هدایت شده از هادیانه ها
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | مروری بر فرازی از #دعای_وداع با ماه مبارک رمضان
✅این چند دقیقه طلایی رو
در #خلوت و با #تمرکز گوش کن
📌گام های مواجهه با صاحب خانه در لحظات آخر مهمانی
پای درس اهل بیت علیهم السلام همراه با توضیح زیبای استاد میرباقری عزیز👌
📜 اَللَّهُمَّ
1⃣ فَلَک الْحَمْدُ
2⃣إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ،
3⃣وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ،
4⃣وَ لَک مِنْ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ،
5⃣وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ،
6⃣فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنَ التَّفْرِیطِ، أَجْراً نَسْتَدْرِک بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیهِ...🎁
#ماه_رمضان
#دعا
☑️ @mirbaqeri_ir
🆔@hadianeha
هدایت شده از مهارتهای دقتورزی و تدبر
بیاین یه چیزی بهتون بگم یکم مغزتون سوت بکشه!
این عکسی که میبینید مقایسه ایه از اندازه کهکشان راه شیری و جهان قابل مشاهده
قطر راه شیری ۱۰۰ هزار سال نوریه و قطر جهان قابل مشاهده ۹۳ میلیارد سال نوری
حالا یه چیزی خیلی از این عجیب تر
هابل کشف کرد که جهان در حال انبساطه و هر چقدر یه کهکشان از ما دورتر باشه سرعت فاصله گرفتنش از ما بیشتر میشه. حالا این سرعت انبساط میتونه به حدی برسه که دیگه نور اون کهکشان هیچ وقت به ما نرسه.
به عبارتی این جهان قابل مشاهده ای که ما فعلن میبینیم کل جهان نیست
جهانِ فراسوی جهان قابل مشاهده ۲۵۰ برابره چیزیه که ما فعلا میبینیم! یه چیزی حدود ۷ تریلیون سال نوری قطرش میشه
اینا رو مقایسه کنید با فاصله ۸ دقیقه نوری خورشید تا زمین!
شما رو با این عظمت تنها میذارم…
فتبارک الله احسن الخالقین
📡@News_Fat
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
💠امام صادق عليه السلام می فرمایند:
1⃣ إنَّ اُولي الألْبابِ الّذينَ عَمِلوا بالفِكْرَةِ حتّى وَرِثوا مِنهُ حُبَّ الله.
🌿خردمندان، كسانى هستند كه با انديشه كار كنند تا بر اثر آن، محبّت خدا را به دست آورند.
📗[بحار الأنوار 70/25/26]
2⃣ الإمام الصادق عليه السلام في مِصباحِ الشَّريعَة ـ : نَجوَى العارِفينَ تَدورُ عَلى ثَلاثَةِ اُصولٍ : الخَوفِ ، وَالرَّجاءِ ، وَالحُبِّ. فَالخَوفُ فَرعُ العِلمِ، وَالرَّجاءُ فَرعُ اليَقينِ، وَالحُبُّ فَرعُ المَعرِفَةِ . فَدَليلُ الخَوفِ الهَرَبُ ، ودَليلُ الرَّجاءِ الطَّلَبُ ، ودَليلُ الحُبِّ إيثارُ المَحبوبِ عَلى ما سِواهُ .
فَإِذا تَحَقَّقَ العِلمُ فِي الصَّدرِ خافَ . وإذا صَحَّ الخَوفُ هَرَبَ . وإذا هَرَبَ نَجا . . . وإذا تَمَكَّنَ مِنهُ رَجا . وإذا وَجَدَ حَلاوَةَ الرَّجاءِ طَلَبَ . وإذا وُفِّقَ لِلطَّلَبِ وَجَدَ . وإذا تَجَلّى ضِياءُ المَعرِفَةِ فِي الفُؤادِ هاجَ ريحُ المَحَبَّةِ ، وإذا هاجَ ريحُ المَحَبَّةِ استَأنَسَ (في) ظِلالِ المَحبوبِ ، وآثَرَ المَحبوبَ عَلى ما سِواهُ ، وباشَرَ أوامِرَهُ، وَاجتَنَبَ نَواهِيَهُ . وإذَا استَقامَ عَلى بِساطِ الاُنسِ بِالمَحبوبِ ـ مَعَ أداءِ أوامِرِهِ وَاجتِنابِ نَواهيهِ ـ وَصَلَ إلى روحِ المُناجاةِ .
📗 مصباح الشريعة : 12 ، بحار الأنوار : 70 / 22 / 22 .
🌿مصباح الشريعة ـ امام صادق عليه السلام :
مناجات عارفان ، بر سه اصل مى چرخد : بيم ، اميد و دوستى .
بيم، خود، زاده دانش است و
اميد ، زاده يقين و
دوستى ، زاده شناخت .
نشانِ بيم ، گريز است و نشانِ اميد ، جستجوست و نشانِ دوستى ، مقدّم داشتن محبوب بر جز اوست .
پس چون دانش در سينه پديدار شد ، شخصْ بيمناك مى شود و چون بيم درست گردد ، شخصْ گريزان مى گردد و چون بگريزد ، نجات مى يابد ... و چون دلش استوار گردد ، اميد مى بندد و چون شيرينى اميد را دريابد ، به جستجو برمى آيد و چون توفيق جستجويش دهند ، مى يابد . هرگاه روشنى شناخت بر دل بتابد ، نسيم دوستى مى وزد و چون نسيم دوستى بوزد ، شخص در سايه سار محبوب ، انس مى گيرد و محبوب را بر جز او رجحان مى نهد و با فرمان هايش همگام مى شود و از نافرمانى هايش دورى مى گزيند و چون كنار بساط انس با محبوب ، استقامت ورزد و فرمان هايش را به جاى آورد و از نافرمانى او بپرهيزد ، به روح مناجات ، دست مى يابد .
#رابطه_معرفت_و_محبت
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از فرزندپروری مثبت استاد شهیدی
کتاب مهر و اقتدار دکتر زارعی.pdf
1.24M
📚📚📚📚📚📚
معرفی و دریافت #کتاب مهر و اقتدار در خانواده
ضرورت عشق و مهرورزی به خانواده بر کسی پوشیده نیست اما توجه بیش از حد به آن میتواند موجب خروج از اعتدال شده و امکان ایجاد آسیب به استحکام خانواده را در بر داشته باشد. لزوم دوری از افراط و تفریط و ضمیمه نمودن اقتدار به مهرورزی، ضرورت تدوین کتاب مهر و اقتدار در خانواده را دوچندان نمود و معاونت تهذیب حوزههای علمیه به تدوین و نشر آن اهتمام ورزید.
این کتاب دارای مقدمه و 6 فصل با عناوین زیر میباشد:
1- اهمیت تشکیل خانواده و ساختار آن
2- ساختار قدرت در خانواده
3- دیدگاه اسلام درباره ساختار مسئولیت در خانواده
4- تأثیر تفاوتهای جنسیتی بر ساختار قدرت در خانواده
5- نقشهای خانواده
6- الگوی مهر و اقتدار و شیوههای نهادینه کردن آن.
نویسنده: محمد زارعی توپخانه سال انتشار: 1397.
📤 مشاهده و دریافت فایل کتابهای رایگان
دیگر از این انتشارات🔻
https://hojre-nama.ir
#کانال_فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی استاد هادیزاده -1396- مجموعه تربیتی خواهران شاهرود اردوی قم - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه.pdf
644.2K
✨متن نشست علمی با عنوان «ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد تقی هادیزاده -1396- اردوی قم مجموعه علمی تربیتی خواهران از شاهرود - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رابطه مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی با فرزندانشان
🎥 در بیان مرحوم آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی
1⃣#پدر ما برایما هم ا#لگو هم #معشوق بود!
2⃣تلاش اجتماعی#عالم_دین او را از باغچه زندگی خودش غافل نمیکند!
3⃣#عهدهداری #امام_خمینی و رها نکردن فرزندان استاد به شکلی که امام هم برای آنها هم #الگو بود هم #معشوق!
أبوالقاسم الكوفى فى كتاب الأخلاق:
🔺 قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله:
رحم اللَّه عبداً أعان ولده على برّه
بالإحسان إليه
والتّآلف له
وتعليمه
وتأديبه.
#نقش_پدر
#عهدهداری
#صمیمیت
تنها #پدر و #مربی #محبوب و #دوستداشتنی میتواند #موثر و #سازنده باشد!
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تیتراژ ابتدایی برنامه تلویزیونی «کلمه»
🔺اگر ما با حرکت فکری همراه میشدیم،
و در خود میجوشیدیم،
و مطلبها و مفهومها را درک میکردیم،
و آنگاه دربهدر به دنبال کلمهها میگشتیم،
در آن لحظه که به #کلمه میرسیدیم،
از آن بهره میگرفتیم،
و همچون تشنههای بهآبرسیده،
کلمهها را قطره به قطره میچشیدیم
و جذب میکردیم.
📚+ استاد علی صفایی حائری- کتاب رشد، ص۱۷
#تیتراژ
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
🏷️@kalame_tv1
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🔰 در راستای سلسله نشستهای تخصصی، دبیرخانه رویداد الفتا برگزار میکند:
نشست اولِ الگوی مدرسه در تراز سند تحول
🔹️ با حضور پژوهشگران خانم دکتر کشاورز و آقای دکتر گیلک و جمعی از مدیران و معلمان مدارس
📅 زمان: شنبه ۹ اردیبهشت، ساعت ۱۵ الی ۱۷
پخش زنده از شبکه شاد
@Sanad_Tahavol_Isf
هدایت شده از حلقه مباحثاتی الحیات
.
#نرمافزار_آثار_علامهحکیمی
معرفی اجمالی مجموعه آثار علامه محمدرضا حکیمی
* بهرهمندی از موتور جستوجوی پیشرفته نور، با قابلیتهای: اولویتدهی پیشرفته به پاسخها؛ پالایش نتایج جستوجو بر اساس: کتاب، موضوعات، پدیدآور و زبان؛ انعطاف در برابر پیشوند و پسوند کلمات؛ محدودکردن جستوجو به: آیات، روایات و اشعار موجود در متون
* امکان ایجاد میز پژوهشی جهت انجام و ثبت پژوهشهای کاربر
* ارتباط واژگان متن با چند دوره لغتنامه به همراه قابلیت جستوجو
* دسترسی به ابزار پژوهنگار جهت یادداشتبرداری از کتب برنامه و ساماندهی آنها
* امکان بهروزرسانی برنامه از طریق اینترنت و ارسال نظر توسط کاربر
محتوای نرمافزار
* متن 71 عنوان کتاب در 87 جلد از آثار علامه محمدرضا حکیمی در باره موضوعاتی چون: قرآن، حدیث، معارف اسلامی، تاریخ، فلسفه، امامت و ولایت
* ارائه کتابهایی مانند: ترجمه الحیاة (12 جلد)، پیام معصومین(ع) به انسانها و انسانیتها، جامعه قرآنی، عقلانیت جعفری، بیدارگران اقالیم قبله، خورشید مغرب، مکتب تفکیک، شرفالدین، حماسه غدیر، عاشورا و عدالت، عقل سرخ، ساحل خورشید، اجتهاد و تقلید در فلسفه، امام در عینیت جامعه
* متن قرآن کریم با قابلیت جستوجو در آیات، به همراه ترجمه
لینک دانلود نرم افزار
https://www.noorshop.ir/fa/product/74132
#نرمافزار_آثار_علامهحکیمی
#حلقه_مباحثاتی_الحیات
@alhayat_mobahesat
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جناب اقای فلاحتی امام جمعه محترم و نماینده ولی فقیه در گیلان
دغدغه دینی شما و ناراحتی شما از وضع حجاب، قابل ستایش است ولی این جمله شما که "من از همه خانومهایی که اینجا کشف حجاب کردهاند بیزار هستم" از جهات مختلف مشکل دارد.
🔻جناب نماینده ولی فقیه، صحبتهای ولیفقیه درباره کشف حجابکنندهها را در ماه رمضان نشنیدید که فرمودند: "من میدانم. خیلی از اینها (کشف حجاب کنندهها) کسانی هستند که اهل دیناند، اهل تضرعاند، اهل ماه رمضاناند، اهل گریه و دعا هستند؛ توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است..."
🔻این چه نوع برخوردیست؟
گفتار شما کجا و گفتار مقام معظم رهبری کجا؟
از عمل آنها بیزارید چرا از خودشان و وجودشان بیزاری میجویید؟ روانشناسان در تربیت فرزند میگویند وقتی فرزند کار اشتباهی انجام داد، عملش را نقد کن ولی خودش را تایید کن، وجودش را نقد نکن. از وجودش بیزاری نجو
شما مانند پدر این دختران هستید، چرا اینگونه خطابشان میکنید؟ بنظر شما الآن با این لحن و ادبیات، این دختران به حجاب علاقمند میشوند؟ یا از شما و هملباسهای شما و نهایتاً از دین بیزار میشوند؟
حداکثر وظیفه شما ترک جلسه و تذکر به مسئول جلسه بابت حجاب بود، اگر هم پشت تریبون رفتید پدرانه با آنها صحبت میکردید و از حجاب میگفتید، نه اینگونه.
حسیندارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi
پیش مطالعه روش برداشت
جناب اقای فلاحتی امام جمعه محترم و نماینده ولی فقیه در گیلان دغدغه دینی شما و ناراحتی شما از وضع ح
1⃣یک نمونه از دسته اول روایات:👇
🍃زَيْدٌ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلرَّجُلُ مِنْ مَوَالِيكُمْ يَكُونُ عَارِفاً، يَشْرَبُ اَلْخَمْرَ وَ يَرْتَكِبُ اَلْمُوبِقَ مِنَ اَلذَّنْبِ نَتَبَرَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: «تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لاَ تَتَبَرَّءُوا مِنْهُ، أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ.» قُلْتُ: فَيَسَعُنَا أَنْ نَقُولَ: فَاسِقٌ فَاجِرٌ؟ فَقَالَ: «لاَ؛ اَلْفَاسِقُ، اَلْفَاجِرُ، اَلْكَافِرُ: اَلْجَاحِدُ لَنَا، اَلنَّاصِبُ لِأَوْلِيَائِنَا أَبَى اَللَّهُ أَنْ يَكُونَ وَلِيُّنَا فَاسِقاً فَاجِراً وَ إِنْ عَمِلَ مَا عَمِلَ، وَ لَكِنَّكُمْ تَقُولُونَ: فَاسِقُ اَلْعَمَلِ، فَاجِرُ اَلْعَمَلِ، مُؤْمِنُ اَلنَّفْسِ، خَبِيثُ اَلْفِعْلِ، طَيِّبُ اَلرُّوحِ وَ اَلْبَدَنِ. وَ اَللَّهِ مَا يَخْرُجُ وَلِيُّنَا مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ وَ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ نَحْنُ عَنْهُ رَاضُونَ يَحْشُرُهُ اَللَّهُ - عَلَى مَا فِيهِ مِنَ اَلذُّنُوبِ - مُبْيَضّاً وَجْهُهُ، مَسْتُورَةً عَوْرَتُهُ، آمِنَةً رَوْعَتُهُ، لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِ وَ لاَ حُزْنٌ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُ لاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يُصَفَّى مِنَ اَلذُّنُوبِ إِمَّا بِمُصِيبَةٍ فِي مَالٍ، أَوْ نَفْسٍ، أَوْ وَلَدٍ، أَوْ مَرَضٍ، وَ أَدْنَى مَا يُصَفَّى بِهِ وَلِيُّنَا أَنْ يُرِيَهُ اَللَّهُ رُؤْيَا مَهُولَةً، فَيُصْبِحَ حَزِيناً لِمَا رَأَى، فَيَكُونَ ذَلِكَ كَفَّارَةً لَهُ، أَوْ خَوْفاً يَرِدُ عَلَيْهِ مِنْ أَهْلِ دَوْلَةِ اَلْبَاطِلِ، أَوْ يُشَدَّدَ عَلَيْهِ عِنْدَ اَلْمَوْتِ، فَيَلْقَى اَللَّهَ طَاهِراً مِنَ اَلذُّنُوبِ، آمِناً رَوْعَتُهُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، ثُمَّ يَكُونُ أَمَامَهُ أَحَدُ اَلْأَمْرَيْنِ: رَحْمَةُ اَللَّهِ اَلْوَاسِعَةُ اَلَّتِي هِيَ أَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبِ أَهْلِ اَلْأَرْضِ جَمِيعاً، وَ شَفَاعَةُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِمَا، إِنْ أَخْطَأَتْهُ رَحْمَةُ رَبِّهِ أَدْرَكَتْهُ شَفَاعَةُ نَبِيِّهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِمَا، فَعِنْدَهَا تُصِيبُهُ رَحْمَةُ رَبِّهِ اَلْوَاسِعَةُ.»
📗الأصولالستةعشر، ج۱، ص۲۰۰
2⃣ نمونه از دسته دوم روایات: 👇👇
🔺"رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و سلّم اَنَّهُ نَظَرَ اِلَی بَعْضِ الْاَطْفَالِ فَقَالَ وَیْلٌ لِاَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِکِینَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ اِذَا تَعَلَّمُوا اَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ- وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا فَاَنَا مِنْهُمْ بَرِی ءٌ وَ هُمْ مِنِّی بِرَاءٌ؛ رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به بعضی از کودکان نظر کرد و فرمود: وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدرانشان. عرض شد یا رسول اللَّه از پدران مشرک آنها؟ فرمود نه، از پدران مسلمانشان که چیزی از فرائض دینی را به آنها یاد نمیدهند، و اگر فرزندان، خود از پی فراگیری بروند منعشان میکنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالی داشته باشند هر چند ناچیز باشد. سپس فرمود: من از این پدران بری و بیزارم و آنان نیز از من بیزارند".
📗جامع الاحادیث، ج21، ص408
⚡️انا بريء منهم،
ترجمه ی فارسیش چی میشه؟
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَا ابْنَ مَسْعُودٍ! وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لَیَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یَسْتَحِلُّونَ الْخَمْرَ یُسَمُّونَهُ النَّبِیذَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ أَنَا مِنْهُمْ بَرِیءٌ وَ هُمْ مِنِّی بُرَآء.
🔺پیامبر ( ای پسر مسعود! سوگند به خدایی که مرا بهحق برانگیخته! زمانی بر مردم خواهدآمد که شراب را حلال شمارند و نامش را «نبیذ» بگذارند. لعنت خدا، فرشتگان و تمام مردم بر اینان باد! من از آنان بیزار و آنان از من به دورند.
📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۶۴ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۱۰۳
روایات «لعنة الله و جمیع ملائکته» رو ببینن چی میگن؟!
🇮🇷
هدایت شده از هادیانه ها
استاد هادی زاده (روز استاد).mp3
3.89M
سخنرانی کوتاه و پر مغز
استاد #هادیزاده
روز #معلم
راهبرد استاد #تربیتی
✅ پایه سخن استاد دو آیه ذیل بود👇
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ إِنَّآ أَرۡسَلۡنَٰكَ شَٰهِدٗا وَمُبَشِّرٗا وَنَذِيرٗا وَدَاعِيًا إِلَى ٱللَّهِ بِإِذۡنِهِۦ وَسِرَاجٗا مُّنِيرٗا (احزاب _ ۴۵- ٤٦ )
اى پيامبر به راستى ما تو را #شاهد [بر امت] و #مژده_رسان و #بيم_دهنده فرستاديم
و تو را #دعوت_كننده ی به سوى خدا به فرمان او و #چراغى فروزان [براى هدايت جهانيان] قرار داديم
🔹 تدریس دور باطل نیست به شرط این که در طرح باشد
🔹 ضرورت توجه به ظرفیت الگویی استاد
گوش دادن این صوت رو به همه #طلبه ها و معلم ها مخصوصا اساتید #حوزوی پیشنهاد می دم👌
@hadianeha
هدایت شده از :: ماهنشان؛ تربیت اسلامی ::
984030977_-2098254471_230428_105237.pdf
5.62M
🔊 اولویت های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش
#پژوهش
📚مفید برای پژوهشگران یا دانشجویانی که قصد انتخاب موضوع رساله ارشد و دکتری را دارند.
🔰
https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
۱۴۰۲۰۲۱۹.m4a
34.65M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺#صوت 🎁
📖یکی از مهمترین خصلتهای #پایه تربیت اخلاقی #شرح_صدر است:
تحلیل جمله طلایی #تحقیق_المعرفه در یکی از مهمترین متنهای گرهگشا مناجات عارفان 👌
با کمک از چند آیه و ...
🔺ربِّ اشْرَحْ لي صَدري و یَسِّرْ لی أمری و ..
🔺فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا
انعام ۱۲۵
🔺وَانْجَلَتْ ظُلْمَةُ الرَّیْبِ عَنْ عَقآئِدِهِمْ
وَضَمآئِرِهِمْ، وَانْتَفَتْ مُخالَجَةُ الشَّکِّ عَنْ قُلُوبِهِمْ وَسَرآئِرِهِمْ، وَانْشَرَحَتْ بِتَحْقیقِ الْمَعْرِفَةِ صُدُورُهُمْ، ...
پرده از پیش دیدگانشان برداشته شده و تاریکى شبهه و تردید از صفحه عقایدو نهادشان زائل گشته و یکسره خلجان شک و ریب از دلها و درونشان بیرون رفته و دریچه هاى سینه شان بواسطه استوار شدن معرفت بازگشته
⏱ سهشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
اگر گوش کردین دوست داشتین بگید متن مورد گفتگو را ارسال کنم
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
اصول تربیت اخلاقی
دو خصلت پایه هدایت و ضلال
انشراح و ضیق :
البته این حالت در مورد صدر مطرح است نه قلب. این مسئله از یکی از آیات قرآن استنباط شده است :
"فَمَن یُرِدِ اللهُ اَن یَهدِیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلاِسلمِ وَ مَن یُرِد اَن یُضِلَّهُ یَجعَل صَدرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَاَنَّما یَصَّعَّدُ فِى السَّماء "
در این آیه مطرح می شود که اگر خدا بخواهد کسی را هدایت کند سینه اش را برای اسلام می گشاید و اگر بخواهد کسی را گمراه کند سینه اش را تنگ می نماید و دچار سختی و فشار می کند جوری که انگار می خواهد به سمت بالا و آسمان برود. دیده اید کسی بخواهد بالا برود در حالی که ابزار پریدن هم ندارد؛ فقط از جا پریدن و دوباره زمین خوردن را بدنبال دارد. یک زور اضافی و زیادی و خسته کننده.
اصطلاح شرح صدر از این جا آمده است. اما منظور از این اصطلاح چیست ؟
گاهی ما یک مجموعه اطلاعاتی در رابطه با دین داریم؛ آنها را پذیرفته ایم و قبول کرده ایم که مثلا خدایی هست، قیامتی هست، این جا دار امتحان است، دار ابتلا است؛ تمام این ها را عقلا پذیرفته ایم ولی این ها هنوز به مرحله ای که مشهود و واضح برای ما باشد نیست. به تعبیر روایت این معرفت هنوز محقق در وجود ما نشده است. هنوز از ثبات و استحکامی در در وجود ما بهره مند نشده است. این است که کار بر انسان سخت می شود. چرا ؟ چون آدم بطور طبیعی به چیز هایی نیاز دارد. غرایز برای ما کشش هایی ایجاد می کنند و این کشش ها مرا به سمتی می خوانند در حالی که تکالیفم مرابه سمت دیگری می خوانند و در نتیجه این ها با هم درگیر می شوند و به ما فشار می آید. اما وقتی سینه از طریق تحقیق معرفت باز شود و گسترش بیابد یعنی آن معرفت و آن خوانده ها و آن آموخته ها در آدمی به صورت یک حق و یک چیز ثابت در وجود آدمی بیاید؛ نگاه آدمی به عالم عوض می شود. در این صورت کسی که نگاهش عوض شده است دیگر خیلی راحت می گذرد؛ خیلی راحت می بخشد؛ خیلی راحت رد می شود.
گاهی به من می گویند نگاه به نامحرم نکن. خب من می بینم اینکه صاحب جمالات است، یک نگاه هم که حلال است. گاه این جوری است. گاه در همین حالت اگر احساس کنید که دست برداشتن از این، چیزی حتی معادل با آن، در جایی دیگر دارد؛ اگر از این لذت دست بر دارد لذت های بالاتری می دهند؛ آدم خیلی راحت دست بر می دارد یا لااقل برایش سخت نیست. در مرحله ای دیگر وقتی احساس کند که اصلا این چیزی نیست؛ طبیعتا اصلا کششی هم پیدا نمی شود. از یکی از بزرگان پرسیده بودند آخر چطور می شود معصومین گرایش به گناه هم نداشته اند ؟ بالاخره شیرین است و قشنگ !! انسان متمایل می شود به آن. پاسخ آن بزرگ با یک سوال بوده که آیا تا به حال شده وقتی تشریف برده اید دستشویی هوس کنید از آن جا چیزی میل کنید؟ جواب دقیقی است. گفته بود که تصوری هم که از این عمل دارد همین است.برای من و تو رنگ و لعابی دارد برای او باختن کامل است. او این را یک سیاه شدن می داند. یک از دست رفتن.
زمانی نادر شاه به آن پیرمرد گفته بود : حاج آقا !! بزرگی کرده اید از دنیا گذشته اید. پیرمرد گفته بود نه جناب شاه بزرگی را شما کرده اید که از آخرت گذشته اید. دنیا چیزی ندارد که آدم از آن بگذرد.
در این دید که معرفت ها در وجود انسان محقق شده است طبعا شرح صدر هم می آید یعنی سینه ای باز که براحتی مشکلات را تحمل می کند.
فمن یرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام کسی که خدا می خواهد هدایتش کند سینه اش را برای پذیرش حق باز می کند. البته فکر نکنید که کتره ای است. خدا مردم را به دو دسته تقسیم می کند. اراده کرده که یک عده را هدایت کند و عده ای دیگر را نکند. در روایات توضیح داده اند که آدم ها وقتی شروع می کنند به انتخاب کردن؛ کسی که کج را انتخاب می کند نظام به گونه ای قرار گرفته که هدایت شامل حالش نمی شود. تعبیر این است : " فمن یرد ان یضله ..." کسی که خدا می خواهد گمراهش کند، چه کسی را خدا می خواهد گمراه کند کسی که با وجود فهم و آگاهی راه کج را انتخاب کرده و کج رفته دچار اضلال می شود. دچار افت می شود.
در مقابل این شرح صدر، ضیق تنگی سینه را داریم. به او گفته شده فلان کار را بکن جانش درمی آید. فشار می آید. یک عمر عادت کرده زبانش، چشمش و دستش هرز باشد حالا که می خواهد جلو خودش را بگیرد سخت است.
گیر کار کجاست ؟ گیر، همان حرف هایی است که گفته ایم؛ ولی باور نکرده ایم. گفتیم ولی فقط به حالش بسنده کرده ایم. بعضی ها هستند هر کاری را سرجایش می کنن. دعایش هست زیارتش هم هست عرقش هم هست ورقش هم هست.
اگر می بینی سختت هست و به تو فشار می آید علتش همانی است که در مناجات دوازدهم از مناجات خمس عشر آمده :
" وانجلت ظلمه الریب عن عقائدهم و ضمائرهم و انتفت مخالجه الشک عن قلوبهم و سرائرهم و انشرحت بتحقیق المعرفه صدورهم "
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
ترتیب قشنگی را حضرت مطرح می کنند. از راه رفته هایی صحبت می کنند که ریب از عقائدشان رفته است. #ریب به معنای شک و تردید ذهنی نیست. یک قلق و اضطرابی است که آدم را اذیت می کند. در مرحله ذهنی خیلی چیزها را پذیرفته ایم ولی می بینید خیلی اوقات هم یک چیزهایی سراغ آدم می آید که منجر به این می شود که آدم به هم ریختگی ها و تکان هایی دارد. یک چیز هایی هنوز به کت آدم نرفته است. می فرماید :" وانجلت ظلمه الریب عن عقائدهم "تاریکی های این اضطراب ها از عقائد آنها رفته است " و ضمائرهم " در پنهان هایشان هم آن تردید ها، آن بالا و پایین شدن ها رفته است" انتفت مخالجه الشک عن قلوبهم و سرائرهم "
دیده اید #شک هایی در دل آدم خانه می کند گاهی رخ می نماید و آدم را آزار می دهد مثل تیغی به روح آدمی است. من دیده ایم که خیلی از بچه های مذهبی این شک ها و تردید ها و سوال ها را یک عمر ذخیره آخرتشان نگه می دارند نمی آیند بگویند در حالی که خیلی از این ها با گفت وگو حل می شود. مقداری با گفت و گو حل می شود. مقداری هم در مرحله عمل از آدمی کنار می رود. قاعده برطرف شدن همه آن اضطراب ها، عبودیت و بندگی است. یک حد از علم و آگاهی در ابتدا بدست می آید با سوال ها و گفت و گو ها و مذاکره ها. مقداری هم با رفتن بدست می آید با عمل کردن به آن چیز هایی که می دانی :"واعبد ربک حتی یاتیک الیقین" اگر بندگی کردی نگاه شفاف به تو می دهند. یقین به چه حالتی می گویند ؟ عرب ها به آبی که در حال موج خوردن است وقتی آرام می شود و ساکن می گویند " یقن الماء " یقین به چنین حالتی می گویند.
" و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین " یعنی با عبودیت کم کم این ظلمت ها شسته می شود. وانجلت ظلمه الریب عن عقائدهم ". این شست و شو ها نتیجه سلوک است نه این که اتفاقا رخ بدهد.
آخرین جمله این بخش از مناجات این است " انشرحت بتحقیق المعرفه صدورهم " دل هایشان باز شده، حوصله های بالا پیدا کرده اند ( نه این که صابر باشند که حلیم اند که یک وقت آدم تحمل می کند و گاهی اصلا فشاری به او نمی آید و این حالت دوم حلم است)
شرح صدر آن جایی است که اصلا فشاری به طرف نمی آید چون اصلا دیدش عوض شده است.همه چیز هایی که می بیند شیرین و خوب و توی راه می بیند. از عارفی پرسیده بودند دنیا برای تو چه طور می گذرد ؟ گفته بود وضع کسی را دارم که تمام دنیا بر وفق مرادش هست. این تفاوتی در دید است نه این که واقعا تصرفی در هستی پیدا کرده است. نه !! همه وقایع را خوب و خیر و حسن می بیند
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از نهضت أین عمار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر دنبال این هستید که در نمایشگاه کتاب امسال کتابهای تاریخی مفید به خصوص درباره تاریخ پهلوی تهیه کنید این فیلم را ببینید.
در این فیلم 4 کتاب خوب و مفید تاریخی معرفی کرده ایم. توضیحات مربوط به هر کتاب در این فیلم بیان شده و هر کتاب را نیز از طریق لینک اختصاصی با ده درصد تخفیف و ارسال رایگان می توانید همین الان سفارش دهید.
کتاب اول
جعبه سیاه (خلاصه یادداشت های افشاگرانه اسدالله علم؛ یار غار شاه)
لینک خرید:
https://b2n.ir/Jaabesiah
کتاب دوم
خود خدا (اهم تحلیلها و دیدگاه های مورخان خارجی درباره فجایع دوران رضا شاه)
لینک خرید:
https://b2n.ir/Khodekhoda
کتاب سوم
خدازاده (اهم تحلیلها و دیدگاه های مورخان خارجی درباره فجایع دوران محمد رضا شاه)
لینک خرید:
https://b2n.ir/Khodazade
کتاب چهارم
تاریخ معاصر از نگاه مقام معظم رهبری (روایتها و تحلیلهای آیت الله خامنه ای از تاریخ ایران؛ از دوره قاجار تا پهلوی و بعد از انقلاب)
لینک خرید:
https://b2n.ir/Tarikhrahbar
با نشر این مطلب، به همه کسانی که می خواهند درباره تاریخ معاصر کتابهای مفید بخوانند، کمک کنید.
#نهضت_أین_عمار 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2448621883Cabbce35280
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🔸رونمایی از کتاب «طریقت جمع» «درآمدی بر نظام تربیت عرفانی امام خمینی ره»
🌀این کتاب تازه چاپ شده است و در نمایشگاه کتاب در انتشارات کتابخانه مجلس قابل خرید است.
🌀جمعه 29 اردیبهشت نیز رونمایی کتاب در محل غرفه انتشارات برگزار خواهد شد
هدایت شده از ستاد مدارس مسجد محور کشور
نشست علمی-تخصصی دربارهٔ چرایی و چیستی مدارس مسجدمحور.MP3
50.4M
♦️ صوت کامل نشست علمی تخصصی «چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور و نقد» آن در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آ و پ
🟡 آقای دکتر دلبری مسئول جلسه: بنده تا کنون در این جلسات ندیده بودم وقت جلسهای تمام شده باشد حتی کلی هم از زمان مقرر گذشته باشد اما افراد همچنان نشسته باشند و موضوع را دنبال کنند.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فاتحهای بر نظام آموزشی کشور
🔴 این سخنان، وصیت نامه علمی دکتر گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف است:
♦️انیشتین میگوید لازم است دانشجو در کنار دانش تخصصی، شناخت از زیباییها و امور ارزشی داشته باشد و الا بیشتر شبیه یک سگ تربیت شده خواهد بود!
♦️ بعضیها در این دانشگاه و بعد در آموزش و پرورش کارهای اساسی کردند و دنبال مقاله نوشتن نرفتند لذا (در ایران) ترفیع نگرفتند و بالا نرفتند اما دانشگاه پرینستون آمریکا آنها را قاپید و برد!
♦️ دانش آموخته برق شریف که بعد از لیسانس در دانشگاههای استنفورد و میشیگان آمریکا درس خوانده بود را اینجا استخدام نکردند و گفتند مقاله نداری!
♦️ انیشتین در لیسانس رد شد. چرا فقط لیسانس (مدرک) را ملاک قرار میدهید.
♦️ اگر احساس تکلیف و احساس وظیفه نسبت به برخی دانشجویان مومن و علاقمند نبود حتی یک دقیقه دیگر هم در این دانشگاه نمیماندم.
♦️ طی هفت سال تعداد مقالات کشور پنج برابر شده است. آیا واردات ما یک پنجم کم شد؟ آیا صادرات ما یک پنجم بیشتر شد؟ این اضافه شدن مقالات چه تاثیری داشت؟ ما (دانشگاهها) کجای نیازهای کشور را برطرف میکنیم؟!
#چالش
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨آنچه به زيبايى و زشتى عمل مى افزايد
📗شرح نهج البلاغة :
خَرَجَ العَطاءُ في أيّامِ المَنصورِ، وَ أقامَ الشُّقرانِىُّ ـ مِن وَلَد شُقْرانَ مَولى رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ بِبابِهِ أيّاما لا يَصِلُ إلَيهِ عَطاؤُوهُ؛ فَخَرَجَ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ مِن عِندِ المَنصورِ، فَقامَ الشُّقرانِىُّ إلَيهِ، فَذَكَرَ لَهُ حاجَتَهُ، فَرَحَّبَ بِهِ، ثُمَّ دَخَلَ ثانِيا إلَى المَنصورِ، وَ خَرَجَ وَ عَطاءُ الشُّقرانِىِّ في كُمِّهِ فَصَبَّهُ في كُمِّهِ ثُمَّ قال:
🔺يا شُقْرانُ، إنَّ الحَسَنَ مِن كُلِّ أحدٍ حَسَنٌ، و إنَّهُ مِنكَ أحسَنُ لِمَكانِك مِنّا، و إنَّ القَبيحَ مِن كُلِّ أحَدٍ قَبيحٌ، وَ هُوَ مِنكَ أقبَحُ لِمَكانِكَ مِنّا
📗[شرح نهج البلاغة : 18/205 .وفيه فَاستَحسَنَ الناسُ ما قالَهُ، وَ ذلِكَ لأَِنَّ الشُقرانِىِّ كانَ صاحِبَ شَرابٍ . قالوا: فَانظُر كَيفَ أحسَنَ السَّعىَ فِي استِنجازِ طَلِبَتِهِ، وَ كَيفَ رَحَّبَ بِهِ وَ أكرَمَهُ مَعَ مَعرِفَتِهِ بِحالِهِ وَ كَيفَ وَعَظَهُ وَ نَهاهُ عَنِ المُنكَرِ عَلى وَجهِ التَّعريضِ! قالَ الزَّمَخشَرِىّ: وَ ما هُوَ إلاّ مِن أخلاقِ الأَنبِياءِ .]
شرح نهج البلاغه :
🔺در ايام منصور دوانيقى، مقررى پرداخت مى شد . شخصى به نام شقرانى از نوادگان شقران، آزاد شده پيامبر صلى الله عليه و آله ، به دربار منصور آمد و چند روز در آنجا اقامت كرد، ولى مقررى اش پرداخت نشد . از قضا، امام صادق عليه السلام از پيش منصور بيرون آمد و شقرانى حاجت خود را با ايشان در ميان گذاشت . امام به او خوشامد گفت و به نزد منصور بازگشت و پس از دقايقى برگشت و مقررى شقرانى را كه در آستينى داشت، در آستين وى ريخت و فرمود:
اى شقران! خوبى از همگان خوب است امّا از تو خوب تر ؛ به دليل انتسابت به ما و زشتى، از همگان زشت است، امّا از تو زشت تر؛ به دليل انتسابت به ما .
[مردم سخن امام را ستودند ـ و اين، بدان جهت بود كه شقرانى اهل باده نوشى بود ـ و گفتند: نيك بنگريد كه چگونه جعفر بن محمّد براى به دست آوردن مقررى شقرانى تلاش نيكويى به عمل آورد و از او استقبال كرد و او را بزرگ داشت، با اين كه حال او را مى دانست، و در عين حال، او را پند و اندرز داد و با كنايه و اشاره وى را از انجام منكر باز داشت زمخشرى گفته است: و اين، جز از خوى و منش پيامبران نيست .]
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فرض کنید یه عده آدم غریب بیان خونه شما، شما هم تا میتونید ازشون پذیرایی کنید
صبح بیدار شید ببینید نصفتونو کشتن مابقی رو هم به بردگی گرفتن یا از خونه انداختن بیرون!
این دقیقا همون کاریه که اروپایی ها با آمریکایی ها کردن، البته نه آمریکایی های بور چشم سبز، بلکه بومیان سرخ پوست ساکن در آمریکا
طلا وطبیعت بکر و سالم اون مناطق جذاب تر از اونی بودن که «بیماران طلا» بتونن ازش چشم پوشی کنن و دست به قتل و غارت نزنن
یه چیزجالب دیگه که خیلی مشهوده حقوق بشر و تمدنه (😆) با وحشیانهترین کارها میخواستن «تمدن» اروپایی رو به مردمی که با صلح وصفا کنارهم زندگیشونو می کردن یاد بدن.
جلد پنجم از سری15جلدی کتاب استعمار، اسمش راهپیمایی اشک هاست. مهاجرت اجباری همه سرخ پوست ها به اون طرف رود می سی سی پی! چون تو اوج سرما و یخبندون زن و بچه باید بدون توقف کیلومتر ها راه میرفتن و از رود رد میشدن که بیشتر اون آدما هم تو اون مسیر تلف شدن!
تمدن اروپایی حتی برای قبیله هایی هم که با شجاعت از سرزمینشون دفاع میکردند هم نسخه داشت! اعتیاد!
حتی شجاع ترین مردان قبیله هم وقتی که وابسته به شراب می شدن بخاطر به دست آوردن مشروباتی که از اروپا میومد حاضر بودن حتی سلاح هاشونم بفروشن!
شاید اگه تاریخ و اسمها رو عوض کنیم، خیلی از اقدامات این داعشی های ادکلن زده برامون آشنا و جدید بنظربیاد. مغزتون سوت میکشه این جلدو بخونید
تو جلدای اول گفتم، اغلب این اروپاییهایی که آمریکا رو غارت کردن انگلیسیا بودن
👈 توضیحات جلد اول
👈 توضیحات جلد دوم
👈 توضیحات جلد سوم
👈 توضیحات جلدچهارم
👈 جلدپنجم، همین مطلب
👈 توضیحات جلد سیزدهم