eitaa logo
تربیت و حکمرانی |مرتضی رجائی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
786 ویدیو
46 فایل
🔰نویسنده حوزه #تربیت تربیت اسلامی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب (۵جلد)، قالب‌های برنامه‌سازی تربیتی (۵جلد)، تربیت با کتاب (۴جلد)، خلوت ناامن. 🔰دانش‌آموخته دکتری #حکمرانی از داعا
مشاهده در ایتا
دانلود
📌مدرسه نانوایی محله؛ سه تا با چهار تا چه فرقی می‌کنه؟! 🔰امروز صبح برای خرید نان به نانوایی سنگک محله رفتم. پسربچه‌ای دبستانی جلوتر از من در صف ایستاده بود. نوبتش که شد، کارت بانکی‌اش را به نان‌درآر داد و گفت: "چهار تا". 🔰نان‌درآر همان‌طور که کارت را کنار دستگاه کارت‌خوان می‌گذاشت تا بکشد گفت: "سه تا بیشتر نمی‌تونم بدم؛ آرد برامون نیاوردن و امروز خمیر کم داریم. سه تا بیشتر نمی‌دیم که به همه برسه". 🔰پسرک گفت: "آخه ما چهار تا نان لازم داریم. حالا سه تا با چهار تا چه فرقی می‌کنه؟! به من چهار تا بدی چطور می‌شه؟!" 🔰تا خواستم از شهامت پسر در بیان خواسته‌اش لذت ببرم، نان‌درآر بحثی را شروع کرد که آن لذت به‌کلی فراموشم شد. گفت: "عمو جان، فرض کن من به تو چهار تا نان دادم؛ وقتی بقیه این رو ببینند، یکی‌شون نمی‌گه خب برای منم همین‌طور حساب کن و بگو سه تا با چهار تا چه فرقی می‌کنه؟!" پسربچه فکری کرد و گفت: "شاید"! نان‌درآر گفت: " شاید نه، حتماً. اون وقت کم‌کم بقیه هم همین رو می‌گن و من ناچارم بی‌خیال سه تا بشم و بگم کسی بیشتر از چهار تا نبره". 🔰این را گفت و همان‌طور که داشت به سمت تنور می‌رفت ادامه داد: "تا اینجاش هم بده، ولی بدترش اینه که یهو یکی هم پیدا بشه و بگه حالا چهار تا با پنج تا چه فرقی می‌کنه؟! اون وقت تو به من بگو؛ دیگه از قانونی که ما به نفع خلق الله گذاشتیم تا به بقیه هم نان برسه، چی باقی می‌مونه؟!" 🔰جمله‌اش که تمام شد، سه تا نان سنگک از تنور درآورد و راه افتاد سمت میز جلوی در و گذاشت جلوی پسرک. بعد هم گفت: "نه عمو جان، همین سه تا رو ببر، نرخ منم نشکن. چون اگه من الآن از حرف خودم کوتاه بیام و بیشتر از سه تا به تو نان بدم، یه ساعت دیگه اینجا برای بردن پنج تا نان هم از من طلبکار می‌شن!" 🔰من که از این بحث قشنگ و ساده اما عمیق مفهوم "حدّ یقف" و فلسفه محدودیت و قانون حسابی کیفور شده بودم، با خودم گفتم: یعنی چند نفر از های این طفل‌های معصوم در هایشان این‌طور منطقی با آن‌ها بحث می‌کنند و این مفاهیم اجتماعی را برایشان تبیین می‌کنند؟! 🔰به نظرتان اگر این مفهوم برای نوجوان‌های ما جا بیفتد و به آن پایبند شوند، دیگر کسی مثلاً در این‌طور می‌گوید که "مگه بیرون بودن چند تا تار مو یا یه ساق دست چه اشکالی داره؟! اگر هم کسی همچه حرفی بزند، با یادآوری ضرورت "حدّ یقف" در هر چیزی از جمله حجاب و اینکه اگر از آن کوتاه بیاییم، کار به جاهای باریک می‌کشد، اگر داشته باشد و نخواهد کند، می‌پذیرد. پ.ن: قابل توجه دوستانی که به بهانه نداشتن وقت و تمرکز کافی، از نوشتن و انجام مسئولیت تبیین طفره می‌روند: این مطلب را در فرصتی کمتر از نیم ساعت که در خودرو منتظر نشسته بودم و هیچ کار دیگری نمی‌توانستم بکنم، نوشتم. حتی اگر خواندنش از یک نفر دستگیری کند، من برده‌ام و این نیم ساعت برکت یافته است. 🆔️ @rajaaei_ir
تربیت و حکمرانی |مرتضی رجائی
#پیام_وارده: سلام برادر در مورد توییت آقای اکبری خواستم بگم چند سالی است که بچه مدرسه ای دارم این یک
پس از انتشار مطلب بالا👆 در کانال، دوستی این نکته را برایم فرستاده: عرض سلام وادب و سپاس فراوان از کانال خوب ومفیدتون ماجورباشین ...مدرسه رفتنِ دانش آموز ۵۰ درصدش برا آموزشه و ۵۰ درصد دیگرش ارتباط گیری و مهارت آموزی بااجتماعِ خارج از خانه س درگیری ها قهرکردن ها هل دادن همدیگر.. خنده های دسته جمعی و.....
تربیت و حکمرانی |مرتضی رجائی
#پیام_وارده پس از انتشار مطلب بالا👆 در کانال، دوستی این نکته را برایم فرستاده: عرض سلام وادب و سپ
پاسخ یک دوست، به نقد بالا👆: در جواب ناقد عزیز بفرمایید ارتباط گیری و اجتماعی تربیت شدن فرزند، منحصر به مدرسه نمیشه فامیل، همسایگان، دوستان در مسجد و همسالان در هیئت و... این انحصار رو میشکنه و جبران هر نقصی را میکنه. ضمن اینکه حتی «اگر» حرفتان درست باشد باید حساب کرد که به چه قیمتی میخواهیم بچه مان اجتماعی و با روابط عمومی بالا تربیت شود؟؟! یاد دختری افتادم که در دو دانشگاه قم(وطن) و سمنان امکان ادامه تحصیل داشت. پدرش به خاطر اجتماعی رشد کردنش سمنان رو انتخاب کرد و حالا بعد از چند سال، دختری از دست رفته و غیرقابل کنترل و گستاخ رو تحویل گرفته!
تربیت و حکمرانی |مرتضی رجائی
#پیام_وارده پاسخ یک دوست، به نقد بالا👆: در جواب ناقد عزیز بفرمایید ارتباط گیری و اجتماعی تربیت شدن
: ظاهراً این بحث که موضوعش مرتبط با به حساب میاد، بحث داغی شده و مخاطب‌ها درگیرش شدن. دیدگاه زیر رو هم یکی از مخاطبان در پاسخ به پاسخ بالا👆 فرستادن: با توجه به متنی که منعکس شده بود در کانال ، نظر بنده کاملاً مخالف نظر ایشون است . چرا که اولاً من به عنوان یک معلم و مربی پرورشی که دو سه سالی هست در کنار دانش آموزان نوجوان هستم، به عینه دیده ام که بخش زیادی از مهارت های سبک زندگی فردی و اجتماعی در همون مدرسه فرا گرفته شده است . بنده منکر این نیستم که آ.پ متاسفانه در بکار گیری معلمان و دبیران در سیستم آموزشی ملاک دینداری ، تقوا و مخصوصا پوشش اسلامی رو لحاظ نمیکند و بسنده میکند به یک آزمون علمی و مصاحبه ای که بدتر از اون هست . اما باید این رو هم در نظر بگیریم بچه من در همین مدرسه مسئولیت پذیری و حس انجام وظیفه رو یاد میگیره . ما در آیه ای از قرآن داریم " وَ مَن یؤمِن بِالله و یَکْفُرُ باالطاغوت " یعنی فقط ایمان به خدا نیست یکفُرُ بالطاغوت هم هست ، اگه این دو مرحله باشه " فقَد استمْسَکَ بِالعروة الوُثقی" اون موقع چنگ میزنیم به ریسمان الهی و نجات پیدا میکنیم . بچه من باید خوب رو بشناسه و بد رو نیز، تا بد رو نشناسه نمیتونه خوب رو عمل کنه و این محقق نمیشه مگر در حضور در اجتماع و بخصوص مدرسه و البته که نظارت شدید والدین رو هم میطلبه 🙏
تربیت و حکمرانی |مرتضی رجائی
#پیام_وارده: ظاهراً این بحث که موضوعش مرتبط با #حکمرانی_تربیت به حساب میاد، بحث داغی شده و مخاطب‌ها
: مطلب زیر رو دوستی فرستادن که اولین نظر رو به مطلب من ذیل توییت آقای اکبری نوشتن. اول دیدگاه ایشون رو از اینجا بخونید. حالا جواب ایشون به همه این رفت و برگشت‌ها و دیدگاه‌های مختلف دوستان رو در ادامه مطالعه کنید: تمام امتیازات و فوایدی که دوستان میشمرند رو واقفم ولی باز هم معتقدم همه این دلایل هر چند فهرست طولانی ای به خود اختصاص دهد اما هیچگاه «انحصار» محیط آموزشی در مدرسه رو ثابت نمی کنه. قطعا مدرسه فوایدی دارد اما به نظر بنده که سالهاست مطالعاتم در این زمینه است، مضرات قطعیش خیلی بیشتر از منافع احتمالیش است. پ.ن: با توجه به کمی طولانی شدن این گفت‌وگو، با اجازه همه دوستان و مخاطبان محترم کانال، همین جا ختم مذاکرات را درباره این موضوع اعلام می‌کنم. هرچند ختم مذاکرات به معنای کفایت مذاکرات نیست و ان‌شاءالله بستر و فرصت مناسبی برای گفت‌وگوهای این چنینی فراهم شود که معتقدم خیر و برکت فراوان دارد.
2.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انگار زمان آخرالزمانی قوم رسیده است! با دیدن این فیلم از فرار امروز صهیونیست‌های غاصب به بیابان‌ها از ترس حملات موشکی فلسطینیان، اولین تصویری که به ذهنم آمد، بود و بدبختی این قوم همیشه ناسپاس! خدایا، می‌شود حمله‌های امروز رزمندگان را سرآغاز تحقق و آغاز بر سراسر جهان مقدر فرمایی؟! 🆔️ @rajaaei_ir
📌لطفاً هیجان‌زده نشوید! اگر در هنگام تماشای این فیلم‌ها هیچ مشکلی به چشمتان نمی‌آید و از چیزی ناراحت نمی‌شوید، کمی در احوال خودتان تأمل کنید! می‌شود از حملات غیورانه رزمندگان مقاومت و اسارت صهیونیست‌ها به دست آن‌ها خوشحال شد و کیف کرد، ولی هم‌زمان از برخوردهای ناجوانمردانه و غیر اسلامی افراد حاضر در این فیلم‌ها با اسرایشان هم ناراحت و منزجر بود! کاش این برادران این کارها را نمی‌کردند تا فیلم‌هایی که دارد در شبکه‌های اجتماعی در سطح جهان دست به دست می‌شود، تصویر درست و دقیق اسلام و مسلمانی را منتقل کند؛ نه تصویر یک مسلمان تحت تأثیر عواطف و هیجانات. کاش حداقل صاحبان کانال‌های انقلابی که دارند به‌صورت لحظه به لحظه این فیلم‌ها را منتشر می‌کنند، درباره این نکته تذکر بدهند و از این حواشی اعلام برائت کنند و به مخاطب توجه بدهند که اسلام تمدنی ما این نیست! یک کلام: ما حق داریم حمله کنیم، حق داریم اسیر بگیریم؛ ولی حق نداریم اسیر را در حال اسارت بکشیم یا بزنیم، حتی حق نداریم به او فحش بدهیم و توهین کنیم، گیرم که صهیونیست باشد؛ این رفتار و سفارش دین و پیشوایان دینی ماست. یادتان هست خاطره عزیز در میانه میدان جنگ سوریه و نامه حلالیت‌طلبی‌اش از صاحب‌خانه اهل سنت برای سکونت شبانه در خانه‌اش در هنگام یک عملیات آزادسازی؟ 🆔️ @rajaaei_ir
تربیت و حکمرانی |مرتضی رجائی
عکس پیوست شده به این مطلب، نظر یه دوست بزرگوار درباره مطلب قبلی من در نقد به فیلم‌های منتشرشده از برخورد با اسرای صهیونیست است. عرض کنم خدمت این دوست بزرگوار و همفکران احتمالی شون: مشخصاً هیچ کدام از این فیلم‌ها برای لحظه جنگ نیست و مربوط به لحظه اسارته. به خیالم چیزی هم که من نوشتم، نظر یا سلیقه شخصی خودم نیست: از لحظه‌ای که دشمن اسلحه رو می‌اندازه یا بهش دست پیدا می‌کنیم، می‌شه اسیر و حکمش متفاوت می‌شه. حالا اینکه کسی این رو دوست نداره و می‌خواد هرطور دلش می‌خواد رفتار کنه، می‌تونه طبیعی باشه، ولی الزاماً درست و مشروع نیست.
✍ ۷۵ سال است ملت فلسطین مورد ظلم غده سرطانی منطقه رژیم اشغالگر اسرائیل هستند؛ ۷۵ سال است که انواع و اقسام جنایت ها از کودک کشی تا آواره شدن از خانه هایشان از طرف اسرائیل انجام شده است. ✌️ حالا زمان انتقام فرا رسیده است و بچه هایی که دیروز با سنگ مبارزه میکردند امروز اسلحه به دست گرفتند و میبینید چگونه اسرائیل را تبدیل به اسقاطیل کردند، هر انسان باوجدانی از این صحنه ها خوشحال میشود، چون سالها مظلومیت این مردم را دیده است ولی مثل همیشه دشمنان ناراحتند و حتی برخی اصلاح طلبان از لفظ فلسطینی ها استفاده میکنند! یک خطای راهبردی بزرگ هم بین برخی انقلابی ها دیدم و آن اینکه برادری نوشته بود این فیلم ها مورد تایید اسلام نیست و برادر دیگری آن مطلب را بازنشر کرده بود. ✍ این فیلم ها از لحاظ شرعی بلااشکال است؛ اولا قرآن میفرماید: فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم، یعنی به همان اندازه که مورد ظلم بودی میتوانی مثل آن مقدار انتقام بگیری، این صحنه ها در مقابل ظلم ۷۵ ساله اسرائیل ناچیز است و هیچ اشکال شرعی ندارد. ثانیا ما نمونه تاریخی داریم: پس از جنگ بدر و شکست سنگین مشرکان، پیامبر(ص) دستور داد تا کشتگان‏ قریش را در یکى از چاه‌هاى متروک بدر ریختند. سپس حضرت در کنار چاه ایستاد و یکایک کشتگان را صدا زد و فرمود: «اى عتبة بن ربیعه، اى شیبة بن ربیعه، اى امیة بن خلف، اى ابوجهل بن هشام، آیا وعده پروردگار خویش را راست یافتید؟ من که وعده پروردگارم را راست و حق یافتم. چه بد قومى بودید شما براى پیامبرتان...!» ✍ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi