⚠️ این مفصلترین گزارشی است که در مورد موج #دختر_آبی ارائه شده است. در گزارش زیر به شما خواهیم گفت:
⭕️ اولين منابع منتشركنندهی خبر در توییتر و تلگرام و اینستاگرام کدام حسابهای کاربری بودند؟
⭕️ ماجرا کی فوتبالی شد؟
⭕️ نام کامل سحر خدایاری را چه کسی و در کدام شبکهی اجتماعی افشا کرد؟
⭕️ چه کسی و در کجا برای اولین بار از #دختر_آبی استفاده کرد؟
⚪️ خبر درگذشت سحر خدایاری را چه کسی و در کدام بستر منتشر کرد؟
⚪️ #دروغ_دختر_آبی چرا و از کجا ترند شد؟
⚪️ #دربی_دختر_آبی چرا ترند شد؟
⚪️ چرا عکس یادگاری استقلالیها جنجال به همراه داشت؟
🔵 آمار مطالب منتشرشده در مورد #دختر_آبی در بسترهای توییتر، تلگرام، اینستاگرام و خبر به تفکیک!
🔵 ترینها در ماجرای دختر آبی!
🔵 بررسی مقایسهای استفادهی کاربران از ایموجیها در موضوعات دختر آبی و عفو محمدعلی نجفی!
🔵 واکنشهای سیاسیون، سلبریتیها و چهرههای بینالمللی!
⚠️ باصرف تنها ۵دقیقه، از همهی آنچه رخ داده باخبر شوید. برای یافتن پاسخ همهی این سوالها به لینک زیرمراجعه کنید و گزارش تفصیلی را دربلاگ دیتاک بخوانید.
https://bit.ly/30SrRFR
دیوارنگاره میدان ولیعصر دیگر تنها یک بیلبورد نیست. خودش به تنهایی شده است یک #رسانه. تابلو میدان ولیعصر نمود یک کار تر و تمیز گروهی است. نمود یک فرایند #برنامه_سازی جدی و علمی است. از نیازسنجی تا اجرا. تابلو میدان ولیعصر به اندازه یک اداره کل تبلیغات اسلامی می ارزد و بلکه چندین برابر آن اثر دارد.
#الحسین_یجمعنا
#تصویر_رسانه
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔷️🔷️🔷️«ملی سازی فضای مجازی» در برابر «کاپیتولاسیون در فضای مجازی»
جاویدنیا: در فضای مجازی اسیر کاپیتولاسیون شده ایم
fna.ir/dc0bal
@Dr_Javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
♦️مجازات منتشرکنندگان اخبار دروغ تشدید میشود!
🔹سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور از تشدید مجازات منتشرکنندگان اخبار دروغ در رسانه ها و فضای مجازی خبر داد.
🔹جواد جاویدنیا به مدیران کانال ها و صفحات در رسانه های اجتماعی هشدار داده و گفته انتشاردهندگان اخبار کذب اعم از اینکه خود فرد تولیدکننده خبر باشد یا خبر کذب تولیدشده دیگران را منتشر کند، دارای مسئولیت قانونی هستند.
https://www.irna.ir/news/83505556
@Dr_javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔴🔴🔴جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی نیز در این نشست گفت: بر اساس بررسیهای صورت گرفته و آمارهای ارائه شده از نهادهای مربوطه، ۲۵ میلیون کاربر اینترنتی در کشور زیر ۱۸ سال بوده و فقط ۲۰ درصد محتوای موجود مناسب این دسته از کاربران است.
http://www.ostan-es.ir/index.aspx?page_=news&lang=1&tempname=mainshow&sub=0&PageID=64028&PageIDF=159&BlockName=tool_news_sample_maintab_block1525
@Dr_Javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
♦️♦️♦️در گفتگو با میزان: دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر #رفع_فیلتر_تلگرام را تکذیب کرد♦️♦️♦️
#فیروزآبادی_دبیر_شورای_عالی_فضای_مجازی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی #خبرگزاری_میزان؛ در مورد اظهارنظر منتشر شده از قول وی پیرامون رفع فیلتر تلگرام اظهار کرد: کل خبر منتسب به اینجانب در مورد رفع فیلتر تلگرام جعلی و ساختگی است.
وی با اشاره به این موضوع تاکید کرد: من هیچ گونه مصاحبهای در این مورد نداشته ام.
www.mizanonline.com/fa/news/557366
@Dr_javidnia
هدایت شده از دادسرای ارشاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازداشت عوامل «مصاحبه جنسی از کودکان» به دستور دادسرای ارشاد
انتشار این کلیپ که در آن مصاحبهکننده از کودکان سوالات جنسی پرسیده بود، باعث آزردگی خاطر بسیاری از خانوادهها و درخواستهای متعدد به سامانه دادسرای ارشاد تهران برای پیگیری مسئله شده بود.
عوامل تهیه این مصاحبه، به دستور دادسرا و توسط پلیس اطلاعات و امنیت تهران بازداشت شدند.
دادسرای ارشاد
حامی خانواده
@Dadsara_Ershad
♨️رسانه ها چگونه خبررسانی می کنند؟
مخاطب هوشمند نمی گوید رسانه ها دروغ می گویند، او می داند رسانه ها همه واقعیت را نمی گویند.
📝چند روشی که رسانه با استفاده از آن خبررسانی می کند:
💠برجسته سازیبرجسته سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانهها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب میشود.
این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده آنها از این طریق به مردم دیکته میکنند که به چه موضوعاتی و چگونه بیندیشند. رسانه ها از میان همه مطالب و اخبار، برخی مسائل را برجسته تر می کنند؛ این در حالی است که در واقعیت ممکن است آنقدر هم مهم نباشد.
1️⃣ رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند.
2️⃣ تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند.
🔅«دروازه بانی خبر»: در این روش رسانه ها، همه چیز را نمی گویند، بلکه برخی مسائل را که با راهبردهای آنها هم خوانی دارد، پخش و منتشر می کنند.
🔅«چارچوب سازی»: در این روش رسانه ها چارچوبی مفهومی برای مخاطب می سازند که همه مسائل را در آن قالب برای مخاطب تفسیر می کنند. به این ترتیب مخاطب پس از مدتی با رسانه «هم تحلیل» می شود و از آن چارچوب فکری- معرفتی به دنیا نگاه می کند.
#معصومه_نصیری
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران
قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران:
شاهد بزرگترین سانسور رسانهای دنیا در قبال راهپیمایی اربعین هستیم
وی اضافه کرد: بارها شنیده ایم که رسانه باید «بی طرف» باشد. رسانه باید منعکس کننده دقیق وقایع باشد، سانسور نباید جایگزین شفافیت شود و ... اما پیاده روی اربعین حسینی به عنوان بزرگترین اجتماع انسان ها هر سال با شکوه تر برگزار می شود اما گویا رسانه های مطرح دنیا که کوچکترین رخداد مناقشه آمیزی درباه اسلام و مسلمانان را از نظر دور نمی دارند، به راحتی چشم بر روی این حرکت عظیم می بندند و این یعنی بزرگترین سانسور رسانه ای دنیا.
وی بیان کرد: رویداد میلیونی پیاده روی اربعین به طور مطلق توسط بسیاری از رسانه های دنیا سانسور می شود. سانسور مطلق یعنی خط بطلان بر تمام ادعاهای شفافیت، گردش آزاد اطلاعات، ضمن آن که امسال با شیطنت هایی با هدف ایجاد ناامنی در عراق جهت تحت تاثیر قرار دادن این تجمع عظیم شیعیان هستیم که قطعاً اثری بر عاشقان امام حسین(ع) ندارد و پیاده روی اربعین با شکوه هر چه بیشتر برگزار می شود.
✍️متن کامل مصاحبه خبرگزاری حوزه با معصومه نصیری ـ قائم مقام انجمن سواد رسانهای ایران را در لینک زیر بخوانید:👇
http://www.hawzahnews.com/news/867051/
سواد رسانه و روانشناسی
پشت صحنه سینما
آشنایی با چند مفهوم
🔻«رسانهها ساختگی و سازهای» هستند:رسانهها دنیایی رابه نمایش میگذارند که اگرچه حقیقی به نظر میرسد، اما ازیک نگاه گزینش شده آن را در معرض دید قرار میدهند.
🔻«رسانهها واقعیت رابازسازی میکنند»:میان شیوه ارائه وقایع بوسیله رسانهها و شیوه درک آن از سوی مصرفکنندگان، رابطه قطعی و معناداری وجود دارد.
🔻«محصولات رسانهای اهداف تجاری دارند»:هرنوع درک واقعی ازمحتوای رسانهها را نمیتوان از زمینه اقتصادی و ضرورتهای مالی محرک صنعت رسانهها جدا دانست.
🔷پیام ها معصوم نیستند ومحصول نهایی یک رسانه الزاما آینه دنیایی که آن را پوشش می دهند، نیست وممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریف شده ای ازآن باشد.
🎬پشت صحنه نبردنهایی درفیلم اونجرز۴
#سوادبصری، #سوادرسانهای
⭕️فیسبوک همچنان بزرگترین اجتماع مجازی در دنیا
آمارها نشان می دهد فیسبوک با دارا بودن بیش 2.3 میلیارد کاربر فعال همچنان محبوب ترین شبکه اجتماعی و بزرگترین اجتماع انسانی در دنیاست و این بدین معناست که در حدود 2 برابر جمعیت چین، پرجمعیت ترین کشور دنیا کاربران فعال دارد و از این روست که درآمدهای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی با رشدی انفجار گون روبرو است به طوری که تنها در آمریکا به 35 میلیارد دلار در سال می رسد.
پس از فیسبوک شبکه های اجتماعی واتس اپ، پیامرسان مسنجر، وی چت، اینستاگرام، پیامرسان چینی QQ، شبکه اجتماعی چینی Qzone، شبکه ویدیوئی چینی TikTok، شبکه اجتماعی میکرو بلاگینگ چینی Weibo، وبسایت اجتماعی خبری Reddit و توئیتر به ترتیب محبوب ترین و پر کاربر ترین شبکه های اجتماعی در دنیا هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️استفاده از تکنیک اقناعی مقایسه
بنز و پراید
⭕️ترفندهای رسانه ای در نا آرامی های عراق
💢 ایران و عراق مگر با هم نجنگیدند
🔺یکی از ابتداییترین سنگاندازیهایی که رسانههای بیگانه در هردو کشور مطرح کردهاند، این است که مگر شما با همدیگر نجنگیدهاید و بسیاری از عزیزانتان را در این مسیر از دست ندادهاید؟ پس چرا باید یکدیگر ارتباط داشته باشید؟
🔺آنها بیان نمیکنند که دشمنی ایران با بعثیهایی بود که یک دنیا را در حمایت خود داشتند، و نه این افرادی که جانانه از زائران اربعین میزبانی میکنند و «حبالحسین_یجمعنا» را معنا میکنند. حتی در همان زمان جنگ هم بسیاری از عراقیها به صف جبهههای ایرانی پیوستند و با حزب بعث جنگیدند.
💢حضور نیروهای خارجی
🔺امسال و در میانه اعتراضات عراق، شایعهای مبنی بر حضور نیروهای ایرانی برای سرکوب اعتراضات در برخی رسانهها منتشر شد. این شایعات، در حجم گسترده توسط رسانههای ضدانقلاب پوشش داده شد.
💢شایعه حیثیتی برای برانگیختن تعصب دینی
🔺یکی از مهمترین شایعات و حربههایی که بارها و بارها برای نفرت افکنی بین مردم ایران و عراق منتشر شده، موضوع سوءاستفاده جنسی است. این رسانهها که میدانند این موضوعات جزو خطوط قرمز شیعیان محسوب میشود، مدام روی این موضوع خبرسازی میکنند. مثلا سال گذشته مدعی شدند زنان مشهدی به مردان عراقی خدمات جنسی ارائه میدهند؛ شایعهای که سروصدای زیادی به پاکرد اما خیلی زود دروغ بودن آن معلوم شد.
✍️بخش یک از سه
#سواد_رسانه_ای
⭕️ترفندهای رسانه ای در نا آرامی های عراق
✍️بخش دو از چهار
💢در اقدامی مشابه و همزمان، روزنامه سعودی "الشرق الاوسط" در ایام اربعین سالهای گذشته برای ایجاد اختلاف بین ملتهای ایران و عراق، خطر تعرض جنسی به زنان عراقی توسط ایرانی را مطرح میکرد.
🔺بیبیسی به تازگی نیز سعی کرده با یک مطلب موهن، ضربه خودش را در آستانه اربعین به شیعیان بزند و نشان دهد که مشکل اصلیاش نه مردم ایران و نه مردم عراق بلکه تمام شیعیان است؛ بیبیسی به منظور برانگیختن احساسات مردم، ادعا کرده که روحانیون شیعه ،دختران نوجوان حتی ۹ ساله را در ازای پول به صیغه مردان درمیآورند.
💢انداختن مشکلات به گردن کشور همسایه
🔺یکی از ترفندهای مورد استفاده در اعتراضات اخیر عراق این بود که جمهوری اسلامی را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی در عراق معرفی کنند.
💢البته این فضاسازیها بیسابقه نبود و از سالهای قبل کلید خورده بود. بیبیسی فارسی که تقریبا تمام اخبار مربوط به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی اربعین را سانسور میکند، سال گذشته ناگهان گزارشهایی درباره اربعین منتشر کرد؛ اما به چه شکل؟ این رسانه دولتی انگلیس سعی کرد تا القا کند این راهپیمایی عظیم، اقتصاد عراق را دچار اختلال میکند.
💢تاکتیک انداختن مشکلات به گردن کشور همسایه، موضوعی بوده که بارها در ایران دربارهاش شایعه ساخته شده؛ از ارسال آب رایگان به عراق تا خروج دلار به این کشور همسایه.
🔺شبکه تلویزیونی «منوتو» حتی شایعه کرد که کمکهای مردم به کمیته امداد خمینی(ره) هم خرج زنان بیسرپرست عراقی میشود، درحالی که بعدا مشخص شد ریالی از کمکهای مردم یک شهر در شهر دیگر خرج نمیشود چه برسد کشور دیگر. و این شعبه کمیته امداد در عراق بود که کمکهای مردم عراق را برای زنان بیسرپرست هزینه میکرد.
✍️بخش دو از چهار
#سواد_رسانه_ای
⭕️ترفندهای رسانه ای در نا آرامی های عراق
✍️بخش سه از چهار
💢القای نمکنشناسی طرفین
🔺برداشتهایی که گاهی اوقات برخی از عراقیها نسبت به اقدامات جمهوری اسلامی دارند ناشی از عدم اطلاع کامل آنان از یک رویداد است. اتفاقی که بارها بهشکل تعمدی از سوی برخی رسانههای ضدانقلاب هدایت میشوداست. آنها با تقطیع سخنان رهبران مسئولان سیاسی بارها سعی کردهاند نشان دهند که دو ملت در کنار هم قرار ندارند؛ هرچند که نباید از این موضوع غافل شد که هنوز بازماندههای بعثی و دلدادگان آمریکایی هم در عراق حضور دارند و به دنبال کوچکترین بهانهها برای آشوبآفرینی هستند.
ترفندهای به کار رفته در رسانههای معاند در فضای اعتراضات عراق هم کاملا شبیه همان ترفندهایی است که در ایران به کار گرفته بودند.
💢استفاده از تصاویر آرشیوی
🔺در روزهای اعتراضات اخیر، تصویری از آتش زدن پرچم ایران در عراق منتشر شد. اما بررسی این خبر نشان میدهد که اصلا این عکس ربطی به اعتراضات اخیر عراق ندارد. این تصویر مربوط به اعتراضات سال گذشته بوده که بعضی رسانهها سعی کردهاند با بازنشر و البته بزرگنمایی آن در ایام پیادهروی اربعین، روابط دو ملت را تحتالشعاع قرار داده و تیره کنند.
مشابه همین ترفند در ایران هم رخ میداد، تصویری که ادعا میشد مربوط به اعتراضات مردادماه است ولی افراد در تصویر کاپشن و لباس زمستانی داشتند.
از این تصاویر، به منظور گسترده نشان دادن اعتراضات و افزایش حساسیت جامعه و ایجاد عکسالعملهای شدید استفاده میشد.
💢عکس فوتوشاپی
🔺در روزهای اخیر، رسانهها و اکانتهایی که به دنبال افزایش تنشها در عراق هستند، به دستکاری در تصاویر پلاکاردهای مورد استفاده قرار گرفته در تجمعات گذشته روی آوردند.
💢این کار، یکی از ترفندها برای بحرانی کردن آشوبهاست که در آن، شعارهای تند جایگزین متن واقعی بر روی پلاکاردهای موجود در دست تظاهرکنندگان میشود. وجود این شعارهای تند، به تحریک عواطف هر دو گروه موافق و مخالف اعتراضات میانجامد و آتش آشوب را شعلهورتر میکند.
✍️بخش سه از چهار
#سواد_رسانه_ای
⭕️ترفندهای رسانه ای در نا آرامی های عراق
✍️بخش چهار از چهار
⭕️استفاده از عکس مکانی دیگر برای مکان دیگر به جهت گسترده کردن اعتراضات
🔺برخی رسانههای عراقی نیز تصاویر درگیریهای بغداد را به جای نجف منتشر کردند و حتی به دروغ اعلام کردند که در نجف حکومت نظامی شده تا بتوانند درگیری ها را گستردهتر کنند.
در واقع، رسانههای آشوبطلب به منظور تسری اعتراضات به شهرهای دیگر، سعی میکنند تصاویر جعلی از اعتراض در این شهرها منتشر کنند تا به مخاطبانی که امکان دسترسی به آن موقعیت فیزیکی را ندارند القا کنند که ناامنی در همه جا گسترده شده. این قبیل شایعات، بالاخص در ایام نزدیک به پیادهروی اربعین بیشتر شده و مدام شایعاتی درباره شهرهای اصلی مسیر راهپیمایی (کربلا و نجف) منتشر میشود.
در جریان اعتراضات ایران نیز از تصویر یک اعتراض برای چند شهر استفاده میکردند تا شهرهای بیشتری از ایران را بهعنوان صحنه درگیری معرفی کنند.
✍️بخش چهار از چهار
این چهره غیث التمیمی، یکی از صحنه گردانان اصلی توئیتری در اغتشاشات فعلی و از فعالین ضد مرجعیت است
و شخصی که کنارش نشسته همسرش «یوسی کبرفارسر» رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل است!
اغتشاشات اخیر عراق سرمنشا صهیونیستی، سعودی دارد و به هیچوجه مورد قبول مردم عراق نیست
#جنگ_رسانه_ای
⭕️رسانه و آنچه در نگاه مخاطب ثبت می کند
💢آن هایی که نمی بیینند و آن هایی که دیده نمی شوند این قدرت رسانه است
#جنگ_رسانه_ای
#سواد_رسانه_ای
📍چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم؟
🔻بسیاری از رفتارها در ما تبدیل به عادتهایی شدهاند که کنار گذاشتن آنها کار آسانی نیست. چرا این اتفاق میافتد و ذهن ما چه نقشی در این میان دارد؟ آیا میتوان با فهمیدن آن، خود را به کتاب خواندن عادت بدهیم؟ تماشا کنید.
#فیلم
📌نسخه با کیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/bo71/
وضعیت استفاده ایرانیها از اینترنت
گزارش مرکز آمار ایران:
🔹۵۹ درصد از افراد با سن کمتر از ۱۵ سال و ۸۵ درصد افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله و همچنین بیش از ۷۳ درصد از افراد ۲۵ تا ۴۹ ساله در ایران از اینترنت استفاده میکنند. #فناوری
زیرمتن (conText)
توسط تولیدکننده به کمک فنون رسانه ای رمزگذاری و توسط مخاطب بسته به دانایی و توانایی وی رمزگشایی می شود.بعبارت ساده تر زیرمتن همان پیامی که در پشت متن بصورت پنهانی و نهان ارائه شده تا مفهوم متن را کاملتر کند
در اغلبِ موارد اکتفاکردن به خودِ متن برای فهمِ تمام جنبههای آن کارساز نخواهد بود، بنابراین، پای حوزۀ دیگری خارج از متن یعنی «زیرمتن » نیز به حوزۀ مورد بررسیِ ما باز میشود. زیرمتن به بسترِ ادبی، هنری، سیاسی، تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی یا شخصیِ (مربوط به زندگیِ شخصیِ مؤلف و خالقِ اثر) متن گفته میشود که همواره باید به آن توجه داشت. دانستنِ اینکه آثارِ شکسپیر در چه دورۀ تاریخیای خلق شدهاند، از فرهنگِ کدام سرزمین رشد کرده و الهام گرفتهاند، خودِ شکسپیر چه نوع زندگیای داشته، در کدام مکتب و جریانِ ادبی رشد کرده و از چه استادانی تأثیر گرفته و مناسباتِ اجتماعی و سیاسیِ آن دوره چگونه بوده است، همگی، برای فهمِ کاملِ آثارِ او و دلیلِ ماندگاری و تأثیرگذاریِ این آثار لازماند.
فرامتن (paraText)
فراتر از ساختار رسانه و خارج از خواست و اراده تولیدکننده و مصرف کننده پیام است و به فرهنگ، وضعیت زمانی و مکانی و عناصر بیرونی پیام برمی گردد.
فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه و آنها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم .
برای مثال شنیدن موسیقی سریال مختارنامه یا یوسف پیامبر برای کسانی که قبلا این سریالها را تماشا کرده اند حس و حال خاصی می دهد ولی برای کسانی که قبلا این سریالها ندیده اند چنین حس و حال برایشان بی معنی است.
📗در بخشی از پیشگفتار کتاب «نقش رسانه و مطبوعات در پیشگیری از جرم» می خوانیم :
در این کتاب، جهت تعیین چگونگی دخالت رسانهها در پیشگیری از ارتکاب بزهکاری، انواع برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت کیفری و غیر کیفری مورد ارزیابی قرار گرفت. این کتاب بیانگر این است که رسانه های جمعی با ايفاي نقش اطلاع رساني و ترويج الگوهاي زندگي سالم در پیشگیری و کاهش جرایم تاثیر دارند و برنامه های رسانه های جمعی در پیشگیری از وقوع برخی از جرم ها تاثیر مثبت و در برخی از جرم ها تاثیر منفی دارد.
پيشگيري از جرم و مباحث مطروحه در آن از ديدگاه جرم شناسي، هميشه از جمله مباحث بسيار مهم و رايجي بوده كه هيچ گاه مورد بي اعتنايي و فراموشي جرم شناسان، جامعه شناسان، روان شناسان و به طور كلي علم سياست جنايي و جامعه شناسي جنايي قرار نخواهد گرفت. چرا كه از زماني كه بشر به دنياي مادي پا در عرصه حيات گذاشته همواره انحرافات، كج روي از معيارهاي مناسب، تباهي ها و جرائم را با طعم تلخ آنها چشيده است. با وجود اين همه تدابير و اقداماتي كه به ذهن بشر، براي تقابل و رويارويي با آنها خطور كرده و توفيق اجراي آنها را يافته نمي توان به هيچ وجهي رشد جرائم و انحرافات كه همواره نسبت به ميزان اقدامات پيشگيرانه كه بيشتر از نوع مجازات بوده، را مورد انكار قرار داد. بنابراين امروزه وقتي از پيشگيري از جرم سخن گفته مي شود، مقصود از آن مجموعه فعاليت ها و تدابيري است كه از پايه و اساس مانع وقوع جرم و فعاليت يافتن انديشه جنايي مي شود و با ريشه ها و علل پيدايي جرم مبارزه مي كند. بيان ديگر بزه در جرم شناسي هر فعل و ترك فعل زيا ن آور فردي يا گروهي و رفتار ضد اجتماعي و انساني است كه مغاير شئون انساني و مخل نظم اجتماعي باشد؛ ولو در قانون مجازات نيامده باشد، براي آن مجازات و با اقدامات تأمينى و تربيتي پيش بيني نشده باشد «خشکاندن ریشه های بزه از طریق تأثیر بر فردی که از خود گرایشهای بزهکارانه» نشان می دهد یا تاثير بر محیط یکی از قدیمی ترین رویاهای بشر است. نقش رسانههاي همگاني در انتقال آموزههاي زندگي جمعي به مخاطبان و پیشگیری از جرم مورد تصديق نظريهپردازان علوم اجتماعي قرار دارد. صاحبنظران و پژوهشگران جرمشناسي نيز به نوبه خود با تبيين نظري يا بررسي موردي رابطه جرم و رسانه، از دو منظر جرمخيزي يا پيشگيري از وقوع جرم به اين موضوع پرداختهاند. با توجه به این که در دیدگاه های ارائه شده از سوی نظریه پردازان در پیشگیری یا جرم خیز بودن رسانه های جمعی اختلاف نظر وجود دارد لذا در این کتاب «نقش رسانه و مطبوعات در پیشگیری از وقوع جرم» با آگاهی از نارسائی های احتمالی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
✍️دکتر علیرضا برنجی باقری
🚦چرا امثال «سحر تبر» مهم هستند؟
⛔️ دستگیری دختر جوانی به نام فاطمه خ. مشهور به #سحر_تبر مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. در خبر آمده است: «او بهواسطه عملهای متعدد زیبایی و گریمهای مشمئزکننده و هنجارشکن، اقدام به جذب فالوور در حساب اینستاگرام خود میکرد».
🔸از بازداشت او ذوقزده نیستم، در مورد مسائل قانونی و حقوقی این ماجرا سوادی ندارم و نمیدانم آیا میشود کسی را به خاطر این اقدامات دستگیر کرد یا نه، اما از آنجائیکه بازداشت یک دختر جوان همواره با خودش نوعی مظلومیت همراه میآورد از منظری دیگر به این ماجرا ورود میکنم که «چرا سحر تبر مهم است»؟
✍ #احسان_محمدی
متن کامل را اینجا بخوانید
👇
https://www.asriran.com/fa/news/692293
🚦خیلی مراقبید ردپایی در #اینترنت باقی نگذاريد؟ بیهوده تلاش نکنيد! آنها، خیلی بیشتر از چیزی که فکر میکنید، دربارۀ شما میدانند
🔸شاید بین اطرافیانتان کسانی را دیده باشید که خیلی مراقباند هیچ ردّی از #اطلاعات_شخصی خود روی اینترنت نگذارند. این افراد سمت شبکههای اجتماعی نمیروند یا، اگر بروند، محتاطانه مطلب پست میکنند. آنها هیچ اطلاعاتی در مورد زندگی شخصیشان به اشتراک نمیگذارند و کل اینستاگرام را هم اگر بگردید هیچ عکسی از آنها نمیبینید. بعضیها فکر میکنند با این کارها از حریم خصوصی خود محافظت میکنند، اما اشتباه میکنند. فیسبوک و اینستاگرام هیچ نیازی به این کارها ندارند. آنها حتی ازطریق شمارۀ تلفن شما میتوانند بسیاری از کارهای پنهانی یا خصوصیات اخلاقی شما را کشف کنند. این نگرانتان نمیکند؟
🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید:
http://tarjomaan.com/sound/9543/
آوردگاه پرمخاطره وب سیاه
💠حتمن تا کنون تعبیر کوه یخ شناور در اقیانوس را شنیده اید. کوه یخی دو بخش آشکار و پنهان دارد که بخش آشکارش بخش خیلی کوچک آن را تشکیل می دهد.
💠 کوه یخی تمثیل خوبی برای تبیین فضای وب است که دو بخش سفید و سیاه یا آشکار و پنهان دارد و البته بخش بزرگش؛ وب سیاه یا "دارک وب" به بازار مکاره ای هولناک برای بشریت سیاره زمین تبدیل شده است.
💠سطح آشکار وب و کارکردهای آن برای همه کاربران آشنا هست ولی بخش پنهان آن که بخش بسیار بزرگتری را تشکیل می دهد از ناشناخته های اینترنت است. نه تنها جنس کاربران این دو فضا با هم متفاوت هست بلکه محتوا و کارکردهای این دو بخش نیز، در کارزاری نفس گیر مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند.
💠بخش تاریک وب به بازار مکاره ای تبدیل شده است که در خدمت انواع و اقسام تبهکاری از خرید و فروش مواد مخدر، تجارت ارز تقلبی، مدارک جعلی، سلاح و مهمات و مواد منفجره و خرید و فروش اعضای بدن، ویروس های کامپیوتری، اقدامات غیر قانونی و هرنوع تبهکاری و اقدامات مجرمانه شناخته و ناشناخته و استخدام تروریسم و آدم کش قرار گرفته است. البته باید توجه داشت دسترسی به بخش وب سیاه با مرور گرها و نرم افزارهای رایج میسر نیست.
💠این گزاره درستی است که وب خدمات سرشاری به انسان امروزی داده و امور را تسهیل کرده است ولی نباید دچار شیفتگی مفرط به این ابررسانه شد. زیرا به همان میزان که این فناوری مزیت برای بشر امروزی ایجاد کرده، گرفتاری ها و مشکلات را بویژه در بخش تاریکش به صورت سرسام آور افزایش داده است.
💠دوگانه های "خیر و شر"، "سیاه و سفید"، "نیکوکاری و تبهکاری"، "مردم دوستی و مردم ستیزی" "امنیت و ناامنی" سایه به سایه در دو بخش فضای وب همدیگر را تعقیب می کنند. بویژه اینکه هیچ کس، جای دیگری را در این فضا تنگ نکرده است. حذف مرزبانی و گمنامی در کنشگری در فضای مجازی، برغم محاسن پرشمارش، خطرات و آسیب هایی کمرش کن را در کمین انسان امروزی قرار داده است.
💠در قسمت ناپیدا و کمتر شناخته شده اینترنت، مشهور به وب سیاه، شهرهای مجازی با اجتماع خلاف کاران تشکیل شده است. خلافکارانی که با مرورگرهای ناشناخته و نرم افزارهای پیچیده، دور از چشم های نهادهای قانونی و نظارتی در اقصی نقاط جهان، با براه انداختن بازارها، سرگرم تجارت و سوداگری انواع بزه کاری و ترویج تجارت غیر قانونی هستند.
💠کاربران بخش پنهان وب سیاه، اغلب افرادی افراطی و خلافکار هستند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند. دارک وب، حیاط خلوت خوبی برای ترویج بزه کاری شده و خلاف کاران و هکرها با توجه به وجود دالان امن، از ظرفیت بالایی برای توسعه اقدامات مجرمانه بهره می برند.
💠وقتی از دارک وب سخن به میان می آید نباید آن را با "دیپ وب" یا وب عمیق و همچنین رسانه های اجتماعی اشتباه گرفت. هر فعالیت پنهان از نوع دارک وب نیست بویژه فعالیت هایی قانونی که مراکز حساس و نهادهای اجتماعی یا افراد با هدف حفظ حریم خصوصی، دسترسی دیگران را دشوار و بل غیرقابل دست یافتنی می کنند.
💠انسان امروزی با دست خودش در کمند اختراعات و نوآوری های فناورانه گرفتار شده است. عبور مطمئن از این شاهراه پرخطر با آموزش مستمر، کاربست تفکر انتقادی، بکارگیری عقل سلیم و راهکارهایی مانند خودنظارتی، خودارزیابی و خودکنترلی پیام های رسانه ای در فضای وب میسر است.
بررسی اخلاقی دیپ فیک (Deepfake) یا جعل عمیق
✅ #دیپ_فیک یا جعل عمیق، نوعی فناوری برای ترکیب تصویر انسان بر پایه هوش مصنوعی است که در جهت تولید یا تغییر محتوای ویدیویی استفاده می شود، تا ویدیو نمایانگر چیزی باشد که در واقع اصلاً اتفاق نیفتاده است.
این شبیه سازی به هر کاربری قدرت می دهد که تصاویر یک شخص را بر روی شخص دیگر منطبق کند و یک ویدیوی را برای ترویج محتوای مورد نظر تولید کند.
🔸 این تکنولوژی کارکردهای اخلاقی مثبتی همچون صرفه جویی در مخارج را به وجود آورده است؛ مثلا دیگر نیازی نیست از بازیگران مشهور و گران قیمت استفاده شود و کافی است که بازیگران معمولی این نقشها رو ایفا کنند و در نهایت با فناوری #دیپ_فیک؛ تصاویر بازیگران معروف را (با اجازه خودشان) بر روی آنها شبیه سازی شود.
همچنین با این نرم افزار می توان افرادی که در میان ما نیستند و یا از دنیا رفته اند، شبیه سازی کرد و یاد و خاطره آنها زنده بماند.
♦️چالش های اخلاقی تکنولوژی دیپ فیک بسیار بیشتر از کارکردهای مثبت آن است.
از جمله چالش ها اخلاقی این نرم افزار می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- دشواری تشخیص حق از باطل:
یکی از چالش های اخلاقی این نرم افزار این است که دیگر تشخیص حق از باطل بسیار سخت و دشوار می شود و می توان گفت با همگانی شدن این نرم افزار به دورانی می رسیم که دیگر نمیتواند حق و باطل را از هم تشخیص بدهیم.
اگر امیرالمومنین علی (ع) معیار حق بودن را دیدن با چشم معرفی می کند و می فرماید: « باطل آن است که بگویی شنیدم، و حق آن است که بگویی دیده ام» (نهج البلاغه، خطبه 141) با ظهور دیپ فیک، دیگر نمی توان به این معیار در دیدن فیلم افراد اعتماد کرد.
2- از بین رفتن اعتماد:
خطر دیگر این است که اعتماد افراد به یکدیگر از بین می رود. همچنین دیگر نمی توان به آن چه که انسان با دیده خود می بیند اعتماد کند. اگر در گذشته میگفتند تا چیزی را به چشم خودت ندیدهای، اعتماد و باور نکن! اما با ظهور دیپ فیک باید به همه چیز تردید کنیم که این منجر به از بین رفتن اعتماد افراد به همدیگر و بالاتر از آن از بین رفتن اعتماد افراد به دیدگان خود است.
3- ساخت اخبار جعلی و دروغ:
با در اختیار داشتن این نرم افزار می توان یک سری اخبار جعلی و دروغ به ویژه از زبان افراد مهم و سیاسی ساخت که این می تواند پیامدهای منفی فراوانی همچون برهم زدن آرامش افراد و جامعه، تغییر دادن مسیر صحیح یک جامعه، بردن آبروی افراد و... به دنبال داسته باشد.
4- باورپذیری سریع:
از آثار دیگر تکنولوژی جعل عمیق این است که افراد ممکن است با دیدن ویدیوهایی که با این تکنولوژی ساخته می شود، محتوای آن را سریع باور کنند و بدان اعتماد کنند؛ چرا که دیپ فیک به گونه ای فیلم افراد را می سازد که باور نکردن آن سخت و دشوار است.
از آنجایی که باورپذیری سریع و بدون دلیل محکم، کاری پسندیده و صحیحی نیست، یکی از چالش های اخلاقی دیپ فیک باورپذیری سریع می باشد.
5- دزدی و کلاهبرداری:
به راحتی می توان با شبیه سازی #دیپ_فیک، با ساخت یک فیلم که در آن از کارمندان یک شرکت یا افراد درخواست پول و یا چیزهای با ارزش دیگری کرد، که این منجر به دزدی و کلاهبرداری می گردد.
6- انتساب محتوای دروغ به افراد:
به وسیله این نرم افزار، فرد در یک صحنه ای حاضر میشود و کاری را انجام میدهد و یا سخنی می زند، بدون اینکه روح آن فرد از آن محتوا خبر داشته باشد؛ که تمام این موارد مصداقی از دروغ می باشد.
7- نقض حریم خصوصی افراد:
کسانی که عکس و فیلم های افراد را به عنوان داده به این نرم افزار می دهند و بعد از آن فیلمی دروغین منتسب به افراد می سازند، در حقیقت حریم خصوصی آن افراد را نقض می کنند؛
چرا که محتوایی را به افراد نسبت می دهند که افراد از آن بی خبر هستند و آن افراد رضایتی به آن محتوا و انتشار ان ندارند و با دیدن آن، ناراحت می شوند.
8- انتقام گیری از افراد:
#دیپ_فیک زمینه انتقام گیری و تصفیه حساب های شخصی را به راحتی برای افراد به وجود می آورد؛ به عنوان مثال کسی که قصد انتقام گیری از فردی داشته باشد، با به دست آوردن تصاویر آن فرد که در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته است، با ساخت فیلم پورن از آن فرد انتقام بگیرد.
تکنولوژی دیپ فیک یا جعل عمیق چالش های اخلاقی دیگری نیز به دنبال خود دارد که اجمالا به آنها اشاره می شود: شایعه پردازی، تهمت و افتراء زنی، غیبت، تفرقه اندازی، تصمیم گیری غلط، قضاوت اشتباه و... .
#دیپ_فیک
#جعل_عمیق
#اخفا
#سبحان_نقدی_پور
✍️بازنمایی اربعین در برخی رسانه ها و تحریف عمیق واقعیت
🔉نگاهی به پوشش رسانه ای اربعین توسط بی بی سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و صدای فردا
🔻در بررسی بی بی سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و صدای فردا اساسا آنچه درباره مراسم پیاده روی اربعین امسال توسط این رسانه ها انعکاس داده شد اخباری با تیترهای «دو روز قبل از مراسم اربعین؛ مرگ ۷۷ شهروند ایرانی در عراق تائید شد»، «77 نفر از زائران اربعین جان باحتند»، «اربعین، باز شدن مرز خسروی در سایه ناارامی های عراق»، «۷۷ زائر ایرانی اربعین جان خود را از دست دادند»، «ورود به جهنم ممنوع!»، «بازگشت بخشی از زائران ایرانی اربعین به دلیل کمبود آب و وسیله نقلیه»، «۴۹ زائر ایرانی مراسم اربعین در عراق جان خود را از دست دادهاند» و «دستکم ۱۰۰ ایرانی طی پیادهروی اربعین امسال در خاک عراق جان باختند» بود که همه مطالب در جهت بازنمایی ناامنی و وضعیت نابسامان این مراسم است.
🔻یکی ار ریشههای بازنمایی غیرواقعی پنهان کردن واقعیات است. حقایق همیشه با تحریف کردن به دروغ مبدل نمیشوند، بلکه خیلی از برخوردهای حذفی دروغی بزرگ است که سانسور نیز یکی از انواع آن است.
🔻هرچند که مشهور است که می گویند نباید از دشمن انتظار داشته باشیم برای ما قرآن بخواند اما آنچه همواره باید در نظر داشته باشیم این است که برخلاف آنچه ما فکر میکنیم رسانهها آیینهای نیستند که دنیا را بازتاب دهند. آنها اخبار را شکل میدهند و بنا بر شرایط تنها بخش هایی از واقعیت را منعکس می کنند یا گاها اطلاعات ساختگی خود را با استفاده از تکنیک های مختلف به عنوان واقعیت به افکار عمومی تزریق می کنند.
#الحسین_یجمعنا