eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
502 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
874 ویدیو
87 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋 التماس نگاه مادرها یک نگاه‌ جادویی دارند که وقتی از آن نگاه‌ها به پدر کنند دیگر پدر نمی‌تواند نه بگوید و نان بچه‌ها در روغن است. یا زهراجان مادر می‌شور از همان نگاه‌ها، به پدرمان امیرالمؤمنین کنید؟ آخَر ما بچه‌ها ملتمس دعا و محتاج نگاه‌‌تان هستیم. 🪶مرضیه رمضان‌قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🌷 مادر جان به من ارث می‌دهید ارثِ "شهادت" در راه ولایت؟ 🪶مرضیه رمضان‌قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتن خونت گفتم کربلا ... بودند همه یارِ اباعبدالله سرمست و گرفتارِ اباعبدالله در راهِ زیارتِ مزارِ سردار رفتند به دیدارِ اباعبدالله 🖊مهرآفرین 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110 ━━━⊰❀🌷❀⊱━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهلت اجاره به سررسید کلید خانه را به صاحبخانه برگرداند. 🖋مرضیه رمضان قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🧨 اهریمن، اهریمن است بزرگ و کوچک ندارد؛ تفاوتی بین جانی بزدل نیست، خواه صهیونیستِ غاصب اسرائیل باشد یا عروسک خیمه‌‌شب‌بازی‌‌اش داعش. 🖊مرضیه رمضان‌قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹خاکم نکنید 🌹بزارید اربابم برسه 🌹اونی که برام همه کس است. 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
💔 "پذیرایی کریمانه با شربت شهادت" قبل از افتتاح کانالم، زینبم همیشه می‌گفت کنار مرضی که باشی حوصله‌ات اصلا سرنمی‌رود کلی حرف برای گفتن دارد اما بعد از راه‌اندازی کانال، خانم حبیب‌اللهی‌یان عزیز گفتند: آجی باید کانالت را منحل کنم چون میروی همه حرف‌هایت را آنجا می‌زنی و دیگر حرفی باقی نمی‌گذاری که برای ما بگویی. اما این روزها نه فقط زبانم بلکه قلمم نیز کم حرف شده است، متحیرم در ایام مادریه چگونه از غمی سنگین بنویسم که غمگین نباشد حال، من مانده‌ام با حرفهایی که نه می‌توانم بگویم و نه می‌توانم بنویسم... 🖊نویسنده: مرضیه رمضان قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 ⁉️ مگه ما روزی چند بار تو نمازهامون نمی‌گیم خدا صمدِ یعنی پُره و لازمه‌ی این پُر بودن بی‌نیازی‌ست؟ پس چرا خدا در آیه ۴۶ذاریات "عبادت" رو علت آفرینش جن و انس می‌دونه (و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون) پس با این وجود خدا برای رسیدن به هدفش به عبادت جن و انس نیاز داره وگرنه ماها رو نمی‌آفرید. 🖌پاسخ مرضیه رمضان‌قاسم با اقتباس از جلسه۲۱ سوره مبارکه‌ی حمد آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله🔰 1⃣ عبادت هدف آفرینش(خلق) است، نه هدف آفریننده(خالق) یعنی این انسان است که باید به هدفش برسد نه خداوند. اگر جن و انس به هدفشان که همان عبادت است نرسند مانند هسته‌ای می‌شوند که سر از خاک درنیاورد و در خاک پوسیده شود. 2⃣ خداوند حکیم است و حکیم کار بیهوده و عبث انجام نمی‌دهد یعنی برای کارش هدف دارد اما این هدف برای خودش نیست چون خدا نقصی ندارد که بخواهد با انجام کاری آن نقص را از خود برطرف کند و به هدف و کمال خود برسد، پس چون خداوند غنایِ محض و کمال نامحدود است نیازی به عبادت جن و انس ندارد. شاهدمان آیه ۸ سوره ابراهیم است: «و قال موسی اِن تکفُروا انتم و من فی الارض جمیعاً اِنّ الله لغنیٌ عن العالمین» اگر همه جهانیان هم کافر شوند برای خدا تفاوتی نمی‌کند مانند اینکه فرد خیّری، برای آقای الف خانه‌ای می‌سازد، در اینجا هدفِ سازنده استفاده‌‌ی آقای الف است ولی اگر او در آن منزل سکونت نکند ضرری به سازنده نمیرساند. 3⃣ ثبوت عبادت به بقای آن است و اگر از جایی قطع شد شخص دیگر به هدفش نمیرسد.شاهدمان آیه ۱۶۲ سوره‌ی مبارکه‌ی انعام است: «ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین» یعنی در همه حال همه اعمالم برای خداست. 4⃣ عبادت هدف متوسط و میانی نه هدف غایی؛ چرا که هدف و واسطه برای رسیدن به یقین است، نه اینکه خودِ عبادت هدف غایی و اصلی باشد شاهدمان آیه آخر سوره حجر است که می‌فرماید: «و اعبُد ربّک حتی يَأْتِيَكَ الیقین» انسان از طریق عبادت، به یقین که هدف غایی، تام و اصلی‌ است دست پیدا می‌کند، البته معنایش این نیست که هر انسانی به یقین رسید بی‌نیاز از عبادت شود و لازم نباشد عبادت کند زیرا قطع عبادت به کفر و ارتداد می‌انجامد؛ بلکه آیه تنها در مقام بیان هدف است نه اینکه بخواهد حد عبادت را اعلام کند. 5⃣ انسان بسان بذر است، عبادت همانند درخت و یقین مانند میوه‌ی درخت است. بذر انسان به محض خلق شدن کاشته می‌شود تا از طریق عبادت خدا به درخت تبدیل شده و نهایتا به میوه یقین دست یابد. ⬅️اگر انسان عبادت نکند بصورت بذر در خاک میپوسد. ⬅️اگر انسان عبادت کند اما از عبادتش اعم از نماز و ... لذت نَبَرَد و به صفای دل، یقین و شهود نرسد مانند درختی است که فقط سبز شده اما بار ندارد. بنابراین قرآن خطاب به انسان‌هایی که نماز می‌خوانند اما از نمازشان لذت نمی‌برند خداوند در آیه ۴ سوره‌‌ی ماعون می‌فرماید:(ویلٌ للمصلین: وای بر نمازگزاران) و تنها پس از یقین است که میوه می‌دهد. 6⃣ درجه‌ی انسان‌ها به تبع یقینی است که دارند و چون درجات انسانی بی‌نهایت است پس آدمی بایست مرتبا در پی تعمیق یقین و ترفیع درجه‌ی خود باشد. البته یقینِ حاصل از عبادت، با یقینِ ناشی از درس و بحث، با یقینی که از راه مشاهده‌ی معجزه بدست می‌آید متفاوت است. ⚡️یقینِ حاصل از اعجاز: مانند یقینی که فرعون به حقانیت و درستی ادعای حضرت موسی پیدا کرد از راه مشاهده‌ی معجزه بود اما چون او نور ناشی از عبادت در قلبش نبود، کفرش آن یقین را پوشاند و نهایتا خدا را انکار کرد. ⚡️یقین حاصل از درس و بحث مانند یقین حاصل از عبادت نيست که حتما نور دهد، بلکه ممکن است در حد يقينِ برهانی، دليلی، فكری و علمی باقی بماند﴿وحجدوا بها واستيقنتها انفسهم﴾📖سوره نمل/آیه۱۴ ⚡️یقینِ حاصل از عبادت: مانند یقینی که در آیه‌ی آخر سوره‌ی حجر آمده است؛ چنین یقینی با چراغ عبادت پيدا می‌شود. 💤«ثم کلّا سوف تعلمون» همه‌ی انسان‌ها در قیامت خواهند فهمید که چقدر اشتباه فکر می‌کردند. «کلّا لو تعلمون علم الیقین لترونَّ الجحیم» حضرت امیر می‌فرمایند: «کلّ الناسِ الهاهم التکاثر» (همه مردم در حال تکاثر و جمع آوری‌اند.) 📚بحار، ج 75، ص 152. بنابراین برخی انسان در هر شغل و جایگاهی که قرار بگیرند گرفتار تکاثر می‌شوند و این جمع‌آوری و زیاده‌خواهی می‌تواند در جمع‌ مال، فرزند، شهرت، شاگرد، مرید، پای منبری (حتی اعضای کانال و گروه) بروز پیدا کند. اگر انسان به علم الیقین (علمی که ناشی از عبادت و نور است) برسد یقینش او را از انجام گناه بازمی‌دارد و از جهنم ناشی از تکاثر مال، تکاثر فرزند و ... نجات می‌دهد. 🔴 تذکر: این پاسخ به صورت کلی‌ علت عبادت است پس این قابلیت را دارد تا پاسخی باشد برای پرسش‌گری که می‌پرسد چرا باید نماز بخوانیم، روزه بگیریم و... 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🔴 عقلتان را تعطيل و تسليم كسي نكنيد هر چقدر هم طرف بزرگ باشد. نمی‌دانم چگونه می‌توان ممنون استادی بود که سیم اتصال مرا با حضرات آل الله علهیم صلوات الله محکمتر کرد. به محض اینکه بو برد برایم بت شده است به علامه جعفری متوسل شد و ماجرای سوار شدن علامه بر دوچرخه کودکانه، مقابل مریدش را به سمع و نظرم رساند اما خبر نداشت وقتی آدمی مبنای درستی در انتخاب استاد دارد حتی اگر استادش فرغون سوار هم شود باکی از شاگردی او ندارد. در روزگاری که برخی بال شاگردانشان را چیده و آنها را به خود وابسته می‌کنند ایشان به من آموختند نباید به هیچ شخص غیرمعصومی متکی بود. گفتم ای عشق مرا دستِ نیاز است دراز طلب خویش به نزد که بَرَم گفت "حسین" 🖊نویسنده: شاگردِ شاگردانِ مکتب آل‌الله مرضیه رمضان قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
در خانه‌ی مادر، در بزن بوصف هیچ‌کسی جز تو دم نخواهم‌زد خوشا کسی که اگر شاعرست، شاعرِ توست دل که می‌‎گیرد دو چشم تر به دادم می‎رسد در زمان فقر این گوهر به دادم می‎رسد وُسع کم هرگز برای ما فقیران ننگ نیست دست من خالی که باشد سر به دادم می‎رسد دست بردارید مردم از سر من چونکه من دلبری دارم که او بهتر به دادم می‎رسد از شب قدر تو جا ماندم که امروز آمدم گفته‎اند اینجا حسین آخر به دادم می‎رسد این کریمی را که من دارم گدایی می‌‎کنم مطمئن هستم که پشت در به دادم می‎رسد حیف آقای به این خوبی کنارم باشد و فکر این باشم یکی دیگر به دادم می‎رسد من سراغ هر کسی رفتم دلم را زد شکست غالبا این لحظه‎ها "مادر" به دادم می‎رسد فاطمه مِیلش که باشد وضع برمی‎گرددو مرتضی با ظرفی از کوثر به دادم می‎رسد اعتباری نیست بر تقوای من، این لطف توست لحظه‎ی تشخیص خیر و شر به دادم می‎رسد ✍نوکر نوشت 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
سلام امروز شلغم درست کردم. هستی کوچولو اومد خونه‌مون، شلغم‌ها مثل خودش نُقلی بودن؛ بهش می‌گم هستی جون خاله، شلغم برات بیارم؟ تا شلغم‌ها رو دید گفت: خاله من شلغم سفید دوست ندارم، شلغم قرمز دوستدارم😄 🖊مرضیه رمضان‌قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
"درد و دل‌های دل‌ سَر نرو" پدر وقتی می‌دیدند ساکتم با صدای همس می‌گفتند:«مرضی جون چِده بابا؟! بیا باهم اختلاط کنیم تا دلت سَر نره.» خیلی دوست داشتم اینجوری صحبت کردنشونو. بابا جون بعد از شما دلم خیلی سر رفت، زبانم الکن شد، آنقدر از فراق شما نوشتم که الکی الکی نویسنده شدم... 🖊مرضیه رمضان‌قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🦋 هرگز اندر همه عالم نشناسم غم و شادی مگر آن وقت که شادی خور و غمخوار تو باشم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
👶 👦 🧑‍🦰 👨‍🦰 👨‍🦳 "تقویم معرفتی عمر" 👶خردسال که باشی وقتی رفتار گرفتار دیگران به مذاق‌ات خوش نیاید علنا اندوه‌ات را با گریه و زاری ابراز می‌کنی و در نگاه دیگران خُرد و حقیر می‌شوی و دیگران از تو گریزان. 👦نوجوان که باشی در مقابل گفتار و رفتار بی‌منطق دیگران تَرَک برمی‌داری،‌ عجولانه تو نیز تیری به سمت آنها پرتاب می‌کنی، فضا را ترک می کنی، از درون می‌شکنی و از دیگران گریزانی، مدت‌ها طول می‌کشد تا خودت را از نو بسازی. 🧑‍🦰جوان که باشی رفتار و گفتار ملال‌آور دیگران را به روی خودت نمی‌آوری، چون اصلا آنها را نمی‌بینی و همه‌ی توجه‌ات به خداست؛ کردار و گفتار آنها را به خدا نسبت می‌دهی، از خالق گریزان می‌شوی و کینه‌ی او را به دل می‌گیری. 👨‍🦰میانسال که باشی نیش‌ها را نوش می‌کنی، دیگر نه علناً گریه می‌کنی، نه کینه‌ی خلق و خالق را به دل می‌گیری بلکه شنونده‌ی فعالی می‌شوی تا از بین واژگان عفونی، نوع بیماری‌ خودت و دیگران را تشخیص دهی و طبیبانه چون درمانگری حاذق با پنبه‌ی احساس، آمپول عقل و گاه با تیغ جراحی شرع جراحات خود و دیگران را جراحی می‌کنی و چون در این معاشرت‌ها امکان عفونی شدن خودت نیز وجود دارد در خلوت شبانه قدم در باند توبه می‌گذاری و با الکل اِنابه جراحات وارده و در تقدیر را ضدعفونی می‌کنی. 👨‍🦳پیر که باشی ملایم می‌شوی و همه‌ی گفتار و رفتارها ملائم طبع‌ات می‌شوند، قربان صدقه‌ات می‌روند، دورت می‌گردند و پروانه‌ات می‌کنند. این دوره‌ها ربطی با سن و سال ندارد گاه می‌توان ۶۰ساله بود اما خردسالی بیش نبود و گاه می‌توان با وجود ۲۰سالگی پیری فرزانه بود، بسته به معرفت‌مان‌ دارد... شما در کدام دوران عمر به سر می‌برید؟ 🖌نویسنده: مرضیه رمضان‌قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🕊 تجربه به من ثابت کرده است آنگاه که دریای وجود از فراق نجف موج برمی‌دارد، دچار جزر و مد می‌شود و خیالم یاد انگورستان نجف می‌کند؛ یا قرار است خود راهی نجف شوم و یا خداوند نایبی در نجف نهاده است تا بجایم ختم نادعلی بردارد. یکی از دوستان که امسال هر چه تلاش کرد با ما اربعین راهی نجف شود ولی قسمت نشد از هم اکنون تا ولادت حضرت امیر در نجف دعاگوی ماست؛ باشد که دعایش کبوتر نجفی دل را، 13 رجب راهی نجف کند برای عرض تبریک محضر پدر. 📞مکالمه من و خانم جهاندار: - جهان‌ که‌ لطف‌ ندارد، بگو نجف‌ چه‌خبر؟ - گرم است بازار محبت در پناهش - السلام علیک یا امیرالمؤمنین 🖊مرضیه رمضان‌قاسم 🌍 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 ⁉️طبق آیه‌ی ۹۹ حجر﴿و اعبد ربك حتي يأتيك اليقين﴾ که می‌فرماید: عبادت كن تا به يقين برسی، آیا درست است بگوئیم پس از رسیدن به یقین، باب عبادت بسته می‌شود؟ 1⃣ هدف نهايي نبودن عبادت عبادت هدف نيمه راه و متوسط است زیرا عبادت را برای رسیدن به یقین انجام مي‌دهیم ﴿و اعبد ربك حتي يأتيك اليقين﴾حجر/۹۹  يعني اگر خواستيم يقين پيدا كنيم راهش عبادت است. انسان تا به يقين نرسد در معرض زوال و دگرگوني است اما وقتي به يقين رسيد، مي‌آرمد. 2⃣بقا يقين منوط به بقاء عبادت بقاء در مقام يقين منوط به استمرار در عبادت است. انساني كه به بركت عبادت به مرحله‌ی يقين رسيد؛ عبادت و یقین او، با یکدیگر رابطه پایاپای پیدا می‌کنند یعنی عبادت او يقين‌اش را ترقی می‌دهد و یقین او عبادتش را ارزشمندتر می‌گرداند؛ فرد تا مادامي كه به عبادت تكيه مي‌كند اهل يقين است و جهان غیب و پوشیده‌ها را مي‌بيند اما اگر يك لحظه عبادت را ترك کند، ترك عبادت همان و كفر و ارتداد و محروميت همان. بنابراین عبادت براي انسان به منزلهٴنردبان است که اگر او را رها کند سقوط می‌کند. 3⃣حتی آیه۹۹حجر غایت نیست ﴿و اعبد ربك حتي يأتيك اليقين﴾ حتی در این آیه براي بيان منفعت عبادت است نه برای بيان حد و غايتِ عبادت، چرا که فرق است بین اینکه بگویند اين نردبان را طي كن تا پشت بام را ببيني با وقتي که مي‌گويند براي وضو از آرنج تا سرانگشت را بشوی. جمله‌ی اول دارد حد و غايت را می‌گوید يعني به محض اینکه به سرانگشت دست رسيدي ديگر شستن دست تمام است؛ اما در جمله‌ی دوم، درست است که فایده‌ و منفعت نردبان براي ديدن پشت‌بام بوده است اما نمی‌توان به محض اینکه روي پله‌ی دهم پا گذاشته و پشت بام دیده شد گفت نردبان دیگر به کارم نمی آید و لازمش ندارم چون اگر چنین چیزی گفته شود، گفتن همان و سقوط همان. 4⃣عبادت به منزله درخت است درخت هدف نهايي هسته نيست چون هسته درخت نمي‌شود كه بيارايد بلکه هسته درخت مي‌شود كه به بار آيد و ثمر بدهد نه اینکه فقط سبز شود. اگر كسي عبادت نکند دچار ویل سنگینی می شود و مثل آن دانه‌ای است كه در دل خاك پوسیده‌ست.﴿و قد خاب من دسيها﴾ 📖سورهٔ شمس، آيهٔ 10 5⃣ انواع عابدان ۱) عابدانی که با عبادت چشم غیب‌بین آنها باز نمی‌شود و به هیچ نورانيت و مشاهده‌ و صفاي ضميري دست نمی‌یابند و چيزي از عبادت و نماز عايدشان نمی‌شود آنها مثل درختي هستند كه فقط سبز شده‌اند و مي‌آرايند و سایه می‌دهند ولي بار و میوه‌ای نمي‌دهند عبادت اینچنینی اين ندا را در پی دارد که ﴿ويل للمصلين﴾‌ماعون/۴ ویل بر آنها چون عبادت‌شان این قدرت و توان را ندارد که بتواند هدف متوسط آفرينش باشد چه رسد به هدف غایی؛ زیرا نماز خواندن و عبادت‌شان فقط براي اسقاط تكليف بوده است و هیچ بهره‌ و لذتي از نماز نمی‌برده‌اند چنین افرادی از خوردن يك سيب يا يك پرتقال لذت می‌برند اما از عبادت و نماز لذتي نمی‌برند. ۲) عابدانی که عبادتشان آنها را به مرحله‌ی يقين رساند و يقين‌شان فائده‌ و منفعت عبادت شد نه مرز عبادت،‌ آنگاه بايد اين يقين را شكوفاتر كند زیرا يقين و عبادت داراي درجاتي است «لا الي نهايه» تا برسد به قله‌ی لقاء حق، مثل آن است كه يك هسته‌ی درخت مي‌كوشد درخت بشود وقتي درخت شد مي‌كوشد ميوه بدهد وقتي ميوه شد ميوه درختهاي يك باغ را انسان به صورت عصاره‌ی شربت و شهد و رب در يك شيشه جمع مي‌كند. ما دم به دم از طریق عبادت ترقی وجودی داریم یعنی به یقین می‌رسیم چون عبادت و یقین همانند سیم مثبت و منفی برق هستند که تا با یکدیگر متحد نشوند نور تولید نمی‌کنند. عبادت و یقین سازنده‌ی نور وجودی ما انسان‌ها هستند تا نفس ما را ترقی دهند و از نقص به کمال برسیم. 🖌پاسخ خانم‌ها مریم و مرضیه رمضان‌قاسم با اقتباس از جلسه۲۱ سوره مبارکه‌ی حمد آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله 🌍@booyebaran313 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ خشک ابری که بود زآب تهی ناید از او صفت آب‌دهی 🇮🇷🇵🇸 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
493.7K
🔊سخنی با دوستداران تفسیر
🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🌐 🔴 يقين داراي اقسام است:  1⃣ يقين مَدرَسی يقيني كه با بحث و درس تحصیل می‌شود. اینچنین یقینی مربوط به عقل نظری و اندیشه‌ورز است، بازار علم را گرم می کند. برهان، دلیل و قیاس اقامه می‌‌شود تا جزم پیدا شود. اینگونه یقین‌ها برای پاره‌ای از افراد نور به ارمغان می‌آورد نه برای همه مثلا يك عالم بي عمل از نظر مسائل علمي يقين دارد اما چون نور ندارد، باكش نيست.﴿وحجدوا بها واستيقنتها انفسهم﴾نمل/۱۴ 2⃣ يقين اعجازی یقینی كه با مشاهده‌ی معجزه بدست آمده. اینگونه یقین‌ها برای همه نورانیت به همراه ندارد مثلا در جریان معجزه‌ی عصای حضرت موسی، فرعون با وجود اینکه شاهد بود اعجاز عصای حضرت موسای کلیم بود که با سِحر سَحَره مقابله کرد حتی يقين هم پيدا کرد و برايش روشن شد كه موساي كليم حق مي‌گويد اما چون يقين او فقط يقينِ برهاني، دلیلی و فكري بود، برایش نوري به بار نياورد بلکه برعکس منجر به انكار او شد. ﴿و جحدوا بها و استيقنتها﴾براي اينكه ﴿ظلماً و علواً‌ فانظر كيف كان عاقبه المفسدين﴾نمل/ 14 پس اين يقيني كه خداوند در سورهٴ‌ حجر فرموده است نه يقين مدرسه‌ای است، نه يقين دليلی و نه يقين معجزه‌‌ای بلکه آن يقيني است كه با چراغ عبادت حاصل شده است؛ اینچنین یقینی امکان ندارد انسان را رها كند چون نور و با شهود، يقين حاصل از عبادت حتی می‌توان هم اكنون جهنم و بهشت را دید ﴿كلا لو تعلمون علم اليقين لترون الجحيم﴾ تكاثر/ ۵و۶ نظیر حالتی که برای شهدای کربلا در شب عاشورا بعد از آزموده شدن وفای به عهدشان حضرت به آنها جايزه مرحمت كرد، و جايشان در بهشت را نشان داد. 3⃣ يقين عبادی: يقيني كه با عبادت (نماز و روزه) حاصل مي‌شود. اینچنین یقین‌ها مربوط به عقل عملی است که بازار عمل صالح را گرم می‌کند و نیاز به عزم کافی دارد. 🖌پاسخ خانم‌ها مریم و مرضیه رمضان‌قاسم با اقتباس از: 🔊جلسه۲۱ سوره مبارکه‌ی حمد آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله و 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 304 تاریخ: 1396/11/18 🌍@booyebaran313 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
تو پای در رَه بِنِه و هیــــچ مـپــرس خود راه بگویــدت که چــون بـایـد رفـت