مباحث عامه حول العقد.pdf
1.65M
#معرفی_کتاب "مباحث عامه حول العقد"
اثر مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی
فهرست این کتاب را در فایل مشاهده می کنید.
آنطور که شنیدم جزء آثار متأخر ایشان بوده. ناظر به کتاب فقه العقود آقای حائری هم هست. اما نرسیدند که کتاب را به اتمام برسانند لذا فقط یک مجلد از آن منتشر شده.
جهت تهیه کتاب ، ظاهرا فقط در دفتر مرحوم آیتالله شاهرودی روبروی مدرس مرحوم آیتالله تبریزی هست.
#فقه_العقود
💢اینگونه نیست امام خمینی با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند/ نظریه عدم انحلال نیازمند بررسی و نظریهپردازی است
✔️استاد مقیمی حاجی در دوره «خطابات قانونیه»:
🔹امام خمینی(ره) در این نظریه به خوبی معضل اصولیها را حل کرده است اراده تشریعی شارع است. مشهور اصولییون اراده تشریعی و جعل تشریعی شارع را با بعث و زجر مکلف پیوند میزنند که این نسبت به درستی تبیین نمیشود، اما امام خمینی(ره) اراده تشریعی را اراده تقنین و تشریع میداند که بر طبیعی و کلی تعلق گرفته است.
🔸استعاره تقنین و قانون، تنها به جهت تشبیه است و عملا در یک حیث شباهت قانون عقلایی و شرعی وجود دارد و آن نیز در بیان ابتدایی جعل و تشریع است که حکم به کلی و طبیعی تعلق میگیرد و در ادامه بیان جزئیات و خصوصیات در حکم ثانوی جعل میشود. عقلا نیز ابتدا به تصویب کلیت طرح پرداخته و در بیان ثانوی با تبصرههای مختلفی افراد خاص رو مستثنی و یا مشخص میکنند.
🔹اینگونه نیست که امام خمینی (ره) با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند و همانند برخی از روشنفکران مفسر و مرجع قوانین شرعی را عرف بداند... نظریه عدم انحلال امام خمینی(ره) میتواند لوازم مختلفی در اصول و فقه داشته باشد که نیازمند بررسی و نظریه پردازی است. به عنوان مثال جایگاه حقوقی در نسبت با متعلق حکم چگونه است؟ آیا جعل شارع توانایی لحاظ جایگاه حقوقی را دارد یا نه!؟
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74545
🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11096
#خطابات_قانونی
ائتلاف آمریکا علیه یمن
...رئیس پنتاگون مدعی شد: «من با وزرای دفاع و نمایندگان ارشد ۴۳ کشور، ناتو و اتحادیه اروپا در مورد تهدید فزاینده حوثیها علیه امنیت دریایی در دریای سرخ صحبت کردم. جامعه بینالمللی با چالش بیسابقهای مواجه است که نیازمند اقدام مشترک است.» با وجود رایزنی با مقامات دهها کشور، طبق اعلام وزیر دفاع امریکا، فقط کشورهای بحرین، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا در این ائتلاف شرکت خواهند کرد. یکی از نکات قابل توجه ائتلاف مذکور، عدم مشارکت عربستان و امارات در این گروه است. این ابتکار که به رهبری امریکا مدیریت میشود، در پاسخ به عملیات موشکی و پهپادی انصارالله علیه کشتیهای صهیونیستی است که از دریای سرخ عبور میکنند. امریکا میخواست با این ادعا که حملات انصارالله امنیت دریانوردی بینالمللی را تهدید میکند کشورهای بیشتری را به ائتلاف خود وارد کرده و فشارها را به دولت صنعا تشدید کند، اما به نظر میرسد حتی متحدان غربی و عربی واشینگتن هم حاضر نشدند به درخواست این کشور پاسخ مثبت دهند. منبع
کانال تلگرامی پارسین تیوی، ویدئویی از اظهارات خبرنگار بیبیسی و اعتراف وی به قدرت برتر نیروهای انصارالله یمن منتشر کرد.
#اجتماعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتظار رهبری از ما:
پازل دشمن را تکمیل نکنید حتی اگر با حرف حق باشد (دروغ وبرچسب وشایعه ...که جای خوددارد)
#پند_بزرگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای فرش دست دوم ....
چطور میشه یک شی واحد یک کسی را آزار میده و یکی را خوشحال میکنه؟!
همه ی امور دنیا همینه
به توهّم خوشحالیم ، به توهّم غصه میخوریم
24.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معرفی_گعده ی علمی
شنبه های فقهی
مجالی کم موونه برای بحث و گعده های علمی
زمان : شنبه هر هفته از اذان ظهر به مدت ۲ ساعت
آقای محمد مهدی مقیسه
راه ارتباطی جهت هماهنگی برای ارائه مقالات در جلسه شنبه های فقهی
@mmmoghiseh
https://eitaa.com/shfeghhi/1063
--------------------------------
سرورانی که دنبال الگو هستن، برای رشته های دیگر هم کار جالبی است .
#معرفی_کانال
#فقه
محفل علمی رهپویان
💢اینگونه نیست امام خمینی با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند/ نظریه عدم
#معرفی_نشست
اولین نشست از سلسله نشستهای خطابات قانونیه با حضور اساتید بزرگوار مقیمی حاجی با موضوع «نسبت خطابات قانونیه با مکانیزم تقنین و تشریع شارع» و اساتید بزرگوار اسدپور با موضوع «سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(ره)» برگزار شد.
#خطابات_قانونی
🔹 زمینه های اجتماعی و تاریخی :
استاد اسد پور حفظه الله
در این سلسله جلسات به زمینههای اجتماعی و تاریخی نظریه خطابات قانونیه پرداحته میشود تا چالشها و مسائل اجتماعی آن روزی را بدست آوریم که باعث شکل گیری دو گانههای شریعت و قانون، جمهوریت و اسلام، آزادی و اسلام شد و چه زمینههای اجتماعی باعث شد اندیشه خطابات قانونیه تولید شود و این نظریه درصدد جواب به چه سوالاتی است. .... (تفصیل مطلب استاد خواندنی است)
🔸 #نظریه_عدم_انحلال خطاب
استاد مقیمی حاجی حفظه الله :
ایشان «نظریه خطابات قانونیه» را به نظریه «عدم انحلال خطاب» تغییر داد و بیان کرد که برای دوری از اشتباهات و انحرافات روشنفکران ناگزیر به این تغییر هستیم. (تفصیل مطلب ایشان نیز خواندنی است )
🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11096
درد دل های با جامعه روحانیت
توفیقی حاصل شد که فاطمیه امسال من با سالیان گذشته تفاوت پیدا کرد، برای سخنرانی دعوت شدم خراسان جنوبی و در کنار سخنرانی طبق سنوات گذشته برپایی مناسبت های فاطمی در چند استان و از جمله خراسان جنوبی هم جزو برنامه هایم بود، به سفارش چند نفر از دوستان غیر طلبه ولی دغدغه مند منطقه قرار شد مناطق مرزی و دورافتاده را سرکشی کنیم، از آنجای که شب ها برنامه داشتم و باید برمیگشتم ساعت۴صبح از بیرجند راه افتادیم و تا ۵ بعدازظهر بسیاری از روستاهای قاین، زیرکوه و خواف را سرکشی کردیم و الحمدالله با کمک روحانیون بومی اقامه عزا در حدود ۱۸ روستای این مناطق را برپا نمودیم
در کنار خوشحالی بابت این توفیقات اما با دلی پر از درد و رنج برگشتم، روستاهای با جمعیت ۵۰۰ نفری اما بدون حضور یک طلبه، چه بسیار شیعیانی که نه از عقایدشان اگاهی داشتند نه از احکام دین شان، مساجدی که شاید ده روز هم در سال حضور یک روحانی دینی را در خود ندیده باشد، پای درد دل های مردم و حتی اندک روحانی این مناطق نشستم، مردم از نبود طلاب گله مند بودند و اندک روحانی هم گله مند از عدم حمایت و شرایط سخت زندگی در آنجا.
