✍️راهبرد چین در غرب آسیا
️ 💠 برخی از تحلیلگران غربی و غربگرایان وطنی، سفر حاشیهدار رئیس جمهور چین به عربستان و رفتار اخیر دولت چین در غرب آسیا را در تعارض این کشور با منافع راهبردی ایران تعبیر میکنند. در حالی که:
🔸 چین پس تثبیت موقعیت اقتصاد خود در تلاش است با حضور در نقاط ژئوپلیتیکی و کانونهای راهبردی مانند خلیج فارس، باب المندب، شاخ آفریقا و... بستر لازم برای تبدیل سیاستهای اقتصادی کوتاه مدت و میان مدت درونزا را به توافقات اقتصادی بلند مدت برون تبدیل نماید. با این وجود دولت چین در تلاش است از ظرفیتهای دیپلماسی عمومی و اقتصادی خود برای عمق بخشی به مناسبات راهبردی و سیاستهای بلندمدت با سایر کشورها، حداکثر استفاده را نماید. چنانکه همزمان با حضور رئیسجمهور چین در عربستان، شاهده اجرایی شدن بندهای از توافق راهبردی در حضور معاون نخست وزیر این کشور در تهران بودیم.
بنابراین حرکت زیگزاگی چین در غرب آسیا و بازی میان ایران و عربستان، بخشی از منافع راهبردی این کشور است که نبایستی آن را در تعارض با ایران تعبیر نمود. توافقی که ظرف روزهای گذشته در روابط عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس افتاده در راستای راهبرد عملگرایانه چین است.
♻️ یافته راهبردی
چین جدید و قدرتمند پس از سالها اتخاذ راهبرد انزوای سازننده، با حضور گسترده آمریکا در شرق آسیا، برای چین یگپارچه و محیط امنیتی نزدیک خود - تایوان - احساس تهدید وجودی میکند.
سایر یافتههای این وضعیت عبارت است از:
🔅۱. جهان امروز در حال تجربهای نو از تقابل میان دو قدرت در حال افول آمریکا و قدرت در حال ظهور چین و شیفت تمدنی از غرب به شرق است.
🔅۲. تحرکات چین در واقع بخشی از رویکرد تهاجمی چین در مقابله جنگ ترکیبی آمریکا است که با هدف توسعه هزینه تقابل امریکا با چین صورت میگیرد.
🔅۳. آغاز رویکرد تهاجمی چین از مبدأ غرب آسیا و عربستان سعودی در حقیقت؛ نفوذ به عمق حیات خلوت آمریکا و یارگیری از میان کشورهای است که طی نیم قرن اخیر گاو شیرده غرب محسوب میشدند.
🔅۴. دولت چین در تلاش است که کشورهای منطقه را از نظر روانی، آماده پذیرش شرایط جدید نماید تا ضمن کاهش وابستگی آنان به غرب، در مسیر توافقات بلندمدت با کشورهای همسایه مانند ایران، سنگ اندازی نکند. نهایی سازی بخشی از توافق ۲۵ ساله با ایران با حضور معاون نخست وزیر چین در همین راستا قابل ارزیابی است.
✍️/احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnega
#راهبرد_چین_در_غرب_آسیا
#چین_ایران_عربستان
💠 بخش هفتم. صفبندی نوین از ستیزهجویان
🔻 در فرآیند ناآرامیهای پاییز ۱۴۰۱ فرصت بسیار خوبی برای بازفهمی و بازشناسی ماهیت تقابل با مردم ایران و نظام اسلامی فراهم شد. پس از کنار رفتن پرده ابهام از فضای غبار آلود هفتههای اولیه ناآرامیها، عملا شرایط صف آریاییها و صحنهآراییها به گونهای واضح شد که ناظران به راحتی میتوانند تا حد زیادی تصویری شفاف از کل جبهه تعارض؛ دوست، بیطرف و دشمن داشته باشند. بنابراین با توجه به غبارزدایی از فضا و ابهام زدایی از مسائل مطرح شده، ایران امروز عملا با شش گونه دشمنی مواجهه هستیم:
🔸۱. اسلام ستیزان: بخشی از روشنفکرنمایان، گروهکها و کشورهای دارای رویکرد استکباری، استعماری و استبدادی که با پناه بردن به تئوری لائیسیته یا شعار سکولاریسم - تعارض و جدایی دین از سیاست - به مقابله با مبانی نظری اسلام سیاسی و تعارض با رویکرد حکمرانی اسلامی میپردازند.
🔸۲. شیعه ستیزان: بخشی از جریانها و فرقههای افراطی و تکفیری و دولتهای دارای مدعی خلافت و حکومت خاندانی مانند: خلفای اموی و عباسی در گذشته، و حکام وهابی، داعشی و تلفیقی تا کنون هستند که با تشکیل حکومت توسط پیروان اهل البیت مخالفت دارند. این دسته از مذهبستیزان شکلگیری مدل حکمرانی ولایت و امامت را در تعارض ذاتی با مدل حکومت خلافتی و سلطنت وراثتی خود میدانند.
🔸۳. انقلاب ستیزان: مجموعهای از افراد مدعی اپوزیسیون و گروهکهای ضدانقلاب مانند: سلطنتطلبان، باستانگرایان، چپاندیشان و التقاطیون که به دلیل تکیه بر مبانی فکری، مؤلفههای ایدئولوژیکی و یا رویکرد سیاسی خود، تعارض و تقابل ذاتی با انقلاب اسلامی دارند.
🔸۴. نظام ستیزان: افراد، نحلهها و محافل مدعی طریقت اخلاقی و عرفانی و یا شریعت شبه مذهبی و دینی که مدعی هدایت جامعه بشری هستند و یا برافراشتن هر پرچم قیامی در دوره غیبت امام معصوم (ع) را بدعت میدانند و با ساختارسازی در مسیر نظام سازی و تشکیل حکومت در ذیل تئوری ولایت، مخالفت بنیادین دارند.
🔸۵. ایران ستیزان: مجموعهای از جریانها و گروهکهای تجزیهطلب که به دنبال تشکیل دولتها قومیتی و یا ایالتهای فدرالی هستند. همچنین دولتهای اشغالگر و مدعیان منطقهای و قدرت فرامنطقهای که وجود ایران بزرگ و منسجم را مانع دستیابی به منافع اقتصادی و یا مطامع سیاسی خود میدانند.
🔸۶. اخلاق ستیزان: بخش از افراد و گروههای اباحیگر، دارای فساد اخلاقی و مفسد که وجود نظام اسلامی و حکومت دینی را مانع اصلی بهرهمندی حداکثری از ثروت و قدرت و یا کامجویی بیشینی از لذت و شهوات میدانند.
♻️ یافتههای راهبردی
فوت مرحومه خانم مهسا امینی یک شگفتیساز جنسیتی و محرک هیجان عاطفی برای بخش بزرگی از دشمنان و مخالفان ایران اسلامی فراهم نمود تا رؤيای آشفته کاسپار واینبرگر (Caspar Weinberger ; ۱۹۱۷–۲۰۰۶) وزیر دفاع پیشین آمریکا برای خشکاندن ریشه ملت ایران را تعبیر نمایند.
🔸 این مجموعه دشمنان؛ با الغاء ایجاد گسست در ساختارحکمرانی نظام اسلامی، شکاف در وحدت مردمی و با توهم براندازی، وضعیت پیش آمده را بهترین فرصت برای تسویه حساب با انقلاب، نظام، هویت و تمدن ایرانی - اسلامی و یا فرصتی طلایی برای نشستن بر سفره ایران تلقی نمودند. این حجم از دشمنی دلایل متعدد دارد که مهمترین آنها عبارتاند از:
🔅۱. نفرت ذاتی و جوهری با ماهیت دین اسلام و اصالت مذهب تشیع؛
🔅۲. حسادت درونی با حکمت و تمدن ایرانی - اسلامی؛
🔅۳. عداوت دیرین با هویت فرهنگی و وحدت اجتماعی ایرانی - اسلامی؛
🔅۴. طمعکاری برای احساس شکستن شدن غیرت جوانمردان و حیثیت اخلاقی و ناموسی ایرانیان.
ادامه دارد...
✍️/احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۴ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnega
#راه_نگار rahnegar@
💠 بخش هفتم. صفبندی نوین از ستیزهجویان 🔻 در فرآیند ناآرامیهای پاییز ۱۴۰۱ فرصت بسیار خوبی برای ب
💠 بخش هشتم. صفبندی نوین از حامیان
🔻 چنانکه در بخشهای قبلی متذکر شدم در فرآیند ناآرامیهای پاییز ۱۴۰۱ فرصت بسیار خوبی برای بازفهمی و بازشناسی ماهیت کنشگران مهیا شده است. با این وجود پس از کنار رفتن غبار ابهام از هفتههای اولیه ناآرامیها، عملا شرایط صف آریاییها و صحنهآراییها به گونهای واضح شد که ناظران به راحتی میتوانند تا حد زیادی تصویری شفاف از نقشآفرینان؛ دوست، بیطرف و دشمن داشته باشند. بنابراین با توجه به غبارزدایی از فضا و ابهام زدایی از مسائل مطرح شده، عملا در ایران اسلامی با هفت گونه از همراهان مواجهه هستیم:
۱. تمدن اندیشان؛ سبقه تاریخی ژئوپلیتیک ایران و نقش ایرانیان در شکلدهی به تمدنهای بزرگ ایرانی - اسلامی باعث ریشهدار شدن مطالبه تاریخی و انگیزه جمعی آنها برای بازسازی مجدد تمدن ایرانی و باز تولید فرهنگ جهانی شده است. بنابراین تمدنگرایی و تمدنآرایی بخشی از مطالبه ایرانیان در مسیر تغییر و تحول اجتماعی و جهانی است.
۲. حکمت نهادان؛ برخورداری از هنجارهای فرهنگی مستقل و ارزشهای معرفتی مستحکم و تاریخی، محصول استفاده از ظرفیتهای عقلانی و قابلیتهای محاسبهگرانه ایرانی و ایرانیان در مواجهه با پدیدههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شده است. بنابراین تکیه بر حکمت اندیشی بخش جدایی ناپذیر از زیست فرهنگی مردم ایران است.
۳. ولایتمداران؛ بخش قابل توجهی از مردم ایران به سبب ریشههای مذهبی و پیوند نزدیکشان با اصل کلیدی ولایت و امامت، همواره پشتیبانی از اسلام و نظام اسلامی با محوریت ولایت را بر هر آنچه داشته، دارند و خواهند داشت برتری و اولیت داده و میدهند. بنابراین وجود محور ولایت و عنصر عدالت یکی از مهمترین دلایل مقاومت مرد ایران است.
۴. ایران گرایان؛ بخشی از مردم ایران، به دلیل حس میهندوستی و تعلق خاطر تاریخی به مام میهن، در برابر هر گونه حرکت معندانه و تخریبگر که منافع ملی را تهدید کند حساس هستند. این طیف از هموطنان، حتی در صورت نداشتن ایدئولوژی و یا ناهمراهی با برخی سیاستهای جمهوری اسلامی، در هیچ شرایطی حاضر به آسیب خوردن به یکپارچگی سرزمینی ایران و گسست در هویت ملی ایرانی نیستند.
۵. عزت طلبان؛ ایرانیان به دلیل برخورداری از باورهای عمیق به ولایت و امامت اهلالبیت، مطالبه عدالت، تجربه تاریخی و درسآموزی از نهضت عاشورا همواره دارای پایداری خود را در برابر رویکردهای استبدادی، استحماری و استعماری حفظ نمودهاند. بنابراین تقویت روح مقاومت، ذلت ناپذیری و برخورداری از روح حماسی به بخش جداییناپذیر از هویت ایرانیان تبدیل شده است.
۶. قانونگرایان؛ قانونگرایان فارغ از قضاوت در مورد ارزیابی در مورد جامع و مانع بودن قوانین، برآنند که پیروی از قوانین لازمه حفظ زیست اجتماعی، حمایت از هنجاره، صیانت از ارزشهای اجتماعی و مراقبت و ممانعت از رفتارهای ناهنجارها و مخرب است. بنابراین بخش از آحاد جامعه پایبندی به قانون و قانونگرایی را به عنوان اصل مهم در حفاظت از جامعه و کشور میدانند.
۷. امنیت خواهان؛ مهمترن دلیل این طیف از حامیان انقلاب و ایران، توجه به تجربه سوریسازی غرب آسیا در یک دهه گذشته است که منجر به تخریب زیرساختها و کشتار صدها هزار نفر از مردم کشورهای عراق و سوریه شد. بنابراین صیانت از حیات فردی، زیست خانوادگی و حفاظت از آرامش اجتماعی و امنیت ملی در برابر ناامنی داخلی و خارجی مهمترین دلیل این طیف، برای حمایت از نظام است.
♻️ یافته راهبردی
ایران مانند بسیاری کشورهای منطقه و جهان، یک واحد سیاسی قبیلهای، قومی، ملی یا فرقهای نیست، بلکه ایران امروز محصول یک تمدن با سبقه تاریخی ریشهدار است که از اصالت توحیدی، حکمت شیعی و عقلانیت ایرانی برآمده است. پس ایران و ایرانی با تکیه بر سه لایه عقلانییت بومی، عزت و عدالت شیعی و حکمت و اصالت اسلامی به یک هویت مشترک و غیر قابل تجزیه با ماهیت "تمدن ایرانی - اسلامی" دست یافته است. بنابراین فروکاستن آن به قومیت جغرافیایی، تعصب فرقهای و ملت باستانی ظلم به ایران امتی و تمدنی است.
ادامه دارد...
✍️/احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnega
● حدودا ۱۰ سال پیش اولین گفتگوی تفصیلیام رو با جهانگیر الماسی گرفتم؛ تو حاشیه گفتوگو بحث رفتن گلشیفته فراهانی از ایران شد و جهانگیر الماسی با یک حس ناخوشایندی بهم گفت "تو این کشور هرچی بیشتر لگد بزنی و علیه حاکمیت حرف بزنی بیشتر تحویلت میگیرن و بهت پروژه میدن (از ترس اینکه یه روزی نذاری و نری)
اما حکومت خیالش از امثال من راحته که هیچ وقت علیه کشورم نه حرف میزنیم نه با بیبیسی و امثالهم مصاحبه میکنیم
بخاطر همین هیچ وقت کسی تحویلمون نمیگیره"
● این روزها بیشتر به جهانگیر الماسیها فکر میکنم. تو روزایی که امثال فرخنژادها که اصالت و ریشه غربی خودشون رو نشون داده بودن، بازم قراردادهای میلیاردی باهاشون میبندیم ولی کسی از امثال جهانگیر الماسیها خبر نداره.
