هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تصورکنید در حالیکه در ایران هستید و به زبان فارسی صحبت میکنید، یک نسخه از شما همزمان در ژاپن و به زبان ژاپنی سخنرانی کنه.
در این ویدیو، مایکروسافت از #هوش_مصنوعی Azure صحبت میکنه که با وجود هولولنز یک هولوگرام در ابعاد واقعی از فرد میسازه!
📍عدم توجه به #سواد_رسانهای باعث میشه آینده برای بشر ترسناک باشه!
📲 @savaderesanei
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔸سبقت پیام رسان ها از رسانه های اجتماعی
در گزارشی که اخیرا منتشر شده است، استفاده از پیام رسان های اجتماعی مانند #واتس_اپ، فیس بوک مسنجر، #وی_چت و #وایبر از رسانه های اجتماعی مانند #فیسبوک، #اینستاگرام، #توئیتر و لینکدین سبقت گرفتند.
#رسانه #فضای_مجازی #شبکه_اجتماعی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
از لینک زیر میتوانید تهیه کنید:
https://www.sooremehr.ir/fa/book/3232/سلبریتیهای-اینترنتی
🆔️ @rcica_ir
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
نمونه تیترها و تصاویر مورد استفاده "بی بی سی فارسی" برای پوشش اخبار مربوط به #اربعین
@medialogy1
❌#سلفی باکیفیت، مکان زندگی خواننده ژاپنی را لو داد
چگونه تصاویر ما در شبکه های اجتماعی تحلیل می شوند؟
مرد ۲۶ ساله ژاپنی به آزار جنسی یک ستاره پاپ متهم شده است. او به پلیس گفت که مکان این خواننده زن را از طریق تصویر منعکسشده در چشمهایش پیدا کرده است.
متهم گفت که با دقت به تصویر سلفی این خواننده که به صورت آنلاین منتشر شده بود متوجه انعکاس تصویر یک ایستگاه قطار در چشمان او شد.
پلیس میگوید که این مرد سپس در ایستگاه منتظر ماند تا این که قربانیش را دید و او را تا خانهاش دنبال کرد.
این فرد به پلیس گفته پس از بزرگنمایی تصویر چشمهای این زن، از گوگل استریت ویو برای شناسایی ایستگاه استفاده کرده است.
وی همچنین گفت که ویدیوهایی را که این زن در آپارتمان خود گرفته، بررسی کرده و با دقت به جزئیاتی از قبیل محل پردهها و جهت ورود نور از پنجرهها توانسته دقیقاً متوجه شود که او در کدام طبقه زندگی میکند.
گفتنی است تصاویر در شبکه های اجتماعی در سطح بسیار بالایی توسیط ابزار هوشمند مورد تحلیل قرار میگیرند
باز هم از امنیت فیسبوک و پیامرسانهایش!
پیامرسانهایی که از قابلیت e2e (رمزگذاری نقطه پایانی) پشتیبانی میکنند، پیام را قرار است طوری ارسال کنند که فقط در نقطه گیرنده باز شود و بین راه (حتی روی سرور آن پیامرسان) هم قابل رمزگشایی نباشد.
در سالهای قبل مایکروسافت (اسکایپ) و فیسبوک (واتساپ) و شرکتهای دیگر به دلیل استفاده از e2e مدعی امنیت بیشتر نسبت به امثال تلگرام بودند چرا که در تلگرام، فقط در حالت secret chat این قابلیت فعال میشود.
اما در سالهای اخیر با تستها و تلههای امنیتی (مثل لینک اختصاصی و یکبار مصرف) که توسط محققان امنیتی کاشته شده، که ادعای امنیت بسیاری از آنها را نقض کرده است.
در جدیدترین موردی که یک پژوهشگر امنیت کشف کرده؛ اگر شما در پیامرسان فیسبوک یک فایل pdf هم در یک چت خصوصی بفرستید، فیسبوک نه فقط داخل آن فایل را میبیند بلکه حتی لینکهای داخل آن فایل را هم بررسی میکند!!
شعر تازه از مولانا کشف شد!
■جالب است بدانید که جعل فقط در خبر رخ نمی دهد بلکه درسایر حوزه های فرهنگ نیز درحال افزایش و گسترش است .البته بستر تمام آنها رسانه ها و پلت فرم های اجتماعی است
●در حوزه شعر کمپینی برای مبارزه با جعلیات مجازی شکل گرفته است .براساس یافته های این کمپین :تا تابستان ۹۷ تعداد ۵۵۷ مورد نمونه اثر جعلی شناسایی شده که از این تعداد جعلیات منسوب به مولانا ۱۰۳مورد، شاملو ۵۰مورد، سهراب سپهری ۴۴مورد، صادق هدایت ۴۴مورد، حسین پناهی ۶۶مورد، فروغ فرخزاد ۳۴مورد و سیمین بهبهانی ۳۳ مورد بوده است.
#شعر
محسنیانراد : خودنمایی در اکوسیستم ارتباطی، طبیعی است/ بیکاران مشغول نمایشند!
استاد ارتباطات با بیان اینکه تاثیرپذیری از شبکههای اجتماعی، تابعی از میزان تحصیلات، فهم اجتماعی و فرهنگ افراد است، گفت: تفاخرهایی که در فضای مجازی میبینید عموما کار مشتی «بیکار» است.
http://mliteracy.ir/%d9%85%d8%ad%d8%b3%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%a7%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%af%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%da%a9%d9%88%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8/
💢توزیع جغرافیایی #پیام_رسان_ها در کشورهای جهان
جالب اینجاست، در روسیه غالب مردم از واتس آپ استفاده می کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دشمن شناسی و عملیات روانی
💢یکی از روش هایی که می توان دشمن را در شناخت موضع دچار اشتباه کرد عدم واکنش نسبت به ضربه های ساده و سطحی است
چراکه واکنش نسبت به یک ضربه میزان اثرپذیری و نفوذپذیری را مشخص می کند
این فایل گیف به خوبی این تکنیک عملیات روانی را به تصویر کشیده است
#سواد_رسانه_ای
⭕️تحلیلی بر هشتگ های مورد استفاده در اعتراضات لبنان
🔺این پژوهش تحلیلی که جونز نتایج آن را نیز در توییتر منتشر کرده، میگوید که با توجه به تاثیر حملات مشکوک صورت گرفته در فضای مجازی ضد سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان تلاش کرد سر منشاء این حملات را بررسی کند و به همین علت به تاخیر حدود 6500 کامنت از 4500 صفحه توئیتر پرداخت و متوجه شد که تعداد حسابهای شرکت کننده در این هشتکها افزایش قابل توجهی داشته است.
💢حسابهایی که همگی آنها اخیراً تاسیس شده و قدمت آنها به ماه گذشته یعنی اندکی قبل از آغاز اعتراضات در لبنان بازمیگردد. جونز میافزاید که اسامی کابران حسابهای تازه تاسیس شده که هشتکهای ضد سید حسن نصرلله را منتشر کرده اند، مانند نام کاربری «yel15abafkjttk0» خیلی عجیب و غریب هستند، علاوه بر اینکه این حساب ها مربوط به عربستان سعودی هستند. برخی از این حسابها طی یک و نیم ماه بالغ بر 10 هزار کامنت منتشر کردهاند.
🔺بر اساس این گزارش کامنتهای مربوط به اعتراضات لبنان بیش از 328 مورد است و نکته جالب اینکه بعد از لبنان بیشترین کامنتها مربوط به عربستان وامارات و قطر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️این یکی تبلیغ ساده نیست!
🔺در تازهترین آگهی شرکت «روغن غنچه»
از روش خاصی برای تبلیغ محصول استفاده شده ست
این گونه که کارگردانی دارد مستندی درباره ی لذت آشپزی می سازد و از آدمهایی از قشرهای مختلف می خواهد درباره آن حرف بزنند آن هم با این تاکید که مبادا تبلیغ محصولی را بکنید! اما آنها مدام از روغن بنام تبلیغ حرف می زنند به عبارت دیگر از نظر آنها «روغن مورد نظر(خودلذت آشپزی) است» و نه یکی از لوازم آشپزی این یعنی تبلیغات وارد مرحله ی نوینی شده اند
💢مرحله ی خلق معنا، آنها دیگر نمی خواهند محصولشان را بخریم،چون خوبست بلکه می خواهند ما چیزی بیش از محصول را بپذیریم ،چیزی ست فراتر از محصولی ضروری قبول کنیم که،خود عمل ماست و بدون آن ما فاقد آن عمل مشخص(لذت)می شویم یعنی حس خوب آشپزی خود این روغن است نیازی هم به استدلال نیست چرا که این حرف مردم است و نه بازیگرهای تبلیغ
🔺مستندنمایی این چنین تبلیغاتی ، سریعا به ذهن ها نفوذ می کنند آن وقت بی آنکه بدانیم مدام همان محصولی را می خریم که از ما شدیدا خواسته اند
و این دیگر یک تبلیغ ساده نیست!
#سواد_رسانه_ای
⭕️گسترش یگانهای سایبری و شکل دهی کاذب افکار عمومی
مطالعات جامع پژوهشگران دانشگاه آکسفورد نشان می دهد یگانهای سایبری (Cyber Troop) که با ابزارهایی چون اکانتهای جعلی، اکانتهای روبات گردان، وارونه جلوه دادن رخدادها و اخبار و همچنین توزیع اخبار دروغین اقدام به شکل دهی، القا و فریب افکار عمومی در فضای اینترنت می کنند به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.
این مطالعات نشان می دهد سال گذشته در حداقل 70 کشور دنیا مسئولین حکومتی و سیاستمداران با کمک این یگانها به فریب و القای مقاصد خود به افکار عمومی پرداخته اند و با خفه کردن صداهای مخالفان و بی اعتبار جلوه دادن جناحها و افراد معترض تلاش کرده اند تا نه تنها مخاطبان داخلی بلکه مردمان سایر کشورها را فریب دهند.
اینگونه اعمال در سال 2017 میلادی در حجم کمتری و در 48 کشور صورت گرفته است و پژوهش ها نشان می دهد پلتفرم اصلی انجام این عملیاتها فیسبوک و توئیتر هستند و همچنین مقامات چینی در این زمینه گوی رقابت را از سایر کشورها ربوده اند و بیشترین عملیاتهای فریب افکار عمومی را در فضای اینترنت سازماندهی کرده اند
🌐https://comprop.oii.ox.ac.uk/research/cybertroops2019/
⭕️دیکتاتوری رسانه ای به سبک بی بی سی
💢در یک مدرسه مشهور نخبه مذهبی خصوصی در منطقه ایلینگ در لندن، به مدت ۳۰ سال مسوولان، به شیوه سازمان یافته مافیایی، به آزار جنسی و روحی، توهین، تحقیر و تنبیه بدنی صدها محصل مشغول بوده و خبرش هم تیتر اول رسانه ها است.
ولی برای شبکه بی بی سی فارسی این موضوع اهمیت خبری ندارد و تنبیه بدنی دانش آموز یزدی که منجر به برکناری مسبب آن شده اهمیت دارد.
🌐https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-50165998
#سواد_رسانه_ای
⭕️ #مهندسی_رسانه_در_عراق
💢 اسطوره ستیزی
پس انتشار کلیپی چندثانیه ای در خصوص ترور ابوعزرائیل وی با انتشار تصاویری در باشگاه ورزشی این کلیپ و خبر را رسما تکذیب کرد
انتشار این گونه اخبار در شرایط کنونی عراق طرح اسطوره ستیزی جهت القا حس تنفر در اذهان مردم است
اسطوره ستیزی مدیریت بحران در جامعه عراق را سخت می کند
⭕️ #مهندسی_رسانه_در_عراق
💢انتشار وسیع اخبار کذب ،کشته سازی و .. عملیات های لشگر های فیک سعودی است
#توییت_گشت
💢درباره سواد رسانهای
❓چند سوال در مورد دریافت پیام
۱.نويسنده كيست و هدف پيامش چيست؟
۲.چه ارزشها و شيوههای زندگی و يا ديدگاههايی توسط نویسنده پيام مطرح شده است؟
۳.چه تكنيكهایی برای جلب توجه شما به كار رفته است؟
۴.چه تكنيكهایی برای سنديت دهی و اعتبار بخشی به پيام خرج شده است؟
۵. چرا افراد مختلف امكان برداشتهای متفاوت از پيام را داشتهاند؟
۶. چه چيزهایی از پيام حذف شده است؟
۷.چه كسانی از پيام نفع میبرند؟
#سواد_رسانه_ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دیپ فیک
قبلا می گفتیم تا خودمان با چشمانمان نبینیم باور نمی کنیم، اما امروزه حتی دیگر به آنچه با چشمانمان می بینم هم نمی توانیم اعتماد کنیم.
عصر «می گویند»، «شنیده ام» و حتی «دیده ام» پایان یافته است. عصر، عصر هوشمندی است.
دیپ فیک و هر آنچه باید از آن بدانید را در کلیپ بالا ملاحظه کنید.
دیپ فیک (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه #هوش_مصنوعی است که برای تلفیق تصاویر انسانها به کار میرود.
در تکنیک #جعل_عمیق، تصاویر و ویدئوهای دروغینِ به شکلی کاملا واقعگرایانه ساخته میشود. فنآوری جعل عمیق میتواند تصاویری بسازد که از اساس حقیقت ندارند، تصاویری که در آنها به نظر میرسد فردی، حرف خاصی میزند یا کاری را انجام میدهد که اصلا در دنیای واقعی اتفاق نیفتاده است. کارشناسان از رواج استفاده از فنآوری #دیپفیک و پیامدهای آن به شدت ابراز نگرانی میکنند.
⭕️اخبار تفسیری
💠"اخبار تفسیری" در رسانه های رسمی و اجتماعی موج سواری می کنند تا پاره ای خبرنگاران از این رهگذر با هدف شکل دادن اذهان عمومی، فهم خود از واقعیات را به عنوان فهم عموم جامعه از واقعیات رویدادها نشان دهند.
💠خبرهای تفسیری خبرهایی هستند که بجای اینکه بر بیان ابعاد واقعیت های اجتماعی استوار باشند بر تفسیر خبرنگاران و شهروند-خبرنگاران از واقعیات مبتنی بوده و امروزه حجم قابل توجهی از محتوی اخبار چنین سمت و سویی پیدا کرده و واقع گرایی در حال رنگ باختن است.
💠کسب اطلاعات و اخبار محیط یکی از نیازهای ضروری و انکارناپذیر انسان اجتماعی است و بدون اتکا به رسانه ها نمی توان جامعه را اداره کرد. انسان عصر اطلاعات برای شناخت و کنترل محیط به کسب مستمر اخبار و اطلاعات محیطی نیاز مبرم دارد.
💠تغییر سبک زندگی، تضعیف روابط اجتماعی و تقویت فردگرایی، انسان معاصر را به سوی وابستگی هر چه بیشتر به اطلاعات رسانه های جمعی سوق داده است.
💠در جامعه اطلاعاتی، قدرت تنها در چارچوب توان نظامی و توان تولید منحصر نمی شود و قدرت ارتباطات در مرتبه بالاتری ایستاده است. در جامعه امروزی کنشگری سیاسی و اجتماعی به نحو فزاینده ای در فضای رسانه ها سامان می یابد.
💠 بازار رسانه ای متحول شده و چرخش معنادار "بازار مبتنی بر تامین" به "بازار مبتنی بر تقاضا" موجب تحولات عظیمی در رسانه های جمعی شده است. به گونه ای که در این بازار حرف آخر را سیاستگذاران و تهیه کنندگان و تامین کنندگان محتوای رسانه ها نمی زنند. دیرزمانی است، تصمیم گیری پشت درهای بسته رسانه ها و کدگذاری منویات فردی و گروهی لابلای اخبار رسانه ها در حال منسوخ شدن است.
💠در جامعه "دانایی محور" کاربران و مصرف کنندگان اطلاعات، کنترل زیادی روی محتوا پیدا کرده اند. بی توجهی مدیران رسانه ها به نیازها و آرزوهای مخاطبان و کاربران به فرایندی مختوم می شود که انتهای آن مسیر، جستجوی جایگاه مستحکم در صفوف حذف شدگان از کنشگری رسانه ای است.
💠در عصر کنونی دیگر روش های سنتی بازنمایی و راه و روشی که رسانه ها رویدادها و پدیده های اجتماعی را متناسب با سلایق و علایق خود برای مخاطبان بازتاب دهند، پاسخ گو و برانگیزاننده نیست.
💠نظریه پردازان علم ارتباطات برای ممانعت از فروغلتیدن اصحاب رسانه در دام "خودتفسیری" پدیده های اجتماعی، موضوع ارزش های خبری را به میان کشیده اند و مجموعه معیارهای مشخصی را برای انتخاب و گردآوری اطلاعات ارایه داده اند تا خبرنگاران تفاسیر شخصی خود از رویدادها را بنام واقعیت به خوراند جامعه ندهند.
💠آنچه مبرهن است محیط اجتماعی با ایدئولوژی عجین شده است و خبرنگاران رسانه های جمعی در فرایند تبدیل "واقعیت" به "اخبار"تحت تاثیر سلیقه ها و گرایش های سیاسی و ایدئولوژیک قرار می گیرند. این فرایند موجب می شود تفسیر خبرنگاران از واقعیات بجای واقعیت نشسته و دستکاری در افکار عمومی از طریق ارایه اطلاعات فراواقعی رخ دهد.
💠بدترین وضعیت زمانی رخ می دهد که اطلاعات بی پایه، مبنای تصمیم گیری در جامعه قرار گیرد و مسیر گمراه کننده ای را فرا روی شهروندان قرار دهد. این قبیل تصمیم گیری ها موجب ترویج بی ثباتی در جامعه می شود و تناقض هایی را ایجاد می کند که موجب افزایش هزینه های عمومی است.
💠کنشگرانی که در رسانه های رسمی و رسانه های اجتماعی مبادرت به گردآوری و انتشار اطلاعات می کنند، بجای تمسک به کوتاه ترین راه رضایت بخش یعنی حاکم کردن تفسیر خود و تسری اراده قدرت های پنهان در پشت دیوارهای رسانه ها، باید با روشی صحیح، ابعاد واقعیت را شناسایی و از طریق نمادهای زبانی درست، آن را برای افکار عمومی گزارش کنند.
💠اگر حرکت قطار اخبار تفسیری در رسانه های جریان اصلی و رسانه های اجتماعی متوقف نشود، سنگ بناهایی در منظومه اطلاع رسانی گذاشته می شود که بسیار سست و هزینه زاست. این شیوه نه تنها گره ای از توسعه جامعه باز نخواهد کرد بلکه در آینده مخاطبان دریچه های ناامیدی را بزرگتر از هر دریچه دیگری بر روی خود گشاده خواهند دید.
👤حجت اله عباسی
#سواد_رسانه_ای
📣 جزییات یک سریال جاسوسی ضدایرانی/ رژیم صهیونیستی «تهران» میسازد!
🔺 «تهران» عنوان مینی سریالی معمایی و جاسوسی است که شبکه صهیونیستی kan قصد تولید آن را دارد.
🔺 نوید نگهبان بازیگر سریال «میهن» یا «هوملند»، شان توب بازیگر «مرد آهنی» و نیو سلطان از بازیگران سریال «تهران» خواهند بود.
🔺 ماجرای فیلم درباره فعالیت یک هکر برای از کار انداختن یک راکتور هستهای است. پس از ناکامی در این مأموریت وی از سوی مقامات ایرانی تحت تعقیب قرار میگیرد، او در ادامه بهعنوان یک ایرانی با مسعود که یک فعال سیاسی و امنیتی سابق است، ارتباط برقرار میکند. در عین حال مقامات ایرانی در تعقیب وی هستند و سعی دارند او و مسعود را دستگیر کنند.
#مهندسی_رسانه_در_عراق
⭕️عراق و کامنت گذاری های موفق
💢آشوب عراق در حوزه سایبر دارای 3 موج عملیاتی بوده و هست :
- موج اول تحریک احساسات مردم عراق با استفاده از تکنیک های عملیات روانی از قبیل شایعه، سانسور، دروغ، بزرگنمایی که نمونه های زیاد آنرا در هشتک های گوناگون شاهد بوده ایم که به طور مثال می توان به هشتک #عراق_ینتفض اشاره کرد.
- موج دوم که گاها با تاخیر فعال می شد پاسخ کاربران عراقی به دریافت پیام های موج اول بود که در دسته بندی های مثبت و منفی قرار میگیرد. (مثبت همسو با موج اول و منفی مخالف موج اول)
- موج سوم هدایت این پاسخ ها(مثبت و منفی) به سمت اهداف از پیش طراحی شده می باشد.
💢نکته جالب توجه در فضای سایبر عراق حضور کاربران سعودی با پرچم عربستان می باشد که به طور علنی در مسائل داخلی کشور عراق دخالت می کنند و احساسات کاربران عراق را برضد دولت حاکم در این کشور و جمهوری اسلامی ایران تحریک می کنند.
کاربران سعودی برای پیشبرد اهداف خود در سه موج عملیاتی عنوان شده یک تاکتیک بسیار ساده دارند
⭕️کامنت گذاری
🔺در شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و فیسبوک کامنت گذاری از لایک و گاها ریتوییت و بازنشر اهمیت بیشتری دارد. ارتباط مستقیم کاربر با کاربر در اینگونه شبکه ها از طریق کامنت ها میسر است
🔺حال آنکه با کمی دقت متوجه می شویم رفتار مجازی کاربران عراقی نیز بر همین عادت است آنها کاربرانی هستند که علاقه زیادی به دریافت و یا دادن پاسخ در کامنت ها دارند.
💢سعودی ها قبل از هرچیزی رفتار مجازی کاربران عراق را رصد کرده و بهترین شیوه برای برقراری ارتباط با آنها را انتخاب کرده اند. به همین دلیل است که کاربران سعودی با پرچم عربستان در فضای سایبر عراق بر ضد دولت حاکم این کشور مطلب می نویسند و برای آینده عراق تصمیم میگیرند
💢 آنها راه ارتباط با عراقی ها را پیدا کرده اند.
البته نباید نقش کاربران بعثی و منافقین در اجرایی شدن نقشه های سعودی را نادیده گرفت اما چیزی که مهم است شیوه های اقدام کاربران سعودی می باشد که طبق رفتار مجازی جامعه هدف خودشان با آنها برخورد می کنند.
📚مطالعات عراق
⭕️تصمیم شجاعانه اینستاگرام
🔸 تکنولوژی هم رفتار ما را تغییر میدهد و هم خودش از تغییر رفتار ما تغییر میکند. از همین بابت است که برخی آن را ویژگی «تو در تویی» فناوری میدانند. اینستاگرام هم منجر به تغییراتی جدی در شیوه زیستن و تعامل ما شده است و هم خودش نمیتواند از تغییر رفتار کاربرانش در امان باشد.
🔸 اینستاگرام با شاخههایش امروز تبدیل به یکی از رسانههای واقعی جهان ما شده است. این شبکه اجتماعی بهواسطه بهرهمندیاش از ترکیب متن و تصویر توانست تغییری جدی از پستگذاریهای متنمحور به سمت پستگذاریهای تصویرمحور باشد. اینستاگرام جهان نوشتاری را به سمت جهان تصویری از زندگی و افکار ما هدایت کرد.
🔸 آی جی تی وی (IGTV) یک گزینه فناوری جدید بود. گزینهای که امکان به اشتراکگذاری فیلمهای طولانی را امکانپذیر کرده است. این تغییر در اینستاگرام درست مانند آن است که روزی توئیتر اعلام کند که از فردا کاربرانش میتوانند یک کتاب را نیز به اشتراک بگذارند! در حقیقت ویژگی کلیدی توئیتر همین تعداد کم کاراکترش بود
#رسانه_شناسی
📌اگر مخاطب پر و پا قرص #رسانه_ها هستید، حتما بخوانید
درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید:
#کاشت: مخاطبان در دريافت پيامهاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت.
#برجستهسازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانهها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي شود.
این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت سادهتر رسانهها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند.
1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند.
2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند.
#الگوبرداري: در این روش رسانه هاي جمعي بهخصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند.