هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۵۷
🏴هلاکت نخست وزیر پهلوی
🏴مجریاصلی اصلاحات ارضی
🏴عامل کشتار فجیع ۱۵ خرداد
🏴وزیردربار و یارغار محمدرضا
🏴عامل انگلیس، اسدالله عَلَم/۱
💠رهبرانقلاب
‼️۱۵۰سال، خاندان عَلَم سعى کردند نگذارند مردم بیرجند جز به دوروبر خودشان توجّهى پیدا کنند که البته آنها هم در سعى خود ناکام ماندند! ۷۸/۶/۶
‼️مردم قائن در طول سالهای سلطهی طاغوتها بر سرتاسر کشور، از جمله بر منطقهی قائنات - شهر قائن و مناطق اطراف آن - این خصوصیت را داشتند که با خوانین قاهرِ جبّارِ مسلّط بر این منطقه، هرگز کنار نیامدند؛ لذا آن خانوادهی شوم، (خاندان علم) هم از شهر قائن و هم از مردم قائن، خیلی ناراحت بودند و خوششان نمیآمد. طرفینی بود؛ مردم قائن از آنها متنفّر بودند، آنها هم قهراً نظر موافقی با این شهر و این مردم نداشتند! ۸۷/۶/۸
‼️در خرداد ماه ۱۳۴۲ که کشتار بزرگ تهران و برخی شهرهای دیگر اتفاق افتاده بود و صدها تن از مردم به قتل رسیده بودند، من در بیرجند بودم. رفتن من به آن شهر و در آن هنگام، با هدف افشاگری و رسواسازی رژیم حاکم، به ویژه هتک حرمت علما و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، و نیز به قصد افشای برنامههایی که رژیم برای نابود کردن هویت اسلامی ملت مسلمان ایران طراحی کرده بود، صورت گرفت. من بیرجند را ازاین جهت انتخاب کردم که این شهر دژ «امیر اسدالله علم» بود! کتاب خون دلی که لعل شد ص۸۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۲
💠رهبر انقلاب:
‼️علّامهی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که اینجور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحبنظر است، گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجستهای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. ۹۱/۱۲/۷
‼️یک گوشه از زندگی مجلسی که برای ما روشن نیست، فقه مجلسی است. فقاهت مجلسی، برای ما چندان روشن نیست. بروند در «بحار» در آن مجلّداتی که مربوط به مباحث فقهی است آرای فقهی مجلسی را پیدا کنند و یک رسالهی فقهی از «بحار» در بیاورند. یا آنجاها که ایشان در ذیل روایات «کافی» و «تهذیب» نظراتی دارد که پیداست فتوای اوست اینها را استخراج کنند و در بیاورند. به نظر من، این کارها، کشف گوشههای ناشناختهای از زندگی مجلسی است، مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل» یا «فیض»؟ اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمیشوند! ممکن است به این نتیجه برسیم. باید وزن حدیث شناسیِ او را بهدست بیاوریم! ۷۲/۳/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰 مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۲ از سوی مراجع تقلید اعلام شد
🔹خبرگزاری حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/news_howzehkh
💢وثوق صدورى و وثوق سندى و دیدگاهها💢
گزینشی از مقاله
🔸اگر ما به دسته بندى زیر درباره عالمان و فقیهان بزرگ باور داشته باشیم, مى توانیم بگوییم بیش ترین علماى بزرگ و فقیهان شیعه, پیرو مکتب وثوق صدورى بوده اند:
1. قدماى اصحاب: از عصر کلینى و شیخ صدوق, تا محقق حلّى.
2. متاخران: عالمان و فقیهان پس از محقق حلّى.
3. اخباریان: گروهى از عالمان و فقیهان قرنهاى 11 و 12 هجرى, از جمله محدث بحرانى.
4. اصولیان: عالمان پس از پایان یافتن دوره اخبارى گرى و به انزوا کشانده شدن این اندیشه, با اندیشه قوى و پرهیمنه و دامن گستر وحید بهبهانى.
🔹اما گروهى که در برابر این گروه بزرگ و پرنفوذ, قد برافراشتند, همانان بودند که به وثوق سندى, سخت پاى بندى نشان مى دادند و هیچ قرینه و نشانه اى را جز درستى سند, بر نمى تافتند که نامورترین این گروه عبارتند از: شهید ثانى, محقق اردبیلى, شیخ حسن عاملى, سید محمد عاملى و از معاصران: سید ابوالقاسم خوئى.
گروه باورمند به صدور سندى, تنها سند را راه دستیابى به درستى حدیث نمى دانند, بلکه به راههاى دیگر نیز براى ثابت کردن درستى سندباور دارند و به قرینه ها و نشانه هاى همراه حدیث اهمیت مى دهند و توجه دارند که نامورترین این گروه عبارتند از: علامه کرکى, محمد تقى مجلسى, علامه مجلسى, شیخ بهائى, وحید بهبهانى, بحرالعلوم, نراقى, میرزاى قمى, شیخ انصارى, صاحب جواهر, صاحب ریاض, حاج آقا رضا همدانى, آقاى بروجردى, امام خمینى.
🔸پس روشن شد که هر گروهى چه ویژگى برجسته اى دارد:
گروه وثوق سندى:
این گروه تنها راه دستیابى به اعتبار روایت را سند آن مى داند و بر این باور است که از راه غیر سند, نمى توان به اعتبار روایت پى برد. البته تمامى افراد گروه بر یک روش راه نپیموده اند و اختلاف دیدگاههایى دارند, ولى در این نوشتار, بیش تر روى اندیشه هاى شهید ثانى سخن مى رود.
گروه وثوق صدورى:
این گروه بر این باور است که معیار و تراز عمل به حدیث, اطمینان به صدور آن از معصوم است.
و صدور آن از معصوم, از دو راه ثابت مى شود:
1. از راه سند; یعنى سلسله سند آن باید موثق باشد.
2. از راه قرینه ها و نشانه ها.
این راه قرینه ها و نشانه ها, فرعى از همان سخن معروف است: رویکرد و اقبال اصحاب, ضعف سند را جبران مى کند و در برابر, روى گردانى اصحاب از حدیث, سبب وهن آن مى شود. اینان بر این باورند: نمى توان با بودن یک راوى ضعیف, روایت را ضعیف انگاشت; زیرا ممکن است از راه دیگرى اعتبار روایت, ثابت شود. قرینه ها و نشانه هاى خارجى که نشان از اعتبار روایت دارند, تنها در سند خلاصه نمى شوند و اهمال راوى در کتابهاى رجالى, دلیل ضعف راوى نیست. آقاى بروجردى1 و حاج آقا رضا همدانى2, بر این نکته اصرار دارند.
جهت مشاهده مقاله 👇
http://ensani.ir/fa/article/60746/
#رجال
#وثوق_السندی
#وثوق_الصدوری
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
#فقه_الحکومه
📣 اطلاعیه ثبت نام رشته فقه الحکومه (سطح 4)
🔻به اهتمام گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انجام پذیرفت:
🔹پذیرش #سطح_چهار رشته #فقه_الحکومه
در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🔰به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی می رساند: گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای سطح ۴ فقه الحکومه تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پذیرش می نماید.
✔️ علاقه مندان برای آگاهی از شرایط، فرایند ثبت نام و نیز مزایای تحصیلی به آدرس زیر مراجعه کنند:👇
http://edu.markazfeqhi.com/node/313/
🗓 مهلت ثبتنام: ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
#فقه_الحکومه
#سطح_چهار
#ثبت_نام
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
درآمدی بر علم رجال.pdf
1.13M
#نکات_رجالی
#متن_درس
💠 فایل (PDF) جزوه بسیار کاربردی «در آمدی بر رجال» که توسط استاد معظم حجت الإسلام والمسلمین سید محمد رضا #واعظی (دام عزه) (از فارغ التحصیلان و اساتید مدرسه شهیدین) تهیه و تدوین شده است.
👈 این جزوه میتواند به عنوان متن درسی برای «آشنایی با علم رجال» مورد استفاده طلاب محترم سطوح عالی قرار بگیرد.
🔻 پاسخ سؤالات زیر را میتوانید در این جزوه پیدا کنید:
1️⃣ چگونه سندهای پیچیده را تشخیص دهیم؟
2️⃣ آیا تحریفات در اسناد قابل تشخیص است؟
3️⃣ توحید مختلفات و تمییز مشترکات راوی با چه روشی قابل حل است؟
4️⃣ آیا به غیر از توثیقات کتب رجال، روش دیگری نیز برای اثبات وثاقت وجود دارد؟
5️⃣ کدام منابع رجالی در توثیقات و تضعیفات قابل اطمینان است؟
👈 نکات #رجالی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهمالسلام)
#دوفصلنامه_فقه_و_اجتهاد
#شماره_هجدهم
مطالعه نسخه الکترونیکی در لینک زیر
✅http://mags.markazfeqhi.com/issue_48356_48360.html
جهت تهیّه نسخه فیزیکی اثر فوق میتوانید روی عبارت (تهیّه آثار با تخفیف ویژه) کلیک کنید یا به آدرس قم، نبش میدان معلّم، نمایشگاه و فروشگاه کتاب دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام مراجعه نمایید.
🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
⚪️ شاخص تشخیص عرفانِ صادق از عرفانِ کاذب.
▫️ استاد واسطی
▫️ یادنامه علامه طهرانی در برنامه کلمه
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی - مشهدمقدس
🔸نشست پایانی🔸
💠 اجتهاد شورایی در مسائل اجتماعی؛
🔹آیت الله اشرفی شاهرودی
🕘 شروع برنامه ساعت ۲۱
📱همزمان با پخش زنده از پیامرسان ایتا
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
📽 لینک پخش زنده
🔸 تلگرام 🔸 ایتا
🌐 وب سایت
👤 (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ ده پرسش اساسی مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم/ امامت و ولایت نافی اصل مشارکت سیاسی مردم نیستند
🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
1️⃣ ادله شرعی و مبانی این مظهر سیاسی چیست؟
⬅️ رأی مردم با تمسک به ملاک «تسلط الناس علی شئونهم» در محدوده اداره کار خود و امورالناس به حکومت مشروعیت میدهد. بر این اساس است که مردم باید نماینده مجلس، رئیس شورای شهر و رئیس جمهور انتخاب کنند. اما باید توجه داشت که مردم در امور شرعی جایگاه و نقشی ندارند.
2️⃣ نظام سیاسی اسلام بر بنیان امامت و ولایت است آیا این بنیان با اقتضائاتی که دارد قابل جمع با مشارکت سیاسی است؟ چگونه؟
⬅️ نظام سیاسی ما بر اساس امامت و ولایت میباشد. به این معنا که حکومت کردن در عصر حضور برای امام معصوم و در عصر غیبت برای ولایت فقیه است.
⬅️ امامت و ولایت، هر چند تغییراتی در مشارکت سیاسی مردم ایجاد می کنند نظیر آن که آنها را در اداره امور خویش آزاد می گذارد نه در آنچه به شأن امامت و اداره امور شرعی مرتبط است. لکن با اصل مشارکت سیاسی تنافی ندارد.
🌐 متن کامل : https://b2n.ir/r06676
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_ابوالقاسم_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
هدایت شده از المرسلات
006-az-mokatebat-ta-ghiamat.mp3
2.67M
🔊#اخلاق_و_عرفان| خدای حقیقی را بپرستیم نه صورت ذهنیه را.
🎙استاد علی فرحانی
🌀همانطور که استاد معظم بارها تاکید می کنند بزرگترین مانع انسان از وصول به توحید حقیقی، حجاب علم حصولی و مفاهیم است. بدون التفات به این مساله، صورت علمیه و مفهوم، جای حقیقت را میگیرد. حتما #بشنوید.
#اخلاق_و_عرفان
#فلسفه #علم_حصولی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دیدار رمضانی علماء با رئیسجمهور، فرصتی برای هماندیشی
🌀استاد علی فرحانی در این دیدار فرمودند:
🔹اگر بشود دولت پایمردی کند تا نقطه های اتصال یعنی مشکلات میدان را در ارتباط با حوزه قرار دهد و حوزه با همان نگاه سنتی فقیهانه و حکمی خود به این ارتباط وارد شود و دامن بزند، فکر میکنم خیلی بتوانیم پیشرفت کنیم.
🌀آیتالله رئیسی نیز فرمودند:
🔹من [قبلا] گفتم «رابطه دانشگاه با دولت»، امروز میخواهم در محضر مبارک شما حضرات علماء بگویم «ارتباط حوزه با دولت و دولت با حوزه»
📚جلسه نخبگان حوزوی. 29/1/1402
@almorsalaat
@PadDolat
هدایت شده از صابرین نیــوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آسفالت جذاب خیابونای انگلیس با دوربین و توصیف یک هموطن ساکن این کشور
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
💢 ابواب فلسفه علم اصول فقه💢 :
باب_اول : آشنایی ابتدایی با علم اصول فقه 👈 در این باب کلیات ابتدایی که لازم است در مورد علم اصول فقه شناخته شود، مطرح می شود؛ مواردی همچون : تعریف علم اصول فقه / ضابطه مسئله علم اصول فقه / موضوع علم اصول فقه / غرض و فایده علم اصول فقه / ساختار و گستره علم اصول فقه / تبار شناسی علم اصول فقه
باب_دوم : مبادی علم اصول فقه و ملحقات آن 👈 در این باب علاوه بر مبادی تصوری و تصدیقی علم اصول فقه با توجه به تعریف منطقی آن، آنچه کارکرد مبادی را نیز دارد(یعنی گزاره های زیربنایی مسائل علم اصول فقه می باشند) و با تسامح بر آن، عنوان مبادی اطلاق می شود نیز بررسی می شود
باب_سوم : روش شناسی علم اصول فقه 👈 در این باب الگوهای کلان حل مسائل علم اصول فقه بررسی و استخراج می شود
باب_چهارم : پیشینه شناسی علم اصول فقه 👈 در این باب با مسائل تاریخ علم اصول فقه (اعم از موسسین و دانشمندان و مکاتب و انقلاب های علمی درون علم اصول فقه) آشنا می شویم
باب_پنجم : شناسایی ارتباطات علم اصول فقه با علوم همسو 👈 در این باب ارتباطات و پیوند های علم اصول فقه با علوم همسو(همچون علوم ادبی، فقه، منطق، فلسفه) بررسی می شود
باب_ششم : شناخت ابعاد اجتماعی علم اصول فقه 👈 در این باب حیات اجتماعی علم اصول فقه و تاثیر و تاثر های علم اصول فقه در اجتماع بررسی می شود
ayyoob ataei:
بزرگوار در مورد این نوع تقسیم بندی کتابی وجوددارد؟
احمد:
بله. 👇
کتاب فلسفه علم اصول فقه آیت الله آملی لاریجانی،
کتاب درآمدی بر فلسفه اصول استاد حسن معلمی،
مقاله فلسفه فلسفه اسلامی استاد خسروپناه،
مقاله روش شناسی تولید فلسفه های مضاف استاد شیخ عبدالحمید واسطی،
مقاله رهیافتهای دانشمندان مسلمان در علم شناسی
مبحث اجزاء علوم و رئوس ثمانیه علوم در آخر کتب منطق
البته بنده برداشت و حاصل جمع بندی خود را از آثاری که ذکر شد و غیر آن نوشتم
#اصول_فقه
#فلسفه_علم_اصول
هدایت شده از استاد مددی
💢 دعای ابوحمزه ثمالی
...دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام(ع) شنیده و ثبت کرده است ، حتی من بر اساس سیاق مختلف این دعا ـ که سند صحیحی هم دارد ـ احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمی خواند.
1⃣ مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک».
📚رویکرد کتابشناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم
https://www.ostadmadadi.ir/persian/article/8766/
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ شهید مطهری ره: رشدش [رشد ملت] در این است که [در انتخاب نماینده] آزادش بگذارید ولو در این آزادی اشتباه هم بکند.
◀️ امام خمینی ره : اکثریت هرچه گفتند آرائشون معتبره ولو به ضرر خودشان باشد. شما ولی شان نیستید .... شما وکیل آنها هستید.
(در جمع نمایندگان منتخب در مجلس خبرگان قانون اساسی سال ۵۸)👇
https://www.aparat.com/v/ZRkvq
سلامُُ علی آل یاسین :
اینها ربطی به فرمایشات مقام معظم رهبری ندارد ودر تضاد با آن ها نیست زیرا:
1.سخنان رهبری در جمع تشکلهای دانشجویی نفی مطلق #رفراندوم نبود. دانشجویی از رفراندوم در همه مسایل سخن گفت و ایشان پاسخ دادند که در همه مسایل نمیشود رفراندوم کرد چون امکان فهم و نظر عمومی وجود ندارد.
نقد سخنان رهبری رواست اما کلام ایشان را تحریف نکنیم.
2.. رفراندوم میتواند برای مسائل مهم(نه هر مسئلهای) و با سازوکاری که درقانون اساسی دیده شده، برگزارشود امامشکل انجاست که دوقطبی سازان سعی دارند با تحریف، ایرادات (عقلانی ومدیریتی) رهبری را درتناقض با مردمسالاری جلوه داده و با پنهان شدن پشت نام مردم،دوباره اهداف شومشان را پیش ببرند!
3..جمله رهبری درباره #رفراندوم درپاسخ به این جمله دانشجویان بود
"همهپرسی بایدتبدیل به رویهای درتصمیمگیریهاشود"
فرمودند:
"کجای دنیا اینکاررامیکنند"
بسیارواضح است که منظوررهبری این نبودکه تابحال رفراندوم درهیچجای دنیابرگزارنشده
وگرنه خودجمهوری اسلامی تابحال۳باررفراندوم داشتهاست
4..امروز میگن برای برهنه شدن رفراندوم بذاریم، فردا با همون منطق میگن برای همجنسگرایی رفراندوم بذاریم؛ تو حکومت دینی گناهان
#جمهوری
#انتخابات
هدایت شده از کاوش پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا دلار زدایی از جهان اجتناب ناپذیر است؟
☑️ @Kavoshplus
هدایت شده از معرفت شناسی و فلسفه مضاف
👥گروه معرفتشناسی اسلامی👥
🆔 لینک گروه👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3137601914Cf0efba269e
هدایت شده از دین و تمدن
گفتگوی آقایان فاضل لنکرانی و ربانی بیرجندی پیرامون مقاصد شریعت.mp3
2.99M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 گفتگوی آقایان #فاضل_لنکرانی و #ربانی_بیرجندی پیرامون مقاصد شریعت
🎙 #استاد_فاضل_لنکرانی
#استاد_ربانی_بیرجندی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#دانش_فقه #مقاصد_شریعت
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
رهپویان
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ 🎧 گفتگوی آقایان #فاضل_لنکرانی و #ربانی_بیرجندی پیرامون مقا
بزرگوارانی که میخواهند در جریان اصل بحث مقاصد آیت الله فاضل باشند
خلاصه ی کل جلسه ی قبل این جلسه، در کانال زیر موجود است 👇
https://eitaa.com/Moghaddemat/2351
به گزارش خبرنگار اجتهاد، لیست وجوهات شرعی و مقدار کفارات و عبادات سال ۱۴۰۲ از سوی دفاتر مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای و حضرات آیات سیدعلی سیستانی، ناصر مکارم شیرازی، سیدموسی شبیری زنجانی، حسین نوری همدانی و عبدالله جوادی آملی اعلام شد. 👇
http://ijtihadnet.ir/%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%AC%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3/
#روزه_استیجاری
هدایت شده از دولت قوی
نقد مدرنیته.mp3
15.57M
🔈 فایل صوتیِ آخرین گفتوگوی علمیِ «علامه سیدمنیرالدین حسینی» و « آیتالله سیدمهدی میرباقری» در تاریخ ١٣٧٩/١٢/١١
🔍 تحلیل علامه حسینی از ساختار مدرنیته و نقش مدرنیته در تنزل منزلت انسان
🔸 جريان مدرنيته، يك دستگاه توليد، يك دستگاه توزيع و يك دستگاه مصرف دارد که عبارتاند از: «مفاهیم»، «ساختارها» و «محصولات».
🔸 در مدرنیته، علوم پايه نقش اصول اعتقادات، علوم تجربي نقش فروع اعتقادات، و علوم انسانی، نقش مسائل و حل مسائل را برعهده دارد.
🔸 نسبيّتگرايی مادّی، ماده را حاكم مطلق بر هر حركتی معرفی میكند؛ يعنی هرچند حركت در تنوع و تكثرش نسبيّت دارد و هميشه مدرن ميشود، لكن پايگاهش مطلقبودن ماده است؛ بهاصطلاح، اصل بقای ماده و انرژی بر حركت حكومت میكند.
🔸 محور نسبيّتگرایی الهی، توسعه اخلاق الهی است و محال است ابزار آن، توسعۀ حضور و توسعه آزادی نباشد.
#غرب_شناسی
#علامه_سیدمنیرالدین_حسینی
#دستگاه_تولید
#دستگاه_توزیع
#دستگاه_مصرف
#مفاهیم
#ساختارهای_اجتماعی
#مصرف
🆔@Asre_jadid_57