● جالبه بدونید همین امروز هم آدمایی که دو ماه قبل لگد زده بودن، قراردادهای جدیدشون رو بستن و سر ضبط سریالهای جدیدشون هستن و چند ماه دیگه که پولاشون رو تمام و کمال گرفتن و پناهنده شدن به ریش همه ما میخندن
حالا هی به امثال فرخنژادها پروژههای میلیاردی بدین و به هنرمندان انقلابی و متعهد بیتوجه باشید!
✍️ سعید ساداتی
🍃قدمی برای ظهور🍃
💠splus.ir/raefipour.fans💫
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت
متن حاضر گزیدهای از پایاننامه بنده با موضوع: "اندیشه سیاسی حضرت فاطمه زهراء (س) در منظومه ولایت و امامت" است. در این پایاننامه تلاش شد تا سپهر اندیشه سیاسی آن حضرت در سطح راهبردی، مورد کاوش علمی قرار گیرد. مختصر حاضر خلاصه تصیح و تکمیل شده یافتههای پژوهش مذکور است که به مناسبت ایام فاطمیه، در چند بخش به شرح زیر تقدیم خواهد شد.
💎 پیش گفتار
🔸برخی از شخصیتهای نادر با کنشگری فرازمانی و فرامکانی، مرزهای متعارف انسانی و اجتماعی را در مینوردند بگونهای که بازتاب و پیامدهای کنش آنان از ظرفیت و قابلیت طول عمر یک نسل عبور میکند. با این وجود برای تحلیل شخصیت اینگونه از افراد بایستی شاخص سنجش عمر آنان را از سیطره کمیت و کیفیت متعارف برهانیم تا امکان نمایان شدن وزن حقیقی و ماهیت وجودی آنان مهیا شود. بنابراین برای ارزیابی اینگونه افراد بایستی پیله طول زمان را شکست و تأثیر حیات آنان را در افق تحولات بعدی محاسبه کرد.
🔸حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیه از جمله مهمترین شخصیتهای است که به رغم آنکه طول عمر طبیعی او با پایان دوره نوجوانی و در آستانه جوانی متوقف شد، ولی پهنای عمر معنوی و تربیتی او به اندازه همه تاریخ موج آفرینی، اثربخشی و کارآمدی دارد. اسوه سازی از: امام حسن، امام حسین و حضرت زینب سلام الله علیهما تنها جلوهای از این تاثیر است. ضمن اینکه بخشی از کارآمدی حیات اجتماعی حضرت را میتوان در الگوپردازی معنوی و سیاسی از فعالیتهای دانست که مبنای عمل بسیاری از نهضتهای اسلامی پس از رحلت پیامبر اعظم و شهادت حضرت فاطمه الزهراء شد.
🔸در مورد شخصیت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها حدیثی از امام حسن عسگری (ع) نقل است که فرمودند: "نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا؛ ما (ائمّه) حجت خدا بر مردم و مادرمان فاطمه حجت خدا بر ماست." و شبیه این روایت از حضرت حجت بن الحسن امام عصر (عج) نقل شده که فرمودند: "وَفی إِبْنَةِ رَسُولِ اللّهِ لی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ دختر رسول خدا (ص)، فاطمۀ الزهرا (س) برای من، اسوه و الگویی شایسته است."
🔸اسوه بودگی و حجیّت الهی در اندیشه توحیدی تعبیری گرانسنگ و تأویلی باعظمت دارد که نه فهم بار معنایی آن در وسع دانش مختصر این حقیر است و نه قلم و متن حاضر ظرفیت و مدعای انعکاس آن را دارد به ویژه آنکه بر اساس روایت مذکور حضرت فاطمه زهرا (س) بر سایر حجتهای الهی دارای رحجان ولایی و مقام الگوی نظری و عملی دارد. برخورداری از چنین حقیقتی باعث شده است که درک ماهیت وجودی آن بزرگوار و نمادهای رفتاری ایشان بسیار پیچیده و سخت شود.
♻️ یافته راهبردی
نوع کنش اجتماعی، شیوه کنشگری، کنش در زمان لازم و مکان مناسب، از جمله شاخصهای ارزیابی عمل یک کنشگر مهم و مؤثر تاریخی است. حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیه از جمله شاخصترین شخصیتهای معنوی است که کنش اجتماعی و رویه کنشگری سیاسی معصومانه او منشأ درسآموزی، نوآوری و افق گشایی برای نهضتهای اسلامی- انقلابی از مبدأ عاشورا تا انقلاب اسلامی و تا مقصد تشکیل دولت کریمه در پایان تاریخ است.
ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۴ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#فاطمه_زهرا_راهبردهای_سیاسی
#منظومه_معرفتی_ولایت_امامت
#فاطمه_حجت_حجج_خدا
#کنش_کنشگری_حضرت_فاطمه
#راه_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیدهای از پایاننا
💎 گفتار اول: قیام برای استحکام دستگاه معرفتی ولایت و الگوی حکمرانی غدیر
💠 نام فاطمه از منظر مفهومی و محتوایی میتواند بازتاب دهنده چند معنا باشد:
۱. جدا شده از هر گونه ناپاکی (عصمت از معصیت)؛
۲. جدا کننده طهارت از نحوست؛
۳. جدا کننده عقلانیت از جهالت؛
۴. جدا کننده ولایت از خلافت؛
۵. جداکننده عدالت از ظلمت؛
۶. جدا کننده فطرت پاک شرشت از غریزه دنیا طلب.
🔹از منظر زیرساختی اندیشه سیاسی حضرت زهرا (س) دارای چهار متغیر اصلی است. به تعبیر دیگر مبانی اندیشه حضرت بر چهار رکن محوری استوار است. این چهارکن عبارتاند از:
🔅اول. رحامت فاطمی: حضرت زهرا (س) در ساحت مادی، به واسطه پیوند نسبی با پدر بزرگوارشان رسول مکرم اسلام (ص) از یک سو و به واسطه پیوند سببی با همسرش امیرالمومنین و شان مادری برای سایر ائمه از امام حسن و امام حسین و فرزندانش تا امام عصر علیهم السلام از سوی دیگر، حلقه اتصال نبوت و وصایت و واسطه تداوم ولایت و امامت است. بنابراین منظور از رحامت فاطمی استحکام و تسکین جامعه ایمانی به مثابه خانواده بزرگ از طریق اتصال مودت آمیز وصایت و ولایت با نبوت است. با این اوصاف حضرت زهرا (س) سرچشمه "خانواده کوثری" است.
🔅دوم. دین دانی فاطمی: اندیشه حضرت زهرا (س) در ساحت عقلانی، مبتنی بر فهم و ادراک تمام و کمال فلسفه ایجاد، تثبیت و تدوام معارف اسلامی و بازشناسی و بازفهمی حقایق توحیدی از پیرایههای غیرتوحیدی و خرافی است. بنابراین هدف ایشان توسعه آگاهی، معرفت اصول و احکام مکتب توحیدی از یک سو و زدودن پیرایه های جاهلانه و متعصبانه از چهره اسلام ناب محمدی (ص) از سوی دیگر است.
🔅سوم. دین داری فاطمی: سلوک اخلاقی حضرت زهرا (س) در ساحت معنوی، مبتنی بر بندگی محض و مخلصانه در برابر ذات توحیدی و اجرای احکام الهی در زندگی فردی، در عین برخورداری از مقام ولایت و عصمت است. بنابراین هدف ایشان کسب رضایت خداوند از طریق اخلاص در عمل است که منجر به ارائه الگوی انسان صالح برای جامعه بشری شده است.
🔅چهارم. دین بانی فاطمی: سلوک رفتاری حضرت در ساحت اجتماعی - سیاسی صیانت از دین توحیدی است که برای دفاع از ارزشهای الهی به ویژه امامت و ولایت در شرایط فتنه گون عملیاتی میشود. بنابراین آن حضرت در تلاش است وضعیتی ترسیم کند تا امت اسلامی بتواند با تمسک به آن و درس آموزی از الگوی مطرح شده از طریق باطل گریزی، زمینه حق گرایی را در جامعه دینی نهادینه کند.
♻️ یافته راهبردی
🔹اسم مبارک و رسم مطهر حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیه، بهعنوان حجت کبری الهی و الگوی انسان کامل در زیست انسانی و جامعه ایمانی بر مبنای "حیات کوثری" است. به همین سبب هدف نهایی آن حضرت از قیام، استحکام بینش حکیمانه و تعمیق منش مومنانه محبان و پیروان اهل البیت برای حمایت از الگوی حکمرانی ولایت در غدیرخم است. بنابراین کنشگری فاطمه مبتنی بر ارکان دیندانی، دینداری و دینبانی عینیّت پیدا نمود تا الگوی تحول اجتماعی در تمام عصرها و عرصهها باشد.
️ ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۵ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#فاطمه_زهرا_استحکام_معرفتی
#رحامت_دیندانی_دینداری_دینبانی
#حیات_کوثری_حکیمانه_مومنانه
#راه_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیدهای از پایاننا
💠 گفتار دوم. "تدابیر راهبردی" در برابر "سیاستهای اعمالی"
🔹️در فرآیند حدود ۲۲۰ ماه و هشتاد هزار روز زندگی پر برکت حضرت فاطمه الزهرا (س)، دو تا سه ماه یا هفتاد و پنج تا نود روز سرنوشت ساز، پر از تلاطم عبرتآموز و مملو از درس آموختههای معنوی و فرهنگی است که مبدا تحولات شگرف در عرصههای اجتماعی و سیاسی و عصرهای تاریخی و تمدنی شده است.
در این دوره حساس است که شاهد شکاف ایدئولوژیکی و اجتماعی عمیق در جامعه اسلامی و جابجایی اساسی در اهداف سیاسی و تمدنی امت اسلامی هستیم.
🔸تغییراتی بنیادین که پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) ظهور کرد، چنان مهم بودند که اگر ادامه مییافت، میتوانست از طریق تثبیت الگوی بدیل، جایگزین دستاوردهای مادی و معنوی رسالت پیامبر شود و جامعه اسلامی را با پوششی نو، به عصر ماقبل اسلام بازگرداند. چنانکه که حضرت زهراء و امیر المومنین سلام الله علیهم، برخی شواهد بازگشت به جاهلیت را خطبههای خود یادآور شدهاند.
🔸کنشگری حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان مهمترین و معتبرترین وارث نبوت در برابر تغییرات نامطلوب و نامشروع مذکور، بسیار موثر بود، زیرا چگونگی ایفای نقش ایشان به عنوان حامل ولایت و مدافع امامت مبدا تحولات بزرگ و رخدادهای موثر و جریان های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و معنوی عمده و بعدی شد. بگونهای که نهضت عاشورا تنها یکی از بازتابهای این کنشگری انسانی، انقلابی و اسلامی است. با این منطق میتوان گفت روزهای پایانی حیات مبارک آن حضرت که به فاطمیه شهرت یافته یادآور چند تدبیر راهبردی حضرت صدیقه طاهره (س) برای مدیریت تحولات پس از رحلت رسول اعظم (ص) است که با هدف پاسخ به سیاستهای اعمالی صاحبان قدرت در آن مقطع سرنوشتساز از تاریخ اسلام عملیاتی شده است.
در ادامه راهبردهای حضرت فاطمه زهرا (س) در آن مقطع تاریخی، به شرح زیر تقدیم می شود:
💎️ راهبرد اول. "راهبرد مطالبه" در برابر "سیاست مصادره"
🔸مطالبه به معنای طلب کردن، خواستن، پرس و جو کردن، استفسار کردن و حق خواهی است که از طریق دادخواست در مراجع رسمی یا غیررسمی صورت میگیرد.
در پی اعمال سیاست مصادره حقوق فردی حضرت در تسخیر فدک و مصادره حقوق اجتماعی آن وجود مقدس در غصب خلافت، که مطابق نص وحی و نصب پیامبر اعظم (ص) حق اهل البیت محسوب میشد. حضرت زهرا (س) در موارد متعدد به صورت رسمی و علنی و در برابر چشم خواص و عوام، دستگاه خلافت را مورد خطاب قرار داده و بر استیفای حقوق فردی، اجتماعی و سیاسی خود پافشاری نموده است.
🔸منظور از مطالبهگری در این مقطع بازستاندن صرف فدک و رویارویی سخت با مصادره کنندگان حقوقش نبود، بلکه هدف ایجاد فضای نو و محرک، برای تبدیل کنشگران منفعل و بیتفاوت جامعه اسلامی به کنشگران فعال بوده که به منظور جلوگیری از غلبه فرهنگ متحجّر جاهلی اجرا شده است. چرا که عادتوارهای این فرهنگ جاهلی پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) دوباره در حال سربرآوردن از زیر آوار حمیت عربی و عصبیّت عشیرهای بود.
♻️ یافته راهبردی
🔹مصادره کنندگان خلافت نبوی در تلاش بودند با غصب فدک و برجسته سازی واکنش احتمالی حضرت زهراء (س) به آن، حضرت را مجبور به واکنش یا سکوت در برابر غصب فدک نمایند. از منظر غاصبان واکنش و یا سکوت حضرت برای غاصبان دو دستاور زیر را به ارمغان میآورد:
🔅اول. در صورت اسرار حضرت در بازپسگیری فدک از حاکمیت، از او با برچسب دنیاگرایی و قدرتطلبی اعتبارزدایی میشد.
🔅دوم. در صورت سکوت حضرت در برابر غصب فدک، سکوت ایشان به عنوان نشانه مشروعیت خلافت تبلیغ میشد.
🔹بر اساس "راهبرد مطالبه" به عنوان اولین تدبیر حضرت فاطمه الزهرا (س)؛ برای خنثی سازی اهداف دوگانه دستگاه خلافت، حضرت با اتخاذ "رویکرد مقاومت فعال" ضمن پایداری در برابر "سیاست مصادره فدک"، مطالبه فدک را مبدأ اعتبار زدایی از گفتمان و "سیاست مصادره خلافت" گرفته و در پی دستیابی به حقوق سیاسی و منزلت اجتماعی به یغما رفته خاندان رسالت و ولایت بودند.
بنابراین راهبرد مطالبه حضرت در پیچ تاریخی تحول نبوت و امامت به خلافت و وراثت، یک مطالبه فراگیر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است که برای جلوگیری از نهادینه شدن سیاست مصادره نبوت، ولایت و امامت به نفع خلافت، سلطنت و وراثت اجرا شد. مصادرهای که زمینه بازگشت جاهلیت عشیرهای و تسلط مجدد عصبیت عربی را تسهیل مینمود.
️ ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۶ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#فاطمه_زهرا_حامل_ولایت
#سیاست_مصادره_فدک_خلافت
#راهبرد_مطالبه_فردی_اجتماعی
#راه_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیدهای از پایاننا
💎️ راهبرد دوم. "راهبرد مجاهده" در برابر "سیاست مطامعه"
🔹️مجاهده ریشه در واژه جهد و جهاد دارد. جهد با تعابیری همچون اهتمام، تقلا، تلاش، سخت کوشی، سعی و کوشش تمام عیار معنی شده است. جهاد برعکس معنای مصطلح عامیانه آن که معادل مبارزه نظامی تعبیر میشود، جهاد یعنی تلاش همه جانبه و اهتمام موثر برای ایفای نقش کنشگر جهادی در عرصههای گوناگون حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.
🔸جهاد انواع گوناگونی چون جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر دارد. بنابراین دامنه جهاد فراتر از مقاتله و جنگ است و دفاع تنها یکی از مصادیق جهاد محسوب می شود. ارزنده ترین جهاد «جهاد با نفس» است که با نام "جهاد اکبر" شناخته میشود و تلاش در راه دفاع از دین، سرزمین و ارزش ها، جهاد کوچک "جهاد اصغر" نام دارد و تسلیم نشدن در برابر سلطه خواهی و سطه طلبان از مصادیق اصلی جهاد و از نوع "جهاد کبیر" است. بنابراین شمولیت دایره معنی جهاد زیاد میباشد و به همین سبب است که در فرهنگ اسلامی از عبادت، خدمت صادقانه، کسب روزی حلال و... به جهاد تعبیر میشود و بعضا همسنگ سایر اشکال جهاد شناخته میشود.
آنچه مسلم است "عمل مخلصانه اوج رفتار مجاهدانه" محسوب میشود. "عمل مخلصانه با هدف خدمت صادقانه"، برای توامندسازی معرفتی و افزایش ظرفیت بصیرت در آحاد جامعه اسلامی عملیاتی میشود.
🔸حضرت فاطمه زهرا (س) برای مقابله با "سیاست مطامعه" غاصبان قدرت و مسلمانان منفعل که علاوه بر به یغما بردن فدک، برای گرفتن تمام هستی ولایت و امامت - حتی جان امیرالمومنین و اهلالبیت - یورش آورده بودند، جهادی مطالبهگرانه، پرخروش و چند بعدی را آغاز کردند. چرا که در این مقطع برخی از خواص طمع کار در سایه شمشیر غضب آلود و یا تزویر حمیت عربیسم خود، بر شتر نادانی و حمیت قبیلهای عوام، لگام زده و منزلت جامعه اسلامی را در زیر خاکستری از تعصبات جاهلانه عشیرهای پنهان کردند. بنابراین حضرت برای بازگرداندن مسیر جامعه اسلامی به اهداف و آرمانهای پیامبر اعظم (س)، مجموعهای از تلاشهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در دستور کار خود قرار دادند از مصادیق "جهاد کبیر" محسوب میشود. در همین زمینه در طول حدود سه ماهه پایانی عمر با برکت، حضرت چندین حرکت مجاهدانه انجام داد که: محاجّه با تجمع کنندگان مقابل منزل امیرالمومنین (ع)، مقاومت و آسیب دیدن در هنگام تلاش برای رهاسازی امام از چنگال مهاجمان، حرکت نمادین در شمایل پیامبر اعظم (ص) به سوی مسجدالنبی، یادآوری نمادهای توحید و احکام اسلامی در خطبه فدکیه برای مسدود کردن مسیر انحراف تاریخی و بازگشت از مسیر جاهلیت، مراجعه حضوری مکرر به افراد و گروه ها و درخواست یاری برای بازستانی حقوق اجتماعی و سیاسی اهل بیت و گریههای دامنه دار سیاسی در شهر و در کنار مقبره شهدای احد از جمله مصادیق مجاهده حضرت است.
🔸 حضرت فاطمه زهرا (س) با اتخاذ "راهبرد مجاهده" که مبتنی بر حرکت انقلابی و مطالبهگری اجتماعی و سیاسی تا آستانه بذل جان است به مقابله با "سیاست مطامعه" مبتنی بر زیاده خواهی برخواست. چرا که بانیان این سیاست، سلطه بر همه منابع جامعه اسلامی و اهل البیت(ع)، اعم از حقوق فردی و اجتماعی تا مصادره حقوق سیاسی و اعتقادی را در دستور کار خود قرار دادند.
♻️ یافته راهبردی
در مجموع اتخاذ "راهبرد مجاهده" حضرت زهرا (س) برای توسعه "مدینه النبی به مدینه الوصی و مدینه الولی" از یک سو و مقابله با "سیاست مطامعه" و برای "مدیریت دستاندازی طالبان قدرت به مناسب دنیوی و معنوی" از سوی دیگر عملیاتی شد. علاوه براین سایر دستاوردهای راهبرد مجاهده فاطمی برای جامعه و تاریخ عبارت است از:
۱. کفایت رویکرد خردمندانه برای فعالیت اجتماعی و درایت میدانی برای مدیریت صحنه سیاسی؛
۲. ممانعت از تغییر و تبدل متحجرانه جامعه نبوی و بازگشت آن به جامعه جاهلی؛
۳. تزریق خودباورى و اعتماد به نفس و اعتقاد به نصرت الهى؛
۴. فعالسازی انرژی پنهان مجاهدان و ظرفیتهای اندیشه انقلابی در جوامع اسلامی؛
۵. ترسیم نقشه راه آینده برای مقابله با تهدیدات مختلف و عبور سرافرازانه از تمامی آزمونهای سخت.
️ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۷ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#فاطمه_زهرا_حامل_ولایت
#سیاست_مصادره_فدک_خلافت
#راهبرد_مطالبه_فردی_اجتماعی
💎 راهبرد سوم. "راهبرد مخاطبه" در مواجهه با "سیاست مسامحه"
🔸 ریشه مفهومی مخاطبه از خطابه به معنای سخنرانی، موعظه، وعظ گرفته شده است و خطبه در کلام اسلامی به سخنی بلیغ گفته میشود که متکی بر علم منطق و مشتمل بر اصول و ارزش های توحیدی باشد. گوینده خطبه تلاش میکند تا با تکیه بر منطق کلامی و محرک عاطفی، عزم مخاطبان منفعل را بر انجام عمل صالح و یا ترک رفتار قبیح فعال کند. در واقع خطابه؛ فن یا مهارت کلامی برای فعال سازی عواطف شنونده است تا احیاء و اقناع اندیشه و فکر تسهیل شود و رفتار اصلاحی و سازنده شکل بگیرد. بنابراین خطابه یکی از ساحتهای مفید و مؤثر در تبلیغ ارزشهای معنوی و انسانی است.
🔸منشاء صدور خطبه حضرت فاطمه زهرا (س) "سیاست مسامحه" خواص و تسری تسامح و تساهل به آحاد جامعه مهاجر و انصار در برابر غصب مناسب سیاسی و اجتماعی بود. مسئلهای که باعث شد تا حضرت در برابر آغاز روند بازگشت جامعه به دوران جاهلیت عشیرهای و قبیلهای "راهبرد مخاطبه" را در دستورکار قرارد دهد و بر همین اساس در بد ورود به مسجد نبی، بازخوانی مجدد و بازآرایی مجدد از معارف توحیدی و روشنگری سیاسی با ادبیات حماسی و در عین حال متقن علمی خود، عواطف انصار و مهاجرین را مورد عتاب قرار میدهد تا ضمن تحریک منطق آنان، فکر و اندیشه آحاد جامعه اسلامی را متوجه تحول بزرگی که در حال وقوع، نمایند.
🔸خطبه فدکیه یک متن فصیح و بلیغ و مشتمل بر مجموعهای از معارف عمیق است. برخی از محورهای برجسته خطبه فدکیه حضرت فاطمه الزهرا (س) عبارت است از:
۱. تحلیل اجمالی و تبیین فشرده معارف توحید ذاتی، صفاتی و اسماء حسنی الهی؛
۲. تشریح مقام، ویژگیها، اهداف مسئولیتها و ماموریت رسالت پیامبر اعظم (ص) در جامعه مشحون از گمراهی، نفاق، شرک و ضلالت؛
۳. تعیین شأن و منزلت ظاهری و باطنی کتاب خدا، تقریر فلسفه شعائر و احکام دین و پند و اندرز به مسلمین؛
۴. معرفی منزلت و خدمات خاندان رسالت و ارجاع نخبگان به سابقه سیاه جاهلانه آنها در قبل از اسلام و عبرت آموزی از آن؛
۵. مرور رخدادها و رویدادهای متحجرانه، متعصبانه و مبتنی بر نفاق برخی خواص، در ایام پس از رحلت پیامبر (ص)؛
۶. یادآوری زندگی ذلت بار، نکبت بار، وحشت آور، آلوده و مبتنی بر تعصبات جاهلانه مردم قبل از اسلام؛
۷. ترسیم نسب خودش و امیرالمومنین (ع) به عنوان تنها بازماندگان پیامبر خدا (ص) و تبیین صداقت در گفتار و عصمت در کردار اهل البیت رسالت؛
۸. افشاگری غصب مناسب اسلامی توسط برخی خواص در اثر انحراف شیطانی، فریب منافقین و صحنه گردانی حقیران و شروران؛
۹. روشنگری از حقیقت روند تولید فتنه و احاطه بر آن، توسط بانیان فتنه به بهانه ترس از فتنه؛
۱۰. رازگشایی طرح پنهانی برای خاموش کردن نور الهی، توطئه علیه جان بازماندگان رسول خدا و از بین بردن سنن پیامبر (ص)؛
۱۱. ارجاع اهل تعدی و باطل به دادگاه عدل الهی، وعدگاه پیامبر (ص) و قرارگاه مومنان در روز محاسبه و رستاخیز؛
۱۲. اتمام حجت و استمداد طلبی از انصار و مهاجرین راستین برای استیفای حقوق سیاسی؛
۱۳. محاکمه انصار بخاطر شرک، پیمان شکنی، عقب نشینی، سرافکندگی در دوره پس از رحلت پیامبر (ص) و پس از ایمان و پیشقدمی، پیروزی و سرافرازی در دوران حیات ایشان؛
۱۴. دفاع از حقوق فردی و اجتماعی خود به واسطه وراثت نبوی با تکیه بر معارف قرآنی؛
۱۵. یادآوری نقش برجسته جهاد عملی و نظری مبتنی رویکرد عالمانه، مخلصانه و انقلابی امیرالمومنین (ع) در رشد جامعه اسلامی؛
۱۶. آیندهنگری در تحمیل مصائب و رنجهای بعدی به امت اسلامی پس از غصب خلافت و شکستن حرمت اهل بیت پیامبر (ص).
♻️ یافتههای راهبردی
🔸غنای محتوایی، استحکام ساختاری و آرایههای ادبی خطبه فدکیه نشان از اتکایی حضرت زهرا (س) بر "راهبرد مخاطبه" برای مواجهه با "سیاست مسامحه" در فرآیند دینبانی و صیانت از جامعه تازه تاسیس نبوی به حدی است که اندیشمندان اسلامی از خطبه فدکیه با تعابیری چون "دیباچه نهج البلاغه، فشرده نهجالبلاغه و مادر نهجالبلاغه" یاد میکنند.
تقریر خطبه فدکیه و اتخاذ "راهبرد مخاطبه" حضرت زهرا (س) دستاوردهای متعدد برای جامعه و تاریخ داشت که مهمترین آنها عبارت است از:
🔅۱. تبیین مبانی فلسفی اصول و فروع معارف اسلامی؛
🔅۲. تقریر مبانی زیست اجتماعی و سیاسی برای امت اسلامی؛
🔅۳. تزریق روح حماسی در رفتار آحاد جامعه اسلامی؛
🔅۴. توجه دادن جامعه به تبعات مخرب انحراف از حیات طیبه اسلامی و انسانی؛
🔅۵. الگوی سازی برای وارثان امامت و ولایت، برای چگونگی مواجهه کلامی با شرایط مشابه در آینده.
️ ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۸ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#فاطمه_زهرا_خطبه_فدکیه
#اتخاذ_راهبرد_مخاطبه
#مقابله_سیاست_مسامحه
#راه_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیدهای از پایاننا
💎 گفتار چهارم. "راهبرد محاکمه" در برابر "سیاست مصانعه"
برای محاکمه معانی چون بازپرسی، دادگاهی کردن، رسیدگی کردن به اتهام و دادرسی کردن آمده است. از نظر اصلاحی، محاکمه به بازپرسی و استنطاق کردن از متهمانی گفته میشود که قوانین شرعی و عرفی را به نفع خود تفسیر کرده و یا آنها را به ضرر دیگران زیرپا نهاده باشند.
فرآیند تحولات سیاسی در دوره پس از رحلت رسول مکرم اسلام (ص) به گونه رغم خورد که قرائن متعدد، حکایت از وجود برنامه از قبل تنظیم شده برای کوتاه کردن دست اهل البیت (ع) از کلیه مناسبات اجتماعی و سیاسی و حتی از حقوق شخصی آنان از یک سو و محروم سازی جامعه اسلامی از بهرگیری از ولایت دینی و امامت اجتماعی اهل البیت (ع) از سوی دیگر بود. علاوه براین، شواهد بسیاری وجود داشت که نشان میداد که پایمالی حقوق خدا، امت و امام در حال نهادینه شدن است و مختص آن مقطع تاریخی نیست.
