هدایت شده از اجتهاد
💢مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد/ حق شهروندی قائل شدن برای فرق ضاله، انحراف از فقه است/ نقد نظریه وجود قاعده کرامت در فقه
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹فقه معاصر به این شکل وسیع که امروز در حوزههای ما مطرح است به یک برنامهریزی بسیار عمیق نیاز دارد. مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد. تاکید بنده این است در فقه معاصر چارچوب را رعایت کنید و به احکام ضروری ورود پیدا نکنید.
🔸حقوق شهروندی باید در جای خودش بیان و مستدل هم ذکر شود. اصلا دین برای رعایت حقوق آمده است. حق خدا رعایت شود، حق بشر، حق حاکم، حق مردم باید رعایت شود اما اشتباه است یک مطلبی که نزد همه مسلّم است را در ترازوی اجتهاد قرار دهیم و انقلتی در آن بیاوریم و حرف تازهای بزنیم و فکر کنیم فقه معاصر است. این انحراف از فقه است.
🔹اهل سنت روی مسلک مقاصد الشریعه یک قاعده جعلی بنام کرامت بنا کردند. در اثبات جعلی بودن آن هم استدلال دارم. قاعده کرامت کجای فقه شیعه است؟ کدام فقیه در طول تاریخ گفته کرامت در جعل احکام دخالت دارد؟ البته در باب اخلاقیات کرامت غوغا میکند. چه کسی گفته از«لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ» کرامت ذاتی استفاده میشود؟
🔸میگویند اگر زمانی حجاب واجب بوده چون منافات با کرامت زن نداشته، اما الان با کرامت زن منافات دارد، پس «لیس بواجب»... من تصریح به «قاعدهی جعلی» میکنم، چرا که ما چیزی در فقه به نام قاعده عدالت که بخواهد ملاک برای جعل احکام باشد نداریم.
📝تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73550
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
محفل علمی رهپویان
💢مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد/ حق شهروندی قائل شدن برا
💢کرامت انسان؛ دیدگاه عمیق آیتالله سیستانی
✍️استاد محمد عندلیب همدانی
برخی از صاحب نظران محترم حوزوی بر اساس دغدغههایی که اصل آن را درک میکنم، تصریح فرمودهاند که ما قاعدهای به نام کرامت انسان نداریم. من این بحث را مفصلا و با مستندات قرآنی و روایی مطرح کردهام و اینجا فقط به نظر آیتالله سیستانی اشاره میکنم که ایشان کرامت انسان را روح شریعت میدانند و حتی آن را مثل عدالت محک رد یا قبول روایات میشمرند.
📚ر،ک: تقریرات خبر واحد، ص ۲۵ و تقریرات تعادل و تراجیح ، ص ۴۸۱.
📝 بخوانید: پاسخ به مناقشاتی نسبت به کرامت ذاتی انسان: http://ijtihadnet.ir/?p=71785
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#روح_شریعت
جزوه روش حل مسئله فقهی-استاد الهی.pdf
حجم:
8.5M
✅ هشت گام حل مسئله فقهی
🔹استاد الهی خراسانی (استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)
فایل صوتی نیز در کانال زیر موجود است.
منبع
#الگوریتم_اجتهاد
#معرفی_کانال
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 واکنش کشورهای حاشیه خلیج فارس تا این لحظه:
قطر: محکومیت اسراییل
کویت: محکومیت اسراییل
عربستان: محکومیت اسراییل
عمان: دعوت به خویشتنداری
امارات: دعوت به کاهش تنشها
@StrategicNews_ir
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نابودی اسرائیل و انزوای حوزه
رهبر حکیم انقلاب راجع به رژیم صهیونیستی فرمودند ۲۵ سال آینده را نخواهد دید ... الان کمکم داره معدوم شدن این رژیم محقق میشه.
اما همین رهبر حکیم راجع به حوزه علمیه هم فرموده بودند اگر متحول نشود ۲۰ سال دیگر یا حوزه ای نداریم یا حوزه ای روبه انحطاط خواهیم داشت.
متن سخن رهبری:
اگر ما پیش بینی نکنیم، هیچ معلوم نیست حوزه قمی در آینده با همین عرض و طول فیزیکی هم وجود داشته باشد ... اگر این آینده نگری امروز در حوزه قم انجام نگیرد؛ به وضع موجود راضی باشیم، به همین که حالا حوزه را یک جوری اداره کنیم، به این اگر قناعت کنیم، فردا یا حوزه ای نداریم یا حوزه ای روبه انحطاط خواهیم داشت (ادامه)
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از احمدحسین شریفی
روش تحقیق کلنگر در علوم انسانی اسلامی.mp3
زمان:
حجم:
32.94M
🎤احمدحسین شریفی
🟢موضوع: روش تحقیق کلنگر و جامع در مطالعات علوم انسانی اسلامی
🔷جلسه اول: اهمیت روش و نقد انحصارگرایی روشی در مطالعات علوم انسانی
🔻مکان: تهران؛ دانشگاه علم و صنعت ایران
🔻مخاطب: جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
🔻زمان: ۳/ ۷/ ۱۴۰۲
#روش
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
محفل علمی رهپویان
🎤احمدحسین شریفی 🟢موضوع: روش تحقیق کلنگر و جامع در مطالعات علوم انسانی اسلامی 🔷جلسه اول: اهمیت روش
روش تحقیق کلنگر و جامع در مطالعات علوم انسانی اسلامی
🔷جلسه اول: اهمیت روش و نقد انحصارگرایی روشی در مطالعات علوم انسانی
🔻مکان: تهران؛ دانشگاه علم و صنعت ایران
🔻مخاطب: جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
🔻زمان: ۳/ ۷/ ۱۴۰۲
#علوم_انسانی_اسلامی
عنوان مباحث : تا دقیقه ۱۰
مقدمه : امام علی ع : إنّما المُستَحفِظُونَ لِدِينِ اللّه ِ هُمُ الذينَ أقامُوا الدِّينَ ونَصَرُوهُ ، و حاطُوهُ مِن جميعِ جَوانِبِهِ ، وحَفِظُوهُ على عِبادِ اللّه ِ ورَعَوهُ: نگاه کل نگر دارند و به همه ی ابواب علم احاطه و آشنایی دارند.
امام خمینی ره : «.... یک فاجعه برای اسلام از اول تا حالا بوده است و آن فاجعه این که اسلام را نشناخته اند. کسانی که بحث از اسلام کرده اند، چه سابق و چه در لاحق، این ها اسلام را به همه ابعادش نشناخته اند....» با توضیحات مصداقی استاد
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2312
#روش_تحقیق
#معرفی_کانال برای پژوهشگران علوم انسانی اسلامی
هدایت شده از نردبان فقاهت
❓ امام جماعت باید خود را عادل بداند؟
✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی
97/8/26
🔸 آقای خویی در بحثِ «نماز جماعتخواندنِ فاسق» آورده که بعضی از امام جماعتها میگویند ما که خودمان را میشناسیم و میدانیم که عادل نیستیم، میتوانیم برویم امام جماعت بشویم؟ مردم نماز میخوانند پشت سر ما! ولی خودمان میدانیم که عادل نیستیم!
🔹 مشهور میگویند جایز است که «مَنْ یعرف نفسه بأنه فاسق» امام جماعت بشود.
بعضیها مثل آقای سیستانی میگویند شرط عدالت امام جماعت اصلاً عدالت «لدی المامومین» است، نه عدالت واقعیه. لذا {در فرض مذکور} این امام جماعت، عدالت لدی المامومین دارد، {و همین} کافی است. خود امام جماعت هم میتواند آثار جماعت را بار کند. این را از روایات استفاده کردیم.
