eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
سواد رسانه و روانشناسی
تبلیغ زنده اما پرحاشیه در بالای بیلبورد! از ویژگی‌های تبلیغات، خلاقانه، نو و شگفت‌انگیز بودن آن است به‌طوری که بینندگان را متعجب و شگفت‌زده کند تا دهان‌به‌دهان بچرخد و در خاطر مردم باقی بماند. البته باید در نظر داشت که برای این منظور باید فرهنگ، باورها و عادت‌های مخاطب و جامعه هدف را شناخت و تکنیک‌ها و شیوه‌های مناسب را به کار گرفت؛ سپس اقدام به خلق پیام جدید و نوآورانه برای محصول یا خدمات مورد تبلیغ کرد. در غیر این‌صورت محتمل است که موفقیت‌آمیز نباشد و چه بسا با تاثیر معکوس روبه رو شود. تصویر مقابل به تبلیغ محیطی سالن آرایشی در بابل مربوط می‌شود. در این تبلیغ یک زن با نشستن روی صندلی در کنار بیلبورد تبلیغاتی، به صورت زنده سالن آرایش زیبایی را تبلیغ کرد. این اقدام عجیب به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد اما با واکنش‌های منفی و اعتراض بسیاری مواجه گشت که در نهایت با پیمانکار تبلیغاتی و سالن آرایشی برخورد و این سالن توسط نهادهای اجرایی جمع آوری شد.
تبلیغ چیست و چطور در ذهن‌ماندگار می‌شود؟ بد نیست بدانید که تبلیغ یک راهکار برای ترویج و شناساندن کالا یا خدمات و تسریع در فروش آن است. مفهوم کلی تبلیغ «پیام‌رسانی» و سه وجه اصلی آن پیام گیرنده، پیام‌دهنده و محتوای پیام هستند و هر تبلیغی بر مبنای این سه عنصر شکل می‌گیرد. محتوای پیام در واقع مجموعه‌ای از مفاهیم، روش‌ها و ابزاری است که برای شناساندن ویژگی‌ها و مزایای کالا و خدمات مد نظر به کار گرفته می‌شود. البته پیام‌رسانی به تنهایی کافی نیست و باید بتوان با تاثیر گذاشتن بر احساسات و عمل مخاطب او را به استفاده از محصول یا خدمات تبلیغ شده متقاعد کرد. خلاقیت عامل مهمی در تبلیغات است که به دیده شدن و جذب مشتری کمک می‌کند. بها دادن به ایده‌های نو و سرمایه‌گذاری در تبلیغات موجب توسعه اشتغال و رونق اقتصاد کشور می‌شود. یک تبلیغ خوب تنها یک کار بصری و گرافیکی نیست بلکه از ایده‌های روان شناسی، ارتباطات، آمار و علوم اقتصادی نیز بهره می‌برد. بنابراین یک «پیام‌دهنده» خوش فکر و خلاق با بهره جستن از علوم یاد شده طوری پیام را طراحی می‌کند که برای مخاطبش جذاب، قابل‌تامل و تاثیرگذار باشد تا بتواند در ذهن او ماندگار شود. جدید و خلاق بودن هم صرفا در حوزه بصری و گرافیکی شکل نمی‌گیرد بلکه نگاهی نو باید در تمام مراحل سنجش بازار و جامعه هدف و اجرای تبلیغ، جریان داشته باشد. در شرایطی که خلاقیت تبلیغات تلویزیونی در نهایت به اسپانسری برنامه‌های آشپزی توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی و«هلوشو بدم لیموشو بدم» منجر شده ‌است، سراغ چند تبلیغ خلاق که در دور و اطراف‌مان انجام شده رفتیم و آن‌ها را بررسی کردیم.
سواد رسانه و روانشناسی
ایده تبلیغات خارجی بدیع و چشم نواز هستند از پیدا کردن همسر برای «برد پیت» تا کارت‌های کاربردی! شرکت‌ها و برندهای خارجی هم سرمایه‌گذاری زیادی روی خلاقانه بودن تبلیغات‌شان می‌کنند چون از تاثیر زیادشان مطمئن هستند. در ادامه به چند مورد از جدیدترین و معروف‌ترین‌هایش اشاره خواهد شد.
سواد رسانه و روانشناسی
کارت‌هایی که ابزاری کاربردی هم هستند کارت های ویزیت قابلیت تبلیغاتی بالایی دارند و می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که در یک نگاه پیام و شعار مرتبط با نوع شغل خود را برای مشتری بیان کنند. ایده‌پردازی در طراحی کارت ویزیت اگر خلاقانه باشد، هیچ‌گاه توسط مشتری دور انداخته نمی‌شود. در تصویر نمونه یک کارت ویزیت جالب و کاربردی دیده می‌شود، این کارت ویزیت متعلق به یک تعمیرگاه دوچرخه است که می‌تواند به‌عنوان یک ابزار چندکاره در تعمیر دوچرخه به کار گرفته شود. کاربرد این کارت ویزیت که رابطه مستقیمی با کسب و کار ارائه دهنده آن دارد و با طراحی خلاقانه و جذاب موجب می‌شود تا تاثیر عمیقی در ذهن مشتریان بگذارد. در واقع خلاقیت عامل تفاوت این نوع کارت ویزیت با هزاران مورد دیگر است که توسط کسب و کارهای رقیب به کار گرفته شده‌اند. کارت‌های ویزیت می‌توانند با فرم‌های متنوع سه‌بعدی، حفره‌دار، تاشو، حساس به حرارت و... مفهوم مدنظرشان را با ایده‌های جذاب و جالب توجه بیان کنند و کاربردی یا تزیینی باشند.
  تبلیغی سیار که پیام جالبی هم دارد در صورت یافتن رسانه و جایگاه مناسب برای تبلیغ، اثرگذاری چند برابری به‌آسانی به‌دست می‌آید. تبلیغ خلاق در فرم و محتوای تبلیغ باید با رسانه و جایگاه هدف هماهنگی داشته باشد. رسانه و جایگاه هدف حتما بیلبورد یا تیزر تبلیغاتی نیست بلکه می‌تواند اشیای کاربردی روزمره مانند کیف خرید باشد. مردم در حال عبورومرور در خیابان، مراکز خرید و ... با در دست داشتن کیف خرید یک کسب‌وکار به طور دایم در حال تبلیغ کالا یا خدمات آن شغل هستند و با ایده خلاقانه می‌توان کیف خرید را به یک تبلیغ سیار تبدیل کرد. یک شرکت تولیدکننده قرص لاغری با طراحی ساک‌هایی، پیام تبلیغی‌اش را به طور خلاقانه‌ای انتقال داده‌است. در این تبلیغ بندهای ساک نیز به کار گرفته شده‌اند و با کشیدن و جمع کردن آن‌ها کمر فردی که بر ساک نقش بسته است، جمع می‌شود و به نظر می‌آید لاغرتر شده‌است.
سواد رسانه و روانشناسی
ترغیب به گردشگری در ایستگاه اتوبوس ایستگاه‌های اتوبوس همیشه نقش مهمی در تبلیغ‌های خلاق سراسر جهان داشته‌اند. این نوع تبلیغات جالب، ایستگاه خسته‌کننده اتوبوس را نیز به فضایی مفرح تبدیل می‌کند. تبلیغ در ایستگاه  اتوبوس همزمان توجه عابران پیاده را نیز به خود جلب و حتی آن‌ها را ترغیب به گرفتن عکس و اشتراک گذاری آن می‌کند. بنابراین یک رسانه قوی و قابل توجه برای انتقال پیام و مفهوم تبلیغی مدنظر کسب و کارهاست. یک آژانس گردشگری و مسافرتی از دیواره‌های کناری ایستگاه اتوبوس برای همین منظور استفاده کرده ‌است. نیمه بالایی دیواره‌ها آینه‌ای بوده اما به نیمه پایینی برچسب‌های بزرگی چسبانده شده‌است. این برچسب‌ها تصویر پایین تنه فردی در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف مانند ساحل دریا، داخل رودخانه و ... است. با ایستادن در مقابل این دیواره‌ها به طرزی جالب و بامزه تصویر شخص با تصویر برچسب از محیط‌های مختلف ادغام می‌شود. به این‌صورت مخاطبان تبلیغ می‌توانند خودشان را در آن موقعیت تصور کنند.
سواد رسانه و روانشناسی
یک نمونه دیگر از تبلیغات خلاقانه
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
⭕️ تیترهای روزنامه شرق و اعتماد در تاریخ‌های ۷ و ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ را ببینید! 🔸همان روزها که احمدی‌نژاد خواستار ورود زنان به ورزشگاه‌های کشور شد، اصلاح‌طلبان و روزنامه‌های زنجیره‌ای‌شان اینگونه تیتر می‌زدند: ➖ورود زنان به ورزشگاه: دستوری که نباید صادر می‌شد ➖نمایندگان مجلس: ما هم مخالفیم ➖اعتراض جمعی دانشجویان به دستور حضور زنان در ورزشگاه‌ها 🔸وقتی می گوییم مساله اصلاح‌طلبان نه زنان است و نه آزادی‌های اجتماعی و نه حقوق اقلیت‌ها درست به همین وضع اشاره داریم. آنها تنها به دنبال دوقطبی‌سازی و بهره‌برداری انتخاباتی از قشر متوسط و مرفه جامعه هستند. @Drsalaam
💢تبلیغ خلاقانه سس گوجه فرنگی تند
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 در پی خودکشی فردی که به مشهور شد، رسانه‌ها و فعالان برانداز خواهان دو واکنش متفاوت در روز برگزاری پایتخت شده‌اند. 🔹 اغلب سلطنت‌طلبان و رسانه‌هایی نظیر "رادیو فردا"، "صدای امریکا" و "من‌وتو" بیشتر بر رویکرد تماشای مسابقه در استادیوم مانور می‌دهند. در سوی دیگر، "آمدنیوز" و برخی فعالان مجازی از مخاطبان خود می‌خواهند که با حضور در ، حرکات اعتراضی انجام دهند. 🔸 نمونه برخی "اکت‌های اعتراضی" که برای اجرا هنگام تماشای دربی در استادیوم پیشنهاد داده است: ➖ پشت کردن به زمین مسابقه در دقیقه ۱۰ بازی ➖ سر دادن شعارهایی مشخص در دقایق 24 و 29 ➖ به هوا فرستادن بادکنک‌های آبی! ➖ استفاده از پرچم به جای روسری و سربند در دقیقه ۴۰ ➖ تظاهر به ترک ناگهانی استادیوم در دقیقه 60 ➖ هم‌خوانی سرود "دختر آبی" در دقیقه 70 ➖ پرتاب کیسه‌های پلاستیکی حاوی «ادرار» به سمت مأموران انتظامی! ➖ آتش زدن پرچم و پیراهن و پرتاب‌ آن‌ها به داخل زمین بازی! ❗️ فیلمبرداری از مجموعه حرکات اعتراضی؛ استفاده از توالت‌ها به‌عنوان کانون مدیریت اعتراضات؛ توسل به مواد دودزا و بدبو... از دیگر توصیه‌های آمدنیوز به مخاطبان است. @medialogy1
📚 📚«راه غلبه بر هر هراسی، فهم و آگاهی است. باید خودمان ابتدا بدانیم واقعیت موجود چیست. پس اولین گام غلبه بر ترس و افزایش آگاهی است. گام بعدی ایجاد اعتماد و عدم برخورد سلبی با خطاهای احتمالی رخ داده از سوی فرزندمان در این فضا است. به خودتان و به او قول دهید اگر با اشتباهاتی از جانب فرزندانتان مواجه شدید عصبانیت را برای حل و فصل موضوع فراموش خواهید کرد. این اقدام قطعا به ایجاد اعتماد نیز کمک می کند. والدینی که عصبانیت اولین مواجه شان با مسائل باشد ناخودآگاه به فرزندشان می گویند مشکلت را به من نگو چون صلاحیت رفتاری مناسب برای حل آن را ندارم. پس گام دوم آرامش و دوری از پرخاشگری است که منجر به ایجاد اعتماد می شود. از این مرحله به بعد باید وارد فاز اجرایی همراهی با فرزند در فضای مجازی شویم. این بخش اگر با موفقیت همراه شود دیگر نباید نگران آسیب جدی او در فضای مجازی بود.» ✍️کتاب «سواد رسانه‌ای و خانواده» ـ معصومه نصیری
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ #موشن_گرافیک / #در_جریان 🔸 وقتی رسانه ها در همه چیز ما موثر می شوند؛ حتی در تعداد بچه ها 🌐 Ofogh.tv 🆔 @ofogh_tv
💢تبلیغات پنهان برای اثرگذاری بر ضمیرناخودآگاه مردم در اروپا ممنوع شد کارگاه علمی تخصصی علوم شناختی و جذب مخاطب به عنوان یکی از کارگاه‌های نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه برگزار شد. در این کارگاه علی بنیادی نائینی _عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت و امین هاشمی عضو هیأت علمی موسسه آموزشی اتاق بازرگانی تهران ابعاد تاثیر علوم شناختی بر جذب مخاطب را برای مخاطبان تشریح کردند. به گفته مدرسان این کارگاه، پرداختن به علوم شناختی یا cognetive Science مورد تایید اسناد بالادستی کشور است. بنیادی نائینی اظهار داشت: در این بخش از علم شناختی به دنبال تاثیرگذاری بر مخاطب هستیم که ۳ سطح تاثیرگذاری بر مغز وجود دارد و ساده‌ترین آنها اثرگذاری از طریق تغییر ورودی‌های مغز است. وی ادامه داد: در حال حاضر از روش‌های گوناگونی برای تاثیرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه استفاده می‌شود حتی ایده‌ای در مدرسه تجارت لندن پیگیری می‌شد که آدم خلاق تربیت کنند. به گفته وی، البته پذیرش تاثیرگذاری این تلاش‌ها مخالفان و موافقانی دارد که با وجود اثبات نشدن قطعی این تاثیرات، در حال حاضر مخاطبان در اروپا شده است. وی خاطر نشان کرد: فعالیت در حوزه علوم اعصاب شناختی به شدت به ابزار وابسته است و ابزارهای این علم گران و کم دسترس هستند.
وقتی تلفن‌ها با یک سیم در بند بودند، آدم‌ها آزاد بودند. اما حالا حاضر تلفن ها آزاد اما ما در بند هستیم.
چه عاملی باعث می شود مردم هر آنچه می خوانند را کنند؟ بر اساس یافته های گیلبرت، نتیجه این است که قبل از اینکه به مرحله رد کردن برسیم مرحله درک پیام متوقف می شود. این باعث می شود افرادی که در چنین شرایطی قرار دارند، استدلال ضعیف دیگران یا دروغ های آنان را باور کنند. متن کامل را در لینک زیر بخوانید:👇 http://www.shara.ir/view/40104/ مترجم: حنانه باقریان
چرا تغییر دادن نظرات دیگران سخت است؟ هر کدام از ما دست کم برای  یک بار هم که شده سعی کرده‌ایم عضوی از خانواده یا یکی از نزدیکان خود را به موضوعی خاص قانع کنیم و معمولا در این زمینه به‌جای نتیجه مثبت، با مقاومت بیشتر مخاطب خود رو به‌رو شده‌ایم. حتی در بسیاری از این موارد عمیقا اطمینان داریم که نظر فرد مقابل اشتباه است اما باز هم قادر به تغییر وضعیت نبوده‌ایم! علت چیست؟  چرا قانع‌سازی دیگران تا این‌اندازه سخت است؟  آن چه باید به طور منطقی  اتفاق بیفتد: هنگامی که نظرات شما با استفاده از حقایق به چالش کشیده شوند، تلاش می‌کنید خود را تغییر دهید و دیدگاه‌تان را با به‌کار‌گیری اطلاعات جدید به‌روز‌رسانی کنید.  آن چه عمدتاً در واقعیت رخ می‌دهد: هنگامی که نظرات شما با استفاده از شواهد مخالف و مغایر تمایل شخصی‌تان به چالش کشیده شود، اعتقادات‌تان قوی‌تر می شود و پافشاری بیشتری بر آن ها خواهید‌ کرد. چرا مقاومت می‌کنیم؟ ما انسان‌ها نوعی محرک درونی داریم که تمایل زیادی  به حفاظت از عقاید قدیمی تثبیت ‌شده‌مان دارد. «دیوید روپیک» کارشناس ادراک خطر  می‌گوید: انسان گونه‌ای کاملاً اجتماعی است و مثل حیوانات برای بقا و ادامه حیات به قبیله خود وابسته است.  گاهی اوقات علت مقاومت انسان برای تغییر نظرات و تفکراتش نیز همین است. در واقع انسان در گذر زمان به چیزهایی تعلق خاطر پیدا می‌کند که بقای خود را در ادامه این پیوستگی می‌داند، حال قبیله باشد یا یک باور خاص! انسانی که در معرض تغییر باور قرار می‌گیرد دچار نوعی ترس درونی از تنها ماندن یا پذیرش شرایطی متفاوت از آن چه انتظار دارد می‌شود.  اثر واکنش شدید یا نتیجه معکوس طبق مطالعاتی که توسط دانشگاه نورت‌وسترن آمریکا انجام شده است، اصرار بر تغییر نظر فردی دیگر در بیشتر موارد نه تنها نتیجه مورد انتظار را به همراه ندارد بلکه به پافشاری بیشتر شخص مقابل، بر عقیده خود نیز منجر خواهد شد. امروزه این گونه جبهه‌گیری را «اثر واکنش شدید یا نتیجه معکوس» می‌نامند. واکنش طبیعی انسان در برابر اصرار به تغییر‌دادن عقیده شخصی‌اش، مخالفت با هر گونه تغییرات احتمالی است تا بتواند تکیه‌گاه ایمن خود را حفظ کند. آیا بدین معناست که گفت‌و‌گوهای اصلاحی، بی‌فایده خواهند‌بود؟  در بیشتر موارد «بله» همین‌طور است!اگر به‌دنبال تغییرات مطلوب هستید، باید روندی کاملا معکوس را پیش‌گیرید.  هرچه تلاش کمتری برای اصلاح ذهنیت اشتباه دیگری انجام‌دهیم، دستاورد بهتری را کسب خواهیم‌کرد. زمانی‌که قصد تحمیل دیدگاهی خاص را نداشته‌باشیم، فرد احساس آزادی می‌کند و صادقانه به آن چه در جریان است فکر می‌کند و حتی تفکر خود را مورد تجدید‌نظر قرار می‌دهد.  این تعادل میان نکته‌سنجی و خوب گوش‌دادن به جای تلاش ممتد برای تغییر دیگری، هدف نهایی را بدون آن‌که دلخوری رخ دهد، محقق می‌سازد. توصیه می شود که بحث را از مشکلات و سختی‌هایی که فرد طی زندگی خود متحمل شده است، شروع و با او ابراز همدردی کنید. حرف‌های او، اطلاعاتی به دست می‌دهد که انتظارش را نداشته‌اید. در ادامه با شناخت نقاط ضعف و قوت طرف مقابل، با احتیاط بیشتری وارد عمل ‌شوید تا مکالمه  موثرتری رقم بخورد.
💢 جنگ جهانی 🔹مهمترین درگیری در عصر حاضر، جنگ بر سر خواهد بود. نبردی که در آن رسانه‌ها به‌عنوان سلاحی برای در اختیار گرفتن افکار، ایفای نقش می‌کنند. 🔹جنگ جهانی سوم جنگی است که در آن به جای استفاده از ابزارآلات و تسلیحات نظامی، از استفاده می‌شود. 🔹این جنگ در حال حاضر در جریان است. به همین دلیل ما باید هنگام دیدن، شنیدن و خواندن اخبار بتوانیم مخاطبی فعال و‌ هوشمند باشیم. تنها در این صورت خواهیم توانست از این معرکه جان سالم به در ببریم.