60c8ed3dfd8dae79ffdf4633_-5737856369187415852.mp3
14.81M
❓صوفی کیست؟ صوفیه چیست❓
♦️آسیبشناسی فرقههای صوفیه♦️
🔉استاد ارائهدهنده: استاد جوادحیدری
🔰ارائه شده در تالار گفت و گوی
حرمامامرضا علیهالسلام
🌐لینکدریافتکنفرانس
https://b2n.ir/k54500
✨✨✨✨✨✨
[زنگبیداری رو میخواستین؟]👇
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
❓صوفی کیست؟صوفیه چیست❓
تصوف یکی از جریانهای ضدفرهنگی است که با گرایشهای گوناگون در کشورهای اسلامی رواج دارد
♦️تصوف در لغت♦️
تصوف باب تفعل به معنای صوفیشدن،گرایش به صوفیداشتن است
♦️چیستی و ماهیت تصوف♦️
🍃ابوسراجطوسی در کتاب اللُمَع فی التصوف ترجمهی مهدیمجتبی معتقد است صوفیان مانند فقهاء و زهاد به دنبال علم خاص یا ویژگی اخلاقی معین نبودند زیرا آنها خود سرچشمهی تمام دانشها و دارای مجموعه احوال بودند
او معنای بلندی را برای صوفی مطرح کرده است یعنی معتقد است صوفی هم بینش دینی و هم منش دینی و هم کُنِش دینی دارد
علمای کلام در مورد اعتقاد و بینش بحث میکنند، علمای اخلاق در پی منش دینی هستند میگویند اینگونه زندگی بکن آنگونه زندگی نکن علمای فقه دنبال کُنش دینی هستند که اعمال و فروع دین به چه شکلی باشد اما ابوسراج طوسی معتقد است صوفی سرچشمهی تمام دانشهاست
🍃جملاتی که از حسن بصری متوفای ۱۱۰ هست دلالت بر این دارد کلمهی صوفی،صوفیه و تصوف در قرن۲رواج یافته
🍃جناب سهروردی معتقد است اقوال مشایخ در مورد ماهیت تصوف به بیش از هزار قول میرسد
جناب هجویری در کشفالمحبوب بابی دارند بنام باب تصوف که در آنجا صوفی را مصداق عبادالرحمن در آیهی سورهی فرقان میداند و یک حدیث ساختگی که بنده در هیچیک از منابع روائی نیافتم و فقط در منابع صوفیهاست را به پیامبر نسبت میدهد و معتقد است که ایشان فرمودهاند:کسی که صدای صوفیه بشنود اما ایمان به آنها نیاورد خدا او را جزء غافلین مینویسد
صوفی نامی است که کاملان ولایت و محققان و عالمان را به این نام خواندند
آنکه به محبت مصفا شود صافی بُوَد،آنکه مستغرق دوست شود و از غیر دوست بَری شود صوفی شود
🍃جناب قُشَیری وجه تسمیهی صوفی و تصوف را صوف پوشیدن میداند چنانچه تَقَمُّص و پیراهن پوشیدن از این روی بُوَد ولیکن این قول به صوفی اختصاصی ندارد اینکه چون پشمینه میپوشند آنها را صوفی گویند صرفا به این خاطر نیست و اگر کسی بگوید ایشان منسوب هستند به اصحاب صفه،چنين صحبتی صحیح نیست
🍃عبدالرزاق قاسانی میگوید:تصوف تعلق به اخلاق الهی است
♦️تحلیل درست و دقیق از تصوف♦️
تصوف را ما باید در ۲ منزل و جایگاه تبیین کنیم
✅ ۱)تصوف در مقام تعریف(همین تعاریفی که بیان شد)که در این مقام ما هیچ مشکلی با تصوف نداریم چون این همان عرفان اصیل اسلامی است که دغدغهی انبیاء نیز همین امر بوده که تخلقوا باخلاقالله
❌۲)تصوف در مقام تحقق(همین مورد مدنظر ماست) بحث ما این است که آیا تصوف در مقام تحقق با تصوف در مقام تعریف تطبیق دارد یا خیر؟ صحبت ما این است که آیا فرقههای صوفیهای که در مقام خارج تحقق یافتهاند، آيا در مقامتحقق آت توصیف و تحلیلهائی که در مقام تعریف گفته شده را دارا هستند یا خیر؟
✍پاسخ:خير دارا نیستند شاهد ما بر این مطلب انحرافات و مشکلاتی است که نه تنها صوفیهی معاصر بلکه صوفیهای که از صدر اسلام پیدا شد دارای انحرافات بودهاند
♦️آسیبشناسی فرقههای صوفیه♦️
1⃣نقش عاملهای بیرونی در پیدایش تصوف:
نباید تصور کرد تصوف زائیدهی تاریخ اسلام است بلکه عوامل دیگری در شکلگیری آن نقش داشته از جمله افکار و مذاهب هندی،بودائی که در عصر معاویه به اسلام گرویدند،کتب هندی ترجمه شد و دقیقا روش زندگی صوفیانه را بیان کرد که شیخ صدوق در کتاب کمالالدین و تمامالنعمه و مرحوم مجلسی در بحارالانوار آورده شده است
آشوبها نزاعهای سیاسی،در قرن اول و دوم، دنیاطلبی، فتوحات، تماس با رهبانیت مسیحی منجر به ایجاد تصوف شد و موجب شد برخی منزوی شوند و تمایل به شرکت در مسائل اجتماعی،سیاسی را از دست بدهند
تفسیر به رای از مفاهیم و تعلیمات دینی با پیشفرضهای صوفیانه هندی برای تطبیق دادن کارهای خود با قرآن،آیات را به دلخواه به تأویل بردند،خروج از اعتدال، حرام کردن طیبات مائده۸۷
2⃣خانقاهسازی
3⃣تأویلقرآن
4⃣اسلامگزینشی:مشکل اساسی آنها
5⃣بهرهبردن استعمار از تصوف
6⃣ اباحهگری
♻️نتیجه اینکه
✅هیچ اشکالی بر تصوف در مقام تعریف نیست اگر تصوف عبارت باشد از پذیرفتن خُلق و خوی خدا از جهت علم و عمل و گفتار، چه کمالی از این بالاتر چراکه برانگیخته شدن پیامبران و اولیاء برای تحصیل علم الهی بوده اما آیا حقیقت تصوف در مقام تحقق نیز همانند مقام تعریف است؟البته که اینچنین نیست
بنابراین ما با تصوفی که عطار در الهینامهاش میگوید مشکلی نداریم زیرا در چنین تصوفی شخص دل از تمام عالم میبُرَد و دنیاگریزی به معنای مثبت دارد با اینها مشکلی نداریم
تصوف چیست در صبر آرمیدن
طمع از جملهی عالم بریدن
❌مشکل کجاست؟ مشکل آنجائی است که گروهی فقط در اسم با صوفیه مشترک هستند اما صوفی نیستند. یعنی مقام تحققشان با مقام تعریفشان خیلی متفاوت است
از زمان صدر اسلام تا زماننا هذا،اهل تصوف آسیبها و اشکالات و انحرافات بسیار جدی داشتهاند
#تصوف
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
🍮 🍮 🍮
"خواستن به تنهائی کافی نیست برخاستن نیز میخواهد"
وارد مغازه شد و يك سرى استكان نعلبكى و قورى سبز رنگ اسباببازى انتخاب کرد.
فروشنده گفت: خانم صورتيشو ببريد دخترونه تره.
خانم گفت همون سبز رو میبرم چون برا پسرم مىخوام.
فروشنده با تعجب به او نگاه کرد و گفت: خوب اگه پسره چرا واسهش ماشين، جعبه ابزار، هواپيما يا چراغ قوه نمیخرید آخه پسر كه...
خانم بدون اعتنا به فروشنده پول اسباببازی را حساب کرد. به خانه رسید خسته بود چشمانش را بست و بار دیگر افکارش را با خود مرور کرد:
در دنيايى كه زنهايش پا به پاى مردها كار مىكنند، مردهايش بايد ياد بگيرند خستگى را با چاى از تن همسرشان درآورند.
در دنيايى كه زنهايش با مفهوم چك و قسط و وام عجين شدهاند، جالب نیست مردانش با دستور قورمه سبزى و ته ديگ ماكارونى بيگانه باشند.
براى فرزندش همسرى قدرتمند آرزو کرد، زنى كه تنها دغدغهاش نهار ظهر و شام شب نباشد.
زنى كه تمام لذتش در خريد خلاصه نشود.
زنى كه سياست را بفهمد، شعر ببافد، كتاب بخواند و از دنياى اطرافش بیخبر نباشد.
براى آنكه پسرش شايسته چنان زنى باشد بايد لطف کند ياد بگيرد چاى دارچينى و آشپزى کردن را تا هرازگاهی با کمککردن به همسرش او را ذوق زده کند...
سواد عاطفی داشته باشد تا بتواند جملات قدرتمندِ عاطفی به همسرش بگوید.
بلد باشد برای بچه لالايى بخواند.
بازی کردن را بداند و بتواند ساعتی با فرزندش سرگرم شود تا شور و شعف را برای او به ارمغان آورد و خودش نیز متوجهی گذر زمان نشود...
غرق در این افکار بود که پسرش، غریق نجاتوار او را از طوفان افکار به ساحل آرامش آورد،
پسر سه سالهاش استكان اسباب بازى سبز رنگ را به طرفش گرفت و با نگاهی معصومانه گفت: مامان بفرمائید چاى دارچينى براتون پختم…
#سواد_عاطفی
#صرفا_جهت_اندیشیدن
[زنگبیداری رو میخواستین؟]👇
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
♦مباهله♦
♦️معنایلغوی
مباهله از ریشه بهل دارای۳معناست:
۱-رها نمودن و به خود واگذاشتن
۲-دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد
۳-کم بودن آب
♦معناىاصطلاحى
زمانى که دو یا چند نفر بر سرمسئلهاى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر به پذیرش نظریه طرف مقابل نیست، در یک جا جمع مىشوند و به درگاه خداوند تضرع مىکنند و از خداوند مىخواهند که آن کس را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد. با توجه به معناى اصطلاحى مباهله، ماده اصلى مباهله هم مى تواند بهل به معناى رها نمودن و به خود واگذاشتن باشد و هم بهل به معناى دعاى همراه با اصرار و تضرع زیرا در مباهله هر یک از طرفین براى طرف مقابل خویش درخواست لعن مى کند و لعنت خدا چیزى غیر از به خود وا گذاشتن و محرومیت از رحمت خدا نیست،از آن جهت که مباهله دعایى معمولى نیست، بلکه همراه باتضرع و اصرار است، با معنى دوم هماهنگاست
♦مباهلهیکنحوهدعاست
از این رو شرایطی که برای دعا ذکر شده،برای مباهله نیز لازم است، ولی چون دعای خاصی است، تبعاً دارای ویژگیها و شرایط ویژهای نیز میباشد، از جمله اینکه کسی که میخواهد مباهله کند باید خود را سه روز اصلاح اخلاقى کند، روزه بگیرد، غسل کند، با کسى که مى خواهد مباهله کند به صحرا برود، ساعتى که در آن مباهله میشود: بین الطلوعین؛ یعنی میان سپیده دم تا برآمدن آفتاب است، انگشتان دست راستش را در انگشتان راست او بیفکند، از خودش آغاز کند و بگوید:« اللّهُمَّ رَبَّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَ الارَضینَ السَّبْعِ وَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ اِنْ کانَ فُلانٌ جَحَدَ الْحَقَّ وَ کَفَرَ بِهِ فأَنْزِلْ عَلَیْهِ حُسْبانا مِنَ السَّماءِ وَ عَذابا الیما» یعنی: اى خدایى که پروردگار آسمان هاى هفتگانه و زمین هاى هفتگانه وپروردگار عرش با عظمت هستى اگر طرف مقابل منکر حق است و نسبت به آن کفر مىورزد، پس نازل گردان بر او آتشى از آسمان و عذابى دردناک. و بعد بار دیگر این دعا را تکرار کند
♦️آیادر زمانحاضر امکان مباهلههست؟
طبق روایات مباهله یک حکم عمومیست که منحصر به زمان خاصی نیست
امامصادقفرمودند:إذا كان كذلك فادعهم الى المباهلة…«اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذيرفتند آنها را به مباهله دعوت كنيد»نورالثقلينج1،ص351
در۲۴ذیالحجه سال دهم هجری آیه مباهله بر پیامبر نازل شد«فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح)به تو رسیده،(باز)کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند،به آنهابگو:«بیائید ما فرزندان خود را دعوت کنیم،شما هم فرزندان خود را؛ما زنان خویش را دعوت نماییم،شما هم زنان خود را؛ما از نفوس خود دعوت کنیم،شما هم از نفوس خود؛آنگاه مباهله کنیم؛و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهید۶۱ آل عمران
در روایات آمده هنگامی که پای مباهله به میان آمد،مسیحیان نجران از پیامبر مهلت خواستند تا بیندیشند و هنگامی که دیدند پیامبر کسانی را با خود آورد که دعای آنها میتواند مستجاب باشد، و خالی از هر گونه جار و جنجال،تشریفات به صحنه مباهله وارد شده،آن را دلیل بر صدق دعوت او دانستند و از مباهله سرباز زدند، که مبادا گرفتار عذاب الهی شوند.آنها چون دیدند پیامبر اکرم با افراد محدودی از خاصان نزدیک خود و فرزندان خردسال و دخترش فاطمه زهرا به میعادگاه آمد،سخت به وحشت افتادند و حاضر به مصالحهشدند
@javadheidari110
♦️آیا اهلسنت مباهله را میپذیرند؟
جریان مباهله مورد اتفاق شیعه و سنی بوده و بیانگر قطرهای از فضائل آل الله است
مسلم نیشابوری درصحیحمینویسد«حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ وَمُحَمَّدُ بن عَبَّادٍ وَتَقَارَبَا في اللَّفْظِ قالا حدثنا حَاتِمٌ وهو بن إسماعيل عن بُكَيْرِ بنمِسْمَارٍ عن عَامِرِ بن سَعْدِ بن أبي وَقَّاصٍ عن أبيه...وَلَمَّا نَزَلَتْ هذه الْآيَةُ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ دَعَارسولاللَّهِ عَلِيًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فقال اللهم هَؤُلَاءِ أَهْلِي»؛«هنگامیکه آیه مباهله نازل شد؛رسول خدا علی،فاطمه،حسن وحسین علیهمالسلام را دعوت کردند و فرمودند:خدایا اینها اهل مناند»مسلمنیشابوری،صحيحمسلم،ج4حاکم نیشابوری،معرفهعلومالحدیث،ج1
http://snai.ir/966309
♦️اعمالروزمباهله
غسل،روزه،دو رکعت نماز مانند نماز روز عید غدیر، در هر رکعت،۱مرتبه سوره حمد،۱۰مرتبه سوره توحید،۱۰مرتبه آیة الکرسى،۱۰مرتبه سوره قدر، بهتر است پیش از اذان ظهر ادا شودهمچنین روایت شده نمازگزار بعد از نماز ۷۰مرتبه استغفارکند،خواندن دعاىمباهله،صدقهدادن
خواندن زیارت امیرالمومنین،زیارت جامعه کبیره
#مباهله
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از (🌼بوی باران🌼)
🌼🌟🌺
قطره ام اما به فکر قطره ماندن نیستم
آنقَدر در یاد او غرقم که اصلا نیستم
بر قلم آنکس که میراند سخن من نیستم
بیعلی در فکر یک پایان روشن نیستم
بی خود از خود میشوم تا نام او را میبرند
قدسیان این ذکر را تا عرش اعلی میبرند
قطره بودم آمدم مبهوت دریایم کنند
موجها فکری برای تشنگی هایم کنند
ذره باشم تا غبار راه مولایم کنند
سخت مجنونم بگو مردم تماشایم کنند
با مفاتیح الجنان چشم او در باز شد
یا علی گفتم صد وده بار وعشق آغاز شد
ابر مبهوتش شد وبا جوهر باران نوشت
باد هو هو کرد وبا یادش هوالقرآن نوشت
ماه او را چارده بار از صمیم جان نوشت
نوبت خورشید چون شد نور جاویدان نوشت
ابر وباد وماه وخورشید وفلک کاتب شدند
خوشنویسان علی بن ابی طالب شدند
ذکر او را گفته حتی کوه ودریا ودرخت
یا علی گفتن چه آسان ! باعلی بودن چه سخت
جز علی از هر چه در دنیاست بر بستیم رخت
سال وفال وحال ومال و اصل ونسل وتخت وبخت
نیست در این شهر یاری جز علی یک شهریار
لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار
اولین مظلوم عالم بعد پیغمبر علیست
عاقبت این عشق انسان را الهی میکند
باعلی هر کس که باشد پادشاهی میکند
او جمالی دلربا را دیده در صبری جمیل
صبر او ایمان او ورد زبان جبرئیل
هست راه پیچ در پیچ قیامت را دلیل
داستان آتش ودستان محتاج عقیل
عارفان غرقند در ژرفای اقیانوسی اش
مایه ی فخر ملائک میشود پابوسی اش
در حریمش میوزد گویی نسیم از هر طرف
هم کبوتر میپرد هم یاکریم از هر طرف
میرسد بانگ صراط المستقیم از هر طرف
هم فقیر وهم اسیر وهم یتیم از هر طرف
هر که باشد هر چه باشد او پناهش میدهد
صاحب این خانه بی تردید راهش میدهد
نقطه ی آغاز در این عشق عام الفیل شد
با ولایت بعد از این دین خدا تکمیل شد
جبرئیلی که چنین شایسته ی تجلیل شد
از کلاس اول او فارغ التحصیل شد
سالهای سال میگردد جهان دنبال او
بشنو از نی چون حکایت میکند از حال او
احمد حسین پور علوی
#شعر
@booyebaran313
هدایت شده از آوایِ قَلَم🖋
♦️"مهماننوازی"
از آسانسور که بیرون آمدم سحر را با دوستش دیدم که داشتند برای بازی به واحد مجاور میرفتتد. خوش و بشی باهاش کردم و وارد منزلشون شدم.
مامان سحر با دیدنم گل از گلش شکفت و خیلی تحویلم گرفت، چادرم را از سر برداشتم و نشستیم کلی از همه دری گپ زدیم، دهانم کف کرده بود، بنده خدا مامان سحر اینقدر از دیدنم ذوق زده شده بود که پاک یادش رفت حتی با یک لیوان آب خشک و خالی از مهمانش پذیرائی کند.
حسابی گرم تعریف بودیم که سر و کلهی سحر پیدا شد و یک راست رفت توی آشپزخانه سر یخچال، گوشم به مامان سحر بود و با چشمهایم سحر را دنبال میکردم.
ظرف در دار میوه را از داخل یخچال بیرون آورد و با مشقت درش را باز کرد، با خودم گفتم طفلک بازی کرده خسته شده، آمده است تجدید قوا کند، که یکدفعه دیدم با دوتا بشقاب انگور به سمتمان آمد، یکی را مقابل من گذاشت و دیگری را تحویل مادرش داد.
