eitaa logo
رهجو
940 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
مصباح المناهج(تجاره)_ حکیم.pdf
698.7K
✅بررسی کتب 🔻اشعثیات،جعفریات(5) ✔️آیت الله سید محمد سعید حکیم: وذلك كله موجب للوثوق بصحة نسبة الكتاب الذي بأيدينا ومطابقته للكتاب الأصلي. @rahjoo_213
✅بررسی کتب 🔻اشعثیات،جعفریات(6) ✔️علامه محمد حسین حسینی طهرانی: 🔸مجالی برای اشکال در سند کتاب أشعثیّات وجود ندارد؛ چرا‌که از تتبّع در کلمات أعلام استفاده می‌شود که جعفریّات از کتب معتبره و معروفه و مورد اعتماد و اتّکال در نزد اصحاب بوده است. 🔹هر کس به خاتمۀ کتاب مستدرک مراجعه کرده و در وجوه هشت‌گانه‌ای که مؤلّف آن علاّمه نوری در لزوم اعتماد بر این کتاب بیان نموده تأمّل کند، خواهد دانست که این کتاب از کتب معتبره بوده و با أسناد قوی نقل شده است و عمل به آن اشکالی ندارد. 🔸با توجّه به این بیان؛ آنچه که صاحب جواهر در کتاب امر به معروف نگاشته، غریب و نا مأنوس می‌باشد... و پوشیده نیست که کلام صاحب جواهر در تضعیف کتاب أشعثیّات با ادلّه و وجوه متعدّدی که علاّمه نوری به آن اشاره نموده‌ رد و دفع می‌گردد؛ و چون بدیهی است که👈 صاحب جواهر از افراد ماهر و متبحّر در علم و فنّ رجال و حدیث و از زمره کتاب شناسان نبوده، لذا سزاوار نیست به آنچه که در تضعیف این کتاب ذکر نموده توجّه شود. ‼️و از طرف دیگر بسیار جای تعجّب و شگفتی است که او با وجود رد و تضعیف کتاب أشعثیّات به همین کتاب در اثبات مدّعای خویش که وجوب تخییری نماز جمعه است استدلال نموده و بر اینکه نماز جمعه از مناصب امام علیه السّلام می‌باشد اصرار کرده است و در این مقام حتّی یک کلمه به این کتاب اعتراض ننموده و به‌هیچ‌وجه در مقام قدح آن بر نیامده است. 📚صلاه الجمعه، ص @rahjoo_213
✅بررسی کتب 🔻اشعثیات،جعفریات(7) ✔️آیت الله مرعشی نجفی: 🔸رواية الجعفريات أو الأشعثيات تلقاها الأصحاب بالقبول فان الأشعث يروي عن موسى عن إسماعيل بن علي بن جعفر عليه السلام و الأشعث رجل موثوق و كذا موسى و أبوه إسماعيل، و عند القدماء كل خبر جاز العمل به فهو صحيح، و عند المتأخرين الصحيح ما كان رواته يتصفون بالأوصاف الثلاثة، ان يكون الراوي إماميّا عادلا مزكّا، و بين المبنيين عموم من وجه، و رواية الجعفريات مورد الاجتماع، فهي صحيحة عند القدماء و المتأخرين فإنها عمل بها الأصحاب و رواتها فيهم الأوصاف الثلاثة. 🔹رواية كتاب الجعفريات و هو كتاب جليل عن علي بن جعفر عن أخيه الإمام الهمام موسى بن جعفر عليه السلام. 📚القصاص علی ضوء القرآن و السنه، ج1، ص 147و102 @rahjoo_213
رهجو
📌در نشستی با موضوع واکاوی برخی روایات حجاب منسوب به حضرت زهرا(س) ؛ ادعاهایی مطرح گردید که به این بها
🔸اشکالاتی که نسبت به بی اعتباری کتاب اشعثیات مطرح کرده اند: 1️⃣ سلسله راویان آن عامی(سنی) هستند. یعنی راویان این کتاب تا ابن اشعث عامی هستند. 2️⃣ این کتاب در زمان مرحوم مجلسی و شیخ حر عاملی نبوده بعد از مدت ها به دست مرحوم محدث نوری رسیده است. یک کسی از هند یک مجموعه‌ای را می‌آورد که در آن مجموعه این کتاب هم وجود داشته و منشأ اولیه برای این که ایشان تصمیم می‌گیرد یک مستدرکی بر وسائل بنویسد، وجود این کتاب بوده که به دست ایشان رسیده.( وجاده ایی بوده) 3️⃣ مگر می‌شود این سخن به همراه سخنان متعدد دیگر از امام هفتم فقط برای اسماعیل(پسر امام) نقل شده و کس دیگری نشنیده باشد و پس از ۱۵۰ سال در قرن چهارم آن هم در مصر به دست ابن اشعث رسیده باشد؟ 4️⃣ تعارض روایات آن با فقه شیعه مانند وجوب پوشش مو نزد برادر، لازم نبودن قضای روزه هنگام فراموشی غسل جنابت، نافذ دانستن سه طلاق در یک مجلس، کافی بودن یکبار مکیدن شیر برای محرمیت رضاعی و... 5️⃣ مرحوم ابن طاووس قدس سره در اقبال تعداد روایات این کتاب را 1000 نقل می کند اما در کتاب موجود فعلی نزدیک 1600 روایت وجود دارد. 6️⃣ برخی روایات آن سخنان مشهور صحابه و تابعین است. @rahjoo_213
بررسی انتقادی منابع کتاب (جعفریات اشعثیات).pdf
4.05M
🔅مقاله ایی در رد کتاب اشعثیات 💢 بررسی انتقادی منابع کتاب جعفریات (اشعثیات) ✍️ علی عادلزاده، محمد قندهاری 📘 پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی، ش13، 1399ش @rahjoo_213
🔻نوع مواجه ایی که امروز با احادیث و کتب حدیثی می شود، به هیچ وجه صحیح نیست. این که کتب حدیثی را به ادنی دلیلی از حجیت انداخته یا احادیث را با روش سندی قلع و قمع کنیم، محصول بی توجهی به عواملی است. 👈یکی از آن عوامل بی توجهی به اقتضائات عصر ائمه و اصحاب می باشد. هر تاریخ و برهه ای اقتضائات خودش را دارد اما متاسفانه ما می خواهیم اقتضائات امروز خود را در اعتبار سنجی کتب و احادیثی که در برهه و تاریخی دیگر جمع و تدوین شده اند، بار کنیم و این نه تنها کمکی به ما نمی کند بلکه انسان را وارد فضای تحیر و دست دین شناس را از ادله خالی می کند. به گمان بنده این نوع اعتبار سنجی بیش از آن که کمک کار دین شناس باشد، گمراه کننده تر و باعث هدر رفت عمر در قیل و قال بی ثمر است. 🔸البته بنده نه اخباری هستم و نه روش افراطی آنها را قبول دارم. 💢بهترین و سریع ترین راه برای اعتبار سنجی احادیث: عرضه ی روایات بر محکمات دین است. بر همین اساس اگر حدیثی با محکمات دین همخوان بود، می پذیریم در غیر این صورت کنار گذاشته می شود. حال این روایت در کافی باشد یا در تحف العقول و تفسیر امام حسن عسکری؛ سند اعلایی داشته باشد یا مرسل و به اصطلاح ضعیف باشد. @rahjoo_213
🔸کتاب اشعثیات توسط العتبه الحسینیه در دو جلد چاپ شده است. دوستان مراجعه کنند،احادیث این کتاب در کتب دیگر شیعه و سنی جستجو و در پاورقی اشاره شده است. اکثر احادیث در کتب معتبر شیعه موجود است. 💢در کادر حدیثی را که اشاره کرده بودند که عذاب شدن حضرت ابوطالب را بیان می کند، نشان شده است. همانطور که می بینیم اسمی از حضرت ابوطالب برده نشده است. @rahjoo_213
ارزیابی بی اعتباری اشعثیات.pdf
633.3K
🔅مقاله ایی در اثبات اعتبار اشعثیات 💢ارزیابی بی اعتباری اشعثیات ✍️فاطمه ژیان @rahjoo_213
رهجو
🔻نوع مواجه ایی که امروز با احادیث و کتب حدیثی می شود، به هیچ وجه صحیح نیست. این که کتب حدیثی را به ا
🔸از دیگر عواملی که غفلت از آن در تحلیل و بررسی روایات بسیار اثر گذار می باشد؛ تفکیک نکردن روایات شیعه از روایات اهل سنت است. همین امر باعث نوعی حالت روانی در مواجهه ی با روایات گشته و ناخودآگاه در مواجهه با احادیث به هر بهانه ی واهی روایات را از اعتبار انداخته و خود را پاسدار میراث اهل بیت قلمداد می کنند و در عین ناباوری مدیریت و زحمات اهل بیت و اصحاب را در مدیریت این امر نادیده می انگارند. کانه آنها در فکر پالایش و پاکسازی روایات نبوده اند و فله ایی روایات را جمع کرده اند تا به دست آیندگان برسانند. 🔻در ذیل نمونه ایی از این عدم تفکیک و نتیجه گیری برای نیاز به پالایش و علم رجال را مشاهده می کنید👇👇👇 @rahjoo_213