eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴شاهد سقوط انسانیت در عصر ظهور جوکرها هستیم؛ با جنازه شکنجه شده نوجوانی ۱۶ ساله جماعتی گوشی به دست سلفی و یادگاری دخترانه می گیرند با لبخندی از سر خرسندی! . این روز های عراق یاد آورد آشو‌بهای شهر خیالی گاتام‌سیتی فیلم جوکر است که قهرمانش یک شرور افراطی است. ‌پ ن: توضیحات" فرماندهی نیروهای مسلح ⁧ ⁩ درباره توحش معترظان در بغداد شخصی که در «میدان الوثبه» عراق اعدام و به تیر برق آویزان شد، «هیثم علی اسماعیل» نام دارد. ‏این جوان ۱۶ ساله از معترضانی که در نزدیکی خانه‌اش تجمع کرده بودند، خواسته بود آنجا را ترک کنند. که به مشاجره لفظی و درگیری منجر شد و او چند تیرهوایی شلیک کرد. این امر موجب شد تا معترضان، منزلش را با کوکتل مولوتوف به آتش بکشند. سپس بر شمار معترضان افزوده شد و آنها پس از یورش به منزل و لخت کردن او، وی را کشتند و به تیربرق آویزان کردند. پ ن : در لینک زیر صحبت های فرمانده نیرو مسلح عراق عبدالکریم خلف در مورد حقایق این اتفاق قرار داده شد برای کسانی که میگویند این نوجوان قاتل و‌ تک تیرانداز بوده! سیدعلی موسوی https://m.youtube.com/watch?v=y67gcGt9jxQ
☸ مازوخیسم جمعی ایرانیان و دو راهکار شخصی ✍🏿مجتبی لشکر بلوکی ▪تجربه عجیبی در سخنرانی‌ها و ارائه ها در جاهای مختلف پیدا کرده ام و آن میل شدید جامعه به طرح نکات منفی و ناامیدکننده در مورد ایران است. هرچقدر از مشکلات و وخیم بودن شرایط صحبت کنی مورد استقبال بیشتری قرار می‏گیری. هرچقدر بذر ناامیدی بیشتری نسبت به آینده پراکنده کنی عالم تر قلمداد می‏شوی. اگر نقاط مثبت را هم بگویی یا چشم‏ اندازهای پیشرفت را هم بیان کنی، چنان با دیده تردید در تو می‏نگرند که گویی از حکومت پول گرفته ای تا به مردم اطلاعات نادرست دهی. شگفت است که ما از آزار خود لذت می‏بریم و به آن عادت کرده ایم. بله باید مشکلات را گفت ولی پیشرفت ها را هم دید. آدمی احساس می کند که مردم تلافی رفتار حکومت در دهه‏ های گذشته را می خواهد درآورد. در گذشته حکومت صرفا پیشرفت ها را گزارش می‏کرد و مشکلات را انکار می‏نمود حالا جامعه از این سمت به موضع‏گیری افتاده و صرفاً بر تاریکی‏ ها چشم دوخته است. واقعیت این است که در کنار تاریکی، روشنی‏ ها هم هست و باید این روشنایی‏ ها را هم دید. خدا نگذرد از کسانی که ما را به جایی رساندند که خوبی‏ های ایران را کم نمایی و خوبی های غرب را بیش نمایی (overestimate ) می کنیم و به عکس بدی های خودمان را بیش نمایی و بدی های غرب را کم انگاری می‌کنیم. ✅ تحلیل و تجویز راهبردی: آنچه در بالا خواندیم نوشته دکتر علی سرزعیم مشاور مرکز بررسی های استراتژیک بود. من نیز تجربه ای به شدت مشابه با وی دارم. نمی خواهم من هم دوباره از ایران و ایرانی انتقاد کنم. بس است! فقط این نکته را بگویم که آنقدر جو ناامیدی سنگین است که در جمع های مختلف حتی نمی شود از نشانه های قطعی پیشرفت نیز سخن گفت. به محض شنیدن یک بهبود رتبه یا افزایش یک شاخص شروع می کنند به زیر سوال بردن آمار و ارقام حتی شاخص های بین المللی را. انگار یک ولع خاصی دارند که شما از ناامیدی، فلاکت و بدبختی بگویید. وقتی صحبت از مشکلات می کنید همه به دیده تحسین در شما می نگرند و شما احساس روشنفکری می کنید اما وقتی در مورد پیشرفت ها می گویید همه به شما به دیده جیره خوار حکومت نگاه می کنند. امیل سیوران فیلسوف اهل رومانی جمله ای گفته است که سخت باید به آن اندیشید: ناامیدی جمعی مهم‌ترین عامل انهدام ملت‌ها است. ملتی كه دچار آن شود هرگز نخواهد توانست دوباره روی پای خود بایستد. من دو راهکار/تکنیک را گاهی (و نه همیشه) برای خودم استفاده می کنم و از آن جواب گرفته ام که با شما نیز در میان می گذارم. راهکار اول: هر گاه مشکلی را مطرح می کنم، برای آن راه حل ارایه می کنم. این گونه باعث می شود که ذهنم را ورزش دهم که راه حل محور (solution minded) باشد و همچنین از تلخی انتقاد بکاهم و دریچه ای رو به حل مساله و روشنایی در کنار نشان دادن یک تاریکی باز کنم. راهکار دوم: اگر مشکلی را در جامعه می بینم قبل از آنکه از آن انتقاد کنم. خودم آن را ترک می کنم. مثلا به جای آن که در مورد آشغال ریختن در خیایان صحبت کنم خودم آن را ترک می کنم و سپس در مورد آن سخن می گویم. اگر نتوانستم آن را رعایت کنم، دیگر انتقاد نمی کنم. مثلا من چون خودم بد رانندگی می کنم هیچگاه در جمع از رانندگی بد دیگران یا رفتارهای زشت ترافیکی انتقاد نمی کنم چون خودم هنوز تبدیل به یک راننده منظم و قاعده مند نشده ام. تاکید می کنم که در کنار همه مشکلات، وضعیت کشور با بیست سال پیش قابل مقایسه نیست. من تصمیم گرفته ام به جای آن که یک روشنفکر منفی نگر محبوب باشم یک تحلیل گر مثبت اندیش و واقعیت گرا باشم. شما را نیز به مثبت اندیشی و مبارزه با مازوخسیم جمعی دعوت می کنم. پانویس:خود نویسنده در انتخاب تیتر مرتکب اشتباهی شده که به آن معترض است.
