فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از اشک، ترم؛ ءَاَدخلُ یاالله؟
شوقم، شررم؛ ءَاَدخلُ یاالله؟
گفتند "پذیرایی" و مهمان داری
من پشت درم؛ ءَاَدخلُ یاالله؟
سلام و ادب
یک ماه رمضان دیگه از راه رسید تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن و به فال نیک بگیریم،
این تقارن ما را دعوت میکنه به شروعی دیگر؛
اینم رزق معنوی تقدیم به اعضای خوب و همیشه همراه کانال:
〽️ از امروز یه کار علمی و یه کار عملی کم ولی مستمر به مدت یکسال را شروع کنیم و ثوابش رو هدیه کنیم به آقاجانمان امیرالمومنین.
کار علمی مثل خواندن روزی چند صفحه تفسیر نمونه و کار عملی مثل هر روز صبح بوسیدن دستان پدر و پای مادر و یا هر برنامهی دیگه که خودتون بهتر میدونید...
این برنامهکه خدمتتون عرضکردم توصیه حاج آقای نیلی پور هست.
〽️در ضمن از امروز به نیابت از امام زمان روزی ۱۲۰ سورهی توحید بخونیم معادل ۴۰ختم قرآن در ماههای دیگه و ۶۰۰ختم قرآن در این ماه عزیز.
امروز ثوابش را هدیه کنیم به پیغمبر عزیزمان و فردا امیرالمومنین تا روز چهاردهم و روز پانزدهم دوباره از پیامبر اکرم شروع کنیم و این کار را در طول سال انجام دهیم.
〽️به نیابت از امامزمان روزی ۱۱۰مرتبه هم دهانمان را خوشبو کنیم به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد
اللهمصلعلیمحمد و آل محمد و عجلفرجهم🌸
ان شاالله همه مون توفیق انجام این اعمال پر خیر و برکت را پیداکنیم و از فیوضات این اعمال بهره کافی را ببریم.
🖊مرضیه رمضانقاسم
#یکشنبههای_علوی
⏰زنگ بیداری👈 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
💠فلسفهی عبادات چیست❓
سوال در رابطهی با فلسفهی احکام زیاد است نظیر اینکه چرا باید نماز بخوانیم، چرا نماز صبح دو رکعت است، چرا روزه بگیریم، چرا ۳۰ روز، چرا چرا چرا
✨✨✨✨✨✨
در رابطه با تحلیل چراییها و فلسفهی احکام چند نکتهی کوتاه محضر شما عرض میکنم:
1⃣ آنچه که از طرف خدای حکیم مطرح میشود قطعاً دارای مصلحت هست که خدا به آن امر میکند وقتی خدا امر میکند اقیموا الصلاة نماز بخوانید قطعاً یک مصلحتی در آن وجود دارد. وقتی پروردگار عالم از فعلی نهی می کند لاتجسسوا تجسس نکنید قطعا یک مفسده ای دارد دروغ نگوئید، ربا نخورید ووو قطعا مفسده ای دارد که خدا دارد نهی می کند.
