eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
محفل علمی رهپویان
مناسبات زبانشناسی با علم اصول 29 آبان ۱۴۰۲ محفل فقاهت - نشست چهارم با حضور استاد معزز حجت‌الاسلام و
مناسبات زبان شناسی با اصول فقه استاد قائمی نیا اصل صوت خلاصه : زبان شناسی علم اصول و علوم دیگری را متحول می کند و به گفته ی برخی مادر علوم انسانی است. بحثی بسیار بنیادی است. موطن اصلی آن در قدیم حوزه ها بوده اند. عربها در زبان شناسی (اللسانیات) زیاد کار کرده اند ولی عمقی ندارند. در زبان شناسی زبان طبیعی (فارسی یا عربی یا...) را بصورت کلی(قواعد مشترک در تمام زبانها) مورد بررسی قرار میدهد به روش علمی. در قرن 20 به اسقلال و بلوغ رسیده است. قبل از آن زبان شناسی تاریخی بوده است که مخصوصا مستشرقان استفاده می کردند. در زبان شناسی دست کم به سه حوزه پرداخته میشود: 1. شاخه ها : صورت ، معنا ، کاربرد و... که حدود 15 شاخه را ذکر کرده اند. 2. مطالعات بینا رشته ای : مثلا ارتباط زبان با جامعه یا زبان با مغز یا زبان با روان 3. مکاتب بزرگ : عمدتا 3 مکتب هست. دو شاخه برای مطالعات دینی خیلی اهمیت دارد : 1. معنی شناسی (با توجه به قواعد نظام زبان = مراد استعمالی اصول ما) 2. کاربرد شناسی (تداولیات در عربی : در مقام تکلم و با توجه به گوینده خاص = مراد جدی اصول ما) 3. فرهنگی (فرهنگ خودش را در زبان چگونه نشان میدهد. زبان آینه فرهنگ) . اهمیت این شاخه کمتره. زبان شناسی بدیل اصول نیست و ایندو می توانند هم را تکمیل کنند. مهمترین دستاورد اصولیین بحث ظهور است. چه تاثیری زبان شناسی در اصول ما می تواند داشته باشد: 1.نظریات زبان شناختی ما را تغییر دهد. زبان شناسی ما (بعد آخوند) فلسفی است که در زبان شناسی مورد نقد است. زبان شناسی اعم از متون دینی است و فقط به زبان کار دارد، هرچند در غرب پیوندش را با متون دینی حفظ کرده است 2. تاثیر مدلی : میتواند طرحواره بدهد تا شما مشابه سازی کنید. (تغییر ساختار میدهد) حتی برای جمع روایات فرمول جمع عرفی جدیدی به شما میدهد. عام بر خاص حمل نمیشود در شاخه فرهنگی. ۳.نظریات اصولی را دقیقتر کند. در کتاب موافقت معنایی دنبال این بودم. فقهای ما معناشناسان بزرگی بوده اند و طبق معناشناسی شون به این نتایج رسیده اند. من الان دارم تاثیرات آنرا در فقه جمع آوری کنم. مبانی معرفت شناختی آیت الله خوئی را برخی استخراج کرده اند اما به بحث های جدید وارد نبوده اند. معناشناسی علامه (علم الدلاله) را انجام داده اند. خلاصه تا دقیقه 35 انجام شد و ناقص ماند..
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندراند.mp3
4.44M
🔰 انفکاک ناپذیری قرآن و عرفان و برهان درس اسفار، ج۸ ، جلسه 219 شرح این عبارت از کتاب اسفار: «و حاشى الشريعة الحقة الإلهية البيضاء أن تكون أحكامها مصادمة للمعارف اليقينية الضرورية و تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.» (اسفار، ج8، ص303) https://eitaa.com/nasimehekmat/4066 ---------------------------------------- معرفی کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : علامه حسن زاده آملی(ره) مشاهده کتاب
بررسی سه دوره ی اصولی مرحوم نائینی در بیانات استاد مددی (حاج سید احمد مددی مدظله العالی) در جلسه چهارم خارج اصول (بر محور فوائد)
مباحث عامه حول العقد.pdf
1.65M
"مباحث عامه حول العقد" اثر مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی فهرست این کتاب را در فایل مشاهده می کنید. آنطور که شنیدم جزء آثار متأخر ایشان بوده. ناظر به کتاب فقه العقود آقای حائری هم هست. اما نرسیدند که کتاب را به اتمام برسانند لذا فقط یک مجلد از آن منتشر شده. جهت تهیه کتاب ، ظاهرا فقط در دفتر مرحوم آیت‌الله شاهرودی روبروی مدرس مرحوم آیت‌الله تبریزی هست.
💢اینگونه نیست امام خمینی با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند/ نظریه عدم انحلال نیازمند بررسی و نظریه‌پردازی است ✔️استاد مقیمی حاجی در دوره «خطابات قانونیه»: 🔹امام خمینی(ره) در این نظریه به خوبی معضل اصولی‌‌ها را حل کرده است اراده تشریعی شارع است. مشهور اصولییون اراده تشریعی و جعل تشریعی شارع را با بعث و زجر مکلف پیوند می‌زنند که این نسبت به درستی تبیین نمی‌شود، اما امام خمینی(ره) اراده تشریعی را اراده تقنین و تشریع می‌داند که بر طبیعی و کلی تعلق گرفته است. 🔸استعاره تقنین و قانون، تنها به جهت تشبیه است و عملا در یک حیث شباهت قانون عقلایی و شرعی وجود دارد و آن نیز در بیان ابتدایی جعل و تشریع است که حکم به کلی و طبیعی تعلق می‌گیرد و در ادامه بیان جزئیات و خصوصیات در حکم ثانوی جعل می‌شود. عقلا نیز ابتدا به تصویب کلیت طرح پرداخته و در بیان ثانوی با تبصره‌‌ها‌ی مختلفی افراد خاص رو مستثنی و یا مشخص می‌کنند. 🔹اینگونه نیست که امام خمینی (ره) با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند و همانند برخی از روشنفکران مفسر و مرجع قوانین شرعی را عرف بداند... نظریه عدم انحلال امام خمینی(ره) می‌تواند لوازم مختلفی در اصول و فقه داشته باشد که نیازمند بررسی و نظریه پردازی است. به عنوان مثال جایگاه حقوقی در نسبت با متعلق حکم چگونه است؟ آیا جعل شارع توانایی لحاظ جایگاه حقوقی را دارد یا نه!؟ 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74545 🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11096
ائتلاف آمریکا علیه یمن ...رئیس پنتاگون مدعی شد: «من با وزرای دفاع و نمایندگان ارشد ۴۳ کشور، ناتو و اتحادیه اروپا در مورد تهدید فزاینده حوثی‌ها علیه امنیت دریایی در دریای سرخ صحبت کردم. جامعه بین‌المللی با چالش بی‌سابقه‌ای مواجه است که نیازمند اقدام مشترک است.» با وجود رایزنی با مقامات ده‌ها کشور، طبق اعلام وزیر دفاع امریکا، فقط کشور‌های بحرین، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا در این ائتلاف شرکت خواهند کرد. یکی از نکات قابل توجه ائتلاف مذکور، عدم مشارکت عربستان و امارات در این گروه است. این ابتکار که به رهبری امریکا مدیریت می‌شود، در پاسخ به عملیات موشکی و پهپادی انصارالله علیه کشتی‌های صهیونیستی است که از دریای سرخ عبور می‌کنند. امریکا می‌خواست با این ادعا که حملات انصارالله امنیت دریانوردی بین‌المللی را تهدید می‌کند کشور‌های بیشتری را به ائتلاف خود وارد کرده و فشار‌ها را به دولت صنعا تشدید کند، اما به نظر می‌رسد حتی متحدان غربی و عربی واشینگتن هم حاضر نشدند به درخواست این کشور پاسخ مثبت دهند. منبع کانال تلگرامی پارسین تی‌وی، ویدئویی از اظهارات خبرنگار بی‌بی‌سی و اعتراف وی به قدرت برتر نیروهای انصارالله یمن منتشر کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتظار رهبری از ما: پازل دشمن را تکمیل نکنید حتی اگر با حرف حق باشد (دروغ وبرچسب وشایعه ...که جای خوددارد)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای فرش دست دوم .... چطور میشه یک شی واحد یک کسی را آزار میده و یکی را خوشحال میکنه؟! همه ی امور دنیا همینه به توهّم خوشحالیم ، به توهّم غصه میخوریم
24.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ی علمی شنبه های فقهی مجالی کم موونه برای بحث و گعده های علمی زمان : شنبه هر هفته از اذان ظهر به مدت ۲ ساعت آقای محمد مهدی مقیسه راه ارتباطی جهت هماهنگی برای ارائه مقالات در جلسه شنبه های فقهی @mmmoghiseh https://eitaa.com/shfeghhi/1063 -------------------------------- سرورانی که دنبال الگو هستن، برای رشته های دیگر هم کار جالبی است .
محفل علمی رهپویان
💢اینگونه نیست امام خمینی با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند/ نظریه عدم
اولین نشست از سلسله نشست‌‌ها‌ی خطابات قانونیه با حضور اساتید بزرگوار مقیمی حاجی با موضوع «نسبت خطابات قانونیه با مکانیزم تقنین و تشریع شارع» و اساتید بزرگوار اسدپور با موضوع «سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(ره)» برگزار شد. 🔹 زمینه های اجتماعی و تاریخی : استاد اسد پور حفظه الله در این سلسله جلسات به زمینه‌‌ها‌ی اجتماعی و تاریخی نظریه خطابات قانونیه پرداحته می‌شود تا چالش‌‌ها و مسائل اجتماعی آن روزی را بدست آوریم که باعث شکل گیری دو گانه‌‌ها‌ی شریعت و قانون، جمهوریت و اسلام، آزادی و اسلام شد و چه زمینه‌‌ها‌ی اجتماعی باعث شد اندیشه خطابات قانونیه تولید شود و این نظریه درصدد جواب به چه سوالاتی است. .... (تفصیل مطلب استاد خواندنی است) 🔸 خطاب استاد مقیمی حاجی حفظه الله : ایشان «نظریه خطابات قانونیه» را به نظریه «عدم انحلال خطاب» تغییر داد و بیان کرد که برای دوری از اشتباهات و انحرافات روشنفکران ناگزیر به این تغییر هستیم. (تفصیل مطلب ایشان نیز خواندنی است ) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11096
درد دل های با جامعه روحانیت توفیقی حاصل شد که فاطمیه امسال من با سالیان گذشته تفاوت پیدا کرد، برای سخنرانی دعوت شدم خراسان جنوبی و در کنار سخنرانی طبق سنوات گذشته برپایی مناسبت های فاطمی در چند استان و از جمله خراسان جنوبی هم جزو برنامه هایم بود، به سفارش چند نفر از دوستان غیر طلبه ولی دغدغه مند منطقه قرار شد مناطق مرزی و دورافتاده را سرکشی کنیم، از آنجای که شب ها برنامه داشتم و باید برمیگشتم ساعت۴صبح از بیرجند راه افتادیم و تا ۵ بعدازظهر بسیاری از روستاهای قاین، زیرکوه و خواف را سرکشی کردیم و الحمدالله با کمک روحانیون بومی اقامه عزا در حدود ۱۸ روستای این مناطق را برپا نمودیم در کنار خوشحالی بابت این توفیقات اما با دلی پر از درد و رنج برگشتم، روستاهای با جمعیت ۵۰۰ نفری اما بدون حضور یک طلبه، چه بسیار شیعیانی که نه از عقایدشان اگاهی داشتند نه از احکام دین شان، مساجدی که شاید ده روز هم در سال حضور یک روحانی دینی را در خود ندیده باشد، پای درد دل های مردم و حتی اندک روحانی این مناطق نشستم، مردم از نبود طلاب گله مند بودند و اندک روحانی هم گله مند از عدم حمایت و شرایط سخت زندگی در آنجا. در برگشت به قم و با دیدن طلاب، دلم گرفت، ای سربازان امام زمان(ع) میدانید چه قدر از ایتام آل محمد هنوز فاطمیه را نمیشناسند؟ هنوز احکام اولیه مذهب شان را نمی دانند؟ نمیگویم قم را رها کنید، اما میتوانم توقع داشته باشم در سال ۲۰ روز را فقط برای حضرت سربازی کنید،ایا نمیتوانید بدون توقع از فلان سازمان و...فقط ۲۰ روز در سال را با حضور در این مناطق به ایتام آل محمد خدمت کنید؟ بخدا قسم مردم شریفی داریم،مردمی که اگر ببینند یک طلبه واقعا در حال خدمت است نوکری او را میکنند، من کاری به مجموعه های دولتی و...ندارم، آنان خودشان می دانند و امیرالمومنین، حرف من با شما روحانی عزیز است، باور کنیم نمک خوردیم و نمکدان شکستیم میدانم مشکلات شما هم زیاد است ثروتی ندارم ولی اهلبیت ذره ای آبرو به من داده اند،حاضرم از همین آبرو هزینه کنم و برای سفر تبلیغی تان کمک هزینه و هدیه ای ناقابل جمع کنم، بیاییم دست به دست هم کمتر نمک بر زخم دل مولایمان بریزیم باز هم شرمنده همه طلبه های عزیز به خصوص طلابی که مجاهد در خط مقدم هستند، دلم گرفته بود چه کسی بهتر از شما که سنگ صبورم باشید https://eitaa.com/sharifii_110/2344
هدایت شده از البیان
🗂 📝 با موضوع سلسله بحث های «روش تحصیل جهت فراگیری مکتب فقه الخمینی » 🖊 استاد آیت الله فرحانی 💢درس خواندن اجتهادی از امام و علامه https://eitaa.com/albayann/2003 💢خاطره استاد آیت الله فرحانی از شیوه تحصیل ذیل مبحث حرکت https://eitaa.com/albayann/2000 💢خاطره استاد از شیوه تحصیل خودشان https://eitaa.com/albayann/1984 💢توصیه استاد به شاگردان مکتب فقه الخمینی https://eitaa.com/albayann/1935 💢تسلط به عبارت https://eitaa.com/albayann/1918 💢کوتاه شدن دوره ی تحصیلی https://eitaa.com/albayann/1878 💢روال بحث ما در فقه الخمینی(رحمه الله) https://eitaa.com/albayann/1875 💢در اختیار حدیث بودن https://eitaa.com/albayann/1836 💢علت طولانی شدن اجتهاد بعضی ها https://eitaa.com/albayann/1831 💢سیر علمی فلسفه باید رعایت شود https://eitaa.com/albayann/1759 💢اتصال علوم به هم https://eitaa.com/albayann/1560 💢می شود کوتاه و عمیق درس خواند https://eitaa.com/albayann/1538 💢اگر ما وظیفه مان را انجام دهیم رزقش میرسد https://eitaa.com/albayann/1527 💢نقش حکمت در مسیر اجتهاد جواهری https://eitaa.com/albayann/1443 💢اهمیت نقش اساتید در تربیت علمی طلاب https://eitaa.com/albayann/1410 💢لزوم سیر تاریخی دروس برای فهم بهتر https://eitaa.com/albayann/1262 💢فقه الخمینی و مدل علمی آن https://eitaa.com/albayann/1212 💢دو نوع خوانش فلسفه https://eitaa.com/albayann/1174 💢مدت زمان درس خارج جهت فراگیری مکتب فقه الخمینی https://eitaa.com/albayann/850 💢علت تکرار زیاد در مسیر آموزشی حوزه چیست؟ https://eitaa.com/albayann/645 @albayann