eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
شورای اخلاقیات هوش مصنوعی گوگل منحل شد https://dgto.ir/19eu
  بهنوش طباطبایی به ‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان و تبلیغ‌کنندگان یک برند چرم، سوژه شبکه های اجتماعی در چند روز اخیر شده است. او در یک ویدئوی چندثانیه‌ای در پاسخ به این سوال که «چرا از محصولات چرمی استفاده می‌کند؟»، می‌گوید: «این اتفاق (تولید چرم) به محیط‌ زیست ما خیلی کمک می‌کنه. چرا که باعث می‌شه پشم و پوست حیوان به همون شکل روی زمین باقی نمونه. چون باعث تولید میکروب می‌شه». صرف‌نظر از دلایل علمی مشخصی که موافقان و مخالفان صنعت چرم مطرح می‌کنند، در این کلیپ ما با ماجرای اظهارنظرهای عجیب یکی از سلبریتی‌ها روبه‌رو هستیم. آن‌ها معمولاً درباره خیلی از اتفاقات نظر می‌دهند و این سؤال برای مخاطب پیش می‌آید که منطق‌شان بر چه مبنایی است؟
   توجیه کردن به جای استفاده از منطقی صحیح چهره‌های سرشناس به دلیل شهرت و محبوبیتی که دارند، می‌توانند نقش مهمی را در قانع کردن مخاطب ایفا کنند اما آیا اکتفا کردن به شهرت و تعداد زیاد دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی کافی است؟ در روان شناسی اقناع مخاطب با چهار موضوع «گوینده پیام، مخاطب، نوع پیام و نحوه انتقال آن» سروکار داریم. بنابراین مخاطب برای قانع شدن و پذیرش یک دیدگاه، به جز یک چهره سرشناس به استدلال‌های درست و محکم هم نیاز دارد. کلی‌گویی و مبهم حرف زدن، نشان می‌دهد که گوینده نمی‌تواند کارش را درست تبلیغ کند و در مسیر اقناعی درستی پیش برود. دلیل‌ها باید توسط مخاطب به‌درستی درک شوند. حالا سوال این است که آیا خود «بهنوش طباطبایی» می‌داند چرا دقیقاً طرفدار پوشش‌های چرمی است؟ یا صرفاً پیام‌های مبهم مشاوران یک برند خاص را تکرار می‌کند؟ توضیح مختصری که به نظر می‌رسد بیشتر کارکرد توجیهی دارد تا یک منطق صحیح.    عصبانیت کاربران اینستاگرام از این ادعا واکنش کاربران در اینستاگرام هم نشان می‌دهد که دلیل‌ ساده طباطبایی برای اقناع مخاطب، اکتفا نمی‌کند و بیشتر باعث عصبانیت آن ها می‌شود. به‌هرحال، سلبریتی‌ها آزادند که سبک زندگی‌شان را انتخاب کنند اما لازم است به این نکته توجه کنند که مخاطب حق دارد سؤال کند و جواب‌های منطقی بشنود. اگر بهنوش طباطبایی و دیگر کسانی که از صنعت چرم حمایت می‌کنند، دقیقاً با فرایند تولید انواع چرم (و نه فقط چرم گاو)  آشنا باشند و خودشان برای یک‌بار هم که شده، از نزدیک ماجرای تولید را ببینند و اطلاعات دقیقی را در این زمینه کسب کنند، با لکنت کمتر و استدلال‌های بهتری می‌توانند با مخاطب‌شان حرف بزنند. ممکن است حتی در همین بازدید‌ها به این نتیجه برسند که طرفداری‌شان خالی از اشکال نیست و همین اتفاق باعث شود در سبک زندگی، انتخاب پوشش و تبلیغات‌شان هم تجدیدنظر کنند. شاید گزینه‌های دیگری مثل محصولات ارگانیک، انتخاب سالم‌تری برای محیط‌زیست باشد و ... .
خبرنویسان جدید 🔹مجله فوربز خبر داد: خبرگزاری آسوشیتدپرس، نوشتن هزاران گزارش ورزشی خود را به ربات‌ها سپرده است. همچنین خبرگزاری رویترز، یاهو ورزشی، و روزنامه‌های نیویورک‌تایمز و واشینگتن‌پست نیز، برای تولید محتوای خبری از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند. خبرگزاری بریتانیایی «پرس اسوشییشن» نیز در حدود ۳۰ هزار گزارش‌ و خبر محلی خود را با هوش مصنوعی تهیه می‌کند. 🔹واشینگتن‌پست دو سال پیش نوشته بود حدود ۸۵۰ مقاله خود را ظرف یکسال با استفاده از یک برنامه اختصاصی هوش مصنوعی به نام «هلیوگراف» نوشته و منتشر کرده است. این مقاله‌ها با موضوع انتخابات آمریکا بودند و بیش از ۵۰۰ هزار بار کلیک خورده‌اند. 🔹هوش مصنوعی تعداد زیادی قالب روایتی (ادبی، خبری، ورزشی، علمی ...) از پیش طراحی شده در اختیار دارد و داده‌های دریافتی را در قالب مورد نظر خود می‌ریزد و بدین طریق از آنها یک روایت خبری درست می‌کند. 🔹تحریریه رسانه‌های مختلف اکنون از انواع برنامه‌های «روزنامه‌نگاری اتوماتیک» استفاده می‌کنند که روند راستی‌آزمایی خبرهای دریافتی،حدف خبرهای جعلی وخلاصه‌ کردن متون را با سرعت بسیار انجام میدهند. @aledavood
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
و خیز رسانه ای برای نقش آفرینی جهانی امپراطوری رسانه ای غرب سال هاست که با ایجاد تک صدایی و مدیریت افکار عمومی جهان سعی کرده تا اینطور وانمود کند که خواست مردم جهان همان چیزی است که از طریق رسانه های جمعی او منتشر می شوند و عملا تفکری غیر از تفکر غرب گرا در جهان وجود خارجی ندارد و یا لااقل طرفداری ندارد. ظهور انقلاب اسلامی بسیاری از معادلات دنیای غرب در دنیای واقعی را بهم زد ولی همچنان مردم دنیا تصویر ساخته شده توسط غرب را از طریق رسانه دریافت می کردند و آرمان های سایر کشورها به مخاطبان جهانی نمی رسید. این ضعف تا آنجا بود که غول های رسانه ای سعی می کردند تا جمهوری اسلامی را علی رغم اشتراکات بسیار زیاد فرهنگی، دینی، منطقه ای و... با کشورهای همسایه و جبهه مقاومت، در تقابل نشان دهند و با تحریک گسل های قومیتی و فرهنگی جایگاه ایران را در دیدگاه مردم منطقه و جهان تخریب کنند. اما اقدام به هنگام احسان‌علیخانی در تولید و دادن فرصت به شرکت کنندگانی از ، و در کنار تمام استعدادهای ناب داخلی، برای بروز استعدادهای خود در بستر رسانه ای فارسی زبان و ایرانی در کلاس جهانی، نشان داد که اگر به خود باوری برسیم می توانیم از ظرفیت های رسانه ای موجود برای نقش آفرینی در مقیاس جهانی استفاده کنیم. می تواند در قالب برنامه های جذابی مانند و استفاده از ظرفیت فرهنگی پر غنای ایرانی-اسلامی در مقیاس جهانی نقش آفرینی کند و غیر از بخش های خبری و سیاسی با به خدمت گرفتن تمام پتانسیل های حوزه در چارچوب فرهنگ ایرانی با قدرت به ترسیم تصویر واقعی و صحیح از ایران، در داخل و خارج بپردازد. Mliteracy @resane_ravanshenasi
‍ 🚻 به نظر شما چرا در ما، فحاشی و بی‌اخلاقی انقدر رایج است؟ . 💻 فضای مجازی، هم می‌تونه فرصتی برای رشد جمعی و بهتر شدن ما باشه، هم می‌تونه پدیده‌ای بنامِ باشه. . 🖍 اگر تا دیروز در و دیوار توالت‌های عمومی محلی برای انواع فحاشی‌های و بود تا بعضی از افراد در سایه بودن به انواع عقده‌گشایی و انتقام‌های عصبی و شخصی متوسل بشن، متأسفانه بخشی از فضای مجازی امروز ما هم عملاً همین کارکرد رو پیدا کرده تا در پوشش مبهم بودنِ هویت‌های مجازی، در واکنش به هر امری که خلاف‌آمد نظرات و تمایلات ماست؛ کژکارکردهای جدیدی رو از طریق حمله‌های انتحاری به پیج فلان فوتبالیست و داور و بازیگر و سیاست‌مدار خلق کنیم و به رکوردهای زشت خودمون در این زمینه هم گاهی افتخار کنیم! . 📌اختلاف نظر درباره موضوعات مختلف یک امر طبیعی در جوامع انسانیه که میتونه مایه رشد باشه؛ اما چیزی که عمدتا باعث جوامع میشه، به موافقت‌ها و مخالفت‌ها یا در واقع امکان و عدم امکان گفتگو برمیگرده! جوامع ، درباره اختلافات با تٲمل و با تعامل می‌کنند تا به برسن. در نقطه مقابل اما کوچک‌ترین اختلاف نظر یا سلیقه، بدون توجه به استدلال‌ها و هیچ بحث و گفتگویی منجر به و فحاشی‌ و رفتارهای غیراخلاقی میشه. طبیعتاً هیچ فردی بدون اشکال نیست اما عادت به نگاه‌های سیاه و سفید یا صفر و یکی در جوامعی که تخریب در اون‌ها عادی‌تر از گفتگو و تلاش برای اصلاحه، منجر به عمیق‌تر شدن دشمنی‌ها و سیاهی‌ها میشه. . ❓واقعا چرا در ما، پرخاشگری و عصبانیت انقدر رایج است؟ . پ.ن1⃣ می‌شود با یک ایده موافق نبود اما با زبان منطقی، آرام و محترم مخالفت و گفتگو کرد منطق غلط اما زبان توهین و تحقیر و زخم زبان را جای منطق می‌گذارد تا با هیاهو و تحقیر، مخالفش را ساکت کند! . پ.ن2⃣ ما میراث‌دار تاریخ و ادبیاتی هستیم که در آن ادب مرد به از دولت اوست خدایش بیامرزد جمشیدخان مشایخی را پیرمرد چقدر برای عادت‌های بدی که پنجه به چهره ایران می‌کشید‌؛ دلگیر می‌شد و با شجاعت جای همه مقصرها عذرخواه بود خوب نیست ویکیپدیا طومار واکنش‌های زشت‌مان به چهره‌های داخلی و خارجی را هر روز بلندتر کند! . پ.ن3⃣ کامنت‌های پست قبل تعمداً حذف نشده، اگرچه تلخ ولی مرور اون‌ها عبرت‌آموزه و نشان از شدت و حدّتِ عصبیت، احساسی بودن، تصمیمگیری غیرمودبانه در لحظه و توانایی پایین در است. . پ.ن4⃣ اگر محصول یا هنری مال ما نباشد اما با فرهنگ و سبک زندگی ما همنشین و همساز شود، از خودمان میدانیمش؛ اما مهمان غریبه و تقلیدیِ صرف، بدون هیچگونه بومی‌سازی و همگرایی، مهمان ناخوانده است! drbashirhosseini
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰 ابطال پذیری مهندسی کاریکاتوری انقلاب در جامعه امروز ایران (از تسری بحران اقتصادی تا ذهنیت سازی برای انفجار سیاسی ) ✅یکی از مسائلی که التهابات روانی جامعه را در جهت کم رنگ کردن ثبات افزایش می دهد ، وخیم نشان دادن وضعیت کشور است ۰ در این رابطه می توان بیماری را فرض نمود که فقط دل درد و یا سر درد قابل علاجی دارد ، ولی طبیب بی مروت به او می گوید تمام بدنش سرطانی است و مرگ پایان کار بیمار می باشد ؛ در صورت پذیرش این امر توسط بیمار ، نه تنها او از لحاظ روانی قادر به هیچ حرکت سالم سازی نیست ، بلکه همان سردرد و دل درد اولیه را هم بزرگ جلوه خواهد داد ۰ با این مثال بهتر می توان به وضعیت روانی - سیاسی فعلی پرداخت : 🔴اول : تاکید زیاد بر بحران اقتصادی: اگر بر فرض شرایط فعلی کشور ما وضعیت بحران اقتصادی باشد، در گام اول در این جنگ روانی گفته می شود که این بیماری اقتصادی ، لاعلاج و سرطان زاست و شرایط غیر قابل مهار است ۰ با این سخن دل مردم را خالی کرده و آینده را تیره و تار جلوه می دهند ۰ 🔵دوم : تسری این مسئله به سایر ابعاد و شئونات جامعه ؛ در این راستا بحران اقتصادی را به بحران سیاسی و فرهنگی و در نتیجه به "بحران مشروعیت " تداوم می دهند و بخصوص رسانه های حرفه ای ، با جنگ روانی کاری می کنند تا مسائل اصلی و فرعی جایشان عوض شده و در نتیجه شرایط التهاب بر جامعه سیطره یابد۰ 🔴سوم کم کردن فاصله بحران تا انفجار : می دانیم مشکلات اقتصادی صرف و حتی بحران های اجتماعی و سیاسی می تواند از سوی عقلای قوم ، کنترل و به تدریج مرتفع گردد ؛ این مسئله صدها بار در تاریخ تحولات ایران و حتی غرب اتفاق افتاده است ؛ اما دستگاه جنگ روانی که دنبال نوعی "مهندسی و انقلاب سازی" کاذب است ، سعی می کند فاصله زیاد بحران تا انفجار یا (همان انقلاب) را یک شبه طی کرده و از این آب گل آلود ماهی خیلی بزرگ بگیرد ۰ به نظر می رسد در برخی تجارب تاریخی تحولات اجتماعی و سیاسی حتی در مرحله انفجار هم مسئله قابل کنترل بوده است ؛ چنانکه انقلاب امام در سال ۴۲ با ترفندهای خاصی از سوی رژیم پهلوی و غرب کنترل گردید ۰ در حقیقت در این مرحله گاهی سیلاب محکمی می آید ، ولی مسیرهایی در جامعه برای هدایت انرژی سیل ایجاد می شود که در نهایت قدرت تخریب آن را از بین می برد ۰ 🔵به نظر می رسد طی نمودن سریع این مراحل و تبدیل یکی به دیگری در شرایط فعلی انقلاب غیر ممکن است و این چنین پروسه ای در واقعیت اتفاق نخواهد افتاد ؛ ولی به جای آن در فضای مجازی و روانی نوعی "مهندسی گذار" از "بحران به انقلاب " طراحی شده است که باید خطوط کلی آن شناخته گردد ۰ گام اولیه خنثی سازی این پروژه ، نشان دادن ذات حقیقی و تجربه تاریخی یک انقلاب واقعی می باشد۰ طنز تلخ قضیه اینجاست که غربی ها که در مواجهه با امواج سنگین یک انقلاب واقعی مثل انقلاب ۱۳۵۷ ایران حتی در ماههای آخر آن ، دنبال مدیریت و کنترل انقلاب بودند ، در این شرایط که اصلا قابل قیاس با آن دوران نیست از بن بست و ناامیدی و لاینحل بودن مسائل سخن گفته و این القائات را به جامعه به اصطلاح پمپاژ می کنند ۰ 🔴از جمله مسائل ضد بحران بعد از وقوف به صورت مسئله واقعی و جدا نمودن یک انقلاب واقعی از شبیه سازی کاریکاتوری آن ، این است که در مرحله معضل اجتماعی و یا بحران اقتصادی با مدیریت" تاکتیک های موثر در یک استراتژی ثبات پذیر مشروعیت زا " بر این روند مهندسی شده مسلط و با برنامه ریزی آن را خنثی نمود۰ و البته ممتنع بودن انفجار و یا طولانی دیده شدن مسیر بحران به انقلاب دلیل بر کم کاری مدیران و نقد ناپذیری و سنگین شدن و توجیه سوء مدیریت های خرد و کلان در مرحله بحران و حل ننمودن آنها نباید تفسیر گردد۰ ✅تجربه بی تفاوتی مردم در مرحله نظام سازی مشروطیت در ایران نشان می دهد ، دوباره انقلابی شبیه مشروطیت ایجاد نگشت ؛ ولی استعماری که از درب بیرون رفته بود از پنجره و یا منافذ تساهل و خوش خیالی مشروطه خواهان بازگشت ۰ ماجرای تلخ قزاق و قزاق زاده ای که پنجاه سال بر سرنوشت یک ملت حاکم شدند نه فقط حاصل ترفند استعمار ، بلکه ثمره بی بصیرتی مردم آن زمان می باشد۰ بی بصیرتی سیاسی نتیجه اجتناب ناپذیر گم شدن "خط " در تاریخ است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
💠نگاه کردن به رسانه‌های تصویری وقت تلف کردن است 🎙پروفسور حمید مولانا (استاد بین المللی رسانه و ارتباطات) ◀️ آموزش، مسئله ای است که رسانه های داخلی آن را فراموش کرده اند. همواره رادیو گوش دادن، مد خوب نیست. مد خوب، بازی کردن با لوازم و آلات نیست. براساس مطالعاتی که در غرب شده است، تلویزیون و رادیو و فیلم و سینما را کسانی مشاهده می کنند که سواد و خلاقیت بسیار کمتری دارند. نخبگان، خلاق هستند. ◀️ جمعیتی که علاقه ها و گرایش های متنوعی در زندگی شان دارند، اصلا جزو بینندگان و شنوندگان و استفاده کننده های رادیو، سینما، تلویزیون و ماهواره نیستند. این نتیجه ی ۶۰ سال بررسی جامعه شناسان و ارتباط شناسان دنیا است. پیام اصلی ما باید این باشد که نگاه کردن به رسانه های تصویری، وقت تلف کردن است. کارهای دیگر هم می شود انجام داد. این را ما باید مُد کنیم. @savad_rasaneh
🔘 نفوذ رسانه های غربی در کنترل افکار 🔴 بی‌تردید یکی از قدرتمندترین ابزارها برای امپریالیسم فرهنگی توسط غرب رسانه‌های آمریکایی با محوریت صنعت فیلم‌سازی هالیوود هستند. این موضوعی پذیرفته شده است که جهان بینی آمرکایی پیش از آنکه از هر طریق دیگری مطرح شود، از طریق هالیوود منتشر می‌شود. 🔵 اگر به تعبیر «پروفسور نوام چامسکی» نخستین کار کرد شرکت‌های بزرگ روابط عمومی، تبلیغات، سینما و تلویزیون کنترل افکار است پس باید در هر تصویر و سخنی یک تز و ایدئولوژی نهفته باشد. 🖊 فائزه فلاطونی @savad_rasaneh
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
آیا نتیجه اخبار جست و جو شده در اینترنت برای همه یکسان است http://www.ion.ir/News/460908
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
لینوس توروالدز مخترع لینوکس: «من به طور قطع از شبکه‌های اجتماعی مدرن مثل توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام بیزارم. این یک بیماری است و به نظر می‌رسد که رفتارهای بد را تشویق می‌کند.» https://www.itna.ir/news/56158 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
استخراج بیت‌کوین در چین ممنوع می‌شود https://www.isna.ir/news/98012007471 @seda24
هدایت شده از جواد جاویدنیا
حفاظت اطلاعات در اسلام.pdf
766.9K
؟؟؟(2) فایل مهمی که پاسخگوی بسیاری از ابهامات شما در زمینه اهمیت حفاظت اطلاعات در فضای مجازی از منظر شرع مقدس اسلام خواهد بود. مطالعه آن به همه صاحبنظران توصیه می شود. @Dr_Javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
ممانعت از محتواهای مخرب را به عهده مدیران شبکه‌های اجتماعی گذاشتند: ♦️دولت انگلیس امروز (دوشنبه) در جریان سری پیشنهادات جدید امنیت آنلاین، مدیران رسانه‌های اجتماعی را شخصا مسؤول محتواهای مضر و مخربی دانست که در پلتفرم‌هایشان منتشر می‌شود. ♦️این برنامه‌ها که در بیانیه مربوط به سیاست‌گذاری مطرح شده‌اند شامل ایجاد یک تنظیم‌کننده مستقل نیز هست که هدف آن مقابله با تمامی انواع محتواهای مضر و مخربی از ترغیب خشونت و حمله انتحاری گرفته تا انتشار اطلاعات غلط و قلدوری‌های سایبری است. ♦️به دنبال ناکامی فیس‌بوک در توقف فوری پخش‌های زنده حمله ۱۵ مارس سال جاری میلادی توسط یک برتری طلب سفیدپوست به دو مسجد در نیوزیلند که جان ۵۰ تن را گرفت، این مساله به شدت فوریت پیدا کرد. ♦️ترزا می، نخست وزیر انگلیس به کمپانی‌های تکنولوژی هشدار داد که آنها برای حفاظت از کاربران اقدامات کافی انجام نداده‌اند و دولت وی قصد دارد مسؤولیت و وظیفه حفاظت قانونی را بر عهده این شرکت‌ها بگذارد تا امنیت مردم را حفظ کنند. ♦️ترزا می در بیانیه‌ای گفت: مدت زیادی است که این کمپانی‌ها اقدامات کافی را برای حفاظت از کاربران به ویژه کودکان و افراد جوان در برابر محتواهای مضر و مخرب انجام نداده‌اند. ♦️وی افزود: الان زمان آن فرا رسیده که اوضاع تغییر کند. کمپانی‌های آنلاین باید مسؤولیت پلتفرم‌های خود را برعهده گیرند و به احیای اعتماد عمومی به این تکنولوژی کمک کنند. ♦️این قوانین جدید برای تمامی کمپانی‌هایی اعمال خواهند شد که به کاربران اجازه به اشتراک گذاشتن یا پیدا کردن محتواها و متون تولید شده توسط کاربران یا تعامل با یکدیگر به صورت آنلاین را می‌دهند. ♦️این مساله شامل و و همچنین پلتفرم‌های معروف ، و است. ♦️این کمپانی‌ها اگر نتوانند استانداردهای لازم را رعایت کنند با مجازات‌های شدیدی مواجه خواهند شد. ♦️دولت لندن گفت: ما در حال رایزنی و مشورت هستیم تا جریمه‌های قابل توجهی را صادر کنیم، دسترسی به سایت‌ها را سازیم و به صورت بالقوه اعضای ارشد مدیریت پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را مسؤول محتواهای مخرب بدانیم. ♦️براساس این پیشنهادات یک تنظیم‌کننده جدید این قدرت را دارد تا پلتفرم‌ها و دیگران را وادار به انتشار کند. ♦️این گزارش‌ها شامل سطح محتواهای مضر و مخرب منتشر شده در سایت‌هایشان و نحوه عملکرد آنها برای رسیدگی به این مشکل هستند. ♦️این تنظیم‌کننده همچنین قادر خواهد بود تا قوانین و مقرراتی را صادر کند که احتمالاً کمپانی‌ها را مجبور به تهیه ملزومات اصلی از جمله برای بررسی و کشف حقایق به ویژه در جریان می‌کند. https://www.isna.ir/news/98011906423 : این کار رو کردند 🛑🛑🛑این دیگه چین و کره جنوبی نیست🛑🛑🛑 ⁉️یعنی دوره فیلترینگ انگلیسیها داره شروع میشه ولی مال ما داره تموم میشه⁉️ ❌البته اونها فهم و شعورش را ندارند و الا می فهمیدند که با این اقدامات نمی شود جلوی تکنولوژی آمریکایی را گرفت❌ 🌧🌧🌧همانطور که علمشان به این نرسیده که بعضی اشیاء چشم دارند و در حال عبور زیرشان را نگاه می کنند🌧🌧🌧 😂شاید هم قدر دکتر خرم آبادی رو ندونستیم اونها بردنش اونجا😂 🇮🇷شاید هم این صدور انقلابه البته از نوع صادراتی که کلا چیزی برای صادر کننده نماند🇮🇷😭😭😭 🆔 @Dr_javidnia
⚡️صدا و سیما و گناه نابخشودنیِ "مرجعیت‌بخشی" به بازیگران 🔹چرا بازیگران سینما و تلویزیون، به اندازه‌ای مرجعیت اجتماعی یافته‌اند که در بزنگاه‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش‌های اساسی و بعضا تعیین کننده ایفا می‌کنند؟ آیا آنان شایستگی چنین جایگاهی را در جامعه دارند؟ 🔹پیش از پاسخ به این سوال، باید در شخصیت بازیگران دقیق شویم. بازیگر کیست؟ بازیگر در واقع هنرمندی است که می‌تواند ذهن خود را در اختیار نویسنده و جوارح خود را در اختیار کارگردان بگذارد تا به دستور آنها بگوید و بجنبد. بازیگر به اختیار خود نه سخنی می‌تواند بگوید و نه حرکتی می‌تواند بکند. اواخر سال ۱۳۹۷ اتفاقی افتاد که اشاره به آن، در لمس بیشتر این معنی به ما کمک می‌کند. وقتی خشایار الوند، نویسنده سریال پایختت چهره در نقاب خاک کشید، دیدیم که کل پروژه متوقف شد؛ نقی معمولی با رفتن خشایار الوند دچار مرگ مغزی شد و از سیروس مقدم که مسئول تنظیم حرکات جوارح او بود نیز، کاری برای احیایش برنیامد. آقای مقدم حرف جالبی در تلویزیون زد و گفت من تجربه از دست دادن عوامل را در میانه کار دارم و پس از فوت خانم پوپک گلدره، بازیگر دیگری را جایگزین کردم. اما نویسنده را نمی‌توان جایگزین کرد و آقای مقدم هم نتوانست. نویسنده خالق همه شخصیت‌های فیلم و داستان فیلم است و جایگزین ندارد. 🔹حال پرسش اینجاست که چرا علاقه مردم به شخصیت نقی معمولی-که مخلوق ذهن خشایار الوند است- آقای محسن تنابنده را تبدیل به سلبریتی می‌کند و او در مسائل گوناگون از موضع و جایگاه نقی معمولی اظهار نظر می‌کند؟ آیا او این حق را دارد؟ آیا تبدیل شدن بازیگران به صاحب‌نظران اجتماعی، سوء استفاده و سرقت شخصیت محبوبی نیست که نویسنده خلق کرده است؟ 🔹پاسخ این سوالات البته روشن است. اما چه چیزی باعث شده است که بازیگران، به چنین جایگاهی در اجتماع برسند؟ به نظر می‌رسد مقصر اصلی در این سرقت شخصیتی، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران سازمان صدا و سیما هستند. سازمان صدا و سیما به جای اینکه بیینده را از این وهم در بیاورد که آنچه دیده است، فیلم است و آنکه بازی می‌کند، در حال اجرای دستورات نویسنده و کارگردان است، در فضای خارج از فیلم بیشتر به وهم این‌همانی معمولی-تنابنده دامن می‌زند. وقتی گاه و بیگاه، در برنامه‌های مناسبتی، بازیگر میهمان است و مجری از علائق و سلایقش تا نظراتش درباره مسائل گوناگون از او سوال می‌کند، روشن است که این بازیگر دچار توهم صاحب‌نظر بودن در امور گوناگون جامعه خواهد شد. درباره خوانندگان محترم نیز مسئله همین است. حنجره خوبی دارند و توانسته‌اند مفهومی که شاعر می‌سراید و با وزنی که او ساخته، صدایی بسازند، اما گاه شخصیت شاعر را به سرقت می‌برند و چنان رفتار می‌کنند که گویی آنچه خوانده‌اند، سخن خود آنهاست. 🔹وقتی این توهم، هم در بازیگر و هم در مردم، ایجاد شد، بازیگران یا به استخدام سیاسی درمی‌آیند و در بزنگاه‌های سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، یا اینکه دوز این توهم در جامعه چنان بالا می‌زند که بازیگران سیاستمدار می‌شوند. 🔹این وضعیت متوهمانه، حاصل نگاه تفرجگاهی به جای نگاه دانشگاهی به صدا و سیماست. هدف صدا و سیما نباید سرگرم کردن مردم و گذراندن وقت آنها باشد، بلکه هدف باید اعتلای سواد و فهم و درک و آگاهی مردم باشد. سلبریتی‌پروری و مرجعیت‌بخشی به آنها، با این اهداف متعالی در تضاد و تناقض است. 🔹خوب است دوستان تصمیم‌گیر در صدا و سیما، اگر هم بنا دارند به جای دانشمندان و صاحب‌نظران، عوامل فیلم و سریال را به برنامه‌ها دعوت کرده و از علایق و سلایقشان سوال کنند، به جای بازیگران نویسندگان فیلم‌نامه‌ها، و به جای خوانندگان، شاعران را دعوت کنند تا درباره آنچه خلق کرده‌اند با مردم سخن بگویند. @syjebraily
🔸 افراد سالخورده بیشتر تحت تاثیر حباب رسانه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند 🔹 مفتا : نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مشکل اخبار جعلی و گمراه‌کننده، همگام با افزایش سن افراد جامعه، بزرگ‌تر می‌شود. شواهد اخیر نشان می‌دهند که درمقایسه با افراد جوان‌تر، افراد سالخورده‌تر، احتمال بیشتری وجود دارد که به انتشار اخبار جعلی بپردازند. کانال « #دنیای_مجازی » را به دوستان خود معرفی کنید؛ 🆔 @vir_world ایتا https://eitaa.com/vir_world سروش http://sapp.ir/vir_world گپ Https://gap.im/vir_world
🌀 از اعتیاد مدرن چه می دانید؟ طبق آمار رسمی ، امروزه حدود 600 میلیون نفر در جهان، از اعتیاد به شبکه های اجتماعی رنج می برند که شدیدتر از اعتیاد به الکل، مواد مخدر و سیگار است. همچنین تحقیقات نشان می دهد اعتیاد به شبکه های اجتماعی ، موجب افزایش اضطراب، افسردگی و تمایل به خودکشی در افراد می شود. 📚دشمنان آنلاین ص 66
030.pdf
440.2K
فایل pdf: 🔷 تاثیر رسانه های اجتماعی بر سبک زندگی کاربران اینترنت رسانه های اجتماعی محبوب ترین بخشهای فضای مجازی برای استفاده عموم هستند. از کودکان و نوجوانان گرفته تا مادر بزرگ ها، مدارس، شرکتهای دولتی، انجمنهای خیریه، برندهای تجاری و … همه و همه سعی می کنند در رسانه های اجتماعی حضور پیدا کرده و ضمن تولید محتوا برای خود مخاطبان ثابتی دست و پا کنند. @savad_rasaneh
‍ ‍ 🔵 کتاب ۱۵۰ هشتگ نویسنده: سیدبشیر حسینی و حسین حق پناه برشی از کتاب ۱.دور زدن ممنوع: برای دور زدن قواعد و قوانین باید حتما دلایل محکم و محکمه پسندی داشت، دلایلی که هم در محکمه وجدان و هم در دادگاه حقوقی، قابل استناد و پذیرش باشند. ۲. عالم مجازی هم محضر خداست: برخی از ما در فضای واقعی به خاطر ترس از رسوایی یا رودربایسی با دیگران از انجام بعضی کارها صرف نظر می کنیم، اما در فضای مجازی با فرض اینکه کسی ما را نمی بیند یا نمی شناسد خط قرمز ها را زیر پا می گذاریم. ۳. شکاف نسلی را تشدید نکنید: اگر شخص دیگری مثل شما از چند و جچون کار کردن با تلفن هوشمند یا رایانه آگاه نبود او را تحقیر یا مسخره نکنید. ۴. نترسی: هر چقدر هم بیراهه ها زیاد باشند را یکی است و آن راه «تقوا» ست یعنی: انجام واجب و پرهیز از حرام. ۵. گناه، گناه است:مواظب باشیم که مرز بین «ضرورت» و «توجیه» را بی خودی «توجیه» نکنیم! ۶. گناه، فقط اون گناهه نیست: اگر در مواجهه با رسانه خود را از برخی آسیب های اخلاقی خاص حفظ کرده اید فکر نکنید دیگر کار تمام شده و وسط بهشت هستند. ۷. معتاد نشوید و تهمت معتادشدن هم به یکدیگر نزنید: اگر به قدری درگیر رسانه ها شده اید که از رسیدگی به عزیزان و خانواده تان بازمانده اید یا در انجام وظایف تحصیلی و شغلی خود به مشکل برخورده اید احتمالا به یک یا چند رسانه اعتیاد دارید! ۸. همین جوری تجویز نکنید: ممکن است برخی از محتواهای رسانه ای برای شخص شما بی ضرر و بی خطر باشند. اما این دلیل نمی شود که همان محتوا برای هم مناسب باشد. در توصیه های رسانه ای خود محدودیت هایی نظیر سن، جنسیت، میزان تحصیلات، سواد رسانه ای و ... را در مخاطب خود در نظر بگیرید. ۹. اسراف نکنید: هیچ لزومی ندارد که حتما از همه رسانه ها استفاده کنید و در مورد همه چیز بدانید. ۱۰. دو برابر مسئولید:اگر بتوانید پیام درست و مناسب را از طریق رسانه ها به دیگران برسانید و با این کار در جهت گسترش انسانیت و معنویت گامی بردارید و این کار را نکنید دو برابر مسئولید! @drbashirhosseini
🔴🚫مراقب پیام هایی که درصدد تحریک عواطف و احساسات شما برای افزایش فالوور خود هستند، باشید! ☑️🔶به طور معمول با بروز هر پیشامدی و تحریک عواطف و افزایش احساسات عمومی، عده ای شروع به سوء استفاده از عواطف عمومی می کنند. ☑️🔶برخی برای افزایش فالوور و بعضی برای ایجاد مقبولیت از منظر افکار عمومی، شروع به پخش و نشر پیام هایی می کنند که جعلی بوده و صرفا بر مبنای تحریک عواطف و احساسات عمومی بنا شده اند. ☑️🔶درمورد چنین پیام هایی، به راحتی می توان با استفاده از تکنیک‌های مهندسی معکوس در سواد رسانه ای، پی به جعلی بودن این پیام ها برد و به سادگی تحت تأثیر این نوع سوء استفاده ها قرار نگرفت. Sapp.ir/manoresane
✅ هنجارهای اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی را جدی بگیریم! == ✍️ - دکتر فردین علیخواه ======= — استاد جامعه شناسی — 🔸اگر در دنیای واقعی با کسی روابط رسمی دارید در تلگرام هم با او رسمی باشید. اگر در دنیای واقعی او را "خانم" یا "آقای" خطاب می کنید نمی شود بدون هیچ زمینه یا اتفاق خاصی، در تلگرام او را عزیزم، جون، فدات و غیره خطاب کنید. 🔸گاهی اوقات نوشتن بهتر از بکار بردن نشانه ها(استیکرها) است. مثلا این پیام که" الان من خیلی خوشحالم" در مقایسه با " 😄" اثر گذار تر است. اینطور نیست؟ 🔸گاهی اوقات در گروهها، دو نفر در مورد موضوعی صحبت می کنند که صرفا به خود آنها مربوط است. دلیلی ندارد که سایر اعضای گروه هم شاهد این گفتگو باشند. 🔸همین که از خبر یا مطلبی خوشتان آمد فورا آن را برای دیگران ارسال نکنید. قبل از ارسال از خودتان سوال کنید آیا این خبر حقیقت دارد؟ بدانید هر پیام مانند یک قطره باران است و با ارسال هر کاربر، در نهایت می تواند سیل شود. 🔸مبنای ما آن نباشد که روابط واقعی مان با افراد را به روابط مجازی و تلگرامی کاهش دهیم. این کار در بلند مدت روابط اجتماعی را نابود می کند. مبنای مان این باشد که روابط مجازی را به روابط واقعی تبدیل کنیم. 🔸باور کنید اعتیاد به شبکه های اجتماعی مسأله ای جدّی است. اگر تاکنون عضو خانواده تان به شما درباره اعتیادتان چیزی نگفته؛ یا خودش هم مثل شما معتاد شده (: یا با خودش می گوید صبر کنم شاید التهاب و تب کار با گوشی هوشمند از سرش بپرد. 🔸در ایران شبکه های اجتماعی موبایلی عمدتا برای به اشتراک گذاشتن پیام های عمومی و غیر شخصی نظیر جملات حکیمانه، اخطارها، پیشنهادها، جوک ها، طنزهای سیاسی و اموری درباره سبک زندگی بکار می روند. پس پیام شخصی مهمی برای شما نرسیده است. لزومی ندارد که هر دقیقه گوشی را بردارید و پیام ها را چک کنید. 🔸 لطفا گوشی تان را با خودتان به تختخواب و حمام نبرید. بگذارید حمام و تختخواب تنها جاهایی باشند که هنوز به اشغال گوشی هایمان درنیامده اند. 🔸در ارتباطات، صدا در مقایسه با کلمه به واقعیت نزدیک تر است. برای احوالپرسی با دیگران، حتی الامکان صدایتان را ضبط کنید و برای دیگران بفرستید. این کار از ارسال پیام نوشتاری بهتر است. البته اگر به او زنگ بزنید خیلی بهتر است. 🔸درست است که مغز ما گنجایش بسیاری دارد. ولی گاهی اوقات بد نیست از خودمان سوال کنیم " این حجم از اطلاعات و اخبار دریافتی به چه کار من خواهد آمد؟" شما در روز چند کیلومتر انگشت اشاره یا شصت شان را روی صفحه نمایش گوشی تان سُر می دهید؟ آیا واقعا شما در روز به چند کیلومتر اطلاعات نیاز دارید؟ گاهی از خودتان سوال کنید: مگر من فعال یا مفسر سیاسی هستم که اینقدر پیام های سیاسی می خوانم؟ مگر من شاعر؛ متخصص دکوراسیون؛ فوتبالیست، طراح مد و ...هستم که اینقدر در این خصوص می خوانم؟پس گاهی اوقات لازم است که انگشت تان را خیلی تند روی صفحه گوشی سر بدهید. خیلی تند و بدون اینکه مطالب را بخوانید. 🔸برایتان پیام مهم است یا فرستندۀ پیام؟ دوست من ؛ وقتی هنوز پیام را نخوانده اید صرفا با دیدن نام فرستندۀ آن علامت لایک👍 ارسال نکنید. وقتی هم پیام را می خوانید و با آن مخالف هستید مخالفت خود را ابراز کنید. 🔸زمانی کسی را به گروهی اد(اضافه) کنید که قبلا نظر مثبت او را دریافت کرده باشید. بدون رضایت کسی، او را به گروهی وارد نکنید. 🔸وقتی عضوی گروه را ترک می کند از دست او ناراحت نشوید. هر کس صاحب اختیار خودش است. دلیل خودش را داشته و رفته است. 🔸همه آدم ها به حضور فعال در شبکه های مجازی علاقه ندارند. بعضی ها فقط دوست دارند پیام ها را بخوانند. از دست آنها ناراحت نشوید. 🔸اگر دو یا سه نفر از اعضای گروه با شما دوست صمیمی هستند یا جزو فامیل هستند تصور نکنید که گذاشتن عکس های یادگاری مربوط به ده یا بیست سال پیش حتما آنها را ذوق زده می کند. ممکن است این کار باعث کدورت شود. حتما بعد از جلب رضایت آنها، عکس ها را در گروه به اشتراک بگذارید. 🔸شبکه های اجتماعی موبایلی خیلی جذاب اند. ولی باور کنید هنوز رسانه ای جای کتاب را نمی گیرد. هر کتاب یک مقدمه، یک متن اصلی و یک پایان دارد. حرف های حکیمانه ، جمله های عالمانه و موضوعات کوتاه و چند سطری شبکه های اجتماعی موبایلی فقط پایان یا نتیجه را به شما می گویند. به همین دلیل این روزها ذهن ما پر شده از جمله های فیلسوفانه و عمیقی که ما درباره شان هیچ اطلاعات مقدماتی و جانبی نداریم. درباره همه چیز می توانیم تک¬جمله های قشنگی بگوییم. البته اگر خوب حفظ کرده باشیم! Sapp.ir/manoresane
سیدیاسرجبراییلی نوشت: اینستاگرام یک به یک در حال حذف پست‌هایی است که به مذاقش خوش نمی‌آید. تاکنون سه پست از صفحه ما حذف شده و تهدید هم کرده است که اگر این قبیل پست‌ها مجددا منتشر شود، صفحه محدود شده یا از دسترس خارج خواهد شد. یک شبکه اجتماعی، یک پست در صفحه‌ای با دویست هزار مخاطب را تحمل نمی‌کند، یک به یک از میان میلیون‌ها پست می گردد و آنچه دلش می‌خواهد، بی هیچ توجیه و استدلالی حذف می‌کند و هیچ جای دفاعی هم برای صاحب صفحه باقی نمی‌گذارد، اما به ما می‌گویند چرا شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای مجلس و ریاست جمهوری را بررسی می‌کند! یورش اخیر اینستاگرام به صفحات ما و قلع و قمع مطالب، یک پیام بزرگ فراتر از مسئله آزادی بیان و استانداردهای دوگانه و مانند اینها دارد. آن پیام این است: استبداد غربی تا آنجایی شما را تحمل می‌کند که بتواند با مکانیسم‌های غیرمستقیم، اجازه ظهور و بروز به شما ندهد. اگر این مکانیسم‌ها جواب نداد، به وحشیانه ترین شکل ممکن دست به حذف مستقیم می‌زند. در غرب آزادی بیان هست، اما ابزار بیان کاملا تحت کنترل است. شما تا زمانی اجازه استفاده از این ابزارها را دارید که از جانبِ بیانِ شما ،خطری متوجه استبداد غربی نشود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زمانیکه کلیسای به عنوان یکی از نمادهای اصلی فرهنگ کلیسا و تاریخ در آتش می سوخت، مردم در جمع شده بودند و در کنار عکاسی و فیلم! در حال زانو زده مشغول خواندن دعای حضرت مریم بودند: . 🔴 متن دعا به فرانسوی: . Je vous salue Marie, pleine de grâce; le Seigneur est avec vous; vous êtes bénie entre toutes les femmes; et Jésus, le fruit de vos entrailles, est béni. Sainte Marie, Mère de Dieu, priez pour nous, pauvres pécheurs, maintenant et à l’heure de notre mort. Amen . . 🔴 ترجمه دعا به فارسی: . سلام مریم پر از لطف,,,,,خداوند با تو است,,,,,,شما در میان تمام زنان فداکاری می کنید, و عیسی, میوه رحم شما برکت داده شده است,, مریم مقدس , برای ما, گناهکاران فقیر, دعا کنید, در حال حاضر و در ساعت مرگ ما انشاالله, امین . . 💥پ.ن۱: اینکه این آتش سوزی حادثه ای تلخ برای مردم آن جامعه بود کاملا قابل درک است. و این حرکت دعا هم یک حرکت کاملا فطری است که نمونه های بیشتر آن را هم در حادثه شاهد بودیم. . اما چرا اگر آتش سوزی مشابهی در رخ دهد و یک روحانی مردم را جمع کند یا خود مردم جمع شوند و مثلا دعای توسل بخوانند؛ ما باید شاهد هزاران توهین به روحانیت و دین و اسلام با اسامی چون و و ..‌. باشیم؟ چرا عده ای می خواهند... 👇ادامه در کانال خارج بدون فیلتر 👇 @kharej2025
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌به راحتی سیل ، و غرب در دنیا سانسور شد!! ولی واقعا علت آن چه بود؟ ❌چندی قبل آقای دکتر قاسمی از کانزاس این سوال را مطرح کرد که آیا تا به حال دقت کردید چرا اکثر فیلم های رسانه های بزرگ از حوادث طبیعی آمریکا یا در شب یا از فاصله ای دور و یا فقط تعدادی عکس است؟!!🤔🤔 ❌ امروز این مسئله را دقیق تر حس کردیم! وقتی نماینده کنگره آمریکا فریاد می زد ساحل غربی نابود شد و شماها ساکت هستید؛ از عزیزان حرفه ای ۲۰۲۵ خواستیم تمام تلاش شان را بکنند شاید بتوانیم را منتشر کنیم.💯💯 زحمت خیلی زیادی کشیده شد تا برخی واقعیت های مستند را در این کلیپ نشان دهیم. اما واقعا با فقر وحشتناک منابع روبرو بودیم. کمتر از یک دهم اخبار و پست های اجتماعی که درباره یک واقعه مثل سیل در ایران می توان یافت، از بحران های آمریکا مطلب در وب وجود دارد. و آن هم بسیار کلی و نه مثل ایران ریز و ملموس. ‌ ❌ایالت های غربی زیر آب فرورفتند، میلیون ها دام مردند، ده ها سیل بند و زیرساخت نابود شد و... ولی همچنان دنیا از آمریکا بی خبر است. یک وقت در مصر به عربستان می گفتند "مملكة الصمت" یعنی "کشور سکوت" چون هیچ خبری از مشکلات آن منتشر نمی شود ولی امروز باید آمریکا را چنین نامید.😷😷 ❌تعجب بیشتر از سلبریتی های آمریکا است که چرا لال شدند (مدل های ایرانی اش که بدیهی است) چون گاهی در بین آن ها چند نفر معترض پیدا می شود. ولی ظاهرا از همه خواستند که سکوت کنند.🤔 ❌صدا و سیما هم که متاسفانه در بهترین حالت فقط در حدی که رسانه های بزرگ مثل سی ان ان خبر می دهند؛ اطلاع رسانی می کند. @kharej2025
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مسعود فراستی: سلبریتی انتقام دموکراسی از دموکراسی است @Drsalaam
🔷 تصویر و ها در هالیوود 🔸سخنرانی حجت الاسلام علی قهرمانی در نشست علمی 🔸گونه شناسی سیمای منجی در سینمای هالیوود 🔸انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تماشای ویدیو در: https://www.aparat.com/v/SwVfX @savad_rasaneh