#تسلیم
آیت الله #جوادی_آملی
#جاثیه
📌 در خدمت قرآن
🔲 ملّتی که اهل قرآن کریم است، کمرش خم نمیشود؛ نه خودشان برای کسی یا چیزی خم میشوند، نه بیگانه ای میتواند کمر این ملّت را خم بکند! ببینید قرآن کریم را به چه وصف کرد؟ فرمود کتابی را ذات اقدس الهی نازل کرد که ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ است، این ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ غیر از مستقیم بودن است، غیر از قائم بودن است. بعضی از امور هستند که مستقیم هستند، ولی میشود آنها را منحرف کرد؛ بعضی قائم هستند، میشود آنها را به زانو درآورد؛ ولی بعضیها ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ میباشند!
🔲 ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ یعنی اصلاً نمیشود این را کج کرد! با چه چیزی میخواهید این را کج بکنید؟ خودش راست است و جامعه قرآنی را هم راست نگه میدارد! هیچ چیزی کمر این جامعه را خم نمیکند؛ نه شرقی نه غربی! این انقلاب نمونه همین است! این جهاد دفاع مقدس هشت ساله هم همین است! چیزی کمر این ملت را نمیتواند خم بکند؛ منتها مادامی که در خدمت قرآن باشند. فرمود: ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ است!
📼درس تفسیر سوره جاثیه جلسه 13
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 53
#مثل
#نور #تاریکی #ایمان #کفر #مرگ #زندگی
🔅🔅🔅
🗓مَثَل نور و ظلمات
(اءَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَاءَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِی فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) . (سوره انعام 122)
((آیا کسی که مرده بود سپس او را زنده کردیم و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود ، همانند کسی است که در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد ؟ ! این گونه برای کافران ، اعمال (زشتی ) که انجام می دادند ، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده )است )) .
🌿🌿🌿
آن که باشد مرده آیا در ضلال
یا به کفر و جهل و نقصان و وبال
زنده پس کردیم او را در ظهور
از ره اسلام و علم و عقل و نور
نوری از برهان بر او دادیم نیز
تا دهد مر حقّ و باطل را تمیز
می رود با آن میان مردمان
بر طریق راست بر امن و امان
همچو آن کو مانده بر ظلمات جهل
هم برون آینده زان نبود به سهل
آن چنان کایمان به قلب مؤ منان
یافت زینت بی توهّم بی گمان
کافران را همچنین آراسته
گشت در دل آنچه نفس آن خواسته
⏹وجه تشبیه
▫️خداوند متعال در این آیه انسان مؤ من را به آدم زنده ای تشبیه کرده است که در پرتو نور ایمان در میان مردم ، راه می رود و شخص کافر را به مرده ای تشبیه نموده که در امواج ظلمتها و تاریکیها فرو رفته و هرگز از آن خارج نمی گردد .
▫️در قرآن مجید کراراً ((مرگ )) و ((حیات )) به معنای کفر و ایمان آمده که مقصود مرگ و حیات معنوی است و این تعبیر به خوبی نشان می دهد که ((ایمان )) یک عقیده خشک و خالی یا الفاظی تشریفاتی نیست ، بلکه به منزله روحی است که در کالبد بی جان افراد دمیده می شود و در تمام وجود آنها اثر می گذارد . ایمان به خدا ، بینش و درک تازه ای به انسان می بخشد ، روشن بینی خاصّی به او می دهد ، افق دید او را از زندگی محدود مادی و چهار دیوار عالم ماده فراتر برده و در عالمی فوق العاده وسیع سیر می دهد .
▫️ایمان ، آدمی را به خود سازی دعوت می کند و پرده های خود خواهی و خود بینی و تعصّب و لجاجت و هوا و هوس را که همه ظلمت زاست ، از مقابل چشم جان او کنار می زند و حقایقی را می بیند که هرگز قبل از آن قادر به درک آنها نبود . مؤ من در پرتو این نور می تواند راه زندگی خود را در میان مردم پیدا کند و از بسیاری اشتباهات که دیگران به خاطر آز و طمع و . . . گرفتار آن می شوند ، مصون و محفوظ بماند . این که در روایات اسلامی آمده : ((المُؤ مِنُ یَنْظُرُ بِنُورِاللّهِ ؛ انسان با ایمان با نور خدا نگاه می کند)) . اشاره به همین حقیقت است .
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 54
#مثل
#نور #تاریکی #ایمان #کفر #مرگ #زندگی
🔅🔅🔅
🗓مثَل نور و ظلمات 2
(اءَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَاءَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِی فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) . (سوره انعام 122)
((آیا کسی که مرده بود سپس او را زنده کردیم و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود ، همانند کسی است که در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد ؟ ! این گونه برای کافران ، اعمال (زشتی ) که انجام می دادند ، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده )است )) .
🌿🌿🌿
◽️مفسّران نوشته اند آیه بالا در شاءن ((حمزه )) ، عموی شجاع پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم و ((ابوجهل )) نازل شده است . روزی ابوجهل به پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم توهین کرد و حمزه طبق معمول در آن روز برای شکار به بیابان رفته بود ، هنگامی که از صحرا بر گشت ، از جریان باخبر شد و سخت برآشفت و یک سر به سراغ ابوجهل رفت و چنان بر سر یا بینی او کوفت که خون از بینی اش جاری شد . سپس به حضور پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم آمد و اسلام را پذیرفت و از آن روز رسماً به عنوان یک افسر رشیداسلام تاواپسین دم عمر ، از این آیین آسمانی دفاع می کرد .
◽️بنا بر این مراد از (مَنْ کان مَیْتاً) حمزه است که به نور اسلام زنده شد و منظور از (کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ) ابوجهل است که در دام تاریکیهای کفر وجهالت باقی مانده بود .
▫️از امام سجّادعلیه السّلام روایت شده که فرمود :
((لَمْ یَدْخُلِ الْجَنَّةَ حَمِیَّةٌ غَیْرَ حَمِیَّةِ حَمْزَةِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ ذلِکَ حینَ اءَسْلَمَ غَضَباً للنَّبِیِّصلّی اللّه علیه و آله و سلّم فی حَدیثِ السَّلا الَّذی اُلْقیَ عَلَی النَّبِیِّ؛ هر فردی که دارای حمیّت و تعصّب قومی باشد ، به بهشت نخواهد رفت ، جز حمیّت حمزه فرزند عبد المطّلب که به خاطر حمایت از برادر زاده اش ، پیامبر در قضیه شکمبه انداختن بر سر آن حضرت ، غضبناک شد و مسلمان شد)) .
▫️از بعضی روایات نیز استفاده می شود که آیه فوق در مورد ایمان آوردن ((عمار یاسر)) و اصرار ((ابوجهل )) بر کفر نازل گردیده است . به هر حال این آیه همانند آیات دیگر قرآن اختصاص به مورد نزول خود ندارد و دارای مفهوم وسیعی است که در مورد هر مؤ من راستین و هر بی ایمان لجوج صادق است .
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
آیت الله #جوادی_آملی
#جاثیه
#نوروز
💢سال نو!
🔹مستحضرید که معنای #سال_نو این نیست که زمین چون یک بار به دور شمس میگردد برای ما عید است، ما وقتی عید داریم که حرکت خودمان به مقصد برسد، وگرنه #زمین به دور #شمس گَشت و الآن هزار و سیصد و نود و پنجمین بار است که از یک نقطه معینی به حساب شروع کردیم که زمین به دور آفتاب میگردد، به ما چه؟ آن متحرّکی است که از آغاز شروع کرده و به انجام رسیده است، ما اگر اهل سیر و حرکت بودیم و به مقصد رسیدیم برای ما عید است! ما عمرمان وقتی کامل است که از جایی شروع بکنیم و به جایی برسیم، نه اینکه #زمین از جایی حرکت بکند و به دور #شمس بگردد، آن وقت عمر ما زیاد بشود! کسی پنجاه سال عمر دارد که پنجاه مطلب علمی در دست او باشد، نه اینکه زمین پنجاه بار به دور آفتاب بگردد و این آقا بشود پنجاه سال!
🔹 تمام حیثیت و عمر ما به آن ایمان و عمل صالح ماست که ـ إن شاء الله ـ امیدواریم برکات حوزه و دانشگاه نصیب جامعه اسلامی بشود و این جامعه اسلامی را عزیز کند، حکیم کند، کریم کند و ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ کند تا صاحب اصلی آن ـ ولیّ عصر(ارواحنا فداه) ـ ظهور کند.
📼درس تفسیر سوره جاثیه جلسه 13
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@RAHIGHEMAKHTOOM
#سرچشمه 13
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
💢اصول كلي شناخت قرآن
🔹خدا معلم قرآن
⏪10. خداي سبحان، خود را معلّم قرآن كريم معرفي نمود و تقواي انسانها را شرط فراگيري علوم حقيقي قرار داد و چنين فرمود: (إنْ تتقوا اللّه يجعل لكم فرقاناً)[ سورهي انفال، آيهي 29.]؛ يعني اگر با تقوا بوديد و با پرهيز از تمرّد، دستورات الهي را همواره رعايت كرديد، خداوند نوري كه با آن فرق بين حق و باطل ميسور است، به شما مي دهد و مهم ترين عاملي كه فارِق بين صواب و ناصواب است، همانا قرآن كريم مي باشد و از جمع اين دو مطلب، نصاب آشنايي با قرآن كامل مي گردد.
▫️زيرا از يك طرف مبدأ فيض ياب، قلب انسان پارساست كه در استفاضهي معارف از هر گزندي مصون است و چون انسانْ همانند موجودات ديگر ذاتاً نيازمند به خداي سبحان است، و اين نيازمندي مقوّم ذات هستي اوست، همان طوري كه بي نيازي عين ذات خداوند است، بنابراين، انسان وقتي مي تواند از خداي سبحان فيض دريافت دارد كه همواره وارسته از گناه و پيراسته به پرهيزگاري باشد؛ يعني شرط مذكور، هم در حدوثْ دخيل است و هم در بقا و اگر لحظه اي خود را بي نياز از پروردگار پنداشت، همين پندار شرك آلودْ زمينهي هبوط او را فراهم مي كند و از پيك سخط خداوند، فرمانِ (فاهبط منها)[ سورهي اعراف، آيهي 13.]فرا مي رسد.
▫️زيرا تنها شرط بهره برداري از باطن قرآن و آشنايي با آن نور مخصوص، همان پرهيز از گناه است و كسي كه در ابتداي امر، خود را نيازمند مشاهده كند و با فراگيري پاره اي از علوم و آيات حق، خود را مستغني بپندارد و از كسوت زرّين آيات الهي به در آيد: (فانسلخ منها)[ سورهي اعراف، آيهي 175.]و اِخلاد به زمين و گرايش به عالم طبيعت پيدا كند: (أخلد إلي الأرض)[ سورهي اعراف، آيهي 176.]، هرگز صلاحيت شاگردي خداوند را نخواهد داشت؛ چون طبق همان آيهي ياد شده، وقتي خداوند فرقان عطا مي كند كه انسان با تقوا باشد. پس، اگر تقوا اصلاً حاصل نشد يا دوام نداشت، فيض خداوند قطع مي گردد.
🌿🌿🌿
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 13 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 💢اصول كلي شناخت قرآن 🔹خدا معلم قرآن ⏪10. خداي سبحان، خود را م
#سرچشمه 14
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
💢اصول كلي شناخت قرآن
🔹خدا معلم قرآن
🔁نتيجه آنكه گرچه فاعل (خدا) تامّ الإفاضه است، ولي قابليت قابل هم لازم است؛ زيرا قرآن كريم، همان طوري كه تقوا و سرسپردگي را شرط لازم براي فيض يابي انسانها از خداوند دانست، طغيان و سركشي از دستورهاي الهي را مانع هرگونه بهره برداري از فيض الهي دانست و در قبال (هُديً للمتقين)[ سورهي بقره، آيهي 2.]چنين فرمود: (أفلا يتدبرون القران أم علي قلوب أقفالُها)[ سورهي محمد(صلي الله عليه و آله و سلم)، آيهي 24.]؛ يعني تقوا مايهي اهتداي متقيان است و طغيان و تمرّد، مايهي محروميت طاغيان.
▫️زيرا پرهيز از گناه، مايهي شرح صدر و گسترش دل است، و تمرّد از دستورهاي الهي، پايهي ضيق صدر و بستن در دل و قفل شدن آن مي باشد. لذا فرمود: (لا تطغوا فيه فيحلّ عليكم غضبي و من يحلل عليه غضبي فقدهوي)[ سورهي طه، آيهي 81.]؛ يعني دربارهي حكمْ طغيان نورزيد؛ زيرا طغيان، مايهي غضب خداست و كسي كه مغضوب خدا شد، سقوط مي كند.
▫️اين مطلب عميق به صورت قياس منطقي، چنين تبيين مي شود: «كلّ من طغي يحلل عليه غضب اللّه و كلّ من يحلل عليه غضب اللّه فقد هوي». پس، اگر تقوا شرط صعود به سوي كمال است، طغيانْ مايهي سقوط از آن خواهد بود، و چگونه كسي كه اصلاً واجد تقوا نبوده يا قبلاً واجد آن بوده، ولي بعداً به دام خيال افتاده و خود را بي نياز پنداشته و در اثر اين پندارِ سرابي، خود را ساقط كرده است، توان بهره مندي از قرآن را دارد؟!
▫️تأثير سوء طغيان به قدري زياد است كه در آيهي ياد شده، از سقوط قطعي طاغيان به فعل ماضي ياد شده است. پس، قرآن كه حبل خداست، تنها با تقوا مي توان به آن اعتصام نمود و در نتيجه رفعت يافت، چنان كه وعدهي الهي به ترفيع مؤمنان، مخصوصاً عالمان از اهل ايمان، در قرآن تثبيت شده است؛ (يرفع اللّه الذين آمنوا منكم و الذين أُوتوا العلم درجات)[ سورهي مجادله، آيهي 11.]و طغيان، عبارت از رهايي آن حبل الهي است و چون تمام نعمتها و قدرتها از ناحيهي خداوند است، كسي كه با ترك طناب تقوا و رها كردن ريسمان الهي ارتباط خود را از مبدأ كمال و هستي بُريد، يقيناً سقوط كرده، هلاك مي شود.
▫️اميدواريم خداي سبحان به همگان قلب سليم و تقواي كامل اعطا فرمايد تا از معارف قرآن و سخنان اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) بهره مند گردند.
🌿🌿🌿
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_ابراهيم
برداشت از آیات ۷ ـ ۶
📌#شکر_نعمت
#سالک الی #اللّه باید همیشه به یاد #نعمت های الهی باشد و بداند که اگر خدای تعالی را #شکر کند، نعمتش زیاد می شود و اگر #کفران کند، #عذاب الهی برای او سخت خواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 احیای زمینه
🔸 اگر ما در جریان موسی دیده ایم كه پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾[1] هم آن #دشت_صاف سپاه خداست، هم این #دریای_مواج سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از #امید پر از #استغناء و #احساس_نشاط در برابر استقلال و آزادی كند؛ اینچنین دل ها، هم آن اندیشه های ناب #نبوی را می پذیرند، هم آن انگیزه های صائب و صالح #ولوی و #علوی را می پذیرند و با تربیت شاگردانی چون #امام می توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. وقتی وجود مبارك امیرالمومنین مفاخر اهل بیت را شرح می دهد می گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان مهدی #منتظَر_موجود_موعود را ذكر می كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد.
🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾[2] روزی بالاخره جامعه بشری باید به #ثمر برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می رسد و میوه اش بار می یابد همه #اندیشه_علمی دارد كه میوه علمی اوست، هم #انگیزه_صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور #مهدی_موجود_موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما #زمین_مرده را زنده می كنیم، #زمینه_مرده را هم زنده می كنیم و اگر آن وحی الهی #ظهور پیدا كرد بر هر فكر و اراده ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است تسلیم محض اند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾[3] اما همین قرآن را #انسان_كامل تحمل می كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق #خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[4] تو را مرعوب نكند این #تسلیم_محض می شود خود را به امواج آتش تسلیم می كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحوّل می شود.
[1]. سوره فتح، آیه4 و 7.
[2]. سوره انعام، آیه116.
[3]. سوره حشر، آیه21.
[4]. سوره انبیاء، آیه68.
#جنود_الهی
#انسان_کامل
#ثمره_بشریت
#تسلیم_محض
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1380/08/10
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نزول قرآن به صورت تجلی آن به آن است یا تجافی؟
🔹آثار نزول بالتجلی قرآن چیست؟
🔹نزول بالتجافی چه ارتباطی با هرمنوتیک دارد؟
🔹قرآن در عرصه علوم انسانی طبق این دو دیدگاه چه آثاری را در پی دارد؟
💠 استاد ملک زاده
#تفسیر
#هرمنوتیک
#علوم_انسانی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (122)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
🔲ايمان اجمالى و تفصيلى به وحى و رسالت
▫️مراد از (ما انزل اليك)، وحى خاص (قرآن و حديث قدسى و...) است كه بر رسول خدا (پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)) نازل شده و از آن به نبوت خاصه تعبير مى شود و مراد از (ما انزل من قبلك) مطلق وحى و رسالت است كه در عين آن كه به نبوت عامه موسوم است، تعميم و توسعه فردى آن را نيز در بردارد؛ يعنى، ايمان به جميع آنها كه غير از ايمان به جامع آنهاست، لازم است.
▫️سر اين كه در كنار ايمان به مطلق وحى و نبوت عامه، ايمان به وحى خاص و نبوت خاصه ذكر شده، ظاهرا اين است كه اولا اهميت قرآن كريم و رسالت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) بيان شود و ثانيا تفهيم شود كه درباره كتابهاى آسمانى و پيامبران آنها افزون بر ايمان اجمالى (كه همان ايمان به نبوت عامه است) ايمان تفصيلى نيز لازم است. البته مقدار تفصيل همان است كه به طور مبسوط در زبان قرآن و لسان عترت طاهرين (عليه السلام) آمده است و آنچه كه مقصوص نيست: (منهم من قصصنا عليك و منهم من لم نقصص عليك) ايمان تفصيلى به آن اصلا مطرح نيست.
▫️ ادامه دارد....
🍀🍀🍀
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (122)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
🔲 معاد باورى پرهيزكاران
▫️يكى از برجسته ترين ره آوردهاى انبياى الهى معارف و احكام مربوط به معاد است. ايمان به وحى و رسالت بدون اعتقاد به معاد سودمند نيست ؛ زيرا دين همان صراط است و صراط براى مقصد است و اگر مقصدى به عنوان جهان ابد و عالم حساب و قسط و عدل و پاداش و كيفر نباشد، صراط بى معناست. با اين بيان، تناسب و وجه تاخر جمله (و بالاخره هم يوقنون) از (يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك) نيز روشن مى شود.
▫️يقين به آخرت در پرتو ايمان به وحى و رسالت حاصل مى شود و به انضمام آن، اركان تقوا كامل مى شود. مهمترين عامل صيانت انسان از تبهكارى همان اعتقاد به قيامت و ياد معاد است: (اخلصناهم بخالصه ذكرى الدار) و آنچه مايه انحراف و ابتلاى به عذاب الهى است، فراموشى قيامت است: (ان الذين يضلون عن سبيل الله لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب).
▫️ممكن است كسى از نظر توحيد ذاتى و توحيد خالقى موحد باشدت ولى معتقد به معاد نباشد، همانند وثنيين حجاز كه خدا را خالق آسمانها و زمين مى دانستند: (و لئن سالتهم من خلق السموات والارض ليقولن الله)، ولى به عنوان حكيم عادلى كه روزى را براى حسابرسى و پاداش و كيفر قرار داده است، باور نداشتند، چون اعتقاد به خدايى كه از انسان بازخواست نكند سهل است، ولى اعتقاد به خدايى كه نسبت به دنيا و آخرت ربوبيت دارد، دشوار مسئوليت آور است.
▫️ ادامه دارد....
🍀🍀🍀
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 41:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 33و 34 سوره عبس
✳️فإِذَا جَاءَتِ الصَّاخَّةُ
(به یاد آرید) آن گاه که ندای مهیب قیامت (به گوش همه خلق) برسد.
🔅🔅🔅
۱ - وقوع قیامت با غرش هایى کر کننده و ناشى از اصطکاک موجودات، همراه است. (فإذا جاءت الصاخّة)
🔹هر صدایى که از برخورد صخره با صخره اى دیگر یا مانند آن پدید آید صَخّ و صَخیخ نامیده مى شود و «صاخّة» غرشى است که گوش را بکوبد و بر اثر شدت صدا آن را کر سازد(لسان العرب).
۲ - برپایى قیامت، همراه با نفخ صور است.* (فإذا جاءت الصاخّة)
🔹تطبیق «صاخّة» بر قیامت، ممکن است به اعتبار غرشى باشد که از آن در بعضى از آیات دیگر، به نفخ صور یاد شده است.
۳ - وقوع قیامت، حتمى است و فاصله اى با پایان دنیا ندارد. (فإذا جاءت الصاخّة)
۴ - «صاخّه»، از نام هاى قیامت است. (فإذا جاءت الصاخّة)
۵ - قیامت، رخدادى بزرگ و صحنه فریادهاى گوش خراش مردم (فإذا جاءت الصاخّة)
🔹«صاخّة»; یعنى، فریاد شدیدى که گوش ها را کر کند و به حادثه بزرگ نیز اطلاق مى گردد (قاموس). در کشاف آمده است که توصیف قیامت به این وصف، به اعتبار فریاد کشیدن حاضرانِ در قیامت است.
🔅🔅🔅
✳️يوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ
آن روز که (از وحشت و هولناکی) هر کس از برادرش میگریزد.
۱ - قیامت، روز فرار هر انسانى از برادر خویش است. (یوم یفرّ المرء من أخیه)
۲ - رابطه خویشاوندى - هر چند قوى باشد - براى نجات از سختى هاى قیامت سودى ندارد. (یوم یفرّ المرء من أخیه) فرار از برادر، به معناى تنها گذاشتن او در شداید قیامت است.
۳ - قیامت، روز احساس خطر; حتى از نزدیک ترین خویشاوندان خود* (یفرّ المرء من أخیه)
🔹فرار از برادر، حاکى از خطرى است که باقى ماندن در کنار او، آن را محتمل مى سازد; چه خطرى باشد که فرار از آن سودى نمى بخشد .
۴ - ناتوانى همگان، از مقاومت در برابر سختى هاى قیامت (یوم یفرّ المرء)
🔹فرار مردان - با توجّه به این که ترجیح فرار بر قرار به ویژه براى مرد تحمل نوعى زبونى و حقارت است - نشانگر سنگینى مشکلات قیامت و ناتوانى همه انسان ها از تحمّل آن است.
۵ - حاضران صحنه قیامت، از مؤاخذه دیگران و گرفتن حقوق خود - حتى از نزدیک ترین خویشاوندان - چشم پوشى نخواهند داشت.* (یوم یفرّ المرء من أخیه)
🔹فرار از برادر و ترس از روبه رو شدن با او، حاکى از واقع شدن در مؤاخذه شدید از سوى او است; به گونه اى که شخص گمان مى کند که اگر فرار نکند، گرفتار خواهد شد.
۶ - شدّت گرفتارى مردم در قیامت، مانع پرداختن آنان به حلّ مشکلات دیگران; حتى خویشاوندان خویش (یوم یفرّ المرء من أخیه)
🔹جمله «لکلّ ... شأن یغنیه» در آیات بعد، مى تواند قرینه بر انگیزه فرار در قیامت باشد; یعنى، هر کس آن قدر به خود مشغول است که گوش و چشم خود را بر فریاد و زارى دیگران فرو مى بندد و از درگیر ساختن خود با مسائل آنان مى گریزد.
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (61)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔅🔅🔅
⏪31- نتیجه فرع تکلیف است(برنامه مبتنی بر انجام وظایف تعیین شده از سوی دین)
قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوْتُ قَوْمِى لَيْلاً وَنَهَاراً * فَلَمْ يَزِدْهُمْ دَعَآءِى إِلَّا فِرَاراً(نوح آيه 5-9)
(نوح) گفت: پروردگارا همانا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم*ولى دعوت من جز بر فرار آنان نيفزود.
☑️ارشاد و تبليغ مردم بايد مستمر باشد. «ليلاً و نهاراً»
☑️اگر زمينه پذيرش نباشد، دعوت شبانه روزى پيامبر هم اثرى ندارد. «ليلاً و نهاراً فلم يزدهم دعاءى الاّ فرارا»
☑️در تبليغ بايد شرايط زمان و مكان و حالات افراد را در نظر گرفت. گاهى بايد سرّى باشد و خصوصى، گاهى علنى و عمومى. «ليلاً و نهاراً... دعوتهم جهارا... اعلنت لهم... اسررت لهم»
🌿👈 ادامه دارد....
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرگ، پایان راه نیست
#انسان یک حقیقتی #جاودانه است که هرگز از بین نمی رود، بلکه #مرگ را می میراند و مرگ تحت فشار برخورد انسان با او، لِه می شود و از پا در می آید و انسان وارد صحنه #برزخ می شود و مرگی دیگر نیست؛ وارد ساهره #قیامت می شود، مرگی نیست؛ وارد #بهشت می شود، مرگی نیست. #قرآن بارها به ما فرمود و فهماند که انسان مرگ را می میراند، نه بمیرد! این حرف برای همیشه تازه است، مشکل #بشر این است که خیال می کند مرگ آخر خط است، مرگ #پوسیدن است، و تا انسان زنده است باید در #رفاه و نوش و #لذت باشد!!
✅ درس خارج تفسیر قرآن _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۲ #سوره_ابراهیم
📌#توکل
یکی از صفاتی که باید #سالک الی #اللّه در خود ایجاد کند توکل است، #توکل به معنی #وکیل قرار دادن کسی است که کاری را که او نمی تواند انجام دهد دیگری بتواند انجام دهد. این روحیه اگر در کسی به وجود آمد، طبعاً به خدای تعالی هم به طریق اولی #توکل می کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آثار یقین ۷۱.۱.mp3
6.26M
#سیر_و_سلوک (۷۱)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼آثار یقین ۱
🕑 زمان:۵۱دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 55
#مثل
#نور #تاریکی #ایمان #کفر #مرگ #زندگی
🔅🔅🔅
🗓مثَل نور و ظلمات 3
(اءَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَاءَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِی فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) . (سوره انعام 122)
((آیا کسی که مرده بود سپس او را زنده کردیم و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود ، همانند کسی است که در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد ؟ ! این گونه برای کافران ، اعمال (زشتی ) که انجام می دادند ، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده )است )) .
🌿🌿🌿
📜 نکته ها :
⏪ 1- کشش و جذبه الهی
از جمله (فاءَحْیَیْناهُ) ، (ما او را زنده کردیم ) استفاده می شود که ، ایمان ، گرچه باید با کوشش از ناحیه خود انسان صورت گیرد ، امّا تا کششی از ناحیه خدا نباشد ، این کوششها به جایی نمی رسد .
به قول علاّمه طباطبائی قدّس سرّه :
تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد
⏪ 2- مرده های متحرّک
آیه شریفه در مورد کافران لجوج می فرماید : (کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ) ؛ ((همانند کسی که مثل او در ظلمات است )) ، نگفت : (کَمَن فِی الظُّلُمَتِ) ؛ ((همانند کسی که در ظلمتهاست )) .
🔘 بعضی گفته اند : هدف ازاین تعبیر این است که چنین افراد به قدری در تاریکی و بدبختی فرو رفته اند که وضع آنها ضرب المثل شده است که همه افراد فهمیده از آن آگاهند .
🔘 ولی عدّه ای از مفسران می گویند : ((ممکن است این تعبیر اشاره به معنای لطیف تری باشد و آن اینکه : از هستی و وجود این گونه افراد در حقیقت چیزی جز یک شبح ، یک قالب ، یک مثال و مجسّمه باقی نمانده است ؛ هیکلی دارند بی روح و مغز و فکری از کار افتاده )) .
🔘 از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که ضمن مواعظی به اصحاب ، فرمودند : ((از همنشینی بامردگان دوری جویید که قلب شما را می میرانند . یکی از اصحاب پرسید : ای رسول خدا منظور از همنشینی با مردگان چیست ؟ فرمود : کُلُّ غَنِی مُتْرَفٍ ؛ مراد ثروتمندان مغرور و رفاه طلبی است که ناز پرورده اند (و همواره نق می زنند) .
🔘 امام علی علیه السّلام در نهج البلاغه نیز افراد بی تفاوت و بی درد را به ((مرده )) تشبیه کرده ، می فرماید :
((وَمِنْهُمْ تارِکٌ لاِنْکارِ الْمُنْکَرِ بِلِسانِهِ وَقَلْبِهِ وَیَدِهِ فَذلِکَ مَیِّتُ الاَْحْیاءِ ؛ افرادی که در برابر منکرات بی تفاوتند و هیچ گونه حرکت زبان و عملی در برابر آن از خود نشان نمی دهند و یا دست کم در دل خود هم احساس ناراحتی نمی کنند ، اینها مرده متحرکند (که همچون حیوان یک سر و دو گوش در میان مردم راه می روند ، ولی از روح انسانیّت بهره ای ندارند)) .
آن حضرت در جای دیگر مرگ با عزّت را ((حیات )) و زندگی ذلّت بار را ((مرگ )) نامیده است .
🔘 آنگاه که در صفّین لشکریان معاویه پیشی جسته و راه ورود بر آب فرات را بر اصحاب آن حضرت بسته بودند خطاب به سربازان خود فرمود :
((قَدِ اسْتَطْعَمُوکُمُ الْقِتالَ ، فَاءَقِرُّوا عَلی مَذَلَّةٍ ، وَّتَاءخِیرِ مَحَلَّةٍ ، اءَوْرَوُّوا السُّیُوفَ مِنَ الدِّماءِ تَرْوَوْا مِنَ الماَّءِ ، فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِکُمْ مَقْهُورِینَ ، وَالْحَیاةُ فِی مَوْتِکُمْ قاهِرِینَ)) .
((به تحقیق لشگریان معاویه شما را به جنگ فرا می خوانند و شما دو راه بیشتر ندارید ، یا باید تن به ذلّت دهید و تسلیم زورگویی دشمن شوید و یا این که شمشیرهایتان را از خون آنان سیراب کنید ، آنگاه خودتان با عزّت و سربلندی از فرات آب بنوشید ، زیرا زندگی ذلّت بار مرگ است و مردن باعزّت زندگی است .
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 56
#مثل
#نور #تاریکی #ایمان #کفر #مرگ #زندگی
🔅🔅🔅
🗓مثَل نور و ظلمات 4
(اءَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَاءَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِی فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) . (سوره انعام 122)
((آیا کسی که مرده بود سپس او را زنده کردیم و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود ، همانند کسی است که در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد ؟ ! این گونه برای کافران ، اعمال (زشتی ) که انجام می دادند ، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده )است )) .
🌿🌿🌿
⏪ 3- زیبا جلوه کردن اعمال زشت
خداوند متعال در پایان آیه مورد بحث اشاره به علّت سرنوشت شوم کافران نموده ، می فرماید :
(کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) ؛ ((این چنین اعمال کافران در نظرشان جلوه داده شده است )) .
🔘 آری ، خاصیّت تکرار یک عمل زشت این است که به تدریج از قبح و زشتی آن در نظر کاسته می شود و حتی به جایی می رسد که به عنوان یک کار خوب در نظر انسان جلوه می کند و همچون زنجیری بر دست و پای او می افتد و اجازه خروج از این دام را به او نمی دهد ، یک مطالعه ساده در حال تبه کاران این حقیقت را به خوبی روشن می سازد .
🔘 می گویند : ((یکی از سران آمریکا در پاسخ این سؤ ال که چرا دستور داده است دو شهر بزرگ ژاپن (هیروشیما و ناکازاکی ) را بمباران اتمی کنند و حدود 200 هزار نفر کودک و پیر و جوان را نابود سازند ؟ گفته بود : ما به خاطر صلح این دستور را داده ایم ! که اگر این کار را نمی کردیم جنگ طولانی تر می شد و می بایست بیش از این می کشتیم ! )) .
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 منتظران راستین
📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان
تاریخ: 1395/05/10
🔸 #منتظران_راستين، بخش هاي وسيعي از اوصاف اينها به صورت شرح و تفصيل و بخش هايي از عصاره فضيلت اينها هم به صورت اجمال و متن در قرآن کريم آمده است؛ قرآن کريم از اينها به عنوان مجاهد، مهاجر، مؤمن، اهل نماز، اهل روزه، اهل حج، اهل خمس، اهل زکات و مانند اين ياد کرد که اينها تفصيل آن مُجمل و شرح آن متن است.
🔸 فرمود کساني به مقصد مي رسند و مقصود را در مقصد مشاهده مي کنند که ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾،[1] ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾؛[2] فرمود عالِم به مقصد برسد دشوار است، عاقل به مقصد برسد دشوار است، هر عالِمي به مقصد نمي رسد و هر عاقلي به مقصد نمي رسد؛ نفرمود علما به مقصد مي رسند، نفرمود عقلا به مقصد مي رسند؛ فرمود: ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾! ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾! ما نژاد و قومي در شرق و غرب عالَم به نام قوم عالِم و قوم عاقل نداريم! اين تازي و فارسي نيست که نژاد باشد و قوم داشته باشد! اين لُر، ترک، بلوچ و مانند آن نيست که جزء اقوام باشد، مثلاً اقوام آريايي باشد يا اقوام کذا و کذا باشد! ما در تمام کره زمين #قوم_عاقل و #قوم_عالم نداريم، اين قوم به معناي نژاد و شناسنامه و مانند آن نيست. اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾، اين ﴿لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾،[3] اين ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾[4] و اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ که در قرآن آمده است، يعني مردان و زنان زنده که #قائم_به_عقل باشند، نه عالِم! #قائم_به_علم باشند، نه عالِم! وجود مبارک حضرت که جهان را اصلاح مي کند، چون قائم «بالعقل و العدل» است! پس صِرف عالِم بودن کافي نيست! صِرف عاقل بودن کافي نيست! تا قيام نکند به علم و عقل نکند، نه مشکل خود را حلّ مي کند و نه «غُل جامعه»[5] را از گردن ديگران بر مي دارد. اگر رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) ﴿يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ﴾[6] بود، چون قوم عاقل بود؛ يعني قائم «بالعقل» و «بالعلم» بود. وجود مبارک حضرت حجّت (صلوات الله و سلامه عليه) چون به عقل قيام مي کند، #به_ علم قيام مي کند، #به_عدل و قسط قيام مي کند، به توحيد و وحي و نبوّت قيام مي کند، جامعه را از خواب بودن بيدار مي کند، از مُستَلقي[7] بودن مي نشاند، از نشسته به نيم خيز در مي آورد، از نيم خيز اينها را ايستا و قائم مي کند که ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[8] مي شوند، جامعه ايستاده و مقاوم جامعه نجات يافته است. او چون قائم به عقل است، نه زير بار کسي مي رود و نه کسي را به زير بار مي آورد، نه بيهوده سخن مي گويد و نه بيهوده را مي شنود! ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، گاهي کار به قدري مهم است که عادل بودن هم کافي نيست، قائم به قِسط بودن هم کافي نيست، فرمود: #قوّام_به_قسط باشيد.[9] آنها که مثل امام راحل (رضوان الله تعالي عليه) جزء ياران حضرت هستند، او قائم به قسط است، يک؛ در مواقع خطر قوّام به قسط است، دو؛ سيصد و اندي اصحاب مانند #امام_خميني (رضوان الله تعالي عليه) دارد، اگر يک وليّ اي در جهان ظهور کرد و بيش از سيصد يار مثل امام راحل داشت و جامعه بشري را به #عقل_و_علم قائم کرد، اين جامعه نجات پيدا مي کند.
==========
[1] . سوره بقره، آيه164؛ سوره رعد، آيه4؛ سوره نحل، آيات12 و67؛ سوره عنکبوت، آيه35؛ سوره روم، آيات24 و28؛ سوره جاثيه، آيه5.
[2] . سوره بقره، آيه230؛ سوره انعام، آيات97 و105؛ سوره اعراف، آيه32؛ سوره توبه، آيه11؛ سوره يونس، آيه5؛ سوره نمل، آيه52؛ سوره فصّلت، آيه3.
[3] . سوره يونس، آيه24؛ سوره رعد، آيه3؛ سوره نحل، آيات11 و 69؛ سوره روم، آيه21؛ سوره زمر، آيه42؛ سوره جاثيه13.
[4] . سوره انعام، آيه99؛ سوره اعراف، آيات52 و 188 و 203؛ سوره يوسف، آيه111؛ سوره نحل، آيات64 و 79؛ سوره نمل، آيه86؛ سوره قصص، آيه3؛ سوره عنکبوت، آيات24 و 51؛ سوره روم، آيه37؛ سوره زمر، آيه52.
[5]. لغتنامه دهخدا، غل جامعه: [غ ُ / غ ُل ْ ل ِ/ م ِ ع َ/ ع ِ] (ترکيب وصفي، اِ مرکب) قسمي غل که گردن و دست و دوپاي در بند دارد. غل که گردن و دست و پاي را ببندد. رجوع به غُلّ شود.
[6]. سوره اعراف, آيه157.
[7]. لغتنامه دهخدا، مستلقي: [م ُ ت َ] نعت فاعلي از استلقاء، خفته بر قفا؛ بر قفا خوابنده يعني پشت به بسترکرده دست و پا درازکننده، بر پشت خفته.
[8]. سوره حديد, آيه25.
[9]. سوره نساء, آيه135؛ ﴿أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ﴾.
#بهار_مهدوی
#قوم_عاقل
#قائم_به_عقل_و_علم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ ـ ۲۱ #سوره_ابراهیم
📌وعده های #شیطان
#سالک الی #اللّه نباید به غیر #خدا متکی باشد. زیرا اگر این تکیه گاه ظاهراً در #دنیا مفید باشد در #آخرت از آن نمی تواند استفاده کند.
حتّی #شیطان در روز #قیامت می گوید: خدای تعالی همه وعده هایش حق و راست بود ولی من همه را #تخلف می کردم و شما گوش به حرف من دادید ولی تحت فرمان خدای تعالی نبودید. پس خودتان را #سرزنش کنید. من هم نمی توانم امروز برای شما کاری بکنم و بدانید برای #ظالمین عذاب دردناکی خواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 42:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 35و 36و37 سوره عبس
✳️وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ
و بلکه (فرار می کند)از مادر و پدرش.
۱ - قیامت، صحنه گریزان بودن انسان; حتى از پدر و مادر خویش (و أمّه و أبیه)
۲ - قیامت، روز بى اثر بودن عواطف و روابط و جاذبه نداشتن پدر و مادر در چشم فرزندان (و أمّه و أبیه)
🔅🔅🔅
✳️وَ صَاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ
و از زن و فرزندانش هم میگریزد.
۱ - شوهران، پیوند الفت و همراهى با همسران خویش را در قیامت نادیده گرفته و از آنان متوارى خواهند شد. (یوم یفرّ المرء من ... و صحبته)
🔹«صاحبة» همسرى است که با شوهر خویش ملازمت و معاشرت داشته باشد. این تعبیر حاکى از شدت حوادث قیامت است; به گونه اى که انسان، حتى همسرى را که در دنیا با او سازگار و همراه بود، نیز رها خواهد کرد.
۲ - پدران در قیامت، با فرار از پسران خویش، خود را از آنها دور ساخته، آنان را تنها خواهند گذاشت. (و بنیه)
۳ - قیامت، روز محرومیت از یارى همسران حتى علاقه مندترین آنان به انسان (و صحبته)
🔹فرار از همسرى که مصاحبت و همراهى او در دنیا به ثبوت رسیده بود - تا چه رسد به همسر ناسازگار - نشانه سودمند نبودن آنان در قیامت است.
۴ - فرزندان، حتى پسران، در قیامت سودى به پدر و مادر نخواهند رساند. (و بنیه)
🔹«بنیه» گر چه تنها شامل پسران است; ولى یاد نکردن از دختران به دلیل وضوح یکسانى آنها با پسران یا کمتر بودن انتظار یارى رسانى آنان است. فرار پدران از فرزندان، فرار مادر از آنان را نیز در مفهوم خود دارد. گفتنى است: در فرار پدر و مادر از فرزندان، سودمند نبودن هر یک براى دیگرى، نهفته است.
🔅🔅🔅
✳️لِکُلِ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ
در آن روز هر کس چنان گرفتار شأن و کار خود است که به هیچ کس نتواند پرداخت.
۱ - گرفتارى هاى هر کس در قیامت، جایى براى رسیدگى او به دیگران باقى نگذاشته، او را به خود مشغول خواهد ساخت. (لکلّ امرىء منهم یومئذ شأن یغنیه) به هر امرى از امور «شأن» گفته مى شود (قاموس); جز این که سیاق آیه شریفه دلالت بر عظمت شأن مورد نظر دارد.
۲ - تمام انسان ها در قیامت، نگران وضعیت خود و در تلاش براى رفع گرفتارى هاى خویش اند. (لکلّ امرىء منهم یومئذ شأن یغنیه)
۳ - شداید قیامت، ازمیان برنده فرصت بهره رساندن خویشاوندان به یکدیگر است. (یوم یفرّ المرء من أخیه ... لکلّ امرىء منهم یومئذ شأن یغنیه)
۴ - گرفتارى ها و دل نگرانى هاى انسان در قیامت، از نخستین لحظات آن آغاز مى شود. (فإذا جاءت الصاخّة ... لکلّ امرىء منهم یومئذ شأن یغنیه)
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 43:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 38و39سوره عبس
✳️وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ
۱ - در قیامت، چهره گروهى از مردم زیبا و درخشان خواهد بود. (وجوه یومئذ مسفرة)
🔹«وجه مسفر» چهره اى است که به جهت شادمانى، درخشان شده باشد (مقاییس اللغة) و یا زیبایى آن را فرا گرفته باشد.(مصباح)
۲ - انسان هاى پاک، تذکّرپذیر، هدایت جو و خداترس، در قیامت چهره اى نورانى خواهند داشت. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر ... جاءک یسعى . و هو یخشى ... وجوه یومئذ مسفرة)
۳ - چهره انسان در قیامت، نمایانگر فرجام او است. (وجوه یومئذ مسفرة)
۴ - معاد، جسمانى است. (وجوه یومئذ مسفرة)
🔅🔅🔅
✳️ضَاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ
خندان و شادمانند.
۱ - گروهى از مردم، با چهره هاى خندان در صحنه قیامت حضور خواهند داشت. (ضاحکة)
۲ - کسانى که درخشان چهره و خنده لب در صحنه قیامت حضور یافته اند، غرق سرور بوده و چهره اى شکفته خواهند داشت. (مستبشرة)
🔹 «إستبشار»; یعنى، شادمان بودن (لسان العرب). «بشر و استبشر» به یک معنا است. در این موارد فایده باب استفعال، مبالغه افزون تر است. راغب مى گوید: بشارت دادن، به معناى ابلاغ خبرى است که بشره و پوست صورت را شکفته سازد.
۳ - پاکى، تذکّرپذیرى ، هدایت جویى و خداترسى، چهره انسان را در قیامت خندان و شادمان خواهد ساخت. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر ... جاءک یسعى . و هو یخشى ... ضاحکة مستبشرة)
۴ - ایمان و دورى از گناه، مایه بشّاش و خندان بودن چهره مؤمنان در قیامت (وجوه ... ضاحکة مستبشرة)
🔹به قرینه آخرین آیه این سوره (أولئک هم الکفرة الفجرة)، مراد از «وجوه» در این آیات، چهره هاى کسانى است که کافر نبوده و از فسق و فجور پاک و منزه اند.
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (123)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
🔲 راز انكار قيامت
انكار قيامت دو عامل دارد: شبهه علمى و شهوت عملى.
✔️شبهه علمى كه در آياتى مانند: (من يحى العظام وهى رميم) مطرح شده با اندكى تامل زايل مى شود و نگاهى به جهان هستى به آن شبهه پايان مى بخشد؛ زيرا در اين تامل انسان مشاهده مى كند كه خداى سبحان همواره ذرات پراكنده و بى جان را در جهان طبيعت جمع مى كند و به آن حيات گياهى، حيوانى و انسانى مى بخشد و قرآن كريم در پاسخ كسانى كه نسبت به رستاخيز ذرات پراكنده و بى جان استبعاد دارند مى فرمايد: خداى سبحان نه تنها قادر بر بعثت انسان است، بلكه مى تواند خطوط سرانگشتان او را، كه از ظرافتهاى آفرينش آدمى است، به صورت اول بسازد: (بلى قادرين على ان نسوى بنانه).
✔️اما شهوت عملى كه عمده ترين عامل انكار معاد است، براى آنكه راه فجور را پيش روى تبهكار بگشايد قيامت را از ريشه انكار مى كند: (بل يريد الانسان ليفجر امامه # يسئل ايان يوم القيمه). پس همان گونه كه اعتقاد به قيامت، تنها يا مهمترين مانع تبهكارى است، عمده ترين عامل انكار قيامت نيز، اراده گناهكارى است ؛ چون هر يك از اين دو، منافى ديگرى است و هر يك از آنها كه قبلا حاصل، مانع تحقق ديگرى مى شود.
============
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (62)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 32- استقلال فکری وعدم پیروی از هوی وهوس دیگران
وَ أَنِ احْكُم بَيْنهَم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُصِيبهَم بِبَعْضِ ذُنُوبهِمْ وَ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُون(مائده/48)
ميانشان بر وفق آنچه خدا نازل كرده است حكم كن و از خواهشهاشان پيروى مكن و از ايشان بپرهيز كه مبادا بفريبندت تا از بعضى از چيزهايى كه خدا بر تو نازل كرده است سرباز زنى. و اگر رويگردان شدند بدان كه خدا مىخواهد آنان را به پاداش برخى گناهانشان عقوبت كند، و هر آينه بسيارى از مردم نافرمانند.
☑ توجّه به خواستههاى نفسانى مردم يكى از خطرهاى بزرگ براى متولیان فرهنگی نظام است. «وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ»
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 منشور منتظران
📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد
تاریخ: 1385/05/18
🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن #تقدیر خدا درباره كارهای انسان با #اختیار انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ها را به همان سمت رهبری می كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می كند، البته #لطف_خدا بیش از غضب اوست، #رحمت او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می دهد و راهنمایی می كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می كند این مطلب اول.
🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی پذیرفتند و مقبولشان نمی شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی بن ابی طالب كسی نمی تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ»[1] فرمود چون ظرفیت حاضر شد سطح ادراك مردم بالا آمد تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند فهمیدند غیر از #عدل_و_علم چیزی جامعه را اداره نمی كند من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك ولی عصر هست، اگر جامعه این #تجارب_عقلی_عالمان دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كرده اند، وجود مبارك حضرت ظهور می كند. این هم یك مطلب پس ظهور آن حضرت با #صلاح ماست و آن حضرت ظهور می كند این صلاح را تكمیل می كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی كند.
🔸 مطلب بعدی آن است كه راه #اصلاح_جامعه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله #منشور_وظیفه_منتظران است این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...»[2] این بین چهل تا پنجاه اصل است. یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدایا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این #منشور_كشورداری است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط #حضور_و_ظهور فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می كند.
[1]. نهج البلاغه، خطبه3.
[2]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص349.
#بهار_مهدوی
#تقدیر_و_اختیار
#اصلاح_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @rahighemakhtoom