2⃣ آیا این مصالح و مفاسد که محور احکام و تشریع هست. ما یک عنوان داریم در مباحث اصولی که می گوئیم «الاحکام تابعةٌ للعناوین» احکام تابع عنوانهای خود و موضوعات خودش هست و این عناوین بر محور مصالح است «تابعةٌ للمصالحِ والمفاسد هستند» صحبت اینجاست که آیا این مصالح و مفاسد را ما متوجه می شویم؟
✍پاسخ: گاهی عقل ما به تنهایی فارغ از هر چیزی مصلحت و مفسده هر احکام را متوجه می شود نظیر اینکه دروغ بد است مفسده دارد بله این مطلب را ما متوجه می شویم لذا کسی به شما نمی نمی گوید چرا نباید دروغ بگوئیم خودش بدی آن را می فهمد(البته استثناها را کاری نداریم)، کمک کردن به دیگران (انفاق) خوبی این کار را همه با عقل خود درک می کنند. بنابراین پاسخ این شد: بله گاهی ما مصالح و مفاسد امور را متوجه می شویم، گاهی با پیشرفت علم مصالح و مفاسد برای ما تبیین و مشخص می شود مثلا با پیشرفت علم حکمت آن ثابت شده این را ۱۴۰۰ و اندی سال قبل قرآن و دین تاکید کرده بوده اند و ما تعبدا انجام می دادیم اما امروزه علم برخی حکمت های آن را ثابت کرده است
3⃣ گاهی مصلحت و مفسده در خود شریعت بیان شده البته اینها به عنوان حکمت هستند نه دلیل و نه علت
صحبت اینجاست که حکمت برخی عبادات در روایات آل الله بیان شده است
«انما فرض الله الصلاة ل... » خدا نماز را واجب کرده برای فلان امر
زکات برای.. 📚در کتاب علل الشرایع از مرحوم صدوق فلسفه ی تدوین آن اساسا این است که مصالح و مفاسد بسیاری از احکام و حکمت شان بیان شده.
4⃣نکته ی اساسی این است که آنچه عقل، علم، در روایات برای ما بیان می کنند بیان حکمت است نه تمام العله اینها برخی از مصالح و مفاسد است اما تمام این امور «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا»
لذا ما در پاسخگویی به این مسئله باید بر محور تعبد تاکید ویژه داشته باشیم و این است که چرا نماز؟ چرا...؟ چون خدا گفته. اولین پاسخ ما این است که حکم خداست. شما خدا را حکیم می دانی یا نه؟ خدا را عاقل، عادل، عالم می دانی یا نه؟ پس فلسفه ی احکام این شد چون خدا فرموده. آن وقت مثال پزشک و مکانیک و خیاط و خطاط و... را ما میریم محضرشون. و اینکه یک قاعده ی عقلی است که کسی که نمی داند مراجعه می کند به کسی که می داند «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون»
5⃣ پیشرفت علم در زمان امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» به اوج خود می رسد روایت امام صادق است علم ۲۷ حرف است تا زمان ظهور دو حرف از علم کشف می شود هنگام ظهور بسیاری مسائل برای ما کشف می شود اما صحبت در این است
6⃣ در پاسخگویی به تمام سطوح در باب فلسفه ی احکام باید ابتدا بر مسئله ی تعبد تکیه کرد و با تکیه بر کلام امیرالمؤمنین که فرمودند:«الاسلام هو التسلیم»آن وقت این تسلیم و تعبد عین عقلانیت است.اما در کنار این مسئله گاهی مسائلی به ذهن انسان خطور می کند تحلیل است نظیر حکمت های وضو که برخی آن را کلید ورود به محضر پروردگار عالم، از باب نشاط،... اینها از باب جزء العلة به ذهن می رسد هیچ اشکالی هم ندارد و برای نوجوان مخصوصاً تحلیل های محسوس و ملموس با تکیه بر اینکه اینها جزء العله هستند، حکمت هستند و نه علت و ما فقط بخاطر تعبد انجام می دهیم ولی اینها را هم می شود بیان کنیم بسیار تاثیر گذار هست.
🎁نتیجه اینکه:
در پاسخ به فلسفه ی احکام بر مقوله ی تعبد به صورت ویژه باید تاکید داشته باشیم و بیان حکمت ها و نه علت ها را تاکید کنیم و اگر بتوانیم با تحلیل هایی که از کلیات از قرائن در علل الشرایع قرائن جمع کنیم و بیان کنیم بسیار نیکو و زیباست
#عقائد
#فلسفه_عبادات
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
سلامعلیکم
در طول ماه مبارک رمضان می توانید پاسخ سوالات و شبهات خود را از کارشناسان تخصصی جویا شوید:
احکام: استاد صالحی:ساعت ۱۰ تا ۱۱صبح
09913791691
خانواده ومشاوره: استاد صادقی:ساعت ۱۰تا۱۲صبح
09132251123
عقاید: استاد حیدری:ساعت۶تا۷عصر
09138053981
#پاسخگو
#کارشناسان_تخصصی
⏰زنگ بیداری👈 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
عبـــادت بـا عبــــادت فرق دارد
عمل گویـاست نیــت فرق دارد
دورکعت گـریه از فرط یقیـن با
نمـاز شب به عـــادت فرق دارد
وضوی خون،نماز عشق، دیدیم
که آداب زیــــارت فــــرق دارد
زبـــان روزه اشهــد را بخوانی
در آن دنیـا حسـابت فرق دارد
در آغــوش رضا، مـاه ضیافت
لب تشنـه، شهــادت، فرق دارد
شاعر خانم ناهید خلفیان
#روحانیِشهید_حجهالاسلام_اصلانی
⏰زنگ بیداری👈 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆پیشنهاد دانلود
این روزا که مهمونیم از خدا چی بخوایم؟
❌خدایا بده به ما
✅خدایا بگیر از ما
#آشنایی_با_قرآن
⏰زنگ بیداری👈 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️
↩️
↩️
↩️
❓اگر فردی از اعمال گذشتهی خود نادم
و پشیمان بود، نزد شما بیاید و بگوید میخواهم توبه کنم ولی نمیدانم چگونه؟😔
⁉️شما چگونه او را راهنمائی میکنید؟
📨 پاسخ استاد حیدری "زیدعزه"
1⃣ تشویق:
اصل اول این است که میبایست با او با لحن ملاطفت آمیزی که توام با تشویق و تحسین است برخورد کنیم.
2⃣ ترغیب به ادای حق:
آنچه را شریعت بیان کرده است، برای او تبیین کنیم؛ یعنی به او بگوئیم توبه راحت است، البته نه اینکه ما توبه را راحت گرفته و بخواهیم راحت بیان کنیم، بلکه شریعت، توبه را راحت گرفته است، یعنی همین که اظهار کنی از کردهی خود پشیمانی، توبه کردهای و این پشیمانی، گناه را برمیدارد اما حقوق باید پرداخت شود، یعنی اگر نمازی را نخواندهای باید برنامهریزی کنی در اسرع وقت قضای آن را بجا آوری یا اگر به کسی بدهکار هستی باید بِدِهی خود را به او ادا کنی، چون
" توبه حق را برنمیدارد بلکه
توبه فقط گناه را برمیدارد "
3⃣ مدیریت فرهنگی:
بعد از آنکه شخص توبه کرد او را باید مدیریت فرهنگی کرد، یعنی اگر راهنما خود مهارت شخصی دارد، به صورت شخصی او را از طریق معرفی کتاب، ویس گذاری در شخصی او یا در کانال یا گروه راهنمائی کند، ولی اگر خودش توانائی ندارد میبایست او را متصل کند به یک کانون فرهنگی که یقین و اطمینان دارد آن گروه یا تشکیلات که:
"در چارچوب عمل میکنند"
#توبه
#عقائد
#استغفار
#شبهات_ماه_ضیافت
⇲@javadheidari110
↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️
⇲@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشنه ام شد دم افطار لبم گفت حسین
از عطش تاکه شدم زار لبم گفت حسین
یادلبهای ترک خورده ی سقا کردم
به نیابت ز علمدار لبم گفت حسین
قبول باشه از همگی
#شب_زیارتی_ارباب_بیکفنمان
⏰زنگ بیداری👈 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
📝 نوشتن دعا بر روی شرف الشمس؛ امری مستحب یا اقدامی خرافی؟
✍پاسخ استاد حیدری:
روز ۱۹ فروردین ماه و به اعتقاد برخی روز نوشتن حرز بر روی انگشتر شرف الشمس است؛ اما آیا این اقدام امری مستحبی و برگرفته از آیات و روایات است؟
«شرف»، به بزرگى و شرافت و
«شمس» به معنای خورشید،
شرف الشمس در کتاب های لغت، ترجمه شده به شرافت خورشید، می باشد.
📚فرهنگ ابجدي، ص: ۵۲۴
برخی از کسانی که در علم نجوم و ستاره شناسی فعالیت دارند، از قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی، استفاده سعادت(خوبی و صلاح) و نحوست(شومی و فساد) کرده اند و برای آن نام هایی قرار داده اند؛ مانند شرف (بزرگی) و هبوط (فرود آمدن) و در مورد ۱۹ فروردین می گویند: «شرف آفتاب» هنگامى است که در درجه ۱۹ حَمَل (فروردین) باشد.
البته در روایتی، شرف خورشید، بدون اشاره به روز معینی، فروردین ماه، معرفی شده است. (وَ الشَّمْسُ فِي الْحَمَل) بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۵۴، ص: ۲۲۷
اما سوال مهم این است: « آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال که مشهور به شرف شمس هستند، بر عقیق زرد و به دست کردن آن، از روایات فهمیده می شود یا خیر؟».
در تحلیل این نکته باید به چند نکته اشاره کنیم:
1⃣ از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و اولین بار در دیوان منسوب به امام علی علیه السلام و بدون ذکر سند و البته بدون اشاره به روز خاصی، آمده است. ديوان أمير المؤمنين عليه السلام، ص: ۳۹۳
2⃣ با توجه به اینکه، «مستحب بودن» امری در حوزه ی مباحث فقهی است و هر مکلفی وظیفه دارد در عمل به امور مستحبی به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند، باید عرضه بداریم: هر چند برخی از مراجع معظم تقلید، اصل به دست کردن انگشتری که اَشکال و اذکار مشهور به شرف الشمس، روی آن حک شده را از باب رجاء و امید به ثواب بلا اشکال می دانند و البته هیچ اشاره ای به روز ۱۹فروردین نمی کنند؛
آیت الله تبریزی، صراط النجاة، ج ۱۰، ص ۴۲۶،
اما برخی از مراجع معظم تقلید، انتساب شرف الشمس به معصومین علیهم السلام را مخدوش دانسته و توصیه می کنند: مومنین برای حفظ از بلایا و مصائب در کنار رعایت احتیاط و تلاش و کوشش، از اذکار و آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده است، استفاده کنند.
آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، سیستانی، سایت هدانا
3⃣ همان گونه که اشاره کردیم، طرح بحث شرف الشمس از قرن ۷ به بعد بوده است. در این ایام برخی با هر قصد و غرضی، به دنبال گره زدن شرف الشمس با جریان و حزب تشکیلاتی «بهائیت» هستند در حالی که این حزب، در قرن سیزدهم و با ادعاهای کذب و دور از عقلانیت، اعلام موجودیت کرده است.
♻️ نتیجه اینکه:
با بررسی روایات آل الله علیهم صلوات الله، حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ عقیق زرد یمنی) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. و حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرنها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟!
لذا اکثر مراجع معظم تقلید نیز بر غیر مستند بودن آن تصریح دارند
📝 یادداشت نوشتن دعا بر روی شرف الشمس در لینک زیر نیز هست🔻
↪️ snai.ir/999507
#شرف_الشمس
#نوزده_فروردین
@javadheidari110
@ramezan_ghasem110
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارتعاشوراها و حدیث کساهای زهرا خانم موثر واقع شد و زهرا جان ما حاجتروا شدند...
حسینجان
دلم را در هیاهوی ارادتها رها کردم
کهآرامشبگیردبینغوغایحریمتو
═✧❁🕌 لبیک یاحسین 🕌❁✧═
🍂میان هیاهوی این روزگار، مهدیجان
دلم هوای تو کرده بگو چه چاره کنم؟
اللهم عجل لولیک الفرج
#زائر_اولی
#دعای_فرج
#اولین_جمعه_ماه_ضیافت
⏰زنگ بیداری👈 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef