eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(23) @rahighemakhtoom ❇️ویژگی های کار : ⏪5-ایمان و عمل(اندیشه درست+درست اندیشی+رفتار درست+درست رفتاری) محورفعالیت ورمز موفقیت کار فرهنگی والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا وعملوا الصالحات(سوره عصر1و2) ایمان و عمل صالح و پذیرش حق و شکیبایى، بهره گیرى درست از سرمایه هاى وجودى خویش است. (لفى خسر . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) ☑️لزوم حق پذیرى، شناختن و شناساندن حق و پایدارى و شکیبایى براى تحقق آن (تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) ترغیب مؤمنان به توصیه دیگران بر حق و صبر، بیانگر لزوم پایبندى خود به آن دو است. ☑️حق پذیرى و دفاع از حق، نیازمند شکیبایى و استقامت است. (تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) جمله «تواصوا بالصبر»، ممکن است درصدد بیان زمینه هاى لازم براى مفاد «تواصوا بالحقّ» باشد. ☑️صلاح جامعه در کنار اصلاح خویشتن، ضرورتى اجتناب ناپذیر در ثمربخشى وجود انسان (لفى خسر. إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) ☑️ترویج حق و تقویت روحیّه پایدارى، نیازمند مشارکت و هم یارى مردم با یکدیگر است. (تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
Al-Infitar02.mp3
6.51M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 21تفسیر صوتی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
انفطار2.docx
47.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 22:تفسیر متنی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم 📜 فرازی از متن درس در سوره مبارکه «مدثّر» دو بار فرمود اين ﴿ذِكْري‏ لِلْبَشَرِ﴾[12] است ﴿نَذيراً لِلْبَشَر﴾[13] است خصوص مسلمان يا خصوص اهل ايمان أعم از مسلمان و کليمي و اينها نيست ما با بشر کار داريم منتها مکتب‌هايي که در جهان منتشر شده است اين قرآن حاکم بر آنهاست؛ ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾ را در سه جاي قرآن بيان کرد يعني به دست مسلمان‌ها بايد اين کتاب، جهاني بودنش از قوّه به فعل بيايد؛ با تعليم، با تفسير، با تشريح و با حلّ شبهات آن يعني به دست مسلمان‌ها اين کتاب جهاني باشد آدم اگر اين سه آيه را در قرآن تلاوت بکند بگويد: ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾ آن‌گاه فکر بکند که قرآن براي مسلمان‌هاست فقط، اين تام نيست، قرآن براي جوامع بشري است و فائق بر تمام مکتب‌هاست... ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
اعراف 19.mp3
15.14M
19 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معجزات انبیاء (علیهم السلام) 🔸 قرآن كریم كه را می ‌ستاید [و] معرفی می‌ كند، می ‌فرماید اینها در اثر قدرت روح انبیا است، چون ﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾؛[1] خدا می‌ داند كه چه كسی را پیغمبر كند و نبوّت و رسالت را به كدام موطن اعطا كند، بعد هم می ‌فرماید: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾[2] این در نظام تدبیرِ الهی ثبت شده است كه خدا و فرستادگان خدا . خب اگر معجزه قابل اتیان مثل باشد كه شكست می ‌خورد، چون ابزار پیشرفت انبیا معجزه است. برای توده مردم معجزه است كه طریق اثبات نبوّت انبیا است. اگر معجزه قابل اتیان مثل باشد، نظیر علوم غریبه دیگر می ‌شود، آن ارزش را از دست می‌ دهد. این را خدای سبحان نفی كرد و فرمود هرگز شكست نمی‌ خورد. 🔸 در سورهٴ «مجادله» آیهٴ 21 این‌ چنین فرمود: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾ این ثبت شده است، نه اینكه انبیای من را شهید نمی ‌كنند ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقّ﴾؛[3] نه اینكه انبیا را نمی ‌كشند و اینها همیشه در جنگ ها پیروزند، خیلی ها در جنگ ها شهید شدند و شربت شهادت نوشیدند. فرمود رسالت من شكست نمی ‌خورد. به خود انبیا هم فرمود این دین را یا در زمان حیات شما یا بعد از حیات شما من می ‌كنم: ﴿فَإِمَّا نُرِینَّكَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّینَّكَ﴾[4]؛ من آنچه را كه دادم، یك مقداری در زمان حیات شما، یك مقداری بعد از حیات شما، بالاخره دین را تثبیت می‌كنم. رسالت شكست نمی ‌خورد گرچه رسول شهید بشود. شكست نمی‌ خورد گرچه آورندهٴ دین را شهید كنند. ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾،[5] معجزه به هیچ وجه شكست نمی‌ خورد. نه تنها «كتب الله لاغلبنّ انا و رسولی» نه، ﴿وَرُسُلِی﴾ همه انبیا این‌ چنین‌ اند! 🔸 این جزء سنّت های خدای سبحان است كه هیچ پیغمبری شکست نمی خورد: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾؛ همه فرستادگان من پیروزند. با اینكه: ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقّ﴾[6] و مانند آن؛ چه اینكه در سوره «صافات» آیه 171 و 172 و 173 این‌ چنین فرمود: ﴿وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِین ٭ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ ٭ وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمْ الْغَالِبُون﴾ این در قضای الهی گذشت كه همه مرسلین پیروزند و همه سپاهیان من ظفرمندند، اینها و اینها غالب‌اند [و] هرگز شكست نمی‌ خورند؛ در حالی كه بسیاری از انبیا را شهید كردند، بسیاری از جنود الهی را شهید كردند. یحیای شهید شربت شهادت نوشید، امّا و هرگز شكست نخورد، چرا؟! چون آنچه را كه انبیا می ‌آورند، قابل اتیان مثل نیست؛ پس این دو خصیصه در معجزات انبیا هست: نه راه فكری دارد (یك) و نه می ‌توان مثل آن آورد، (دو) البته این دومی در اثر همان اوّلی است، چون راه فكری ندارد، كسی نمی ‌تواند مثل آن بیاورد. [1] . سوره انعام، آیه 124. [2] . سوره مجادله، آیه 21. [3] . سوره آل‌عمران، آیه 21. [4] . سوره غافر(مؤمن)، آیه 77. [5] . سوره مجادله، آیه 21. [6] . سوره آل‌عمران، آیه 21. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 65 🆔 @a_javadiamoli_doross
🔰 تفسیر 💢به اسفل می‌روی یا اعلا؟! 🔹«صراط» انسان از «اسفل سافلین» شروع، و به «اعلا علّیّین» ختم شود؛ و این صراط آنهایی است که حق تعالی به آنها انعام فرموده به نعمت مطلقه، که آن نعمت کمال جمع اسمایی است که بالاترین نعمتهای الهیّه است؛ و صراطهای دیگر، چه صراط سعدا و «منعم علیهم» باشد و چه صراطهای اشقیا باشد، به قدر نقصان از فیض نعمت مطلق، داخل در یکی از دو طرف افراط و تفریط خواهد بود. 📚تفسیر سوره حمد،۷۷ ✅@rahighemakhtoom
1605603660-7580.mp3
14.62M
📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۷ ـ ۲۶ 📌 الی باید بداند که بهترین پوشش برای او است و کوشش کند که او را نکند، او را از دور ننماید زیرا دیده نمی شود و هایش در دل کسانی که ایمانشان کامل نیست و را ولی خود قرار داده اند زیاد است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 درد فراق 🔸 علاقه امام به شاگردانشان شبیه یعقوب به یوسف (سلام الله علیهما) است. یك بیان نورانی قرآن كریم در جریان آن پدر و پسر نقل می‌ كند كه مشابه همان جریان را وجود مبارك امام صادق درباره شاگردانش دارد. آن بیان نوارنی كه خدای سبحان درباره علاقه یعقوب به یوسف دارد آن است كه در وجود مبارك یعقوب آن ‌قدر متأثّر شد كه شكوه‌ اش را به «الله» می‌ برد كه ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی‏ إِلَی اللَّهِ﴾،[1] همین شِكوه را وجود مبارك امام صادق دارد؛ وقتی شاگردانش را می‌ دید, به خدا عرض می ‌كرد: «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی‏ وَ تَقَلْقُلِی‏ . . . فَلَیتَ هَذِهِ الطَّاغِیةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِی»؛[2] ای كاش این نظام طاغوت منصور عباسی اجازه می ‌داد من مدرسه ‌ای می‌ ساختم و شما را هم در آن مدرسه جا می ‌دادم و این علوم را به شما منتقل می‌ كردم. این شكوه وجود مبارك امام صادق به ذات اقدس الهی شبیه همان حضرت یعقوب است. چرا وجود مبارك یعقوب به یوسف دل بسته بود؟ نه تنها برای اینكه فرزند او بود، برای اینكه او می‌ توانست بنشیند و خودش از این نعمت طَرْفی ببندد و مانند آن كه ﴿أَشْكُو بَثِّی وَ حُزْنی‏ إِلَی اللَّهِ﴾. ▫️ وجود مبارك امام صادق هم وقتی شاگردانش را می‌ دید «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی‏ وَ تَقَلْقُلِی‏»؛ من دست‌ تنها و در خانه‌ام هستم، با این شاگردان متعدّدی كه حضرت تربیت كرد! این ‌طور نبود كه نظیر حوزه ‌های علمیه كنونی باشد كه صد نفر, دویست نفر, سیصد نفر كمتر و بیشتر پای منبر حضرت باشند؛ حضرت دو نفر, سه نفر, چهار نفر در طی این سالیان متمادی تربیت كرد که چهار هزار نفر شده است! 🔸 بنابراین شما الآن خدا را شاكر باشید، هستید! این عزیزان, این فرزندان, این دختران, این پسران اینها هم شاگردان امام صادق ‌اند و این معارف را از آن جا دارند یاد می ‌گیرند و این نظام را به بركت همین علوم می ‌شود حفظ كرد. هرگز امكانات رفاهی جامعه را متمدّن نمی ‌‌كند! این و لاغیر! در بیانات نورانی همان حضرت و ائمه دیگر هم هست که فرمود: «إِنَّكُمْ‏ لَنْ‏ تَسَعُوا النَّاسَ‏ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُم»؛[3] جامعه را با مال و اقتصاد نمی‌ شود اداره كرد! این بخش وسیعش در و و و است. جامعه ‌ای كه از نظر مال مرفّه است و از نظر اخلاق تهیدست است، دیگر متمدّن نیست! [1] . سوره یوسف، آیه86. [2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج8، ص215. [3] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص394. 📚 دیدار دانشجویان با حضرت استاد تاریخ: 1394/05/17 🆔 @a_javadiamoli_doross
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 261 رهنمود به جوانان و نوجوانان بمي در مورد اهميت نماز @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 به عرض مي رساند پيشنهاد مسئولان آموزش و پرورش اين شهر را دريافت كرده ام. آنچه در اين پيام كوتاه، راجع به تشويق نوجوان و جوان به نماز مي توان گفت اين است: 1. نماز روح را پاكيزه نگه مي دارد: (إنّ الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنكر).[1] 2. روح طاهر كه داراي عقيده سالم و اخلاق طيّب و عمل صالح است، به طرف خداوند بالا مي رود: (إليه يصْعد الكلم الطّيّب).[2] 3. روح صاعد به خداوند نزديك مي شود: «الصلاة قربان كلّ تقي».[3] 4. روح نزديك به خداوند، هم دستور خدا را به خوبي ادراك مي كند، زيرا خداوند قريب است: (إذا سئلك عبادي عنّي فإنّي قريب) [4]، و هم نياز خود را به آساني به خداوند مي رساند. 5. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم كه نماز را نور چشم خود مي دانست، از باب تشبيه معقول به محسوس، نماز را مانند چشمه زلال معرّفي كرد كه شبانه روز پنج بار كسي خود را با آن شست وشو كند: «تعاهدوا أمر الصلاة... و شبّهها رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم بالحمّة تكون علي باب الرجل فهو يَغتسل منها في اليوم و اللّيلة خمس مرّات... ».[5] 6. اهميّت نماز در اين است كه ساير احكام فرعي تابع اويند: «كلّ شي ء من عملك تَبَعٌ(تابعٌ) لصلاتك».[6] 7. چون تكيه گاه ساير اعمال نماز است و نماز به منزله ستون خيمه دين است، دستور اسلامي نسبت به آن، به اقامه است؛ نه خواندن (و اقيموا الصلاة) [7]، زيرا ستون را به پا مي دارند؛ نه آنكه بخوانند. 8. حفظ ستونِ دين و مراقبت آن مورد تأكيد خداوند است: (حافظوا علي الصلَوات و الصلاة الوسطي).[8] 9. اولياي پروردگار مخصوصاً اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام)، همگان را به نماز سفارش فرموده اند: «و الله الله في الصلاة فإنّها عمود دينكم».[9] 10. نماز كه با شرايط اقامه شود، بهترين وسيله براي درخواست كمك از معبود بي همتاست: (و استعينوا بالصبر و الصلاة).[10] درود بر شما صابران و نمازگزاران بمي! جوادي آملي مهر 1384 ======== [1]ـ سوره عنكبوت، آيه 45. [2]ـ سوره فاطر، آيه 10. [3]ـ نهج البلاغه، حكمت 136. [4]ـ سوره بقره، آيه 186. [5]ـ نهج البلاغه، خطبه 199. [6]ـ همان، نامه 27. [7]ـ سوره بقره، آيه 43. [8]ـ سوره بقره، آيه 238. [9]ـ نهج البلاغه، نامه 47. [10]ـ سوره بقره، آيه45. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
🔅🔅🔅 ✅اصل اول ◽️قرآن به عنوان مهم‌ترين رافع نياز انسان، عطايي منحصر به فرد برای اوست. هيچ چيز به اندازه قرآن نمي‌تواند نيازي را از انسان برطرف كند. عَنِ الزُّهرِيِّ قَالَ قُلتُ لِعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ علیه السلام أَيُّ الأَعمَالِ أَفضَلُ قَالَ الحَالُّ المُرتَحِلُ قُلتُ وَ مَا الحَالُّ المُرتَحِلُ قَالَ فَتحُ القُرآنِ وَ خَتمُهُ كُلَّمَا جَاءَ بِأَوَّلِهِ ارتَحَلَ فِي آخِرِهِ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله مَن أَعطَاهُ اللهُ القُرآنَ فَرَأَى أَنَّ رَجُلًا أُعطِيَ أَفضَلَ مِمَّا أُعطِيَ فَقَد صَغَّرَ عَظِيماً وَ عَظَّمَ صَغِيرا ◽️زهرى گويد به حضرت على بن الحسين علیه السلام گفتم: كدام عمل بهتر است؟ فرمود: عمل حال مرتحل (در آيد و كوچ كند) گفتم: حال مرتحل چيست؟ فرمود: فرد خواندن قرآن را آغاز كند و به انجام رساند و هر زمانى كه از اول قرآن شروع كرد تا آخر برساند. سپس فرمود رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: به هر كس خدا قرآن را عطا كرد و او پندارد كه خدا به ديگرى بهتر از او عطايي داشته است، حتماً بزرگى را كوچك شمرده و كوچكى را بزرگ شمرده است. ⏺بعد از خواندن این روایت: بیشتر به این فکر می کنم که نیازهایم را چگونه با قرآن رفع کنم. دیگر از نداشته های زندگی ام ناراحت نیستم، چون قرآن را دارم. قرآن کلام خداوند بر قلب پیام است، هر وقت دلم برای خداوند تنگ شود قرآن می خوانم. خداوند به برکت پیامبر قرآن را به من رسانده است، هر گاه دلم برای پیامبر تنگ شود، قرآن می خوانم. با قرآن غمی در عالم ندارم. دعا می کنم خداوند قرآن را در دلم بزرگ دارد. ☑️شما نیز بفرمایید که بعد از خواندن این روایت چه تغییری در باورها، حالات، صفات و اعمال شما ایجاد می شود: 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
♥️ خداوند متعال می‌فرمایند: 🌴 و مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمی؛ 🍃 و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی تنگی خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور می کنیم! 📖 سوره طه، آیه 124 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom
درخواست پادشاهی سلیمان و عدم تناقض با حاکمیت امام زمان.استاد ملکی.Mp3
352.5K
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 رابطه درخواست معجزه توسط پیامبران و حاکمیت امام زمان(ع) چرا حضرت سلیمان(ع) از خدا درخواست نمود پادشاهی ای به او عنایت کند که بعد از او سزاوار هیچکس نباشد و آیا این درخواست با حاکمیت امام زمان(ع) تناقض ندارد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌گفتاری از علامه جوادی آملی 🍃صبغه سرشت انسان🍃 🔍آيا انسان ذاتاً بر اساس سرشتي پاك آفريده شده يا ذاتاً بدسرشت است يا آنكه به گونه اي بدون گرايش به هيچ وصفي ايجاد شده است و ظرفي تهي را مي ماند كه با هر بد يا خوبي پرشدني است؟! 🖊قرآن كريم نسبت به انسان، را تصوير مي كند و را؛ به لحاظ و ملاحظه بخش مادّي ، آدمي را همواره در پي اسراف و اتراف و لذّت جويي و رفاه طلبي و تن پروري مي داند و بيش از پنجاه آيه مشتمل بر نكوهش انسان در همين زمينه طبيعي ارائه مي فرمايد؛ امّا جنبه ديگري نيز براي انسان در قرآن كريم بيان شده كه همه ملكات و فضيلت هاي بلند انساني الهي چون كرامت، خلافت، حمل امانت، شرافت و... را در بر مي گيرد و آن، همان روح اللّهي و اصل و اساس انساني است كه طبيعت را به عنوان فرع و تابع، زيرپوشش خود گرفته است. 🔹آدمي، هرگز با سرشتي نسبت به خير و شر آفريده نشده و از سوي ديگر، به جهت جنبه ملكوتي با آن همه فضايل الهي و بودن طبيعتِ رفاه طلب آدمي، روشن مي شود كه انسان به لحاظ اصل حقيقت خود به سوي فضايل و ملكات الهي انساني است و سمت و سوي وجود و چهره جان او همواره با ايمان و خير و مسائل ارزشي روبه روست. 🔸حضرت رسول صلی الله علیه و آله در تفسیر نیکی و شرارت فرمودند كه برَّ و نيكي، آن است كه نفس انسان با او مي يابد و قلب آدمي را به مرتبه اطمينان مي رساند؛ امّا گناه در وجود انسان مي آفريند و صحنه قلب را جولانگاه خويش مي كند. از اين بيان پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز روشن مي شود كه و آدمي به خير و نيكويي گرايش دارد و آن را نه مي توان ذاتاً مايل به پليدي دانست و نه بی تفاوت ناميد . 🔹در نتیجه هر كس را بر خويش غالب سازد و به جهاد با هواهاي نفساني برخيزد، نفس خويش خواهد شد؛ چنان كه رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: با هوس ها جهاد نمائيد تا مالك خودتان شويد؛ «جاهِدوا أهواءَكم تملكوا أنفسكم». 📚کتاب حیات حقیقی انسان در قرآن 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📃 مطابقت یافته های زیست شناسی و آیات قرآنی به خصوص در مورد جهان شگفت انگیز جنین و مراحل رشد جنین کلاً اهداف نگرشی ( تغییر در رفتار ) درس زیست شناسی ( این است که ) 1- به پدیده های زیستی به عنوان نشانه های حاکمیت تدبیر الهی در جهان بنگریم 2- با مطالعه و برسی و پدیده های زیستی به علم و قدرت خالق آنها پی ببریم همانطور که در آیۀ 53 سورۀ فصلت می فرماید: ! سنر یهم آیا تنافی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق (به زودی آیات خود را راجع به کیهان و خود شناسی و به بشر ارائه خواهیم داشت تا روشن شود برای ایشان به درستی که او حق است) ⏺آیات آفاقی : همچون آفرینش خورشید و ماه و ستارگان با نظام دقیقی بر آنها حاکم است و آفرینش انواع جانداران و گیاهان و کوه ها و دریاها با عجائب و شگفتی های بی شمارش و موجودات گوناگون اسرار آمیزش که هر زمان اسرار تازه ای از خلقت آنها کشف می شود هر یک آیه و نشانه ای است بر حقانیت ذات پاک او . ⏺آیات انفسی : همچون آفرینش دستگاه های مختلف جسم انسان و نظامی که بر ساختمان حیرت انگیز مغز و حرکات منظم قلب و عروق و بافتها و استخوان ها و انعقاد نطفه و پرورش جنین در رحم مادران ، تعداد سلولهای یک انسان متوسط 60 تریلیون است که 28 میلیارد آن سلول عصبی است و هر سلول شبیه یک کامپیوتر عمل می کند و از آن بالاتر اسرار و شگفتی های روح انسان می باشد که هر گوشه ای از آن کتابی است از معرفت پرودگار و خالق جهان . در پایان این آیه بیان لطیف و جالب را با جملۀ زیبا و پر معنای دیگری تکمیل کرده می افزاید . اولم یکف بربک انه علی کل شیء شهید (آیا کافی نیست که پروردگارت بر هر چیز شاهد و گواه است .) چه شهادتی از این بر تر و بالا تر که با خط تکوین ، قدرت خویش را بر پیشانی همۀ موجودات نوشته است . در صفحه برگهای درختان ، در لا به لای گل برگها و در میان طبقات اسرار آمیز مغز و بر روی پرده های ظریف چشم بر صفحه آسمان و بر قلب زمین و خلاصه بر همه چیز نشانه های توحید خود را نوشته و گواهی دهده است . 👈🏾ادامه دارد.... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۰ ـ ۲۸ 📌 بد گذشتگان آنهایی که نفس نکرده اند و به رسومات بد عادت کرده اند و حتّی این غلط را به نسبت می دهند، باید بدانند که هیچ گاه را به بدیها امر نمی کند بلکه دستور فرموده که با و کارهای صحیح حرکت کنند، در هر مسجدی که بر اساس ساخته شده بایستند و را با روش پاک بخوانند که یک عدّه ای این کار را می کنند موفّق و می شوند و آنهایی که تخلف کنند حق آنها است زیرا از اوامر پروردگار در حقیقت پیروی از است اگر چه فکر کنند آنها شدگانند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#قرآن #آفرینش_و_شگفتیها #کتاب_تدوین #کتاب_تکوین 🔅🔅🔅 📃 مطابقت یافته های زیست شناسی و آیات قرآنی به
🔅🔅🔅 📃درقرآن مسائل علمی بیان شده است که بعد ها دانشمندان به اسرار شگفت انگیز آن پی برده اند چنانچه در آیه 3 سوره رعد می فرماید : و من کل الثمرات جعل فیها زوجین اثنین ( از تمام میوه ها دو جفت در زمین قرار دارد )اشاره به این که درختان میوه موجودات زنده ای هستند که دارای سلولهای نر و ماده می باشند که از طریق لقاح بارور می شوند دارد . اگر لینه دانشمند و گیاه شناس معروف سوئدی در اواسط قرن 18 میلادی موفق به کشف زوجیت عمومی و همگانی در جهان گیاهان شد . قرآن مجید در 1400 سال قبل از آن ، این حقیقت را فاش ساخت و این خود یکی از معجزات علمی قرآن مجید است که بیانگر عظمت این کتاب بزرگ آسمانی می باشد . ◽️همچنین از آنجا که زندگی انسان و همۀ موجودات زنده و مخصوصاً گیاهان و میوه ها بدون نظام دقیق شب و روز امکان پذیر نیست در قسمت دیگر این آیه از این موضوع سخن به میان آورده می گوید . ◽️یغشی اللیل النهار : خداوند به وسیلۀ شب روز را می پوشاند و پرده بر آن می افکند چرا که اگر پرده تاریک شب نباشد ، نور مداوم آفتاب ، همۀ گیاهان را می سوزاند و اثری از میوه ها و بطور کلی از موجودات زنده بر صفحۀ زمین باقی نمی ماند . در پایان آیه می فرماید : ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون .( در اینها آیات و نشانه های است برای آنها که تفکر می کنند .) 👈🏾ادامه دارد.... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom