eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
192 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕⭕⭕رای دیوان دادگستری اروپا علیه فیسبوک در پرونده حذف «محتوای غیرقانونی» دیوان دادگستری اروپا روز پنجشنبه ۳ اکتبر طی حکمی اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند به فیسبوک دستور دهند تا مطالب، عکسها و یا فیلم‌های منتشره روی این شبکه اجتماعی را حذف کند یا نمایش آنان را در دیگر نقاط جهان محدود سازد. biznews.ir/?p=13031
🔸دچار فومو هستید؟ حضور مداوم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جنبه حادی به خود بگیرد که به آن فومو (FOMO) می‌گویند. مخفف عبارت زیر است: Fear of missing out فومو یعنی ترس از دست دادن، ترس از نبودن در شبکه‌ها به این مفهوم که فرد گمان می‌کند اگر دائما کانکت و نباشند از همه چیز عقب می‌افتد. فومو یک بیماری است، بیماری دائما آنلاین بودن، بیماری نگرانی از دست دادن یک رویداد‌‌ و ترس از قافله عقب ماندن. دکتر شکر خواه
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
✍️ خط مشترک #مجاهدین_خلق و #آمدنیوز 💢 کانال رسمی سازمان مجاهدین خلق و کانال آمدنیوز با استفاده از محتوا و تیتر مشترک تلاش می‌کنند ماجرای #لردگان را به‌مثابه بحرانی برای امنیت ملی نمایش دهند. @medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحلیلگر تلویزیون لندنی "ایران اینترنشنال" در سودای کمرنگ شدن امسال! 🔸 غسان عاشور: به‌دلیل تظاهرات اعتراضی اخیر، امسال مراسم اربعین کوچکتر خواهد بود! هم راه شیعیان بغداد و مناطق شمالی عراق به‌سمت کربلا مسدود است و هم ایرانیان کمتری وارد عراق می‌شوند! ✍️ طبق آمار رسمی، میزان تقاضای ایرانیان برای ورود به خاک عراق جهت شرکت در مراسم اربعین، نسبت به سال گذشته بیش از چهار برابر افزایش داشته است.
♦ سوادرسانه‌ای نیاز پیش و بیش مسئولان و رسانه‌ها محورهای مهم مصاحبه خبرگزاری فارس با : 🔺سواد رسانه‌ای فقط نیاز مردم نیست بلکه مسئولان و رسانه‌ها، بیش و پیش از مردم باید سواد رسانه‌ای‌شان را افزایش دهند. 🔺با توجه به تولید و انتشار انبوه پیام‌ها از منابع متعدد، ناشناخته و غیرمسئول ضرورت دارد تا مردم صحت‌پیام‌های‌دریافتی از رسانه‌های مختلف را با عقل‌سلیم، منابع معتبر رسانه‌ای، سوابق منابع دریافتی انطباق دهند و در صورت ضرورت از نظر افراد و گروه‌های مرجع در مورد آن مطلع شوند. 🔺اگر مردم فهم درست و صحیح و برخورد فعال با پیام‌ها داشته باشند، تحت تاثیر پیام‌های بعضا نادرست و سیاسی و غیر واقعی فرستندگان پیام قرار نمی‌گیرند. 🔺سواد رسانه‌ای مردم نسبت به قبل افزایش یافته است؛ باوجوداین فهم و برخورد فعال آنها نسبت به رشد تکنولوژی‌های ارتباطی، رشد و تعدد وسائل ارتباط جمعی و پیچیدگی و تنوع و تعدد تاکتیک‌های پوشش رسانه‌ای و خبری رسانه‌ها، ناکافی است . 🔺 تعدد، تنوع و پیچیدگی تولید کنندگان و توزیع کنندگان پیام‌بیشتر شده و انگیزه آنها نیز نسبت به گذشته سیاسی و پیچیده تر شده است؛ در چنین شرایطی نیاز مردم به سواد رسانه ای بیشتر شده است. 🔺سوادرسانه‌ای خاص مردم عادی نیست؛ مسئولان هم به سوادرسانه‌ای نیاز دارند تا بتوانند در دام رسانه‌هایی که با هدف بهره‌برداری سیاسی، امیدزدایی، ناکارآمد جلوه دادن کشور ، افزایش تنش‌ها و غیرطبیعی‌جلوه‌دادن اتفاق‌های‌طبیعی به سراغشان می‌روند، نیفتند. 🔺مسئولان باید به حدی سواد رسانه‌ای داشته باشند که بتوانند از رسانه‌ها برای ارائه تصویر واقعی از کشور و طرح مشکلات و ارائه راهکار،حداکثری و درست استفاده کنند. 🔺درحال‌حاضر این فهم و برخورد فعال در بین مسئولان ناکافی‌است؛ به همین دلیل اغلب در زمین رسانه‌ها بازی می‌کنند و به جای اینکه خودشان برای ارائه تصویر واقعی از سازمان، نهاد و وزارت‌خانه‌شان از ابزار رسانه ای استفاده کنند، در دام رسانه های داخلی و یا خارجی قرار می‌گیرند. 🔺رسانه‌ها هم به سواد رسانه‌ای نیاز دارند اما از آن غلفت می‌کنند. 🔺به نظر می رسد رسانه‌ها آرایش رسانه‌ای موجود را نمی‌دانند و فهم درستی از اصول و تاکتیک ، مسایل کشور و همچنین رقیب‌ها و دشمنان و مخاطبان خود ندارند؛به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام انقلاب با اشاره به عملکرد رسانه‌های غربی می‌فرمایند کشور در محاصره تبلیغاتی قرار گرفته است و جوانان در شکستن این محاصره تبلیغاتی پیشتاز باشند.
📍آیا شبکه‌های اجتماعی ما را خودپسند کرده است؟ 🔹مهدی کاشفی‌فرد، دانشجوی دکتری ارتباطات: 🔻رسانه‌های نوین را می‌توان رسانه‌هایی دانست که در اختیار فردیت ما قرار گرفته است. حتی، فرهنگ‌هایی رفتاری که در فضایی مانند اینستاگرام شکل می‌گیرد، نیز، در جهت تقویت فردیت است؛ مانند عکس‌های Selfie که در آن، چیزی که اهمیت دارد، من هستم. اما، چنین فضایی، ما را چگونه تربیت می‌کند؟ آیا این فضا، آسیب‌های اخلاقی از جمله خودپسندی را نیز به همراه دارد؟ اگر بله، این خودپسندی تا کجا دامن‌گیر ما خواهد بود؟ بی‌تردید، وقتی کاربری به لحاظ روانی در فضای مجازی، فردیت خود را در خطر بیند، خود را محق می‌داند که از فردیت خود دفاع کند. 📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید: http://bashgah.net/go/sh2b/
📍نسلی که خاطره ندارد Peter Funt، nytimes: 🔻پژوهشگران معتقدند که دو شیوه‌ی اصلی برای دسترسی به خاطرات وجود دارد که عبارت‌اند از بازشناسی و یادآوری، بازشناسی فرایندی ساده‌تر و مطمئن‌تر است. بازشناسی به معنای تداعی شی‌ئی فیزیکی با موضوعی است که قبلاً آن را تجربه کرده یا با آن مواجه شده‌ایم. این تداعی و بازشناسی می‌تواند به این دلیل باشد که خاطرات ملموس از تمام پنج حس استفاده می‌کنند، محرک‌های هیجانی را برمی‌انگیزند و ما را به لحظه، مکان یا زمان باارزشی در گذشته منتقل می‌کنند. اندرو هاسکینز، استاد علوم اجتماعی در دانشگاه گلاسکو در کتاب جدیدش با عنوان «مطالعات حافظه‌ی دیجیتال» به این نتیجه می‌رسد که: «هرچند عکس‌ها، نامه‌ها و اشیاء دیگری که یادآور انسان‌ها و تجربه‌های گذشته هستند، از بین می‌روند و می‌پوسند، اما نگه داشتن آنها مانند حفظ کردن آن انسان‌ها و تجربه‌های خاطره‌برانگیز است.» اما یادگاری‌های دیجیتال به هیچ وجه چنین خاصیتی ندارند. 📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید: http://bashgah.net/go/lmqw/
سرقت اطلاعات بانکی کاربران بعد از درج آگهی در سایت‌های آگهی ترفند جدید مجرمین سایبری دریافت هزینه ثبت آگهی شیوه مجرمان سایبری برای به دام انداختن کاربران به درگاه‌های بانکی فیشینگ است.  ثبت آگهی در اینگونه سایت‌ها رایگان است و فقط در مواردی که کاربر نیاز به افزایش بازدید و یا خدمات ویژه داشته باشد تنها از طریق ابزارهای درون برنامه و از طریق درگاه‌های بانکی با دامنه shaparak.ir پرداخت هزینه انجام می‌شود. کاربران سایت‌های فروش اقلام دست دوم توجه داشته باشند به دلیل اینکه شماره تلفن همراه در سایت‌های ثبت آگهی ثبت می‌شود، مراقب باشند که قربانی افراد تبهکار نشوند.
🔻 مقالات ارایه شده در (اخلاق فناوری اطلاعات) نگارش دوم: ✅ موضوع : زندگی تزئینی (ویرایش شده)در فضای مجازی ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای ــ هر یک از ما کم یا زیاد، بخشی از زندگی خود را در فضای مجازی در معرض دید دیگران قرار می‌دهیم و بخشی را نه. این کار از نظر اخلاقی درست است یا نه؟ چرا؟ چه تبعاتی دارد؟ در شرایطی که دچار بحران نمایشی شدن زندگی روزمره از طریق شبکه‌های اجتماعی هستیم و از شام‌خوردن تا سفر رفتن و هدیه گرفتن‌هایمان را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش می‌گذاریم، باید نگران حاد شدن مسئله «نمایشی شدن زندگی» باشیم و از خود سوال کنیم هدف از نمایش حوزه‌های مختلف خصوصی و عمومی‌ در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ این نمایش تا کجا مجاز، معقول و طبیعی است؟ نمایشی شدن زندگی روزمره چه آسیبی دارد؟ چرا علاقه‌مند به انعکاس زندگی خود در شبکه‌های اجتماعی هستیم؟ جدای از مباحث مربوط به حفظ حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی و مخدوش نمودن این مرز توسط خود کاربران، در بعد اخلاقی بودن یا نبودن آن باید یادآور شد وقتی کاربران برای به نمایش گذاشتن زندگی خود در فضای باز شبکه‌های اجتماعی کنشگری می‌کنند، گاهی مجبورند نقش بازی کنند و به گونه‌ای متفاوت از آن‌چه هستند، خودشان را نشان دهند. این بعد موجب ترویج تظاهر، ریاکاری و گاها خودنمایی و ترویج خودپسندی می‌شود که هر یک از این خصوصیت‌ها در آموزه‌های اخلاقی، محل اشکال هستند. به رخ کشیدن چند برش کوچک از زندگی در فضای مجازی موجب ایجاد رقابت برای سوق پیدا کردن به سمت مصرف‌گرایی و حتی در پاره‌ای موارد سطحی‌نگری میان کاربران می‌شود. جمله معروفی هست که می‌گوید زندگیِ کراپ‌شده‌ی دیگران را با زندگیِ کراپ‌نشده‌ی خودن مقایسه نکنید.، حسرت نخورید و در چاله یخی این فضا گرفتار نشوید که چرا دیگری اینگونه است و من نیستم. از تبعات این نمایش روزمرگی، اول از همه نقض حریم‌خصوصی خودمان به دست خودمان است آنهم بدون اینکه حواسمان باشد. دوم اینکه افراد در رقابتی عبث بر سر روالی خواهند افتاد که جز هدر رفت انرژی و افسردگی نتیجه ای دربر ندارد. این اثرات منفی در پلتفورم‌هایی همچون اینستاگرام که مبتنی بر تصویر هستند بیشتر بروز و ظهور دارد و شاید برای همین بوده که فیس‌بوک پروژه آزمایشی حذف لایک از پلتفرم این شبکه اجتماعی را در استرالیا نیز اجرایی کرد و مدتی پیش نیز شایعهٔ سربسته‌ای پراکنده شد که می‌گفت توییتر می‌خواهد لایک را کنار بگذارد. کاربران اعتراض کردند. "شان پارکر" نخستین مدیر فیسبوک، این شبکهٔ اجتماعی را «» نامیده است که برای «بهره‌برداری از ضعفی در روان انسان» طراحی شده است و این است واقعیت شبکه های اجتماعی و طراحی‌شان؛ بهره‌برداری از ضعف‌های درونی کاربران برای کسب درآمد. تلاش دیوانه‌وار کاربران برای قرار گرفتن در قالب کلیشه ساخته شده از بدن و زیبایی نیز تا جایی پیش رفت که اینستاگرام اعلام کرد محدودیت بیشتری را در انتشار مطالب مربوط به رژیم‌های غذایی، لاغری و جراحی‌های زیبایی اعمال می‌کند. این محدودیت‌ها شامل حال فیسبوک، مالک اینستاگرام هم خواهند شد. البته ویژگی ذاتی رسانه‌های عکس محور، همین کارکرد است اما شاید بتوان گفت از دیگر آسیب‌های این نمایشی شدن این است که عکس‌محورها معمولا قربانگاه زمان هستند و به افزایش تعداد کمک می‌کنند. تلاش‌ و رقابتی دیوانه‌وار برای دیده شدن، لایک شدن، متفاوت به نظر رسیدن و نمایش آنچه دوست داریم باشیم و فاصله با آنچه هستیم در اینستاگرام در جریان است. این تلاش را به آب و آتش زدن خود برای ارضای حس کنجکاوی دیگران و کمک به آنها برای سرک کشیدن در زندگی خود باید دانست. کار تا جایی پیش رفته است که مدونا خواننده آمریکایی پاپ در مصاحبه با نشریه Sun گفته بود شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام به وجود آمده‌اند که فقط به کاربران حس بد بدهند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند جنبه‌های منفی را برجسته کنند، حس ناخشنودی از بدن را القا کنند. شما گرفتار مقایسه خودتان با دیگران می‌شوید. به اعتقاد من اینستاگرام موجب می‌شود که درباره خودتان حس ناخوشایندی داشته باشید. سلنا گومز نیز با 152 میلیون فالور گفته که اپلیکیشن اینستاگرام را از روی گوشیش پاک کرده چون این برنامه به سلامت روحیش آسیب می‌زند و باعث افسردگیش شده است. شبکه های اجتماعی جذاب اما ویرانگر هستند البته اگر حواسمان نباشد.
👪 17مهر؛ روز «کودک، رسانه و ارتباطات» 📺همراه با کودکان فیلم ببینید و تلویزیون تماشا کنید! چون: 🔅یادگیری کودکان در تعامل با انسان ها اتفاق می افتد. پژوهش ها نشان می دهد وقتی کودک درحال تماشای یک برنامه آموزشی است و والدین او را همراهی می کنند و گاهی مسئله را برای او تسهیل می کنند، یادگیری او چندین برابر می شود. 🔅کودک تماشای فعالانه را می آموزد. تماشای فعالانه یعنی اینکه هر پیامی به او می رسد را پردازش می کند، درباره آن فکر می کند و با خودش گفتگوی ذهنی خواهد داشت. وقتی همراه کودک فیلم تماشا می کنید او کم کم می آموزد که می تواند از فیلم ها چیزهای زیادی بیاموزد، برخی پیام ها را رد کند و اینکه در دریافت پیام، فعالانه مشارکت کند. پس حین تماشای فیلم از او سوال بپرسید، تجربیات تان را بگویید و درباره درست بودن یا نبودن پیام با او وارد گفتگو شوید. 🔅نیاز نیست حتما همان زمان فیلم دیدن، گفتگویتان به نتیجه برسد. گفت وگوهایی که پایان آن باز است ذهن کودک را مشغول می کند و کودک را وادار به تفکر می کند. نقش همه چیز دان را برای او بازی نکنید. خیلی وقت ها از او بخواهید خودش پاسخ را پیدا کند و با شما در میان بگذارد.
⚠️ این مفصل‌ترین گزارشی است که در مورد موج ارائه شده است. در گزارش زیر به شما خواهیم گفت: ⭕️ اولين منابع منتشركننده‌ی خبر در توییتر و تلگرام و اینستاگرام کدام حساب‌های کاربری بودند؟ ⭕️ ماجرا کی فوتبالی شد؟ ⭕️ نام کامل سحر خدایاری را چه کسی و در کدام شبکه‌ی اجتماعی افشا کرد؟ ⭕️ چه کسی و در کجا برای اولین بار از استفاده کرد؟ ⚪️ خبر درگذشت سحر خدایاری را چه کسی و در کدام بستر منتشر کرد؟ ⚪️ چرا و از کجا ترند شد؟ ⚪️ چرا ترند شد؟ ⚪️ چرا عکس یادگاری استقلالی‌ها جنجال به همراه داشت؟ 🔵 آمار مطالب منتشرشده در مورد در بسترهای توییتر، تلگرام، اینستاگرام و خبر به تفکیک! 🔵 ترین‌ها در ماجرای دختر آبی! 🔵 بررسی مقایسه‌ای استفاده‌ی کاربران از ایموجی‌ها در موضوعات دختر آبی و عفو محمدعلی نجفی! 🔵 واکنش‌های سیاسیون، سلبریتی‌ها و چهره‌های بین‌المللی! ⚠️ باصرف تنها ۵دقیقه، از همه‌ی آنچه رخ داده باخبر شوید. برای یافتن پاسخ همه‌ی این سوال‌ها به لینک زیرمراجعه کنید و‌ گزارش تفصیلی را دربلاگ دیتاک بخوانید. https://bit.ly/30SrRFR
دیوارنگاره میدان ولیعصر دیگر تنها یک بیلبورد نیست. خودش به تنهایی شده است یک #رسانه. تابلو میدان ولیعصر نمود یک کار تر و تمیز گروهی است. نمود یک فرایند #برنامه_سازی جدی و علمی است. از نیازسنجی تا اجرا. تابلو میدان ولیعصر به اندازه یک اداره کل تبلیغات اسلامی می ارزد و بلکه چندین برابر آن اثر دارد. #الحسین_یجمعنا #تصویر_رسانه