eitaa logo
رهپویان
217 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
200 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
ابعاد زبان : بهره گرفتن از دانش‌های متفاوت زبانی و فرهنگی در تحلیل زبان قرآن از این جهت ضرورت دارد که زبان پدیده‌ای دارای ابعاد بسیار پیچیده است. 🔺زبان بُعد وضعی و قراردادی دارد؛ پدیده‌ای است که با قرارداد و وضع بشر ارتباط دارد. اما در ادامه تابع قوانین تکامل اجتماعی است و به صورت‌های مختلف تکامل می‌یابد. از این رو، زبان پدیده‌ای وضعی-تکاملی است. 🔺همچنین، زبان بُعد فرهنگی دارد و با مقولات فرهنگی ارتباط می‌یابد. زبان یک قوم نشان‌گر فرهنگ آن قوم است. و نیز، زبان بُعد شناختی دارد؛ بدین معنا که زبان آیینة پردازش‌ها و فرایندهای ذهنی است. زبان بُعد عصب‌شناختی دارد؛ زبان با فرایندهای عصب‌شناختی ارتباط دارد. زبان بُعد روان‌شناختی هم دارد و آیینة حالات روانی کاربر هم هست. 🔺اینها تنها نمونه‌های اندکی از ابعاد زبان هستند. زبان پیچیده‌ترین پدیده در جهان انسان است و پیچیدگی‌های وجود انسان در پیچیدگی‌های زبان او انعکاس یافته‌اند. https://eitaa.com/hekmatebaleghe/330
رهپویان
#معرفی_مقاله نگاهی بر چیستی اصل وضع از منظر اصول 《بررسی اقوال علما اعلام : نائینی ، عراقی ، اصفهانی
حقیقت استعمال با رویکردی بر آرا و ‌اندیشه‌های شهید صدر و امام خمینی(ره) سید حسن خمینی سید محمود صادقی چکیده : مباحث الفاظ، بخش مهمی از مباحث مطرح در علم اصول فقه است که موجب طرح بحث‌ها و مناقشات بسیاری در میان عالمان این علم گردیده است. مسأله وضع الفاظ را می‌توان کلیدی‌ترین مسأله در این مبحث نام نهاد؛ لیکن مباحث مطرح پس از وضع که همان استعمال لفظ است، در میان اصولیون کمتر فرصت طرح یافته است. مسأله استعمال الفاظ و حقیقت آن اگرچه در میان علوم اسلامی خواستگاهی اصولی دارد؛ لیکن نباید از نظر دور داشت که این مبحث در همه علوم مزبور نفوذ دارد و به گونه‌ای خاص در همه این دانش‌ها به کار می‌آید. آنچه در پی می‌آید نگاهی تفصیلی به مسأله استعمال و حقیقت آن در گستره دانش اصول فقه است که با تأمل و تدقیق در نظرات عالمان علم اصول و نقد و بررسی آرای ایشان در این باب شکل گرفته است. در این تحقیق تلاش بر این بوده است که ضمن بررسی آرای اصولیون در این باره، و طرح اشکالات آنها، تعریفی دقیق و اساسی از استعمال لفظ ارائه گردد دانلود
رهپویان
#معرفی_مقاله حقیقت استعمال با رویکردی بر آرا و ‌اندیشه‌های شهید صدر و امام خمینی(ره) سید حسن خمینی
💠بررسی وضع، استعمال، دلالت، اراده در دیدگاه شهید صدر رحمه الله علیه برگرفته از مقاله حقیقت استعمال با رویکردی بر آرا و ‌اندیشه‌های شهید صدر و امام خمینی(ره) سید حسن خمینی سید محمود صادقی دانلود
🌐 دو ملاحظه در باب فقه المقاصد مبتنی بر اندیشه های آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته 🔸آقای یحیی عبدالهی از پایگاه مبانی آیت الله سید احمدمددی می توان دو ملاحظه بر اندیشه فقه المقاصد را مطرح کرد. دراینجا دیدگاه های آیت الله علیدوست را در کتاب فقه و مصلحت مبنا قرار داده ایم. آنچه در ادامه می آید درک یکی از شاگردان دو استاد معظم است که ممکن است نیازمند اصلاح و تصحیح باشد. شاید بتوان ملاحظه اول را ناظر به مقام ثبوت مقاصد و حکم شرعی و ملاحظه دوم را ناظر به مقام اثبات (درک) آن دانست. ❇️ آیت الله علیدوست بر این نکته تفطن دارند که نمی توان از مقاصد، به حکم شرعی رسید بلکه می توان از مقاصد در مقام استظهار و جمع بندی ادله استفاده کرد. به عنوان مثال نصوص مبین مقاصد می تواند، اطلاق دلیل نصوص مبین حکم را بشکند. حال سوال این است که به چه دلیل نصوص مبین مقاصد را بر نصوص مبین حکم مقدم می داریم؟ پاسخ می دهند: اولاً می دانیم احکام بر مقاصد شریعت مبتنی است، ثانیاً این روال عقلایی است که در فهم کلام متکلم، مقاصد او را ملاحظه می کنند. اشکال این است هرچند احکام بر مقاصد مبتنی است اما نصوص مبین احکام دارای «جعل قانونی» است، لذا حجت است و قابل تمسک می باشند، برخلاف نصوص مبین مقاصد. توضیح اینکه حکم دارای مراتبی است، که برخی از آنها قبل از جعل است مثل : مصالح و مفاسد، حب و بغض و اراده و کراهت . سپس مرحله «جعل» است و برخی هم بعد از جعل مثل: ابلاغ، فعلیت و تنجز و امتثال (فعلاً به اختلاف فقها در شمارش این مراتب نظر نداریم). نصوص مبین مقاصد از مرتبه قبل از «جعل حکم شرعی» اخبار می کند و می دانیم تلازمی بین «مقاصد» و «جعل حکم» وجود ندارد، چرا که ممکن است یک حکم فی نفسه مصلحت داشته باشد اما جعل آن به عنوان یک حکم شرعی ملازمات و منافراتی داشته باشد که مانع جعل شود، مثلاً مسواک برای نماز مصلحت دارد اما چون موجب مشقت می شود، جعل الزامی به آن تعلق نمی گیرد: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ «المحاسن، ج‏2، ص: 561». بنابراین میان «مبادی حکم شرعی» با «جعل حکم شرعی» تلازمی وجود ندارد. در اینصورت چگونه می توان مقاصد را در استنباط نصوص مبین حکم شرعی دخالت داد؟ چه بسا شارع متعال مقاصدی داشته است اما در مقام تزاحم با دیگر مصالح و مفاسد، از آن رفع ید نموده و به جعل و تشریع نرسیده باشد و به بیان دیگر نسبت به آنها اعمال مولویت نکرده است، حال آیا می توان این مقاصد را بر احکامی که شارع، جعل و اعمال مولویت نموده، حاکم کرد؟! بله استفاده غیرالزامی ممکن است چنانچه فقها از روایت مذکور، استحباب مسواک را استفاده کرده اند. به بیان دقیق تر، مقاصد شارع که در مرحله مبادی حکم قرار دارد، ملاحظاتی پیدا می کند تا به مقام جعل قانونی برسد و نتایج آن در قالب احکام قانونی ابراز می شود، لذا آنچه برای ما حجیت دارد، ابرازات قانونی شارع (نصوص مبین احکام) است. ممکن است گفته شود: ما به همه این ملاحظات و کسر و انکسارها واقف می شویم. جواب اینکه اگر این مقاصد در نصوص آمده باشد و بتوان جامعیت آن را اثبات کرد قابل پذیرش است، اما عقل، چنین امکانی را ندارد (در اینجا اشکال دوم قابل طرح است). ❇️ نکته دوم اینکه در اندیشه استاد علیدوست، حکم قطعی عقل در مصالح و مفاسد حکم شرعی معتبر است و می تواند در فرایند استنباط از نصوص مبین حکم به کار آید. سوال این است که به چه دلیل می توان اثبات کرد که عقل توانسته است همه جوانب مصالح و مفاسد یک حکم را درک کند که آن ادراک را در فرایند استنباط دخالت دهیم؟ پاسخ می دهند: اعتبار حکم عقل در اینجا به حجیت عقل و یا حجیت قطع برمی گردد. دراینجا این بحث مبنایی مطرح می شود که آیا عقل مستقل از کتاب و سنت، جزو منابع دین به حساب می آید؟ بنابر نصوص و ادله متعددی، منابع شریعت منحصر در کتاب و سنت است و عقل، شأنی در عرض کتاب و سنت ندارد، هرچند برای فهم کتاب و سنت به کار می آید. براین اساس همچنانکه فقها در حجیت اجماع به عنوان منبع شریعت مناقشه کرده اند، حجیت عقل نیز به عنوان منبع شریعت نیازمند بازنگری است. همچنین حجیت قطع به نحو مطلق، محل مناقشه است. درنظامات عقلایی نیز قطع را به نحو مطلق حجت نمی دانند، به عنوان مثال اگر قانونی وضع گردید و ابلاغ شد، پذیرفته نیست که متخلفی بگوید: من قطع به خلاف داشتم! و مشمول جریمه می گردد. دیدگاه مختار در این باب نیازمند مجال دیگری است. بنابراین فهم ملاکات و مقاصد شریعت منحصر در کتاب و سنت است، و مسلک فقها نیز چنین بوده است که : لایعرف الملاکات الا بالخطابات. https://eitaa.com/ostadmadadi/373
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی اطلاقات قرآن و سنت از دیدگاه برخی اصولیون و اخباریون آیت الله حاج سید احمد مددی حفظه الله خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15 https://eitaa.com/ostadmadadi/387 عرض شد کرارا و مرارا که این آیات (اقیموا الصلوه ) اطلاق ندارند (که مکان غصبی باشد) و اصلا ناظر به این قسمت نیستند. این اشکال هست و اختصاص به این مورد ندارد. اخباریون اطلاق را در کتاب و سنت کلا منکر شدند . در بحث های اصولی بیشتر بحث موردی است. اخباریون دو طائفه اند، عده ای در کتاب منکر (وجود اطلاقات) شدند(مثلا اوفوا بالعقود) ولی در سنت(المومنون عند شروطهم) منکر نشدند . ملامحمد امین در فوائد المدنیه به اطلاقات سنت هم تمسک نمی کند. او اختلافات بین اصولیون و اخباریون را در آن کتاب آورده است (۹ یا ۱۱ تا) که یکی از اساسی ترین اختلافات همین است. در کتب اصولی غالبا مناقشه ی صغروی است. ۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢معرفی ویدئویی رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹گروه مطالعات منطقه‎ای دانشگاه باقرالعلوم(ع) درگرایش «مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا» از بین برداران و خواهران طلبه برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ دانشجو می پذیرد. ♦️مهلت ثبت نام: 23 دی لغایت 12 بهمن 1402 🔸امتیازات: برگزاری اردوی علمی پایان دوره در یکی از کشورهای منطقه؛ برخورداری از اساتید مجرب؛ (تدریس اساتید بر اساس مهمترین منابع روزآمد و لیست‎های مطالعاتی می‎باشد)؛ فرصت مطالعاتی جهت نگارش پایان نامه در یکی از کشورهای منطقه؛ تسهیل ارتباط با نهادهای بین المللی فعال 🔸اولویت پذیرش با: فعالین حوزه بین الملل؛ پژوهشگران حوزه بین‎الملل؛ طلاب مسلط به زبان‎های (عربی، ترکی استانبولی)؛ طلاب ممتاز لینک ثبت نام گروه پاسخگویی به سوالات ثبت نام @BouNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.06M
▪️دو ثمره مهم مترتب بر کلام آیت الله بروجردی (: احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه) 🎙استاد شهیدی حفظه الله برشی از خارج اصول فقه 1402/10/19 https://eitaa.com/masire_feghahat/722 (در چند پیام قبل ، تبیین آیت الله شبیری نیز گذشت )
عناوین چند خبر از سال گذشته تاکنون: 🔹ترکیه پیشنهاد با عضویت فنلاند در ناتو موافقت کرد که به تصویب پارلمان این کشور رسید اما سوئد را همچنان منتظر نگه داشته است. 🔸وزارت خارجۀ آمریکا: بایدن موافق فروش جت‌های «اف-۱۶» به ترکیه است. (پیشتر اردوغان گفته بود آمریکا اعلام کرده درصورتی به ترکیه جنگندۀ اف-۱۶ می‌دهیم که با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.) 🔹پارلمان ترکیه الحاق سوئد به ائتلاف نظامی ناتو را تصویب کرد و برای امضا به ریاست‌جمهوری این کشور فرستاد. (امروز) -------------------------------------- اما چه نیازی بود به موافقت ترکیه؟ ظاهرا پذیرفتن عضو جدید در ناتو مستلزم موافقت تمامی اعضای ناتوست.  
1_1474202440.mp3
7.57M
🔰 جایگاه امیرالمومنین علیه السلام ✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است. 🌴پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها». باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است. 🔸 مقام نهایی سلوکی، جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمی‌شود. 🔹موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودّة علیٍّ» 🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمی‌شد. 🔹 معرفت به حضرت امیر علیه السلام، حال محو را در انسان ایجاد می‌کند. حال محو، انسان را غلام و بنده او می‌کند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، منا اهل بیت می‌شود. علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
سند محرمانه.pdf
2.28M
برای آقایان و خانمهای لیست‌‌بند! این سند محرمانه وزارت امنیت داخلی آمریکا (مربوط به سال ۱۹۴۴) است که نهایتا بعد از ۶ دهه، در سال ۲۰۰۸ از محرمانگی خارج شد. بخشی از این سند مربوط به ‌«شیوه کاهش بهره‌وری و قدرت سازمانی برای دولتهای متخاصم» است که آن را به نیرو‌های نفوذی‌اش آموزش می‌‌داده است. به ترجمه تحت‌الفظی برخی از بخشهای این سند به شرح زیر توجه بفرمایید و ملاحظه نمایید که آنها چقدر روی برجسته کردن افراد غیرمتخصص برای تضعیف ما حساب باز کرده بوده‌اند: - به افراد غیرمتخصص بها دهید تا امید و انگیزه افراد کارآمد و حرفه‌ای کم شود. - افراد غیرمتخصص را ارتقا دهید و از آنها تعریف کنید. - در تقسیم کارها، ابتدا غیر مهم را به متخصصین و مهم را به آدم‌های ناکارآمد محول کنید. طبق بندهای فوق، واضح است که آنها از سالها قبل کاملا می‌دانستند که اگر می‌خواهند به کشورهایی همچون ایران ضربه بزنند بایستی کاری کنند که با قبیله‌گرایی و سیاسی‌کاری، نیروهای متخصص به حاشیه رانده شوند‌ و عجیب آنکه با وجود افشای این سند، هنوز به این راهبرد آنها در کشور ما توجه کافی نمی‌شود! این سند محرمانه را آوردم تا به آقایان و خانمهای لیست‌بند که این روزها مشغول بستن لیست برای انتخابات مجلس در شهرهای مختلف کشور هستند هشدار دهم که مبادا قبیله‌گرایی و سیاسی‌کاری سبب شود که متخصصانی که در عین تخصص، تعهد هم دارند، صرفا به دلیل آنکه در بازی‌های سیاسی شما وارد نشده‌اند و چوب حراج بر حرّیت و شرافت خود نزده‌اند را به حاشیه برانید که اگر چنین کنید قطعا در محضر الهی پاسخی نخواهید داشت. ✍ دکتر منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 📜 تا حواس ظاهر به بند و زنجیر کشیده نشوند،حواس باطن باز نمیشود. تا چشم از دیدن آنچه حرام است نبندد،هیچ نوری از بصیرت باطن ظاهر نشود و تا گوش از غیبت و آنچه خداوند نهی کرده نگاه داشته نشود،گوش دل به الهام خداوند شنوا نشود.تا زبان از امور خلاف شریعت حفظ نشود و به ذکر مشغول نشود،زبان دل به حکمت حق و معرفت خداوند گویا نشود. 📘حکی عن تذکرة شیخ صفی الدین اردبیلی ،ص۳۵۵ (نقل بدون مراجعه)
💠 تأثیر مذاهب کلامی بر ادبیات عرب لغت و ادبیات عرب بعد از نزاع‌های مذهبی میان شیعه و سنی نوشته شد. ‏برخی گفته‌اند که در اسلام در هیچ مسئله‌ای همچون امامت خون و خونریزی ‏نشد. (‎أعظم خلاف بين الأمة خلاف الإمامة اذ ما سلّ سیف فی الاسلام علی قاعدة دینیة مثل ما سلّ ‏علی الامامة فی کل زمان؛ شهرستانی، الملل و النحل، ج1، ص20‏)‏ ‏به همین دلیل صرف و نحو که از قرن دوم شروع می‌شود تحت تأثیر ‏مذاهب بود. کوفه به طور کلی شیعه بود و بصره به طور کلی سنی بود. 🔸 مثلاً ابن ‏هشام چون اشعری است و قائل به وعد و عید نیست در معنای معاوضه آیه «إِنَّ ‏اللَّـهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ...»‏ ‎ ‎‏. _(التوبة: ١١١‏)‏ می‌گوید: باء برای ‏سببیت نیست؛ معتزله می‌گویند: هست! [۱] 🔹همچنین معنای باء را در آیه «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکم‏ وَ أَرْجُلَکمْ»‏ (المائدة: ٦‏)‏ به گونه‌ای معنا ‏کردند که با فتوای خودشان سازگار باشد.‏ [2] ‏در روایات ما آمده است؛ «فَعَرَفْنَا ‏حِینَ قَالَ: «بِرُؤُسِکمْ» أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ؛ لِمَکانِ الْبَاء» [3] چون ماده «مَسَحَ» ‏نیازی به باء ندارد و خودش متعدی می‌شود: «وامسحو رئوسکم»؛ اینجا که باء ‏آمده است باید نکته‌ای باشد و آن اینکه مسح بخشی از سر مراد است، بلکه ‏وقوع مسح علی الرأس مراد است. نظر به ایقاع المسح است نه اینکه تمام سر ‏مقصود باشد لذا آمده است «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکم‏ وَ أَرْجُلَکمْ إِلَی الْکعْبَین‏» غیر از ‏‏«فَاغْسِلُوا وُجُوهَکمْ وَ أَیدِیکم‏» است که کل آن باید شسته شود. در تیمم هم باء ‏آمده است که نکته هردو یکی است؛ «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکمْ وَ أَیدِیکمْ مِنْهُ» ( النساء: ٤٣‏)‏ ‏.‏ توضیحات و ادامه در : https://eitaa.com/ostadmadadi/443 -------------------------------------- 💠 تذییل : چند نکته از استاد مددی حفظه الله که بعد از کلاس اصول ۲۳/۷/۱۴۰۲ ایراد فرمودند: - اصولا کوفیون شیعه بودن و بصریون سنی. - یکی از ایندو استعمالی است و دیگری قیاسی. - بیشتر نحوی که می خوانیم، نحو بصری است. - سیوطی نحوی نیست ، برخلاف ابن هشام. -در الانصاف (قرن ۶) بیشتر جنبه بصره را گرفته مگر در حد ۷ مورد. دکتر مهدی مخزومی سعی میکند نحو کوفی را ترویج دهد.
🔸ساختار فقه براساس دیدگاه آیت الله اعرافی (یحتمل نظر نهایی استاد نباشد) https://eitaa.com/feqhe_tarbiati/656 🔹دو جریان مهم پژوهش‌های فقه معاصر https://eitaa.com/ijtihad/11289 ------------------------- شخص الف : اين ساختار تقريبا ساختار تبويبى مفاتيح الحياة نيست؟ شخص ب: لایه ی اولیه اش یک استقراء است که با اندک تاملی حاصل میشود. مطلب علمی خاصی نیست که لازم باشد از کتاب دیگری اخذ شود، حصر عقلی هم نیست(اگر مثلا درباره ارتباط با ارواح اموات یا اجنه مطلب داریم و اهمیت فقهی دارد، آنها را هم به لایه اول اضافه کنیم). اهمیت این تبویب در لایه های بعدی آن است. معاصر
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
📣معاونت فرهنگی و آموزشی شهرک مهدیه برگزار می نماید: ❇️دوره آموزش معناشناسی 🔹ویژه برادران 🔹با تدریس: دکتر مجتبی رستمی کیا 🔹 15 جلسه (هر هفته یک جلسه) 🔹زمان برگزاری کلاس: چهارشنبه ها ساعت 15 تا 17 🟣سرفصل های دوره: 🔸فهم روشمند معنا در علوم شناختی و فلسفه تحلیلی 🔸تاملاتی در علم اصول فقه به مثابه روش عام معناشناسی 🔸زبان شناسی ساختگرا، زایشی، نقش گرا و شناختی و کاربرد آنها در دانش هایی مانند تفسیر، اصول فقه و فلسفه 💰هزینه دوره: 150.000 تومان 🤩با تخفیف ویژه ساکنین شهرک مهدیه و مخاطبان محترم کانال فلسفه زبان اسلامی 90.000 تومان 📌ثبت نام صرفا از طریق ارسال مشخصات زیر به آیدی @Amozesh_Mahdieh نام و نام خانوادگی کدملی تلفن همراه نشانی محل سکونت ⚠️توجه: دوره در مرحله پیش ثبت نام بوده و در صورت رسیدن به حدنصاب برگزار خواهد شد. ◀️کسب اطلاعات بیشتر: 🆔@Amozesh_Mahdieh ☎️ 02532962626 🏡نشانی: شهرک مهدیه، بلوار خاتم الائمه، پشت ساختمان اداری، معاونت فرهنگی و آموزشی، مجتمع آموزشی شهید حقانی ره. 🆔@markazemahdie ✍ امکان شرکت برای خواهران طلبه نیز فراهم شده است
🔰 بسیاری از بزرگان قبل از اینكه مطالعه كنند، فكر می‌‌كردند. بعضی از اساتید ما چند جلد كتاب بیشتر نداشتند! امام رضوان‌الله علیه این‌طور بودند، كتابخانه مرحوم علامه طباطبایی این‌طور بود، آنها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند و بیش از آن مقداری که به كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، فكر می‌كردند كه چه می‌خواهیم بگوییم، موضوع چیست، محمول چیست، نسبت چیست، بعد شروع می‌كردند به مطالعه كردن . 📌این‌طور نیست كه انسان همین كه وارد منزل شد، كتاب پهن كند و كتاب ببیند، اگر این طور شد، آن ‌وقت از این شخص، كتابی در می‌آید! 📚تفسیر سوره مبارکه سبا، جلسه ۱۶ آيت‌الله_جوادی‌آملی https://eitaa.com/hekmateislami/3798
💢 محقق اصفهانی یا ویتگنشتاین؟! ویتگنشتاین از شناخته شده‌ترین فلاسفه فلسفه تحلیلی است. فیلسوفی اثر گذار و صاحب نام در فلسفه معاصر، چه در جهان و چه در ایران. ویتگنشتاین را به ۲ مقطع تقسیم می کنند: ویتگنشتاین یک (که تمام مطالبش ۳۰ صفحه است) و ویتگنشتاین دو (که تمام مطالب این هم ۳۰ صفحه است) ... ویتگنشتاین دو منتقد ویتگنشتاین یک است. لذا ۶۰ صفحه مطالب وی، دارای تهافت است. بنده معتقدم که ویتگنشتاین چه از لحاظ دقت و چه از لحاظ مطلب و محتوی، به یک‌دهم (اگر نگویم به یک‌چهلم) اصولی بزرگ متاخر جناب محمدحسین غروی اصفهانی(محقق اصفهانی، شاگرد آخوند) نمی‌رسد. حال علت اینکه چرا ویتگنشتاین اینقدر در ایران و جهان معاصر مطرح است، ولی محقق اصفهانی نه تنها در جهان بلکه در دانشگاه های ایران هم گمنام است، جای تاسف و تامل و تحقیق جدی دارد. عجالتا موارد زیر را می توان علت این غفلت بزرگ دانست: _ عدم آشنایی دانشگاهيان با اندیشمندان بزرگ اسلام و حوزه _ عدم ورود حوزویان برای شناخت اندیشمندان غربی و ورود در مباحث تطبیقی بین اندیشمندان اسلامی و غربی _ پروپاگاندای متفکران غربی توسط رسانه‌های آن‌ها و غرب‌زدگی برخی دانشگاهيان _ عدم تسهیل‌گری معارف و دقت‌های فراوان اندیشمندان اسلامی توسط حوزویان برای جاری و ساری کردن آن‌ها در محافل دانشگاهی و اجتماع _ غفلت دانشگاهيان از عقبه عریق اندیشه اسلامی و اندیشمندان اسلامی _ غفلت حوزویان در امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی برگرفته از کانال حوزه علمیه تمدن ساز و
رهپویان
نشست علمی : فلسفه تحلیلی و علم اصول حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی (شاگرد آیت الله تبریزی و آیت
تذکر سرور عزیزمان آقای دهقانی در احیای تراث، مشابه تذکر استاد عبدالهی بود اگر خاطرتون باشد. (هرچند تذکر استاد بیشتر در بیان اهمیت تحلیل های موجود در کتب ادب حوزوی بود بنظرم )
واحد پژوهش کتابخانه علامه مجلسی (ره)؛ مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه برگزار می کند: سلسله نشست های میراث مکتوب شیعه(۲): تحقیق و تصحیح متون کهن حدیثی رسالت ها و چالش ها (با تأکید بر کتاب تهذیب الأحکام) استاد سید علیرضا حسینی شیرازی مکان: قم - خیابان فاطمی (دورشهر)، کنار مسجد امیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن کتابخانه علامه مجلسی زمان: پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه، از ساعت ۱۹ لغایت ۲۰/۳۰ تماس: ۰۹۹۱۹۴۴۹۵۵۲ پخش زنده از اینیستاگرام: majlesi_lib@
https://www.aparat.com/v/iF1x3 ویدیوی فوق نشست علمی اصول و زبانشناسی شناختی است که در مدرسه عالی انوار طاها در تاریخ 10 بهمن1402 برگزار گردید. خلاصه این نشست به شرح ذیل است: ✅ مباحث زبانی در علم‌اصول در جهت تأسیس کاربردشناسی خاص کشف مراد جدی شارع مطرح شده است. اصولیین برای تکمیل مباحث لغوی و ادبی کاربردشناسی خاصی را تأسیس کردند. ✅ علم اصول یک برنامه پژوهشی روشی است که در مباحث الفاظ به دنبال تعیین روش کشف مراد جدی شارع بوده است. ✅ اگر به جای مباحث در علم اصول، مباحث قرار می‌گرفت با علم اصول متفاوتی رو به رو بودیم. ✅ در معناشناسی شناختی تفکیک میان معناشناسی و کاربردشناسی نفی می‌شود. ✅ معناشناسی شناختی می‌تواند در مباحث مفهوم و نیز در نحوه جمع روایات تأثیر داشته باشد. @hekmatebaleghe شناختی چنانچه خلاصه نویسی فرمودین، استفاده میکنیم.
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۹۶/۸/۸ 🔸 خدا فرمود با کفاری که اصلاً هیچ پیمانی نمی‌شناسند مبارزه کنید. نفرمود چون کافرند و دین ندارند! چون می‌شود با کافر بی‌دین ساخت. فرمود: ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ﴾ چرا؟ چون ﴿إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إیمان لهم»، نفرمود چون کافرند. ما با خیلی از کفار رابطه عادلانه داریم. فرمود اینها أیمان ندارند، یمین ندارند، کنوانسیون ندارند، برجام ندارند، میثاق بین‌الملل ندارند، امضا نمی‌شناسند. ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسند چگونه می‌توانی با او زندگی کنید؟ ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾، نه «لا إیمان لهم» 🔹 این کتاب چقدر شیرین است! ای کاش به ما می‌گفتند هر شب قرآن به سر بکنیم! نگفت حمله کنید، گفت این قدر قوی و قوی و قوی باشید که تا سنگین‌ترین دشمن از شما خشیّت داشته باشند. یعنی آن قدر قوی و غنی و موشکی باش که بیگانه طمع نکند. از شما حتماً باید بترسند. الآن شما مثل سلسله جبال البرز قله دماوند باشید، همین! هیچ کس جرأت نمی‌کند با چهار کلنگ و بیل به جنگ قلّه دماوند بیاید. فرمود شما این گونه باشید، همین! این قدر غنی و قوی باش که بیگانه اصلاً طمع نکند که نسبت به شما بی‌ادبی کند، همین! آن وقت این جز با عقل و هوش و حداقلِ عرضه حاصل نمی‌شود... از این بانک که بیست درصد، سی درصد ربا می‌گیرد، این شدنی نیست! @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت تراث حوزوی 🎙 من در افکار ملاصدرا نکات جدید بسیار بسیار عمیقی می‌بینم، حتی این را در بعضی جاها که تخصصی صحبت کردم گفتم. مثلا زمان وجودی؛ گفتم فوق العاده است چیزی که می‌گوید،حتی در هایدگر هم به این صورت گفته نشده! این بستگی دارد که متفکران آینده ی ما تا چه حدی از این مجموعه ی ارثیه ی بسیار قوی بتوانند بهره برداری کنند. برگرفته از بیانات استاد کریم مجتهدی ------------------- 🔹با این وجود منعی به ذهن نمی رسد که برخی در آثار جدید غربی پژوهش کنند اما اما چگونه عمل کنیم که این زحمات وارد سفره ی حوزه شود؟ استاد معظم و محقق سال خورده ای فرمودند باید پژوهش های شما در امتداد تراث قرار گیرد. (بدون حلقه ی وصل نمیشود. بماند که به قول استاد کریم مجتهدی در تراث ما مطالب عمیق و قابل استفاده ای نیز وجود دارد انصافا) اسلامی
JPT_Volume 10_Issue شماره 38-37_Pages 71-104.pdf
221.7K
جغرافیای دانش های زبانی مصطفی ملکیان