از سحر تشکر کردم، لبخند ملیحی روی صورت مثل گلش که از شدت بدو بدو گل انداخته بود نقش بست.
یکدفعه مامانش با تعجب گفت: این بشقابا که برنجخوریِ چرا تو بشقاب میوهخوری نیاوردی، قشنگ کار کن قشنگ..
لبخند روی لب سحر خشک و برق شادی از چهرهاش محو شد.
آرام رو به مادرش کرد و گفت: مامان تو کابینت فقط دستم به این بشقابا میرسید.
ناخودآگاه گفتم: آخِی عزیزم، اما دلم میخواست با فریاد به مادرش بگویم: ای که دستت میرسد خودت از مهمانت پذیرائی کن، یا لااقل وقتی بچه دارد آداب مهمانداری را بجا میآورد در ذوق او نزن...
نفهمیدم سحر کجا غیبش زد، مادرش او را صدا زد و گفت: سحر چرا واسه خودت میوه نیاوردی؟!
صدای سحر از دور به گوشمان رسید که میگفت: آخه من انگور خورم!
هر چند تصویر سحر را نداشتم اما صدای در سر انداختهاش به من فهماند در سرش چه میگذرد...
قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری –علیه السلام–: مَنْ وَعَظَ أخاهُ سِرّاً فَقَدْ زانَهُ، وَمَنْ وَعَظَهُ عَلانِیَهً فَقَدْ شانَهُ.
امام حسن عسکری -علیهالسلام- فرمودند:
هرکس دوست و برادر خود را محرمانه موعظه کند، او را زینت بخشیده؛ و چنانچه علنی باشد سبب ننگ و تضعیف او گشته است.
📚تحف العقول
@ramezan_ghasem110
@ramezan_110
#داستانک
#مرضیه_رمضانقاسم
#گروه_داستان_نویسی_مسطور
https://eitaa.com/jikjikeghalam
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
خانوما یه سوال بپرسم؟
همسرتونو چطور صدا میزنید؟
عشقم، اُی، عزیزم، باشوماما، گلم، میگما،
حمییییید(بدون ذکر پسوند آقا) ، آقا حمید، سرورم، آقااا، اُمَرد، زندگی، با نام خانوادگی و...
هرچی میخاین صدا کنید صاحب اختیارین😁
🖤خدا رحمت کنه یه استادی داشتیم فامیلشون خانم زمانی بود به همسرشون می گفتند سرورم، آاااااااخ که ماها چقدر مشتاق بودیم سرورشونو ببینیم😂
اصلا یادمون نبود ازشون بپرسیم اوشون ایشون رو چطور صدا میزدند😄
اصلا چه معنی داره آدم تو زندگی دیگران سرک بکشه🤫🤭
♦️حضرت امیر وقتی میخواستند حضرت فاطمه زهرا «سلاماللهعلیها» رو صدا بزنند می فرمودند:
نفسی لک الفدا (جان علی به فدایت)
حبیبتی زهرا، بنت رسول الله
♦️ پاسخی که از حضرت زهرا«ع» میشنیدند چی بود؟
روحی لک الفدا(روحم به فدایت علی)
ابوتراب، ابالحسن، علی جان
🍃🌺 زیبا صداکردن زن و مرد همدیگه رو ، بهترین شیوه برای ابراز محبتِ و نوعی شخصیت دادن به طرف مقابل است.
🍃🌺پیامبراکرم«ص» فرمودند: سه چیز محبت شخص را درباره دیگری خالص میکنه: «یکی از آنها این است که طرف مقابل را به اسمی صدا بزند که وی میپسندد.»
📚کافی,ج۲🍃
✍نویسنده: مرضیه رمضانقاسم
#سواد_عاطفی
#روز_خانواده
#مناسبتی
🌹 [زنگبیداری رو میخواستین؟]👇
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef