eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦امیدوارم بقیه ی نظرسنجی‌های سازمان درباره میزان مخاطب و اقبال جامعه به #صدا_و_سیما اینگونه نباشه! 🔸البته شاید مهمتر از اینکه مردم دارن درباره اون شبکه حرف میزنن یا نه، اینه که چه حرفی میزنن و چه پیام هایی از اون شبکه در هفته های گذشته دست به دست شده در #فضای_مجازی! 📲 @savaderesanei
🔴‍ روش های پروپاگاندا و تکنیک های جنگ رسانه ای 1⃣ : این روش به منظور برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه مخالف استفاده می‌شود. این روش باعث می‌شود که نیازی به ایجاد بحث استدلالی با گروه‌های مخالف نباشد یکی از این روش‌ها استهزای مخالفان با کاریکاتور می‌باشد. 2⃣ : دراین روش سعی می‌شود که بادادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی توجه افکار عمومی به پیام مبلغ جلب شود. این پیام‌ها اغلب بر حول محور ارزش‌هایی همچون شرافت، دین، افتخار به میهن و میهن‌پرستی یا ارزشهای خانوادگی می‌باشد. 3⃣ : حمله کردن به شخصیت فرد (مثلاً اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور)، به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او. 4⃣ : تکرار بی وقفه ی یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود. این حربه اگر همراه با کنترل و سانسور رسانه ها باشد، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. 5⃣ : برای اثبات درستی یک سخن، به جای استدلال منطقی، به مرجعیت و اقتدار و محبوبیت گوینده ی آن استناد می شود. 6⃣ :القای ترس و نگرانی همگانی برای آن که مردم با حکومت همراه شوند، همچون تأکید بر خشونت و وحشی گری دشمنان یا احتمال قریب‌الوقوع حمله ی آن ها. 7⃣ : القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است، تا افراد برای همرنگ جماعت شدن، یا برای رسیدن به پیروزی حتمی، به پیروان آن فرد یا حزب بپیوندند. 8⃣ : بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند که کسی آن قدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد. 9⃣ : جلوه دادن اوضاع به گونه ای که افراد تنها دو گزینه در برابر خود ببینند: یا دوست کامل بودن یا دشمن کامل بودن. 🔟 : گفتن پیام تبلیغاتی در ضمن حقایق گزینش شده، به شکلی که مخاطب متوجه نشود که مورد هجوم تبلیغاتی قرار گرفته است. 1⃣1⃣ : اگر مخاطب نسبت به الف واکنش خاصی داشته باشد (مثلاً از آن بیزار باشد، یا به آن علاقه‌مند باشد)، در چنین صورتی اگر شرطی ساز همواره الف و ب را همراه هم به مخاطب عرضه کند، مخاطب کم کم خصوصیت الف را به ب هم سرایت می دهد، به طوری که حتی اگر الف نبود، مخاطب همان واکنش را نسبت به ب نشان می دهد (و از آن بیزار یا به آن علاقه‌مند می گردد)
هدایت شده از گردباد نیوز
🔴قانون شبکه های اجتماعی: چیزی به عنوان آزادی بیان وجود ندارد. قاعده را ما تعیین میکنیم و شما اجرا، غیر از این خفته تان میکنیم. اینجا همه در برابر قانون برابرند اما برخی برابرتر. متاسفانه ما در مستعمره بزرگی به نام دهکده جهانی و جامعه شبکه‌ ای بسر می بریم. "معصومه نصیری"
هدایت شده از گردباد نیوز
✅ سید علیرضا آل داود در گفتگو با خبرگزاری شبستان: 🔴 استعمار فرانو در فضای مجازی موج می‌زند/سواد رسانه‌ای باید وارد سبک زندگی مردم شود 💠باید بدانیم که ما در جنگ روایت ها قرار گرفته ایم. در این ورطه هر کشوری که بتواند روایت خود را در بستر امن تحت مدیریتش به افکار عمومی منتقل کند، برنده است. با این وجود از آنجایی که در کشور ما توجه چندانی در بحث حکمرانی سایبری نشده و فضای مجازی از سوی پیام رسان های خارجی اشغال شده است در نتیجه روایت هایی که مدنظر دشمن بوده در بستر رسانه ها به افکار عمومی القا شده و این خود عامل مهمی در مسایلی است که اخیرا شاهد آن بودیم. 💠یکی از مهمترین راهکارها، ارتقای سواد رسانه ای و استفاده از فضای مجازی میان مسئولان و مردم است. ما اکنون در سطح مسئولان شاهد فقر سواد رسانه ای و البته تحلیل در این عرصه هستیم که به ویژه در بحران های رسانه ای ضریب بالایی را دریافت می کند، به بیان دیگر در شرایط بحرانی به جای ارایه تحلیل درست رسانه ای از سوی مسئولان و راهبرد صحیح، با جریانی عکس آن مواجهیم. 💠در جریان هایی که اخیرا در کشور اتفاق افتاد بسیاری از حساب های کاربردی ما از سوی فیس بوک حذف شد و  زمانی که مردم به این قانون اعتراض کردند، بیان داشتند که این حساب های کاربری ذیل قوانین آمریکا بسته و حذف شدند. این دقیقا استعمار فرانو است. 💠اکنون در بسیاری از کشورها قوانین سختی برای مقابله با اخبار جعلی وضع شده و به ویژه در اتحادیه اروپا بر این باورند که اخبار جعلی حتی می تواند حکمرانی را از کشورها سلب کند. ادامه گفتگو 👇👇 🌐http://shabestan.ir/mobile/detail/news/883423 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
هدایت شده از گردباد نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆🔴 همه‌چیز دربارهٔ سرنوشت موتور جستجوی ملی که قرار بود دست گوگل آمریکایی-اسراییلی را از جغرافیای سایبری ما کوتاه کند! 🎙 روح‌الله افشا می‌کند... @khakestary_amar
هدایت شده از گردباد نیوز
🔴 ساغر کسرایی کیست؟ ♦️زنی که ادعای نمایندگی افکار عمومی ایران را داشت؛ مزدور اسرائیل از آب در آمد+تصاویر ♦️مهمترین ویدیویی که مدعی شد ایرانیان از ترور شهید سلیمانی خوشحال هستند، توسط «ساغر (اریکا) کسرایی» تولید و بیش از ۱۰میلیون بار دیده شد. او مزدور سیا و منبع تغذیه تیم تبلیغاتی ترامپ، برای محتواهای ضدایرانی است. ♦️اخیرا ویدیویی پنج دقیقه‌ای به زبان انگلیسی علیه حاج قاسم از زنی که خود را ایرانی معرفی می‌کند، در یوتیوب با بیش از 5 میلیون بازدید منتشر شده که بحث زیادی برانگیخته است. ♦️اما سایت خبری «بازفید» ماهیت این زن به نام ساغر کسرایی را فاش کرده که او کارمند "اف.‌بی.‌آی" آمریکا و همچنین کارمند یک شرکت آمریکایی لابی رسمی ارتش آزاد لیبی است. ♦️یک جستجوی ساده در اینترنت، کسرایی را در ایام فتنه 88 در حال بستن دستبند سبز به دست لیونی، وزیرخارجه اسراییل و جیمز وولسی، رئیس اسبق سازمان «سی.آی.ای» نشان می‌دهد. 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢یورونیوز: شماری از مقامات رسمی آمریکا و کارشناسان امنیت سایبری این کشور هشدار داده اند که هکرهای مرتبط با ایران در حال رصد شرکت‌های آمریکایی هستند تا نقاط ضعف آن‌ها را برای حملات سایبری احتمالی پیدا کنند. 🔸هشدارها می‌گویند فاز سوم تخاصم میان آمریکا و ایران، که با کشتن [ترور] شروع شد و سپس با حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق ادامه یافت، احتمالا در عرصه سایبری رقم خواهد خورد. @medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سوءاستفاده رسانه‌های امریکایی از خبر تعیین جایزه برای سر
🔸️چگونه در فضای مجازی و را از تشخیص دهیم؟ 🔹️«منبع معتبر»: اگر مطلبی منبع معتبر نداشت به راحتی باور نکنید. داشتن یک لینک اینترنتی به عنوان منبع، ساده‌ترین کاری است که انتشار دهنده‌ خبر می‌تواند برای اعتباربخشی به خبرش در متن بگذارد. 🔹️قطعه فیلم و تکه عکس اصلی‌ترین ابزار شایعه‌سازها: زاویه‌ خاص فیلمبرداری یا عکسبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه‌ جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم،کیفیت‌های پایین و نامشخص بودن جزئیات و… فرصت را برای داستان‌سرایی و شایعه‌پردازی روی آن ایجاد می‌کند. 🔹️ قسم دادن، التماس کردن، وعده‌دادن، ارعاب یا تهدید برای انتشار مطلب. 🔹️ اعلام زمان‌های نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص. 🔹️عباراتی که نشان می‌دهد رازی مخوف یا سندی فوق‌محرمانه کشف شده است. 🔹️جملات خبری شبه‌علمی و مبهم: دانشمندان کشف کرده‌اند، آخرین دستاوردهای پزشکی نشان می‌دهد و... کدام پزشکان؟ کدام دانشمندان؟ عرفان کوانتومی، قانون راز،‌ شعور آب و … نمونه‌هایی از این ادعا هستند. 🔹️ ارجاع به منابع غیرواقعی با اسم های عجیب و غریب و پرابهت شبکه‌ خبری 🔹️تبلیغ یا ضدتبلیغ عقیدتی و نژادپرستانه برای یک فرقه‌ خاص ۹۰ نفر وهابی…، دانشمندی که شیعه شد، یک بهایی و ... 🔹️عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن:رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است. 🔹️اینترنت و گوگل منبع نیستند:اینها ابزارهای ارتباطی و جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر در چندین جای آن تکرار شده بود. 🔹️آیا می دانیدها. 🔹️ توصیه های اکید و هشدارهای عجیب. 🔹️ تعدد انتساب مطالب به یک شخصیت معروف. ♨️قبل از کپی و ارسال، ، و سپس کنید.
خداحافظی با پیژامه آبی و زیر پیراهن سفید ✍دکتر فردین علیخواه (جامعه‌شناس) این روزها رسیدن به اندامی جذاب برای برخی از مردان تبدیل به دغدغه روزمره شده است. داشتن سیکس پک یا شکم شش تکه‌ای برای اینان هدفی جدی در زندگی است. آنان می‌خواهند لباس‌هایی که می‌خرند به‌ شکلی باشد که تناسب‌اندامشان را آشکار کند. اگر پیراهنی می‌پوشند دگمه‌های بالای پیراهن را باز می‌گذارند تا خط وسط عضلات سینه معلوم شود. برخی از آنان موهای روی سینه‌شان را می‌تراشند تا شکیل‌تر جلوه کند. موقع عبور از مقابل فروشگاههای بزرگ، کمی مکث می کنند و تصویر اندام خود را بر روی شیشه های تمیز فروشگاه چک می کنند. شاید جراحیِ بینی عمدتا به نام زنان تمام شده باشد ولی یک مطالعه دقیق می‌تواند نشان دهد که مردان هم از قافله عقب نمانده‌اند. ✅برخی از مردان هرروز مطالبی همچون "ده نقطه از بدن آقایان که مورد توجه خانم‌هاست" را می‌خوانند و تک‌به‌تک آن نقاط را در اندام خودشان وارسی می‌کنند. آنان هرروز در توالت خانه‌شان دستگاه فیلیپس خود را برمی‌دارند و موهای گوش، بینی و ابرو را تمیز می‌کنند. اگر زمانی مردان در مقابل ساختمان پزشکان، در درون اتومبیل خود به انتظار همسرشان می‌نشستند و از طریق گوشی «کلش آو کلانز » بازی می‌کردند امروزه دیگر خودشان از متخصصان پوست وقت دونفره می‌گیرند. حتی بعضی از آن‌ها برای آنکه موجب شک همسرشان نشوند(سروگوشش میجنبه) علاوه بر مراجعه دونفره، به‌تنهایی هم به دیدار دکتر پوست خودشان می‌روند. برخی از آنان دو یا سه ماه، سختی می کشند تا موی طبیعی بکارند. حتی با رنگ کردن موهایشان، شانس خود را برای جوانیِ بیشتر امتحان می کنند. در قرن بیستم زنان هدف اصلی صنعت مد بودند. لباس‌های شهوت‌انگیز مخصوص اتاق‌خواب عمدتاً برای زنان طراحی می‌شد. امروزه صنعت مد برای مردان نیز لباس‌های زیرِ شهوت‌انگیز برای اتاق‌خواب طراحی می‌کند. ✅در جامعه سنتی مردان تصور می‌کردند همین‌که مرد هستند تمام فضائل عالم را در خود دارند و به مونتاژ و نمایش بدن نیازی نیست. گویا ورق برگشته است. آنچه توصیف شد شاید قصۀ جوانان خانواده‌های متمول، و مردانی باشد که در حوالی 50 سالگی به ثبات و پیشرفت اقتصادی رسیده‌اند ولی به‌تدریج به سایر اقشار جامعه هم سرایت خواهد کرد. ✅در دهه‌های گذشته، نگاه «خیرۀ مردانه»، مورد نقد مطالعات اجتماعی بوده است. طبق این مطالعات، زنان همواره به‌عنوان یک کالای جنسی، هدف نگاهِ خیره مردانه بوده‌اند که مهم‌ترین ویژگی آن لذت از خیره شدن به زن به‌عنوان یک ابژۀ(هدف-شیء) جنسی است. گفته می‌شد که " متأسفانه" زنان این نگاه خیره را در خود درونی کرده و رفتارهای خود در جامعه را طبق آن نگاه سامان داده اند. مثلاً اغلب برای خوشامد مردان لباس پوشیده‌اند. ولی سخن آن است که گویا مردان نیز دارند برای خوشامد زنان لباس می‌پوشند. به‌بیان‌دیگر بدن مردان نیز به‌تدریج دارد تبدیل به ابژۀ جنسی و موضوعی برای نمایش و تماشای زنان می‌شود. ✅کوتاه آنکه، بدن متناسب داشتن؛ دیگر دغدغه‌ای صرفاً زنانه نیست. این روزها مردان نیز خود را قالب‌بندی و مونتاژ می‌کنند تا مورد اقبال چشم‌های خیره زنان قرار گیرند. درواقع شاهد شکل‌گیری « نگاه خیره زنانه » هستیم. پدیده‌ای که در طول تاریخ همواره متعلق به مردان بوده است. ✅زمانی زنان فقط با دیدن تصویر جورج کلونی در فیلم‌ها می‌توانستند درباره مردان حرف بزنند ولی امروزه آنان در دورهمی های دوستانه‌شان درباره لباس و نوع اودکلن مردان دوروبرشان نظر می‌دهند. « نگاه خیره زنانه » در حال شکل‌گیری است. ✅پرسش آن است که توجه مردان به اندامشان به دلیل شکل‌گیری تدریجی همین نگاه خیره زنانه است یا آنکه بیانگر عصیان مردان به هنجارهای جامعه سنتی در خصوص کلیشه‌های مردانگی است؟
باز هم تشویش اذهان و باز هم خبرگزاری ایسنا! خبر اشتباه ایسنا، اغلب روزنامه‌ها، به جز روزنامه هفت صبح را به اشتباه انداخت. سردبیران و گزارشگران بی‌اینکه تحقیق کنند، خبر اشتباه ایسنا را مبنای گزارش و تیتر خود قرار دادند. روز گذشته ایسنا خبر داد که علاوه بر عوارض خروج از کشور، مسافران باید مالیات هم بدهند. درحالی که این خبر اشتباه بود. مالیات خروج از کشور، همان عوارض خروجی است که قبلا تعریف شده بود و فقط نامش از «عوارض» به «مالیات» تغییر کرده بود زیرا عوارض باید به حساب شهرداریها ریخته شود، و مالیات به خزانه کشور واریز می‌شود.
📌 بازی های خشن در واقع پیام های زیر را میفرستند: ❌ مشکلات به سرعت و با کمی سرمایه گذاری شخصی حل میشوند. ❌ بهترین راه حل مشکل حذف کردن منبع مشکل است. ❌ مشکلات از پایه سفید یا سیاه و خوب یا بد هستند. ❌ قابل قبول است که کاراکتری را در بازی و بر اساس قوانین بازی غرق کنید بدون اینکه از این قوانین سوالی بکنید. ❌برای واکنش به مشکلات از پاسخ های غریزی استفاده کنید، نه از پاسخ های منطقی ❌ تصور انسان مهارت مهمی در حل مسئله نیست. پس از مدت طولانی انجام بازی های رایانه ای خشن موارد بالا جزء باور ها و تصورات شما میشود. آن وقت به جای اینکه برای حل مشکلاتتان با دیگران با آنان منطقا گفت وگو کنید احتمالا کتک کاری یا هر رفتار غریزی غیرمنطقی دیگر را انجام می دهید.
🎯 صنعت «سخن بزرگان» — به هر رسانۀ اجتماعی‌ای که سر بزنید، بارانی از جملات قصار بر سرتان می‌بارد. چرا؟ 📍هر روز صبح که گروه خانوادگی‌تان را باز می‌کنید، الگوی مشخصی از پیام‌ها می‌بینید: خاله‌تان تصویری از غروب آفتاب در دشتی سرسبز را فرستاده است که روی آن نوشته شده: «امروز مثل خورشید بتاب» یا پسرعمویتان که عکسی از یک دسته گل گذاشته و زیرش نوشته: «گاهی اوقات فقط باید لبخند بزنی و رد شوی، بگذار خیال کنند که نفهمیده‌ای». راز محبوبیت این پیام‌ها چیست؟ چه کسانی آن‌ها را می‌سازند؟ و به چه دردی می‌خورند؟ 🔖 ۱۸۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9633/
❓ماجرای این شایعه چه بود؟ 🔺دو روز پیش، فردی در فضای مجازی با انتشار عکس شیخ زاکزاکی با نوار مشکی بالای عکس خواستار اقدام جدی برای آزادی ایشان شدند و در متن منتشره به زبان فارسی اعلام کردند که این کار صرفا برای ایجاد تلنگر بوده است. 🔻تعدادی از فعالان فضای مجازی بدون خواندن متن و با مشاهده عکس اقدام به انتشار با ذکر تسلیت کردند و این شایعه در زمانی حساس که وضعیت شیخ در حساس‌ترین حالت ممکن است و اخبار حاکی از تلاش دولت برای اعدام ایشان است، منتشر شد. 💢در تابستان امسال هم با اقدام عجیب اکثریت خبرگزاری‌های فارسی و در زمانی حساس که در دنیا کمپین آزادی ایشان در تلاش بود تا امکان درمان ایشان را فراهم کند، خبر آزادی ایشان منتشر شد. 🔴 سوال اینجاست که چرا باید انواع شایعات درباره شیخ زاکزاکی فقط در صفحات ایرانی و آن هم در زمان‌هایی خاص منتشر شود؟ لطفا آخرین اخبار درباره شیخ زاکزاکی را از پیج رسمی دفتر ایشان دریافت کنید. Twitter.com/szakzakyoffice instagram.com/szakzakyoffice
💢دروغ بزرگ وخامت اوضاع! فردی این روزها با استناد به عکسی در نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب ادعا کرده حضور این فرد با کیف، نشان از وخامت بیماری!! رهبری دارد! دو گزاره نادرست؛ بیماری و وخامت آن. او اما فراموش کرده است در عصر رسانه با یک سرچ ساده میتوان دست طراحان ادعاهای دروغین را رو کرد. این فرد سالهای مختلف با همين كيف در بعضي تصاوير حضور دارد؛ حتی در عکس سال ۸۸ در سنندج.
خشونت رسانه اي ✍نگاهی اجمالي به محتوی رسانه اي بيانگر آن است كه شيب خشونت رسانه اي در سال هاي اخير در کشور رو به افزايش گذاشته است. هتاكي و پرده دري، بكارگيري تعابير تند و غير اخلاقي، حرف هاي نيشدار و دو پهلو، سوظن نگاري، حرمت شكني از اشخاص صاحب نام، افشاگري و انتشار اسرار و مطالب محرمانه، تخريب خانوادگي، تمسخر و تحقير، نسبت ناروا به افراد و ايجاد التهاب و هيجان در تعابير خبري از انواع خشونت هاي رسانه اي بوده و توسط پاره اي از رسانه ها اعمال مي شود. ✍ همچنین شايعه سازي، تهمت زني، ستيزه جويي، ناديده گرفتن معيارهاي حرفه اي روزنامه نگاري، افراط گرايي، زياده خواهي، دروغ گويي، نادیده گرفتن واقعيات، قانون گريزي و هنجار ستيزي از جمله شیوه های رسانه هاي خشونت گرا است. ✍پاره اي از روزنامه نگاران رسانه هاي رسمي و شهروند-خبرنگاران رسانه های اجتماعی به جاي ترويج هنجارها براي ايجاد الگوهاي صحيح فعاليت در مسيرهاي يكطرفه به سرعت به پيش مي روند و بجاي تخلیه انرژي متراكم افراد، آتش تنور آنها را شعله ورتر مي كنند. نداشتن سعه صدر و قدرت تحمل مخالف و زياده خواهي موجب تعرض به ديدگاههاي گوناگون و استفاده از هر فرصت براي از صحنه بدركردن رقبا می شود. ✍تاثيرات اجتماعي و ضد اجتماعي محتواي رسانه ها يكي از موضوعات بسيار با اهميت پژوهشي در مراكز علمي معتبرجهان تلقي مي شود و مراكز پژوهشي در باب تاثيرات رسانه ها تحقيقات زيادي انجام داده اند. مراكز دانشگاهي كشورمان بايد در اين زمينه پيشگام شوند و با انجام مطالعات بيطرفانه زواياي چنين مواردي را مورد جستجو و بحث قرار دهند. رفتار پرخاشگرانه با مصرف محتواي خشونت آميز رسانه ها قابل آموختن است و موجب تحريك افراد مي شود و بد آموزي بجا می گذارد. ✍مراکز نظارتی رسانه ها به عنوان مجموعه اي از دستگاههاي قانون گذار و كنترل كنندگان رسانه ها بايد با انصاف و بدون تبعيض به اين عارضه بدخيم در كشور رسيدگي كنند و جلو بداخلاقي ها رسانه هاي خشونت گرا را بگيرند. ✍بايد تلاش شود كه رسانه ها رفتار مثبت اجتماعي از جمله رفتارهاي همكاري، همياري، مشاركت، مهربانی و نوع دوستي را توسعه دهند. البته احترام به ديدگاههاي يكديگر بايد در مراحل پايين تري بالاخص در سنين كودكي نهادينه شود و نهادهای آموزشی بویژه آموزش و پرورش باید چنين رويه اي را سرلوحه فعاليت هاي خود قرار دهند. ✍آنچه مسلم است خشونت رسانه اي براي عده اي منافع آني ايجاد می كند ولي مستمر نخواهد بود و در دراز مدت به مصداق ضرب المثل معروف «كسي كه باد مي كارد طوفان درو مي كند» طوفاني به پا مي شود كه جريان خشونت گرا را نيز با خود مي برد. ✍فعالان رسانه اي نيك مي دانند كه نسل هاي آتيه ساز كشور به آساني اعمال پرخاشگرانه رهبران فکری را ياد مي گيرند و آنها را تقليد مي كنند و بعضاً با شدت بيشتري در زندگي واقعي تكرار خواهند كرد. ✍واقعيت اين است كه زندگي پويا و جامعه پويا بدون رقابت صحيح و سازنده شكل نمي گيرد و از اين رو همه بايد تلاش كنند تا رقابت سالم و احترام به ديدگاههاي گوناگون در كشور نهادينه شود وگرنه يكطرفه تاختن در بزرگراه زندگي، نتيجه مثبتي را در درازمدت براي جامعه به ارمغان نخواهد آورد. ✍حجت اله عباسی
سوژه داغ وزیر نیرو ✍️سخنان وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگاران درباره مصرف گاز کولرهای گازی سوژه داغ رسانه های اجتماعی شده است. رضا اردکانیان گفت: در جهت مدیریت صحیح مصرف انرژی‌ با تعویض یک میلیون کولر گازی می توان موجب صرفه جویی در مصرف ۲ میلیارد متر مکعب گاز شد. ✍توزیع این پیام در رسانه های اجتماعی واکنش کاربران را به شدت برانگیخت و عباراتی مانند سوتی وزیر، ناآگاه بودن از مصرف انرژی کولرگازی، بی اطلاع بودن از صنعت نیرو و موارد مشابه دیگری نثار ایشان کردند. ✍️بدون تردید رضا اردکانیان یکی از متخصصان دانشگاهی و صاحب نظران حرفه ای در صنعت آب و برق است. اما آنچه که از بررسی کلیپ سخنان وزیر بر می آید، این است که ایشان در بیان پیام خود از «ایجاز مخل» استفاده کرده و مقصود خود را چنان کوتاه بیان کرده که کمی مبهم شده است. ✍فرستنده پیام باید بداند مخاطبانش چه کسانی هستند. مخاطب خاص یا عام؟ کدگذاری و رمزگذاری پیام فرستنده با توجه به سطح دانش و سواد رسانه ای «جامعه مخاطب» انجام می شود. سخنان وزیر برای مخاطبان خاص و حرفه ای کاملا معقول، درست و از قضا طرح بسیار نوینی است. ✍️اما چرا این اظهار نظر به سوژه داغ رسانه های اجتماعی تبدیل شده است؟ پاسخ این سوال ما را به آنجا می برد که به اجزای فرایند ارتباط توجه نشده است. چند اصل در ارتباطات فردی، گروهی و جمعی باید رعایت شود. اول اینکه در فرایند ارتباطات باید به مختصات زمانی و مکانی و زبان ارتباطی جامعه مخاطب توجه کرد. بطور مثال اگر فرستنده پیام بداند مخاطبان او با زبان انگلیسی آشنا هستند می تواند به همین زبان پیام دهد. اما در جامعه ای که با زبان خاصی آشنا نباشند سطح همسانی و هماهنگی معانی پیام در دو سوی فرایند ارتباط دچار پارازیت و اختلال می شود. ✍️ در فرایند ارتباطات فرستنده پیام باید به «اصل دقت» یعنی سطح همسانی و هماهنگی میان معانی مورد نظر فرستنده و پیام دریافت و تفسیر شده در گیرندگان پیام توجه کند. زیرا رمزگشایی پیام بر اساس تجربیات قبلی و دانش گیرنده انجام می شود. ✍برای تضمین اصل دقت، اصل دیگری رخ می نماید و به آن «ایفای نقش فرستنده پیام» می گویند که فرستنده باید خودش را جای دریافت کننده پیام بگذارد و بررسی کند که آیا مخاطبان او چنین عباراتی را فهم می کنند.؟ پس از اطمینان از پاسخ سوال مبادرت به ارسال پیام کند. ✍️جملات تخصصی وزیر نیرو برای مخاطبان خاص و بویژه متخصصان صنعت نیرو کاملا قابل درک و پذیرفتنی است ولی در افکار عمومی نیاز به رمزگذاری دیگری داشته است که باید مسئولان روابط عمومی در بدو توزیع پیام و البته بهنگام در این باره دست به کار و توضیح مبسوط را به افکار عمومی می داده اند. تاخیر در این کار در فرایند ارتباط اختلال ایجاد کرده است. ✍حجت اله عباسی
📝 سونامی‌اخبار منفی 🔺محورهای‌مصاحبه با : اصلی‌ترین‌وظیفه‌رسانه‌ها، خبررسانی و آگاهی‌بخشی است، اما کم‌توجهی به چگونگی انتشاراخبار، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به جامعه و خصوصا کودکان وارد خواهد کرد. 🔺انتشار همانند ، از وظایف غیرقابل تعطیل رسانه‌ها و دانستن آنها از حقوق مردم است اما اخبارمنفی و خشونت‌آمیز باید با رعایت‌ توازن و ملاحظاتی مثل هشدارقبلی ، ‌زمان انتشارمناسب ،‌ انتشار تصاویر حداقلی و از نمای دور و در صورت ضرورت مات همراه باشد. 🔺حجم زیاد اخبارمنفی و نوع پوشش آن در رسانه‌های کشور ، و است. 🔺رسانه‌ها در بسیاری موارد با بمباران و ، ناخواسته امید و سلامت مردم را هدف قرار می دهند . 🔺رسانه‌ها و مسئولان باید به گونه‌ای اخبار را مدیریت کنند که در نهایت مردم به حل این حجم مشکلات با تلاش، خلاقیت، مشارکت، همدلی و استفاده از تجربیات دیگران امیدوار شوند . 🔺 ، غیرحرفه‌ای و جهت‌دار مشکلات کشورهای دیگر که گاهی در دستور کار برخی رسانه‌ها قرار گرفته است و و مشکلات داخلی نه‌تنها امیدزا نیست؛ بلکه مردم را از رسانه‌های داخلی و بی‌صداقتی اعمال شده، ناامید می‌کند. 🔺کودکان بیش از اقشار دیگر در معرض آسیب قرار دارند و مهارت برخورد با این حجم از اخبار منفی را ندارند. ضرروت دارد آموزش و پرورش کارگاه‌هایی را در سطوح مختلف برای افرایش مهارات دانش آموزان در مواجهه با اخبار منفی برگزار کند. 🔺گرچه میزان تصاویر خشونت‌آمیز در رسانه‌های رسمی نسبت به چند سال گذشته کاهش چشمیگری داشته است اما این رفتار نادرست همچنان در شبکه‌های مجازی ادامه یافته است. 🔺مردم در خصوص اخبار دو حق دارند؛هم حق دارند از آنچه که اتفاق می‌افتد، مطلع شوند و هم حق دارند امنیت روحی و روانی خودشان و فرزندان‌شان در معرض تهدید قرار نگیرد.به نظر می‌رسد رسانه‌های ما تنها به یکی از این حقوق توجه دارند و به حق روحی و روانی مردم توجه کافی ندارند. ✅ بیشتر بخوانید http://www.ebtekarnews.com/?newsid=150897
🎥 شایعه 👆ویدئویی که با عنوان "کلیپ بچه بلوچ جهانی شد" در حال انتشار است. 🔸این ویدئو، نخستین بار در سال ۲۰۱۷ در یوتیوب منتشر شد و ارتباطی با ایران ندارد. منبع: ویکی هوآکس
پیش‌داوری و رفتار قالبی-کلیشه‌ای قسمت اول در زبان انگلیسی دو لغت داریم به نام prejudice یعنی تعصب و prejudgment یعنی پیش‌داوری. روان‌شناسان غربی و امریکایی، کارهای زیادی روی این مفاهیم کردن و کتاب‌هایی نوشتن. تعصب میتونه تاثیر زیادی بر رفتار آدم‌ها با همدیگه و نوع تعاملات‌شون داشته باشه، مخصوصاً با اون‌هایی که نسبت به ما متفاوت‌اند. یکی از تعاریف تعصب، داشتن رویکرد بی‌پایه و بی‌اساس (غالباً منفی) در برابر اعضای یک گروه هست. از رایج‌ترین خصوصیات تعصب میشه به احساسات منفی، باورهای کلیشه‌ای و تمایل به تبعیض قائل شدن برای اعضای یک گروه اشاره کرد. جامعه‌شناسان تعاریف متفاوتی برای تعصب دارن اما اغلب‌شون بر این باور هستن که تعصب بر پایه‌ی نوعی پیش‌داوری شکل میگیره. وقتی مردم باورهای تعصب‌گونه در مورد بقیه دارن، تمایل پیدا میکنن که هر کسی رو در یک دسته قرار بدن و بگن «همه‌ی اینا مثل هم‌ان». اونا یک بُرُسِ خیلی کلفت میگیرن دست‌شون و همه‌ی افرادی که یک سری خصوصیت یا باور دارن رو باهاش رنگ میکنن اما توجه ندارن به هر کسی باید به عنوان یک فرد متمایز و منحصر به فرد نگاه کرد. کلیشه‌ها و قالب‌های از پیش تعریف شده‌ای وجود داره که عامل اینگونه تعصبات میشه. نتیجه‌ش هم غالباً به تبعیض، تحمیل، تحکم و قلدری می‌انجامه. گوردون آل‌پورت،‌ روان‌شناس و استاد هاروارد که به نظریه‌ی ویژگی‌های شخصیت و تحقیق در مورد پیش‌داوری و تبعیض معروف هست، میگه تعصب و کلیشه‌ها به تفکر نرمال و عادی انسان‌ها برمیگردن (یعنی چیزای عجیبی نیستن). ما انسان‌ها برای اینکه بتونیم جهان پیرامون‌مون رو هضم کنیم، تمایل داریم یک سری دسته‌بندی ذهنی برای خودمون خلق کنیم. آل‌پورت در کتاب «طبیعتِ تعصب» (سال ۱۹۵۴) میگه: «ذهن انسان باید بوسیله‌ی دسته‌بندی‌ها فکر کنه. وقتی دسته‌بندی‌ها شکل گرفتن، حالا تبدیل میشن به پایه‌ای برای پیش‌داوری‌های طبیعی. ما احتمالاً نتونیم از این پروسه جلوگیری کنیم.» 📎 Allport GW. The Nature of Prejudice. Reading, MA: Addison-Wesley; 1954. ما، آدم‌ها و ایده‌ها و اشیاء پیرامون‌مون رو در یک سری دسته‌ها جای میدیم تا دنیا رو برای خودمون ساده و قابل فهم کنیم. دسته‌بندی سریع و قالب‌بندی شده به ما این امکان رو میده که خیلی سریع واکنش نشون بدیم اما احتمال اشتباه رو هم بالا میبره. تعصب و کلیشه‌سازی دو مثال از اشتباهاتی هستند که ناشی از تمایل ما به ساده‌سازی دنیای پیرامون‌اند. انجمن علوم روان‌شناسی امریکا (APS) در سال ۲۰۱۱ مقاله‌ای منتشر کرد و نوشت تعصب از یک نیاز عمیق روانی برمیاد، وقتی مردم نمیتونن با ابهامات و چیزهای نامعلوم کنار بیان، در صدد تعمیم دادن بقیه برمیان. 📎 Research States That Prejudice Comes From a Basic Human Need and Way of Thinking. Association for Psychological Science - APS. Published December 19, 2011. متن بالا ترجمه‌ی آزادی بود از این مقاله. وقتی دو سه ماه پیش داشتم مقاله رو مطالعه می‌کردم، یه سری مصداق براش توی ذهنم اومد. حتی به این رسیدم که خودم بعضی جاها دچار پیش‌داوری و تعصب و کلیشه‌سازی شدم اما این مفاهیم وقتی به شدت برام نمود عینی پیدا کرد که شاهد مباحث اخیر در خصوص مهاجرت نخبگان بودم. بحث‌ها سرشار بود از ساده‌سازی، تعمیم دادن، رفتار کلیشه‌ای و تعصب‌وار. وقایع تلخ اخیر و احساسات ناشی از اون، در اینگونه برخوردها تاثیر زیادی داشته... ادامه دارد...
پیش‌داوری و رفتار قالبی-کلیشه‌ای قسمت دوم چند شب پیش در مرکز اسلامی صبا، در خصوص وقایع تلخ اخیر ایران و واکنش مردم از منظر روان‌شناختی صحبت شد. اینکه چرا ما از وقایع اخیر ناراحت و عصبانی هستیم، با غم خود از وقایع اخیر چه کنیم، همدلی یا همدردی؟ کدومیک در سوگواری مفیده؟ نحوه‌ی رفتار و تعامل با کودکان و نوجوانان در این ایام چطور باید باشه و چگونه میشه از دل غم و وقایع تلخ، به تدریج به امید و فعالیت مفید رسید. در جلسه اشاره شد برای ما آدم‌ها، داشتن ابهام خیلی سخته. اینکه باور کنیم یک چیزهایی همیشه برای ما مبهمه و یک چیزهایی رو نمی‌دونیم و نمی‌تونیم تحلیل‌شون کنیم و در دسته‌بندی‌های از پیش تعریف شده‌ی ذهنی‌مون جا بدیم، خودش باعث ایجاد تعصب و پیش‌داوری میشه. به این صورت دیگه حرف‌های طرف مقابل‌مون رو نمی‌شنویم. نکته‌ی جالب دیگه‌ای که گفته شد این بود که جامعه‌ی ایرانی خارج از کشور، کار سخت‌تری برای هضم و کنار اومدن با وقایع تلخ اخیر داره. التهاب و سوگواری در وجود ما خارج‌نشین‌ها میمونه و جایی برای خالی کردن غم و هیجان نداریم. در ایران کلی مراسم میگیرن، تشییع جنازه میرن و دور هم میشینن و حرف میزنن، اما اینجا به ندرت از این اتفاقات میافته... در لایو اینستاگرامی مهاجرت نخبگان اشاره کردم از وقتی اومدم خارج کشور، ارتباطم با بچه‌های ایران خیلی بیشتر از زمانی شده که ایران بودم! اما فراوان دیدم افرادی که دارن در امریکا زندگی میکنن و برای کشورشون دغدغه دارن، اما خودشون رو در معرض ارتباط با بچه‌های داخل قرار نمیدن. اینجوری میتونن یک حاشیه‌ی امن برای خودشون ایجاد کنن تا از قضاوت‌ها و دخالت‌ها و سرزنش‌ها مصون بمونن. برگردیم به بحث تعصب، پیش‌داوری و کلیشه‌سازی. به نظرم منشاء خیلی از این قضاوت‌ها و دخالت‌ها، همون قرار دادن انسان‌ها در دسته‌های از پیش تعریف شده هست. طرف میگه ترامپ جنایت کرده، تو هم در کشور ترامپ کار میکنی، پس شریک جرم هستی! خیلی وقت‌ها سطح استدلال در همین حد میمونه و بالاتر نمیره. انتظار داشتم بعد از لایو، انتقادات مستدلی رو بشنوم. یعنی چند نفر بیان بگن به اینجا و اونجای بحث‌، فلان اشکال وارد بود اما چیزهایی که شنیدم از طرفی ناامید و از طرفی امیدوارم کرد. ناامید از سطح استدلال بعضی دوستان و امیدوار به اینکه حرف‌ها منطقی بوده و جوابی براشون وجود نداره. چند جا اتفاقات طنزی هم پیش اومد که بامزه‌ترین‌ش، گیر دادن به مارک لباسم در لایو بود. دوستانی که چیز دیگری برای تخریب پیدا نکردند، اون مارک لباس نیست، کارت ورود به شرکته! به این صورت که با یک گیره به شلوار وصل میشه و نخی داره که کش میاد، کارت رو میگیرن جلوی سنسور گیتِ ورودی تا باز بشه 😄 ما تابحال نکات منفی و مثبت زیادی در مورد غرب و به خصوص امریکا نوشتیم. یکی از مهم‌ترین نقاط مثبت فرهنگی در امریکا، عدم دخالت ملت و سرک کشیدن‌شون توی زندگی همدیگه هست. یعنی طرف هر اعتقادی داشته باشه، قصد نداره اون رو به دیگری تحمیل و در زندگی‌ش دخالت کنه. نه همه‌شون، اما غالب جامعه اینطور هست. مثلاً به ندرت از این مباحث در امریکا می‌شنویم که فردی به دیگری بگه چرا اینجا زندگی میکنی و نمیری اونجا زندگی کنی! قشر اقلیتی که در امریکا چنین رفتاری دارن، معروف هستن به رِد‌نِک‌‌ها (rednecks) یا گردن قرمزها. یک سری سفیدپوست افراطیِ نژادپرست که در اقلیت‌اند و به مسلمان‌ها و ایرانی‌ها و مهاجرین میگن اینجا کشور ماست، برگردید به کشور خودتون. در ۹۹ درصد باقی موارد، مردم به زندگی هم کاری ندارن و دخالت نمیکنن. در گوشه‌ی ذهن‌مون باشه وقتی خواستیم بنابر پیش‌داوری‌ها و تعصبات‌مون، از دور در زندگی یک نفر دخالت و براش باید و نباید تعیین کنیم، به ذهن‌مون برسه که شاید طرف بخاطر همین دخالت‌های بیجایی که در ایران وجود داره تصمیم به مهاجرت گرفته یا حداقل یکی از دلایلی که آرامش روانی‌ش رو بر هم میزده این بوده. بعد ما فکر می‌کنیم با استمرار دخالت‌هامون می‌تونیم این فرد رو تشویق کنیم که برگرده ایران؟ نخیر! بدتر زده میشه و پیش خودش میگه چه خوب شد رفتم! سرمون رو از توی زندگی هم دربیاریم... برگرفته از کانال: مشاهدات دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی از امریکا