eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
خشونت رسانه اي ✍نگاهی اجمالي به محتوی رسانه اي بيانگر آن است كه شيب خشونت رسانه اي در سال هاي اخير در کشور رو به افزايش گذاشته است. هتاكي و پرده دري، بكارگيري تعابير تند و غير اخلاقي، حرف هاي نيشدار و دو پهلو، سوظن نگاري، حرمت شكني از اشخاص صاحب نام، افشاگري و انتشار اسرار و مطالب محرمانه، تخريب خانوادگي، تمسخر و تحقير، نسبت ناروا به افراد و ايجاد التهاب و هيجان در تعابير خبري از انواع خشونت هاي رسانه اي بوده و توسط پاره اي از رسانه ها اعمال مي شود. ✍ همچنین شايعه سازي، تهمت زني، ستيزه جويي، ناديده گرفتن معيارهاي حرفه اي روزنامه نگاري، افراط گرايي، زياده خواهي، دروغ گويي، نادیده گرفتن واقعيات، قانون گريزي و هنجار ستيزي از جمله شیوه های رسانه هاي خشونت گرا است. ✍پاره اي از روزنامه نگاران رسانه هاي رسمي و شهروند-خبرنگاران رسانه های اجتماعی به جاي ترويج هنجارها براي ايجاد الگوهاي صحيح فعاليت در مسيرهاي يكطرفه به سرعت به پيش مي روند و بجاي تخلیه انرژي متراكم افراد، آتش تنور آنها را شعله ورتر مي كنند. نداشتن سعه صدر و قدرت تحمل مخالف و زياده خواهي موجب تعرض به ديدگاههاي گوناگون و استفاده از هر فرصت براي از صحنه بدركردن رقبا می شود. ✍تاثيرات اجتماعي و ضد اجتماعي محتواي رسانه ها يكي از موضوعات بسيار با اهميت پژوهشي در مراكز علمي معتبرجهان تلقي مي شود و مراكز پژوهشي در باب تاثيرات رسانه ها تحقيقات زيادي انجام داده اند. مراكز دانشگاهي كشورمان بايد در اين زمينه پيشگام شوند و با انجام مطالعات بيطرفانه زواياي چنين مواردي را مورد جستجو و بحث قرار دهند. رفتار پرخاشگرانه با مصرف محتواي خشونت آميز رسانه ها قابل آموختن است و موجب تحريك افراد مي شود و بد آموزي بجا می گذارد. ✍مراکز نظارتی رسانه ها به عنوان مجموعه اي از دستگاههاي قانون گذار و كنترل كنندگان رسانه ها بايد با انصاف و بدون تبعيض به اين عارضه بدخيم در كشور رسيدگي كنند و جلو بداخلاقي ها رسانه هاي خشونت گرا را بگيرند. ✍بايد تلاش شود كه رسانه ها رفتار مثبت اجتماعي از جمله رفتارهاي همكاري، همياري، مشاركت، مهربانی و نوع دوستي را توسعه دهند. البته احترام به ديدگاههاي يكديگر بايد در مراحل پايين تري بالاخص در سنين كودكي نهادينه شود و نهادهای آموزشی بویژه آموزش و پرورش باید چنين رويه اي را سرلوحه فعاليت هاي خود قرار دهند. ✍آنچه مسلم است خشونت رسانه اي براي عده اي منافع آني ايجاد می كند ولي مستمر نخواهد بود و در دراز مدت به مصداق ضرب المثل معروف «كسي كه باد مي كارد طوفان درو مي كند» طوفاني به پا مي شود كه جريان خشونت گرا را نيز با خود مي برد. ✍فعالان رسانه اي نيك مي دانند كه نسل هاي آتيه ساز كشور به آساني اعمال پرخاشگرانه رهبران فکری را ياد مي گيرند و آنها را تقليد مي كنند و بعضاً با شدت بيشتري در زندگي واقعي تكرار خواهند كرد. ✍واقعيت اين است كه زندگي پويا و جامعه پويا بدون رقابت صحيح و سازنده شكل نمي گيرد و از اين رو همه بايد تلاش كنند تا رقابت سالم و احترام به ديدگاههاي گوناگون در كشور نهادينه شود وگرنه يكطرفه تاختن در بزرگراه زندگي، نتيجه مثبتي را در درازمدت براي جامعه به ارمغان نخواهد آورد. ✍حجت اله عباسی
سوژه داغ وزیر نیرو ✍️سخنان وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگاران درباره مصرف گاز کولرهای گازی سوژه داغ رسانه های اجتماعی شده است. رضا اردکانیان گفت: در جهت مدیریت صحیح مصرف انرژی‌ با تعویض یک میلیون کولر گازی می توان موجب صرفه جویی در مصرف ۲ میلیارد متر مکعب گاز شد. ✍توزیع این پیام در رسانه های اجتماعی واکنش کاربران را به شدت برانگیخت و عباراتی مانند سوتی وزیر، ناآگاه بودن از مصرف انرژی کولرگازی، بی اطلاع بودن از صنعت نیرو و موارد مشابه دیگری نثار ایشان کردند. ✍️بدون تردید رضا اردکانیان یکی از متخصصان دانشگاهی و صاحب نظران حرفه ای در صنعت آب و برق است. اما آنچه که از بررسی کلیپ سخنان وزیر بر می آید، این است که ایشان در بیان پیام خود از «ایجاز مخل» استفاده کرده و مقصود خود را چنان کوتاه بیان کرده که کمی مبهم شده است. ✍فرستنده پیام باید بداند مخاطبانش چه کسانی هستند. مخاطب خاص یا عام؟ کدگذاری و رمزگذاری پیام فرستنده با توجه به سطح دانش و سواد رسانه ای «جامعه مخاطب» انجام می شود. سخنان وزیر برای مخاطبان خاص و حرفه ای کاملا معقول، درست و از قضا طرح بسیار نوینی است. ✍️اما چرا این اظهار نظر به سوژه داغ رسانه های اجتماعی تبدیل شده است؟ پاسخ این سوال ما را به آنجا می برد که به اجزای فرایند ارتباط توجه نشده است. چند اصل در ارتباطات فردی، گروهی و جمعی باید رعایت شود. اول اینکه در فرایند ارتباطات باید به مختصات زمانی و مکانی و زبان ارتباطی جامعه مخاطب توجه کرد. بطور مثال اگر فرستنده پیام بداند مخاطبان او با زبان انگلیسی آشنا هستند می تواند به همین زبان پیام دهد. اما در جامعه ای که با زبان خاصی آشنا نباشند سطح همسانی و هماهنگی معانی پیام در دو سوی فرایند ارتباط دچار پارازیت و اختلال می شود. ✍️ در فرایند ارتباطات فرستنده پیام باید به «اصل دقت» یعنی سطح همسانی و هماهنگی میان معانی مورد نظر فرستنده و پیام دریافت و تفسیر شده در گیرندگان پیام توجه کند. زیرا رمزگشایی پیام بر اساس تجربیات قبلی و دانش گیرنده انجام می شود. ✍برای تضمین اصل دقت، اصل دیگری رخ می نماید و به آن «ایفای نقش فرستنده پیام» می گویند که فرستنده باید خودش را جای دریافت کننده پیام بگذارد و بررسی کند که آیا مخاطبان او چنین عباراتی را فهم می کنند.؟ پس از اطمینان از پاسخ سوال مبادرت به ارسال پیام کند. ✍️جملات تخصصی وزیر نیرو برای مخاطبان خاص و بویژه متخصصان صنعت نیرو کاملا قابل درک و پذیرفتنی است ولی در افکار عمومی نیاز به رمزگذاری دیگری داشته است که باید مسئولان روابط عمومی در بدو توزیع پیام و البته بهنگام در این باره دست به کار و توضیح مبسوط را به افکار عمومی می داده اند. تاخیر در این کار در فرایند ارتباط اختلال ایجاد کرده است. ✍حجت اله عباسی
📝 سونامی‌اخبار منفی 🔺محورهای‌مصاحبه با : اصلی‌ترین‌وظیفه‌رسانه‌ها، خبررسانی و آگاهی‌بخشی است، اما کم‌توجهی به چگونگی انتشاراخبار، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به جامعه و خصوصا کودکان وارد خواهد کرد. 🔺انتشار همانند ، از وظایف غیرقابل تعطیل رسانه‌ها و دانستن آنها از حقوق مردم است اما اخبارمنفی و خشونت‌آمیز باید با رعایت‌ توازن و ملاحظاتی مثل هشدارقبلی ، ‌زمان انتشارمناسب ،‌ انتشار تصاویر حداقلی و از نمای دور و در صورت ضرورت مات همراه باشد. 🔺حجم زیاد اخبارمنفی و نوع پوشش آن در رسانه‌های کشور ، و است. 🔺رسانه‌ها در بسیاری موارد با بمباران و ، ناخواسته امید و سلامت مردم را هدف قرار می دهند . 🔺رسانه‌ها و مسئولان باید به گونه‌ای اخبار را مدیریت کنند که در نهایت مردم به حل این حجم مشکلات با تلاش، خلاقیت، مشارکت، همدلی و استفاده از تجربیات دیگران امیدوار شوند . 🔺 ، غیرحرفه‌ای و جهت‌دار مشکلات کشورهای دیگر که گاهی در دستور کار برخی رسانه‌ها قرار گرفته است و و مشکلات داخلی نه‌تنها امیدزا نیست؛ بلکه مردم را از رسانه‌های داخلی و بی‌صداقتی اعمال شده، ناامید می‌کند. 🔺کودکان بیش از اقشار دیگر در معرض آسیب قرار دارند و مهارت برخورد با این حجم از اخبار منفی را ندارند. ضرروت دارد آموزش و پرورش کارگاه‌هایی را در سطوح مختلف برای افرایش مهارات دانش آموزان در مواجهه با اخبار منفی برگزار کند. 🔺گرچه میزان تصاویر خشونت‌آمیز در رسانه‌های رسمی نسبت به چند سال گذشته کاهش چشمیگری داشته است اما این رفتار نادرست همچنان در شبکه‌های مجازی ادامه یافته است. 🔺مردم در خصوص اخبار دو حق دارند؛هم حق دارند از آنچه که اتفاق می‌افتد، مطلع شوند و هم حق دارند امنیت روحی و روانی خودشان و فرزندان‌شان در معرض تهدید قرار نگیرد.به نظر می‌رسد رسانه‌های ما تنها به یکی از این حقوق توجه دارند و به حق روحی و روانی مردم توجه کافی ندارند. ✅ بیشتر بخوانید http://www.ebtekarnews.com/?newsid=150897
🎥 شایعه 👆ویدئویی که با عنوان "کلیپ بچه بلوچ جهانی شد" در حال انتشار است. 🔸این ویدئو، نخستین بار در سال ۲۰۱۷ در یوتیوب منتشر شد و ارتباطی با ایران ندارد. منبع: ویکی هوآکس
پیش‌داوری و رفتار قالبی-کلیشه‌ای قسمت اول در زبان انگلیسی دو لغت داریم به نام prejudice یعنی تعصب و prejudgment یعنی پیش‌داوری. روان‌شناسان غربی و امریکایی، کارهای زیادی روی این مفاهیم کردن و کتاب‌هایی نوشتن. تعصب میتونه تاثیر زیادی بر رفتار آدم‌ها با همدیگه و نوع تعاملات‌شون داشته باشه، مخصوصاً با اون‌هایی که نسبت به ما متفاوت‌اند. یکی از تعاریف تعصب، داشتن رویکرد بی‌پایه و بی‌اساس (غالباً منفی) در برابر اعضای یک گروه هست. از رایج‌ترین خصوصیات تعصب میشه به احساسات منفی، باورهای کلیشه‌ای و تمایل به تبعیض قائل شدن برای اعضای یک گروه اشاره کرد. جامعه‌شناسان تعاریف متفاوتی برای تعصب دارن اما اغلب‌شون بر این باور هستن که تعصب بر پایه‌ی نوعی پیش‌داوری شکل میگیره. وقتی مردم باورهای تعصب‌گونه در مورد بقیه دارن، تمایل پیدا میکنن که هر کسی رو در یک دسته قرار بدن و بگن «همه‌ی اینا مثل هم‌ان». اونا یک بُرُسِ خیلی کلفت میگیرن دست‌شون و همه‌ی افرادی که یک سری خصوصیت یا باور دارن رو باهاش رنگ میکنن اما توجه ندارن به هر کسی باید به عنوان یک فرد متمایز و منحصر به فرد نگاه کرد. کلیشه‌ها و قالب‌های از پیش تعریف شده‌ای وجود داره که عامل اینگونه تعصبات میشه. نتیجه‌ش هم غالباً به تبعیض، تحمیل، تحکم و قلدری می‌انجامه. گوردون آل‌پورت،‌ روان‌شناس و استاد هاروارد که به نظریه‌ی ویژگی‌های شخصیت و تحقیق در مورد پیش‌داوری و تبعیض معروف هست، میگه تعصب و کلیشه‌ها به تفکر نرمال و عادی انسان‌ها برمیگردن (یعنی چیزای عجیبی نیستن). ما انسان‌ها برای اینکه بتونیم جهان پیرامون‌مون رو هضم کنیم، تمایل داریم یک سری دسته‌بندی ذهنی برای خودمون خلق کنیم. آل‌پورت در کتاب «طبیعتِ تعصب» (سال ۱۹۵۴) میگه: «ذهن انسان باید بوسیله‌ی دسته‌بندی‌ها فکر کنه. وقتی دسته‌بندی‌ها شکل گرفتن، حالا تبدیل میشن به پایه‌ای برای پیش‌داوری‌های طبیعی. ما احتمالاً نتونیم از این پروسه جلوگیری کنیم.» 📎 Allport GW. The Nature of Prejudice. Reading, MA: Addison-Wesley; 1954. ما، آدم‌ها و ایده‌ها و اشیاء پیرامون‌مون رو در یک سری دسته‌ها جای میدیم تا دنیا رو برای خودمون ساده و قابل فهم کنیم. دسته‌بندی سریع و قالب‌بندی شده به ما این امکان رو میده که خیلی سریع واکنش نشون بدیم اما احتمال اشتباه رو هم بالا میبره. تعصب و کلیشه‌سازی دو مثال از اشتباهاتی هستند که ناشی از تمایل ما به ساده‌سازی دنیای پیرامون‌اند. انجمن علوم روان‌شناسی امریکا (APS) در سال ۲۰۱۱ مقاله‌ای منتشر کرد و نوشت تعصب از یک نیاز عمیق روانی برمیاد، وقتی مردم نمیتونن با ابهامات و چیزهای نامعلوم کنار بیان، در صدد تعمیم دادن بقیه برمیان. 📎 Research States That Prejudice Comes From a Basic Human Need and Way of Thinking. Association for Psychological Science - APS. Published December 19, 2011. متن بالا ترجمه‌ی آزادی بود از این مقاله. وقتی دو سه ماه پیش داشتم مقاله رو مطالعه می‌کردم، یه سری مصداق براش توی ذهنم اومد. حتی به این رسیدم که خودم بعضی جاها دچار پیش‌داوری و تعصب و کلیشه‌سازی شدم اما این مفاهیم وقتی به شدت برام نمود عینی پیدا کرد که شاهد مباحث اخیر در خصوص مهاجرت نخبگان بودم. بحث‌ها سرشار بود از ساده‌سازی، تعمیم دادن، رفتار کلیشه‌ای و تعصب‌وار. وقایع تلخ اخیر و احساسات ناشی از اون، در اینگونه برخوردها تاثیر زیادی داشته... ادامه دارد...
پیش‌داوری و رفتار قالبی-کلیشه‌ای قسمت دوم چند شب پیش در مرکز اسلامی صبا، در خصوص وقایع تلخ اخیر ایران و واکنش مردم از منظر روان‌شناختی صحبت شد. اینکه چرا ما از وقایع اخیر ناراحت و عصبانی هستیم، با غم خود از وقایع اخیر چه کنیم، همدلی یا همدردی؟ کدومیک در سوگواری مفیده؟ نحوه‌ی رفتار و تعامل با کودکان و نوجوانان در این ایام چطور باید باشه و چگونه میشه از دل غم و وقایع تلخ، به تدریج به امید و فعالیت مفید رسید. در جلسه اشاره شد برای ما آدم‌ها، داشتن ابهام خیلی سخته. اینکه باور کنیم یک چیزهایی همیشه برای ما مبهمه و یک چیزهایی رو نمی‌دونیم و نمی‌تونیم تحلیل‌شون کنیم و در دسته‌بندی‌های از پیش تعریف شده‌ی ذهنی‌مون جا بدیم، خودش باعث ایجاد تعصب و پیش‌داوری میشه. به این صورت دیگه حرف‌های طرف مقابل‌مون رو نمی‌شنویم. نکته‌ی جالب دیگه‌ای که گفته شد این بود که جامعه‌ی ایرانی خارج از کشور، کار سخت‌تری برای هضم و کنار اومدن با وقایع تلخ اخیر داره. التهاب و سوگواری در وجود ما خارج‌نشین‌ها میمونه و جایی برای خالی کردن غم و هیجان نداریم. در ایران کلی مراسم میگیرن، تشییع جنازه میرن و دور هم میشینن و حرف میزنن، اما اینجا به ندرت از این اتفاقات میافته... در لایو اینستاگرامی مهاجرت نخبگان اشاره کردم از وقتی اومدم خارج کشور، ارتباطم با بچه‌های ایران خیلی بیشتر از زمانی شده که ایران بودم! اما فراوان دیدم افرادی که دارن در امریکا زندگی میکنن و برای کشورشون دغدغه دارن، اما خودشون رو در معرض ارتباط با بچه‌های داخل قرار نمیدن. اینجوری میتونن یک حاشیه‌ی امن برای خودشون ایجاد کنن تا از قضاوت‌ها و دخالت‌ها و سرزنش‌ها مصون بمونن. برگردیم به بحث تعصب، پیش‌داوری و کلیشه‌سازی. به نظرم منشاء خیلی از این قضاوت‌ها و دخالت‌ها، همون قرار دادن انسان‌ها در دسته‌های از پیش تعریف شده هست. طرف میگه ترامپ جنایت کرده، تو هم در کشور ترامپ کار میکنی، پس شریک جرم هستی! خیلی وقت‌ها سطح استدلال در همین حد میمونه و بالاتر نمیره. انتظار داشتم بعد از لایو، انتقادات مستدلی رو بشنوم. یعنی چند نفر بیان بگن به اینجا و اونجای بحث‌، فلان اشکال وارد بود اما چیزهایی که شنیدم از طرفی ناامید و از طرفی امیدوارم کرد. ناامید از سطح استدلال بعضی دوستان و امیدوار به اینکه حرف‌ها منطقی بوده و جوابی براشون وجود نداره. چند جا اتفاقات طنزی هم پیش اومد که بامزه‌ترین‌ش، گیر دادن به مارک لباسم در لایو بود. دوستانی که چیز دیگری برای تخریب پیدا نکردند، اون مارک لباس نیست، کارت ورود به شرکته! به این صورت که با یک گیره به شلوار وصل میشه و نخی داره که کش میاد، کارت رو میگیرن جلوی سنسور گیتِ ورودی تا باز بشه 😄 ما تابحال نکات منفی و مثبت زیادی در مورد غرب و به خصوص امریکا نوشتیم. یکی از مهم‌ترین نقاط مثبت فرهنگی در امریکا، عدم دخالت ملت و سرک کشیدن‌شون توی زندگی همدیگه هست. یعنی طرف هر اعتقادی داشته باشه، قصد نداره اون رو به دیگری تحمیل و در زندگی‌ش دخالت کنه. نه همه‌شون، اما غالب جامعه اینطور هست. مثلاً به ندرت از این مباحث در امریکا می‌شنویم که فردی به دیگری بگه چرا اینجا زندگی میکنی و نمیری اونجا زندگی کنی! قشر اقلیتی که در امریکا چنین رفتاری دارن، معروف هستن به رِد‌نِک‌‌ها (rednecks) یا گردن قرمزها. یک سری سفیدپوست افراطیِ نژادپرست که در اقلیت‌اند و به مسلمان‌ها و ایرانی‌ها و مهاجرین میگن اینجا کشور ماست، برگردید به کشور خودتون. در ۹۹ درصد باقی موارد، مردم به زندگی هم کاری ندارن و دخالت نمیکنن. در گوشه‌ی ذهن‌مون باشه وقتی خواستیم بنابر پیش‌داوری‌ها و تعصبات‌مون، از دور در زندگی یک نفر دخالت و براش باید و نباید تعیین کنیم، به ذهن‌مون برسه که شاید طرف بخاطر همین دخالت‌های بیجایی که در ایران وجود داره تصمیم به مهاجرت گرفته یا حداقل یکی از دلایلی که آرامش روانی‌ش رو بر هم میزده این بوده. بعد ما فکر می‌کنیم با استمرار دخالت‌هامون می‌تونیم این فرد رو تشویق کنیم که برگرده ایران؟ نخیر! بدتر زده میشه و پیش خودش میگه چه خوب شد رفتم! سرمون رو از توی زندگی هم دربیاریم... برگرفته از کانال: مشاهدات دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی از امریکا
همراهی فیس‌بوک و اینستاگرام با ترامپ علیه ایران 🔹فیس‌بوک اخیرا اعلام کرد که تمام پست های مثبت مربوط به ژنرال به تازگی ترور شده ایرانی قاسم سلیمانی را از پلتفرم خود و از اینستاگرام که یکی از شرکت های تابعه آن است حذف می کند. 🔹بنا بر توضیحات یکی از سخنگویان فیس‌بوک در سی ان ان، این کار به این دلیل انجام می شود که تحریم های جدید آمریکا تبلیغ هر پیامی را در حمایت از شخص یا گروهی که دولت آمریکا آن آنها را شخص یا سازمانی تروریستی توصیف کرده منع می کند. 🔹این سخنگو گفته است، ما بر اساس قوانین تحریم آمریکا عمل می کنیم از جمله قوانین مربوط به تحریم هایی که دولت آمریکا علیه نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و رهبری آن وضع کرده است. fna.ir/dev7a2 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
خشونت رسانه ای در جامعه اطلاعاتی کنشگری و بازیگری سیاسی و اجتماعی بر بال امواج رسانه ها انجام می گیرد. رسانه ها عرصه ای برای بازتاب رفتارها، تمایلات و آرزوهای اجتماعی شده است. در دنیای رسانه ای شده کنونی انواع رفتارها بیشتر در آینه رسانه ها خودنمایی می کند. از جمله این رفتارها، خشونت ورزی در قاب رسانه هاست که خشونت رسانه ای نامیده می شود. یادداشت زیر در این باره بحث کرده است. متن یادداشت:👇👇 https://fararu.com/fa/news/426831
💧 در اقتصاد آنچه تعیین‌کننده ارزش هر کالایی است، میزان کمیابی آن است. افزایش تصاعدی شمار رسانه‌ها و بمباران اطلاعاتی مخاطبان از سوی آن‌ها باعث شده‌است که عنصر کمیاب در حوزه اقتصاد رسانه، به جای اطلاعات، توجه مخاطبان به رسانه‌ها و اطلاعات ارسالی از سوی آن‌ها باشد. 💧کمیابی توجه، سبب پدید آمدن نظریه جدیدی دربارهٔ ماهیت اقتصاد به نام شده‌است. اطلاعات در عصر انفجار، دیگر خصوصیت کمیابی خود را از دست داده‌است. بلکه در بسیاری از موارد، مخاطبان دچار سرریز اطلاعاتی هستند 💧ریشه بحث اقتصاد توجه به این گفته هربرت سایمون، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۱۹۷۸ بازمی‌گردد که گفت «ثروت اطلاعات، فقر توجه ایجاد می‌کند.» 💧 علت این پدیده این است که محدودیتی برای تولید اطلاعات وجود ندارد اما از آنجا که اطلاعات، توجه انسان را مصرف می‌کند و میزان توجه انسان‌ها محدود است، افزونی اطلاعات موجب می‌شود که افراد با کمبود توجه مواجه شوند و به دنبال تخصیص بهینه توجه خود باشند. پژوهشگر سواد رسانه
◀️ دزدی لایک‌ها؟ تازه‌ترین نمونه از تحریف واقعیت در شبکه‌های اجتماعی ⭕️ محققان دانشگاه بن‌گوریون رژیم صهیونیستی به تازگی مقاله‌ای منتشر کرده‌اند که بر اساس آن، ممکن است شما تصویر یا ویدئویی را در یکی از شبکه‌های اجتماعی لایک کرده باشید، اما آن لایک پای تصویر یا ویدئوی دیگری بخورد! ⭕️ در این مقاله که در یکی از نشریات دانشگاه کورنل منتشر شده، سه محقق با بررسی و ارزیابی هفت پلتفرم شبکه‌های اجتماعی نشان داده‌اند که ممکن است شما یک پست در مورد یک گربه زیبا را لایک کرده باشید اما دوستان یا آشنایان شما لایک شما را پای یک پست حمایتی از گروه‌‎های تکفیری ببینند! پژوهشگران این نمونه از دستکاری را «اثر آفتاب‌پرست» نامیده‌اند.
دختران بیش از پسران بدنبال دوست‌یابی در فضای مجازی - ایسنا https://www.isna.ir/news/98110201630/
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩یوتیوب صفحات آی‌فیلم فارسی و عربی را مسدود کرد. 🔹یوتیوب آی‌فیلم عربی با بیش از 560 هزار عضو به علت پخش سریال‌های ایرانی با دوبله عربی بسیار مورد توجه مخاطبان عرب زبان در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته بود، تا جایی که میزان بازدید یک سال اخیر از این صفحه از مرز یک میلیارد و 200 میلیون دقیقه گذشته بود. 🔹سال گذشته نیز یوتیوب در اقدامی عجیب و سؤال برانگیز، صفحات یوتیوب آی‌فیلم انگلیسی و آی فیلم 2 را از دسترس خارج و علت آن را نقض مقررات خود اعلام کرده بود! 🔹همه اینها در حالی است که صفحات یوتیوب شبکه آی‌فیلم فقط سریال‌های ایرانی را پخش می‌کردند و هیچگونه محتوا (یا موضعگیری) سیاسی نداشتند. https://tn.ai/2186796 @Tasnimnews
هدایت شده از جواد جاویدنیا
همراهی فیس‌بوک و اینستاگرام با ترامپ علیه ایران 🔹فیس‌بوک اخیرا اعلام کرد که تمام پست های مثبت مربوط به ژنرال به تازگی ترور شده ایرانی قاسم سلیمانی را از پلتفرم خود و از اینستاگرام که یکی از شرکت های تابعه آن است حذف می کند. 🔹بنا بر توضیحات یکی از سخنگویان فیس‌بوک در سی ان ان، این کار به این دلیل انجام می شود که تحریم های جدید آمریکا تبلیغ هر پیامی را در حمایت از شخص یا گروهی که دولت آمریکا آن آنها را شخص یا سازمانی تروریستی توصیف کرده منع می کند. 🔹این سخنگو گفته است، ما بر اساس قوانین تحریم آمریکا عمل می کنیم از جمله قوانین مربوط به تحریم هایی که دولت آمریکا علیه نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و رهبری آن وضع کرده است. fna.ir/dev7a2 @Dr_Javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔴🔴🔴استفاده از واتس‌آپ برای کارکنان سازمان ملل ممنوع است سازمان ملل پس از هک شدن تلفن جف بزوس توسط ولیعهد سعودی، اعلام کرد کارکنان سازمان ملل به دلیل عدم امنیت پیام‌رسان واتس آپ، از این شبکه اجتماعی برای ارتباطات خود استفاده نمی‌کنند. https://www.yjc.ir/00UIQr @Dr_javidnia
هدایت شده از صدای ایران | VOI
🔻 واکنش یامین پور ( مجری محبوب جهان آرا) به قلع و قمع ناجوان مردانه منتقدان دولت 🔹 جماعتی در رسانه ملی هستند که معتقدند در برابر فتنه‌ها و شبهه‌ها باید هری‌پاتر و ال‌کلاسیکو پخش کنند تا مردم بیرون نیایند! 🔸 اگر قانون منع به‌بکارگیری بازنشستگان استثنا نمی‌خورد، آن جماعت الان در خانه نشسته بودند و و و هم زنده روی آنتن بود!! 🔻 در صدای ایران همه چیز را شفاف ببینید👇 http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢بایکوت خروش میلیونی عراقی‌ها علیه اشغالگران آمریکایی در رسانه‌های سعودی العربیه و ایران اینترنشنال: رسانه‌های سعودی در روزهای گذشته بیشترین اخبار را از تجمعات محدود و آشوبگرانه مخالفان دولت مخابره کرده بودند.
دامنه بین الملل خبرگزاری فارس به دستور وزارت خزانه داری آمریکا مسدود شد.
سواد رسانه و روانشناسی
دامنه بین الملل خبرگزاری فارس به دستور وزارت خزانه داری آمریکا مسدود شد. #گردش_آزاد_اطلاعات #دهکده_
💢ایندیپدنت | پاسکال بونیفاس، مدیر موسسه روابط بین‌الملل و راهبردی فرانسه: از دید ، آنچه برای همه کشورهای دیگر ممنوع است، برای آمریکا مشروع تلقی می‌شود. عملکرد آمریکا مبتنی بر قانون "قوی‌تر" است یعنی کار غیر قانونی انجام می‌دهد و بعد بدون دادگاه و بدون سیستم دادرسی، تصمیم می‌گیرد که متهم کیست. ترامپ معتقد است آمریکا در هر چیزی "حق" دارد و سایر کشورها فقط "تعهد".
هدایت شده از عصر هوشمندی
💢سونامی فرهنگی در سایه غفلت مسوولان 🔻سونامی فرهنگی یعنی پای سریال‌های ترکیه‌ای هم به شبکه نمایش خانگی باز شود و آب هم از آب تکان نخورد. البته در شرایط فعلی سریال‌های شبکه نمایش خانگی ساخت ایران نیز چیزی کمتر از سریال‌های جم و ترکیه‌ای ندارند. حیازدایی، قبح شکنی، عادی سازی امر غیر عرفی، و محتوای ضد فرهنگی مشخصه‌های مشترک همه ‌شان است. 🔻تا به حال فکر کرده‌اید چطور فرهنگ جامعه تغییر می‌کند و ما آن را می‌پذیریم و در برابر آن هیچ مقاومتی نمی‌کنیم؟چه میزان از این تغییرات خودخواسته و چه میزان متاثر از محتوای انواع رسانه‌ها هستند؟ آیا اگر فرهنگی تغییر کرد امکان بازگشت به روال قبلی وجود دارد؟ 🔻فراموش نکنیم تغییرات فرهنگی خزنده، آرام و تدریجی رخ می‌دهند. یکی از سوالات مهم این است که یک پیام چه ارزش و سبک زندگی را ایجاد یا از بین می‌برد. 🔻جنگ فقط خوردن خمپاره روی خانه‌هایمان نیست. از خانه‌هایمان مهم‌تر، است که بمباران شده است. 🔹معصومه نصیری ـ مدرس سوادرسانه @asrehooshmandi
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 نشریه سلطنت‌طلب کیهان لندن: رسانه‌های فارسی‌زبان بودجه‌بگیر از دولت‌های خارجی مثل و از تفسیرهای آبکی و اظهارنظرهای تکراریِ عده قلیلی به‌اصطلاح کارشناس و متخصص که هیچ فرصتی را برای خودنمایی و لفاظی از دست نمی‌دهند، پر است. 🔸 چاشنی حرف‌های کهنه و تحلیل‌های نخ‌نمای این جماعت، جوّزدگی و شتابزدگی است و کمتر اثری از دقت در تحلیل وقایع در اظهارات این کارشناسان به چشم می‌خورد. 🔸 فلسفه وجود رسانه‌هایی از قماش بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا و امثال آن‌ها، مدیریت ذهن مخاطبان در جهت منافع صاحبان این رسانه‌هاست. @medialogy1
هدایت شده از عصر هوشمندی
24.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢رسانه_خانواده_سوادرسانه‌ای همراه با کودکان فیلم ببینید و تلویزیون تماشا کنید! چون: 🔅یادگیری کودکان در تعامل با انسان ها اتفاق می افتد.پژوهش ها نشان می دهد وقتی کودک درحال تماشای یک برنامه آموزشی است و والدین او را همراهی می کنند و گاهی مسئله را برای او تسهیل می کنند، یادگیری او چندین برابر می شود. 🔅کودک تماشای فعالانه را می آموزد. تماشای فعالانه یعنی اینکه هر پیامی به او می رسد را پردازش می کند، درباره آن فکر می کند و با خودش گفتگوی ذهنی خواهد داشت. وقتی همراه کودک فیلم تماشا می کنید او کم کم می آموزد که می تواند از فیلم ها چیزهای زیادی بیاموزد، برخی پیام ها را رد کند و اینکه در دریافت پیام، فعالانه مشارکت کند. پس حین تماشای فیلم از او سوال بپرسید، تجربیات تان را بگویید و درباره درست بودن یا نبودن پیام با او وارد گفتگو شوید. 🔅نیاز نیست حتما همان زمان فیلم دیدن، گفتگویتان به نتیجه برسد. گفت وگوهایی که پایان آن باز است ذهن کودک را مشغول می کند و کودک را وادار به تفکر می کند. نقش همه چیز دان را برای او بازی نکنید. خیلی وقت ها از او بخواهید خودش پاسخ را پیدا کند و با شما در میان بگذارد. @resane_khanevade
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 "امیر رشیدی" پژوهشگر امنیت و دسترسی اینترنت در گفتگو با بی‌بی‌سی: 🔸بسته شدن دامنه خبرگزاری بخشی از اقدامات بزرگتری است برای محدود کردن دسترسی ایرانیان به شبکه جهانی اینترنت و زیر ساخت‌های آن. 🔸این اقدام باعث می‌شود ایران قدرت بیشتری پیدا کند برای ملی کردن اینترنت و گسترش شبکه ملی اطلاعات؛ مهاجرت به سمت زیر ساخت‌های داخلی ایران، خیلی مهمتر است از اینکه دامنه یک خبرگزاری مسدود شود.
سید علیرضا آل داود در برنامه پرسمان شبکه قرآن ۴ بهمن: چرا ارتقای سواد رسانه ای جامعه از نان شب واجب تر است؟ اعتیاد اینترنتی چیست و راههای ترک آن چیست؟ ببینید 👇 https://www.telewebion.com/episode/2197625
سید علیرضا آل داود در گفتگو با باشگاه خبرنگاران: ترور رسانه‌ای آمریکا در اینستاگرام در ادامه ترور حقیقی سرداران مقاومت 🔴آمریکا نشان داد در جنگ نرم نیز از ترور افرادی که صدای حق‌طلبی و آزادگی را سر می‌دهند، دست نخواهد کشید. 🔴کار شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در بستر اینترنت با دسترسی‌هایی که از طریق تلفن‌های همراه دارند، جمع‌آوری اطلاعات و کلان داده‌هاست. از آنجا که سیستم عامل‌های اندروید، ios و یا ویندوز متعلق به آمریکاست، لذا کار دشواری برایشان نیست که از طریق سخت‌افزارهای موجود در تلفن‌های همراه، به اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی، مخاطبین و تماس‌ها و بسیاری دیگر از اطلاعات داخلی دست یابند. 🔴نکته قابل تامل اینجاست که جریان نفوذ در داخل کشور به نقطه زنی‌های دقیق اینستاگرام کمک موثری می‌کند که این جریان متاسفانه در ماه‌های گذشته فعال بوده و رصد کاملی را از پیج‌های انقلابی به اینستاگرام ارائه داده است 🌐 https://www.yjc.ir/00UIvJ
⭕️نظریه انتساب 💢نظریه انتساب؛ نسبت دادن؛ منتسب کردن و یا صفت تراشی ( attribution theory) یا هر معادل بهتر دیگری که می‌شود برایش ساخت، این نکته را در مرکز توجهات خودش قرار داده است که انسان‌ها چطور به یکدیگر خصایص یا صفت‌هائی را نسبت می‌دهند. 🔺یافته‌های ارتباطی حاکی از آن است که آن دسته از اطلاعات، افراد و موقعیت‌هائی که نسبت به دیگران وضعیت متمایزتری دارند و به عبارتی دیگر نسبت به دیگران در حالت متمایزتری قرار دارند؛ بیشتر در معرض اطلاق خصایص یا گرفتن نسبت‌های مختلف قرار می‌گیرند. 💢علت این امر هم روشن است: آنها با بافتی که در آن قرار دارند؛ شبیه نیستند و یا به دیگر زبان عادی نیستند. 🔸برای تئوری یک مثال همیشگی وجود دارد که ارائه دهندگان این تئوری آن را مطرح کرده‌اند: 🔻۱. خانم یانیس تنها کسی است که در رستوران ماهی سفارش داده است. بنابراین، این رفتار یا این کارِ او را به خلق و خوی او نسبت می‌دهند 🔻۲. اما اگر خانم یانیس در هیچ جای دیگری جز در این رستوران ماهی نخورد؛ این رفتار او را به رستوران نسبت می‌دهند (یعنی به موقعیتی که در آن قرار دارد) 🔸باید اضافه کنم که وقتی مثال مربوط به رستوران باشد، چاشنی هم می‌خواهد: عده‌ای هستند که رفتار خودشان را همیشه به موقعیت‌ها نسبت می‌دهند، ولی رفتار دیگران را به خلق و خوی آن‌ها. 🔴 و حالا چند پرسش برای اینکه به این موضوع بیشتر فکر کنید که راستی چه چیزی باعث شکل گرفتن ادراکات ما نسبت به دیگران می‌شود؟ ▪️داستان فیل مولوی در کجای این بحث قرار می‌گیرد؟ ▫️اصطلاح کور خود بودن و بیننای دیگران؛ چه ربطی به این بحث دارد؟ ▪️اینکه می‌گویند خود گوئی و خود خندی؛ عجب مرد هنرمندی، به این بحث مربوط است؟ ▫️آیا مجموعه‌هایی هم داریم که به ادراکات ما شکل بدهند و باعث شوند ما ادراکات خودمان را تعمیم بدهیم؟ (مثلا این که بگوئیم این گربه است که دارد ادای ببر را در می‌آورد!) [یعنی چون ببر را شناخته‌ایم رفتار گربه را قضاوت کرده‌ایم/گربه و ببر به عنوان یک مجموعه از کوچک به بزرگ] ▪️درک شما از دیگران یا آنچه به دیگران نسبت می‌دهید چقدر تحت تاثیر کلیشه‌های مجموعه‌ای موجود درباره آدم‌ها و موقعیت‌ها است؟ 🔸یادتان باشد که کلیشه‌ها به خاطر ساده‌سازی درک و به خاطر شتاب دادن به روند درک (البته بدون عمق و واقع گرائی) می‌توانند شما را زود به قضاوت بکشانند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍اصلاح رنگ یکی از روش‌هایی هست که توی تبلیغات برای جلب توجه و ایجاد جذابیت بیشتر استفاده میشه.
⭕️ جامعه افسرده؛ علت‌ها و پیامدها 💢افسردگی یک بیماری روانی و فردی است و تعمیم آن به جامعه شاید جای مناقشه و بحث داشته باشد، ولی وقتی نشانه‌های روانی آن در درصد بالایی از مردم دیده شود، می‌توان گفت جامعه افسرده شده است. به اصطلاح جامعه افسرده دچار سرماخوردگی شده و باید به آرامی آن را درمان کرد. 🔺هر جامعه‌ای کمابیش از افسردگی رنج می‌برد و علت‌ها و پیامد‌هایی دارد که بررسی آن‌ها می‌تواند ما را به شناخت بیشتری رهنمون سازد. جامعه افسرده دمغ است و سرحال نیست. به چهره‌ها که نگاه می‌کنیم، غمگین‌اند و وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم، از شرایط جامعه دلسردند و احساس ناخشنودی می‌کنند. 💢مردم در چنین جامعه‌ای به آینده ناامیدند و سیاهی جامعه را فرا گرفته است. هر از گاهی کورسوی امیدی به چشم می‌خورد، ولی روز‌به‌روز بر میزان افسردگی جامعه افزوده می‌شود. پس جامعه افسرده جامعه‌ای است که کودکان، جوانان و اقشار مختلف به علل گوناگون احساس غم و اندوه می‌کنند و به دنبال چیزی هستند که حال آن‌ها را خوب کند. طبیعتا وقتی حال جامعه خوب نیست، افراد نیز به‌مراتب شرایط بدتری خواهند داشت و افسردگی آن‌ها رو به پیشرفت خواهد گذاشت. قدر مسلم وقتی شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یک جامعه نامساعد باشد، جامعه به سمت افسردگی حرکت می‌کند. بیکاری، نبود رونق کسب‌وکار، تورم و گرانی شرایط اقتصادی جامعه را بی‌نظم می‌کند و به دلیل اهمیت بعد اقتصادی، اولین نشانه‌های افسردگی در جامعه به چشم خواهد خورد. جوانان هرچه تلاش می‌کنند تا کسب‌وکاری را رقم بزنند و به واسطه آن زندگی خود را اداره کنند، تلاششان به شکست می‌انجامد. آن‌ها در هزارتوی اشتغال گیر می‌افتند و آسیب می‌بینند. با تضعیف شرایط اقتصادی افراد تمایل و توان کمتری برای بهبود شرایط زندگی خود ازجمله تأمین نیاز‌های خانوادگی، ازدواج و تربیت فرزندان دارند و بنابراین موج افسردگی همه جامعه را فرامی‌گیرد. در شرایط سیاسی نیز طبیعتا می‌توان علت‌هایی را برای افسردگی جامعه پیدا کرد. زمانی که فساد در ساختار‌های سیاسی علنی شود و صاحب‌منصبان به تعهدات خود پایبند نباشند، گفتگو بین مسئولان و مردم به حداقل می‌رسد و شرایط دسترسی به آن‌ها سخت می‌شود. آن‌ها از آینده ناامید می‌شوند و دیگر به ارکان سیاسی جامعه پایبند نخواهند بود؛ بنابراین از این زاویه نیز موج افسردگی گریبان جامعه را می‌گیرد. تشدید آسیب‌های اجتماعی و ضعف در نظام گفت‌وگوی بین گروهی و ضعف در پایبندی افراد به هم و تضعیف سرمایه‌های اجتماعی نیز می‌تواند تشدیدکننده افسردگی در جامعه باشد. رویداد‌های تلخی که در جوامع رخ می‌دهد، مانند از دست دادن گروهی از هم‌وطنان، بلایای طبیعی، زوال شرایط اقتصادی کشور و برملاشدن آسیب‌های جامعه نیز بر افسردگی در جامعه بی‌تأثیر نیست. به راستی که نمی‌توان صرفا یک بعد را در نظر گرفت و تک‌علتی به ماجرا نگاه کرد، بلکه افسردگی در هر نظام از علل ظاهر می‌شود و تشدید می‌گردد. از جامعه افسرده نمی‌توان انتظار فعالیت، نشاط و خلاقیت داشت. جامعه افسرده مستعد بروز آسیب‌های هرچه بیشتر است. اعتیاد، طلاق، نزاع و درگیری از اولین نشانه‌ها و پیامد‌های یک جامعه افسرده است. بی‌مسئولیتی در انجام امور اجتماعی، عدم پیگیری وظایف و تکالیف شهروندی، پرخاشگری و حتی فروپاشی جامعه نیز از دیگر پیامد‌هایی است که یک جامعه افسرده را تهدید می‌کند. آنچه مسلم است، این است که نمی‌توانیم به‌طور کامل افسردگی را از یک جامعه حذف کنیم و باید اقداماتی که کاهنده میزان افسردگی است، مطمح‌نظر واقع شود. این شیوه‌ها نیز شفافیت لازم را دارد و ارائه و اجرای آن مشخص است؛ به مردم امکان گفتگو و اعتراض بدهیم، رسانه‌ها را حامی مردم قرار دهیم، مسئولان بیش از پیش میان مردم حضور پیدا کنند و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به دنبال رفع ریشه‌های بی‌نظمی در جامعه بروند و نه فقط درمان ظاهری آن‌ها. برخی اقدامات کوچک مانند همیاری اجتماعی می‌تواند تسکین‌دهنده موقت باشد، ولی برای درمان جامعه افسرده نیازمند اقداماتی بنیادی‌تر هستیم. 👤حمید مسعودی
⭕️تیترها القا می کنند 💢بعد از توییت آشنا و اتهام افراط به علی اکبر رسانه ها این خط القایی را دریافت و به آن دامن زدند بهترین روش برای اینکه مخاطبان رائفی پور را افراطی ببیند تصویرسازی از وی در کنار فردی که برچسب افراط به او چسبیده ، است تحلیل خط القایی که توسط مشاور رسانه ای دولت پیگیری می شود راهبردهای جنگ روانی در انتخابات پیش رو را مشخص می کند
💢رسانه‌های دنیا چگونه در مواقع بحران منتشر می‌کنند؟ ⁉️نگاهی به چند رویداد و بررسی عکس‌های منتشر شده در رسانه‌ها 🔻نوارهای زردرنگ عکس‌ها را محدود می‌کند 💢در اروپا یا آمریکا زمانی که یک حادثه، حمله تروریستی یا بلای طبیعی اتفاق می‌افتد، یک قاعده مرسوم وجود دارد؛ شما هیچ عکسی از کشته‌شدگان یا صحنه‌های دلخراش نمی‌بینید. به محض اینکه نیروهای پلیس به صحنه می‌رسند، یک نوار زردرنگ اطراف منطقه حادثه‌دیده کشیده می‌شود تا ورود عکاسان خبری و خبرنگارها را محدود کند. همیشه در بخش‌های مختلف خبری تنها یک تصویر از دور نشان داده می‌شود که ماشین‌های پلیس یا خودروهای امدادی در صحنه حضور دارند و به این شکل کنترل اوضاع توسط پلیس و امدادگران را هم نشان می‌دهند. 💢از آن مهم‌تر احساس امنیتی است که به مردم منتقل می‌شود و در عین‌حال که اخبار و جزییات مربوط به آن حادثه در متن خبر به‌طور کامل آورده می‌شود، به ناخودآگاه مخاطبان اطمینان داده می‌شود که همه‌چیز تحت کنترل است. 🔻کلمات جای عکس‌ها را پر می‌کنند 💢در مورد جنگ‌هایی که در نقاط مختلف دنیا اتفاق می‌افتد هم همین قاعده وجود دارد. امانوئل طیب، استاد علوم سیاسی دانشگاه لیون فرانسه در این خصوص می‌گوید: در حالی است که بیشتر اخبار را مرگ، خشونت و جنگ تشکیل می‌دهد اما در اخباری که بی‌وقفه در تلویزیون یا مطبوعات منتشر می‎شود، تصاویر مربوط به این خشونت‌ها اغلب حذف می‌شود. در فرانسه، در مورد این موضوعات بیشتر «حرف می‌زنند» تا اینکه تصاویر را نشان دهند؛ گاهی حتی بینندگان هیچ تصویری در مورد اتفاق بدی که در کشورشان افتاده است را نمی‌بینند. این موضوع در خصوص تصادف رانندگی یا صحنه‌های جرم و جنایت نیز اتفاق می‌افتد و عکس‌های تکان‌دهنده مربوط به این حوادث، هیچ‌وقت نشان داده نمی‌شود. 🔻عکس‌هایی مثبت برای خبرهایی منفی 💢اما این رویه فقط محدود به حوادث نیست و برای هر نوع اخبار منفی، سعی می‌شود عکسی انتخاب شود که از شدت تلخی خبر کم کند. به‌عنوان نمونه عکس‌هایی است که برای اخبار گرمازدگی و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن استفاده می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔺در گزارش‌هایی که حول این موضوع کار شده است، «عکسِ یک» در عین حال که درباره گرمای شدید هواست، هم احساس خنکی را به مخاطب منتقل می‌کند و هم بسیار شاد و پرانرژی است؛ و اغلب قریب به اتفاق تصاویر، مربوط به آب‌بازی یا آب‌تنی مردم است. نه تصویری از افراد گرمازده در اورژانس مشاهده می‌شود و نه بی‌خانمان‌هایی که از شدت گرما در گوشه‌ای افتاده‌اند و جانشان را از دست داده‌اند.