🔸 برخی مثل آقای خویی میگویند نه، این جماعت صحیح نیست، لکن حدیث لاتعاد جاری میشود در حق این مأمومین. این مأمومین وقتی آمدند پشت سر این آقا نماز جماعت خواندند، حمد و سوره را ترک کردند. حمد و سوره که از ارکان نماز نیست. این امام جماعت سبب شد در ترک قرائت در نماز، ولی چون سبب بطلان نماز این مأمومین نشده اشکال ندارد. این را صریحا آقای خویی فرموده. بله، اگر این امام جماعت بداند در این مسجد طلبهها شرکت میکنند، طلبهها هم مسائل نماز جماعت را چون میدانند، چه بسا به خاطر متابعتِ امام «زیاده رکن» انجام بدهند، {مثلاً مأموم} سر از رکوع برمیدارد و میبیند که امام هنوز در رکوع است، {سپس مأموم} بر میگردد رکوع دوم بجا میآورد به عنوان متابعت! امام جماعت اگر این را بداند، دیگر نمیتواند با اعتراف به اینکه فاسق هست یا حتی با شک در اینکه فاسق هست یا فاسق نیست، امام جماعت بشود! چون در این صورت تسبیب کرده به ترک واجب یا به تعبیر دیگر تسبیب کرده به بطلان نماز این مأمومین؛ چون با زیاده رکوع، نماز اینها باطل شده، {درست است که} خودش زیاده رکوع نکرده و مأمومین زیاده رکوع کردند، {اما} منشأش این است که این آقا آمد امام جماعت اینها شد. بله، اگر ایستاد تا نماز فرادا بخواند، یکی به او اقتداء کرده لازم نیست به او بگوید من عادل نیستم! ولی وقتی بلند میشوی میروی در محراب، متصدی منصب امامت جماعت میشوی، داری تسبیب میکنی این افراد را به ترک واجب. حالا اگر واجب قرائت است -چون واجب رکنی نیست- نماز را باطل نمیکند ترک این قرائت، مشکل ایجاد نمیشود. ولی اگر زیاده رکوع پیش میآید نه {یعنی مشکل ایجاد میشود}.آنجا تسبیب به ترک نماز واجب است، تسبیب به بطلان نماز است و این جایز نیست.
#فقه
@Nardebane_feghahat
بسم الله الرحمن الرحیم
وَأُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا ۖ نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ و [رحمتى] دیگر که آن را دوست دارید، یارى و پیروزى نزدیکى از جانب خداست. و مؤمنان را [بدان] بشارت ده.
عملیات ترکیبی و غرور آفرین گروههای مبارز فلسطینی تحت عنوان «طوفان الاقصی» علیه مواضع و استحکامات رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی، بار دیگر هیبت دروغین و قدرت پوشالی این رژیم اشغالگر را به اثبات رساند.
رزمندگان مقاومت فلسطینی در این عملیات غافلگیرانه که از هوا، دریا و زمین علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی تدارک دیده بودند، صحنههای درخشانی از مقاومت و ایستادگی یک ملت رنج دیده و تحت ستم را به منصه ظهور نشاندند.
ملتی که پس از چند دهه ظلم و ستم تحمیلی، اکنون به پشتوانه نسل جوان با انگیزه و متکی بر اسلام و در سایه اعتماد به وعدهٔ الهی، به چنان قدرتی دست یافته است که تحلیلگران و استراتژیست های نظامی جهان را به حیرت واداشته است.
اگر روزی انتفاضهی سنگ تنها ابزار دفاعی ملت بی دفاع فلسطین بود، امروز اما مبارزان فلسطینی به توانمندی و رشدی رسیدهاند که قادرند در یک عملیات ترکیبی پیچیده، با شلیک هزاران راکت و موشک، ضربات سهمگینی به دشمن صهیونیستی وارد سازند و توان پدافندی و گنبد آهنین او را به تمسخر بگیرند.
این جنگ افزارهای دفاعی آنگاه که با روحیه شهادت طلبی جوانان با انگیزه فلسطینی همراه میشود، چنان قدرتی تولید میکند که همچون سیلی بنیان کن، هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو میپاشد.
حرکت توفنده طوفان الاقصی، محصول خشم مقدسی است که دشمن صهیونیستی نسبت به خود در ملت تحت ستم فلسطین کاشته و اکنون باید درو کند.
طوفان الاقصی کابوس فروپاشی رژیم صهیونیستی را برای سران این رژیم به یقین تبدیل و ثابت کرد برخی تلاشهای مذبوحانه مانند نمایش مضحک روند عادی سازی، قادر نخواهد بود روند رو به افول و فروپاشی خانه عنکبوت را کُند یا به تأخیر بیندازد.
ضمن تبریک این پیروزی غرور آفرین به مبارزان و مجاهدان فلسطینی، رجاء واثق دارم، دیر نخواهد بود روزی که جوانان فلسطینی، مسجد الاقصی را از اسارت دشمن صهیونیستی آزاد خواهند کرد.
این وعده الهی است که ظلم پایدار نخواهد ماند و اراده مردم مظلوم فلسطین بر ظالمان پیروز خواهد شد.
بشارت قرآنی «الیس الصبح بقریب» افق روشنی به روی مجاهدان گشوده است.
انتهای پیام سردار سرلشکر محمد باقری
منبع: تسنیم
#اجتماعی #طوفان_الاقصی