فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قدرت سایبری ایران به شدت پیشرفت کرده است...!
#کاوش_مدیا
🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چطور میتوان ویدیوهای جعلی را تشخیص داد؟
شهر اینترنت پر از ویدیوهایی است که ظاهرا رخدادهایی مهم یا عجیب و غریب را نشان میدهند. شمار این ویدیوها در هنگام ناآرامیهای سیاسی و اجتماعی به مراتب افزایش مییابد. چگونه میتوان به اصالت ویدیوها پی برد؟
💠 گروه رسانهای تیمورا
🆔 @timoora
🔺 شکایت علیه یوتیوب به دلیل تبعیض نژادی
🔹گروهی از کاربران و تولید کنندگان محتوا در یوتیوب از این پلتفرم به دلیل تبعیض نژادی شکایت کردهاند.
🔹طبق این شکایت متهمان آگاهانه، عامدانه به شاکیان و تمام افرادی که در شرایط مشابه قرار دارند اجازه درآمدزایی از طریق این پلتفرم را نمیدهند و براساس رنگ پوست یا ویژگیهای نژادیشان به آنها اجازه دسترسی به پلتفرم یوتیوب و حقوق قانونی را میدهند.
@akharinkhabar
🔹اعتماد در دوره پساحقیقت
🔸در شبکههای اجتماعی بازنشردهندگان بیش از پدیدآوران مطالب اهمیت دارند
🔻مطالعه میدیا اینسایت پراجکت درباره شیوه برخورد خوانندگان با خبرهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر میشود، نشان داد که افراد، وقتی میخواهند به درستی یک خبر اعتماد کنند، بیشتر از آنکه منبع اصلی خبر برایشان اهمیت داشته باشد، کسی که آن را بازنشر کرده برایشان مهم است. این نشانه دیگری است از اهمیتِ روزافزون شبکههای اجتماعی در ساختارِ اعتماد ما انسانها حکایت دارد، نشانهای که شبکههای اجتماعی باید بیش از پیش به آن توجه کنند.
🔻نتایج این پژوهش نشان میدهد خوانندگان برای اینکه خبری را باور کنند به بازنشردهنده آن نگاه میکنند، نه پدیدآور اصلی!
🔻تام روزنستیل ـ مدیر اجرایی موسسه مطبوعات آمریکایی گفته معمولا اینگونه است که اگر از کسانی خوشمان بیاید و با آنها موافق باشیم، هم بر چیزهایی که میبینیم تأثیر دارد و هم بر اینکه چیزی را باور کنیم یا نه؛ ما به آنها اعتماد داریم و این اعتماد را به مطالبی هم که بازنشر میدهند تسری میدهیم.
#عصر_هوشمندی
🎯 بازی رایانهای اگر بکشبکش نداشته باشد، به چه دردی میخورد؟
— بازیهای رایانهای «ملایمی» که جدیداً رایج شدهاند کمک میکنند تا آرامش خودمان را حفظ کنیم
📍بازیهای رایانهای راهی برای سیرابکردن عطشهایی است که در زندگی بیرون به آنها نمیرسیم. رانندگی با سیصد کیلومتر سرعت در خیابانهای باریک و شلوغ، به رگبار بستن هیولاها و زامبیها، سوراخ سوراخکردن بهترین دروازهبانهای جهان، یا فرمانروایی بر سرزمینها و فرمان جنگ و صلح صادرکردن. برای همین بازیها را تقلید زندگی آدمهای سرآمد در دنیای واقعی دانستهاند. اما شاید حالا به دستۀ کاملاً متفاوتی از بازیها نیاز بیشتری داشته باشیم. بازیهایی که بهجای هیجان و استرس، آرامش و سکون هدیه کنند.
🔖 ۲۱۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۳ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9774/
عصر جدید،عصر رسانه
📲آیا تا بحال فکر کرده اید که چرا به #اینستاگرام اعتیاد دارید؟؟؟🧐
🔔تنها 3دقیقه وقت مطالعه
1️⃣اگر کسی شما را لایک کند آن بالا نشان داده میشود که یک نفر مطلب شما را لایک کرده است.
2️⃣اگر کسی به شما کامنتی بدهد آن بالا نشان داده میشود که یک نفر برای شما کامنتی فرستاده.
3️⃣اگر کسی شما را فالو کند آن بالا نشان داده میشود که کسی شما را فالو کرده است.
4️⃣اگر کسی از فالوینگهای شما لایو بگذارد آن بالا نشان داده میشود که کسی لایو گذاشته است.
⁉️اگر بپریم و آن بالا را کاری کنیم که چیزی نشان ندهد آن وقت چه اتفاقی میافتد؟
✅یک میل اعتیادآور درون ما جریان دارد که برگردیم و دائم چک کنیم که آیا اتفاقی رخ داده یا نه؟ در حالی که الحق و الانصاف اکثر این اتفاقات اصلا مهم نیستند و چیزی به ما اضافه نمیکنند.
✅مثلا گرفتن یک لایک چه اتفاق خاصی است؟ یا فالوری که میدانیم میتواند چند روز دیگر صفحهمان را آنفالو کند؟
🔴تازه به غیر از نوتیفیکیشنها یک صفحه داریم به نام صفحه سرچ، پر شده از مطالب عوام پسندانه بر اساس علایق ما، صفحهای که از سر بیکاری و بی برنامگی همیشه آن جا علاف میشویم. یک صفحه بی انتها با اطلاعات نامتناهی که هیچ وقت تمام نمیشود و اگر ما هم تمام شویم او وجود دارد.
🔴اینستاگرام پا را این فراتر گذاشته و اطلاعات بیشتری درباره استوریها و پستها به ما میدهد که چه کسانی دیدهاند، چند بار بوکمارک شده و برای چند نفر دایرکت شده.
🎰این اطلاعات سطحی و بی فایده، به همراه صفحه سرچ تضمین کننده بقای اینستاگرام هستند.
📌اینستاگرام را میشود طور دیگری تصور کرد. معیارهایش را کمی دستکاری کرد و حاصل را دید.
✅اولا مفهوم لایک را از آن حذف کنیم. بخش عظیمی از نوتیفیکیشنها حذف میشود و برای لایک گرفتن مطلب نمیگذاریم.
♻️فالور و فالوینگ باشند ولی معلوم نباشد چه کسانی ما را فالو و آنفالو میکنند. این طور افراد واقعا به قصد واقعی فالو میکنند. نه فالو بک که میشود اسمش را گدایی متقابل گذاشت.
❎صفحه سرچ حذف شود و فقط بتوانیم افراد را پیدا کنیم.
⚠️نظارت قدرتمندی روی هشتگها باشد که اگر کسی هشتگ نا به جا زد صفحهاش حذف شود.
💠اگر کسی کامنت داد همه جمع شود و فقط ۲۴ ساعت بعد مشخص شود که کامنتها چه بودهاند. آن وقت کاربر این شبکه اجتماعی فقط هر ۲۴ ساعت یک بار آن را چک خواهد کرد.
🛃اما اینستاگرام برای این طراحی شده که با اطلاعات پراکنده مغزمان را پر کند و وقتمان را در حدی که میتواند، با سیستم اعتیادآورش از بین ببرد.
⁉️چه ضرورتی دارد که بسیاری از اطلاعات آماری در دسترس مخاطبین باشد آن هم وقتی که نه اینها آدمهای مهمیاند و محتوای مهمی تولید میکنند. مثلا یک شرکت اقتصادی نیستند، صرفا یک صفحه شخصی دارند که خیلی جدیاش گرفتهاند.
عصرجدید، عصر رسانه
💢به این سوالات فکر کنید و اگر برایشان پاسخی نیافتید یعنی به بازنگری در نحوه استفادهتان از رسانه نیاز دارید وگرنه در امواج خروشان رسانه ای غرق می شوید.
1️⃣آیا رسانه خود را انتخاب کرده اید یا هر چه پیش آید خوش آید؟
2️⃣آیا برای استفاده از رسانه برنامه ریزی دارید؟
3️⃣آیا تا به حال دقت کرده اید پیام هایی که برای شما ارسال شده اند تا چه میزان توانسته اند نظرتان را تغییر داده و رفتار جدیدی در شما ایجاد کنند؟ این تغییرات چه تعداد بوده اند؟
4️⃣شما چه فاکتورهایی را برای انتخاب رسانه تان در نظر می گیرید؟
5️⃣آیا تا به حال دقت کرده اید تلویزیون خانه یا دستگاه پخش ماشینتان را از روی عادت روشن می کنید یا از روی انتخاب؟
⭕️رسانه نباید ما را به هر سو که می خواهد بکشاند. ما باید از رسانه هدفمند و مدیریت شده استفاده کنیم. شناخت رسانه، استفاده از آن را لذتبخش خواهد کرد.
#معصومه_نصیری
مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
@asrehooshmandi
🔹نگاهی به تاثیرات زیست آنلاین بر روی عملکرد شناختی افراد
🔻معصومه نصیری ـ عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه معتقد است: تکنولوژیهای دیجیتالی امروزی در حال خلق نسلی حواسپرت و دیجیتال زده هستند. این نسل به جهت تقویت #حافظه_تبادلی میدانند نیازی به بیاد سپاری اطلاعات حتی شماره تلفنهای نزدیکانشان ندارند و این باعث #تخلیه_شناختی آنها شده و بر اتکای افراد بر جایی غیر از حافظه و ذهنشان میشود.جذابیت و ساختار فضای اینترنت سبب گرایش مخاطبان در همه دنیا به این اختراع تاریخی بشر میشود و اساسا زندگی بدون آن نیز نه متصور است و نه شدنی؛ اما آنچه ما را از این مرحله عبور خواهد داد افزایش مهارتهای لازم برای شهروند دیجیتال بودن است. شهروندان دیجیتال نیاز به مهارتهایی همچون #سوادرسانهای، سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی دارند تا ضمن بهرهمندی از این امکان، مصونیت شناختی نیز داشته باشند.
در گفت وگو با فارس مطرح شد:
👈 تاثیر دنیای دیجیتال بر روی عملکرد شناختی و کارکردهای ذهن همه افراد
👈رسانههای آنلاین می توانند تغییرات حاد و پایداری را در هر یک از زمینههای شناختی ایجاد کنند
👈بومیهای دیجیتال «نسلهای جوانتر» بیشتر در معرض تغییرات شناختی متاثر از دنیای آنلاین هستند
👈عدم تامین نیازهای روانی افراد در عالم واقع و تامین آن در زیست آنلاین و ظهور آسیبهای عملکرد شناختی افراد
👈استفاده از اینترنت، تفکر عمیقی را که منجر به خلاقیت واقعی میشود کاهش میدهد
👈تکنولوژیهای دیجیتالی و تخلیه شناختی
💢 http://fna.ir/exs0s3
▪️کانال یوتیوب شبکه سعودی #ایران_اینترنشنال که به خاطر حمایت از تروریسم (گروهک تروریستی #الاحوازیه) بسته شده بود با پول عربستان مجددا آغاز به کار کرد.
کانال یوتیوب #شبکه_افق هم بدون هیچ دلیلی حذف شد.
همه چیز تمدن غربی است؛ حتی #آزادی_بیان حتی #حقوق_بشر
💬 امیر
#توییت
مغالطه
💠توسل به هزینه💠
مغالطات ناشی از #پیشفرض_نادرست
در جریان پیگیری هر هدف ، دو ملاک مهم انتخاب ، سرعت پروژه و هزینه ی طرحهای مورد بررسی است.
اما این دو مزیت ، فقط دو مولفه از مسائلی ست که برای انتخاب ، باید در نظر گرفت.
امکان اجرایی بودن طرح ، محقق کردن هدف باندازه ی کافی ، بررسی عواقب وعوارض جانبی هر طرح و ... نیز باید در نظرگرفته شود.
مغالطه #توسل_به_هزینه زمانی ست که صرفا با تاکید بر هزینه ، طرحها بررسی و مقایسه شوند.
باتوجه به این تعریف ، مغالطه مذکور به دو شکل ، انجام میپذیرد:
۱-طرح A باید پذیرفته شود(یا در اولویت باشد) صرفا چون هزینه ی کمتری دارد.
۲-طرح B باید رد شود (یا ضعیف شمرده شود ) صرفا چون پر هزینه است.
باید توجه داشته باشیم اگر تضمین کافی برای حل یک مشکل ، توسط طرحی ارزان ، وجود ندارد و احتمال بوجود آمدن مشکلات جدید ، وجود داشته باشد ، آن طرح کاملا از انتخاب ها خارج میشود ، حتی اگر حذف طرح ارزان ، ما را مجبور و محدود به انتخاب بین پر هزینه ترین و زمانبرترین برنامه ها کند.
بعنوان مثال هزینه ی ساخت یک اطاق با خشت و گل یا حلبی با هزینه ی ساخت یک مسکن که حداقل ایمنی را برای ساکنان فراهم کند ، قابل مقایسه نیست ، اما آیا میتوان از آن چشم پوشی کرد و اشخاصی را در خانه های نا امن ساکن کرد وجانشان را به خطر انداخت ؟!
این مغالطه بنحوی برعکس مغالطه #هزینه_پرداخت_شده است.
#مغالطه #توسل_به_هزینه
#پزشکی
#ادعاهای_مقایسه_ای
مغالطه شماره ۵
💠 واژه های مبهم💠
کتاب های انگلیسی این مغالطه با نام hedging شناخته میشوند که به معنای پرچین و حصار و نرده زدن به دور یک باغ میوه یا مزرعه است تا محصولات آن محفوظ بماند.
این #مغالطه در جایی است که گوینده یا نویسنده از لغات و واژه هایی استفاده کنند که به علت ابهام و عدم تَعیُّن ، سخن او را غیر قابل نقد نماید.باین ترتیب که در هر شرایطی بتواند ادعا کند سخن او هنوز صحیح و پابرجاست و بدین وسیله خود را از هر اعتراض و انتقادی مصون بدارد.
مثال :
من گفته بودم که خرج این مهمانی مبلغ معقولی خواهد بود و مسلما با توجه به مهمانی انجام شده این مقدار کاملا معقول است.
برخی واژه های مبهم صفات نسبی هستند ، مانند دور و نزدیک ، کوچک و بزرگ و ...
مثلا میگوییم: قم یکی از شهرهای نزدیک تهران است ، در حالی که فاصله آن ها ۱۴۰ کیلومتر است.
از آن سو به وسایل کنترل کننده دستگاههای الکترونیکی مانند رادیو و تلویزیون که جدا از اصل آن دستگاه باشد وسیله کنترل از راه دور می گوییم اگرچه کنترل است از راه یک متری صورت میگیرد.
یا مثلا کسی ادعا میکند که پول کمی دارد و بعد از تحقیق معلوم میشود که ۵۰۰ میلیون تومان دارد.
چنان کسی در مقابل اعتراض دیگران میتواند بگوید ۵۰۰ میلیون تومان که پولی نیست .یک خانه مناسب هم با آن نمی توان خرید.
( خود خانه مناسب تعریف استانداری ندارد)
از آن طرف ممکن است کسی بگوید : پول زیادی دارم و معلوم شود که مثلا ۲۰ هزار تومان پول داشته است ،بعد بگوید با ۲۰ هزار تومان می توان صد بار تلفن زد ، مگر کم پولی است؟
علت مغالطه در اینجا این است که ما با الفاظ و مفاهیم نامعین سر و کار داریم که همین عدم تعین باعث می شود که صدق و کذب و مطابقت و عدم مطابقت با واقع تعریف نشده باقی بماند ، یعنی سخن ما طوری است که اگر بخواهیم از آن دفاع کنیم امر واقع و آنچه اتفاق میافتد هر چه باشد سخن ما با آن قابل انطباق خواهد بود.
البته باید توجه داشت که استفاده از واژه های مبهم ( صفات نسبی ، کمیات نامعین و غیره ) در هر شرایطی مغالطه نیست. زیرا در بسیاری از موارد ، استعمال این کلمات مشکلی ایجاد نمیکند.
مثلاً وقتی گفته میشود روزهای کمی از سال در تهران هوا بارانیست ، اگرچه روشن نیست که دقیقا چند درصد روزهای سال بارانی است. اما فی الجمله می توان پذیرفت که درصد کمی از روزها هوای تهران بارانی است .
مغالطی بودن استفاده از واژه های مبهم وقتی است که گوینده با استفاده از چنین واژههایی خبری بدهد و قصد این باشد که وقتی امرِ واقعِ مربوطِ به خبرِ او محقق شد ، بتواند امر خارجی را هرچه باشد در ابهام کلام خود بگنجاند و سخن سابقه خود را صادق جلوه دهد و بدین ترتیب خود را از هر اعتراض و ایرادی مصون بدارد.
پیشگویی های نوستراداموس یکی از مثالهای این مغالطه است.
✅ برای مصون ماندن از این مغالطه همواره باید به استعمال کلمات مبهم حساسیت نشان داد و در مواردی که احتمال خطا وجود دارد ، به ویژه در تنظیم قراردادها و مسائل حقوقی و قانونی ، باید از چنین کلماتی اجتناب شود و یا مراد از هر یک به صورت دقیق و تعریف شده مشخص گردد.
#واژه_های_مبهم
فریبکاران همواره می کشند تا نگذارند برخی نظرگاهها منصفانه به دیگران عرضه شود.
افراد با انصاف و متفکران نقاد همواره می کوشند تا بیشترین اطلاعات را به دست آورند و به گستردهترین نظرگاه دست پیدا کنند و خواستار سرکوب شدن هیچ نظرگاهی نیستند.
آنچه آنان میخواهند این است که عرصه عمومی به جولانگاه نظرگاه های غالب که ممکن است اکثریت جامعه نیز با آنها موافق باشند ، تبدیل نشود و نظرگاه های مخالف نیز ، درست باندازه نظرگاه های غالب در بحث های همگانی شرکت داده شوند .
بسیاری وقتها مردم یک جامعه به برخی اطلاعات دسترسی ندارند یا با استدلالهای کسانی که از نظرگاه های مخالف استدلال میکنند آشنا نیستند و به سمت باورهایی (احتمالا پر خطا) گرایش پیدا میکنند که اگر اطلاعاتشان کامل بود و به نظرگاه های مخالف دسترسی داشتند به سمت آن گرایش پیدا نمیکردند و هستند فریبکارانی که سعی میکنند مردم را به سمت چنین باورهایی اعمالی سوق دهند.
صاحبان قدرت غالبا مترصد هستند که از زودباوری ، ساده لوحی و آسیب پذیری افراد ضعیف و کسانی که به خوبی آموزش تفکر نقاد ندیدهاند ، سوء استفاده کنند و متفکران نقاد و با انصاف می خواهند به مردم کمک کنند تا این پدیده و چگونگی آن را بشناسند.
آنانکه نامشان را فریب کار میگذاریم غالباً خودشان هم قربانی حیله ها و حتی پروپاگاندای خودشان هستند .
چه بسا به سبب اینکه اسیر پروپاگاندا و تنگنظری خودشان شدهاند با ناکامی مواجه میشوند .
علت ناکامی بسیاری از ملت ها این است که رهبرانشان اسیر توصیف های غیر واقع بینانه از جهان و دشمنانشان هستند ، یکسو نگری افراد فریبکار بر خودشان نیز آشکار نیست.
#مغالطات_پرکاربرد
#تفکرنقاد
#سانسور
#انحصاررسانه
#آزادی_بیان
#پهلوان_پنبه
#ارزیابی_یکطرفه
مغالطه
💠هیچ چیز تصادفی نیست💠
تصادف در مباحث منطقی به دو معنی بکار میرود:
۱- نقض علیت و پیش آمدن حوادث بدون علت و خودبخودی : این معنا در این بحث مد نظر نیست و به آن تاکید ورزیده نمیشود ، اگرچه موضوعیست که جای بحث منطقی دارد . بعنوان مثال در کوانتوم ، مواردی از نقض علیت مشاهده شده . پیشتر نیز #هیوم در اصل #علیت تشکیک کرده بود. (اینجا) ،
۲-معنای دوم تصادفی بودن (ِ یک واقعه ) ، فقدان برنامه ریزی آگاهانه برای ایجاد آن ست که منظور از توضیحات ، این معنای تصادف است.
#سوگیری_شناختی #معناانگاری باعث میشود تا بسیاری گمان کنند که در عرصه های اجتماعی و سیاسی ، هیچ اتفاقی تصادفی (بدون قصد آگاهانه) انجام نمیشود.
پس از وقوع هر حادثه مانند صعود و سقوط قیمت یک مجموعه کالا یا یک آتش سوزی یا ... اغلب دو ادعا مطرح میشود :
➖عده ای تصادفی بودن آن واقعه را میپذیرند و
➖ عده ای وقوع تصادفی آن را نامحتمل دانسته و به دنبال شواهدی میگردند که نظرشان را تایید کند.
از نظر منطقی ، هر دو گروه باید برای ادعای خود دلیل اقامه کنند.
گروه دوم ، اغلب چند مسئله و نقل قول مبهم یا #تقارن زمانی را دلیل اثبات نظر خود میدانند (مثلا تقارن اعلام کسری بودجه و بالا رفتن قیمت دلار) و یا بیان میکنند که فلان گروه یا فلان نهاد ازین حادثه نفع برده ، پس برنامه ریزی آگاهانه و قصد آن گروه یا نهاد ، پشت حادثه است .
اگر چنین بود و دلیل این افراد ، تنها این نوع استدلالها بود ، مغالطی بودن آن ها مشخص است. (رجوع کنید به لینک مغالطات در پایین این نوشته)
اما در مواردی این چنینی ، ادعای تصادفی بودن ، نیاز به دلیل خاصی ندارد ، چرا ما که یک اصل کلی را به تجربه دریافته ایم : #تیغ_اوکام
مثال:
اگر بپذیریم که التهابات قیمت طلا ، ارز ،شاخص بورس و دیگر نوسانات بازار ، در اثر مسائل فنی مانند سوء مدیریت مسئولان اقتصادی بوجود آمده و تحریم (که آن هم ممکن ست ناشی از سوء مدیریت سیاسی باشد) عواقب آن را جلوه گر و تشدید کرده ، میتوانیم به راحتی التهاب های مختلف ۴۰ سال اخیر را تبیین کنیم.
اما اگر این فرض را به تبیین خود وارد کنیم که ' دولتهای مختلف عامدا در بازار التهاب بوجود میاورده اند تا از آن نفع ببرند ' با انبوه سوالها و ابهام های جدید روبرو میشویم که تبیین ما را مخدوش و مبهم کرده و قابلیت پیش بینی را از بین می برد .
سوالاتی نظیر :
۱- در دولت های اول تا دوازدهم کدام اشخاص نقشه ی بر هم ریختن بازار را طراحی میکرده اند؟
۲- برنامه ی هر کدام دقیقا چه بوده ؟
۳-قرار بوده حدودا چه میزان کسر بودجه ازین طریق جبران شود؟ آیا مثلا افت ۳۰۰تا ۵۰۰٪ ی ارزش پول ملی در برنامه آن ها بوده ؟ اگر نه ، از کجا و چگونه اوضاع از کنترل خارج شده؟
۴-اگر همه چیز طبق برنامه پیش رفته ، چگونه روسای دولت و طراحان از هزینه ی سیاسی چنین برنامه ی ماجراجویانه ای بی اطلاع بوده اند؟
۵-اگر مطلع بوده اند چطور حاضر شده اند با چنین اقداماتی عملا پایان عمر سیاسی خود را رقم بزنند؟
۶- آیا هیچ برنامه ی دیگر ، ولو ماجراجویانه ، اما با هزینه ی سیاسی کمتر وجود نداشته که همه دولتها دست به چنین بازی خطرناکی بزنند؟
۷-چرا تابحال این نقشه لو نرفته و حتی جناح های مخالفِ هیچ دولتی با صراحت و با مدارک کافی ، اعلام نکرده اند که آشفتگی بازار ، نتیجه ی برنامه ی تعمدی دولت است؟
و دهها سوال دیگر
بنابراین بهتراست این فرض (عمدی بودن نوسانات بازار) را فرضی اضافه دانسته و آن را حذف کنیم.
#تفکرنقاد
#استنتاج_به_قصد_بهترین_تبیین
#سیاسی
#مثال_زنده
💠مفهوم مغالطه💠
《بسیار خوب می شد اگر می توانستیم برای هر ترفند (ِ مغالطه آمیز) اسمی کوتاه و مناسب در نظر بگیریم . به طوری که هر گاه کسی از یکی از ترفندها استفاده کند ، بتوانیم او را به خاطر استفاده از آن ترفند سرزنش کنیم.》
#شوپنهاور
در فرهنگ انگلیسی #آکسفورد این معانی برای واژه fallacy ( #مغالطه ) آمده است:
➖ فریب حیله و نیرنگ
➖فریب دهنده بودن ، قابلیت گمراه کنندگی ، غیرقابل اعتماد بودن
➖ استدلال فریب دهنده و گمراه کننده ، سفسطه خصوصاً در منطق ، ایراد مادی و غیرمادی که قیاس رافاسد کند ، نیز استدلال سفسطه گرانه
➖تصور وهمی ، خطا خصوصاً خطایی که مبتنی بر استدلال نادرست است. نیز وضعیت فریب خوردگی خطا
➖ ماهیت سفسطه گرانه ، ناصحیح بودن استدلال ، مغلوط بودن و هم آلودگی
در فرهنگ بزرگ نیز سخن نیز این معنا برای مغالطه آمده است :
➖مغلطه کردن به غلط انداختن
➖ قیاس نادرستی که به نتیجه درست نمی رسد و نادرستی آن یا از جهت صورت است یا ماده یا هر دو جهت
❌ما از آن رو که انسانیم ، باورهای کاذب داریم و پیش داوری ها ، تصویرهای کلیشهای ، و برداشتهای نادرست مان را توجیه کرده یا از آنها دفاع میکنیم . اما پذیرش این واقعیت برای ما دردناک است.
به همین سبب ذهن ما ، راه هایی برای گریز از این درد پیدا کرده است : روانشناسان اسم این راهها را #مکانیسم_دفاعی گذاشته اند.
کار این ساز و کارهای دفاعی #انکار یا #تحریف واقعیت است. ما این ساز و کارها را ، نه به صورت عمدی و آگاهانه ، بلکه به صورت برنامهریزی نشده و نیمه خود آگاهانه مورد استفاده قرار میدهیم.
از جمله ساز و کارهای دفاعی که میتوان به اینها اشاره کرد : #سرکوب #فرافکنی ، #انکار ، #دلیل_تراشی ، #کلیشه سازی
⭕️آیا این امکان وجود دارد که بعضی وقت ها ناخواسته ، نادانسته و غیر مغرضانه مرتکب مغالطه شویم ؟
متاسفانه پاسخ مثبت است .بعضی وقتا مرتکب مغالطه می شویم ، بدون اینکه قصد گول زدن کسی را داشته باشیم. برای تشخیص اینکه کسی صرفاً اشتباه کرده یا عمداً دست به مغالطه زده ، آزمون نسبتاً ساده ای وجود دارد. وقتی کسی در اندیشیدن و استدلال کردن اشتباه می کند. باید اشتباهش را به او نشان دهیم و ببینیم که آیا واقعاً و صادقانه ، تغییر در اندیشیدن و استدلال کردنش ایجاد میکند یا نه ؟ اگر به سر جای اولش برگردد یا دست به دلیل تراشی های جدید برای توجیه رفتارش بزند می توانیم نتیجه بگیریم که اشتباهاتش ناخواسته و نادانسته نبوده است بلکه مغالطه هایی بوده اند که به واسطه آنها میخواسته به منفعتی دست پیدا کند.
#مغالطات_پرکاربرد
#روانشناسی
#سوگیری_شناختی
◾️ سیاه؛ رنگ همبستگی
▪️ماجراهای توییتر و دعواها و تنشهای مدیران این شرکت با دونالد ترامپ این روزها بسیار خبرساز شده و همه هم آن را دنبال میکنند تا ببینن بالاخره کی کم میآورد. در افتادن با ترامپ و زدن برچسپ راستیآزمایی بر توییتهای او درباره انتخابات آمریکا که هفته گذشته تنش زیادی درست کرد، حالا دوباره اوج گرفته است.
▪️توییتر همین دو روز پیش بود که یکی از توییتهای ترامپ درباره برخورد با معترضان به قتل جورج فلوید را با این توجیه که محتوای خشونتآمیز داشته از نظرها پوشاند، حالا در دعوای دولتیها و معترضان، جانب معترضان را گرفته به نشانه همبستگی با اعتراضها که در بسیاری از شهرهای آمریکا بهپا شده، رنگ عکس پروفایل معروف خود (پرندهای آبی) و همینطور پسزمینه آن را سیاه کرده است. اقدامی که شاید ترامپ و هممسلکان دستراستیاش را بیشتر جری کند.
▪️توییتر از اینها هم فراتر رفته و در بخش معرفی یا همان بایو، هشتگ BlackLivesMatter را جایگزین توضیحات معمول گذشته کرده است. این هشتگ همان هشتگ است که معترضان به قتل فلوید از آن برای اعتراض به این قتل و شدید بودن بیعدالتی و نژادپرستی در نظام سیاسی اداری مملکت آمریکا از آن استفاده میکنند.
▪️هشتگBlackLivesMatter اشاره به ویدویی دارد که در آن یکی از افسران پلیس شهر مینیاپولیس به مدت 8 دقیقه و 43 ثانیه با زانوی خود روی گردن جورج فلوید نشست و او هر چقدر میگفت که نمیتواند نفس بکشد (I cant breathe)، افاقه نکرد و در نهایت از خفگی جان باخت.
⭕️ پاسخ روابط عمومی #رایتل به خبر #نشت_اطلاعات ۵.۵ میلیون مشترک این اپراتور
رايتل در خصوص موضوع «انتشار اطلاعات ۵.۵ ميليون مشترك رايتل» اعلام كرد: مشتركين رايتل بزرگترين سرمايه ما هستند و همچنين حفظ محرمانگی و حريم خصوصی مشتركين از اصول اوليه و قطعی رايتل است و اخبار منتشره درخصوص درخواست فرد باجگیر از رایتل کذب محض است.
🔺در تاریخ ۱۲ خرداد ماه سال جاری این اپراتور از طریق رسانهها در جریان ادعای فردی مبنی بر در اختیار داشتن اطلاعات ۵.۵ میلیون از مشترکین خود شد.
🔺فرد مذکور مدعی شد از رایتل خواستار ۵ بیت کوین شده تا از انتشار دیتا خودداری کرده و آن را در اختیار رایتل قرار دهد، و پس از ممانعت رایتل از پرداخت، برای فروش دیتا از طریق اینترنت به مبلغ یک هزار دلار اقدام کرده است که رایتل این مذاکره و درخواست را قویا تکذیب میکند.
🔺این اپراتور اعلام میدارد تاکنون هیچ مستندی به جز ۹ رکورد منتشر شده مبنی بر دزدیده شدن اطلاعات ۵.۵ میلیون مشترک این اپراتور به دست نیامده است که نتیجه بررسی این ۹ رکورد نشان میدهد ۶ رکورد بسیار قدیمی بوده (سال ۹۴ و پیش از آن) و عملا این مشترکین دیگر در شبکه رایتل فعال نیستند.
🔺از تعداد دیتای اعلامی سه رکورد فعال است که نشان میدهد اطلاعات مورد بحث بسیار قدیمی است.
🔺در بررسیهای صورت گرفته مشخص شده است احتمال سرقت اطلاعات برخط این اپراتور وجود ندارد و رایتل از پروتکلهای #افتا و #ماهر استفاده میکند و این پروتکلها در حال حاضر تشدید شده است.
🔺حدس اصلی رایتل در خصوص نشر اطلاعات توسط منشا انسانی است که در سال ۹۴ و پیش از آن رخ داده است.
🔺در این راستا از رسانهها درخواست داریم تا روشن شدن موضوع از هرگونه شایعه پراکنی خودداری کرده و اخبار را از طریق درگاههای رایتل پیگیری کنند.
🔺با توجه به رسالت شركت خدمات ارتباطي رايتل به منظور رعايت حقوق مشتركين و اخلاقمداری اقدامات لازم قضايی جهت برخورد با عاملين اين موضوع با جديت دنبال میشود.
🔺به منظور جبران خسارت آن دسته از مشتركين گرامی كه احتمال میرود، اطلاعات آنان منتشر شود، تمهيداتی در نظر گرفته شدهاست كه متعاقبا از طريق كانالهای رسمی اعلام میگردد.
خبر دستگیری احمد خمینی، نتیجه امام خمینی در اعتراضات آمریکا و عکس منتسب به آن به حدی مضحک و خنده دار است که برای افراد مطلع و آگاه بیشتر یک دروغ شاخدار است. اما در عصر ارتباطات و اطلاعات، اطلاعات دروغ (disinformation): مطابق فرهنگ لغت Merriam-Webster، دیس اینفورمیشن به اطلاعات نادرست و گمراه کننده گفته میشود که عمدا و تاکتیکی به منظور آسیب رساندن به فرد، گروه اجتماعی، سازمان و یا کشور و یا تاثیرگذاری بر افکار عمومی و مبهم نشان دادن حقیقت منتشر میشود. disinformation همچنین یک تاکتیک در جنگ اطلاعاتی است.
سیدعلی موسوی
#سواد_رسانه_ای
#اخبار_جعلی
⭕️عملیات روانی با تاکتیک رقص ماکارنا
عمليات رواني به زبان ساده عبارتست از استفاده دقيق و طراحی شده از تبليغات و ساير امکانات به منظور تأثيرگذاري بر افکار، احساسات، تمايلات و رفتار گروه و جامعه هدف مثل این روز ها که گارد ملی امریکا برای آرام سازی و همراه سازی معترضین از تاکتیک رقص ماکارنا استفاده میکند.
پس از اشغال عراق توسط ارتش آمریکا فیلم های در شبکه های اجتماعی منتشر شد که سربازان امریکایی به کودک عراقی رقص ماکارنا را آموزش می دادند و با انتشار این فیلم ها در شبکه های اجتماعی آن روی جنگ را با تاکتیک های عملیات روانی به مردم نشان دهند که آمدهاند آنها را از شر دیکتاتورها نجات دهند و دموکراسی و آزادی را برای آنها
به ارمغان بیاورند.
حالا ارتش آمریکا به واشنگتن ورود کرده تا اعتراضات را جمع کند متخصصین عملیات روانی یا جنگ روانی به نتیجه رسیدهاند که برای جمع کردن آشوب، از استراتژی ماکارنا برای مردم آمریکا هم استفاده کنند.
پ ن: در پستی جداگانه در مورد تاریخچه وجنبش #ماکارنا خواهم نوشت.
ما سالهاست اسیر عملیات روانی رسانه ها هستیم
سیدعلی موسوی
#عملیات_روانی
🔴سرزمینی در فضای مجازی بالغ بر یک میلیارد جمعیت!
🔺آمارها از "اینستاگرام" چه می گویند؟
☑️ بالغ بر ۱ میلیارد نفر کاربر هر ماه از اینستاگرام استفاده می کنند
در واقع اینستاگرام بعد از فیس بوک دومین شبکه اجتماعی بزرگ و پرطرفدار از لحاظ تعداد کاربران فعال در ماه به شمار می رود.
☑️ بالغ بر ۵۰۰ میلیون کاربر هر روزه از قابلیت" استوری" اینستاگرام استفاده می کنند
این قابلیت که حدوداً سه سال پیش به این شبکه اجتماعی افزوده شد، از همان ابتدا مورد استقبال بی نظیر کاربران قرار گرفت به گونهای که هم اکنون تبدیل به یکی از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ شده و به عنوان یک کانالارتباطی اصلی میان شرکت ها و برندهای مختلف با مشتریان به شمار می رود.
☑️. ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام به طور روزانه حداقل یک بار پروفایل های تجاری را بازدید می کند
از آنجاییکه اینستاگرام در سالهای اخیر تبدیل به یکی از ابزارهای قدرتمند و تاثیر گذار در دیجیتال مارکتینگ شده است، بسیاری از کاربران نیز خواسته یا ناخواسته به هنگام ورود به این پلتفرم بسیاری از صفحات کاربری تجاری را نیز بازدید میکنند.
☑️ ۸۹درصد از کاربران اینستاگرام به خارج از ایالات متحده آمریکا تعلق دارند
شاید بسیاری از افراد تصور کنند از آنجایی که اینستاگرام یکی از زیرمجموعههای شرکت آمریکایی فیسبوک محسوب می شود، تعداد کاربران آمریکایی آن نیز باید بسیار بیشتر از کاربران سایر نقاط جهان باشد. اما جالب است بدانید از حدود یک میلیارد کاربر فعال ترین شبکه اجتماعی تنها حدود ۱۱۰ میلیون نفر از آنها به ایالات متحده آمریکا تعلق دارند. کاربران کشورهای برزیل، هند، اندونزی و روسیه از جمله بزرگترین مخاطبان و طرفداران اینستاگرام به شمار می روند.
☑️ رشد اینستاگرام در کانادا به شدت سرعت گرفته است
☑️ کاربران زن بیشتر از مردان به اینستاگرام علاقه دارند
بر اساس آمار و گزارش های منتشر شده ۵۲ درصد از کاربران اینستاگرام زن هستند این در حالی است که ۴۸ درصد از آنها مرد بوده اند. این بدان معناست که کاربران زن علاقه بیشتری به گشت و گذار در این شبکه اجتماعی داشته و زمان بیشتری را به آن اختصاص میدهند.
☑️ به طور متوسط کاربران ۲۸ دقیقه در روز را به اینستاگرام اختصاص میدهند
تازهترین برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که کاربران فضای مجازی در سال جاری میلادی به طور میانگین حدود ۲۸ دقیقه در روز را به گشت و گذار این شبکه اجتماعی اختصاص میدهند.
☑️ حدود ۷۵ درصد از کسب و کارهای آمریکایی در سال ۲۰۲۰ از اینستاگرام استفاده می کنند
آمار و گزارش های جدید منتشر شده نشان می دهد که ۷۵.۳ درصد شرکت ها و برند ها و کسب و کارهای تجاری در ایالات متحده آمریکا از شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال جاری میلادی استفاده خواهند کرد./ ایسنا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💰با توجه به نقش تجاریِ این شبکه اجتماعی؛ حضور و کاربری خود را در اینستاگرام هدفمند کنید !
#سواد_رسانه
جاسوسی گسترده از کاربران Google Chrome ضعف امنیتی جدید را نشان می دهد
70 افزونه جاسوسی با مخاطب 32 میلیون کاربر از فروشگاه وب Chrome حذف شد.
دامنه ها به هم پیوسته بودند و از طریق یک ثبت نام کوچک اسرائیلی گالکوم ثبت...
منبع خبرگزاری رویترز
https://uk.reuters.com/article/us-alphabet-google-chrome-exclusive/exclusive-massive-spying-on-users-of-googles-chrome-shows-new-security-weakness-idUKKBN23P0JO
کار به جای رسیده که عکس آیو خواننده و هنرپیشه ی کره ای را تغییر میدهند و کله ی کاترینا کایف بازیگر هندی بالیوود را با فتوشاپ جایگزین میکنند سپس با تغییراتی جدید به اسم افسر شهربانی با نام پورانداخت-آریا آن را به مخاطب قالب میکند!
به همین راحتی!
#اخبار_جعلی
#سواد_رسانه_ای
📚 هفت کتابی که کمک میکند دست رسانهها را بخوانیم:
https://kalaaghe.com/?p=52390
#سیر_مطالعه
#معرفی_کتاب
#کتاب
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕ چرا مردم به انتشار #اطلاعات_نادرست آنلاین ادامه میدهند؟
🔸️ بازار بحث درباره کارکرد فضای مجازی با شیوع #کرونا داغ شده است. یک تحقیق دانشگاهی به ما اطلاعاتی درباره انتشار اطلاعات نادرست در شبکههای اجتماعی میدهد.
✍تحقیقات جان پاتریک آلم؛ پژوهشگر اجتماعی و رئیس آزمایشگاه تحلیلی شبکه اجتماعی در مدرسه داروسازی Keck نشان می دهد :
🔸️ در هفتههای گذشته، اطلاعات نادرست از انتشار ویروس جدید کرونا در رسانههای جمعی از حد هشدار خود فراتر رفته است. ویدئویی درباره این ویروس منتشر شد که گرمای یک سشوار میتواند ویروس کووید ۱۹ را ازبین ببرد. شخصی توییت کرده بود که تزریق ویتامین C به درون جریان خون این بیماری را از بین میبرد. خبرهای ناموثق دیگری نیز مدعی هستند که استعمال روغن پونه کوهی تازه همراه با مکمل نقره برای مقابله با این ویروس موثر است.
🔸️تعداد ادعاهای نادرست و گاه خطرناک نگران کننده است، زیرا مردم نیز ناخواسته در چرخههای وسیعتری آنها را انتشار میدهند.
از هنگام مواجه با این ویروس، میلیونها نفر با استفاده از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی تمایل زیادی به آگاهی از میزان پیشرفتها در عرصه مبارزه با این ویروس و همین طور خبرگیری از خانواده و دوستان خود دارند.
🔸️#توییتر در گزارشی از افزایش ۱۲ میلیونی کاربران خود در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ خبر داد. همچنین فیس بوک نیز از فعالیت بینظیر کاربران خود گزارش میدهد.
🔸️همه چیزهایی که مردم در پلتفرمهای شبکه مجازی خود می بینند، دنبال و بیان می کنند، و مجدداً پست می کنند نخستین شواهد حاکی از آن است که بسیاری از مردم ناخودآگاه اطلاعات غلطی از کووید _۱۹ را با یکدیگر به اشتراک میگذارند چرا که در مورد #صحت اطلاعات حقیقتاً چیزی نمیدانند.
🔸️منابع قابل اعتماد زیادی در شبکه های اجتماعی از جمله مراکز کنترل بیماری و مراقبت و سازمان جهانی بهداشت وجود دارد اما اغلب پلتفرمهای شبکههای اجتماعی برای اولویتبندی مهمترین اطلاعات طراحی نشدهاند، بلکه نحوه طراحی آنها برای نمایش اولین محتویات مربوطه است خواه درست باشند یا نه.
🔸️تحقیقات تیم من نشان میدهد که انگیزه مردم برای انتشار این گونه خبرها نیز ممکن است بخشی از این مشکل باشد. ما به این نکته پی بردیم که کاربران توییتر تمایل زیادی به توییت مجدد به منظور نشان موافقت، مخالفت، جلب توجه و سرگرمی دارند. درستی یک پست یا صحت یک ادعا انگیزه تشخیصی تیم ما برای توییت مجدد نبود. این بدین معنی است که مردم نسبت به توییتی که ممکن است محبوب و هیجان انگیز باشد توجه بیشتری میکنند تا پیامی که صحیح است.
🔸️هوش مصنوعی هم نمیتواند مانع آن شود
شرکتهای شبکههای اجتماعی وعده دادهاند که از انتشار اخبار نادرست در پلتفرمهای خود جلوگیری خواهند کرد. اگرچه، آنها بیش از گذشته به مدیریت نگرانیها مبنی بر در خانه ماندن مردم با استفاده از هوش مصنوعی اتکا میکنند، اما حمایتهای لازم برای تجدید نظر محتواهای ایمن را ندارند. این شیوه شانس اشتباهات را بالا می برد مثلاً زمانیکه محتوای درستی ضعیف انگاشته می شود یا مواردی که محتواهای مسئله دار به سرعت تشخیص داده نمیشوند.
🔸️تا زمانیکه اطلاعات نادرست در پلتفرمهای شبکه مجازی در زمان واقعی تشخیص داده نشوند، هر کسی باید در دریافت اخبار مربوط به کروناویروس مراقب باشد. حتی اگر عمده شرکتهای شبکههای اجتماعی برنامهای برای کنترل و مهار اطلاعات نادرست منتشر شده در پلتفرمهای خود داشته باشند، محتواهای مسئله دار از طریق روزنههایی کاربرانی را که از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند در معرض اخبار نادرست قرار خواهند داد.
🔸️شبکه اجتماعی اگر به طور گسترده استفاده شود، میتواند ابزاری قدرتمند برای تغییر رفتارها باشد.
پزشکان بخش مراقبتهای ویژه در خط مقدم هم اطلاعاتی از کروناویروس منتشر میکنند. آنها اطلاعات مفیدی برای حفاظت از خود و خانواده هایمان در برابر این بیماری فراهم میکنند. پزشکان مطرح نیز با صحبتهایی در رسانهها شایعات را تکذیب میکنند.
🔸سواد رسانهای؛ سواد چیست، رسانه کدام است؟
#یونس_شکرخواه
حتما شما هم این روزها به عبارت #سواد_رسانهای برخوردهاید و تلاشهای گوناگون را در تبیین این عبارت دیدهاید. آنچه الان هم شاهد آن هستید یکی از همان تلاشهاست، شاید سویه اصلی این مطلب، بر کاربردی ساختن این مفهوم باشد.
سواد رسانهای را میتوان یک نوع فهم انتقادی قلمداد کرد؛ درکی متکی بر مهارتهایی که بر اساس آنها بتوان انواع #رسانهها را و انواع تولیدات آنها را شناخت.
سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است کدام مواد غذایی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزهایی را باید مصرف و از چه چیزهای باید پرهیز کرد.
سواد رسانهای میتواند به #مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی محض خارج شده و کنشگرانه به معادله فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای به شما کمک میکند تا از آوردههای رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شوید.
این پنج نکته که در پی میآیند، نقاط اصلی پرش به فضای فهم منتقدانه از رسانهها هستند و به عبارت بهتر؛ این پنج مورد اصلیترین موارد مطروحه برای درک رسانهها یا فهم همین تعبیر موسوم به سواد رسانهای به شمار میآیند:
۱🔹خالقان پیامها؛
از خودتان بپرسید کدام نویسنده یا افراد، یا نهادها و سازمانها خالق این پیامها برای شما هستند. آنچه شبکههای تلویزیونی یا رسانههای چاپی آمریکا درباره روسیه میگویند؛ شبیه آنچه رسانههای روسیه درباره کشورشان میگویند؛ نیست. حتی آنچه سیانان درباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا میگوید؛ شبیه آنچه فاکس نیوز در مورد ترامپ میگوید نیست. اهداف خالقان پیامها یکسان نیست.
۲🔹تکنیکهای خالقان پیامها برای جلب توجه شما؛
ببینید خالق پیام برای جلب توجه شما از چه تکنیکهایی استفاده کرده است و به عبارت بهتر چگونه ذهن شما را اسیر خودش ساخته است، رنگ، موزیک، نوع واژگان، عکس، گرافیک، بزرگنمایی،... و بسیاری موارد دیگر دست اندرکار شکار توجه شما هستند.
۳🔹تفاوت برداشتهای شما از پیامها با برداشتهای دیگران از همان پیامها؛
تردیدی به خود راه ندهید، سن شما، میزان تحصیلات شما، جنسیت شما، تخصص شما، محل تولد شما، فرهنگ شما، جایگاه اجتماعی و خانوادگی شما و بسیاری از موارد دیگر بر برداشتهای شما از رویدادهای اطراف شما و یا بر برداشتهای شما از محتواهای رسانههای مورد مصرف شما تاثیرات بسیار مهمی دارند. مراقب علل این تفاوتها در خبرها و گزارشهای رسانهها باشید و گمان هم نکنید برداشت شما از محتوای رسانه معرف برداشتهای سایر مخاطبان هم هست.
۴🔹دیدگاهها و ارزشهای موجود در پیامها و یا حذف شده از پیامها؛
محتوایی که مصرف میکنید یا با چاشنیها دیدگاههای ارزشی سرو میشود یا اینکه فاقد چاشنی است و هر دو نوع ارائه هم دلایل خاص خود را دارند. چقدر متوجه نقش و تفاوتهای این چاشنیها هستید؟ برجام را در نظر بگیرید، آمریکا از این پیمان خارج شد، اروپا هنوز حضور نیمبندی دارد. آمریکا در پی خروج از برجام، شدیدترین تحریمهای تاریخ اقتصاد را علیه ایران وضع کرد. حالا همهگیری کرونا در جهان به وقوع پیوسته است. آیا پوشش خبری آمریکا و اروپا درباره کرونا در ایران شبیه یکدیگر است؟ در خبرهای کدامیک از این دو کانون خبری به نقش مخرب تحریمهای اقتصادی در مبارزه ایران علیه کرونا هیچ اشارهای نمیشود؟
۵🔹و بالاخره به چه دلیل یا دلایلی این پیام یا پیامها برای شما ارسال میشوند؟
در جهان آکادمیک ارتباطی معاصر دو پاسخ مهم به این پرسش داده میشود: به دلایل متعدد اقتصادی و سیاسی.
شاید این عبارت را بهتر به خاطر بسپارید: #اقتصاد_سیاسی_رسانهها
هر رسانهای را بر روی نقشه سیاست و قدرت بگذارید تا بتوانید نقش آن را بهتر درک کنید. از خودتان بپرسید رد پاهای این رسانه را در کجای این نقشه ثروت و قدرت باید جست؟ پشت این رسانه کدام مراکز ثروت و قدرت ایستادهاند؟ چه کسانی حامی دیدگاههای این رسانه هستند؟ چه کسانی به آن پول و آگهی میدهند؟
صرف خواندن یک رسانه به معنی سواد رسانهای نیست، شما الفبای زبان عربی را میشناسید؛ آیا شناختن این الفبا به این معناست که شما زبان عربی هم بلد هستید؟
هدایت شده از کاوش مدیا
🛑این بلایی است که بنگاه های خبری مثل جام و آخرین خبر در فضای رسانه ای امروز بر سر شما میآوردند، وقت میگذاری و زحمت میکشی تا برای مخاطب بهترین سوژه ها را فراهم کنی اما بعد به راحتی نشان و آدرس کارت محو میشود، آرم دیگری چسبانده و سوژه منتشر میشود تا بلکه چند هزار بازدید بیشتر نصیبشان شود، اما به چی قیمتی؟! این که تعدادی جوان را دلسرد کنید؟(که قطعا دلسرد نمیشویم)تا به حال هیچوقت به خود اجازه ندادم که کار دیگران را کپی کنم و به اسم خودم منتشر کنم چون برای مخاطب خود احترام قائلم....عده ای میگویند حرفی نزن، چیزی نگو و اشاره ای نکن اما بعد از بارها تذکر و گلایه سکوت جایز نیست و مخاطب باید بداند که اوضاع به چه منوال پیش میرود......
🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥تلاش ناکام مجری BBC برای ماستمالی اسناد جدید کودتای 28 مرداد!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🆔 @dishplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥پاسخ بازیگر ایرانی، مجری بیبیسی را ناکام گذاشت!
🔸همسر علی حاتمی: بسیاری از هنرمندان پیشکسوت بعد از انقلاب درخشیدند!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🆔 @dishplus
▪️در آمدماهیانه واینرهای اینستا
بالاتر از بازیگران سینما!
این روز ها شهرت در اینستاگرام بیشتر از مقوله ای به نام سینما درآمدزایی دارد به طوری که مبلغ دریافتی ماهیانه واینرهای اینستاگرامی از درآمد بازیگران مطرح سینما در بهترین حالت بالاتر است
💬 صبح سینما
@Fars_Plus