#اقتصاد_رسانه #اقتصاد_توجه
💧 در اقتصاد آنچه تعیینکننده ارزش هر کالایی است، میزان کمیابی آن است. افزایش تصاعدی شمار رسانهها و بمباران اطلاعاتی مخاطبان از سوی آنها باعث شدهاست که عنصر کمیاب در حوزه اقتصاد رسانه، به جای اطلاعات، توجه مخاطبان به رسانهها و اطلاعات ارسالی از سوی آنها باشد.
💧کمیابی توجه، سبب پدید آمدن نظریه جدیدی دربارهٔ ماهیت اقتصاد به نام #اقتصاد_توجه شدهاست. اطلاعات در عصر انفجار، دیگر خصوصیت کمیابی خود را از دست دادهاست. بلکه در بسیاری از موارد، مخاطبان دچار سرریز اطلاعاتی هستند
💧ریشه بحث اقتصاد توجه به این گفته هربرت سایمون، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۱۹۷۸ بازمیگردد که گفت «ثروت اطلاعات، فقر توجه ایجاد میکند.»
💧 علت این پدیده این است که محدودیتی برای تولید اطلاعات وجود ندارد اما از آنجا که اطلاعات، توجه انسان را مصرف میکند و میزان توجه انسانها محدود است، افزونی اطلاعات موجب میشود که افراد با کمبود توجه مواجه شوند و به دنبال تخصیص بهینه توجه خود باشند.
#رژیم_مصرف
#محمدحسین_نژادی
پژوهشگر سواد رسانه
◀️ دزدی لایکها؟
تازهترین نمونه از تحریف واقعیت در شبکههای اجتماعی
⭕️ محققان دانشگاه بنگوریون رژیم صهیونیستی به تازگی مقالهای منتشر کردهاند که بر اساس آن، ممکن است شما تصویر یا ویدئویی را در یکی از شبکههای اجتماعی لایک کرده باشید، اما آن لایک پای تصویر یا ویدئوی دیگری بخورد!
⭕️ در این مقاله که در یکی از نشریات دانشگاه کورنل منتشر شده، سه محقق با بررسی و ارزیابی هفت پلتفرم شبکههای اجتماعی نشان دادهاند که ممکن است شما یک پست در مورد یک گربه زیبا را لایک کرده باشید اما دوستان یا آشنایان شما لایک شما را پای یک پست حمایتی از گروههای تکفیری ببینند! پژوهشگران این نمونه از دستکاری را «اثر آفتابپرست» نامیدهاند.
#خبر
دختران بیش از پسران بدنبال دوستیابی در فضای مجازی - ایسنا
https://www.isna.ir/news/98110201630/
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩یوتیوب صفحات آیفیلم فارسی و عربی را مسدود کرد.
🔹یوتیوب آیفیلم عربی با بیش از 560 هزار عضو به علت پخش سریالهای ایرانی با دوبله عربی بسیار مورد توجه مخاطبان عرب زبان در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته بود، تا جایی که میزان بازدید یک سال اخیر از این صفحه از مرز یک میلیارد و 200 میلیون دقیقه گذشته بود.
🔹سال گذشته نیز یوتیوب در اقدامی عجیب و سؤال برانگیز، صفحات یوتیوب آیفیلم انگلیسی و آی فیلم 2 را از دسترس خارج و علت آن را نقض مقررات خود اعلام کرده بود!
🔹همه اینها در حالی است که صفحات یوتیوب شبکه آیفیلم فقط سریالهای ایرانی را پخش میکردند و هیچگونه محتوا (یا موضعگیری) سیاسی نداشتند.
https://tn.ai/2186796
@Tasnimnews
هدایت شده از جواد جاویدنیا
همراهی فیسبوک و اینستاگرام با ترامپ علیه ایران
🔹فیسبوک اخیرا اعلام کرد که تمام پست های مثبت مربوط به ژنرال به تازگی ترور شده ایرانی قاسم سلیمانی را از پلتفرم خود و از اینستاگرام که یکی از شرکت های تابعه آن است حذف می کند.
🔹بنا بر توضیحات یکی از سخنگویان فیسبوک در سی ان ان، این کار به این دلیل انجام می شود که تحریم های جدید آمریکا تبلیغ هر پیامی را در حمایت از شخص یا گروهی که دولت آمریکا آن آنها را شخص یا سازمانی تروریستی توصیف کرده منع می کند.
🔹این سخنگو گفته است، ما بر اساس قوانین تحریم آمریکا عمل می کنیم از جمله قوانین مربوط به تحریم هایی که دولت آمریکا علیه نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و رهبری آن وضع کرده است.
fna.ir/dev7a2
@Dr_Javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔴🔴🔴استفاده از واتسآپ برای کارکنان سازمان ملل ممنوع است
سازمان ملل پس از هک شدن تلفن جف بزوس توسط ولیعهد سعودی، اعلام کرد کارکنان سازمان ملل به دلیل عدم امنیت پیامرسان واتس آپ، از این شبکه اجتماعی برای ارتباطات خود استفاده نمیکنند.
https://www.yjc.ir/00UIQr
@Dr_javidnia
هدایت شده از صدای ایران | VOI
🔻 واکنش یامین پور ( مجری محبوب جهان آرا) به قلع و قمع ناجوان مردانه منتقدان دولت
🔹 جماعتی در رسانه ملی هستند که معتقدند در برابر فتنهها و شبههها باید هریپاتر و الکلاسیکو پخش کنند تا مردم بیرون نیایند!
🔸 اگر قانون منع بهبکارگیری بازنشستگان استثنا نمیخورد، آن جماعت الان در خانه نشسته بودند و #جهان_آرا و #ثريا و #عصرانه هم زنده روی آنتن بود!!
🔻 در صدای ایران همه چیز را شفاف ببینید👇
http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢بایکوت خروش میلیونی عراقیها علیه اشغالگران آمریکایی در رسانههای سعودی العربیه و ایران اینترنشنال: رسانههای سعودی در روزهای گذشته بیشترین اخبار را از تجمعات محدود و آشوبگرانه مخالفان دولت مخابره کرده بودند.
دامنه بین الملل خبرگزاری فارس به دستور وزارت خزانه داری آمریکا مسدود شد.
#گردش_آزاد_اطلاعات
#دهکده_جهانی
#سانسور
سواد رسانه و روانشناسی
دامنه بین الملل خبرگزاری فارس به دستور وزارت خزانه داری آمریکا مسدود شد. #گردش_آزاد_اطلاعات #دهکده_
💢ایندیپدنت | پاسکال بونیفاس، مدیر موسسه روابط بینالملل و راهبردی فرانسه: از دید #ترامپ، آنچه برای همه کشورهای دیگر ممنوع است، برای آمریکا مشروع تلقی میشود. عملکرد آمریکا مبتنی بر قانون "قویتر" است یعنی کار غیر قانونی انجام میدهد و بعد بدون دادگاه و بدون سیستم دادرسی، تصمیم میگیرد که متهم کیست. ترامپ معتقد است آمریکا در هر چیزی "حق" دارد و سایر کشورها فقط "تعهد".
#گردش_آزاد_اطلاعات
#دهکده_جهانی
#سانسور
هدایت شده از عصر هوشمندی
💢سونامی فرهنگی در سایه غفلت مسوولان
🔻سونامی فرهنگی یعنی پای سریالهای ترکیهای هم به شبکه نمایش خانگی باز شود و آب هم از آب تکان نخورد. البته در شرایط فعلی سریالهای شبکه نمایش خانگی ساخت ایران نیز چیزی کمتر از سریالهای جم و ترکیهای ندارند. حیازدایی، قبح شکنی، عادی سازی امر غیر عرفی، و محتوای ضد فرهنگی مشخصههای مشترک همه شان است.
🔻تا به حال فکر کردهاید چطور فرهنگ جامعه تغییر میکند و ما آن را میپذیریم و در برابر آن هیچ مقاومتی نمیکنیم؟چه میزان از این تغییرات خودخواسته و چه میزان متاثر از محتوای انواع رسانهها هستند؟ آیا اگر فرهنگی تغییر کرد امکان بازگشت به روال قبلی وجود دارد؟
🔻فراموش نکنیم تغییرات فرهنگی خزنده، آرام و تدریجی رخ میدهند. یکی از سوالات مهم #سواد_رسانه_ای این است که یک پیام چه ارزش و سبک زندگی را ایجاد یا از بین میبرد.
🔻جنگ فقط خوردن خمپاره روی خانههایمان نیست. از خانههایمان مهمتر،#باورهایمان است که بمباران شده است.
🔹معصومه نصیری ـ مدرس سوادرسانه
#سونامی_فرهنگی
@asrehooshmandi
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 نشریه سلطنتطلب کیهان لندن: رسانههای فارسیزبان بودجهبگیر از دولتهای خارجی مثل #بی_بی_سی_فارسی و #رادیو_فردا از تفسیرهای آبکی و اظهارنظرهای تکراریِ عده قلیلی بهاصطلاح کارشناس و متخصص که هیچ فرصتی را برای خودنمایی و لفاظی از دست نمیدهند، پر است.
🔸 چاشنی حرفهای کهنه و تحلیلهای نخنمای این جماعت، جوّزدگی و شتابزدگی است و کمتر اثری از دقت در تحلیل وقایع در اظهارات این کارشناسان به چشم میخورد.
🔸 فلسفه وجود رسانههایی از قماش بیبیسی فارسی و رادیو فردا و امثال آنها، مدیریت ذهن مخاطبان در جهت منافع صاحبان این رسانههاست.
@medialogy1
هدایت شده از عصر هوشمندی
24.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢رسانه_خانواده_سوادرسانهای
همراه با کودکان فیلم ببینید و تلویزیون تماشا کنید!
چون:
🔅یادگیری کودکان در تعامل با انسان ها اتفاق می افتد.پژوهش ها نشان می دهد وقتی کودک درحال تماشای یک برنامه آموزشی است و والدین او را همراهی می کنند و گاهی مسئله را برای او تسهیل می کنند، یادگیری او چندین برابر می شود.
🔅کودک تماشای فعالانه را می آموزد. تماشای فعالانه یعنی اینکه هر پیامی به او می رسد را پردازش می کند، درباره آن فکر می کند و با خودش گفتگوی ذهنی خواهد داشت. وقتی همراه کودک فیلم تماشا می کنید او کم کم می آموزد که می تواند از فیلم ها چیزهای زیادی بیاموزد، برخی پیام ها را رد کند و اینکه در دریافت پیام، فعالانه مشارکت کند. پس حین تماشای فیلم از او سوال بپرسید، تجربیات تان را بگویید و درباره درست بودن یا نبودن پیام با او وارد گفتگو شوید.
🔅نیاز نیست حتما همان زمان فیلم دیدن، گفتگویتان به نتیجه برسد. گفت وگوهایی که پایان آن باز است ذهن کودک را مشغول می کند و کودک را وادار به تفکر می کند. نقش همه چیز دان را برای او بازی نکنید. خیلی وقت ها از او بخواهید خودش پاسخ را پیدا کند و با شما در میان بگذارد.
@resane_khanevade
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 "امیر رشیدی" پژوهشگر امنیت و دسترسی اینترنت در گفتگو با بیبیسی:
🔸بسته شدن دامنه خبرگزاری #فارس بخشی از اقدامات بزرگتری است برای محدود کردن دسترسی ایرانیان به شبکه جهانی اینترنت و زیر ساختهای آن.
🔸این اقدام باعث میشود ایران قدرت بیشتری پیدا کند برای ملی کردن اینترنت و گسترش شبکه ملی اطلاعات؛ مهاجرت به سمت زیر ساختهای داخلی ایران، خیلی مهمتر است از اینکه دامنه یک خبرگزاری مسدود شود.
هدایت شده از کانال خبری ، تحلیلی گردباد نیوز
سید علیرضا آل داود در برنامه پرسمان شبکه قرآن ۴ بهمن:
چرا ارتقای سواد رسانه ای جامعه از نان شب واجب تر است؟
اعتیاد اینترنتی چیست و راههای ترک آن چیست؟
ببینید 👇
https://www.telewebion.com/episode/2197625
هدایت شده از کانال خبری ، تحلیلی گردباد نیوز
سید علیرضا آل داود در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
ترور رسانهای آمریکا در اینستاگرام در ادامه ترور حقیقی سرداران مقاومت
🔴آمریکا نشان داد در جنگ نرم نیز از ترور افرادی که صدای حقطلبی و آزادگی را سر میدهند، دست نخواهد کشید.
🔴کار شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در بستر اینترنت با دسترسیهایی که از طریق تلفنهای همراه دارند، جمعآوری اطلاعات و کلان دادههاست. از آنجا که سیستم عاملهای اندروید، ios و یا ویندوز متعلق به آمریکاست، لذا کار دشواری برایشان نیست که از طریق سختافزارهای موجود در تلفنهای همراه، به اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی، مخاطبین و تماسها و بسیاری دیگر از اطلاعات داخلی دست یابند.
🔴نکته قابل تامل اینجاست که جریان نفوذ در داخل کشور به نقطه زنیهای دقیق اینستاگرام کمک موثری میکند که این جریان متاسفانه در ماههای گذشته فعال بوده و رصد کاملی را از پیجهای انقلابی به اینستاگرام ارائه داده است
🌐 https://www.yjc.ir/00UIvJ
⭕️نظریه انتساب
💢نظریه انتساب؛ نسبت دادن؛ منتسب کردن و یا صفت تراشی ( attribution theory) یا هر معادل بهتر دیگری که میشود برایش ساخت، این نکته را در مرکز توجهات خودش قرار داده است که انسانها چطور به یکدیگر خصایص یا صفتهائی را نسبت میدهند.
🔺یافتههای ارتباطی حاکی از آن است که آن دسته از اطلاعات، افراد و موقعیتهائی که نسبت به دیگران وضعیت متمایزتری دارند و به عبارتی دیگر نسبت به دیگران در حالت متمایزتری قرار دارند؛ بیشتر در معرض اطلاق خصایص یا گرفتن نسبتهای مختلف قرار میگیرند.
💢علت این امر هم روشن است: آنها با بافتی که در آن قرار دارند؛ شبیه نیستند و یا به دیگر زبان عادی نیستند.
🔸برای تئوری #انتساب یک مثال همیشگی وجود دارد که ارائه دهندگان این تئوری آن را مطرح کردهاند:
🔻۱. خانم یانیس تنها کسی است که در رستوران ماهی سفارش داده است. بنابراین، این رفتار یا این کارِ او را به خلق و خوی او نسبت میدهند
🔻۲. اما اگر خانم یانیس در هیچ جای دیگری جز در این رستوران ماهی نخورد؛ این رفتار او را به رستوران نسبت میدهند (یعنی به موقعیتی که در آن قرار دارد)
🔸باید اضافه کنم که وقتی مثال مربوط به رستوران باشد، چاشنی هم میخواهد: عدهای هستند که رفتار خودشان را همیشه به موقعیتها نسبت میدهند، ولی رفتار دیگران را به خلق و خوی آنها.
🔴 و حالا چند پرسش
برای اینکه به این موضوع بیشتر فکر کنید که راستی چه چیزی باعث شکل گرفتن ادراکات ما نسبت به دیگران میشود؟
▪️داستان فیل مولوی در کجای این بحث قرار میگیرد؟
▫️اصطلاح کور خود بودن و بیننای دیگران؛ چه ربطی به این بحث دارد؟
▪️اینکه میگویند خود گوئی و خود خندی؛ عجب مرد هنرمندی، به این بحث مربوط است؟
▫️آیا مجموعههایی هم داریم که به ادراکات ما شکل بدهند و باعث شوند ما ادراکات خودمان را تعمیم بدهیم؟ (مثلا این که بگوئیم این گربه است که دارد ادای ببر را در میآورد!)
[یعنی چون ببر را شناختهایم رفتار گربه را قضاوت کردهایم/گربه و ببر به عنوان یک مجموعه از کوچک به بزرگ]
▪️درک شما از دیگران یا آنچه به دیگران نسبت میدهید چقدر تحت تاثیر کلیشههای مجموعهای موجود درباره آدمها و موقعیتها است؟
🔸یادتان باشد که کلیشهها به خاطر سادهسازی درک و به خاطر شتاب دادن به روند درک (البته بدون عمق و واقع گرائی) میتوانند شما را زود به قضاوت بکشانند.
#سواد_رسانه_ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍اصلاح رنگ یکی از روشهایی هست که توی تبلیغات برای جلب توجه و ایجاد جذابیت بیشتر استفاده میشه.
#تکنیک_های_رسانه_ای
⭕️ جامعه افسرده؛ علتها و پیامدها
💢افسردگی یک بیماری روانی و فردی است و تعمیم آن به جامعه شاید جای مناقشه و بحث داشته باشد، ولی وقتی نشانههای روانی آن در درصد بالایی از مردم دیده شود، میتوان گفت جامعه افسرده شده است. به اصطلاح جامعه افسرده دچار سرماخوردگی شده و باید به آرامی آن را درمان کرد.
🔺هر جامعهای کمابیش از افسردگی رنج میبرد و علتها و پیامدهایی دارد که بررسی آنها میتواند ما را به شناخت بیشتری رهنمون سازد. جامعه افسرده دمغ است و سرحال نیست. به چهرهها که نگاه میکنیم، غمگیناند و وقتی با آنها صحبت میکنیم، از شرایط جامعه دلسردند و احساس ناخشنودی میکنند.
💢مردم در چنین جامعهای به آینده ناامیدند و سیاهی جامعه را فرا گرفته است. هر از گاهی کورسوی امیدی به چشم میخورد، ولی روزبهروز بر میزان افسردگی جامعه افزوده میشود. پس جامعه افسرده جامعهای است که کودکان، جوانان و اقشار مختلف به علل گوناگون احساس غم و اندوه میکنند و به دنبال چیزی هستند که حال آنها را خوب کند. طبیعتا وقتی حال جامعه خوب نیست، افراد نیز بهمراتب شرایط بدتری خواهند داشت و افسردگی آنها رو به پیشرفت خواهد گذاشت.
قدر مسلم وقتی شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یک جامعه نامساعد باشد، جامعه به سمت افسردگی حرکت میکند. بیکاری، نبود رونق کسبوکار، تورم و گرانی شرایط اقتصادی جامعه را بینظم میکند و به دلیل اهمیت بعد اقتصادی، اولین نشانههای افسردگی در جامعه به چشم خواهد خورد.
جوانان هرچه تلاش میکنند تا کسبوکاری را رقم بزنند و به واسطه آن زندگی خود را اداره کنند، تلاششان به شکست میانجامد. آنها در هزارتوی اشتغال گیر میافتند و آسیب میبینند. با تضعیف شرایط اقتصادی افراد تمایل و توان کمتری برای بهبود شرایط زندگی خود ازجمله تأمین نیازهای خانوادگی، ازدواج و تربیت فرزندان دارند و بنابراین موج افسردگی همه جامعه را فرامیگیرد.
در شرایط سیاسی نیز طبیعتا میتوان علتهایی را برای افسردگی جامعه پیدا کرد. زمانی که فساد در ساختارهای سیاسی علنی شود و صاحبمنصبان به تعهدات خود پایبند نباشند، گفتگو بین مسئولان و مردم به حداقل میرسد و شرایط دسترسی به آنها سخت میشود. آنها از آینده ناامید میشوند و دیگر به ارکان سیاسی جامعه پایبند نخواهند بود؛ بنابراین از این زاویه نیز موج افسردگی گریبان جامعه را میگیرد.
تشدید آسیبهای اجتماعی و ضعف در نظام گفتوگوی بین گروهی و ضعف در پایبندی افراد به هم و تضعیف سرمایههای اجتماعی نیز میتواند تشدیدکننده افسردگی در جامعه باشد. رویدادهای تلخی که در جوامع رخ میدهد، مانند از دست دادن گروهی از هموطنان، بلایای طبیعی، زوال شرایط اقتصادی کشور و برملاشدن آسیبهای جامعه نیز بر افسردگی در جامعه بیتأثیر نیست. به راستی که نمیتوان صرفا یک بعد را در نظر گرفت و تکعلتی به ماجرا نگاه کرد، بلکه افسردگی در هر نظام از علل ظاهر میشود و تشدید میگردد.
از جامعه افسرده نمیتوان انتظار فعالیت، نشاط و خلاقیت داشت. جامعه افسرده مستعد بروز آسیبهای هرچه بیشتر است. اعتیاد، طلاق، نزاع و درگیری از اولین نشانهها و پیامدهای یک جامعه افسرده است. بیمسئولیتی در انجام امور اجتماعی، عدم پیگیری وظایف و تکالیف شهروندی، پرخاشگری و حتی فروپاشی جامعه نیز از دیگر پیامدهایی است که یک جامعه افسرده را تهدید میکند.
آنچه مسلم است، این است که نمیتوانیم بهطور کامل افسردگی را از یک جامعه حذف کنیم و باید اقداماتی که کاهنده میزان افسردگی است، مطمحنظر واقع شود. این شیوهها نیز شفافیت لازم را دارد و ارائه و اجرای آن مشخص است؛ به مردم امکان گفتگو و اعتراض بدهیم، رسانهها را حامی مردم قرار دهیم، مسئولان بیش از پیش میان مردم حضور پیدا کنند و سازمانهای مردمنهاد نیز به دنبال رفع ریشههای بینظمی در جامعه بروند و نه فقط درمان ظاهری آنها.
برخی اقدامات کوچک مانند همیاری اجتماعی میتواند تسکیندهنده موقت باشد، ولی برای درمان جامعه افسرده نیازمند اقداماتی بنیادیتر هستیم.
👤حمید مسعودی
⭕️تیترها القا می کنند
💢بعد از توییت آشنا و اتهام افراط به علی اکبر #رائفی_پور رسانه ها این خط القایی را دریافت و به آن دامن زدند
بهترین روش برای اینکه مخاطبان رائفی پور را افراطی ببیند تصویرسازی از وی در کنار فردی که برچسب افراط به او چسبیده ، است
تحلیل خط القایی که توسط مشاور رسانه ای دولت پیگیری می شود راهبردهای جنگ روانی در انتخابات پیش رو را مشخص می کند
💢رسانههای دنیا چگونه در مواقع بحران #تصویر منتشر میکنند؟
⁉️نگاهی به چند رویداد و بررسی عکسهای منتشر شده در رسانهها
🔻نوارهای زردرنگ عکسها را محدود میکند
💢در اروپا یا آمریکا زمانی که یک حادثه، حمله تروریستی یا بلای طبیعی اتفاق میافتد، یک قاعده مرسوم وجود دارد؛ شما هیچ عکسی از کشتهشدگان یا صحنههای دلخراش نمیبینید. به محض اینکه نیروهای پلیس به صحنه میرسند، یک نوار زردرنگ اطراف منطقه حادثهدیده کشیده میشود تا ورود عکاسان خبری و خبرنگارها را محدود کند. همیشه در بخشهای مختلف خبری تنها یک تصویر از دور نشان داده میشود که ماشینهای پلیس یا خودروهای امدادی در صحنه حضور دارند و به این شکل کنترل اوضاع توسط پلیس و امدادگران را هم نشان میدهند.
💢از آن مهمتر احساس امنیتی است که به مردم منتقل میشود و در عینحال که اخبار و جزییات مربوط به آن حادثه در متن خبر بهطور کامل آورده میشود، به ناخودآگاه مخاطبان اطمینان داده میشود که همهچیز تحت کنترل است.
🔻کلمات جای عکسها را پر میکنند
💢در مورد جنگهایی که در نقاط مختلف دنیا اتفاق میافتد هم همین قاعده وجود دارد. امانوئل طیب، استاد علوم سیاسی دانشگاه لیون فرانسه در این خصوص میگوید: در حالی است که بیشتر اخبار را مرگ، خشونت و جنگ تشکیل میدهد اما در اخباری که بیوقفه در تلویزیون یا مطبوعات منتشر میشود، تصاویر مربوط به این خشونتها اغلب حذف میشود. در فرانسه، در مورد این موضوعات بیشتر «حرف میزنند» تا اینکه تصاویر را نشان دهند؛ گاهی حتی بینندگان هیچ تصویری در مورد اتفاق بدی که در کشورشان افتاده است را نمیبینند. این موضوع در خصوص تصادف رانندگی یا صحنههای جرم و جنایت نیز اتفاق میافتد و عکسهای تکاندهنده مربوط به این حوادث، هیچوقت نشان داده نمیشود.
🔻عکسهایی مثبت برای خبرهایی منفی
💢اما این رویه فقط محدود به حوادث نیست و برای هر نوع اخبار منفی، سعی میشود عکسی انتخاب شود که از شدت تلخی خبر کم کند. بهعنوان نمونه عکسهایی است که برای اخبار گرمازدگی و مرگومیرهای ناشی از آن استفاده میشود را مورد بررسی قرار میدهیم.
🔺در گزارشهایی که حول این موضوع کار شده است، «عکسِ یک» در عین حال که درباره گرمای شدید هواست، هم احساس خنکی را به مخاطب منتقل میکند و هم بسیار شاد و پرانرژی است؛ و اغلب قریب به اتفاق تصاویر، مربوط به آببازی یا آبتنی مردم است. نه تصویری از افراد گرمازده در اورژانس مشاهده میشود و نه بیخانمانهایی که از شدت گرما در گوشهای افتادهاند و جانشان را از دست دادهاند.
#سواد_رسانه_ای
⭕️القا و زمین بازی جدید
💢پس از برخورد های سنگین مردمی با مشاور رسانه ای رئیس جمهور در پی تهدیدهای وقت و بی وقتش حالا رسانه های دولتی با رپرتاژ خبری و تصویرسازی های هیولا گونه جنگی ادراکی- شناختی را با جریان مردمی آغاز کرده اند
💢درگام اول ابتدا برچسبی را طراحی و با ادبیات و قلمی خاص حواله می کنند
💢در گام دوم ضریب رسانه ای و تکرار این برچسب را القا می کنند
💢در گام سوم این برچسب را تبدیل به استدلال و منجر به مجوزی برای برخورد می کنند
🔺امروز باید جنگ رسانه ای را در حوزه ی ادراک و شناخت تحلیل کنیم
هشیار باشیم
#جنگ_رسانه_ای
#سواد_رسانه_ای
🔸️چگونه در فضای مجازی #جعل و#شایعه را از #واقعیت تشخیص دهیم؟
🔹️«منبع معتبر»: اگر مطلبی منبع معتبر نداشت به راحتی باور نکنید. داشتن یک لینک اینترنتی به عنوان منبع، سادهترین کاری است که انتشار دهنده خبر میتواند برای اعتباربخشی به خبرش در متن بگذارد.
🔹️قطعه فیلم و تکه عکس اصلیترین ابزار شایعهسازها: زاویه خاص فیلمبرداری یا عکسبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم،کیفیتهای پایین و نامشخص بودن جزئیات و… فرصت را برای داستانسرایی و شایعهپردازی روی آن ایجاد میکند.
🔹️ قسم دادن، التماس کردن، وعدهدادن، ارعاب یا تهدید برای انتشار مطلب.
🔹️ اعلام زمانهای نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص.
🔹️عباراتی که نشان میدهد رازی مخوف یا سندی فوقمحرمانه کشف شده است.
🔹️جملات خبری شبهعلمی و مبهم: دانشمندان کشف کردهاند، آخرین دستاوردهای پزشکی نشان میدهد و... کدام پزشکان؟ کدام دانشمندان؟ عرفان کوانتومی، قانون راز، شعور آب و … نمونههایی از این ادعا هستند.
🔹️ ارجاع به منابع غیرواقعی با اسم های عجیب و غریب و پرابهت شبکه خبری
🔹️تبلیغ یا ضدتبلیغ عقیدتی و نژادپرستانه برای یک فرقه خاص ۹۰ نفر وهابی…، دانشمندی که شیعه شد، یک بهایی و ...
🔹️عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن:رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است.
🔹️اینترنت و گوگل منبع نیستند:اینها ابزارهای ارتباطی و جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر در چندین جای آن تکرار شده بود.
🔹️آیا می دانیدها.
🔹️ توصیه های اکید و هشدارهای عجیب.
🔹️ تعدد انتساب مطالب به یک شخصیت معروف.
♨️قبل از کپی و ارسال، #مکث، #فکر و سپس #منتشر کنید.
#کتاب | 🔸 حقیقت
در میان اقلیت قرار داشتن حتی در اقلیتی تک نفری نشان جهل و جنون نیست، حقیقت در یک سو قرار دارد و کذب در سویی دیگر، اگر تو به تنهایی جانب حقیقت را بگیری و در سوی دیگر، در برابر تو، همه دنیا قرار داشته باشد تو دیوانه نیستی.
📚کتاب ۱۹۸۴
#جورج_اورول | (George Orwell) نویسنده هندی - انگلیسی که نام واقعیاش اریک آرتور بایر بود هفت ماه پس از چاپِ همین کتابِ ۱۹۸۴، در بیستم ژانویه ۱۹۵۰ درگذشت. (۱۹۵۰-۱۹۰۳)/دکتر یونس شکر خواه
🔸️الزامات مواجهه با اخبار و تصاویر و ویدئوهای جعلی |
🔹️الگویی برای روابط عمومی ها
بخش نخست
✍ مریم سلیمی، پژوهشگر ارتباطی و مدرس سوادهای رسانه ای، خبری و بصری
🔹️خطر اخبار و تصاویر جعلی و از جمله دیپ فیک ها یا ویدئوهای از پایه جعلی، فقط به افراد صاحب شهرتی همچون دولتمردان، سیاستمداران، سلبریتی ها و... محدود نبوده و به شدت سازمانها، نهادها، ارگانها و... را نیز تهدید می کند. در این میان بیش از هر زمان، ضرورت هوشیاری روابط عمومی ها و فعالان این واحدها حس می شود.
🔹️خطر اخبار و تصاویر جعلی و از جمله دیپ فیکها یا ویدئوهای از پایه جعلی، فقط به افراد صاحب شهرتی همچون دولتمردان، سیاستمداران، سلبریتی ها و… محدود نبوده و به شدت سازمانها، نهادها، ارگانها و… را نیز تهدید می کند.در این میان بیش از هر زمان، ضرورت هوشیاری روابط عمومی ها و فعالان این واحدها حس می شود.
🔹️عدم امکان تشخیص جعلی یا واقعی بودن ویدئوها از سوی مخاطبان یا ذینفعان یک سازمان، می تواند گاه به آسیبهای جبران ناپذیری منجر شود که این آسیبها می توانند دامنه ای وسیع از عدم اعتماد به سازمان تا صدماتی در ابعاد امنیتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… و حتی سلامتی روحی و جسمی را شامل شوند.
برخی رسانه های اجتماعی در تلاش هستند که بتوانند ویدئوهای جعلی را با هشدارهایی به مخاطبان و کاربران بشناسانند. ولی به هر تقدیر در این حوزه یاری گرفتن از هوش مصنوعی، بهره گیری از اپلی کیشن ها (مانند Truepic) و سایتهای ویژه تشخیص فیلمها و ویدئوهای جعلی و نیز جستجوی معکوس می تواند یاری گر فرد در تشخیص این ویدئوهاست
🔹️🔹️اقدامات لازم
🔹️پیش از هر گونه مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی، روابط عمومی ها نیازمند آن هستند تا اقداماتی را صورت دهند که از برخی در ادامه یاد می شود:
🔹️ارتقای سوادهای نوینی همچون سواد رسانه ای، خبری و بصری در فعالان حوزه روابط عمومی را باید ضروری دانست که در مسیر این مهم، برگزاری دوره هایی برای ارتقای این سوادها و آشنایی با تاکتیکها و تکنیکهای مربوطه و… می تواند اثرگذار باشد.
🔹️ارتباط موثر با مسئولان و کارشناسان واحدهای مختلف سازمانی و تعامل موثر با آنها و نیز داشتن بانک اطلاعات کامل از آنها از دیگر ضروریات است.
🔹️داشتن ارتباط و تعامل مناسب با سازمانها و واحدهای برون سازمانی به خصوص هم صنف و بهره مندی از بانک اطلاعاتی به روز، از جمله این الزامات است.
🔹️بهره مندی سامانه های مختلف ارتباط با مشتریان و…، برای ارسال پیامک یا هرگونه اقدام احتمالی در مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی در صورت نیاز، ضروری است.
🔹️روابط عمومی ها در کنار ارتقای سوادهای خود باید موجبات ارتقای سوادهای رسانه ای، خبری و بصری مدیران، کارکنان، مشتریان و… را در قالبهای مختلف آموزشی، اطلاع رسانی و… فراهم کرده و توان تشخیص اخبار و تصاویر جعلی و غیرجعلی را در آنها ارتقا باشند تا این افراد بتوانند در مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی احتمالی مرتبط با سازمان، عملکرد و واکنش بهتری داشته باشند.
🔹️در بحث تشخیص تصاویر جعلی می توانند توصیه هایی در خصوص بهره گیری از جستجوی معکوس، توجه دقیق به جزئیات، توجه به متن، زیرمتن و فرامتن، استفاده از نرم افزار های کنترل اصالت عکس و… داشته باشند.
بهره مندی از ابزارها و امکانات روز رصد و نظارت بر اخبار و تصاویر و… و حتی ایجاد واحدی در روابط عمومی ها برای رصد و تحلیل داده ها به خصوص داده های بزرگ می تواند راهگشا باشد.
🔹️ارتباط موثر با رسانه ها و تعامل سازنده با آنها و نیز داشتن بانک اطلاعات جامع و کامل برای هرگونه تماسی در زمانهای لازم، از دیگر الزامات است/ شارا
ادامه دارد
#اخبار_جعلی
#روابط_عمومی
#دیپ_فیک
🔸️الزامات مواجهه با اخبار و تصاویر و ویدئوهای جعلی | 🔹️الگویی برای روابط عمومی ها
(بخش دوم)
بخش اول را اینجا بخوانید
🔹️بهره مندی از آرشیوی غنی از محتواهای به روز سازمانی در حوزه های مختلف ضروری است. برای این امر می توان از واحدهای مختلف سازمانی خواست تا آمار عملکرد و جدیدترین و مهمترین اقداماتشان را برای روابط عمومی نیز ارسال کنند و این اطلاعات در آرشیو مربوط به هر واحد نگهداری شود.
🔹️داشتن برنامه ریزی صحیح در روند خبررسانی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع و مناسب و حذف موانع بازدارنده در جریان اطلاع رسانی، خود از دیگر عوامل موثر در این خصوص است. چراکه گاه اخبار و تصاویر جعلی، در خلاء و نبود اخبار و تصاویر واقعی، فرصت شکل گیری و جولان می یابند.
🔹️تعیین سخنگو از دیگر پیشنهادهاست که سبب می شود تا در مواقع بحرانی مسئولان واحدهای مختلف سازمان، به طور مستقل به گفت وگو با رسانه ها و… نپردازند و خود به برخی مشکلات و بحرانها و حتی شایعات و ابهامات با عدم پاسخ مناسب، دامن نزنند. البته نقش این سخنگو با تعیین نحوه واکنش سازمان به لحاظ رسانه ای ممکن است بهره گیری از آن را در هر مورد (بستگی به انتخاب نحوه مواجهه)، کم اهمیت یا پراهمیت نماید.
🔹️چنانچه اخبار، تصاویر و ویدئوهای جعلی تولیدی سیستم، صنف یا مجموعه ای خاص را هدف قرار گیرد لازم است تا روابط عمومی سازمانهای هم صنف یا تحت تابعیت یک سازمان مرکزی و…، به ایجاد یک شورای سیاستگذاری اقدام کرده و با تشکیل کمیته هایی به طور هماهنگ و منسجم به برخورد با این اخبار و تصاویر اقدام کنند. در چنین شرایطی، قطعاً هرگونه اقدام مستقل هر واحد یا سازمان می تواند، به کل تلاشها لطمه زننده بوده و حتی شرایط را برای آن سیستم یا صنف خاص و… بغرنج تر نماید.
🔹️نحوه انتخاب قالب و روش محتوایی (نوشتاری، بصری، چندرسانه ای و…) مناسب برای تهیه و انتشار اخبار و تصاویر و نحوه مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی مربوطه است. باید به خاطر سپرد که هر خبر یا اطلاعاتی قالب و ابزار خاص خود را می طلبد و در صورت بدفهمی یا کج فهمی می تواند خود زمینه تولید انتشار اینگونه اخبار و تصاویر را فراهم نماید.
انتخاب مجاری رسانه ای مناسب برای درج یک جوابیه یا داشتن مصاحبه و… ضروری است. گاه ممکن است بستر این دو متفاوت باشند و اثرگذاری لازم را نداشته باشند.
🔹️از لحظه برخورد روابط عمومی با اخبار و تصاویر جعلی، لازم است مسئولان مربوطه سازمان در جریان قرار داشته باشند و روند مشخصی برای گزارش دهی به آنها وجود داشته باشد. نحوه این گزارش دهی باید از نظم و سامان مشخصی بهره مند باشد که در عین در جریان قرار دادن مسئولان مربوطه، به عاملی بازدارنده در روند واکنش مناسب تبدیل نشود. از لحظه آغاز تا پایان یک بحران ناشی از انتشار اخبار و تصاویر جعلی، باید گزارشی کامل و جامع تهیه و در اختیار مسئولان قرار گیرد.
گاه عدم اخذ تأییدیه لازم از مقام مسئول مربوطه و انتشار جوابیه مربوطه ممکن است به چالشهای سازمانی منجر شود، اخذ تأییدیه در اسرع وقت ضروری است.
🔹️ اگر جوابیه ای تهیه و در اختیار رسانه ها قرار گرفت، باید مطمئن شد که جوابیه مربوطه به درستی در رسانه ها منتشر شده چراکه بعضاً ممکن است این دقت و حساسیت به دلایل مختلف در رسانه ها مدنظر قرار نگیرد.
کلیه فعالیتهای مربوط به واکنشها و تصمیمات مربوطه در مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی باید مستندسازی شود.
🔹️در مواجهه روابط عمومی ها با اخبار، تصاویر و ویدئوهای جعلی، داشتن تیمی متخصص و همگن و آگاه با اقدامات و فعالیتهای موثر و منسجم، ارتباط موثر با رسانه ها، دسترسی به ابزارهای رصد، تحلیل و…، واکنش به موقع و مناسب و پیگیری تا درج جوابیه و یا هرگونه اقدام موثری دیگری ضروری است
🔸️تفاوتهای قابلتأمل اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط
🔹️ #اطلاعات_فریبکارانه عموماً برای اشاره به تلاشهای عامدانه (و اغلب سازماندهی شده) به کار رفته که هدف آنها سردرگم کردن مردم و دستکاری اذهان آنها از طریق ارائه اطلاعات نادرست است. این تلاشها اغلب با راهبردهای ارتباطی متقاطع (متداخل) و موازی و همچنین مجموعهای از سایر تاکتیکها نظیر هک کردن و به مخاطره انداختن مردم، ترکیب میشود.
🔹️ #اطلاعات_غلط نیز عموماً برای اشاره به اطلاعات گمراه کنندهای به کار رفته که بدون قصد و نیت شریرانه و بدون دستکاری عامدانه، تولید و منتشر شدهاند.
🔹️اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط هر دو برای جامعه مشکلآفرین هستند اما اطلاعات فریبکارانه به طور خاص خطرناک است، چرا که به طور مستمر سازماندهی و از نظر منابع مالی و امکانات، تامین میشود. این نوع از اطلاعات همچنین به برکت فناوریهای خودکار (بدون نیاز به دخالت انسان) پشتیبانی و تقویت میشود.
🔹️عرضهکنندگان اطلاعات فریبکارانه در واقع روی نقاط ضعف و تعصبات بالقوه مخاطبان خود حساب میکنند و امیدوارند که این مخاطبان به عنوان پیاده نظام به تقویت و تشدید (گسترش) این نوع اطلاعات کمک کنند. آنها در این مسیر به دنبال این هستند که ما را تحریک و تهییج کنند تا به مجرای انتشار و رد و بدل کردن پیامهایشان تبدیل شویم. این کار با سوءاستفاده از میل شدید ما برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات صورت میگیرد که این میل و علاقه هم دلایل متعددی دارد.
🔹️خطر ویژهای در این زمینه وجود دارد که از مجانی بودن اخبار جعلی ناشی میشود؛ به عبارت دیگر کسانی که از توان مالی لازم برای استفاده از محصولات رسانهای با کیفیت برخوردار نیستند و یا کسانی که به خدمات رسانههای خبری عمومی و مستقل دسترسی ندارند، به طور خاص در مقابل اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط آسیب پذیر هستند.
🔹️انتشار گسترده اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط عمدتاً از طریق شبکهها و پیام رسانهای اجتماعی امکانپذیر شده است که این موضوع به شدت نیازمند روشن شدن موضوع تنظیم مقررات و محدوده آن و خود تنظیمی (مقررات داخلی) شرکتهای ارائه دهنده این گونه خدمات است. این شرکتها با توجه به ویژگی ذاتی خود که عمدتاً پلتفرمهای واسطهای و میانجی (برای به اشتراکگذاری اطلاعات) بودهاند تا تولیدکننده محتوا، بنابراین تاکنون با قوانین و مقررات سختگیرانهای مواجه نبودهاند. البته موضوع ضرورت رعایت کپیرایت در این زمینه یک استنثاء بوده است.
🔸️ رئیس جمهور هند «اخبار جعلی» را یک تهدید عمده خواند.
🔸 «رام نات کوویند» هنگام اهدای جوایز سالانه رسانه RNG از روزنامهنگاران خواست تا حرفه شریف خود را بازیابی کنند
🔸️مطبوعات باید به حقیقت متعهد شوند و اجازه ندهند تا اخبار جعلی شغل شریف آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
🔸️اخبار جعلی یک تهدید جدید است .
🔸️ اطمینان دارم در طولانی مدت روزنامه نگاری با کیفیت حاکم خواهدشد.
https://www.rt.com/news/478758-india-president-fake-news/
🔸️نباید اطلاعات را کتمان کرد
✍مجید رضاییان
استاد دانشگاه، پژوهشگر روزنامه نگاری
درخصوص سه روزعدم اطلاعرسانی و پنهان کاری فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که یک فاجعه ملی محسوب میشود، لازم میدانم به 4 نکته مهم اشاره کنم.
1️⃣ کسب خبر در دنیای کار حرفهای روزنامه نگاری، باید از منبع اصلی و نه از منبع با واسطه باشد. اگرچه از زمان ورود اینترنت به حوزه کار رسانه، در کار حرفهای روزنامهها، خلل ایجاد شده است، اما آژانسهای خبری مهم دنیا و روزنامه نگاران متخصص تلاش میکنند تا از این اصل عدول نکنند. بههمین علت شبکههای تلویزیونی مشهور و قدرتمند، گزارشها و خبرهای مهم را همواره بهصورت پخش زنده و با درج لوکیشن (live and location) از میدان واقعه پخش میکنند، چراکه میخواهند به مخاطب نشان دهند، ما همچنان به اصل انتشار خبر از منبع اصلی متکی و وفادار هستیم.
2️⃣ صحت و سقم خبر. شما وقتی در میدان یک رویداد خبری هستید، باید اطلاعاتی که دریافت میکنید، دارای 6 عنصر باشد، این عناصر باید در کنار هم قرار بگیرند و کاملکننده خبر باشند. بههمین علت صحت و سقم خبر یک قانون است و فرقی ندارد ما در چه مقطع زمانی زندگی میکنیم. هماکنون عصر وب هوشمند است، اما بههر میزان که تکنولوژی پیشرفت کرده و جلوتر برود، باید این اصل رعایت شود.
3️⃣ زمانیکه این دو اصل وجود دارد، همه از روزنامه نگاران گرفته تا افرادی که به منبع اطلاعات دسترسی دارند مثل دستگاههای دولتی، باید نسبت به این دو اصل وفادار باشند. به عبارتی خبرنگار فقط نباید با چند تماس بگوید که پاسخی ندادهاند. او باید در خبر یا گزارش خود بنویسد که این افراد حاضر به پاسخگویی نشدند، این یک کار حرفهای است، جدا از اینکه نباید تنها به یک منبع متکی بود.
4️⃣ اگر این 3 اصل مهم رعایت نشود، ما در شرایطی زندگی میکنیم که نمیتوانیم #اطلاعات را کتمان کرده یا پنهان کنیم و جلوی خبررسانی را بگیریم، چنین چیزی امکانپذیر نیست، چون #مرجعیت رسانه از بین میرود و اعتماد به رسانهها به صفر میرسد. پیامد چنین اتفاقی غیر قابل تصور است.
درباره انتشار اخبار در شبکههای اجتماعی باید گفت که در این شبکهها خبر تولید نمیشود، آن چه دیده میشود، بخشی از حقیقت، #پساحقیقت و البته باز نشر اخبار است. مخاطب نیز بر همین مبنا دست به قضاوت میزند و اعتماد به رسانهها از بین میرود.
بنابراین تبعات منفی آن بیشتر از اطلاعرسانی است. اما زمانیکه اطلاعرسانی در شبکههای اجتماعی بازتاب پیدا میکند، شما بهعنوان یک روزنامه نگار حرفهای باید با حضورتان این فضا را مدیریت کنید.
در شبکههای اجتماعی حضور بیشتر مساوی با دیده شدن است.
درحقیقت شما میتوانید با اطلاعرسانی صحیح جلوی انتشار #اخبار_دروغ و حتی شایعهسازی را بگیرد، اما ابتدا باید به این 4 نکته توجه کنید/روزنامه ایران
🔸️فیلم دارای #اطلاعات_نادرست و #گمراه_کننده
از صبح امروز سهشنبه، فیلم کوتاهی از یکی از فروشگاههای لباس پایتخت در فضای مجازی منتشر شد که نشان از بکارگیری مانکنهای زنده در پشت ویترین این مغازه دارد.
🔹️محتوای منتشر شده همراه این فیلم صحت ندارد
🔹️بررسیها حاکی از آن است این فیلم را یکی از عابران از این فروشگاه واقع در خیابان ولیعصر(عج) هنگام فیلم برداری یک فیلم سینمایی گرفته است
🔹صحنه مذکور مربوط به فیلم راند چهارم به کارگردانی علیرضا امینی است.
🔹فیلم سینمایی «راند چهارم» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا امینی و تهیهکنندگی مرتضی شایسته، با دریافت پروانه ساخت وارد مرحله پیش تولید شده است
🔹️ریحانه پارسا، اولین بازیگری است که به عنوان نقش اصلی زن، حضورش در این فیلم قطعی شده و گروه تولید در حال مذاکره با دیگر بازیگران این فیلم هستند
🔹️روزبه رایگا به عنوان مدیر فیلمبرداری، علی نوابی به عنوان مدیر برنامهریزی و دستیار اول کارگردان و امید گلزاده به عنوان طراح گریم از جمله عوامل پشت دوربین فیلم «راند چهارم» هستند که به احتمال زیاد نام آن تغییر خواهد کرد