⭕️ اوریانا فالاچی روزنامه‌نگاری جسور با مصاحبه های جنجالی ✅ مصاحبه با امام خمینی(ره)، ۱۳۵۸ ⏺ اوریانا فالاچی برای مصاحبه با امام خمینی(ره) ۱۰ روز انتظار کشید تا امام (ره) درخواست او را بپذیرد. او که در این دیدار چادر به سر کرده بود چنان تحت تأثیر امام (ره) قرار گرفت که خطاب به ایشان گفت: شما مطمئن باشید من تمام تبلیغاتی را که علیه شما می‌کنند بر هم می‌زنم. ⏺ فالاچی درباره این مصاحبه دو بار توضیح داده است؛ ابتدا در لید چاپ نخست مصاحبه که در تایمز ۷ اکتبر ۱۹۷۹ میلادی چاپ شد. اوریانا در مقدمه تایمز آورد: از همان لحظه اول فهمیدم فضا آن‌طور نیست که فکر می‌کردم. من شاید تحت تأثیر فضای ساده خانه آیت‌الله که در یک کوچه خاکی واقع شده بود قرار داشتم... در این مصاحبه، آیت‌الله خمینی نه بستن روزنامه آیندگان را تکذیب کرد، نه اعدام‌ها را و نه محدودیت‌های حرکت کمونیست‌ها را. او با تمام مصاحبه‌شوندگان قبلی فرق داشت. ⏺ فالاچی سال‌ها بعد در دیداری که مارگارت تالبوت، ستون‌نویس نیویورک، با او داشت، توضیحاتی داد که در شماره پنجم ژوئن ۲۰۰۶ نیویورکر چاپ شد. فالاچی این‌طور تعریف کرده که ضمن مصاحبه با رسیدن به بحث حجاب اسلامی و چادر و اصرار من، امام (ره) جواب داده که حجاب مانع فعالیت زنان نیست و ما اجباری در کار نداریم. فالاچی هم شیطنت می کند و چادر را بر می دارد. امام (ره) بلافاصله اتاق را ترک می‌کند. او می‌گوید: آیت‌الله با چنان سرعتی از اتاق خارج شد که برای مردی با آن سن و سال غیر قابل تصور بود. سه روز بعد، فالاچی موفق می‌شود دوباره پیش امام(ره) برود. احمد خمینی، فرزند امام (ره)، به او می‌گوید دیگر حرفی از چادر نزند تا امام عصبانی نشود اما او به‌محض روبه‌رو شدن با امام حرف چادر را به میان می‌کشد و می‌گوید: آیت‌الله خمینی اول ساکت مرا نگاه کرد، بعد سایه لبخندی پیدا شد و بعد قشنگ خندید. بعدا احمد خمینی به من گفت تا حالا هیچ کس نتوانسته بود پدرم را این‌طور بخنداند. ⏺ این روزنامه‌نگار ایتالیایی می گوید تصویرش از امام (ره) چیزی شبیه به مجسمه میکل‌آنژ است. او در یادداشت‌های می‌نویسد: آیت‌الله خمینی (ره) خوش‌قیافه‌ترین پیرمردی بود که در عمرم دیده‌ام. زمین تا آسمان با دیگر رهبران خاورمیانه که مثل عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی بودند فرق داشت. [امام] خمینی (ره) چیزی مثل پاپ یا یک سلطان مقتدر بود، یک رهبر واقعی که مردم ایران بیش از اندازه او را دوست داشتند. در حد یک پیامبر یا از آن بالاتر، در اندازه یک خدا. ⏺ اوریانا فالاچی در خصوص قیافه و ظاهر امام خمینی (ره) از وی می‌پرسد: من در قیافه شما نگاه می‌کنم که یک قیافه آرام، طبیعی و نرم است. اما دنیا یک قیافه‌ای از شما، قیافه سخت، خشن، ترسناکی درست کرده. آیا این قیافه‌ای که از شما ساخته‌اند برای شما رنج‌آور نیست. شما را دیکتاتور جدید ایران می‌خوانند، این شما را ناراحت نمی‌کند؟ امام (ره) این‌گونه به او پاسخ می‌دهند؟ از یک جهت البته ناراحتی دارد و آن اینکه دشمن‌های ما چقدر بر خلاف انسانیت عمل می‌کنند. ما متأسفیم که یک طایفه‌ای این قدر بر خلاف انسانیت، بر خلاف انصاف رفتار کند. از این جهت البته ناراحتی دارد. ما به‌حسب تعالیم اسلام برای عیب‌هایی که در بشر هست، باید متأثر باشیم و از جهتی به نظر ما اهمیتی خیلی ندارد. برای اینکه ما یک راه حقی می‌رویم و البته در یک راه حقی که در مقابل ابرقدرت‌هاست، مقابل با منافع بزرگ یک کشورهایی است که می‌خواهند این‌ها را بخورند و ببرند و من نمی‌توانم متوقع باشم که آن‌ها بنشینند و نگاه بکنند. ما نگذاریم کارهایشان را بکنند... ❇️ مریم همتی edu.irna.ir
📍کودکان کار به اینستاگرام می آیند؟ 🔻یکی از اصطلاحات جدید شبکه‌های اجتماعی، «ستاره‌های خردسال» (Child stars) است. کودکانی که والدین آنها برایشان صفحات پربازدید می‌سازند، دائما از آنها عکس و فیلم می‌گیرند و به همراه کودکشان به شهرت می‌رسند. بسیاری معتقدند این کودکان نیز، همان کودکان کار هستند، فقط فضای کارشان شیک و دلنشین است. حتی بسیاری از شرکت‌ها برای تبلیغات به سراغشان می‌آیند. این موضوع چه اسیب‌هایی دارد؟ تماشا کنید! 📌 نسخه با کیفیت: 🔗 http://bashgah.net/go/ka52s/
💢هفت نوع ♦️کلیر واردل از سازمان «فرست درفت نیوز» که رسالت خود را مبارزه با اطلاعات جعلی و غلط در دنیای آنلاین می‌داند در فوریه ۲۰۱۷ هفت نوع از اخبار جعلی را بیان می‌کند: 1⃣ هجونامه: بدون سوء نیت منتشر می‌شود اما قابلیت افراد را دارد. 2⃣ ارتباط غلط: وقتی عنوان و تصاویر یک خبر با محتوای آن تطابق ندارد. 3⃣ محتوای غلط انداز: استفاده غلط انداز از و ارائه گمراه کننده اطلاعات به منظور بدنام کردن یک شخص یا سازمان. 4⃣ محتوای اشتباه: وقتی محتوای موثق با اطلاعات متنی غلط درآمیخته می‌شود. 5⃣ محتوای دغل کارانه: وقتی منابع موثق با منابع جعلی و ساختگی درآمیخته می‌شود. 6⃣ محتوای دستکاری شده: وقتی اطلاعات و تصاویر موثق به منظور گمراه کردن مخاطب دستکاری می‌شوند. مانند حذف بخشی از محتوای یک عکس به صورتی که معنای کاملا عوض شود. 7⃣ محتوای ساختگی: این محتوا به طور کامل و ۱۰۰ درصد جعلی است و به منظور گمراه کردن مخاطب و صدمه زدن ساخته شده است.
▪️نشریه جهانی فوربس، با انتشار یک نمودار، قطع شدن اینترنت در کشورهای مختلف دنیا در دو سال گذشته را به تصویر کشیده است. هند با ۱۵۴ بار قطع، رتبه نخست را دارد، ترکیه با ۷ بار سابقه قطع رتبه پنجم را دارد.
✍️ 🎯بررسی تطبیقی اینستاگرام با ساختار شخصیتی فروید 📍اغلب باور عمومی بر این است که عصر ارتباطات، عصر بروز انسان است. همان چیزی که انسان از بدو تولد خواسته باشد و ناخواسته توسط قوانین و باید و نبایدها، محصور شده است. ناگهان فرصتی چون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برایش فراهم می‌شود که به نظر، ساختاری‌ متفاوت با جوامع واقعی نیز دارد. اینجا درست همان‌جاست که نه قانونی وجود دارد نه سلطه‌‌ی قدرت؛ اینجا هر چقدر دل بخواهد، می‌توان به لذت‌ها پاسخ داد. یکی از شبکه‌هایی که در چندسال اخیر قابل توجه میلیاردی کاربران بوده است، شبکه جهانی اینستاگرام است که عمد دارم ساختار این شبکه را مخصوصا در ارتباط با ساختار شخصیتی فروید تطبیق بدهم تا در آخر نتیجه تطبیق این دو مدل قابل تشخیص شود. 📍طبق نظریه ساختار شخصیت فروید، نهاد انسان هنگام تولد تا لحظه مرگ در او وجود دارد، نهاد منطق و قانون را نمی‌پذیرد و می‌خواهد به هر آنچه می‌خواهد دست پیدا کند. نهاد انسان، در طول زندگی به واسطه قوانین، شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مدام دست به سرکوب خواسته‌ها، آرزوها و لذت‌ها می‌زند؛ به همین خاطر ورود به دنیای که قانون و تابویی در آن وجود ندارد تا حد زیادی می‌تواند این زمینه را برای هشیاری ناخواگاهش فعال کند. حال چگونه این زمینه فراهم می‌شود؟ 📍مهم‌‌ترین بخش شبکه اینستاگرام (موتور جستجو) است که عهده‌دار به وجود آوردن همین زمینه است؛ درست همان‌جا که مرز‌ دنیا از بین می‌رود و شرق به غرب و شمال به جنوب بهم وصل می‌شوند و همه نوع اطلاعاتی از قبیل تصویر، موسیقی، اخبار، هنر، مد و... در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در این راستا مدت زمان کوتاهی لازم است تا اینستاگرام با چند جستجوی یک کاربر تازه وارد، از ضمیر نیمه هشیار او مطلع شود؛ طی همین فرایند اینستاگرام به کاربر فرصت ساخت و فعال سازی یک صفحه شخصی نیز می‌دهد؛ مصداق این صفحه شخصی همان فرصتی است که جوامع واقعی به یک شخص، برای بروز خود می‌دهند، البته با در نظر رفتن اداب اجتماعی، آداب معاشرت و استانداردهایی که یک جامعه تعریف کرده است؛ این استاندارد‌ها شامل پوشش تا ادبیات شخص برای بیان ایده‌ها و نظراتش می‌شود، که البته در نگاه اول شخص به این فکر نمی‌کند که فعالیت در صفحه شخصی نیازمند قانون خاصی‌ست اما در ناخوداگاه او این موضوع که باید با در نظر گرفتن دید و تفکر اشخاص نسبت به خود فعالیت داشته باشم، اتفاق می‌افتد که اتفاقن در این شبکه جهانی، یک چهره مشهور در قاره‌ای دیگر تا خانواده، همکلاسی، فامیل و... نیز حضور دارند پس در عین حال این دنیای بی مرز هم بی نهایت کوچک هم بی نهایت بزرگ تلقی می‌شود. بنابرین کاربران بدون آنکه بدانند، را در قسمت جستجو به دست می‌آورند و صفحه شخصی خود را نیز مطابق الگوی حضور در اجتماع واقعی، راه‌اندازی می‌کنند. اما قسمت مهم دیگر این شبکه همچنان باقی‌ست و آن هم بخش پنهان این شبکه است؛ جایی که در آن نهاد انسان، هشیار شده است و اجازه هشیار ماندن نیز می‌دهد؛ بسیاری از اوقات ما را راضی نگه می‌دارد تا همچنان حضور گسترده‌ای برای فعالیت داشته باشیم، همچنین بسیاری از اوقات نجات دهنده است از آن که جهت ناخودآگاه‌مان ارضا می‌شود. این بخش مهم قسمت (ذخیره‌شده‌ها) است. کافی‌ست همین حالا سه خط گوشه سمت چپ بالا را باز کنید و نگاهی به قسمت ( ذخیره‌‌شده‌ها) بیندازید، مسلما چیزهایی ذخیره نگه‌داشته‌اید که هرگز مایل به انتشار آن‌ها در صفحه شخصی‌‌تان نیستید؛ بنابر چنین نتیجه خواهیم گرفت، که ما با کپی‌ای از اجتماع واقعی طرف هستیم، جایی که در آن برای خواست سیاست‌مداران و مردان قدرت تربیت می‌شویم. 🌀یادداشت از مرجان دشتی شولی
«اونقدر غرق اخبار منفی و سیاه شدیم که انگار خبر پیشرفت علمی جوانان مملکت برامون جذابیت نداره! دیروز سورنا ۴ رونمایی شد، یک ربات انسان نمای کاملا ایرانی، نماد پیشرفت علم و فناوری کشور، رباتی که در آینده می‌تونه در محیط‌های خطرناک که معضلات جانی و مالی به همراه داره به کمکمون بیاد.» محمد اکبرزاده
✍️حساب‌های کاربری جعلی منشأ خشونت در «ادبیات کامنتی» است/ قضاوت با عکس پروفایل! 🔻تلقی ناصواب در شبکه‌های اجتماعی/ فرصت انتقام در کامنت‌ها با چاشنی تمسخر 🔻حرمت‌هایی که در ادبیات کامنتی شکسته می‌شود 🔻فکر می‌کنیم اینترنت یک زباله‌دان است! / ابزار لیبرالیسم جهانی در پوشش ادبیات کامنتی 🔶در لینک زیر متن دو گفت‌وگو درباره ادبیات کامنتی را بخوانید: https://www.farsnews.com/news/13980913000461
دوقطبی سازی رسانه ای ✍دو قطبی کردن یکی از شگردهای رسانه های جمعی برای بر هم زدن قواعد بازی، دستکاری در افکار عمومی، تضعیف سرمایه اجتماعی برای به حاشیه راندن مسائل اصلی جامعه است. ✍کانون های قدرت بویژه در ایام انتخابات ها با کنش گری بر بال رسانه های جمعی و با کاربست تاکتیک جنگ روانی دو قطبی کردن، در صدد حداکثر کردن منافع با کمترین هزینه هستند. ✍با کاربست تاکتیک دو قطبی کردن، پاره ای از اصحاب سیاست، موج های مصنوعی در عرصه عمومی براه انداخته و دستیابی به قدرت را هموار می کنند. دو قطبی کردن، موجب حرکت از مدار عقل به مدار احساسات و هیجانات با هدف تامین منافع باندهای سیاسی است. ✍دو قطبی هایی مانند«ارزشی و غیر ارزشی»، «خودی و غیرخودی»، «با بصیرت و بی بصیرت»، «مدیریت جهادی و غیرجهادی» و مواردی از این دست در کشور بزرگی مانند ایران با وجود پاره فرهنگ ها و اقوام متنوع و گروههای سیاسی متکثر هر چند ممکن است بخشی از واقعیات جامعه را نشان دهد اما همه واقعیت نیست. ✍اگر چه افراز جمعیت به چنین دو گانه هایی در رسانه های جمعی یا رسانه های اجتماعی دور از انتظار نیست ولی رسانه های جریان اصلی با توجه به استفاده از بودجه عمومی، حق شقه کردن مردم جامعه را ندارند و باید از منافع همه شهروندان دفاع کنند. ✍دو قطبی کردن هر چند ممکن است نتایج سیاسی زودگذری را برای پاره ای از گروههای سیاسی ببار آورد ولی شکاف هایی درون جامعه ایجاد می کند. در واقع مزه قدرت آنقدر به کام عده ای خوش آمده که حاضرند با پاره کردن ریسمان وحدت مردم، برای خود سالادی درست کنند که فقط به ذائقه آنان خوش بیاید. ✍دو مورد از کارکردهای اصلی رسانه های جمعی ایجاد "همبستگی مردم" و "یکپارچگی جامعه" است که حصول این دو، در تضاد با تئوریزه کردن چنین دسته بندی هایی از شهروندان است. چنین دوگانه هایی ساخت کارخانه های فکری قدرت هایی است که کنترل منابع جامعه را در اختیار دارند. و البته بر سر معیارهای موجد چنین دو گانه هایی در کشور نیز اجماع عمومی وجود ندارد. ✍بذر دو قطبی سازی در همه جوامع به اشکال گوناگون وجود دارد. در دایره علوم هم نظریه هایی درباره دو قطبی سازی وجود دارد، اما رسانه های جریان اصلی نباید با فراموش کردن مسئولیت اجتماعی، نقش قابله را برای تولد چنین دو گانه های غیرواقعی بازی کنند. ✍با کلید خوردن مراحل رسمی انتخابات، تنور دوقطبی سازی در رسانه های جریان اصلی که با بودجه عمومی کشور اداره می شوند نیز کمی گرم شده است و البته دستاوردی جز پمپاژ ناامیدی و ناامنی روانی جامعه در بر ندارد در واقع «ساختار عمودی» یعنی ساختار های سازمان های رسانه ای، در مقابل «ساختارهای افقی» یعنی قدرت های ناشی از شهروندان، صف آرایی و نبردی تصنعی برای دسترسی به نتایجی واقعی را سامان می دهند. ✍کدام عقل سلیم می تواند چنین گزاره ای را باور کند که عرصه عمومی سیاست در قاب رسانه های جریان اصلی این گونه تصویر سازی و چارچوب بندی شود که با دو گانه سازی مصنوعی جریانات سیاسی، یک طرف را بدون کوچکترین نقص و بر عکس در کارنامه طرف دیگر حتی یک کار مثبت هم وجود نداشته باشد. بطور مثال اگر اختلاس بد است نیاز به دو قطبی سازی ندارد. باید رسانه های جریان اصلی بدون اغماض و پرهیز از کاربست استانداردهای دو گانه، نقش نظارتی خود را ایفا کنند. نه اینکه درباره یک طرف ماجرا موضوع را با تکرار فراوان و با صدای بلند چنان فریاد کنندتا گوش فلک کر شود و ماجرای مشابه طرف دیگر را ماهها به سکوت بگذرانند. ✍ دو قطبی کردن جامعه در رسانه های جریان اصلی موجب تضعیف سرمایه اجتماعی و نوعی روش کاسبکارانه است. رسانه های عمومی بجای پررنگ کردن نقش های منفعت طلبانه باید نقش های اجتماعی را برجسته کرده و مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند. آنان نباید با چشم بستن بر منافع شهروندان در زمین باندهای سیاسی بازی کرده و برای کسب نتایج زودرس، امنیت جامعه را نیز به چالش بکشند. ✍ حجت‌ اله عباسی
هدایت شده از عصر هوشمندی
‏ 🎯نگاهی به فاز جدید جنگ رسانه‌ای 📌حواسمان به فیک‌ها، شایعات و اخبار ساختگی باشد کشته‌سازی؛تکنیک نخ‌نمای این روزهای برخی رسانه‌هاست. خبر ساخته و جهت باورپذیری،عکس‌هایی نیز به آن پیوست می‌شود.عکس‌ مربوط به گزارش فعالیت بهمن پرورش که به جادوگر آب‌های ایران و یکه‌تاز بی‌توقع نجات غرق‌شدگان است، مربوط بوده اما به‌عنوان جسد دستگیرشدگان آبان به مخاطب عرضه شده است. امروز بی بی سی اعلام کرد: روزگذشته گزارشى منتشر کرده‌ایم که حاوى ويديويى از شليك رگبار گلوله بود كه گفته مى شد شامگاه دوشنبه ٢٧ آبان در شهرك طالقانى ماهشهر گرفته شده است. اما اكنون دريافته‌ایم اين ويدئو قديمى و درحوادث اخير ايران ضبط نشده است.ضمن پوزش از اين اشتباه،گزارش را حذف كرده‌ايم. البته این چندمین باراست بی بی‌سی دست به انتشار ویدئوها وتصاویری درباره ایران می‌زندوبعد از بازنشر گسترده آن،عذرخواهی‌ می‌کند.در ناآرامی‌های بازار ارز نیز شاهد این رویه بودیم. نکته: محتواهای رسانه‌ای دارای هدف هستند پس هیچ چیز اتفاقی نیست. گاهی رسانه برای رسیدن به هدف تعمدا اشتباه و تبعات یک عذرخواهی را نیز میِ‌پذیرد. #معصومه‌نصیری #سوادرسانه‌ای @asrehooshmandi
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦"من تو هستم" 🔸فيلم كوتاه ٢ دقيقه‌اي كه چگونگي انتقال احساسات ما به همدیگه رو نشون میده 📍ای کاش در فضای مجازی هم کمی با هم مهربان‌تر باشیم چرا که خشم، نفرت و عصبانیت در با سرعت بیشتر و در حجم گسترده‌تری تکثیر میشه! 📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦تبلیغ هشدار دهنده برای ترک سیگار 📍"بیش از 4700 ماده سمی علیه شما، سیگار نکشید" 🔸این مدل سازی مبتب بر تکنیک اقناعی #تداعی و #ترس حدود 9 ماه، زمان برده است. 📲 @savaderesanei
🔸️پوستر | 🔹️‏یک پوستر خلاقانه با عنوان «عصر اخبار جعلی» ترکیبی از همزن و میکروفون و اخبار 👈 طراح لهستانی:Malgorzata Bedowska. https://www.instagram.com/p/Bwzl05rFT_8/?igshid=stcl8l1pqjbc اخبار جعلی پوستر
پنج ویژگی که او را از مخاطب منفعل جدا می‌کند ✅گزینش گر است: یعنی خود مخاطب، پیام موردنظر را از بین مجموعه پیام هایی که از طریق رسانه‌ها فرستاده می‌شود، انتخاب می‌کند. ✅فایده گرا است: یعنی پیام‌هایی را انتخاب می‌کند که برایش سود داشته باشد، یا نیازی را از او برطرف کند. ✅هدفمند است: یعنی بطور آگاهانه و ارادی و براساس طرح ذهنی خود، رسانه‌ای را برای استفاده و دریافت پیام انتخاب می‌کند. ✅خود را با رویدادها درگیر می‌کند: یعنی فکر می‌کند و دنبال تکمیل یا توقف اطلاعات است. در واقع بعد از فکر کردن و درگیری با خبر، بهره لازم را از آن می‌برد. ✅در برابر نفوذ رسانه‌ها مقاومت می‌کند: یعنی نفوذ رسانه در او بسیار کم است، مقاومت می‌کند، انتخاب می‌کند و متفاوت عمل می‌کند.
📣سخنی خطاب به آقایان مسوول! 🔻برای جلوگیری از ساخت و انتشار شایعات به این مدل ساده رسانه‌ای عمل کنید. 🔹هنگام بروز حوادث یا اعلام خبرهایی مانند تعطیلی به علت آلودگی هوا و... نکات رسانه‌ای زیر را در نظر بگیرید: 1️⃣جامعه هدف درگیر با این رویداد چه کسانی هستند؟ در بحث آلودگی دانش آموزان، معلمان، کارمندان و دانشجویان. 2️⃣سوالات احتمالی در ذهن مخاطب چیست؟ تغییرات در ساعت زوج و فرد، تغییرات در زمان برگزاری امتحانات، وضعیت کاهش یا افزایش آلودگی در روزهای آینده. 3️⃣خبر به چه صورت باید منتشر شود؟ اگر براساس فاکتورهای ذکر شده اطلاع‌رسانی شود، لازم است طی یک بیانیه همه اطلاعات، رسانه ای شده و از اطلاع رسانی قطره چکانی پرهیز شود. این مدل از اطلاع رسانی در مواقع بحران یا در مواردی که خبر دربرگیری وسیعی دارد، تنها به انتشار شایعات و سردرگمی افکارعمومی منجر می‌شود. 🔹کافیست بدانید چه می‌خواهید بگویید و برای چه کسانی می‌خواهید بگویید، آنوقت درباره یک رویداد ده‌ها خبر متناقض که اعتبار رسانه‌های جریان اصلی را هم مخدوش کند، نخواهیم داشت. 🔹شاید این راه‌حل، ساده باشد اما به نظر همین روش ساده هم مورد استفاده قرار نگرفته که ما در بازه زمانی چند ساعته اخبار متعدد متناقض که تعدادی از آنها نیز تکذیب شده‌اند، داشته‌ایم. 🔻جناب مسوولان اگر در چنین مواقعی مراقب اعتبار رسانه ای خود نباشید، در مواقع حساس نباید انتظار داشته باشید مردم شما را منبع معتبر قلمداد کنند.
🔴 زنی تهرانی بنام ‌ثریا به خبرنگار ركنا گفته از شدت گرسنگی بخاطر یک فلافل، داخل قبر به ۳مرد تن‌فروشی کرده! 👈 هفته پيش اين خبر در فجازی منفجر شد 👈ايلنا با مديركل استانداری تهران درباره ثريا مصاحبه كرد 👈همشهری به خبر ضريب داد 👈العربيه موضوع را جهانی كرد و آبروی ايران و ايرانی را برد ✅پيگيری یک خيريه برای نجات ثريا روشن كرد این ماجرا فیک و ساختگی بوده! ✅در این روزگار وانفسا که سوتدبيرهای داخلی و جنگ روانی خارجی، جیب و سفره و اعصاب مردم را در فشارگذاشته، ساختن و پخش اينجور خبرها عادیه؟ ✅انصافه بخاطر لایک و رنک، اینطور اعصاب مردم را خُرد و کامها را تلخ میکنند؟ سید امیر سیاح
سواد رسانه و روانشناسی
و چند نکته این روزها از در و دیوار رسانه ها خبرهای بد می ریزد، برخی می گویند رسانه کارش انعکاس رویدادهاست و رویدادهای منفی زیادی رخ می دهد و رسانه ناچار به انتشار. اما من معتقدم رسانه در کنار وظیفه انعکاس مطالب، باید مسوولیت اجتماعی را نیز سرلوحه کارش قرار دهد. ابتدا به تاثیرات اجتماعی این حجم انبوه از خبرهای درست و نادرست منفی که به مدد فضای مجازی مشمول یک کلاغ و چهل کلاغ، می شوند می پردازیم و بعد نگاهی خواهیم داشت به تجربه دنیا در شرایط مشابه. ✳️تاثیر اجتماعی موج اخبار بد: روانشناسان بر این باورند جامعه ما تاب‌آوری خود را از دست داده و جامعه‌ای که تاب‌آوری‌اش کم شود، دچار افسردگی اجتماعی می‌شود و جامعه افسرده به شدت کرخت و بی‌تفاوت می‌شود و این با افسردگی فردی بسیار متفاوت است. در چنین جامعه‌ای نوع‌دوستی کم می‌شود و هرج و مرج افزایش می‌یابد. جامعه‌ای که اخبار دلهره‌آمیز آن زیاد باشد، سلامت اجتماعی‌اش پایین می‌آید. ❇️دنیا اینطور مواقع چه می کند؟ حوادثی مثل ۱۱ سپتامبر یا بمب‌گذاری در ماراتن بوستون آمریکا در حادثه بوستون آمریکا و یازده سپتامبر کلی آدم کشته شد و قدرت امنیتی آمریکا هم زیر سؤال رفت اما در همین حوادث سعی کردند خبرهای انسان‌دوستانه را پررنگ کنند. کنند و سویه منفی خبر را تا می‌توانند کمرنگ کنند. مثلاً گفتند که مردم هنگام برخورد با برج‌ها چه واکنش‌های خوبی نشان دادند. یا از فردی نام بردند که در حادثه یازده سپتامبر کنار معلول‌ها ماند. ما چقدر و چطور به این اخبار می‌پردازیم؟ مثلاً چقدر به این اشاره کرده‌ایم که بعد از زلزله، هنوز افرادی در کنار زلزله‌زده‌ها مانده‌اند. یا چقدر فکر کردیم افراط در پوشش یک رویداد معنای اطلاع رسانی نداردو این‌ها یعنی سواد و مدیریت رسانه‌ای که کمتر در رسانه‌های ما دیده می‌شود. یک جامعه شناس مطرح می کرد حالا که ناگزیر اخبار بد رخ می دهد ما باید با این اخبار کنار بیاییم و برای جبرانش به صورت سیستماتیک در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم. مشکل ما این است که نهادهای شادی‌سازی نداریم که بتوانند با ایجاد مناسبت‌های شاد، غم و اندوه به وجود آمده از این اخبار را بازسازی کنند. باید به دو چیز فکر کنیم؛ یک: نحوه . دو: پالایش روانی جامعه با .
⭕️روش های پروپاگاندا 🔺برچسب زدن 💢این روش به منظور برانگیختن وحشت یا افراد جامعه علیه یک گروه مخالف استفاده می‌شود. این روش باعث می‌شود که نیازی به ایجاد بحث استدلالی با گروه‌های مخالف نباشد یکی از این روش‌ها استهزای مخالفان با کاریکاتور می‌باشد. 🔺شعارهای فریبنده 💢دراین روش سعی می‌شود که بادادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی توجه افکار عمومی به پیام مبلغ جلب شود. این پیام‌ها اغلب بر حول محور ارزش‌هایی همچون شرافت، دین، افتخار به میهن و میهن‌پرستی یا ارزشهای خانوادگی می‌باشد. 🔺حمله شخصی 💢حمله کردن به فرد (مثلاً اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور)، به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او. 🔺تکرار 💢تکرار بی وقفه ی یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود. این حربه اگر همراه با کنترل و سانسور رسانه ها باشد، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. 🔺توسل به مرجع 💢برای اثبات درستی یک سخن، به جای منطقی، به مرجعیت و اقتدار و محبوبیت گوینده ی آن استناد می شود. 🔺توسل به ترس 💢القای و نگرانی همگانی برای آن که مردم با حکومت همراه شوند، همچون تأکید بر خشونت و وحشی گری دشمنان یا احتمال قریب‌الوقوع حمله ی آن ها. 🔺توسل به اکثریت 💢القای این حس که پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است، تا افراد برای همرنگ جماعت شدن، یا برای رسیدن به پیروزی حتمی، به پیروان آن فرد یا حزب بپیوندند. 🔺دروغ بزرگ 💢بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند که کسی آن قدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن را باور خواهند کرد. 🔺سیاه و سفید نمایی 💢جلوه دادن اوضاع به گونه ای که افراد تنها دو گزینه در برابر خود ببینند: یا دوست کامل بودن یا دشمن کامل بودن. 🔺حقیقت گزینشی گفتن پیام تبلیغاتی در ضمن حقایق گزینش شده، به شکلی که مخاطب متوجه نشود که مورد قرار گرفته است. شرطی سازی اگر مخاطب نسبت به الف واکنش خاصی داشته باشد (مثلاً از آن بیزار باشد، یا به آن علاقه‌مند باشد)، در چنین صورتی اگر همواره الف و ب را همراه هم به مخاطب عرضه کند، مخاطب کم کم خصوصیت الف را به ب هم سرایت می دهد، به طوری که حتی اگر الف نبود، مخاطب همان واکنش را نسبت به ب نشان می دهد (و از آن بیزار یا به آن علاقه‌مند می گردد)
🔘اینفوگرافی🔘 ⛔️«فیس‌بوک و توئیتر در پیروزی من نقش کلیدی ایفا کرده‌ است»؛ اين سخنان دونالد ترامپ پس از پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بود. او در حالي پيروز انتخابات شده بود كه رقيبش «هيلاري كلينتون» براي تبليغات خود ترجيح را بر استفاده از روش تبليغات سنتي دانست ⛔️نقش اطلاع رسانی و تبلیغاتی رسانه‌های مجازی ⛔️ نتیجه انتخابات مجلس94 و انتخابات ریاست جمهوری 96: قدرت تکنولوژی بسی بالاتر از تبلیغات سنتی
🎯 آیا ادعاهای روان‌شناسی مثبت‌گرا واقعاً علمی است؟ — موعظه‌ها، عرفان‌گرایی و تجاری‌سازی بیش‌از حد، روان‌شناسی مثبت‌گرا را آماج انتقادات کرده است 📍داستان روان‌شناسی مثبت‌گرا بی‌شباهت به داستان پیدایش ادیان بزرگ جهانی نیست. حدود بیست‌سال پیش، یک روان‌شناس آمریکایی که عمدۀ شهرتش را مدیون تحقیق دربارۀ سیاهی‌های روح انسان بود، ناگهان هنگام صحبت با دختر پنج‌ساله‌اش، از خود پرسید: چرا همه از ناخوشی‌های روانی حرف می‌زنند، اما کسی دربارۀ شادی و شکوفایی چیزی نمی‌گوید؟ روان‌شناسی مثبت‌گرا این‌چنین متولد شد و قدم به قدم به دستورالعملی تبدیل شد که همۀ جهان را فتح کرد. اما این موفقیت عظیم هزینه‌های بزرگی هم داشت. 🔖 ۲۲۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۴ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9608/
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺تبلیغ عجیب در صدا و سیما 👁‍🗨تبلیغ عالیس به مدل نوشیدنی‌های الکلی 🔻تغییرات فرهنگی خزنده، آرام و تدریجی صورت می‌گیرند؛ گاه در قامت یک تبلیغ، گاه رفتار و پوشش سلبریتی و گاه در فیلم‌ها و سریال‌ها و... حال اگر صدا و سیمایی که بنا بود دانشگاه باشد، مروج فرهنگی خاص شود، باید نگران شتاب یافتن تغییرات شد. 🔻تا حالا فکر کرده‌اید چطور فرهنگ جامعه تغییر می‌کند و ما آن را می‌پذیریم؟ یا تغییرات سبک زندگی چگونه رخ می‌دهند؟ سهم ما (مردم، مسوولان، تصمیم‌سازان و...) در تحقق این تغییرات چقدر است؟ 🔻آقایان! منافع اقتصادی حاصل از تبلیغات بازرگانی سبب غفلتتان از آنچه ترویج می کنید، نشود. #معصومه_نصیری مدرس سوادرسانه‌ای #سبک_زندگی @asrehooshmandi