فرزندپروری فست فودی در اینستاگرام؛ مفید یا مخرب؟ رفتارهای پرخاشگرانه، نافرمانیها و کنترل قشقرقهای کودکان از دغدغههای همیشگی والدین بوده است. فعالیت روانشناسان کودک در اینستاگرام کار را برای والدینی که با بهانههایی چون بالا بودن هزینههای مشاورههای روانی و اشتغال از دریافت درمانهای روانشناختی سر باز میزنند؛ راحت کرده است.
در رویکرد شناختی_رفتاری به والدین تکنیکهای برای فرزندپروری ارائه میشود و از آنجایی که اینتکنیکها به صورت عینی به آنها میگوید چه طور باید رفتار کنند، پتانسیل ارائه شدن در اینستاگرام و کسب محبوبیت را هم دارند.
پستهایی با عناوینی مانند اینکه «با قشقرق کودک چه کنیم» یا «چگونه به کودک مدیریت خشم یاد دهیم» یا « با بد غذایی کودک چه کنیم» و از این دست پستها که تلاش دارند با تکنیکهایی مانند زمان ساکت، پاداش، نادیده گرفتن، چارت رفتاری به شما آموزش دهند با مشکلات کودک خود چه کنید،از این نوع پستها هستند.
اما نکتهای که در این فرزندپروریهای فستفودی نادیده گرفته میشود این است که این تکنیکها به صورت پلکانی تجویز میشوند. به این معنا که پیش از انجام داده هر تکنیک لازم است تمامی مراحل قبل از آن طی شود. در غیر این صورت ممکن است در کوتاه مدت رفتار مورد نظر با این تکنیکها برطرف شود اما به دلیل طی نکردن مراحل پیشین و در نظر نگرفتن چرایی رفتار کودک و عدم فراهم سازی بستر لازم در دراز مدت , رفتاری با شدت بیشتراز کودک مشاهده کنید.
به یاد داشته باشید که تجویز هر تکنیک برای کاهش و یا افزایش رفتار دلخواه والدین در کودک، مستلزم شناخت فردی از کودکتان و بستر خانوادگی شماست. تکنیکهای روانشناختی برنامهای است که فرد به فرد متفاوت است. استفاده از این تکینکها بدون نظارت روانشناس ممکن است بیش از این که مفید باشد، برای کودکتان آسیبزا شود.
⭕️از کجا بفهمیم گوشیمان تحت کنترل و جاسوسی است؟
🔻درست همانطور که برنامههای هوشمند ویژه تامین امنیت گوشیها رو به افزایش است، همزمان برنامههای خطرناک جاسوسی نیز روندی افزایشی دارند. درواقع بسیاری از افراد نگرانند که با برنامههای جاسوسی مواجه شوند که قصد دارند اطلاعات کاربران را رصد کنند.
💢برنامههای هک و جاسوسی میتوانند بسیار خطرناک باشند. دانستن علائم هک شدن یا نصب برنامههای جاسوسی در تلفن شما میتواند بسیار مفید باشد. تلفنها و رایانههای ما دو وسیله ارتباطی اصلی هستند که هر روز از آنها استفاده میکنیم؛ بنابراین اگر کسی تلفن شما ما را هک کند. دسترسی به اطلاعاتی مانند آدرسهای ایمیل و شماره تلفنها (از لیست مخاطبین شما)، تصاویر، فیلمها، اسناد و پیامهای متنی میتواند خطرات زیادی را ایجاد کند. اما نصب جاسوس افزار یا برنامههای هک چه علائمی دارد؟
💢باتری گوشی شما سریع تخلیه میشود
🔺یکی از علائم بارز هک شدن تلفن شما این است که باتری گوشی شما بسیار سریعتر از حد لزوم تخلیه میشود. درواقع با توجه به این که جاسوس افزار تلفنی همیشه فعال است، بنابراین از انرژی زیادی استفاده میکند و باتری شما در این فرآیند تخلیه میشود.
💢تلفن شما بیش از حد داغ است
🔺در کنار سرعت بالای خالی شدن شارژ تلفن همراه شما، گاهی تلفن شما بیش از حد داغ میشود که این موضوع احتمالی مصرف سریعتر دادههای اینترنت از حد معمول است.
💢پیامهای خطرناک و مشکوکی دریافت میکنید
🔺شاید پیامی برای حضور در یک مهمانی ناشناس دریافت کنید، شاید یک لینک از شما تقاضای پول میکند، شاید افرادی ناشناس تقضای اطلاعات شخصی شمار را دارند و بسیاری از موارد مشابه که میتوانند خطرناک باشند.
💢شما از شارژ عمومی استفاده کرده اید
🔺درست است که این روزها در بسیاری از کافهها و مراکز عمومی ایستگاههای شارژ وجود دارد، اما گاهی هکرها با کمک درگاههای USB اطلاعات کاربران را سرقت میکنند بنابراین باید بسیار مراقب باشید که در اماکن ناشناس و با USB دیگران گوشی خود را شارژ نکنید.
💢دریافت تماس یا متن از شمارههای ناشناس
🔺ممکن است شما تماسها و متونی دریافت کنید که ناشناسند و از آن خطرناک تر، ممکن است شمارههایی به دفترچه تلفن شما اضافه شوند که نمیشناسید، این موضوع میتواند نشانهای بسیار خطرناک باشد. شاید یک بدافزار جاسوسی روی گوشی شما نصب شده باشد که میتواند شما را در معرض خطر قرار دهد.
#جنگ_سایبری
آرما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تکنولوژی یا تسخیر جن
💢اخیرا کلیپی تحت عنوان "اجرای کودک در مسابقه استعداد یابی به وسیله جن! " در شبکههای اجتماعی و فجازی در حال انتشار است
💢نکته ی قابل توجه در این کلیپ استفاده از تکنیک "live cromaki" است که مخاطبین افراد بازیگر در حین اجرا را نمیبینند اما فعالیت آنها ملموس است.
▪️در برابر عملیات روانی امثال ایدی کوهن منفعل نشوید. کارویژه بخشی از افسران امنیتی اسراییل، رصد اخبار حوادث ایران و جا زدن آن بهعنوان دستاورد عملیاتی صهیونیستهاست..
مثل کاری که سازمان CIA، در دوران جنگ سرد، علیه شوروی میکرد و هر اتفاق به ضرر بلوک شرق را به سود خود فاکتور میکرد!
💬 آسید
@Fars_plus
#مختصر_و_مفید (اعتیاد اینترنتی)؛
✔ اصطلاح #اعتیاد_اینترنتی نخستین بار توسط ایوان گلدبرگ در سال 1995 به کار برده شد.
✔ #اعتیاد_اینترنتی چیست؟ اعتیاد اینترنتی گونهای از مشکلات روانی محسوب میشود که کاربر به عناصر اجتماعی و ارتباطی اینترنتی مانند شبکههای اجتماعی، اشتراک گذاری، بازیهای رایانهای، وبلاگنویسی، (خصوصا) پورنوگرافی، خرید اینترنتی و... معتاد میشود و زمان زیادی را بدون هدف در اینترنت سپری میکند.
آلمان مجازاتهای تولید محتوای مجرمانه در فضای مجازی را تشدید کرد
بر اساس قوانین جدید در آلمان هرگونه توهین، تهدید، تهمت و دروغ در اینترنت، جرم محسوب میشود و حتی لایککنندگان چنین پستهایی نیز مجازات خواهند شد.
کریستینه لامبرشت، وزیر دادگستری فدرال در این باره میگوید: «این قوانین پیام روشنی برای همه کاربران شبکههای اجتماعی و وبسایتهای اینترنتی دارد. ما با تصویب این قوانین به همه اعلام کردیم که نشر محتوای مجرمانه را نمیپذیریم و با آن مقابله میکنیم. از نگاه من، چنین اقداماتی در اینترنت به خشونت در جامعه دامن میزند.»
از جمله قوانینی که به تازگی تصویب شده است، میتوان به قانون مقابله با تهدید آنلاین اشاره کرد. براساس این قانون، هرگونه تهدید به صدمات جسمی، تجاوز یا آسیب مالی، دو سال زندان درپی خواهد داشت. پیش از این، تنها تهدید به مرگ افراد، مشمول دو سال زندان میشد که در قوانین جدید به ۳ سال افزایش یافته است. توهین به افراد نیز میتواند تا دو سال حبس در پی داشته باشد. قانونگذار اینبار حتی برای کسانی که مطالب نژادپرستانه را تایید میکنند نیز مجازاتهایی را در نظر گرفته است. در این راستا، تایید مطالب نژادپرستانه، بازنشر پست یا نوشتن دیدگاه مثبت زیر آن نیز جریمه دارد.
نمایندگان حزب آلترناتیو برای آلمان این قوانین را مغایر با آزادی بیان عنوان کردهاند. با این وجود، نمایندگان اتحادیههای مسیحی، قوانین جدید را مدافع آزادی بیان میدانند. به گفته آنها، این قوانین باعث سرکوب عقاید کاربران اینترنت نمیشود، بلکه در راستای حمایت از آزادی بیان وضع شده است.
فیشینگ ؛ اینبار با پیامک واریز وجه! این بار نه همانند حملات فیشینگ برای انتقال وجه به سراغ درگاههای پرداخت اینترنتی میروید و نه به بهانه دریافت جایزه یک مسابقه پای دستگاه عابر بانک کشیده میشوید، بلکه پیامکی برای شما ارسال میشود که در لحظه اول احتمالاً شمارا هیجانزده میکند و شاید حتی به فکر فروببرد که این مبلغ مربوط به حقوقتان است، واریز وامتان و یا بازگشت قرض به یکی از دوستانتان! اما درواقع در آستانه قرار گرفتن در دام جدیدترین نوع از کلاهبرداری پیامکی هستید.
مشترکانی که در وضعیتی مشابه قرارگرفتهاند، میگویند که پیامکی مبنی بر اینکه مبلغی به حسابشان واریزشده دریافت کردهاند و بعد با آنها تماس گرفته میشود که مبلغ، اشتباهی بهحساب آنها واریزشده و پول را به شماره کارتی که اعلام میشود، برگردانند.
این درحالی است که پیامک واریز وجه اصلاً از سامانه پیامکی بانک ارسال نشده و از شماره تلفنی متفرقه ارسال شده است که البته ظاهراً کلاهبرداران برای فریب بیشتر از شماره تلفنهای نسبتاً رند و با تکرار چند صفر پشت سر هم استفاده میکنند، تا به خیالشان اختلافی میان این پیامک با پیامکهای بانک به نظر نرسد.
اما جریان از چه قرار است؟ پیشازاین هم گفتهشده بود که در سناریوی ذکرشده، درواقع کلاهبردار از فرد دیگری یک پیشپرداخت گرفته است و قرار نیست کالایی به سوژه خود تحویل بدهد. او برای اینکه دنبال نشود، شماره کارت شمارا به سوژه خود داده است. سوژه وجه پیشپرداخت را به کارت شما واریز میکند و شما به کلاهبردار برمیگردانید. در برخی موارد حتی شما وجه را به یک مغازه که کلاهبردار در آن منتظر خرید طلاست واریز میکنید. بنابراین هیچ اثری از او باقی نخواهد ماند و شما و طلافروش مسئولیت جرم را خواهید داشت.
در برخی از نمونههای ارائهشده این دست پیامکها، شماره و موجودی حساب مشترک در پیامک آمده است اما اینکه این کلاهبرداران از اعداد احتمالی استفاده میکنند یا اطلاعات صحیح را از طریق فیشینگ، نشست احتمالی اطلاعات مشتریان بانک و … بدست میآورند، هنوز مشخص نیست.
البته اطلاعاتی از حساب بانکی نظیر موجودی و شمارهحساب، از مواردی است که مشتریان کمتر به حفظ آن توجه میکنند چون معتقدند که امکان دسترسی بهحساب آنها را فراهم نمیکند اما درواقع میتواند موجب جلب اعتماد در حین کلاهبرداریهایی نظیر آنچه گفته شد، باشد. هرچند که این شیوه، نخستین راه کلاهبرداری پیامکی از حسابهای بانکی نیست.
موضوع «آزادسازی سهام عدالت» و «ثبتنام در سامانه سجام» نیز از دیگر مواردی است که سبب شده در روزهای اخیر پیامکهای مختلفی تحت این عناوین یا تحت عنوان یک کارگزاری بورسی به دست مشترکین برسد. برخی از مشترکین حتی میگویند تعدد پیامکهای اینچنینی گاه به حدی است که نمیتوان پیامکهایی که بهراستی از سوی سامانه اصلی ارسال میشود را تشخیص داد.
در این میان البته عدهای پس از راهاندازی سیستم «رمز دوم یکبارمصرف» گمان میکنند که دیگر صفحات «فیشینگ» و در پی آن کلاهبرداریهای پیامکیای که به این صفحات ختم میشوند، معنا نخواهد داشت و باوجود رمز یکبارمصرف، امکان کلاهبرداری از بین رفته است اما واقعیت چیز دیگری است.
پیشتر یک کارشناس دراینباره گفته بود: اگرچه فیشینگ با فعال شدن رمز پویا کاهشیافته، اما رمز یکبارمصرف بههیچوجه امنیت ۱۰۰ درصدی را فراهم نمیکند و حتی همان سایتهایی که سرویسهای درگاه بانکی میدهند، میتوانند رمز یکبارمصرف هم ارائه دهند و حسابتان را خالی کنند.
درهرحال در شرایطی که کلاهبرداران از هر موضوعی راهی برای فریب و از هر اطلاعاتی مسیری برای کلاهبرداری پیدا میکنند، همواره توجه به هویت پیامکهایی که دریافت میکنیم، صفحاتی که از طریق آنها پرداخت انجام میدهیم و … از نکات ضروری هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ (حمایت #آذری_جهرمی از پیام رسان های داخلی؛ پشت و جلوی دوربین)؛
🔺یکی از دلایلِ راه نیفتادنِ #شبکه_ملی_اطلاعات و #اینترنت_پاک در کشورِ ما وجود تفکریست که با دگم اندیشیِ تمام آلوده به انگلِ #کد_خدا_محوری و #جهان_باز شده است؛
✍ #محمد_سخایی ؛
#تئوری_رسانه_ها
🔴تئوری های اثر گذاری رسانه ها🔴
🔵4-نظریه ی استفاده و رضامندی🔵
🔻آنچه در نظریه های مختلف رسانه ای بررسی می شود، نقش و نوع ارتباط عناصر رسانه ای از قبیل مخاطب، پیام، سازنده ی پیام، فرستنده ی پیام، اهداف و... است. در نظریه های کلاسیک، عموما جریان مفروض، جریانی یک طرفه و از فرستنده به گیرنده است. اما در نظریات پست مدرن و نو پست مدرن، ارتباط و پیچیدگی این اجزا، در سطح پیچیده تر و گسترده تری مورد بررسی قرار می گیرد.
🔻آنچه در نظریات نو پست مدرن بسیار برجسته می شود، مخاطب فعال، به مثابه ی نوعی کنشگر رسانه ای است. از جمله در نظریه ی «استفاده و رضامندی»، توجه ویژه ای به مخاطب به عنوان عنصری فعال (و نه منفعل) وجود دارد. مطابق این دیدگاه، مخاطب خود تصمیم میگیرد که از کدام نوع رسانه استفاده کرده و کدام پیام را دریافت کند. آنچه تعیین کننده میزان تمایل فرد به وسایل ارتباط جمعی است، این است که فرد از رسانه چه میخواهد و در آن به دنبال چه می گردد.
🔻نظریه ی رضامندی بیان می دارد که افراد در جهت کسب دو پاداش به رسانه روی می آورند:
1. پاداش آنی، مثل حوادث و رويدادها ( نياز به داشتن اطلاعاتی كه در زندگی جاری و روزمره مؤثر است.)
2. پاداش آتی، خدمات و مقوله های آموزشی و دراز مدت ( نياز به يافتن شغل و جستجوی آگهی ها، استفاده های آموزشی و...)
🔻بنابراین فرایند انتقال پیام پنج ویژگی دارد:
1️⃣ مخاطب فعال است.
2️⃣رسانه با خود رقابت میکنند تا نیاز مخاطبان را بر آورده سازند.
3️⃣مخاطب جستجوگر است یعنی برای تامین نیازها و رضایت خودش روش های مختلفی را تجربه می کند.
4️⃣مخاطبان از نیاز خود آگاه هستند و برای تامین نیازهای خود آگاهانه رسانه مورد نظر را انتخاب می کنند.
5️⃣مخاطبان براي تأمين نيازهاي معرفتي خود، آگاهانه رسانه مورد نظر را انتخاب مي كنند.
🔸نقد:
1-مهم ترین انتقادی که به این نظریه وارد شده، این است که تاثیر رسانه را بر ایجاد نیازها و تامین آنها نادیده می گیرد
2-انتقاد دیگر به این نظریه، مسئله ی دفاع از وضع موجود است. به طوریکه با توجه به این نظریه، چگونگی مدیریت پیام های رسانه ای و مالکیت رسانه ها، مورد پرسش واقع نمی شود. از نگاه دیگر این بحث نتیجه اش آن است که آنچه رسانهها عرضه میکنند حاصل نیاز، خواست و اراده خود مخاطبان است و این نوعی دفاع از وضعیت موجود عملکرد رسانه هاست.
#سواد_رسانه_ای
عملیات رهایی
#رژیم_مصرف_رسانه
برای مدیریت زمان استفاده از تلفن همراه، میتوانید از اپلیکیشن زیر ( اندروید ) استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم که برای شروع رژیم مصرف، حتما این اپ را داشته باشید
"QualityTime"
در پلی استور:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zerodesktop.appdetox.qualitytime
در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.zerodesktop.appdetox.qualitytime&ref=share
📌افزایش سهم فضای مجازی در بشقاب رسانه ای کودکان/ تاکید بر هوشیاری والدین
🔺«فضای مجازی بیش از هر زمان به بشقاب رسانه ای کودکان و نوجوان در دوران کرونایی اضافه شده و ضمن نظارتهای لازم از سوی خانواده ها و...، باید این روند به لحاظ نکات مثبت و منفی و چالش های احتمالی در ایام پساکرونا به تعدیل برسد.»
🔺این بخشی از صحبت های مریم سلیمی عضو سیاست، گذاری و تألیف کتاب تفکر و سواد رسانه ای آموزش و پرورش، مدرس و کارشناس حوزه رسانه است.
این کارشناس رسانه معتقد است: در روند آموزش سواد رسانه ای به کودکان و نوجوانان نقش رسانه ها، بهزیستی و آموزش و پرورش باید بیش از پیش پررنگ شود و با یک برنامه ریزی جامع و تقسیم وظایف، آموزش به گروه سنی مدنظر و خانواده ها شکل گرفته و ادامه یابد.
🔸منبع: خبرگزاري فارس
🔸لينك متن كامل خبر:
https://www.farsnews.ir/news/13990223000469/افزایش-سهم-فضای-مجازی-در-بشقاب-رسانه-ای-کودکان-تاکید-بر-هوشیاری
📌نقشه و مسیریاب نشان بهدنبال رقابت با گوگل مپ است.
🔺نقشه و مسیریاب نشان در آستانهی رسیدن به ۵میلیون نصب فعال، ویژگیهای جدید و برنامههایی درراستای رقابت با گوگل دارد.
🔺براساس اطلاعات ارائه شده، ۹۰ درصد از رانندگان تاکسیهای اینترنتی در شهر تهران از مسیریاب استفاده میکنند که سهم نشان ۴۰ درصد است. بهصورت کلیتر، ۶۰ درصد از رانندگان تاکسیهای اینترنتی در سراسر کشور از مسیریاب استفاده میکنند و درمجموع بیشترین و فراگیرترین استفاده از مسیریاب نشان توسط این رانندگان است.
🔺نشان در زمان شیوع ویروس کرونا اقداماتی انجام داد تا به رفتوآمد راحتتر مردم کمک کند و مانع از انتشار بیشتر بیماری شود؛
ازجملهی این اقدامات باید به «لایهی نواحی
پرتردد ویژه کرونا» اشاره کرد که برای استفادهی دیگران بهصورت Open Data دردسترس قرار گرفت و توسط شهرداری در دو شهرستان برای گندزدایی مناطق از آن بهره گرفته شد.
🔺نشان همچنین امکان ردیابی ساعتهای شلوغ مناطق پرتردد و زیرساخت برای اپلیکیشن ماسک را فراهم کرد؛ درواقع «ماسک» با بهرهگیری از نقشههای نشان توانست خدمات خود را به جامعه ارائه کند
منبع: سایت زومیت
📌در یک طرح نظرسنجی تلفنی در خردادماه 1399، میزان استفاده مردم از رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری طرح دربرگیرنده مردان و زنان بالای 18 سال در کل کشور و تعداد افراد نمونه 1582 نفر بوده است.
🔺 یافتههای نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانههای مختلف نشان میدهد 45.8 درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، 31.2 درصد از شبکههای اجتماعی مجازی، 10.3 درصد از سایتهای اینترنتی، 6.9 درصد از شبکههای ماهوارهای و 1.3 درصد از روزنامهها و مجلات استفاده میکنند.
🔺 در میان برنامههای مختلف صداوسیما 59.3 درصد از کل پاسخگویان اخبار، 55.1 درصد فیلم و سریال، 15.8 درصد برنامههای ورزشی، 14.6 درصد برنامههای مستند، 13.6 درصد برنامههای طنز و 11 درصد برنامههای کودک و نوجوان را بیشتر از سایر برنامه های این رسانه دنبال میکنند. لازم به ذکر است در این سؤال پاسخگویان از میان گزینه های متعدّد می توانستند سه گزینه انتخاب نمایند.
🔺 در پرسشی از پاسخگویان پرسیده شده است «به نظر شما صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس میکند؟» که 46.5 درصد پاسخگویان به این پرسش پاسخ منفی دادهاند و در مقابل، 32.6 درصد معتقدند صداوسیما واقعیتهای جامعه را منعکس میکند.
منبع: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)
▪️ما کارگران #هفت_تپه اگر نخواهیم صدایمان را BBC منتشر کند، چه کسی را باید ببینیم؟
#صداوسیما
💬Ahmad Khanifar
@Fars_plus
▪️مایک پمپئو گفته که ایالات متحده آمریکا قصد داره شبکه ها و نرم افزارهای اجتماعی چینی مثل تیک تاک رو فیلتر و ممنوع کنه.
منطق غرب اینه نرم افزارهایی که در راستای اهدافشون باشه و براشون اطلاعات کشورها رو جمع کنه خوبه بقیه بد و باید فیلتر بشن.
💬 استیونی که هاون میکوبید
▪️وزیر خارجه آمریکا! گفته که میخوان اپلیکیشنهای چینی رو فیلتر کنن. اخیرا تیک تاک رشد خیلی بالایی در بین نوجوانان و جوانان آمریکایی داشته و طبعا آمریکا جایی که اشراف اطلاعات نداشته باشه، براش خط قرمز هست.
وقتشه که به برادران و خواهران آمریکایی مون وی پی ان برسونیم😇
💬 zahrahb
@Fars_Plus
🔴پشت پرده انتقام خیالی #موساد در «تهران»
این روزها در فضای مجازی مینی سریال اسرائیلی با نام «تهران» دست به دست میشود، سریالی که تولید شبکه کان ۱۱ رژیم صهیونیستی است و پخش آن چند روزی است آغاز شده است.
🔻سازندگان این مینیسریال تلویزیونی که به موضوع نبرد اطلاعاتی موساد اسرائیل و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میپردازد برای ارتقای کیفی سریال خود با هزینه های نجومی، گروهی حرفه ای را در کنار هم جمع کرده است بطوری که یکی از دو نویسنده این مینیسریال، موشه زوندر است. کسی که «فائودا»، سریال پرمخاطب سال ۲۰۱۵ شبکه نتفلیکس را هم نویسندگی کرده است و در کنار وی از چهره های برجسته ای از سینمای هالیوود همچون "نوید نگهبان" و "شان توب" نیز به ایفای نقش پرداخته اند.
🔻اما یکی از نکات جالب این سریال بازسازی طبیعی فضای شهری تهران در این سریال ضدایرانی است که در بخش هایی از این سریال و فیلم پشت صحنه آن خودنمایی میکند، بازسازی بخش هایی از تهران به حدی باور پذیر درآمده که چندی پیش برخی ها در فضای مجازی اعلام کرده اند که برخی سکانس های سریال در تهران و مخفیانه تصویربرداری شده اما انتشار تصاویری از پشت صحنه این سریال نشان داد عوامل آن با ساختن شهرک سینمایی کوچک در جنوب آتن یونان با یک برنامه ریزی مدون به فکر بازسازی دقیقی از نماهای شهر تهران بوده اند که آنطور که شواهد پیداست در این امر موفق بوده اند و حتی در این مسیر از چندین نابازیگر ایرانی هم بهره برده اند.
🔻در معرفی این سریال آمده است: موساد بدنبال از کار انداختن برنامه اتمی ایران از طریق هک کامپیوتری است و برای این کار یک مأمور زن جوان را که «ریشه ایرانی» دارد، به تهران اعزام میکند این زن جوان در قامت افسر تازه کار موصاد ظاهر میشود و از آنجا که در شش سالگی به اتفاق خانواده اش به اسرائیل مهاجرت کرده نخستین ماموریت خود برای موصاد می بایست به تهران سفر کند.
🔻اما در این میان دو نکته باید بیشتر از موارد دیگر مورد توجه مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد، یک مورد آن است وقتی یکی از یک شبکه متعلق به یک رژِیم اشغالگر با هزینه های نجومی برای این سریال دست به ساخت شهرک سینمایی در کشور یونان می زنند و در کنار آن عوامل خود را از حرفه ای ترین های سینمای دنیا تشکیل میدهد ، ساده لوحانه است که تصور کنیم صهیونیست ها این مینی سریال را صرفا برای مخاطبان داخلی خود ساخته اند بلکه همانطور که اشاره شد مسئولین این شبکه اسرائیلی در پی پخش جهانی این اثر ضدایرانی خود هستند.
🔻نکته دوم بحث محتوایی سریال باید مورد توجه قرار گیرد ، همانطور که در چند قسمت منتشر شده از سریال "تهران" مشخص است، این سریال به یک نبرد خیالی میان موساد و سازمان اطلاعاتی کشورمان می پردازد و بدون شک در این نبر خیالی عوامل موساد برنده خواهند بود اما واقعیت چیز دیگری است و طی سال های اخیر بارها عوامل اطلاعاتی موساد و سیاه در دنیای واقعی طعم تحقیر و شکست را در مقابل افسران امنیتی ایران چشیده اند و حال رژیم صهیونیستی با دروغ پراکنی و سیاه نمایی به فکر انتقام این شکست ها در دنیای غیرواقعی و مجازی است و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
🔻اینکه این سریال تا چه اندازه در اهداف از پیش تعیین شده خود موفق عمل خواهد کرد، باید منتظر واکنش مخاطبان در فضای مجازی بود اما نکته ای که اینجا مورد اهمیت است، بحث خواب خرگوشی مسئولین فرهنگی کشور است که شاید با مطالعه این گزارش به اهمیت ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی امنیتی در دنیا پی ببرند و با یک برنامه ریزی نسبت به تولید آثاری که قابلیت پخش جهانی به لحاظ کیفی را داشته باشد اقدام کنند.
📸 b2n.ir/550886
CINEMAENGHELA
▪️تا حدود ۱۰ سال پیش تصور میشد که اعتیاد فقط شامل الکل و مواد مخدر است. ولی روانشناسان کمکم از نوع دیگری از اعتیاد به نام «اعتیاد رفتاری» نام بردند. اعتیاد به مصرف اینترنت و شبکههای اجتماعی نیز از همین نوع است.
▪️هر بار که شخصی مطلبی را در یکی از صفحات شبکههای اجتماعی منتشر میکند، به نوعی در حال قمار کردن است. آیا لایک یا ریتوییت خواهد گرفت یا بدون بازخورد رها میشود؟
▪️در حالت اول شخص دچار حس شادی و سرخوشی کاذب میشود و در حالت دوم، احساس ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد. این تأثیر، تمام عملِ پستگذاشتن را به فعالیتی بهشدت خوشایند تبدیل میکند.
🔸بخشی از وقتی که ما در فضای دیجیتال میگذرانیم، مفید و مولد نیستند و میتوان آن را هدررفت دانست. ناراحتیِ ما در رابطه با فناوریهای جدید، اصلاً به مفید یا غیرمفید بودن آنها ربطی ندارد، بلکه مشکلِ ما از دست دادنِ حسِ استقلال در زندگی روزمرهمان است.
▪️ظرفیت ذهن ما، هر چقدر هم که باشد، در هر لحظه صرفاً برای تعداد محدودی رابطه و حجم محدودی اطلاعات و اخبار کافی است. اما اتصال دائمی به اینترنت و شبکههای اجتماعی باعث شده که حتی وقتی از اخبار رو برمیگردانیم، خبرها به سراغمان بیایند.
♦️دیجیتال دیتاکس، تأکیدی بر این است که استفاده از ابزارهای دیجیتال آنلاین در حدی با وجود ما آمیخته شده که برای حفظ فاصله مطلوب از آنها لازم است برنامهریزی آگاهانه و جدی داشته باشیم.
#آموزشی
لایف وب
asre hooshmandi
جنگ روایتها؛ از حادّواقعیت شدن تا ربایش افکارعمومی
▫️ردپای «حادواقعیت» را شاید بتوان در نظریات فلسفی ژان بودریار به عنوان یکی از نظریه پردازان پسامدرنیته یافت که سعی در بیان جابهجایی جایگاه حقیقت و مجاز یا واقعیت و غیرواقعیت داشته است. اساساً این مفهوم که از آن به عنوان فراواقعیت نیز یاد میشود به تشریح و توصیف مولفهها و نشانهایی میپردازد که واقعیتر از واقعیت به نظر میرسند و این یعنی تصاویر و روایتهای رسانهای ارائه شده به مردم، گونهای از واقعیتهای حادّ شده هستند که سبب میشوند مباحث بهگونهای دیگر و با ضریبی متفاوت در ذهن مخاطب رمزگشایی و فهم شوند.
▫️در عصر اینفودمیها و همهگیری اطلاعات، در میانهی نبرد رسانهای تمام عیار تلاشهای فراوانی برای ساخت کلان روایت ایران ناتوان و دارای مشکل با به خدمت گرفتن خردهروایتهای گوناگون رسانهای مورد اشاره، در راستای حرکت برای ساخت «حاد واقعیت» صورت گرفته است. مبنای اصلی نیز در ساخت روایتهای رسانهای در جنگ روایتها توسل به شایعات، اخبار جعلی، اطلاعات گمراهکننده و تعمیم جز به کل است تا جایی که یک خبر یا تصویر مبنای تفسیر و ترسیم کلیتی در کشور میشود.
▫️کرونا البته برخی نداشتههای ما مثل سیاستگذاری رسانهای برای مواقع بحران و همافزا نبودن رسانهها برای مقابله با جنگ رسانهای، جنگ روایتها و جنگ شناختی یادآوری کرد. یادآوری کرد که در جنگهای پیش روی جهان، برنده کسی است که بهترین روایتها را میسازد و میتواند معناسازی کند. ما دریافتیم برای موفقیت در جنگ روایتها باید بتوانیم روایتهایی بسازیم که مبتنی بر تجربه زیسته افراد بیشتری در جامعه هدف باشد؛ این رویکرد باعث غلبه و پیروزی روایت ما میشود. همچنین یادآوری کرد در ساختن یک روایت رسانهای موفق دو عنصر زمان و جذابیت دارای جایگاهی تعیین کننده هستند. نظامهای رسانهای موفقتر هستند که بتوانند به سرعت و بدون از دست دادن زمان، نخستین روایتها را برای افکار عمومی خود و جهان ساخته و آن را هنرمندانه و جذاب پردازش کرده و بازنشر دهند.
✍️ یادداشت مذکور به قلم معصومه نصیری در همایش بین المللی آوردگاه کرونا به عنوان یادداشت ممتاز تقدیر شد.
👉 mehrnews.com/xSdS5
#عصر_اطلاعات_گمراهکننده؛ انقلابی در #پروپاگاندا
سرریز یا انفجار اطلاعات، عصر حاضر را نهفقط به دوران فراوانی داده که به #عصر_اطلاعات_گمراهکننده یا حتی ضداطلاعات تبدیل کرده است؛ چنانکه بر خلاف تصورات قبلی، فراوانی آن لزوما به آگاهی بیشتر منجر نمیشود؛ بلکه ناآگاهی نسبت به چگونگی شکلگیری اطلاعات همچنین اخبار جعلی و رباتهای خبرساز میتوانند مخاطب را گمراه کنند.
http://www.shara.ir/view/43696/
💢آتش سوزی ها؛ جنگ شناختی _هیبریدی
✍معصومه نصیری_کارشناس رسانه
🔻جریان رسانهای این روزها درباره ایران حول سه محور #آتش_سوزی، #انفجار، #اقتصاد در حال پیگیری است. این یعنی ما در میانه جنگ شناختی_هیبریدی جدی قرار داریم که کلان روایت نظام ناکارآمد را پیگیری میکند.
اخباری که البته درصدد القای این نگاه هستند که ایران برای رهایی از این ناکارآمدی باید به میز مذاکره بازگردد و اذعان دارند آتش سوزی ها ایران را تحت فشار قرار داده است.
🔻اخباری که با بزرگنمایی، پاره حقیقت گویی، تکرار و ابهام آفرینی با طرح سوالات جهت دار سعی در القای ناکارآمدی دارند. خبرهایی که در انتهای هر یک عنوان «ادامه دارد...» درج میشود. اخباری که با کلیدواژه های فقر، نارضایتی، ناتوانی در کنترل و مدیریت رخدادها به علاوه برخی شیطنت های داخلی، سعی در القای بحران دارند.
✅نکته:
🔻دقت کنیم شایعات و اخبار مربوط به آتش سوزی ها ابتدا در کدام رسانهها منتشر میشود. کدام رسانه ها بیشتر سعی دارند شرایط را بحرانی ترسیم کنند.
🔻هیجان زده نشده و بدون بررسی از #منبع_معتبر شایعات را برای سایرین ارسال نکنید.
🔻وقتی رسانههای خارج از کشور همه تولید رسانه ایشان را متوقف و فقط درباره آتش سوزی ها حرف میزنند یعنی بازی رسانهای طراحی شده است، نسبت خودمان را با این زمین بازی تنظیم کنیم.
asre hooshmandi
🔹سونامی ویرانگر آگاهیهای کاذب/ فرآیند «کودنسازی» در رسانهها
🔻نیل پستمن رئیس دایره فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه نیویورک و نویسنده دهها مقاله و کتاب در موضوع رسانهها، جامعه شناسی و ارتباطات معتقد است: «غولهای رسانهای، دارای مکانیسمی چون شرکتها هستند که استبدادی و سلسله مراتبیاند و از بالا کنترل میشوند. اگر آنچه را که آنها انجام میدهند، دوست نداشته باشید، باید آنجا را ترک کنید.» اما این استبداد رسانهای چنان نرم و هوشمند است که قربانی را گاه بدون مقاومت به سمت تغییر رفتار یا نهایتاً بایکوت رسانهای هدایت میکند.
🔻اجازه بدهید بحث را با دیدگاه مکتب فرانکفورت در خصوص #علوم_حیلت_ساز پی بگیریم، مکتبی انتقادی که در نقد نظام سرمایه داری سازمان گرفت و هربرت مارکوزه فیلسوف نام آشنای سیاسی از شاخص ترین نظریه پردازان آن محسوب میشود. مهمترین ابزار مدیریت افکار عمومی در نظامهای سرمایه دار با پوستهای لیبرال _ دموکرات و مغز توتالیتر، #آگاهی_کاذب است، اما آگاهی کاذب چیست؟! اگاهی کاذب بخش اساسی سیستمی است که به کمک صنعت تبلیغات، رسانههای همگانی، علوم اجتماعی و روان شناختیِ در بسترعلوم حیلت ساز به صنایع سرگرم ساز و پر کننده اوقات فراغت جان میدهد تا نظام مستقر سرمایه دار_توتالیتر را تثبیت کند.
🔻اما شاید از خود بپرسید چگونه رسانههای عمومی و امروز شبکههای اجتماعی به عنوان نسل جدید رسانههای دو سویه موجب تثبیت هژمونی سرمایه سالار خواهند شد؟! کلید حل این معما در رضایت خاطر ارزان، بی مایه و دست دوم و کاذب برای تودهها با پر کردن اوقات فراغت آنها است. جامعهای مصرفگرا، بی تفاوت نسبت به جامعه خود که آماده ذبح عدالت و آزادیهای اساسی در سایه رشد بی بندوباری به اسم آزادی است، به تعبیر مارکوزه چنین نظامی فرایند «#کودن_سازی» مردم را به عنوان برده پی میگیرد. حالا با جامعهای مواجه خواهیم بود که به جای رشد عقلانی خود و تفکر و تلاش برای تغییر به فکر پیگیری ستارههای بی هویت و یا تبدیل شدن به چنین افراد فرومایه ای با تقلید از سبک زندگی آنها هست.
🔻سونامی ویرانگر آگاهیهای کاذب که مدام ذهن و زمان مخاطب بی نوا را بمباران میکند و انواع اخبار زرد، سطحی ولی در ظاهر جذاب را بر اساس اصل لذت در حلق او میریزد، هیچ فرصتی را باقی نمیگذارد. غولهای رسانهای برای جذابیت هر چه بیشتر و بزک کردن این آگاهیهای کاذب نیازبه قهرمان و سوپر استار و بلاگر و اینفلوئنسرهای بی سواد دارند. قهرمانانِ بی مایه که هر کسی را امیدوار میکند بدون تلاش، دانش و صلاحیت به آن جایگاه دست یابد. حتی اگر هزینه آن قبح شکنی باشد. بدیهی است «اصل واقعیت» در مقابل «اصل لذت» شانس چندانی ندارد!
asre hooshmandi
📌استفاده کلیشه ای از واژه «سواد رسانه ای»
🔺کارشناس رسانه گفت: امروز در رسانههای مختلف شاهد جنگ روایتها هستیم و اگر بتوانیم کاربران را با شیوه تولید روایت در رسانه آشنا کنیم، بخش زیادی از فرهنگ مصرف و سواد رسانهای را انجام دادهایم.
🔺علیرضا پورجعفری کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه می گوید:
"چیزی که از آن به عنوان فرهنگ مصرف رسانه تعبیر می کنیم؛ فرهنگ مصرف یعنی کی، کجا، چگونه و چه زمانی ما مصرف رسانه ای را انجام می دهیم. منظور از فرهنگ مصرف، شناخت رسانه است.
🔺ما اگر رسانه، فضای مجازی و هرچیزی که در این فضا تعبیر می کنیم را کامل به آن مسلط باشیم و بشناسیم، ناخودآگاه به عنوان کاربر خود را نزدیک به فرهنگ استفاده از آن کرده ایم."
🔺او بر این باور است که منظور از فرهنگ مصرف به جای رژیم مصرف یعنی آموزش کاربران شبکه های اجتماعی به تولید محتوا در حوزه هایی است که علاقمند به آن هستند. یعنی به خانم خانه دار یاد دهیم که از نوآوری های خانه داری، آشپزی، نکات بچه داری را با دیگران به اشتراک بگذارد. یا به دانشجو یاد دهیم در خصوص علمی که فرا می گیرد، به دیگران هم آموزش دهد.اینها می توانند در این رسانه ها به تولید محتوا بپردازند.
🔹منبع خبرگزاري فارس
http://s13.picofile.com/file/8402536276/EB6E9039_A35C_4195_AE8D_1E9DFFF554A3.jpeg
📌شبکههای اجتماعی نمایانگر جامعه هستند؟
🔺فضای مجازی و آنچه درون شبکههای اجتماعی مجازی میگذرد چه نسبتی دارد با آنچه در دنیای واقعی رخ میدهد؟ آیا میتوان آنچه را در دنیای فضای مجازی میگذرد بهعنوان یک واقعیت اجتماعی به آنچه درون جامعه میگذرد تعمیم داد؟ برخی معتقدند اساسا رابطهای میان دنیای واقعی و شبکههای اجتماعی مجازی برقرار نیست و برخی عقیده دارند با تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی بهزودی حتی از نظرسنجی نیز بینیاز میشویم. با وجود آنکه در برخی از دانشگاههای برجسته دنیا روی این مسئله کار میشود که چگونه میتوان با استفاده از دادههای شبکههای اجتماعی، جامعه را تحلیل کرد، در کشورمان این موضوع تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
🔺واقعیت آن است که ما نمیتوانیم مشاهدات محدود خودمان از فضای مجازی را به کلیت جامعه تعمیم دهیم؛ اما اگر بتوانیم رفتار صدها هزار کاربر را رصد و بررسی کنیم، شاید وضعیت تغییر کند. بااینحال تحلیل رفتار صدها هزار کاربر شبکههای اجتماعی مجازی، ما را با حجم بزرگی از داده مواجه میکند که استخراج آن دشوار و تحلیل آن دشوارتر است؛ اما برخی یافتهها نشان میدهد که در صورت «دادهکاوی» و تحلیل این «کلاندادهها»، تعمیم نتایج آنها به جامعه امکانپذیر است.
🔺در همین راستا، میتوان نمونههای مشخصی از همروندی دادههای شبکههای اجتماعی با نظرسنجیها را ارائه کرد. اولینبار، نگارنده با مقایسه میزان استفاده از تلگرام در تیرماه سال 98 در مقایسه با اسفندماه، این همروندی را مشاهده کرد؛ جایی که میزان کاربران تلگرام در تیرماه، به همان اندازه کاهش یافته بود که میزان بازدید کانالهای تلگرامی؛ یعنی همانقدر که کلاندادهها نشان میداد بازدید کانالهای تلگرامی از اسفند تا تیر افت کرده است، به همان میزان نیز نظرسنجی ایسپا نشان میداد. کاربران تلگرام در این بازه زمانی کاهش یافته است؛ اما در ماههای اخیر نیز با تحلیل دادههای توییتر و تلگرام، موارد دیگری از همروندی دادههای شبکههای اجتماعی با نظرسنجیها مشاهده شده است.
🔹منبع: يادداشت منتشر شده از محمد رهبری پژوهشگر شبکههای اجتماعی در روزنامه شرق.
▪️اگر من یه شهروند آمریکایی باشم و مسلح برم تو خیابون و چندتا بانکم آتیش بزنم دزدی و آشوب کنم بعدش دستگیر شم و حکم اعدامم بیاد همه دنیا میگن بَهبَه بِه این اجرای درست قانون
همون اتفاق تو ایران بیوفته هشتگ "اعدام نکنید" برام ترند میکنن.
این است قدرت جنگ رسانهای😊
💬 حاج خانم حاج آقا
Fars_Plus
▪️تا دیروز برا قاتل رومینا اشرفی خودشونو به آب و آتش زدن که باید اعدام بشه، ولی برای اینایی که امنیت کشورو به خطر انداختن، به بیت المال خسارت زدن و خوراک رسانه های ضد ایرانی و فراهم کردن میگن #اعدام_نکنید!
چقدر حال بهم زنید شماها...
💬 Ashkan
#توییت
#سلبریتی
Fars_plus
▪️قصد نداشتم چیزی بگم ولی نتیجه این دو نظرسنجی و مقایسهشون جالبه!
🔻 همینقدر بیدر و پیکر و جوگیر و جوزده و بیمنطق و... هستند مجازیبازها... هرکی را دلشان بخواهد اعدام میکنند و هرکسی هم که جو بگیرد،برایش هشتگ اعدام نکنید میزنند.
عمرا هم اگر بدانند داستان چیه!
💬H.soleimani
Fars_Plus
#توییت
▪️تا دیروز میگفتن که جورج فلوید آدم فاسدیه و عیب نداره کف خیابون بدون قانون خفه بشه!
الان میگن اون فاسدها آدمهای پاکی هستن و نباید قانونی اعدام بشن!
والا عجب حروم لقمه هایی هستید شما!
💬 S@rih
Fars_Plus