در برگشت به قم و با دیدن طلاب، دلم گرفت، ای سربازان امام زمان(ع) میدانید چه قدر از ایتام آل محمد هنوز فاطمیه را نمیشناسند؟ هنوز احکام اولیه مذهب شان را نمی دانند؟
نمیگویم قم را رها کنید، اما میتوانم توقع داشته باشم در سال ۲۰ روز را فقط برای حضرت سربازی کنید،ایا نمیتوانید بدون توقع از فلان سازمان و...فقط ۲۰ روز در سال را با حضور در این مناطق به ایتام آل محمد خدمت کنید؟ بخدا قسم مردم شریفی داریم،مردمی که اگر ببینند یک طلبه واقعا در حال خدمت است نوکری او را میکنند، من کاری به مجموعه های دولتی و...ندارم، آنان خودشان می دانند و امیرالمومنین، حرف من با شما روحانی عزیز است، باور کنیم نمک خوردیم و نمکدان شکستیم
میدانم مشکلات شما هم زیاد است ثروتی ندارم ولی اهلبیت ذره ای آبرو به من داده اند،حاضرم از همین آبرو هزینه کنم و برای سفر تبلیغی تان کمک هزینه و هدیه ای ناقابل جمع کنم، بیاییم دست به دست هم کمتر نمک بر زخم دل مولایمان بریزیم
باز هم شرمنده همه طلبه های عزیز به خصوص طلابی که مجاهد در خط مقدم هستند، دلم گرفته بود چه کسی بهتر از شما که سنگ صبورم باشید
https://eitaa.com/sharifii_110/2344
#دلنوشته
#نکات_تبلیغی
هدایت شده از البیان
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار با موضوع سلسله بحث های «روش تحصیل جهت فراگیری مکتب فقه الخمینی »
🖊 استاد آیت الله فرحانی
💢درس خواندن اجتهادی از امام و علامه
https://eitaa.com/albayann/2003
💢خاطره استاد آیت الله فرحانی از شیوه تحصیل ذیل مبحث حرکت
https://eitaa.com/albayann/2000
💢خاطره استاد از شیوه تحصیل خودشان
https://eitaa.com/albayann/1984
💢توصیه استاد به شاگردان مکتب فقه الخمینی
https://eitaa.com/albayann/1935
💢تسلط به عبارت
https://eitaa.com/albayann/1918
💢کوتاه شدن دوره ی تحصیلی
https://eitaa.com/albayann/1878
💢روال بحث ما در فقه الخمینی(رحمه الله)
https://eitaa.com/albayann/1875
💢در اختیار حدیث بودن
https://eitaa.com/albayann/1836
💢علت طولانی شدن اجتهاد بعضی ها
https://eitaa.com/albayann/1831
💢سیر علمی فلسفه باید رعایت شود
https://eitaa.com/albayann/1759
💢اتصال علوم به هم
https://eitaa.com/albayann/1560
💢می شود کوتاه و عمیق درس خواند
https://eitaa.com/albayann/1538
💢اگر ما وظیفه مان را انجام دهیم رزقش میرسد
https://eitaa.com/albayann/1527
💢نقش حکمت در مسیر اجتهاد جواهری
https://eitaa.com/albayann/1443
💢اهمیت نقش اساتید در تربیت علمی طلاب
https://eitaa.com/albayann/1410
💢لزوم سیر تاریخی دروس برای فهم بهتر
https://eitaa.com/albayann/1262
💢فقه الخمینی و مدل علمی آن
https://eitaa.com/albayann/1212
💢دو نوع خوانش فلسفه
https://eitaa.com/albayann/1174
💢مدت زمان درس خارج جهت فراگیری مکتب فقه الخمینی
https://eitaa.com/albayann/850
💢علت تکرار زیاد در مسیر آموزشی حوزه چیست؟
https://eitaa.com/albayann/645
#روش_تحصیل
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
مرزشناسی تربیت سکولار و تربیت اسلامی
🎙استاد سید نقی موسوی
(مدیر مرکز تخصصی پیامبر اعظم و دانشگاه فرهنگیان قم و از شاگردان دیرینه ی آیت الله اعرافی)
خلاصه ی گذرا از این دوره :
🔹جلسه اول:
مفهوم وقلمرو تربیت سکولار
- معنای سکولاریزم
- تبار امر سکولار و پیشینه سکولاریزم
- پیشینه سکولاریزاسیون تربیت
🔸جلسه دوم:
مفهوم و قلمرو تربیت اسلامی
- پیشینه سکولاریزاسیون تربیت در ایران
- گونه های سکولاریزاسیون تربیت (سکولارشدگی مدرسه)
- معنا و قلمرو تربیت اسلامی (چرایی دینی/اسلامی بودن تربیت)
- مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی تربیت اسلامی (در مقایسه با تربیت سکولار)
🔹جلسه سوم: مرزشناسی و مرزداری تربیت اسلامی و تربیت سکولار
-نکات مقدماتی: خزنده، پنهان بطیء بودن فرایند سکولاریزاسیون تربیت
- حرکت/جریان های خزنده سکولارسازی تربیت در جمهوری اسلامی ایران: الف) حذف دین از تربیت ؛ ب) تقلیل دین در تربیت
هر سه صوت در کانال استاد موجود است.
🆔 https://eitaa.com/seyednaghimousavi/481
http://seyednaghimousavi.ir/
#تربیت
#معرفی_استاد
﷽
⚪️ مهارتهای زندگی.
▫️ مدیریت احساس
▫️ مدیریت زمان
▫️ تفکر عمیق
▫️ علمآموزی
▫️ عشقورزی
▫️ حقمحوری
▫️ ارزشگذاری
▫️ وجدانمحوری
▫️ مسئولیت اجتماعی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
---------------------------------------------
ان شاء الله که قدر این مطالب ناب دسته بندی شده رو بدونیم.
#مهارتهای_زندگی