بیانیه ای برای ایجاد رشته فرارشته ای حکمرانی ولایی
چکیده
هدف- در آذر ماه 1398، نویسنده اول بیانیه، حرکت علمی خود را بمنظور تعمیم نظریه نظام انقلابی برای ایجاد رشته فرارشتهای حکمرانی ولایی به صورت خودجوش و آتش به اختیار آغاز نمود.
هدف از اعلام بیانیه این است که با تولید نظریه حکمرانی ولایی یک گام دیگر به سمت امتداد فلسفه، ادغام حل مسئله و نظریه سازی، جستجوی یکپارچگی و وحدت علم پیش برویم.
طراحی/روششناسی/رویکرد- در این مقاله، انگیزههای خود برای انجام این پروژه را مورد بحث قرار میدهیم، مروری بر تحقیقات کلیدی که برای اطمینان از امکانپذیری و اهمیت ایجاد چنین رشته فرارشتهای انجام داده ایم، ارائه داده و بیانیه را به طور کامل توضیح می دهیم.
یافته ها- بیانیه می بایست به صورت برخط در فضای اینترنت منتشر گردد. بانک افراد صاحب نظر در ایران و جهان تهیه و بیانیه برای آنها ارسال گردد.
مقدمه
در آذر ماه 1398، نویسنده اول بیانیه، حرکت علمی خود را بمنظور تعمیم نظریه نظام انقلابی برای ایجاد رشته فرارشتهای حکمرانی ولایی مبتنی بر مطالبه سیدعلی خامنهای در رابطه با تأسیس دانشِ میانرشتهای و به صورت خودجوش و آتش به اختیار آغاز نمود. این نظریه شامل زیرنظریههایی از حوزه سیستم، علوم اجتماعی و علوم اسلامی از جمله نظریه عدالت، ولایت و شبکه خواهد بود. بیانیه گام دوم انقلاب برای ما یک نقطه عطف کلیدی در کار ما، به سمت احیای مجدد تمدن اسلامی و اداره کشور از طریق ایجاد یک رشته فرا رشتهای مبتنی بر نظریه نظام انقلابی بود.
پیشرفت تاریخی در جهت ایجاد چنین میانرشتهای در ایران کند بوده است و در مقیاس جهانی، معنای واقعی اصطلاح "حکمرانی" موضوعی بحثبرانگیز شده است. ما نویسندگان حاضر بر این باور بودیم که پروژه ایجاد یک میانرشته حکمرانی ولایی امکانپذیر است و فرارشتهای بودن حکمرانی ولایی میتواند یک افزودنی ارزشمند به ابزارهایی باشد که برای مقابله با چالشهای زمان خود داریم.
با این حال، کار بزرگ است و کارگران کم هستند، و بنابراین فکر کردیم که مهم است که با ایجاد استدلالها و مدلهایی به برخی از تردیدهای گسترده در مورد امکان، ظرفیت و دامنه رشته فرارشته ای حکمرانی ولایی پاسخ داده و زمینه را برای دعوت به عمل خود آماده کنیم. این مقاله مروری کوتاه بر سوالات و مسائلی است که روی آنها کار خواهیم کرد.
ما نیازمند یک تیم متنوع برای کار بر روی این پروژه هستیم. متخصص های مورد نیاز برای این پروژه شامل افراد متخصص در حوزه نظام، و با علایق و دیدگاههای تخصصی مرتبط از جمله موارد ذیل می باشد:
1. متخصص حکمرانی، مدیریت و خطی مشی گذاری و علاقمند به دانش های ولایت شناختی، عدالت پژوهی...؛
2. متخصص فلسفه علم، فلسفه اسلامی و علاقمند به حوزه مدل سازی جهانبینی، الگوواره...؛
3. متخصص روش شناسی اجتهادی در حوزه دانش کلام، اخلاق و فقه؛
4. متخصص مهندسی سامانه های پیچیده با تخصص پیاده سازی استاندارد و پیکره های دانش؛
5. متخصص علوم پایه و علاقمند با روش شناسی های علمی منطبق با انواع الگوواره ها؛
6. متخصص علوم اجتماعی و علاقمند به نظریه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛
در این کار نیازمند حمایت توسط بسیاری از افراد و سازمانها هستیم، اما درخواست ویژه حمایت و ارائه تسهیلات از شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان علوم، وزارت علوم، حوزه علمیه، مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی... را داریم.
@raveshetamadoni
نسبت تغییرات فهم مسئله، نظامات اجتماعی-فنی-زیست محیطی، سبک حکمرانی و سبک زندگی
@raveshetamadoni
نقشه مفهومی پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی.jpg
458.6K
برخی از دوستان پیام دادند که فایل نقشه مفهومی پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی کیفیت نداره و نسخه بدون فشرده سازی ارسال شود. لذا این فایل بدون فشرده سازی در اختیار مخاطبین و صاحب نظران قرار می گیرد.
@raveshetamadoni
حکمرانی ولایی به مثابه سیستم فعالیت انسانی هدفمند، بالفطره و بالغریزه
@raveshetamadoni
در داستان زیر برداشتم این است که می توان به جنبه هایی از نظریه #حکمرانی_ولایی دست پیدا کرد. شماهم نظرتون و در خصوصی با من در میان بذارید:
📖قطع دست سارق
يكى از اصحاب خاصّ امام علىّ صلوات اللّه و سلامه عليه به نام اصبغ بن نباته حكايت نمايد:
روزى در محضر امام عليه السلام نشسته بودم كه ناگهان غلام سياهى را آوردند؛ كه به سرقت متّهم بود.
هنگامى كه نزد حضرت قرار گرفت ، از او سؤال شد: آيا اتّهام خود را قبول دارى ؟ و آيا سرقت كرده اى ؟
غلام اظهار داشت : بلى اى سرورم ! قبول دارم، حضرت فرمود: مواظب صحبت كردن خود باش و دقّت كن كه چه مى گوئى، آيا واقعا سرقت كرده اى ؟
غلام عرضه داشت : آرى ، من دزد هستم و سرقت كرده ام.
امام عليه السلام غلام را مخاطب قرار داد و فرمود: واى به حال تو، اگر يك بار ديگر اعتراف و اقرار كنى ؛ دستت قطع خواهد شد، باز دقّت كن و مواظب گفتارت باش ، آيا اتّهام را قبول دارى ؟ و آيا سرقت كرده اى ؟
در اين مرحله نيز بدون آن كه تهديد و زورى باشد، گفت : آرى من سرقت كرده ام ؛ و عذاب دنيا را بر عذاب آخرت مقدّم مى دارم.
در اين لحظه حضرت دستور داد كه حكم خداوند سبحان را جارى كنند؛ و دست او را قطع نمايند.
اصبغ گويد: چون طبق دستور حضرت ، دست راست غلام را قطع كردند، دست قطع شده خود را در دست چپ گرفت و در حالى كه از دستش خون مى ريخت ، بلند شد و رفت ؛ در بين راه شخصى به نام ابن الكوّاء به او برخورد و گفت : چه كسى دستت را قطع كرده است ؟
غلام در پاسخ چنين اظهار داشت : سيّد الوصيّين ، امير المؤ منين ، حجّت خداوند، شوهر فاطمه زهراء سلام اللّه عليها، پسر عمو و خليفه رسول اللّه صلوات اللّه عليه (1) دست مرا قطع نمود.
ابن الكوّاء گفت : اى غلام ! دست تو را قطع كرده است و اين همه از او تعريف و تمجيد مى كنى و ثناگوى او گشته اى ؟! غلام در حالتى كه خون از دستش مى ريخت گفت : چگونه از بيان فضايل مولايم لب ببندم و ثناگوى او نباشم ؛ و حال آن كه گوشت و پوست و استخوان من با ولايت و محبّت او آميخته است ؛ و دست مرا به حكم خدا و قرآن قطع كرده است .
@raveshetamadoni
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
در داستان زیر برداشتم این است که می توان به جنبه هایی از نظریه #حکمرانی_ولایی دست پیدا کرد. شماهم نظرتون و در خصوصی با من در میان بذارید:
📖قطع دست سارق
يكى از اصحاب خاصّ امام علىّ صلوات اللّه و سلامه عليه به نام اصبغ بن نباته حكايت نمايد:
روزى در محضر امام عليه السلام نشسته بودم كه ناگهان غلام سياهى را آوردند؛ كه به سرقت متّهم بود.
هنگامى كه نزد حضرت قرار گرفت ، از او سؤال شد: آيا اتّهام خود را قبول دارى ؟ و آيا سرقت كرده اى ؟
غلام اظهار داشت : بلى اى سرورم ! قبول دارم، حضرت فرمود: مواظب صحبت كردن خود باش و دقّت كن كه چه مى گوئى، آيا واقعا سرقت كرده اى ؟
غلام عرضه داشت : آرى ، من دزد هستم و سرقت كرده ام.
امام عليه السلام غلام را مخاطب قرار داد و فرمود: واى به حال تو، اگر يك بار ديگر اعتراف و اقرار كنى ؛ دستت قطع خواهد شد، باز دقّت كن و مواظب گفتارت باش ، آيا اتّهام را قبول دارى ؟ و آيا سرقت كرده اى ؟
در اين مرحله نيز بدون آن كه تهديد و زورى باشد، گفت : آرى من سرقت كرده ام ؛ و عذاب دنيا را بر عذاب آخرت مقدّم مى دارم.
در اين لحظه حضرت دستور داد كه حكم خداوند سبحان را جارى كنند؛ و دست او را قطع نمايند.
اصبغ گويد: چون طبق دستور حضرت ، دست راست غلام را قطع كردند، دست قطع شده خود را در دست چپ گرفت و در حالى كه از دستش خون مى ريخت ، بلند شد و رفت ؛ در بين راه شخصى به نام ابن الكوّاء به او برخورد و گفت : چه كسى دستت را قطع كرده است ؟
غلام در پاسخ چنين اظهار داشت : سيّد الوصيّين ، امير المؤ منين ، حجّت خداوند، شوهر فاطمه زهراء سلام اللّه عليها، پسر عمو و خليفه رسول اللّه صلوات اللّه عليه (1) دست مرا قطع نمود.
ابن الكوّاء گفت : اى غلام ! دست تو را قطع كرده است و اين همه از او تعريف و تمجيد مى كنى و ثناگوى او گشته اى ؟! غلام در حالتى كه خون از دستش مى ريخت گفت : چگونه از بيان فضايل مولايم لب ببندم و ثناگوى او نباشم ؛ و حال آن كه گوشت و پوست و استخوان من با ولايت و محبّت او آميخته است ؛ و دست مرا به حكم خدا و قرآن قطع كرده است .
@raveshetamadoni
#نظام_حکمرانی_ولایی
پژوهشگران حکمرانی به طور فزایندهای متوجه میشوند که انواع معضلات و مشکلات شرور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی...که بوجود آمده است، ناشی از سبک حکمرانی (اعم از نگاه تقلیل گرایانه، نوع الگوی اداره...) کشورهای غربی و شرقی بوده است.
لذا این محققین می بایست به دنبال تغییر سیستمهای آینده (اجتماعی-فنی...) از طریق تغییر سبک های حکمرانی باشند.
در سبک #حکمرانی_ولایی، نظام حکمرانی می بایست شامل معناها، فرایندها، رفتارها و ساختارهایی باشد که با استفاده از منبع قرآن (علاوه بر عقل و تجربه) و توسط محققین حکمرانی و بمنظور #هدایت و #ولایت (سرپرستی، همبستگی، همدلی و همافزایی، هماهنگی) انواع نظامات (اقتصادی، اموزشی، سیاسی...) شکل گرفته در سیستم #امت_امامت اعمال گردد.
با توجه به اینکه اکثر آموزشهای نظامات حکمرانی بر رویکردهای مادی گرایانه، انسان گرایانه... تمرکز دارند، لذا سبک حکمرانی ولایی یک بینش بسیار مهم است.
با این حال، در عمل، فرآیند تحقق #نظام_حکمرانی_ولایی (مرتبه اول، دوم و سوم) معمولاً به طور کامل مفهوم سازی، کشف، تبیین، طراحی، اجرا و توسعه فراتوابع لازم بمنظور #هدایت و #سرپرستی انواع سیستم های پیچیده اجتماعی-فنی-زیست محیطی را فراهم نمی کنند.
این نتیجه، ناشی از توسعهنیافتگی #پایگاه_دانش لازم برای ایجاد فعالیتهای مفهوم سازی، کشف، تبیین، طراحی، اجراء و توسعه نظام حکمرانی به عنوان یک تلاش فعالیت انسانی به شیوه ای (داشتن الگو) منظم و عینی (امام خامنه ای: ارائهی یک #الگو به مردم جهان برای ادارهی خوب یک کشور) است.
لذا نیازمند راههای جدیدی برای توسعه این پایگاه دانش هستیم. بعنوان مثال :
اول، به رسمیت شناختن این که حوزه های دانشی فلسفه، علم، مهندسی، عمل، کلام، اخلاق و فقه #نظام_حکمرانی_ولایی میتواند با استفاده از #اصول علمی (بصورت عام) برای #هدایت و #سرپرستی همه مراحل حکمرانی سیستمها (نظامات) مورد نیاز باشد.
چنین اصولی میتوانند فرآیند #نظام_حکمرانی_ولایی را در مواجهه با پیچیدگی فزاینده هدایت و ولایت (عینی و ذهنی) سیستمهای مورد نیاز حل مسئله و فرآیندهای تحقق آن ها را، قویتر کنند.
دوم، ایجاد فراخوان تیم اقدام و پاسخ مثبت محققین برای استخراج اصول و تشکیل گروه های کاری در ذیل پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی"
با توجه به ضرورت داشتن #اصول علمی برای #هدایت و #سرپرستی انواع سیستم ها، لازم است نیاز به مجموعهای از اصول برای #هدایت و #سرپرستی نحوه مفهوم سازی، کشف، تبیین، طراحی، اجراء و توسعه فراتوابع لازم در سیستمهای فعالیت انسانی توسط پژوهشگراهای نظام حکمرانی نیز برجسته شود.
و از آنجا که #نظام_حکمرانی_ولایی به مثابه یک سیستم فعالیت انسانی در نظر گرفته میشود، حکمران ها هنگام گرد هم آمدن برای امکانپذیر کردن مهندسی و عمل انواع سیستم ها در مسیر تحقق #دولت_اسلامی و #جامعه_اسلامی، #سیستمهای فعالیت انسانی را تشکیل میدهند.
بنابراین، چنین سیستمهای فعالیت انسانی باید به عنوان سیستمها با دیگر حکمران ها، با سیستمهای هوش مصنوعی (دستیار حکمرانی)، با نرمافزارها (مثل اتوماسیون اداری)، با روشها، فرآیندها، مدلها، نظریهها و غیره تعامل داشته باشند.
با این حال، این مسئله زمانی بهتر خود را نشان می دهد که هنگام بروز مسائل مستحدثه جدید(فناوری های جدید سخت، تغییرات سبک زندگی، تغییرات تمدنی، مشکلات زیست محیطی...)سناریوهای بیسابقهای ایجاد میکند، زیرا در این موارد هیچ پیشزمینهای از "بهترین عمل(و مهندسی)ها" وجود ندارد.
در چنین مواردی، به دلیل فقدان مدلها و روشهای علمی مرتبط، نمیتوان با اطمینان به سؤالاتی در مورد چگونگی دستیابی به تطابق بین سیستمهای فعالیت انسانی مطلوب و نمونههای آن ها پرداخت.
این مشکل به دلیل سرعت فزاینده پیشرفت فناوری های نرم و سخت در عصر حاضر به طور فزایندهای رایج میشود .
در همین راستا در پروژه #راهنمای_پیکره_دانش_حکمرانی_ولایی اصول مفهوم سازی، کشف، تبیین، طراحی، اجراء و توسعه فراتوابع لازم و نظریههای بنیادینی که توضیح میدهند چرا و چگونه #نظام_حکمرانی_ولایی می بایست به وجود بیاید ، ارائه خواهد گردید.
@raveshetamadoni