📌بدل سازی
# تسنیم
◽️....اصلاً دنيا جاي بدليسازي است، اينجا بازار بدليسازي است، از توحيد گرفته تا ايمان؛ يکي ميگويد من خدايم: ﴿مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَيْرِي﴾. يکي ميگويد من پيغمبرم، آمار متنبّيان(مدعیان نبوت) کمتر از انبيا نيست! يکي ميگويد من امامم که سقيفه را به جاي غدير مينشاند. يکي ميگويد من عالمم، جزء مشايخ سوء است و جزء علما قرار ميگيرد. يکي منافق است و ميگويد من مؤمن هستم. اين دنيا کارگاه بدليسازي است؛ لذا آدم بايد حواسش جمع باشد.(درس تفسیر سوره شوری جلسه ۲۴)
آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
🍃🌹
🔰مفاسد عجب
.
.
.
به گفته #امیرالمومنین در هر کس که عجب راه یابد هلاک شود آنگاه که عجب در دل ریشه دواند کار انسان را به شرک و کفر و بالاتر از آن میکشند یکی از مفاسد آن کوچک شمردن گناه آن است و در نتیجه در صدد اصلاح نفس و ترک گناه نیست چون پرده ضخیم خودپسندی مانع دیدن بدی های خود می شود.
از مفاسد دیگرش این است که انسان بر خود و اعمالش تکیه می کند و خود را از خداوند بی نیاز می بیند بلکه خدا را ملزم می داند که به او اجر و ثواب دهد.
دیگر آنکه به بندگان خدا به دیده حقارت می نگرد و اعمال آنان را ناچیز می شمارد.
دیگر آنکه انسان را به ریا وادار میکند زیرا فرد خودپسند چون خویشتن را کامل و اعمالش کامل میداند در صدد جلوهگری بر میآید.
خداوندا به ما توفیق عطا کن و با وظایف خود آشنا سازد و بهرهای از انوار معارف خود نصیب دل ما بگردان و نواقص مان را نشانمان ده و کلمه مبارکه توحید را در دل های سخت و سیاه ما وارد کن و حب نفس و حب دنیا را از دل ما بیرون ساز.
.
.
.
📚برکرانه شرح چهل حدیث امام خمینی
.
.
.
یادامام #یاد_امام #یادامام_خمینی #خمینی_کبیر #خمینی #آیت_الله_خمینی #امام_خمینی #امام_راحل #امام_عزیز
#چهل_حدیث #چهل_حدیث_امام_امام #سیره_امام
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شهید_مطهری .
✅ چه بسیار سخنان مشهور و جذابی که نباید پذیرفت.
.
#عکس_نوشت
#انتقاد
#نقادی
#اسلام_و_نیازهای_زمان
#استاد_مطهری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدف عقل است
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عقل
#عقلانیت
#عاقل
#علم
#قرآن_کریم
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحيم
حمایت گری خداوند
شان نزول این آیه طبق روایات به واقعه ای پس از جنگ احد باز می گردد که مسلمان زخمی به دستور خداوند به جستجوی کفار قریش راه افتادند.و فردی از طرف قریش به دروغ به آنها گفت که همپیمانان قریش به آنها پیوسته و لشکری عظیم تشکیل داده اند پس، از جستجوی آنها دست بکشید.اما اصحاب پیامبر(ص) گفتند "که خداوند برای ما کافی است." و این آیه نازل شد و به همه ی ما آموخت که اگر تمام عالم نیز جمع شوند و برتری ظاهری مطلق نیز داشته باشند اما انسان بر خداوند توکل کند و از او یاری بطلبد، کسی نمی تواند بدو گزندی وارد آورد.مشکل از ضعف ایمان و اعتمادمان به خداوند است به همین دلیل به جای توکل بر او به انسان هایی مثل خود مثل رییس اداره آب و برق متوسل می شویم حال آنکه آنان نیز جز بنده ی بی مقداری در درگاه خداوند نیستند.بدانیم که اوست صاحب عالم و قادر مطلق.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#علی_نفس_پیامبر
📌جان پیامیر
اللهم ارزقنا حب علی و حب من یحبه
◽️...شيخ طوسي در همان تلخيص الشافي عظمت و جلال حضرت امير را ذکر کرد. آنجا دارد يک وقت در محضر پيغمبر*صلي الله عليه و آله و سلم* عدّهاي بودند، يکي از اصحاب يا ديگري، از اين سرشناسهاي معروف ـ که حالا لازم نيست اسم او برده شود ـ به حضرت عرض کرد اصحاب شما در چه حالتي هستند؟ نظر شما درباره صحابه چيست؟
