحَدُهُمَا إِذَا أَرَادَ التَّعَبُّدَ یتَعَلَّمُ الصَّمْتَ قَبْلَ ذَلِكَ بِعَشْرِ سِنِین»؛[3] آنها ده سال دوره می دیدند تا ساكت باشند كه چگونه ساكت شدن را یاد بگیرند! چه زمانی حرف بزنند، كجا حرف بزنند و چطور حرف بزنند. آدم تا دو كلمه یاد گرفت بخواهد بنگارد؟ این وسط پخته نشد! فرمود اگر دیدی که پیشینیان به جایی رسیدند دوره دیدند. اینها ده سال دهانشان را بستند و جلوی قلمشان را گرفتند «كَانُوا یتَعَلَّمُونَ الصَّمْتَ ... بِعَشْرِ سِنِین» بعد شروع می كردند به نوشتن، نه اینكه از راه برسد و ببیند و بنگارد! آن [مسطور] که جای سوگند خدا نیست! فرمود شما شاگرد این چنینی ارائه كن، ما هم حرفی آن چنان تحویل می دهیم؛ این [شخص] هنوز بیرون نرفته حرف ها را منتشر می كند! كسی امیر بیان است كه امیر #صَمت هم باشد. اینكه [امام علی (سلام الله علیه)]فرمود: «إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ» یعنی چه؟ یعنی ما فصیحیم؟
▫️ شاید چندین بار گاهی در نماز جمعه و گاهی در این همایش ها این حدیث نورانی نهج البلاغه به عرضتان رسید كه فرمود ما خاندان عصمت و طهارت «وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ وَ فِینَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَینَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ»؛[4] ما فرمانده كل حرفیم، یعنی حرف اسیر ماست، می فهمیم چه زمانی حرف بزنیم، چه زمانی حرف نزنیم، بیست و پنج سال بنا شد ساكت باشیم، ساكتیم! در محضر پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به تعبیر سیدنا الاستاد ادب اقتضا می كرد من دهانم را ببندم می بستم! تمام این حرف های نهج البلاغه بعد از رحلت پیامبر است، این چنین نیست كه وجود مبارك حضرت امیر بعداً عالم شده باشد، در همان طلیعه كوه حراء خودش طبق بیان خطبه قاصعه فرمود من می دیدم كه حضرت مجاور حراء بود، دیگری كه نمی دید![5] بعد در همان خطبه قاصعه فرمود یا علی«إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی وَ لَكِنَّكَ لَوَزِیرٌ»؛ فرمود هر چه من می شنوم تو می شنوی، هر چه من می بینم تو می بینی، ولی تو پیامبر نیستی و وزیری. این سند ولایت را كه وجود گرامی رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) امضا كرده است پس حضرت امیر خیلی چیز بلد بود! منتها در تمام این مدت 23 سالی كه در خدمت آن حضرت بود به عنوان #بالاترین_صحابه آن حضرت دم فرو بست؛ معنای فرمانده حرف بودن این است، نه یعنی ما فصیحیم و بلیغیم! ما می فهمیم که چه زمانی حرف بزنیم و چه زمانی حرف نزنیم.
▫️ اگر ائمه (علیهم السلام) در بعضی از اعصار [مانند] عصر عباسی ها ساكت بودند، چون «أُمَرَاءُ الْكَلَام» بودند می دانستند چه زمانی باید ساكت باشند، چه زمانی باید حرف بزنند، چه زمانی باید حوزه تشكیل بدهند و چه زمانی باید در مقابل بیگانه بایستند. بنابراین طبق بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) فرمود اینها دوره می دیدند كه مواظب باشند جلوی قلمشان را بگیرند، جلوی زبانشان را بگیرند، ده سال دوره بود! حالا بعضی ها زودتر از ده سال و بعضی بیشتر از ده سال، ولی ده سال را باید دوره می دیدند «كَانُوا یتَعَلَّمُونَ الصَّمْتَ ... بِعَشْرِ سِنِین» بعد شروع می كردند به نوشتن؛ اگر شما این چنین شدید، بله می توان حرف های دیگری را هم به شما گفت.
[1]. سوره قلم، آیه1.
[2]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج20، ص 147.
[3]. تحف العقول، ص309.
[4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه233.
[5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه192؛ «وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ وَ لَا یرَاهُ غَیرِی».
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
#زندگی_پیامبر
امام هادى (علیه السّلام) فرمود:
⏹ما اهل بیت هنگام خوابیدن ده چیز را مراعات مى کنیم :
طهارت داشتن، صورت بر کف دست راست نهادن، سى و سه مرتبه سبحان اللّه، سى و سه مرتبه الحمد للّه، و سى و چهار مرتبه اللّه اکبر گفتن، رو به قبله خوابیدن به گونه اى که صورت هایمان رو به قبله قرار گیرد، خواندن سوره حمد و آیه الکرسى و آیه شهد اللّه…پس هر که چنین کند بهره خود را از آن شب خود گرفته است.
#سنن_النبی
#علامه_طباطبایی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom