eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ترفندهای رسانه ای در نا آرامی های عراق 💢 ایران و عراق مگر با هم نجنگیدند 🔺یکی از ابتدایی‌ترین سنگ‌اندازی‌هایی که رسانه‌های بیگانه در هردو کشور مطرح کرده‌اند، این است که مگر شما با همدیگر نجنگیده‌اید و بسیاری از عزیزان‌تان را در این مسیر از دست نداده‌اید؟ پس چرا باید یکدیگر ارتباط داشته باشید؟ 🔺آن‌ها بیان نمی‌کنند که دشمنی ایران با بعثی‌هایی بود که یک دنیا را در حمایت خود داشتند، و نه این افرادی که جانانه از زائران اربعین میزبانی می‌کنند و «حب‌الحسین_یجمعنا» را معنا می‌کنند. حتی در همان زمان جنگ هم بسیاری از عراقی‌ها به صف جبهه‌های ایرانی پیوستند و با حزب بعث جنگیدند. 💢حضور نیروهای خارجی 🔺امسال و در میانه اعتراضات عراق، شایعه‌ای مبنی بر حضور نیروهای ایرانی برای سرکوب اعتراضات در برخی رسانه‌‌ها منتشر شد. این شایعات، در حجم گسترده توسط رسانه‌های ضدانقلاب پوشش داده شد. 💢شایعه حیثیتی برای برانگیختن تعصب دینی 🔺یکی از مهم‌ترین شایعات و حربه‌هایی که بارها و بارها برای نفرت افکنی بین مردم ایران و عراق منتشر شده، موضوع سوءاستفاده جنسی است. این رسانه‌ها که می‌دانند این موضوعات جزو خطوط قرمز شیعیان محسوب می‌شود، مدام روی این موضوع خبرسازی می‌کنند. مثلا سال گذشته مدعی شدند زنان مشهدی به مردان عراقی خدمات جنسی ارائه می‌‌دهند؛ شایعه‌ای که سروصدای زیادی به پاکرد اما خیلی زود دروغ بودن آن معلوم شد. ✍️بخش یک از سه
⭕️ترفندهای رسانه ای در نا آرامی های عراق ✍️بخش دو از چهار 💢در اقدامی مشابه و هم‌زمان، روزنامه سعودی "الشرق الاوسط" در ایام اربعین سال‌های گذشته برای ایجاد اختلاف بین ملت‌های ایران و عراق، خطر تعرض جنسی به زنان عراقی توسط ایرانی را مطرح می‌کرد. 🔺بی‌بی‌سی به تازگی نیز سعی کرده با یک مطلب موهن، ضربه خودش را در آستانه اربعین به شیعیان بزند و نشان دهد که مشکل اصلی‌اش نه مردم ایران و نه مردم عراق بلکه تمام شیعیان است؛ بی‌بی‌سی به منظور برانگیختن احساسات مردم، ادعا کرده که روحانیون شیعه ،دختران نوجوان حتی ۹ ساله را در ازای پول به صیغه مردان درمی‌آورند. 💢انداختن مشکلات به گردن کشور همسایه 🔺یکی از ترفندهای مورد استفاده در اعتراضات اخیر عراق این بود که جمهوری اسلامی را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی در عراق معرفی کنند. 💢البته این فضاسازی‌ها بی‌سابقه نبود و از سال‌های قبل کلید خورده بود. بی‌بی‌سی فارسی که تقریبا تمام اخبار مربوط به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی اربعین را سانسور می‌کند، سال گذشته ناگهان گزارش‌هایی درباره اربعین منتشر کرد؛ اما به چه شکل؟ این رسانه دولتی انگلیس سعی کرد تا القا کند این راهپیمایی عظیم، اقتصاد عراق را دچار اختلال می‌کند. 💢تاکتیک انداختن مشکلات به گردن کشور همسایه، موضوعی بوده که بارها در ایران درباره‌اش شایعه ساخته شده؛ از ارسال آب رایگان به عراق تا خروج دلار به این کشور همسایه. 🔺شبکه تلویزیونی «من‌وتو» حتی شایعه کرد که کمک‌های مردم به کمیته امداد خمینی(ره) هم خرج زنان بی‌سرپرست عراقی می‌شود، درحالی که بعدا مشخص شد ریالی از کمک‌های مردم یک شهر در شهر دیگر خرج نمی‌شود چه برسد کشور دیگر. و این شعبه کمیته امداد در عراق بود که کمک‌های مردم عراق را برای زنان بی‌سرپرست هزینه می‌کرد. ✍️بخش دو از چهار
⭕️ترفندهای رسانه ای در نا آرامی های عراق ✍️بخش سه از چهار 💢القای نمک‌نشناسی طرفین 🔺برداشت‌هایی که گاهی اوقات برخی از عراقی‌ها نسبت به اقدامات جمهوری اسلامی دارند ناشی از عدم اطلاع کامل آنان از یک رویداد است. اتفاقی که بارها به‌شکل تعمدی از سوی برخی رسانه‌‌های ضدانقلاب هدایت می‌شوداست. آن‌ها با تقطیع سخنان رهبران مسئولان سیاسی بارها سعی کرده‌اند نشان دهند که دو ملت در کنار هم قرار ندارند؛ هرچند که نباید از این موضوع غافل شد که هنوز بازمانده‌های بعثی و دلدادگان آمریکایی هم در عراق حضور دارند و به دنبال کوچکترین بهانه‌ها برای آشوب‌آفرینی هستند. ترفندهای به کار رفته در رسانه‌های معاند در فضای اعتراضات عراق هم کاملا شبیه همان ترفندهایی است که در ایران به کار گرفته بودند. 💢استفاده از تصاویر آرشیوی 🔺در روزهای اعتراضات اخیر، تصویری از آتش زدن پرچم ایران در عراق منتشر شد. اما بررسی این خبر نشان می‌دهد که اصلا این عکس ربطی به اعتراضات اخیر عراق ندارد. این تصویر مربوط به اعتراضات سال گذشته بوده که بعضی رسانه‌ها سعی کرده‌اند با بازنشر و البته بزرگ‌نمایی آن در ایام پیاده‌روی اربعین، روابط دو ملت را تحت‌الشعاع قرار داده و تیره کنند. مشابه همین ترفند در ایران هم رخ می‌داد، تصویری که ادعا می‌شد مربوط به اعتراضات مردادماه است ولی افراد در تصویر کاپشن و لباس زمستانی داشتند. از این تصاویر، به منظور گسترده نشان دادن اعتراضات و افزایش حساسیت جامعه و ایجاد عکس‌العمل‌های شدید استفاده می‌شد. 💢عکس فوتوشاپی 🔺در روزهای اخیر، رسانه‌ها و اکانت‌هایی که به دنبال افزایش تنش‌ها در عراق هستند، به دستکاری در تصاویر پلاکاردهای مورد استفاده قرار گرفته در تجمعات گذشته روی آوردند. 💢این کار، یکی از ترفندها برای بحرانی کردن آشوب‌هاست که در آن، شعارهای تند جایگزین متن واقعی بر روی پلاکاردهای موجود در دست تظاهرکنندگان می‌شود. وجود این شعارهای تند، به تحریک عواطف هر دو گروه موافق و مخالف اعتراضات می‌انجامد و آتش آشوب را شعله‌ورتر می‌کند. ✍️بخش سه از چهار
⭕️ترفندهای رسانه ای در نا آرامی های عراق ✍️بخش چهار از چهار ⭕️استفاده از عکس مکانی دیگر برای مکان دیگر به جهت گسترده کردن اعتراضات 🔺برخی رسانه‌های عراقی نیز تصاویر درگیری‌های بغداد را به جای نجف منتشر کردند و حتی به دروغ اعلام کردند که در نجف حکومت نظامی شده تا بتوانند درگیری ها را گسترده‌تر کنند. در واقع، رسانه‌های آشوب‌طلب به منظور تسری اعتراضات به شهرهای دیگر، سعی می‌کنند تصاویر جعلی از اعتراض در این شهرها منتشر کنند تا به مخاطبانی که امکان دسترسی به آن موقعیت فیزیکی را ندارند القا کنند که ناامنی در همه جا گسترده شده. این قبیل شایعات، بالاخص در ایام نزدیک به پیاده‌روی اربعین بیشتر شده و مدام شایعاتی درباره شهرهای اصلی مسیر راهپیمایی (کربلا و نجف) منتشر می‌شود. در جریان اعتراضات ایران نیز از تصویر یک اعتراض برای چند شهر استفاده می‌کردند تا شهرهای بیشتری از ایران را به‌عنوان صحنه درگیری معرفی کنند. ✍️بخش چهار از چهار
این چهره غیث التمیمی، یکی از صحنه گردانان اصلی توئیتری در اغتشاشات فعلی و از فعالین ضد مرجعیت است و شخصی که کنارش نشسته همسرش «یوسی کبرفارسر» رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل است! اغتشاشات اخیر عراق سرمنشا صهیونیستی، سعودی دارد و به هیچ‌وجه مورد قبول مردم عراق نیست
⭕️رسانه و آنچه در نگاه مخاطب ثبت می کند 💢آن هایی که نمی بیینند و آن هایی که دیده نمی شوند این قدرت رسانه است
📍چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم؟ 🔻بسیاری از رفتارها در ما تبدیل به عادت‌هایی شده‌اند که کنار گذاشتن آنها کار آسانی نیست. چرا این اتفاق می‌افتد و ذهن ما چه نقشی در این میان دارد؟ آیا می‌توان با فهمیدن آن، خود را به کتاب خواندن عادت بدهیم؟ تماشا کنید. 📌نسخه با کیفیت: 🔗 http://bashgah.net/go/bo71/
وضعیت استفاده ایرانی‌ها از اینترنت گزارش مرکز آمار ایران: 🔹۵۹ درصد از افراد با سن کمتر از ۱۵ سال و ۸۵ درصد افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله و همچنین بیش از ۷۳ درصد از افراد ۲۵ تا ۴۹ ساله در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند.
زیرمتن (conText) توسط تولیدکننده به کمک فنون رسانه ای رمزگذاری و توسط مخاطب  بسته به دانایی و توانایی وی رمزگشایی می شود.بعبارت ساده تر زیرمتن همان پیامی که در پشت متن بصورت پنهانی و نهان ارائه شده تا مفهوم متن را کاملتر کند در اغلبِ موارد اکتفا‌کردن به خودِ متن برای فهمِ تمام جنبه‌های آن کارساز نخواهد بود،  بنابراین، پای حوزۀ دیگری خارج از متن یعنی «زیرمتن » نیز به حوزۀ مورد بررسیِ ما باز می‌شود. زیرمتن به بسترِ ادبی، هنری، سیاسی، تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی یا شخصیِ (مربوط به زندگیِ شخصیِ مؤلف و خالقِ اثر) متن گفته می‌شود که همواره باید به آن توجه داشت. دانستنِ این‌که آثارِ شکسپیر در چه دورۀ تاریخی‌ای خلق شده‌اند، از فرهنگِ کدام سرزمین رشد کرده و الهام گرفته‌اند، خودِ شکسپیر چه نوع زندگی‌ای داشته، در کدام مکتب و جریانِ ادبی رشد کرده و از چه استا‌دانی تأثیر گرفته و مناسباتِ اجتماعی و سیاسیِ آن دوره چگونه بوده است، همگی، برای فهمِ کاملِ آثارِ او و دلیلِ ماندگاری و تأثیرگذاریِ این آثار لازم‌اند.
فرامتن (paraText) فراتر از ساختار رسانه و خارج از خواست و اراده تولیدکننده و مصرف کننده پیام است و به فرهنگ، وضعیت زمانی و مکانی و عناصر بیرونی پیام برمی گردد.  فرامتن به عناصری گفته می‌شود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبط‌اند و نشانه‌ها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه می‌دهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه ‌و آن‌ها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم .  برای مثال شنیدن موسیقی سریال مختارنامه یا یوسف پیامبر برای  کسانی که قبلا این سریالها را تماشا کرده اند حس و حال خاصی می دهد ولی برای کسانی که قبلا این سریالها ندیده اند چنین حس و حال برایشان بی معنی است.
📗در بخشی از پیشگفتار کتاب «نقش رسانه و مطبوعات در پیشگیری از جرم» می خوانیم : در این کتاب، جهت تعیین چگونگی دخالت رسانه‌ها در پیشگیری از ارتکاب بزهکاری، انواع برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت کیفری و غیر کیفری مورد ارزیابی قرار گرفت. این کتاب بیانگر این است که رسانه های جمعی با ايفاي نقش اطلاع رساني و ترويج الگوهاي زندگي سالم در پیشگیری و کاهش جرایم تاثیر دارند و برنامه های رسانه های جمعی در پیشگیری از وقوع برخی از جرم ها تاثیر مثبت و در برخی از جرم ها تاثیر منفی دارد. پيشگيري از جرم و مباحث مطروحه در آن از ديدگاه جرم شناسي، هميشه از جمله مباحث بسيار مهم و رايجي بوده كه هيچ گاه مورد بي اعتنايي و فراموشي جرم شناسان، جامعه شناسان، روان شناسان و به طور كلي علم سياست جنايي و جامعه شناسي جنايي قرار نخواهد گرفت. چرا كه از زماني كه بشر به دنياي مادي پا در عرصه حيات گذاشته همواره انحرافات، كج روي از معيارهاي مناسب، تباهي ها و جرائم را با طعم تلخ آنها چشيده است. با وجود اين همه تدابير و اقداماتي كه به ذهن بشر، براي تقابل و رويارويي با آنها خطور كرده و توفيق اجراي آنها را يافته نمي توان به هيچ وجهي رشد جرائم و انحرافات كه همواره نسبت به ميزان اقدامات پيشگيرانه كه بيشتر از نوع مجازات بوده، را مورد انكار قرار داد. بنابراين امروزه وقتي از پيشگيري از جرم سخن گفته مي شود، مقصود از آن مجموعه فعاليت ها و تدابيري است كه از پايه و اساس مانع وقوع جرم و فعاليت يافتن انديشه جنايي مي شود و با ريشه ها و علل پيدايي جرم مبارزه مي كند. بيان ديگر بزه در جرم شناسي هر فعل و ترك فعل زيا ن آور فردي يا گروهي و رفتار ضد اجتماعي و انساني است كه مغاير شئون انساني و مخل نظم اجتماعي باشد؛ ولو در قانون مجازات نيامده باشد، براي آن مجازات و با اقدامات تأمينى و تربيتي پيش بيني نشده باشد «خشکاندن ریشه های بزه از طریق تأثیر بر فردی که از خود گرایشهای بزهکارانه» نشان می دهد یا تاثير بر محیط یکی از قدیمی ترین رویاهای بشر است. نقش رسانه‌هاي همگاني در انتقال آموزه‌هاي زندگي جمعي به مخاطبان و پیشگیری از جرم مورد تصديق نظريه‌پردازان علوم اجتماعي قرار دارد. صاحبنظران و پژوهشگران جرم‌شناسي نيز به نوبه خود با تبيين نظري يا بررسي موردي رابطه جرم و رسانه، از دو منظر جرم‌خيزي يا پيشگيري از وقوع جرم به اين موضوع پرداخته‌اند. با توجه به این که در دیدگاه های ارائه شده از سوی نظریه پردازان در پیشگیری یا جرم خیز بودن رسانه های جمعی اختلاف نظر وجود دارد لذا در این کتاب «نقش رسانه و مطبوعات در پیشگیری از وقوع جرم» با آگاهی از نارسائی های احتمالی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. ✍️دکتر علیرضا برنجی باقری
🚦چرا امثال «سحر تبر» مهم هستند؟ ⛔️ دستگیری دختر جوانی به نام فاطمه خ. مشهور به مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. در خبر آمده است: «او به‌واسطه عمل‌های متعدد زیبایی و گریم‌های مشمئزکننده و هنجارشکن، اقدام به جذب فالوور در حساب اینستاگرام خود می‌کرد». 🔸از بازداشت او ذوق‌زده نیستم، در مورد مسائل قانونی و حقوقی این ماجرا سوادی ندارم و نمی‌دانم آیا می‌شود کسی را به خاطر این اقدامات دستگیر کرد یا نه، اما از آنجائیکه بازداشت یک دختر جوان همواره با خودش نوعی مظلومیت همراه می‌آورد از منظری دیگر به این ماجرا ورود می‌کنم که «چرا سحر تبر مهم است»؟ ✍ متن کامل را اینجا بخوانید 👇 https://www.asriran.com/fa/news/692293
🚦خیلی مراقبید ردپایی در باقی نگذاريد؟ بیهوده تلاش نکنيد! آن‌ها، خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید، دربارۀ شما می‌دانند 🔸شاید بین اطرافیانتان کسانی را دیده باشید که خیلی مراقب‌اند هیچ ردّی از خود روی اینترنت نگذارند. این افراد سمت شبکه‌های اجتماعی نمی‌روند یا، اگر بروند، محتاطانه مطلب پست می‌کنند. آن‌ها هیچ اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی‌شان به اشتراک نمی‌گذارند و کل اینستاگرام را هم اگر بگردید هیچ عکسی از آن‌ها نمی‌بینید. بعضی‌ها فکر می‌کنند با این کارها از حریم خصوصی خود محافظت می‌کنند، اما اشتباه می‌کنند. فیسبوک و اینستاگرام هیچ نیازی به این کارها ندارند. آن‌ها حتی ازطریق شمارۀ تلفن شما می‌توانند بسیاری از کارهای پنهانی یا خصوصیات اخلاقی شما را کشف کنند. این نگرانتان نمی‌کند؟ 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: http://tarjomaan.com/sound/9543/
آوردگاه پرمخاطره وب سیاه 💠حتمن تا کنون تعبیر کوه یخ شناور در اقیانوس را شنیده اید. کوه یخی دو بخش آشکار و پنهان دارد که بخش آشکارش بخش خیلی کوچک آن را تشکیل می دهد. 💠 کوه یخی تمثیل خوبی برای تبیین فضای وب است که دو بخش سفید و سیاه یا آشکار و پنهان دارد و البته بخش بزرگش؛ وب سیاه یا "دارک وب" به بازار مکاره ای هولناک برای بشریت سیاره زمین تبدیل شده است. 💠سطح آشکار وب و کارکردهای آن برای همه کاربران آشنا هست ولی بخش پنهان آن که بخش بسیار بزرگتری را تشکیل می دهد از ناشناخته های اینترنت است. نه تنها جنس کاربران این دو فضا با هم متفاوت هست بلکه محتوا و کارکردهای این دو بخش نیز، در کارزاری نفس گیر مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند. 💠بخش تاریک وب به بازار مکاره ای تبدیل شده است که در خدمت انواع و اقسام تبهکاری از خرید و فروش مواد مخدر، تجارت ارز تقلبی، مدارک جعلی، سلاح و مهمات و مواد منفجره و خرید و فروش اعضای بدن، ویروس های کامپیوتری، اقدامات غیر قانونی و هرنوع تبهکاری و اقدامات مجرمانه شناخته و ناشناخته و استخدام تروریسم و آدم کش قرار گرفته است. البته باید توجه داشت دسترسی به بخش وب سیاه با مرور گرها و نرم افزارهای رایج میسر نیست. 💠این گزاره درستی است که وب خدمات سرشاری به انسان امروزی داده و امور را تسهیل کرده است ولی نباید دچار شیفتگی مفرط به این ابررسانه شد. زیرا به همان میزان که این فناوری مزیت برای بشر امروزی ایجاد کرده، گرفتاری ها و مشکلات را بویژه در بخش تاریکش به صورت سرسام آور افزایش داده است. 💠دوگانه های "خیر و شر"، "سیاه و سفید"، "نیکوکاری و تبهکاری"، "مردم دوستی و مردم ستیزی" "امنیت و ناامنی" سایه به سایه در دو بخش فضای وب همدیگر را تعقیب می کنند. بویژه اینکه هیچ کس، جای دیگری را در این فضا تنگ نکرده است. حذف مرزبانی و گمنامی در کنشگری در فضای مجازی، برغم محاسن پرشمارش، خطرات و آسیب هایی کمرش کن را در کمین انسان امروزی قرار داده است. 💠در قسمت ناپیدا و کمتر شناخته شده اینترنت، مشهور به وب سیاه، شهرهای مجازی با اجتماع خلاف کاران تشکیل شده است. خلافکارانی که با مرورگرهای ناشناخته و نرم افزارهای پیچیده، دور از چشم های نهادهای قانونی و نظارتی در اقصی نقاط جهان، با براه انداختن بازارها، سرگرم تجارت و سوداگری انواع بزه کاری و ترویج تجارت غیر قانونی هستند. 💠کاربران بخش پنهان وب سیاه، اغلب افرادی افراطی و خلافکار هستند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند. دارک وب، حیاط خلوت خوبی برای ترویج بزه کاری شده و خلاف کاران و هکرها با توجه به وجود دالان امن، از ظرفیت بالایی برای توسعه اقدامات مجرمانه بهره می برند. 💠وقتی از دارک وب سخن به میان می آید نباید آن را با "دیپ وب" یا وب عمیق و همچنین رسانه های اجتماعی اشتباه گرفت. هر فعالیت پنهان از نوع دارک وب نیست بویژه فعالیت هایی قانونی که مراکز حساس و نهادهای اجتماعی یا افراد با هدف حفظ حریم خصوصی، دسترسی دیگران را دشوار و بل غیرقابل دست یافتنی می کنند. 💠انسان امروزی با دست خودش در کمند اختراعات و نوآوری های فناورانه گرفتار شده است. عبور مطمئن از این شاهراه پرخطر با آموزش مستمر، کاربست تفکر انتقادی، بکارگیری عقل سلیم و راهکارهایی مانند خودنظارتی، خودارزیابی و خودکنترلی پیام های رسانه ای در فضای وب میسر است.
بررسی اخلاقی دیپ فیک (Deepfake) یا جعل عمیق ✅ یا جعل عمیق، نوعی فناوری برای ترکیب تصویر انسان بر پایه هوش مصنوعی است که در جهت تولید یا تغییر محتوای ویدیویی استفاده می شود، تا ویدیو نمایانگر چیزی باشد که در واقع اصلاً اتفاق نیفتاده است. این شبیه سازی به هر کاربری قدرت می دهد که تصاویر یک شخص را بر روی شخص دیگر منطبق کند و یک ویدیوی را برای ترویج محتوای مورد نظر تولید کند. 🔸 این تکنولوژی کارکردهای اخلاقی مثبتی همچون صرفه جویی در مخارج را به وجود آورده است؛ مثلا دیگر نیازی نیست از بازیگران مشهور و گران قیمت استفاده شود و کافی است که بازیگران معمولی این نقش‌ها رو ایفا کنند و در نهایت با فناوری ؛ تصاویر بازیگران معروف را (با اجازه خودشان) بر روی آنها شبیه سازی شود. همچنین با این نرم افزار می توان افرادی که در میان ما نیستند و یا از دنیا رفته اند، شبیه سازی کرد و یاد و خاطره آنها زنده بماند. ♦️چالش های اخلاقی تکنولوژی دیپ فیک بسیار بیشتر از کارکردهای مثبت آن است. از جمله چالش ها اخلاقی این نرم افزار می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1- دشواری تشخیص حق از باطل: یکی از چالش های اخلاقی این نرم افزار این است که دیگر تشخیص حق از باطل بسیار سخت و دشوار می شود و می توان گفت با همگانی شدن این نرم افزار به دورانی می رسیم که دیگر نمی‌تواند حق و باطل را از هم تشخیص بدهیم. اگر امیرالمومنین علی (ع) معیار حق بودن را دیدن با چشم معرفی می کند و می فرماید: « باطل آن است که بگویی شنیدم، و حق آن است که بگویی دیده ام» (نهج البلاغه، خطبه 141) با ظهور دیپ فیک، دیگر نمی توان به این معیار در دیدن فیلم افراد اعتماد کرد. 2- از بین رفتن اعتماد: خطر دیگر این است که اعتماد افراد به یکدیگر از بین می رود. همچنین دیگر نمی توان به آن چه که انسان با دیده خود می بیند اعتماد کند. اگر در گذشته می‌گفتند تا چیزی را به چشم خودت ندیده‌ای، اعتماد و باور نکن! اما با ظهور دیپ فیک باید به همه چیز تردید کنیم که این منجر به از بین رفتن اعتماد افراد به همدیگر و بالاتر از آن از بین رفتن اعتماد افراد به دیدگان خود است. 3- ساخت اخبار جعلی و دروغ: با در اختیار داشتن این نرم افزار می توان یک سری اخبار جعلی و دروغ به ویژه از زبان افراد مهم و سیاسی ساخت که این می تواند پیامدهای منفی فراوانی همچون برهم زدن آرامش افراد و جامعه، تغییر دادن مسیر صحیح یک جامعه، بردن آبروی افراد و... به دنبال داسته باشد. 4- باورپذیری سریع: از آثار دیگر تکنولوژی جعل عمیق این است که افراد ممکن است با دیدن ویدیوهایی که با این تکنولوژی ساخته می شود، محتوای آن را سریع باور کنند و بدان اعتماد کنند؛ چرا که دیپ فیک به گونه ای فیلم افراد را می سازد که باور نکردن آن سخت و دشوار است. از آنجایی که باورپذیری سریع و بدون دلیل محکم، کاری پسندیده و صحیحی نیست، یکی از چالش های اخلاقی دیپ فیک باورپذیری سریع می باشد. 5- دزدی و کلاهبرداری: به راحتی می توان با شبیه سازی ، با ساخت یک فیلم که در آن از کارمندان یک شرکت یا افراد درخواست پول و یا چیزهای با ارزش دیگری کرد، که این منجر به دزدی و کلاهبرداری می گردد. 6- انتساب محتوای دروغ به افراد: به وسیله این نرم افزار، فرد در یک صحنه ای حاضر می‌شود و کاری را انجام می‌دهد و یا سخنی می زند، بدون اینکه روح آن فرد از آن محتوا خبر داشته باشد؛ که تمام این موارد مصداقی از دروغ می باشد. 7- نقض حریم خصوصی افراد: کسانی که عکس و فیلم های افراد را به عنوان داده به این نرم افزار می دهند و بعد از آن فیلمی دروغین منتسب به افراد می سازند، در حقیقت حریم خصوصی آن افراد را نقض می کنند؛ چرا که محتوایی را به افراد نسبت می دهند که افراد از آن بی خبر هستند و آن افراد رضایتی به آن محتوا و انتشار ان ندارند و با دیدن آن، ناراحت می شوند. 8- انتقام گیری از افراد: زمینه انتقام گیری و تصفیه حساب های شخصی را به راحتی برای افراد به وجود می آورد؛ به عنوان مثال کسی که قصد انتقام گیری از فردی داشته باشد، با به دست آوردن تصاویر آن فرد که در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته است، با ساخت فیلم پورن از آن فرد انتقام بگیرد. تکنولوژی دیپ فیک یا جعل عمیق چالش های اخلاقی دیگری نیز به دنبال خود دارد که اجمالا به آنها اشاره می شود: شایعه پردازی، تهمت و افتراء زنی، غیبت، تفرقه اندازی، تصمیم گیری غلط، قضاوت اشتباه و... .
✍️بازنمایی اربعین در برخی رسانه ها و تحریف عمیق واقعیت 🔉نگاهی به پوشش رسانه ای اربعین توسط بی بی سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و صدای فردا 🔻در بررسی بی بی سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و صدای فردا اساسا آنچه درباره مراسم پیاده روی اربعین امسال توسط این رسانه ها انعکاس داده شد اخباری با تیترهای «دو روز قبل از مراسم اربعین؛ مرگ ۷۷ شهروند ایرانی در عراق تائید شد»، «77 نفر از زائران اربعین جان باحتند»، «اربعین، باز شدن مرز خسروی در سایه ناارامی های عراق»، «۷۷ زائر ایرانی اربعین جان خود را از دست دادند»، «ورود به جهنم ممنوع!»، «بازگشت بخشی از زائران ایرانی اربعین به دلیل کمبود آب و وسیله نقلیه»، «۴۹ زائر ایرانی مراسم اربعین در عراق جان خود را از دست داده‌اند» و «دست‌کم ۱۰۰ ایرانی طی پیاده‌روی اربعین امسال در خاک عراق جان‌ باختند» بود که همه مطالب در جهت بازنمایی ناامنی و وضعیت نابسامان این مراسم است. 🔻یکی ار ریشه‎های بازنمایی غیرواقعی پنهان کردن واقعیات است. حقایق همیشه با تحریف کردن به دروغ مبدل نمی‌شوند، بلکه خیلی از برخوردهای حذفی دروغی بزرگ است که سانسور نیز یکی از انواع آن است. 🔻هرچند که مشهور است که می گویند نباید از دشمن انتظار داشته باشیم برای ما قرآن بخواند اما آنچه همواره باید در نظر داشته باشیم این است که برخلاف آنچه ما فکر می‌کنیم رسانه‌ها آیینه‌ای نیستند که دنیا را بازتاب دهند. آنها اخبار را شکل می‌دهند و بنا بر شرایط تنها بخش هایی از واقعیت را منعکس می کنند یا گاها اطلاعات ساختگی خود را با استفاده از تکنیک های مختلف به عنوان واقعیت به افکار عمومی تزریق می کنند.
🎯 معتاد گوشی‌تان هستید؟ خب نباشید — نیر ایال که روزگاری دفترچۀ راهنمای معتادکردن آدم‌ها به فناوری را نوشته، حالا به دنبال پادزهر است 📍نیر ایال روزگاری نه چندان دور، به شرکت‌های فناوری مشاوره می‌داد که چطور اپلیکیشن‌هایشان را شبیه مواد مخدر کنند. چیزهایی که خلاصی از دست آن‌ آسان نباشد. اما یک‌بار که خودش مشغول ور رفتن با گوشی‌اش بود، دختر کوچکش بارها تلاش کرد با او حرف بزند ولی موفق نمی‌شد. ایال ناگهان متوجه شد و شدیداً تحت تأثیر وضعیتی قرار گرفت که خودش یکی از مسببان آن بود. حالا او مروج راه‌حلی‌هایی برای خلاصی از اعتیاد دیجیتال است. 🔖 ۱۸۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9556/
چند باور غلط حقوقی نزد عموم که از فیلم و سریال‌ها ایجاد شده و متاسفانه مردم با نسبت بالایی اون ها را باور کردن. 1- اگر از کسی شکایت کنید و نتوانید آن را اثبات کنید، طرف مقابل اعاده‌ی حیثیت می‌کند و شما محکوم می‌شوید. این باور غلط است. دادگاه محل تظلم خواهی و رسیدگی به شکایات است. حق شما طرح شکایت و وظیفه‌ی دادگاه بررسی آن است. عدم اثبات مسئولیت کیفری برای شما نمی‌آورد. 2- پدر و مادر می‌توانند فرزند خود را از ارث محروم کنند! خیر، هیچ کس نمی‌تواند وارث خود را از ارث محروم کند. وصیت نامه‌ی متوفی نیز فقط در مورد یک سوم میراث معتبر است. تنها وارثی که مورث خود را به قتل برساند از ارث محروم می‌شود. 3- اگر گواهینامه‌ی رانندگی نداشته باشید و بر اثر تصادف باعث مرگ کسی شوید مرتکب قتل عمد شده اید! ابدا این طور نیست. رانندگی بدون گواهینامه تخلفی جداگانه است. اگر بدون گواهینامه باعث تصادف منجر به فوت شوید علاوه بر پرداخت دیه به حداکثر دوسال حبس محکوم می‌شوید. تصادف منجر به مرگ حتی اگر گواهینامه داشته باشید هم علاوه بر دیه بین ۶ ماه تا دو سال بسته به تشخیص قاضی زندان در پی خواهد داشت . 4- دیه‌ی ماه‌های حرام دو برابر است! این شایعه هم صحت ندارد. در ماه‌های حرام دیه فقط یک سوم بیشتر از سایر ماه‌هاست. ماه‌های حرام عبارتند از : ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب. ماه صفر هم برخلاف باور غلط عمومی عده‌ی زیادی از مردم ماه حرام نیست. 5- حضانت فرزند همیشه با پدر است. خیر. اول این که تا هفت سالگی اولویت حضانت فرزند با مادر است. بعد از آن‌هم در صورتی که پدر صلاحیت نگهداری از فرزند نداشته باشد، حضانت آن‌ها به مادر سپرده خواهد شد. ضمن این که صلاح فرزند هم در نظر در سپردن حضانت در نظر گرفته می‌شود.
✍️مطلبی که پدران و مادران باید بخوانند اندر وصف دنیای قبل از اینترنت، مهاجران و بومیان دیجیتال 🎯چیزی نمانده تا زمانی که هیچ‌کس روی زمین یادش نیاید دنیا پیش از اینترنت چه شکلی بود. آن‌هایی که اواخر دهۀ ۱۹۷۰ به دنیا آمدند، آخرین نسلی‌اند که بدون اینترنت بزرگ شدند. جامعه‌شناسان به آن‌ها «واپسین معصومان» یا «» می‌گویند یعنی کسانی که در هر دو حالِ «با و بدون اتصال شلوغ حیات آنلاین» زیسته‌اند. 🎯آمار و ارقام از رشد دیوانه وار همه شاخص‌ها خبر می‌دهند و هر روز جلوه های تازه ای از زندگی آفلاین به دنیای دیجیتال و آنلاین (تعبیر صحیح به جای اصطلاح غلط و من درآوردی فضای مجازی) منتقل می‌شود و آدم‌ها هر روز بیش از دیروز وقتشان را با گجت‌های خود می‌گذارنند. 🎯زیر هر سقفی تعداد گجتها از تعداد آدمها بیشتر است. باور نمیکنید؟ امتحان کنید! تعداد گوشی‌های هوشمند، لپتاپ‌ها، کنسول‌های بازی، تبلت‌های خانه یا محل کار خود را بشمارید. اقلا دو برابر تعداد آدم‌ها گجت پیدا خواهید کرد. 🎯در این معرکه اما نسل جدید آدم‌ها (منظورم متولدین ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر است) بدجوری روی دست همه مانده اند. این آدم‌ها عصر بی‌ارتباطی (Disconnectedness) را تجربه نکرده‌اند و اصطلاحا آیفون به دست به دنیا آمده‌اند. 🎯اینها ساکنان و یا اصطلاحا Digital Native هستند. مشکل اما اینجاست که، اینها والدینی دارند که تنها نسل بشر هستند که هم عصر بی ارتباطی را تجربه کرده‌اند و هم عصر دیجیتال را. در واقع اینها مهاجرین عصر دیجیتال Digital immigrants محسوب می‌شوند. این نسل همیشه سردرگم، بعد از همه تلاطم‌های ۴۰ سال اخیر از یک طرف خود درگیر هضم انقلاب عظیم دیجیتال است و از طرف دیگر خود را مسئول حفاظت از بچه های عصر دیجیتال می‌داند. 🎯در دهه ۶۰ مشکل با بچه های دهه ۵۰ این بود که ما از صبح تا شب در کوچه و خیابان بودیم مشغول هفت سنگ و زو و فوتیال و غیره بودیم. در دهه ۷۰ مشکل با بچه های دهه ۶۰ این بود دائم پای تلویزیون هستند. در دهه ۸۰ مشکل با بچه های دهه ۷۰ این بود که دائما پای ماهواره و کامپیوتر بودند. در دهه ۹۰ مشکل با بچه های دهه ۸۰ اما خیلی بزرگتر از این حرفها است! امروز معضل خانواده ها، این است که بچه های خانواده دائما در حال کار کردن با گوشی‌های هوشمند یا گجت‌های مختلف هستند. با کسی در خانه حرف نمیزنند و تا زمانی که حجم اینترنتشان تمام نشده صدایی از ایشان به گوش نمی‌رسد. 🎯دلیل هم این است که کلا هر جور کاری که در همه قرون و اعصار بشر قابل انجام بود از طریق همین جعبه لعنت قابل انجام است. از بازی و معاشرت گرفته تا موزیک گوش دادن و فیلم دیدن و درس خواندن و خرید کردن و علافی و غیره. نتیجه این است که والدین در عصر جاری با همه مشکلاتی که همه والدین قبلی روبرو بودند یکجا روبرو هستند. مضافا به اینکه خود این والدین درک ناقص و بعضا نادرستی از الزامات و مقتضیات عصر دیجیتال دارند. 🎯نوجوانان در سنین بلوغ عموما از پیله خانواده عزم خروج کرده و درصدد شناخت جهان و جامعه بر میایند. به دنبال دوستی‌های جدید، کارهای جدید و مستقل شدن هر چه بیشتر خواهند بود. گوشی‌های هوشمند دروازه ای هستند برای این بچه ها که بغل دست من و شما بنشینند و دنیای مستقل خود را بسازند و آب هم از آب تکان نخورد. 💢مساله تقابل میان بومیان و مهاجران است؛ مهاجرانی که حق دارند دغدغه داشته باشند و بومیانی که راه خود را می‌روند و معتقدند رفتارشان غیر طبیعی نیست.
🔸این 7 سوال را به خاطر بسپارید این روزها درباره مطالب زیادی نوشته می‌شود. طرح چند پرسش شاید برای علاقه‌مندان به این مبحث جالب باشد: ۱.نويسنده كيست و هدف پيامش چيست؟ ۲.چه ارزش‌ها و شيوه‌های زندگی و يا ديدگاه‌هايی توسط نویسنده پيام مطرح شده است؟ ۳.چه تكنيك‌هایی برای جلب توجه شما به كار رفته است؟ ۴.چه تكنيك‌هایی برای سنديت دهی و اعتبار بخشی به پيام خرج شده است؟ ۵. چرا افراد مختلف امكان برداشت‌های متفاوت از پيام را داشته‌اند؟ ۶. چه چيزهایی از پيام حذف شده است؟ ۷.چه كساني از پيام‌ نفع می‌برند.
ریا در شبکه های اجتماعی موج می زند سید حسن کاظمینی شبکه های اجتماعی، ابزار بروز عواطف، احساس ها، داشته ها، خواسته ها، افکار و ... هستند. ما هر روز مطالب مختلفی را به اشتراک می گذاریم و یا نسبت به مطالب دیگران واکنش نشان می دهیم. اما مساله اینجاست که به چند درصد از آنچه که منتشر می کنیم واقعا باور داریم؟ به نظر من، ریا، خودنمایی، وارونه نمایی از جلوه های جدی حضور ما در فضای مجازی است. این فضا، فرصت مناسب تری را در اختیار قرار داده ما تا گندم نمای جو فروش باشیم. و در عین حال که رزیلانه ترین رفتار را داریم ادعای فیمنیست بودن، آزادی خواه بودن، برابری طلبی و جنتلمن بودن و روشنفکری داشته باشیم. در حالی که بدترین بازده را در محیط کارمان داریم، خود را فردی تلاشگر و دلسوز نشان می دهیم. البته ریا و دورویی در فضای مجازی به وجود نیامده است اما در فضای مجازی هم وجود دارد و نمی توان آنرا نادیده گرفت. ما هویت خود را به شکلی وارونه در فضای مجازی به نمایش می گذاریم تا شهوت تائید طلبی و موجه بودن را سیر کنیم.
حصر رسانه اي اربعين شكست/ حب الحسين يجمعنا اولین كليدواژه پرتكرار «جهان» در شد 🔹بر اساس گزارش شركت معتبر داده كاوي «تالك واكر»، علي رغم جانبداري رسانه هاي بين المللي در انعكاس اربعين به عنوان بزرگترين مراسم عبادي سياسي جهان و سانسور كامل اين پديده بي همتا اما كاربران شبكه اجتماعي توئيتر از «سراسر جهان» در پويش بزرگ «» با انتشار بيش از يك ميليون و ۴۰۰ هزار پيام با موضوع اربعين به اول جهاني توئيتر دست يافتند. 🔹هشتگ «حب الحسين يجمعنا» اگرچه از ماه محرم آغاز شده بود اما در يك هفته منتهي به اربعين توانست بيش از ۲۹۰ ميليون ظرفيت بالقوه براي بازديد اكانتهاي يونيك ايجادكند. 🔹اين توانست در يك هفته اخير يك ميليون و ٧٠٠هزار بار واكنش توسط كابران توئيتر را به همراه داشته باشد 🔹ماندگاري بيش از ۵ ساعته اين كليدواژه در جايگاه اول و دوم ترندهاي جهاني از ظهر امروز قابل توجه است 🔹 ۴۵ درصد كاربران اين پويش از بانوان هستند. منبع: خبرگزاری فارس @savad_rasaneh