◽️وجود مبارک پيغمبر نظرشان را درباره صحابه ذکر کردند. اين شخص اصرار داشت و تعمدي داشت که ببيند نظر حضرت درباره حضرت علي*عليه السلام* چيست، به پيغمبر عرض کرد که چطور نام علي را نبردي؟ فرمود آخر سؤال تو درباره اصحاب بود، سؤال تو درباره نفس من که نبود، علي نفس من است، تو سؤال خود را عوض بکن، من هم جواب میدهم
◽️فرمود تو درباره اصحاب سؤال کردي، تو درباره نفس من که سؤال نکردي، علي نفس من است! اين منظور داشت که ببيند پيغمبر درباره حضرت امير چه ميگويد، پيغمبر هم اينطور جواب داد. عمداً نام علي را نبرد تا او بپرسد که من که گفتم نظر شما درباره اصحاب چيست، بگويد که چرا درباره علي سخن نگفتي؟ حضرت فرمود تو از اصحاب سؤال کردي، تو از نفس من که سؤال نکردي، علي نفس من است!(درس تفسیر سوره شوری جلسه 24)
آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
www.RASEKHOON.netبدگمانی به خدا و خلق 57.mp3
زمان:
حجم:
4.97M
#سیر_و_سلوک (56)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼بد گمانی به خدا و خلق 2
🕑 زمان:41دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 31
#مثل
🔅🔅🔅
💢مثَل #پشه 4
☑️ب - معنای اضلال الهی
🗓در جمله (یُضِلُّ بِهِ کَثیراً وَ یَهدی بِهِ کَثیراً) نیز ، میان مفسّران دو نظریه است : گروهی می گویند این جمله ، نقل گفتار کافران است که در اعتراض به مثلها می گفتند : ((خدا چه منظوری از این مثلها دارد که مایه تفرقه شده ، گروهی را به وسیله آن هدایت کرده ، و گروهی را گمراه ساخته است ؟ ! )) .
▫️جمعی دیگر از مفسّران احتمال داده اند که جمله مذکور سخن خدا باشد ، نه نقل گفتار کافران . در این صورت معنای آیه چنین خواهد بود که خداوند در جواب آنان که می گفتند : (ماذا اءَرادَ اللّهُ بِهذا مَثَلاً) ؛ ((هدف خدا از این مثلها چیست ؟ )) می فرماید : ((هدف این است که گروه زیادی را هدایت و گروه دیگری را گمراه می سازد ، ولی جز فاسقان گمراه نمی شوند)) .
▫️خلاصه این که خداوند به وسیله این گونه مثالها بندگانش را آزمایش می کند ، و در نتیجه مؤ منان درآن تفکّر واندیشه می کنند وهدایت می شوندوکافران وفاسقان چون وچرا و اعتراض می نمایند و گمراه می گردند ؛ یعنی آنچه که باعث گمراهی آنان شده ، کفر و فسق و لجاجت آنهاست ، نه این نوع مثالها .
▫️مثلاً : اگر کسی طلا یا نقره ای را برای آزمایش به کوره بیندازد و معلوم شود طلا یا نقره فاسد و قلاّبی بوده ، به او می گویند ، ((اءَفْسَدْتَ فِضَّتَکَ ؛ نقره ات را فاسد کردی )) . منظور این است که طلا و نقره ات در آزمایش ، بی عیار و قلابی از کار در آمد ، نه این که تو آن را فاسد کردی .
▫️همچنین اگر شتر کسی گم شود ، می گویند : ((فلانٌ اءضَلَّ ناقَتَهُ ؛ فلانی شترش را گم کرد)) . مراد این است که شترش گم شده است ، نه این که عمدا و از روی قصد آنرا گم کرده است .
با توجه به دو مثال فوق ، معنای (یُضِلُّ بِهِ کَثیراً) این است که چون کافران و فاسقان کفر و فسق پیشه کرده اند ، خداوند هم عنایت خاصّ و دستگیری ویژه اش را از آنان بر می دارد و به حال خود رهایشان می سازد .
◽️به قول شاعر :
راه هست و چاه و دیده بینا و آفتاب
تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش
چندین چراغ دارد و بیراهه می رود
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (13)
#نماز_مومنانه
🔅🔅🔅
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
◽️نماز حضرت زهرا(عليهاالسلام):
صديقه كبرا(عليهاالسلام)هنگام نماز نفس هايش به شماره مي افتاد: و كانت فاطمة(عليهاالسلام)تنهج في الصلاة من خيفة الله تعالي. [عدة الداعي، ص 185؛ بحار الانوار، ج 81، ص 258.]
▫️وقتي در محراب عبادتش مي ايستاد، نورش براي فرشتگان آسمان مي درخشيد، چنان كه نور ستارگان براي زمينيان مي درخشد و خداوند به فرشتگان مباهات مي كند كه ببينيد بنده ام چگونه از ترس من مي لرزد: متي قامت في محرابها بين يدي ربّهاغ آ زهر نورها لملائكة السماء كما يزهر نور الكواكب لأهل الأرض و يقول الله عزّوجلّ لملائكته: يا ملائكتي انظروا إلي أمتي فاطمة سيدة إمائي قائمةٌ بين يديّ، ترتعد فرائصها من خيفتي. [بحار الانوار، ج 43، ص 172، ح 13.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل پنجم
📜کسی که قرآن میخواند گویی تمام کتب انبیای گذشته را خوانده است.
▫️قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله أُعطِيتُ السُّوَرَ الطِّوَالَ مَكَانَ التَّورَاةِ وَ أُعطِيتُ المِئِينَ مَكَانَ الإِنجِيلِ وَ أُعطِيتُ المَثَانِيَ مَكَانَ الزَّبُورِ وَ فُضِّلتُ بِالمُفَصَّلِ ثَمَانٌ وَ سِتُّونَ سُورَةً وَ هُوَ مُهَيمِنٌ عَلَى سَائِرِ الكُتُبِ وَ التَّورَاةُ لِمُوسَى وَ الإِنجِيلُ لِعِيسَى وَ الزَّبُورُ لِدَاوُد
▫️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
به من سورههاى طولانى داده شده به جاى تورات، و سورههاى صد آيهاى داده شد به جاى انجيل و سورههاى مثانى به من داده شد به جاى زبور، و سورههاى مفصل (يعنى آيه كوتاه) را كه شصت و هشت سوره است افزون به من دادند و اين قرآن نگهبان و گواه بر كتابهاى ديگر است و تورات از موسى علیه السلام است و انجيل از عيسى علیه السلام و زبور از داود علیه السلام است.
⏪بعد از خواندن این روایت:
☑️با خواندن قرآن از محتوای کتب گذشته آگاه می شود.
☑️قرآن محتوایی افزون بر کتب گذشته دارد.
☑️دلم برای حضرت عیسی که تنگ می شود، دلم برای حضرت موسی که تنگ می شود، دلم برای حضرت داوود که تنگ می شود و دلم وقتی هوای حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را دارد، قرآن می خوانم. قرآن می خوانم تا توفیق مصاحبت با اولیای خدا را یابم.
👈🏾پس از خواندن این روایت چه چیزی فکر شما را مشغول کرد؟ به چه فکر کردید؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از نهضتِ روایت
او کلمات قرآنی را جان میداد
قبل از انقلاب، من ممنوعالسفر بودم؛ یعنی نمیتوانستم به خارج از کشور سفر کنم. مدتها در زندان بودم؛ وقتی هم که از زندان بیرون آمدم، در داخل کشور محصور بودم. در آن وقت، یکی از آرزوها و تصمیمهایم این بود - به خانوادهی خودم هم گفته بودم - که اگر بتوانم از کشور خارج بشوم، برای دیدن قرّاء - مخصوصاً شیخ مصطفی اسماعیل - به مصر میروم. اتفاقاً شیخ مصطفی اسماعیل تا بعد از انقلاب زنده بود؛ لیکن متأسفانه ما در آن سالهای اول انقلاب، به این فکری که حالا هستیم، نبودیم؛ والّا به هر طوری بود، من شیخ مصطفی اسماعیل را به تهران میآوردم.
شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوقالعاده بود. چیزهایی در تلاوت او بود که انصافاً قابل تقلید است. منهای مسألهی صدا و کیفیت ادای حروف و کلمات، او کلمات قرآنی را جان میداد. یعنی وقتی که او آیه را میخواند، آن احساسی به مستمع دست میداد که در آیه اقتضای آن احساس بود. مثلاً فرض بفرمایید که در سورهی هود، آنجایی که راجع به قضیهی پسر نوح آیات کریمه را میخواند: «انّ ابنی من اهلی و انّ وعدک الحق»، انسان پدری را احساس میکند که پسر کافرش دارد در مقابلش از بین میرود؛ یعنی هم احساس رأفت به خاطر بُنوّت او، و هم احساس نفرت به خاطر کفر او. او این را با خواندن خودش به انسان القا میکند. این، چیز خیلی مهمی است و آن تأثیر قرآنی را در خواننده مضاعف میکند. شبیه این را - نه به این شدت - من در خواندن شیخ عبدالفتاح دیدم؛ او هم تا حدودی اینطور است. مرحوم منشاوی هم جزو آن چهرههای برجستهی قرآنی است. چند نفر از مقلدان ایشان الان در اینجا هستند.
بیانات در مراسم تودیع قاریان قرآن ۱۳۷۰/۰۲/۰۶
#ما_و_قرآن