سواد رسانه و روانشناسی
⭕️استفاده از ارزشهای خبری در خبری که نیست! ✍️محمد لسانی 🛑بخش اول 💢خبری که هفته گذشته توسط یکی از
⭕️استفاده از ارزشهای خبری در خبری که نیست!
✍️محمد لسانی
🛑بخش دوم
🔺تکنیک های استفاده شده در این خبر
1️⃣تحریف، دومین تاکتیک استفاده شده
یکی دیگر از تکنیک های عملیات رسانه ای در این خبر، استفاده از تحریف است. برای تحریک احساسات عمومی روی مؤلفههای اصلی خبر کار شده و دستکاریهای لازم صورت گرفته است. مؤلفههای اصلی خبر، پرسشهای اساسی نظیر چه، چه کسی، چه زمانی، کجا، چطور، چگونه و چرا را دربرمیگیرد که در خبر 1500 کشته و مجروح اغتشاشات اخیر که در رویترز منتشر شده است، سعی شده مؤلفههای خبر تحریف شود تا به تحریک احساسات عمومی دست پیدا کند.
کسانی که جاعلان حرفهای رسانهای هستند، بر روی واقعیت، جعل و تحریف جزئی انجام میدهند. این در حالی است که در این خبر بخشهای مختلف و مؤلفه های خبری خلق شده و بنابراین ناهمسانی در این خبر به وضوح دیده میشود. از زبان غیرگفتن یک زیرتکنیک تحریف است که در این متن قابل ردیابی است.
2️⃣ماساژ پیام برای تقویت آن در ذهن مخاطب
یکی دیگر از تکنیکهای استفاده شده در این خبر، تکنیک ماساژ پیام است که با روشهای گوناگون تلاش میشود تا پیام در ذهن مخاطب تقویت شود. ماساژ پیام یک فراتکنیک است و زیرتکنیکهایی دارد. از این تکنیکها میتوان به تبخیر و نشت هدایتشونده اشاره کرد. به نظر میرسد یک بازی رسانهای شروع شده که آغازگر آن رویترز بوده است.
نشت هدایتشونده به این معنی است که بخشی از پیام پررنگ میشود تا در بازههای مختلف تکمیل شود و بتواند بخشهای مختلف پازل را تکمیل کند.
3️⃣منبع نقابدار حربه دیگر برای عملیات روانی
منبع نقابدار یا منبع نامشخص به هیچ عنوان اعتمادآور نیست. به این ترتیب، منابع راوی واقعیتاند، اما با رمزگشایی در این خبر مشخص میشود که منابع به سازنده واقعیت هستند. هر خبری با موثق بودن منبع تأیید میشود و تکذیب آن نشان میدهد که منبع نیز نامعتبر بوده است که این خبر نیز شامل آن میشود.
4️⃣ اهریمنسازی و جلب عواطف
تکنیک انسانیتزدایی و اهریمنسازی از دیگر تکنیکهایی است که در این خبر استفاده شده است. وقتی این گزارش را مطالعه میکنید انگار سران حاکمیت عاری از احساسات و عواطف هستند. مردم فراموش نکرده اند که چگونه در آشوب های سال 78 حتی رهبر انقلاب در سخنرانی عمومی گفتند که در مقابل به آتش کشیدن تصویر و اهانت اغتشاشگران به ایشان نیز مردم بر رفتار خود کنترل داشته باشند و از اقدامات تحریک آمیز دیگران به میدان کشیده نشوند.
🔺جنگ با اطلاعات، برای اطلاعات و ضداطلاعات
💢یکی از شیوههای مشخص عملیات آمریکا در کشورهای منطقه، جنگ با اطلاعات است. سه دسته نبرد اطلاعاتی تعریف شده که یکی از آنها جنگ برای اطلاعات است، به این ترتیب که زیرساختهای یک کشور مورد هدف قرار می گیرد. نوع دوم، جنگ ضداطلاعات است که سپر اطلاعاتی در برابر دست اندازی خارجی طراحی می شود. اما نوع سوم، جنگ با اطلاعات است، به این معنی که از طریق اطلاعات و اخبار فیک و دروغین ذهن مخاطبان جهتدهی میشود که در عملیات روانی به آن مانور اجتماعی میگویند. رسانهها فراتر از مرزهای یک کشور به دنبال اثرگذاری در داخل کشور هدف هستند و با مانور اجتماعی که ایجاد میشود، سعی میکنند یک خبر را دست به دست گردانده و شایعه ایجاد کنند و با تحریف خبر، تحریک را ایجاد کرده و عواقب آن را در جامعه بیشتر کنند.
❌خبر جعلی رویترز یک کارکرد مقطعی و یک کارکرد دراز مدت دارد. کارکرد مقطعی آن عملا پیوست رسانه ای فراخوانهای آتی ضد انقلاب است اما کارکرد دراز مدت آن عبارت است از منبع تاریخی و سند روایی از کشتار چرا که قابلیت ارجاع دهی و ذهنیت سازی پیدا کند.
در قوانین مطبوعاتی کشورمان تکذیب یک خبر باید به اندازه و حجم خبر کذب باشد اما آیا رسانه ای که خود را مدافع حرفهای گری در خبر می داند حاضر است همانگونه و به همان حجمی که به اصل خبر پرداخت نسبت به درج تکذیبیه اقدام کند؟!❌
#عملیات_روانی_در_حوزه_خبر
⭕️ذائقه سازی برای مردم
❌ این مانکن های بی روح در مقابل پاساژها و فروشگاهها به هیچوجه نشانه هایی خنثی و بیطرف نیستند. برای افرادی که مدام در پاساژها پرسه می زنند مانکن ها حامل پیغام و شیوه زیست خاصی هستند.
مانکن ها نشانه بدن خاصی هستند، بدنی که لاغر و کشیده است و هر لباسی که به آن بپوشانند زیباست. مانکن ها الگوی مصرفی خاصی می افرینند تا سوژه های خود را ترغیب به مصرف و خرید بیشتر و بیشتر نمایند.
❌ مانکن ها دروغ می گویند. مانکن ها با ظاهری انسانی خالی از هرگونه روح و احساساتی هستند. مانکن در کارخانه ها ساخته می شوند تا نقش بت های جهان مدرن را ایفا کنند. آنها در معابد جدید(پاساژها) مورد پرستش قرار می گیرند. آنها تولید شده اند تا به جای سوژه ها فکر کنند و به جای آنها تصمیم بگیرند. به جای سوژه هایی که هر روز با سختی و تلاش بسیاری در ادارات و کارخانه ها در تلاشند تا درآمدی کسب کرده و در نهایت با پرسه زدن در این مکان ها و خرید و مصرف مداوم از رنج و خستگی و افسردگی خود بکاهند اما در نهایت در سیکل ناپایانی از مصرف و خرید به اسارت گرفته می شوند
📍روانشناسی فست فودی چیست؟
🔻روانشناسی فست فودی بازار کتاب را به تسخیر خود در آورده اما آیا خواندن این نوع کتابها کمکی به ما میکند؟ در این ویدئو خواهیم دید که «روانشناسی فستفودی چیست و چرا به درد ما نمیخورد؟»
📌نسخه با کیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/opm87/
#فیلم
📍دستمزد سلطنتی
درباره همکاری چهره ها با شبکههای فارسیزبان جدید
🔻این روزها با نام های جدیدی در فضای رسانهای مواجه میشویم. شبکههای جدید فارسیزبان در سایهی ضعف رسانههای داخلی رشد کردهاند. این شبکهها چگونه کار میکنند و چرا توانسته اند برخی چهرههای رسانه ای را جذب کنند؟
ایران اینترنشنال، mbc persia، ایندیپندنت فارسی و ... نمونه هایی از این رسانه ها هستند. تماشا کنید.
#فیلم
نسخه باکیفیت 👇
🔗 http://bashgah.net/go/das56/
📍آیا بزرگسالان به سلبریتیها اعتماد دارند؟
🎞 پژوهشی در امریکا انجام شده که میگوید اعتماد بزرگسالان به سلبریتیها کم است. بر این اساس، سلبریتیها اغلب میتوانند نظر افرادی با آرای متزلزل را به خود جلب کنند!
📌 نسخه باکیفیت:
http://bashgah.net/go/cle/
#فیلم
📍از مگامال تا آمازون
چگونه اینترنت در خدمت سرمایه است؟
🔹احسان عزیزی، پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻به نظر میرسد دیجیتالی شدن زندگی بشر روندی روزافزون و صعودی را سپری میکند، چنانچه کسب و کارهای محلی و سنتی در یکی دو دههی اخیر در کشورهایی که زیرساخت کسب و کارهای دیجیتالی و اینترنتی را فراهم کردهاند دچار زوال و رکود و کساد شده است. سرمایهداری دیگر به ساخت و ساز مالها و فروشگاههای بزرگ زنجیرهای در دنیای حقیقی کفایت نمیکند، بلکه بستر تبلیغاتی و انقیادگر اینترنت را در جهت مصرف هرچه بیشتر کالاها کارکرد تسریع بخش و تسهیلگری ایجاد کرده است: غایت، انباشت هرچه بیشتر سرمایه است.
از این روست که وبسایتهایی مانند آمازون، یوتیوب، فیسبوک و بسیاری دیگر کارکردی بسیار گستردهتر و عظیمتر برای تبلیغ، عرضه و فروش کالاها دارند، کارکردی نه در مقیاس شهری (مانند آنچه مالها و پاساژها) که مخاطبان محدودی در سطح شهرها و کشورها دارند، بلکه در مقیاس جهانی.
📌 ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید 👇
🔗 http://bashgah.net/go/kkb41/
4_5787201619401639353.pdf
613.5K
🔸مقاله
تفاوتهای «خبر جعلی» با « شایعه» از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریه پردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات
نشریه مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه | دوره دوم | شماره ۳|بهار ۱۳۹۸
🧠درک افراد از سخنان ما یکسان نیست
💭هر کس در محدوده توانایی ذهنی خود حرف ما را فهم می کند.
✍فرض کنیم توانایی درک یک شخص را بتوان با یک عدد نشان داد و برای هر سخنی ،میزان تواناییِ معینی نیاز باشد.برای مثال شخص A توانایی درک ذهنی اش 10 باشد و شما سخن منطقی بگویید که برای درک آن میزان توانایی 20 نیاز باشد. در اینصورت اون تنها نیمی از مفهوم و دلایل سخن شما را درک می کند. اما شما تصور می کنید او نیز مثل خود شما تمام سخن منطقی را که گفته اید ، درک کرده یا توقع دارید به سادگی همانند شما اقناع شود.اما اینطور نیست.چون برای درک و اقناع او، نیاز است تمام سخن شما را فهم کند.
💬همانطور که برتراند #راسل میگفت: "برداشت نادان از چیزی که دانا میگوید هيچوقت نمیتواند درست باشد. چراکه نادان هر چیزی را که میشنود، به چیزی که بتواند بفهمد، تفسیر و ترجمه میکند."
❇️با توجه به این مساله ،دونکته را باید رعایت کرد: به آسانی با هر کسی وارد بحث نشویم ؛ به قول دیگری از راسل سعی نکنیم با یک صابون، ذغالی را سفید کنیم و یا اگر هم وارد گفتگو شدیم، تنها نکات ساده و بدیهی را در استدلال خود بکار ببریم که چندان نیازمند فهم عمیق نباشد.
✳️نکته دوم اینکه معمولا افراد ، سخن یکسان را به گونه های متفاوتی فهم و درک می کنند، یعنی ابتدا سخن را در ظرف ذهن خود می ریزند و به فرمی در می آورند که با ذهن و ضمیر خود سازگارتر است.
⚗به بیان تمثیلی ، هر حرفی ابتدا در اندازه ی ظرف اندیشه ی افراد قرار می گیرد و اضافی آن، اگر از فهم آنها فراتر باشد ، بیرون می ریزند. در مرحله دوم نیز همان سخن به شکل قالب ذهن افراد در می آید.
💬چنانچه #شوپنهاور می گفت:
"هر کس در واقع آنچه را که با طبیعت او همگون است می فهمد و ارج می نهد. کسی که سطحی است چیزهای سطحی را می پسندد، کسی که عامی است چیزهای عوامانه را...
کسی که ابله است مهملات را ...
هر کس بیش از هرچیز ، آثار و محصول خود را می پسندد که کاملا با او یکسان و هماهنگ است."
💎اندیشمندان برای این معضل رهیافت و راه حل های متنوعی داده اند، اما بسیاری از آنها همچون خود شوپنهاور معتقد بوده اند که نباید با هرکسی وارد بحث شد، و گاهی باید از گفتگوی بی حاصل نیز پرهیز کرد . #دکارت ، #مور و فلاسفه تحلیلی تاکید را بر وضوح سخنان گذاشته اند . به شکلی که تا جای ممکن سخن واضح و متمایزی بکار رود که از سوءظن و برداشت های نابجا جلوگیری شود. اما ما این نکات را مدنظر نداریم و اغلب فرض ما بر این است که سخن ما همانطور که برای خودمان سرراست یا قابل فهم است ، برای دیگری نیز به همین ترتیب درک می شود، حتی به جرأت می توان گفت که بسیاری از اندیشمندان نیز دچار این سهل انگاری ها شده و می شوند.
#تکذیب
#تفاخر
#تفسیرنادرست
#واژه_های_مبهم
#عوامفریبی
#جدل
#فلسفه_زبان
#فلسفه_غرب
#فلسفه_تحلیلی
#عصرروشنگری
#هرمنوتیک
❌واقعیت بدون روتوش
مهم ترین یافته های گالوپ در سال 2019:
🔹 آمریکایی ها نسبت به گذشته بیشتر عصبانی، دارای استرس و نگران هستند.
🔹16 درصد آمریکاییها تمایل به ترک کشورشان دارند و کانادا مقصد موردنظرشان است.
🔹20 درصد روسها تمایل به ترک کشورشان دارند و مقصد موردنظرشان امریکا و آلمان است.
🔹افغانستان ناامن ترین کشور جهان است.
🔹با تمام واکنش های شدید علیه مهاجران در اروپا و سایر کشورها از جمله ایالات متحده امریکا همچنان 54% مردم، جوامع را برای مهاجران خوب می دانند.
🔹زنان ایالات متحده امریکا نسبت به همسالان کانادایی و اروپایی احساس احترام کمتری می کنند.
🔹تنها 9 درصد اوکراینیها به دولت اعتماد دارند. .
🔹تصویر رهبر ایالات متحده امریکا بدتر از چین است.
🔹از هر ده افغانی نزدیک به 9 نفر در رنج هستند.
🔹پذیرش رهبری بریتانیا در سال 2019 به 41 درصد رسیده است.
متن کامل مهم ترین یافته های گالوپ
http://ispa.ir/Default/Details/fa/2160/
📝 آمار خودکشی در ایران و عراق کمتر از شادترین کشورهای جهان | #پیمان_دوست
🔸آری بهن نویسنده و هنرمند نروژی که همسر سابق شاهزاده مارتا (بزرگترین دختر پادشاه نروژ)بوده درست در روز کریسمس دست به خودکشی زد و نروژ رو در بهت فرو برد.اینکه چنین فرد مرفه و شناخته شده ای با داشتن سه دختر نوجوان از فرط افسردگی در سن ۴۷ سالگی خودکشی کنه برای مردم قابل پذیرش نبوده.
🔹این اتفاق باعث شده تا در رسانه ها در مورد آمار نسبتا بالای خودکشی و راههای کم کردن این آمار بحث بشه. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ تعداد ۶۵۰ مورد خودکشی در نروژ ثبت شده، در حالیکه تعداد کشته شدگان در سوانح رانندگی در این کشور ۱۹۲ نفر در سال گزارش شده.
🔸جالب اینکه برعکس سایر آمارها که معمولا وضعیت کشورهای خاورمیانه مطلوب نیست، آمار #خودکشی دراین منطقه نسبتا پایینه. کشورهای افغانستان، عراق وسوریه که درگیر ناامنی هستند آمار خودکشی بسیار پایینی رو دارند، تقریبا ۲ مورد در هر صدهزارنفر،آمار ایران ۴ و آمار نروژ ۱۲ نفر در صدهزارنفره.
🔸کمترین خودکشی رو کشورهای حوزه کاراییب و منطقه خاور میانه دارند. درحالیکه بیشترین خودکشی در لیتوانی، روسیه، گویانا و کره جنوبی ثبت شده. دلیل خودکشی در مناطق مختلف متفاوته. مثلا در کره جنوبی خودکشی سالمندان بدلیل حمایت نشدن از فرزندانشون شایعه.
🔹 درفرهنگ ژاپن خودکشی یک راه برای بازیافتن شرافت ازدست رفته شناخته میشه مثلا بعضی وقتی کار از دست میدن(کار براشون خیلی مهمه) فکر میکنن که شرافت خودوخانواده رو لکه دار کردندوخودکشی میتونه شرافت روبرگردونه. درچین بخاطر شرایط نابرابر کارو زندگی خودکشی بین زنان خیلی بیشتر از مردانه
🔸 کشورهای اسکاندیناوی که شادترین کشورهای دنیا شناخته میشن آمار نسبتا بالای خودکشی دارند که بیشتر ناشی از «اختلال عاطفی فصلی» هست، بهمین خاطر آمار در زمستانهای طولانی و تاریک اسکاندیناوی بالاتر میره. از طرفی کشورهای با آمار خودکشی پایین در مناطق گرمتر و روشنتر زمین قرار گرفتن.
البته در مورد خاور میانه غیر از هوای گرمتر باید نقش نکوهیده بودن خودکشی از دیدگاه دینی رو هم در نظر گرفت.
http://worldpopulationreview.com/countries/suicide-rate-by-country/…
جنگ روانی بیبیسی یعنی: خبر منتشر کرده درمورد حمله معترضین به سفارت آمریکا، در نقطهنقطهاش به ایران اشاره کرده، بیش از خود #عراق : گروه موردحمایت ایران/شبهنظامیان وابسته به ايران/نخست موردحمایت ایران
واقعا تشخیص ادبیات بیبیسی و فاکسنیوز سخته
اخبار اونها هم همین الگو رو دار
#تکنیک_تکرار