eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هلاکت ابوبکر البغدادی؛ عملیات روانی یا واقعیت؟! امروز صبح خبرها حکایت از انجام عملیات آمریکا و کشته شدن ابوبکر البغدادی داشت. تصویر پشت تصویر و فیلم پشت فیلم و نقشه های جغرافیایی و گراف های متعدد که در پی ثابت کردن این خبر بودند. عکسهایی که قابل راستی آزمایی نیستند و فیلم های که گفته می‌شود اساسا مربوط به انفجار در بغداد بوده و ربطی به خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی در استان ادلب سوریه ندارد. نیوزویک و پنتاگون رسانه های آمریکایی اخباری را منتشر کردند آنهم به شکل مسلسل وار تا ثابت کنند خبری که اعلام شده مستند و صحیح است و البته احتمالا روی ضعف حافظه تاریخی مردم دنیا نیز حساب کرده و تصور کردند افکار عمومی فراموش میکنند که خبرهای هلاکت تروریست‌ها همواره همزمان با یک رویداد مهم سیاسی درون ایالات متحده مثل انتخابات منتشر می شود. نباید از خاطر برود که بودریار درباره جنگ خلیج فارس گفته بود: جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده بود زیرا پیش از آن که آغاز شود به وسیله نیروی هوایی توانای ایالات متحده امریکا به پیروزی رسیده بود. خاطرات ماندگار این جنگ برای اکثر مردم تصاویر هدفمندی بود که به وسیله نیروهای نظامی به و دیگر رسانه‌های غربی منتقل می‌شد، یعنی نمایش اینکه چگونه خلبانان امریکایی اهداف عراقی (پل ها،بیمارستان و پادگان های نظامی) را از هزاران مایل بالاتر از زمین با دقت هدف می گرفتند و سپس بمباران می کردند. 🔻 به این ترتیب، "این جنگ بر طبق مدل رسانه ای هدایت شده است: جنگ به عنوان یک روابط فناورانه، بر فسخ تبادل نمادین و ارتباطات واقعی متکی شد." 🔻 این یک جنگ در مفهوم مبارزه و درگیری طولانی مدت نیست (بر خلاف جنگ جهانی اول و دوم که واقعا رخ داد). در عوض، ما یک جنگ مجازی را تجربه می کنیم، بسیار شبیه به یک بازی ویدئویی که جنگ واقعی را شبیه سازی می کند و بنابراین این واقعیت-زمان، نمایش اشباع شده-رسانه، چیزی است که بودریار آن را نارویداد (non-event) می نامد. در مدل رسانه ای که از لحظه انتشار این خبر با آن مواجه هستیم، بیشتر بوی فریب افکار عمومی به مشام می رسد تا اتفاقی که به واقع رخ داده باشد. به نظر باید کمی درباره پذیرش این خبر و رفتارهای رسانه ای بعد از آن بیشتر تامل کرد.
رسانه های امریکایی با هشتگ Staged به مقایسه دو تصویر از اتاق وضعیت در عملیات های بن لادن و البغدادی پرداخته اند. آنها عکس اوباما را تصویر واقعی و تصویر ترامپ را یک عکس خبری و صحنه سازی می دانند. 📸 عكس ترامپ از رصد عمليات عليه البغدادى جعلى است پيت سوزا عكاس كاخ سفيد در دوران اوباما نوشت عكسى كه از ترامپ و همراهانش منتشر شده، مربوط به چند ساعت پس از عمليات است. 🔹حمله به بغدادی ساعت 15:30 اتفاق افتاده اما اطلاعات روی عکس ساعت 17 را نشان می دهد. 🔹جنیفر هایدن، مدیر دیلی کاس: ترامپ در هنگام حمله به بغدادی، مشغول گلف بازی بود.
💠 در رسانه ها 🔻بازنمایی یکی از تکنیک های رایج و مهم رسانه هاست. بازنمایی نوعی تصویر دستکاری شده از واقعیت است. 🔻نگاهی به تغییرات موجود در جامعه مثل علاقه به خانه های مجلل، لباس های مارک، پوشش های متفاوت، داشتن حیوانات خانگی، روابط افراد با یکدیگر و حتی زدن تست ها و داشتن همراه برای درس خواندن و .... همگی در بخش هایی متاثر از بازنمایی های رسانه ای بوده است. 🔻یکی از حوزه های مهمی که تعاریف آن را دستخوش تغییر کرده، تعریف از در جامعه است. 🔻تصویری که از «زن ایده‌آل» در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در سال‌های اخیر تعریف شده، تصویری پرزرق و برق از زنانی را نشان می‌دهد که به ظاهر خود توجه موشکافانه‌ای دارند و لزوما با ظاهر بسیاری از زنان در زندگی روزمره همخوان نیست. این تعاریف از «زن زیبا» با توجه به میزان چاقی و لاغری و شکل اندام و وزن زنان هم انجام گرفته است که بعضا توسط دنیای مد یا رسانه ها جنبه‌های اغراق آمیزی هم پیدا کرده است. 🔅این سوالات را خودتان بپرسید که شما به عنوان یک زن چقدر تلاش می کنید یا خودتان را مجاب می‌بینید که ظاهرتان را بر اساس معیارهای زیبایی در نگاه جامعه، دوستان و اطرافیان‌تان تغییر دهید؟ چرا؟ 🔅به نظر شما رسانه ها و به خصوص شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر در تغییر و تعریف مفهوم زیبایی زن چه نقشی داشته اند؟ 🔅تا بحال شده که به خاطر تفاوت ظاهر و اندام شما با آنچه که جامعه از «زن زیبا» تعریف کرده، سرخوردگی و افسردگی شده باشید؟
💢نگاهی به یک نقطه ضعف بزرگ رسانه‌ای 🌀با نگاهی به اخبار، تصاویر و فیلم‌های ارسالی از ناآرامی‌ها در لبنان و عراق، کشورهایی که به لحاظ موقعیت و تحولات برای جمهوری اسلامی ایران بسیار دارای اهمیت هستند، درخواهیم یافت اکثر آنها دریافت شده از رسانه‌های خارجی چه عراقی و لبنانی و چه سایر کشورها هستند. این در حالی است که رسانه‌های کشور در سال‌های نه چندان دور نسبت به اعزام عکاس و خبرنگار به محل رویدادها اقدام می‌کردند و مخاطب ایرانی رخداد را با روایت رسانه‌ای ایران دریافت می‌کرد. 🌀روزگاری شعار ما «» بود و در گام بعد بنا بود «» را داشته باشیم. بنا بود مخاطبان جهان را در دریچه لنز و قلم خبرنگاران ایرانی ببینند و بخوانند. اما امروز بغل گوشمان اتفاقاتی درحال وقوع است که روایت ایران در انعکاس رسانه‌ای آن نقشی ندارد. ما این اتفاقات را با روایتی غیرایرانی دریافت می‌کنیم و این یعنی نقطه ضعفی بزرگ برای دستگاه رسانه‌ای یک کشور. 🌀وقتی جنگ افغانستان رخ داد بر سر اینکه چه کسانی برای تهیه عکس و خبر اعزام شوند و کدام رسانه اخبار و تصاویر اختصاصی دارد، مسابقه بود ولی امروز ما ناچار به خوانش اخبار ترجمه‌ شده و تحلیل‌های متکی بر همین اخبار هستیم. در بخش عکس رسانه‌های کشور هم اثری از تصاویر اتفاقات این کشورها نیست. 🌀و در پایان اینکه اگر بسیاری از رسانه‌های دنیا برای اکثر اتفاقاتی از این دست خبرنگار و تصویربردار اعزام می‌کنند تلاشی است برای غالب کردن روایتشان و اینکه ما از این مهم غافلیم یعنی باید تن دهیم به دست به دست شدن محتواهایی که ممکن است به شکاف بین ملت ایران و عراق دامن زند؛ همان چیزی که در پس پرده اتفاقات این کشور وجود دارد. 🌀به امید روزی که جهان به روایت ایران محقق شود و رسانه به معنای دقیق کلمه رسانه باشد.
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦 معتاد گوشی‌تان هستید؟ خب نباشید — نیر ایال که روزگاری دفترچۀ راهنمای معتادکردن آدم‌ها به فناوری را نوشته، حالا به دنبال پادزهر است 📍نیر ایال روزگاری نه چندان دور، به شرکت‌های فناوری مشاوره می‌داد که چطور اپلیکیشن‌هایشان را شبیه مواد مخدر کنند. چیزهایی که خلاصی از دست آن‌ آسان نباشد. اما یک‌بار که خودش مشغول ور رفتن با گوشی‌اش بود، دختر کوچکش بارها تلاش کرد با او حرف بزند ولی موفق نمی‌شد. ایال ناگهان متوجه شد و شدیداً تحت تأثیر وضعیتی قرار گرفت که خودش یکی از مسببان آن بود. حالا او مروج راه‌حلی‌هایی برای خلاصی از اعتیاد دیجیتال است. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9556/ 📲 @savaderessnei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦وقتی رسانه ها در برنامه سازی از ایده های نو در فرم و محتوای مطلوب برای جذب مخاطب عاجز باشند، ناگزیر رو به سوی خواهند آورد. جذابیت هایی از جنس جاذبه های جنسی، لودگی و چیزی شبیه آنچه این مجریان به نمایش گذاشتند... 🔸مرگ تدریجی رویای یک رسانه؛ رویای قرار گرفتن در قله مرجعیت و تاثیرگذاری! 📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦سرعت و شدت تغییرات تکنولوژی‌های رسانه‌ای! 📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦‏تصورکنید در حالیکه در ایران هستید و به زبان فارسی صحبت می‌کنید، یک نسخه از شما همزمان در ژاپن و به زبان ژاپنی سخنرانی کنه. در این ویدیو، مایکروسافت از Azure صحبت می‌کنه که با وجود ‎هولولنز یک ‎هولوگرام در ابعاد واقعی از فرد می‌سازه! 📍عدم توجه به باعث میشه آینده برای بشر ترسناک باشه! 📲 @savaderesanei
🔸سبقت پیام رسان ها از رسانه های اجتماعی در گزارشی که اخیرا منتشر شده است، استفاده از پیام رسان های اجتماعی مانند #واتس_اپ، فیس بوک مسنجر، #وی_چت و #وایبر از رسانه های اجتماعی مانند #فیسبوک، #اینستاگرام، #توئیتر و لینکدین سبقت گرفتند. #رسانه #فضای_مجازی #شبکه_اجتماعی #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
از لینک زیر می‌توانید تهیه کنید: https://www.sooremehr.ir/fa/book/3232/سلبریتی‌های-اینترنتی 🆔️ @rcica_ir
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
نمونه تیترها و تصاویر مورد استفاده "بی بی سی فارسی" برای پوشش اخبار مربوط به @medialogy1
باکیفیت، مکان زندگی خواننده ژاپنی را لو داد چگونه تصاویر ما در شبکه های اجتماعی تحلیل می شوند؟ مرد ۲۶ ساله ژاپنی به آزار جنسی یک ستاره پاپ متهم شده است. او به پلیس گفت که مکان این خواننده زن را از طریق تصویر منعکس‌شده در چشم‌هایش پیدا کرده است. متهم گفت که با دقت به تصویر سلفی این خواننده که به صورت آنلاین منتشر شده بود متوجه انعکاس تصویر یک ایستگاه قطار در چشمان او شد. پلیس می‌گوید که این مرد سپس در ایستگاه منتظر ماند تا این که قربانیش را دید و او را تا خانه‌اش دنبال کرد. این فرد به پلیس گفته پس از بزرگنمایی تصویر چشم‌های این زن، از گوگل استریت ویو برای شناسایی ایستگاه استفاده کرده است. وی همچنین گفت که ویدیوهایی را که این زن در آپارتمان خود گرفته، بررسی کرده و با دقت به جزئیاتی از قبیل محل پرده‌ها و جهت ورود نور از پنجره‌ها توانسته دقیقاً متوجه شود که او در کدام طبقه زندگی می‌کند. گفتنی است تصاویر در شبکه های اجتماعی در سطح بسیار بالایی توسیط ابزار هوشمند مورد تحلیل قرار میگیرند
باز هم از امنیت فیسبوک و پیام‌رسان‌هایش! پیام‌رسان‌هایی که از قابلیت e2e (رمزگذاری نقطه پایانی) پشتیبانی می‌کنند، پیام را قرار است طوری ارسال کنند که فقط در نقطه گیرنده باز شود و بین راه (حتی روی سرور آن پیام‌رسان) هم قابل رمزگشایی نباشد. در سال‌های قبل مایکروسافت (اسکایپ) و فیسبوک (واتساپ) و شرکت‌های دیگر به دلیل استفاده از e2e مدعی امنیت بیشتر نسبت به امثال تلگرام بودند چرا که در تلگرام، فقط در حالت secret chat این قابلیت فعال می‌شود. اما در سال‌های اخیر با تست‌ها و تله‌های امنیتی (مثل لینک اختصاصی و یکبار مصرف) که توسط محققان امنیتی کاشته شده، که ادعای امنیت بسیاری از آنها را نقض کرده است. در جدیدترین موردی که یک پژوهشگر امنیت کشف کرده؛ اگر شما در پیام‌رسان فیسبوک یک فایل pdf هم در یک چت خصوصی بفرستید، فیسبوک نه فقط داخل آن فایل را می‌بیند بلکه حتی لینک‌های داخل آن فایل را هم بررسی می‌کند!!
شعر تازه از مولانا کشف شد! ■جالب است بدانید که جعل فقط در خبر رخ نمی دهد بلکه درسایر حوزه های فرهنگ نیز درحال افزایش و گسترش است .البته بستر تمام آنها رسانه ها و پلت فرم های اجتماعی است ●در حوزه شعر کمپینی برای مبارزه با جعلیات مجازی شکل گرفته است .براساس یافته های این کمپین :تا تابستان ۹۷ تعداد ۵۵۷ مورد نمونه اثر جعلی شناسایی شده که از این تعداد جعلیات منسوب به مولانا ۱۰۳مورد، شاملو ۵۰مورد، سهراب سپهری ۴۴مورد، صادق هدایت ۴۴مورد، حسین پناهی ۶۶مورد، فروغ فرخزاد ۳۴مورد و سیمین بهبهانی ۳۳ مورد بوده است. 
محسنیان‌راد : خودنمایی در اکوسیستم ارتباطی، طبیعی است/ بی‌کاران مشغول نمایشند! استاد ارتباطات با بیان اینکه تاثیرپذیری از شبکه‌های اجتماعی، تابعی از میزان تحصیلات، فهم اجتماعی و فرهنگ افراد است، گفت: تفاخرهایی که در فضای مجازی می‌بینید عموما کار مشتی «بیکار» است. http://mliteracy.ir/%d9%85%d8%ad%d8%b3%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%a7%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%af%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%da%a9%d9%88%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8/
💢پراستفاده‌ترین زبان‌ها در محتوای اینترنت 🔻در حال حاضر سهم محتوای فارسی از فضای اینترنت 2/1 درصد است و در جایگاه هشتم دنیا قرار دارد. ایسنا
💢توزیع جغرافیایی در کشورهای جهان جالب اینجاست، در روسیه غالب مردم از واتس آپ استفاده می کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دشمن شناسی و عملیات روانی 💢یکی از روش هایی که می توان دشمن را در شناخت موضع دچار اشتباه کرد عدم واکنش نسبت به ضربه های ساده و سطحی است چراکه واکنش نسبت به یک ضربه میزان اثرپذیری و نفوذپذیری را مشخص می کند این فایل گیف به خوبی این تکنیک عملیات روانی را به تصویر کشیده است
⭕️تحلیلی بر هشتگ های مورد استفاده در اعتراضات لبنان 🔺این پژوهش تحلیلی که جونز نتایج آن را نیز در توییتر منتشر کرده، می‌گوید که با توجه به تاثیر حملات مشکوک صورت گرفته در فضای مجازی ضد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تلاش کرد سر منشاء این حملات را بررسی کند و به همین علت به تاخیر حدود 6500 کامنت از 4500 صفحه توئیتر پرداخت و متوجه شد که تعداد حسابهای شرکت کننده در این هشتک‌ها افزایش قابل توجهی داشته است. 💢حساب‌هایی که همگی آنها اخیراً تاسیس شده و قدمت آنها به ماه گذشته یعنی اندکی قبل از آغاز اعتراضات در لبنان بازمی‌گردد. جونز می‌افزاید که اسامی کابران حساب‌های تازه تاسیس شده که هشتک‌های ضد سید حسن نصرلله را منتشر کرده اند، مانند نام کاربری «yel15abafkjttk0» خیلی عجیب و غریب هستند، علاوه بر اینکه این حساب ها مربوط به عربستان سعودی هستند. برخی از این حساب‌ها طی یک و نیم ماه بالغ بر 10 هزار کامنت منتشر کرده‌اند. 🔺بر اساس این گزارش کامنت‌های مربوط به اعتراضات لبنان بیش از 328 مورد است و نکته جالب اینکه بعد از لبنان بیشترین کامنت‌ها مربوط به عربستان وامارات و قطر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️این یکی تبلیغ ساده نیست! 🔺در تازه‌ترین آگهی شرکت «روغن غنچه» از روش خاصی برای تبلیغ محصول استفاده شده ست این گونه که کارگردانی دارد مستندی درباره ی لذت آشپزی می سازد و از آدمهایی از قشرهای مختلف می خواهد درباره آن حرف بزنند آن هم با این تاکید که مبادا تبلیغ محصولی را بکنید! اما آنها مدام از روغن بنام تبلیغ حرف می زنند به عبارت دیگر از نظر آنها «روغن مورد نظر(خودلذت آشپزی) است» و نه یکی از لوازم آشپزی این یعنی تبلیغات وارد مرحله ی نوینی شده اند 💢مرحله ی خلق معنا، آنها دیگر نمی خواهند محصولشان را بخریم،چون خوبست بلکه می خواهند ما چیزی بیش از محصول را بپذیریم ،چیزی ست فراتر از محصولی ضروری قبول کنیم که،خود عمل ماست و بدون آن ما فاقد آن عمل مشخص(لذت)می شویم یعنی حس خوب آشپزی خود این روغن است نیازی هم به استدلال نیست چرا که این حرف مردم است و نه بازیگرهای تبلیغ 🔺مستندنمایی این چنین تبلیغاتی ، سریعا به ذهن ها نفوذ می کنند آن وقت بی آنکه بدانیم مدام همان محصولی را می خریم که از ما شدیدا خواسته اند و این دیگر یک تبلیغ ساده نیست!
⭕️گسترش یگانهای سایبری و شکل دهی کاذب افکار عمومی مطالعات جامع پژوهشگران دانشگاه آکسفورد نشان می دهد یگانهای سایبری (Cyber Troop) که با ابزارهایی چون اکانتهای جعلی، اکانتهای روبات گردان، وارونه جلوه دادن رخدادها و اخبار و همچنین توزیع اخبار دروغین اقدام به شکل دهی، القا و فریب افکار عمومی در فضای اینترنت می کنند به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این مطالعات نشان می دهد سال گذشته در حداقل 70 کشور دنیا مسئولین حکومتی و سیاستمداران با کمک این یگانها به فریب و القای مقاصد خود به افکار عمومی پرداخته اند و با خفه کردن صداهای مخالفان و بی اعتبار جلوه دادن جناحها و افراد معترض تلاش کرده اند تا نه تنها مخاطبان داخلی بلکه مردمان سایر کشورها را فریب دهند. اینگونه اعمال در سال 2017 میلادی در حجم کمتری و در 48 کشور صورت گرفته است و پژوهش ها نشان می دهد پلتفرم اصلی انجام این عملیاتها فیسبوک و توئیتر هستند و همچنین مقامات چینی در این زمینه گوی رقابت را از سایر کشورها ربوده اند و بیشترین عملیاتهای فریب افکار عمومی را در فضای اینترنت سازماندهی کرده اند 🌐https://comprop.oii.ox.ac.uk/research/cybertroops2019/
⭕️دیکتاتوری رسانه ای به سبک بی بی سی 💢‏در یک مدرسه مشهور نخبه مذهبی خصوصی در منطقه ایلینگ در لندن، به مدت ۳۰ سال مسوولان، به شیوه سازمان یافته مافیایی، به آزار جنسی و روحی، توهین، تحقیر و ‌تنبیه بدنی صدها محصل مشغول بوده و‌ خبرش هم تیتر اول رسانه ها است. ولی برای شبکه بی بی سی فارسی این موضوع اهمیت خبری ندارد و تنبیه بدنی دانش آموز یزدی که منجر به برکناری مسبب آن شده اهمیت دارد. 🌐https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-50165998
⭕️ 💢 اسطوره ستیزی پس انتشار کلیپی چندثانیه ای در خصوص ترور ابوعزرائیل وی با انتشار تصاویری در باشگاه ورزشی این کلیپ و خبر را رسما تکذیب کرد انتشار این گونه اخبار در شرایط کنونی عراق طرح اسطوره ستیزی جهت القا حس تنفر در اذهان مردم است اسطوره ستیزی مدیریت بحران در جامعه عراق را سخت می کند
⭕️ 💢انتشار وسیع اخبار کذب ،کشته سازی و .. عملیات های لشگر های فیک سعودی است
💢درباره سواد رسانه‌ای ❓چند سوال در مورد دریافت پیام ۱.نويسنده كيست و هدف پيامش چيست؟ ۲.چه ارزش‌ها و شيوه‌های زندگی و يا ديدگاه‌هايی توسط نویسنده پيام مطرح شده است؟ ۳.چه تكنيك‌هایی برای جلب توجه شما به كار رفته است؟ ۴.چه تكنيك‌هایی برای سنديت دهی و اعتبار بخشی به پيام خرج شده است؟ ۵. چرا افراد مختلف امكان برداشت‌های متفاوت از پيام را داشته‌اند؟ ۶. چه چيزهایی از پيام حذف شده است؟ ۷.چه كسانی از پيام‌ نفع می‌برند؟