با این وجود حضرت با اتخاذ "راهبرد محاکمه" متولیان سلطه جلو و مهاجرین و انصار همراه را مورد بازخواست قرار داد. در واقع اقدام حضرت در اتخاذ "راهبرد محاکمه"، مقابله نظری و عملی در برابر "سیاست مصانعه" به معنی "سازشکاری و بده و بستانهای قومی و قبیلهای صاحبان قدرت و همراهانشان در جامعه اسلامی پسا سقیفه" بود که در حال تلاش برای نهادینه سازی عادتوارهای حمیّت جاهلی و شاخصهای عصبیّت عربی بودند.
🔸در این مقطع حضرت در چندین مرحله غاصبان حاکمیت و جریانهای موثر بر جامعه را محاکمه کردند:
🔻مرحله ۱. هنگام یورش به خانه امیرالمومنین (ع)، که مهاجمان را مخاطب قرار داده و آنان را بابت حمله به محمل نزول وحی و سکونتگاه اهل البیت نبی مکرم (ص) مورد مواخذه قرار داد و فرمودند: "آیا از خداوند نمیترسی که وارد خانه ما میشوی."
🔻مرحله ۲. در مسجد نبوی در هنگام بازخواست از محرکان، که نبض مدیریت تحولات را در اختیار داشتند و سکوت مردم، فرمودند: "علائم نفاق در شما ظاهر گشت... پست رتبهگان با قدر و منزلت گردیده... و شیطان سر خویش را از مخفىگاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند... و چون براى فریب خوردن آماده دید، آنگاه از شما خواست که شورش کنید... و شما را به غضب واداشت... این براى ظالمان بدل کردار زشتی است."
🔻مرحله ۳. در پاسخ به ادعای خلیفه وقت که مدعی بود پیامبران از خود ارثی نمیگذارند، حضرت فرمودند: "و شما اکنون گمان میبرید که براى ما ارثى نیست، آیا خواهان حکم جاهلیت هستید... اى مسلمانان! آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من بگیرید... آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک کردهاید... آیا قرآن نمیگوید: سلیمان از داود ارث برد."
🔻مرحله ۴.زمانی که مدیران تحولات سیاسی برای تاریخ سازی به ملاقات حضرت - در بستر شهادت - آمدند، ابتدا از پذیرش آنها استنکاف کرد ولی با توصیهی امیرالمومنین (ع) آنان را پذیرفتند. حضرت پس از اعتراف گرفتن از آنان در مورد همسانی رضایت و غضب اش با پیامبر و خدا فرمودند: "خدا و ملائكه را شاهد و گواه مىگیرم كه شما دو نفر مرا به غضب آوردید و رضایت مرا فراهم ننمودید، اگر پیغمبر (ص) را ملاقات كنم از شما شكایت خواهم كرد."
🔻مرحله ۵. در آخرین روزهای حیات حضرت و در هنگام ملاقات زنان مهاجر و انصار، حضرت خطبهای روشنگر ایراد فرمودند که محتوای آن مملو از گزارههای مبتنی بر بازخواست انصار و مهاجرین بیتفاوت بود. ایشان فرمودند: "از مردان شما کراهت دارم، پس از آنکه آزمایش، طردشان کردم. زشت باد کندی آنها، شکستگی شمشیرها، سستی نیزهها و تباهی رأی شان. طناب گناهشان و ننگ کارشان را بر گردن خودشان افکندم... وای بر ایشان، جانشینی پیامبر را از جایگاهش کندند و از پایگاه رسالت دورش کردند."
♻️ یافتههای راهبردی
اتخاذ "راهبرد محاکمه" حضرت زهرا (س) در برابر "سیاست مصانعه" فراهم کردند تا اولا شرایطی فرخنگی، اجتماعی و سیاسی بود تا منجر به ماندگاری داغ اتهام غصب بر پیشانی غاصبان تا پایان تاریخ شود و ثانیا حقیقت ولایت و امامت از خط انحراف خلافت و سلطنت تفکیک شود.
این راهبرد دستاوردهای متعدد دیگری برای جامعه و تاریخ داشت که مهمترین آنها عبارت است از:
🔅۱. معرفی کودتاگران به عنوان متهم اصلی تغییرات نامشروع؛
🔅۲. محاکمه طیف بیطرف به دلیل سکوت در جابجایی در مدل حکمرانی؛
🔅۳. احتجاج مبتنی بر مستندات قرآنی در برابر توهمات سیاسی؛
🔅۴. مزمت مدل رفتاری مبتنی حمیت عربی و عصبیت قشری گرایانه؛
🔅۵. تاریخنگاری از حقیقت ماجرای غصب خلافت، قبل از تاریخسازی و تحریف این حقایق در آینده.
ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۹ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#اندیشه_سیاسی_فاطمه_زهرا
#اتخاذ_راهبرد_محاکمه
#مقابله_سیاست_مصانعه
#راه_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیدهای از پایاننا
💎 گفتار پنجم. "راهبرد مخاتفه" در برابر "سیاست مداهنه"
🔸مخاتفه باب مفاعله خفی به معنی پنهان، مستور، مکتوم، ناپیدا، نامشهود، نامرئی، نهان، نهفته و سری است. بنابراین در اینجا مخاتفه به تلاشی اختیاری و مبتنی بر آگاهی حکیمانه برای خارج شدن از انظار عمومی گفته میشود که فاعل آن به دنبال انتقال پیام نارضایتی خود به صورت غیرمستقیم به مخاطب حاضر در صحنه و یا ناظر تاریخی است که امکان، شرایط و یا قابلیت دریافت پیام مستقیم را ندارد.
🔸 آخرین راهبرد حضرت زهرا (س) در برابر سیاست خشن و تهاجمی جریان حاکم، در شرایطی اتخاذ شد که تلاشهای حضرت در ایفای نقش خود از طریق مطالبه، مجاهده، مخاطبه و محاکمه برای بازداشتن طمع کاران از غصب حقوق فردی، اجتماعی و سیاسی ولایت و امامت به نتیجه لازم نرسید و گره سکوت خواص و ابهام عوام باز نشد. در چنین شرایطی است که تاریخ و جامعه اسلامی شاهد اتخاذ "راهبرد مخاتفه" (پنهان سازی تربت مبارک و مکتوم قدر و منزلتاش) در برابر "سیاست مداهنه" توسط جریان تحریف گر (روغن مالی حقایق تاریخی و بدیل سازی زعامت برای امت و باهدف شرعی سازی غصب خلافت) است.
در حقیقت مخاتفه به عنوان آخرین راهبرد؛ مهمترین، عمیق ترین و موثرترین راهبرد حضرت محسوب میشود که به عنوان یک هنر در مدیریت سیاسی، به صورت دوراندیشانه به کار رفته است تا با تولید پیام حکیمانه و پیشگیرانه، تدابیر بعدی غاصبان قدرت را قبل از اجرا شدن خنثی کند.
بنابراین؛ آن وجود مبارک در شرایطی این راهبرد را اتخاذ کرد که از یک سو آحاد جامعه اسلامی دچار نافهمی یا بدفهمی از تحولات در حال وقوع شده بودند و از سوی دیگر خواص در میان موج تحولات خطرناک در حال وقوع، دچار انفعال ارادی و سستی در انگیزه شدند.
🔸"راهبرد مخاتفه" حضرت زهرا (س) با درس آموزی به مدافعان حریم ولایت و امامت، موتور محرک نهضتهای بزرگ همچون قیام عاشورا و سایر قیامهای حق طلبانه در طول تاریخ اسلام شد. در حقیقت این راهبرد، اساس "تمدن فاطمی" است که زمینه ساز قدرشناسی و دفاع از حاکمیت حق از مبدا ولایت علوی تا مقصد ولایت مهدوی علیهم السلام است که در صبح ظهور به ثمر خواهد نسشت. چنانکه با همین منطق مریدان حضرت به مدت نزدیک به دو قرن در شامل آفریقا "خلافت فاطمیون" ( ۲۹۷ تا ۵۶۷ ه.ق و ۹۰۹ تا ۱۱۷۱م) را تشکیل دادند. خلافتی که تحولات بزرگی در عرصه علمی، سیاسی و اجتماعی رقم زد. یکی از این تحولات تشکیل جامع الازهر در قاهره است که یکی از اولین دانشگاه منسجم دنیا است که با گذشت قریب به هزار سال همچنان یکی از فعالترین دانشگاههای جهان محسوب میشود.
♻️ یافتههای راهبردی
️ اتخاذ "راهبرد مخاتفه" حضرت فاطمه الزهراء (س) ریشه در "نظریه جهاد کبیر" و یک راهبرد تهاجمی در برابر "سیاست مداهنه" غاصبان بود. مبتنی بر این راهبرد حضرت وقتی از همراهی خواص و عوام برای بازستانی حقوق مادی و معنوی خود ناامید شد، سعی نمود با پنهان کردن آثار وجودی و منزلت الهی خود؛ ضمن مشروعیتزدایی از مبانی و ساختار امدل خلافت و سلطنت، افقی جدید از مقاومت فعال و الگوی پایدار از سازشناپذیری در برابر مستکبران و مستبدان درون دینی و برون دینی بگشاید. با این وجود رویکرد دستاوردهای متعدد داشت که مهمترین دستاوردهای این راهبرد برای جامعه و تاریخ عبارت است از:
🔅۱. نهادینه سازی نظریه تَقیه در اندیشه سیاسی شیعه؛
🔅۲. جلوگیری از توجیه پذیری و لوث سازی علت اصلی مقاومت اهل البیت؛
🔅۳. ره نگاشت یک راهی نو تاریخی، برای حرکتهای انقلابی - جهادی؛
🔅۴. ایجاد بزرگترین پرسش تاریخی در مورد ماهیت و اصالت تغییرات اجتماعی - سیاسی؛
🔅۵. ارائه الگوی روشمند عملی از مقاومت فعال در آینده.
ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۱۰ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
#اندیشه_سیاسی_فاطمه_زهرا
#اتخاذ_راهبرد_مخاتفه
#مقابله_سیاست_مداهنه
✍️ «مکتب سلیمانی؛ طرح واره یک نظم نوین هویت ساز و تمدن پرداز
💠 بخش اول. منظومه فکری منسجم
الف) ابتناء بر نظریه فطرت
مبتنی بر رهیافت درون دینی؛ فطرت یک ودیعه الهی در دستگاه آفرینش است که در سرشت انسان نهادینه شده است. بنابراین "فطرت به مثابه یک سیستم عامل در دستگاه آفرینش است که در سرشت انسان نهادینه شده است."
🔸استاد مطهری از جمله مهمترین نظریهپردازانی است که در تبیین نظریه فطرت، برآن است که؛ نوع انسان در سپهر آفرینش، داری یک سلسله گرایشها و ادراکاتی است و ضمن آنکه با سایر انسانها مشترک است، تعیین کننده مرز افتراق انسان با سایر موجودات میباشد.
استاد مطهری ضمن تبین سه مفهوم طبیعت، غریزه و فطرت، بر غیراکتسابی بودن فطرت - ریشه در ساختمان وجودی انسان داشتن - و در عین حال بر آگاهانه و ثابت بودن آن تأکید دارد. از نظر او فطرت یک ارزش متعالی و درهم آمیخته شده با حقیقت وجود انسان است که منشأ ماوراءحیوانی و تقدس ذاتی دارد. به تعبیر دیگر از نظر شهید مطهری فطرت یک سرشت خدادادی ثابت در وجود همه انسانها است که در برابر تحولات تاریخی، اجتماعی و طبقاتی تغییر ناپذیر است.
🔸مهمترین کاربرد نظریه فطرت در اندیشه شهید مطهری؛ اولا نجات اخلاق از نسبیّت است که جهانشمولی اخلاق را تأمین و تقدّس و تعالی اخلاقی را حفظ مینماید. ثانیا محوری برای نظریهپردازی در تفسیر و تبیین بسیاری از پدیدارها، رفتارها و آموزههای دینی در شمایل انسان تراز است.
حقیقت جویی، خیرخواهی، زیبایی طلبی، خلاقیت و عشق و پرستش برخی از نمادهای فطرت در وجود انسان هستند.
ب) معناکاوی مکتب
منظور از مکتب؛ منظومه منسجم فکری، باورداشتهای فرهنگی و سلوک رفتاری مبتنی بر یک جهانبینی معین است که منجر به رشد هویت، کمال انسانیت و پایداری شخصیت صاحب مکتب میشود. در چنین شرایطی دارنده چنبن مکتبی به صورت بالقوه استعداد تبدیل شدن به الگوی مرجع یا مرجح را پیدا میکند.
برای شناخت عمیقتر از مکتب یک نفر؛ نیازمند ساماندهی محتوای ذهن، پیکربندی خلق و خوی انسانی و سازماندهی رفتار عینی صاحب مکتب در شکل و شمایل قابل فهم هستیم.
♻️ یافته راهبردی
مبتنی بر نظریه فطرت انسانی و تعریف مکتب؛ شهید حاج قاسم سلیمانی را میتوان یکی از مصادیق عمل فطری و دارنده مکتب دانست که اندیشه، اراده و رفتارش در «موقعیتها مختلف و وضعیتهای سخت» به الگوی نظری و مدل رفتاری تبدیل شده است. به تعبیر دیگر حاج قاسم توانسته است به عنوان یک "جهان مرد" شبکهای از روابط در را در جهتهای چهار گانه تنظیم کند. این چهار رابطه عبارتاند از:
🔅۱. رابطه فرافردی؛ ساماندهی مخلصانه اراده و پیوستگی انگیزه خود به عنوان مخلوق با خالق هستی.
🔅۲. رابطه درون فردی؛ ترسیم مناسبات شخصی و شخصیتی خود با اتکا بر خُلق و اخلاق انسانی.
🔅۳. رابطه میان فردی؛ سازماندهی مراودات خود با خَلق و اجتماع به عنوان مجموعهای از خلایق.
🔅۴. رابطه برون فردی؛ ترسیم روابط خود با عناصر جهان خلقت و موجودات طبیعت.
🔸 با این وجود حاج قاسم مناسبات خود را در محیطهای مختلف بگونهای تنظیم کرد که در نهایت؛ ضمن شکوفایی استعدادهای ذاتی و انسانی خود و مرتبطیناش، منجر به تثبیت شایستگیهایش به عنوان یک مدیر و فرمانده راهبردی در میدان نظامی و امنیتی از یک سو و یک رهبر و مراد در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در محیط محل تعاملش از سوی دیگر شد.
ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتسآپ
🔅 @Rahnegar
#مکتب_شهید_سلیمانی
#نظریه_فطرت_مطهری
#جهان_مرد_حاج_قاسم