#مهندسی_محتوا
چه محتواهایی بیشتر در فضای مجازی دیده می شوند:
1- محتوایی که بر گذراندن حال تاکید دارد و به کوتاه بودن زندگی. مثل اشعار خیام
2- محتوایی که امکان محقق شدن رویاهای ما را یادآوری میکند. مثل جملات کوتاه و مثبتاندیشانه
3- محتوایی که باور به چیزهایی بزرگتر و ارزشمندتر از خودمان را نشان میدهد. مثل حفظ محیط زیست و کمک به فقرا
4- محتوایی که نکات ساده و مهم فراموش شده را یادآوری میکند. مثل عادات کوچک زندگی.
5- محتوای خندهدار
6- محتوای عجیب مثل کلیپ حوادث
7- محتوای نوستالژیک مثل عکسهای قدیم تهران
8- محتوای داستانی
9- محتواهایی که مفروضات مخاطب را تایید میکند.
10- محتوایی که شامل اخبار فیک، دروغ و شایعه است.
11- محتوایی که احساس انسان را درگیر می کنند مانند اخبار کودکان کار.
12- محتوای چالشی.
13- محتوای سرگرم کننده.
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
معرفی تعدادی از بهترین پیامرسانهای ایرانی
https://www.yjc.ir/fa/news/7143809
@seda24
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 ترور روانی و اقتصادی
کسانی که قرصها را داخل بستهبندیهای محصولات کارخانهای قرار دادند، نمیتوانستند از پودر استفاده کنند؟
هدف لطمه به جسم نیست، امنیت روانی جامعه و ورشکستگی صنایع غذایی است که با #هیاهو محقق میشود؛ چنانکه رئیس انجمن کیک و شیرینی تا امروز کاهش تا ۳۰٪ مصرف کیک در کشور را اعلام کرده.
twitter.com/GhadiriNetwork
@GhadiriNetwork
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
شایعه واردات محصولات آلوده به ایدز به عراق از مبدأ ایران با هدف نابودی بزرگترین بازار صادراتی کشور
@GhadiriNetwork
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔸 کاری که اینترنت با مغز ما میکند.
🔻نیکلاس کار، پژوهشگر و نویسنده آمریکایی در کتاب مشهورش به نام «کم عمقها: #اینترنت با مغز ما چه میکند؟» تاثیر اینترنت، نشر الکترونیک و کتابخوانی دیجیتال را از زوایای مختلف بررسی کرده است. وی معتقد است که با روند توسعه اینترنت به عنوان منبع اصلی اطلاعات، اگرچه دانش انسان افزایش یافته، اما هوش او کاهش شدیدی پیدا کرده است. در این سخنرانی، وی به صورت اجمالی بخشی از ایدههای کتابش را با مخاطبان به اشتراک گذاشته است.
🎦 تماشای ویدیوی سخنرانی در:
https://www.aparat.com/v/ngm9R
منبع: پژوهشگاه فضای مجازی
ناشر کتاب: نشر گمان
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔶 جهان در آستانه سال ۲۰۲۰: شبکههای اجتماعی چگونه اینترنت را تغییر دادند؟
دهه گذشته که به روزهای پایانی آن نزدیک میشویم، مصادف با انقلابی عمیق در عرصه فرهنگ جهانی بود و چهره اینترنت به گونهای که شاید کسی نمیتوانست آن را تصور کند تغییر کرد.
سلبریتیهای اینستاگرامی ظاهر شدند، ستارههای یوتیوبی پا به عرصه گذاشتند، صورتک های اینترنتی محبوبیتی فراگیر یافتند و همه فضای دیجیتالی را ایجاد کردند که امروزه شاهدش هستیم.
🔻اما شاخص ترین این پدیده ها چه بودند و چه تاثیری بر اینترنت گذاشتند؟
◾️یوتیوبرها؛ پدیده دهه
به گزارش ان بی سی، سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ سالهای رشد پدیدهای به نام یوتیوبرها بود. افرادی عادی که با ضبط ویدئوهایی خانگی در زمینههای مختلف، مخاطبینی از سراسر جهان جذب کردند.
◾️فرهنگ حمله دستهجمعی
از جمله موارد فرهنگی که با رواج شبکههای اجتماعی به وجود آمده است نوعی آزار دستهجمعی است که اصطلاحا Cancel Culture خوانده میشود.
این عبارت به حالتی اطلاق میشود که در آن شخص پس از اظهارنظری بحثبرانگیز، مورد هجوم هزاران مخاطب قرار میگیرد که وی را محکوم میکنند یا مورد سرزنش قرار میدهند.
بنا بر یافتهها، در بیشتر موارد بعدتر مشخص میشود که از اظهارات فرد برداشت اشتباه صورت گرفته یا منظور شخص اظهارنظرکننده غیر از آن چیزی بوده که به اذهان متبادر شده است. با این حال حملات گاه به قدری شدید هستند که تاثیری ویرانگر بر فرد میگذارند.
◾️رواج «میم»ها
شبکههای اجتماعی اعم از توییتر، فیسبوک یا یوتیوب در سالهای اخیر تبدیل به پلتفرمی برای انتشار انواع و اقسام تصویرهای فکاهی شده است که به نام «میم» شهرت دارند.
دولان دارک، که از اولین سازندگان این تصاویر به شمار میرود، میگوید: «در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ شما هرسال شاید ده میم بزرگ میدیدید که در سطح وب همهگیر شده باشند. الآن در سال ۲۰۱۹ هر ماه ۱۰ میم بزرگ را میبینید.»
دکتر گراندی که او نیز از سازندگان اولیه این تصاویر به شمار میرود با اشاره به اینکه همهگیر شدن سریع میمها طول عمر آنها را کاهش داده میگوید: «میمها خندهدار هستند، به سادگی میتوان آنها را ساخت و به راحتی هم میتوان به اشتراکشان گذاشت.»
چرا مردم از خبر گریزان شدهاند؟
💢موسسه پژوهشی رویترز میگوید یک سوم مردم دنیا ترجیح میدهند که خبر نخوانند.
💢این موضوع، با نظرسنجی از ۷۵ هزار نفر از ۳۸ کشور دنیا به دست آمده است. مردم گفتهاند که بیشتر اخبار دنیا درباره موضوعات تلخ و ناراحتکننده است و با خواندن این حجم از اخبار منفی حس میکنند کاری از دستشان برنمیاید. به همینخاطر تصمیم گرفتهاند کلا قید اخبار را بزنند.
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️مقايسه بين منابع خبری نسل های مختلف
#سواد_رسانه_ای
⭕️استفاده از ارزشهای خبری در خبری که نیست!
✍️محمد لسانی
🛑بخش اول
💢خبری که هفته گذشته توسط یکی از قدیمی ترین رسانه های جهان پیرامون اغتشاشات آبان ماه منتشر شد و در آن به صراحت مجموع کشته ها ومجروحین این اتفاق را 1500 نفر، معرفی کرد، سوای موضوعات سیاسی، نیاز به تحلیل محتوا دارد تا تکنیک های استفاده شده در آن و اهداف استفاده از این تکنیکها، روشن شود
💢رویترز به عنوان یک کمپانی رسانهای 168 سال سابقه دارد و امروز هم جزو کمپانیهایی محسوب میشود که سهامش در انگلستان رو به رشد است. همچنین در حوزه رسانهای آنقدر معتبر است که با دانشگاه آکسفورد پیمان همکاری امضا کرده و بر روی دیجیتالنیوز فعالیت پژوهشی انجام می دهد.
رویترز معتقد است که عصر جدید عصر خبرهای دیجیتال و فضای مجازی است و به همین دلیل باید در این فضا فعالیت کرد. همچنین این رسانه به صورت خاص همکاری با فیسبوک و توئیتر دارد. این همکاری در قالب حذف فیکنیوزها است. فیکنیوزها شایعاتی هستند که در شبکه های اجتماعی برای جهتدهی به افکار عمومی منتشر میشوند. رویترز این موضوع را مسئولیت خودش میداند که در مقابل شایعات قدعلم کند و کمک کند تا در توییتر و فیس بوک، شایعات و اخبار غیرواقع حذف شود.
✅در حوزه هفت ارزش خبری، این رسانه سعی کرده است که برای خبر 1500 کشته در اغتشاشات بنزین، مؤلفههای خبر را خودش تولید کند. یکی از ارزشهای خبری، فراوانی است. اگر بازتاب خبر رویترز را مشاهده کنید، مشخص میشود که رسانههای جهانی همگی آماری که در خبر جعلی ارائه شده را تیتر کرده و از ارزش "فراوانی" در خبر پیروی کرده اند.
🔺کشته سازی پنج برابری از سقف آمار نهادهای معارض
💢یکی دیگر از ارزشهای خبری که در خبر رویترز به چشم میخورد، شهرت است. در این گزارش، از شخصیتهای سیاسی استفاده شده تا به وثاقت پیام خودش سمت و سو دهد. علاوه بر این، برای آنکه نشان دهد این خبر موثق است، از ارزش خبری درگیری و شگفتی هم استفاده کرده است. شگفتی در این خبر آنجایی به چشم میخورد که مخاطب این سؤال را از خود میپرسد که چه اتفاقی افتاده که این تعداد کشته در ایران به جا مانده است؟ حال آنکه خبر رویترز فاصله بسیار زیادی با سقف آمارهای نهادهای مختلف نظیر عفو بینالملل و ناظران حقوق بشر دارد. به نظر میرسد رویترز خلق خبر و ارزش خبری کرده تا نهایتاً به برد خبری دست پیدا کند
🔺زمینهسازی برای آشوب
💢چند تاکتیک عملیات روانی در خبر دروغ رویترز وجود دارد که در اولین گام باید به زمینهچینی اشاره کرد. با فراخوانهایی که برای 5 دیماه توسط رسانههای معارض داده شده بود، مشخص میشود که خبر رویترز برای زمینه چینی بوده است و این خبر قرار است تنفس مصنوعی برای تحریک فضای رسانهای باشد.
ادامه دارد...
#عملیات_روانی_در_حوزه_خبر
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️استفاده از ارزشهای خبری در خبری که نیست! ✍️محمد لسانی 🛑بخش اول 💢خبری که هفته گذشته توسط یکی از
⭕️استفاده از ارزشهای خبری در خبری که نیست!
✍️محمد لسانی
🛑بخش دوم
🔺تکنیک های استفاده شده در این خبر
1️⃣تحریف، دومین تاکتیک استفاده شده
یکی دیگر از تکنیک های عملیات رسانه ای در این خبر، استفاده از تحریف است. برای تحریک احساسات عمومی روی مؤلفههای اصلی خبر کار شده و دستکاریهای لازم صورت گرفته است. مؤلفههای اصلی خبر، پرسشهای اساسی نظیر چه، چه کسی، چه زمانی، کجا، چطور، چگونه و چرا را دربرمیگیرد که در خبر 1500 کشته و مجروح اغتشاشات اخیر که در رویترز منتشر شده است، سعی شده مؤلفههای خبر تحریف شود تا به تحریک احساسات عمومی دست پیدا کند.
کسانی که جاعلان حرفهای رسانهای هستند، بر روی واقعیت، جعل و تحریف جزئی انجام میدهند. این در حالی است که در این خبر بخشهای مختلف و مؤلفه های خبری خلق شده و بنابراین ناهمسانی در این خبر به وضوح دیده میشود. از زبان غیرگفتن یک زیرتکنیک تحریف است که در این متن قابل ردیابی است.
2️⃣ماساژ پیام برای تقویت آن در ذهن مخاطب
یکی دیگر از تکنیکهای استفاده شده در این خبر، تکنیک ماساژ پیام است که با روشهای گوناگون تلاش میشود تا پیام در ذهن مخاطب تقویت شود. ماساژ پیام یک فراتکنیک است و زیرتکنیکهایی دارد. از این تکنیکها میتوان به تبخیر و نشت هدایتشونده اشاره کرد. به نظر میرسد یک بازی رسانهای شروع شده که آغازگر آن رویترز بوده است.
نشت هدایتشونده به این معنی است که بخشی از پیام پررنگ میشود تا در بازههای مختلف تکمیل شود و بتواند بخشهای مختلف پازل را تکمیل کند.
3️⃣منبع نقابدار حربه دیگر برای عملیات روانی
منبع نقابدار یا منبع نامشخص به هیچ عنوان اعتمادآور نیست. به این ترتیب، منابع راوی واقعیتاند، اما با رمزگشایی در این خبر مشخص میشود که منابع به سازنده واقعیت هستند. هر خبری با موثق بودن منبع تأیید میشود و تکذیب آن نشان میدهد که منبع نیز نامعتبر بوده است که این خبر نیز شامل آن میشود.
4️⃣ اهریمنسازی و جلب عواطف
تکنیک انسانیتزدایی و اهریمنسازی از دیگر تکنیکهایی است که در این خبر استفاده شده است. وقتی این گزارش را مطالعه میکنید انگار سران حاکمیت عاری از احساسات و عواطف هستند. مردم فراموش نکرده اند که چگونه در آشوب های سال 78 حتی رهبر انقلاب در سخنرانی عمومی گفتند که در مقابل به آتش کشیدن تصویر و اهانت اغتشاشگران به ایشان نیز مردم بر رفتار خود کنترل داشته باشند و از اقدامات تحریک آمیز دیگران به میدان کشیده نشوند.
🔺جنگ با اطلاعات، برای اطلاعات و ضداطلاعات
💢یکی از شیوههای مشخص عملیات آمریکا در کشورهای منطقه، جنگ با اطلاعات است. سه دسته نبرد اطلاعاتی تعریف شده که یکی از آنها جنگ برای اطلاعات است، به این ترتیب که زیرساختهای یک کشور مورد هدف قرار می گیرد. نوع دوم، جنگ ضداطلاعات است که سپر اطلاعاتی در برابر دست اندازی خارجی طراحی می شود. اما نوع سوم، جنگ با اطلاعات است، به این معنی که از طریق اطلاعات و اخبار فیک و دروغین ذهن مخاطبان جهتدهی میشود که در عملیات روانی به آن مانور اجتماعی میگویند. رسانهها فراتر از مرزهای یک کشور به دنبال اثرگذاری در داخل کشور هدف هستند و با مانور اجتماعی که ایجاد میشود، سعی میکنند یک خبر را دست به دست گردانده و شایعه ایجاد کنند و با تحریف خبر، تحریک را ایجاد کرده و عواقب آن را در جامعه بیشتر کنند.
❌خبر جعلی رویترز یک کارکرد مقطعی و یک کارکرد دراز مدت دارد. کارکرد مقطعی آن عملا پیوست رسانه ای فراخوانهای آتی ضد انقلاب است اما کارکرد دراز مدت آن عبارت است از منبع تاریخی و سند روایی از کشتار چرا که قابلیت ارجاع دهی و ذهنیت سازی پیدا کند.
در قوانین مطبوعاتی کشورمان تکذیب یک خبر باید به اندازه و حجم خبر کذب باشد اما آیا رسانه ای که خود را مدافع حرفهای گری در خبر می داند حاضر است همانگونه و به همان حجمی که به اصل خبر پرداخت نسبت به درج تکذیبیه اقدام کند؟!❌
#عملیات_روانی_در_حوزه_خبر
⭕️ذائقه سازی برای مردم
❌ این مانکن های بی روح در مقابل پاساژها و فروشگاهها به هیچوجه نشانه هایی خنثی و بیطرف نیستند. برای افرادی که مدام در پاساژها پرسه می زنند مانکن ها حامل پیغام و شیوه زیست خاصی هستند.
مانکن ها نشانه بدن خاصی هستند، بدنی که لاغر و کشیده است و هر لباسی که به آن بپوشانند زیباست. مانکن ها الگوی مصرفی خاصی می افرینند تا سوژه های خود را ترغیب به مصرف و خرید بیشتر و بیشتر نمایند.
❌ مانکن ها دروغ می گویند. مانکن ها با ظاهری انسانی خالی از هرگونه روح و احساساتی هستند. مانکن در کارخانه ها ساخته می شوند تا نقش بت های جهان مدرن را ایفا کنند. آنها در معابد جدید(پاساژها) مورد پرستش قرار می گیرند. آنها تولید شده اند تا به جای سوژه ها فکر کنند و به جای آنها تصمیم بگیرند. به جای سوژه هایی که هر روز با سختی و تلاش بسیاری در ادارات و کارخانه ها در تلاشند تا درآمدی کسب کرده و در نهایت با پرسه زدن در این مکان ها و خرید و مصرف مداوم از رنج و خستگی و افسردگی خود بکاهند اما در نهایت در سیکل ناپایانی از مصرف و خرید به اسارت گرفته می شوند
📍روانشناسی فست فودی چیست؟
🔻روانشناسی فست فودی بازار کتاب را به تسخیر خود در آورده اما آیا خواندن این نوع کتابها کمکی به ما میکند؟ در این ویدئو خواهیم دید که «روانشناسی فستفودی چیست و چرا به درد ما نمیخورد؟»
📌نسخه با کیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/opm87/
#فیلم
📍دستمزد سلطنتی
درباره همکاری چهره ها با شبکههای فارسیزبان جدید
🔻این روزها با نام های جدیدی در فضای رسانهای مواجه میشویم. شبکههای جدید فارسیزبان در سایهی ضعف رسانههای داخلی رشد کردهاند. این شبکهها چگونه کار میکنند و چرا توانسته اند برخی چهرههای رسانه ای را جذب کنند؟
ایران اینترنشنال، mbc persia، ایندیپندنت فارسی و ... نمونه هایی از این رسانه ها هستند. تماشا کنید.
#فیلم
نسخه باکیفیت 👇
🔗 http://bashgah.net/go/das56/
📍آیا بزرگسالان به سلبریتیها اعتماد دارند؟
🎞 پژوهشی در امریکا انجام شده که میگوید اعتماد بزرگسالان به سلبریتیها کم است. بر این اساس، سلبریتیها اغلب میتوانند نظر افرادی با آرای متزلزل را به خود جلب کنند!
📌 نسخه باکیفیت:
http://bashgah.net/go/cle/
#فیلم
📍از مگامال تا آمازون
چگونه اینترنت در خدمت سرمایه است؟
🔹احسان عزیزی، پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻به نظر میرسد دیجیتالی شدن زندگی بشر روندی روزافزون و صعودی را سپری میکند، چنانچه کسب و کارهای محلی و سنتی در یکی دو دههی اخیر در کشورهایی که زیرساخت کسب و کارهای دیجیتالی و اینترنتی را فراهم کردهاند دچار زوال و رکود و کساد شده است. سرمایهداری دیگر به ساخت و ساز مالها و فروشگاههای بزرگ زنجیرهای در دنیای حقیقی کفایت نمیکند، بلکه بستر تبلیغاتی و انقیادگر اینترنت را در جهت مصرف هرچه بیشتر کالاها کارکرد تسریع بخش و تسهیلگری ایجاد کرده است: غایت، انباشت هرچه بیشتر سرمایه است.
از این روست که وبسایتهایی مانند آمازون، یوتیوب، فیسبوک و بسیاری دیگر کارکردی بسیار گستردهتر و عظیمتر برای تبلیغ، عرضه و فروش کالاها دارند، کارکردی نه در مقیاس شهری (مانند آنچه مالها و پاساژها) که مخاطبان محدودی در سطح شهرها و کشورها دارند، بلکه در مقیاس جهانی.
📌 ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید 👇
🔗 http://bashgah.net/go/kkb41/
4_5787201619401639353.pdf
613.5K
🔸مقاله
تفاوتهای «خبر جعلی» با « شایعه» از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریه پردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات
نشریه مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه | دوره دوم | شماره ۳|بهار ۱۳۹۸
🧠درک افراد از سخنان ما یکسان نیست
💭هر کس در محدوده توانایی ذهنی خود حرف ما را فهم می کند.
✍فرض کنیم توانایی درک یک شخص را بتوان با یک عدد نشان داد و برای هر سخنی ،میزان تواناییِ معینی نیاز باشد.برای مثال شخص A توانایی درک ذهنی اش 10 باشد و شما سخن منطقی بگویید که برای درک آن میزان توانایی 20 نیاز باشد. در اینصورت اون تنها نیمی از مفهوم و دلایل سخن شما را درک می کند. اما شما تصور می کنید او نیز مثل خود شما تمام سخن منطقی را که گفته اید ، درک کرده یا توقع دارید به سادگی همانند شما اقناع شود.اما اینطور نیست.چون برای درک و اقناع او، نیاز است تمام سخن شما را فهم کند.
💬همانطور که برتراند #راسل میگفت: "برداشت نادان از چیزی که دانا میگوید هيچوقت نمیتواند درست باشد. چراکه نادان هر چیزی را که میشنود، به چیزی که بتواند بفهمد، تفسیر و ترجمه میکند."
❇️با توجه به این مساله ،دونکته را باید رعایت کرد: به آسانی با هر کسی وارد بحث نشویم ؛ به قول دیگری از راسل سعی نکنیم با یک صابون، ذغالی را سفید کنیم و یا اگر هم وارد گفتگو شدیم، تنها نکات ساده و بدیهی را در استدلال خود بکار ببریم که چندان نیازمند فهم عمیق نباشد.
✳️نکته دوم اینکه معمولا افراد ، سخن یکسان را به گونه های متفاوتی فهم و درک می کنند، یعنی ابتدا سخن را در ظرف ذهن خود می ریزند و به فرمی در می آورند که با ذهن و ضمیر خود سازگارتر است.
⚗به بیان تمثیلی ، هر حرفی ابتدا در اندازه ی ظرف اندیشه ی افراد قرار می گیرد و اضافی آن، اگر از فهم آنها فراتر باشد ، بیرون می ریزند. در مرحله دوم نیز همان سخن به شکل قالب ذهن افراد در می آید.
💬چنانچه #شوپنهاور می گفت:
"هر کس در واقع آنچه را که با طبیعت او همگون است می فهمد و ارج می نهد. کسی که سطحی است چیزهای سطحی را می پسندد، کسی که عامی است چیزهای عوامانه را...
کسی که ابله است مهملات را ...
هر کس بیش از هرچیز ، آثار و محصول خود را می پسندد که کاملا با او یکسان و هماهنگ است."
💎اندیشمندان برای این معضل رهیافت و راه حل های متنوعی داده اند، اما بسیاری از آنها همچون خود شوپنهاور معتقد بوده اند که نباید با هرکسی وارد بحث شد، و گاهی باید از گفتگوی بی حاصل نیز پرهیز کرد . #دکارت ، #مور و فلاسفه تحلیلی تاکید را بر وضوح سخنان گذاشته اند . به شکلی که تا جای ممکن سخن واضح و متمایزی بکار رود که از سوءظن و برداشت های نابجا جلوگیری شود. اما ما این نکات را مدنظر نداریم و اغلب فرض ما بر این است که سخن ما همانطور که برای خودمان سرراست یا قابل فهم است ، برای دیگری نیز به همین ترتیب درک می شود، حتی به جرأت می توان گفت که بسیاری از اندیشمندان نیز دچار این سهل انگاری ها شده و می شوند.
#تکذیب
#تفاخر
#تفسیرنادرست
#واژه_های_مبهم
#عوامفریبی
#جدل
#فلسفه_زبان
#فلسفه_غرب
#فلسفه_تحلیلی
#عصرروشنگری
#هرمنوتیک
❌واقعیت بدون روتوش
مهم ترین یافته های گالوپ در سال 2019:
🔹 آمریکایی ها نسبت به گذشته بیشتر عصبانی، دارای استرس و نگران هستند.
🔹16 درصد آمریکاییها تمایل به ترک کشورشان دارند و کانادا مقصد موردنظرشان است.
🔹20 درصد روسها تمایل به ترک کشورشان دارند و مقصد موردنظرشان امریکا و آلمان است.
🔹افغانستان ناامن ترین کشور جهان است.
🔹با تمام واکنش های شدید علیه مهاجران در اروپا و سایر کشورها از جمله ایالات متحده امریکا همچنان 54% مردم، جوامع را برای مهاجران خوب می دانند.
🔹زنان ایالات متحده امریکا نسبت به همسالان کانادایی و اروپایی احساس احترام کمتری می کنند.
🔹تنها 9 درصد اوکراینیها به دولت اعتماد دارند. .
🔹تصویر رهبر ایالات متحده امریکا بدتر از چین است.
🔹از هر ده افغانی نزدیک به 9 نفر در رنج هستند.
🔹پذیرش رهبری بریتانیا در سال 2019 به 41 درصد رسیده است.
متن کامل مهم ترین یافته های گالوپ
http://ispa.ir/Default/Details/fa/2160/
📝 آمار خودکشی در ایران و عراق کمتر از شادترین کشورهای جهان | #پیمان_دوست
🔸آری بهن نویسنده و هنرمند نروژی که همسر سابق شاهزاده مارتا (بزرگترین دختر پادشاه نروژ)بوده درست در روز کریسمس دست به خودکشی زد و نروژ رو در بهت فرو برد.اینکه چنین فرد مرفه و شناخته شده ای با داشتن سه دختر نوجوان از فرط افسردگی در سن ۴۷ سالگی خودکشی کنه برای مردم قابل پذیرش نبوده.
🔹این اتفاق باعث شده تا در رسانه ها در مورد آمار نسبتا بالای خودکشی و راههای کم کردن این آمار بحث بشه. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ تعداد ۶۵۰ مورد خودکشی در نروژ ثبت شده، در حالیکه تعداد کشته شدگان در سوانح رانندگی در این کشور ۱۹۲ نفر در سال گزارش شده.
🔸جالب اینکه برعکس سایر آمارها که معمولا وضعیت کشورهای خاورمیانه مطلوب نیست، آمار #خودکشی دراین منطقه نسبتا پایینه. کشورهای افغانستان، عراق وسوریه که درگیر ناامنی هستند آمار خودکشی بسیار پایینی رو دارند، تقریبا ۲ مورد در هر صدهزارنفر،آمار ایران ۴ و آمار نروژ ۱۲ نفر در صدهزارنفره.
🔸کمترین خودکشی رو کشورهای حوزه کاراییب و منطقه خاور میانه دارند. درحالیکه بیشترین خودکشی در لیتوانی، روسیه، گویانا و کره جنوبی ثبت شده. دلیل خودکشی در مناطق مختلف متفاوته. مثلا در کره جنوبی خودکشی سالمندان بدلیل حمایت نشدن از فرزندانشون شایعه.
🔹 درفرهنگ ژاپن خودکشی یک راه برای بازیافتن شرافت ازدست رفته شناخته میشه مثلا بعضی وقتی کار از دست میدن(کار براشون خیلی مهمه) فکر میکنن که شرافت خودوخانواده رو لکه دار کردندوخودکشی میتونه شرافت روبرگردونه. درچین بخاطر شرایط نابرابر کارو زندگی خودکشی بین زنان خیلی بیشتر از مردانه
🔸 کشورهای اسکاندیناوی که شادترین کشورهای دنیا شناخته میشن آمار نسبتا بالای خودکشی دارند که بیشتر ناشی از «اختلال عاطفی فصلی» هست، بهمین خاطر آمار در زمستانهای طولانی و تاریک اسکاندیناوی بالاتر میره. از طرفی کشورهای با آمار خودکشی پایین در مناطق گرمتر و روشنتر زمین قرار گرفتن.
البته در مورد خاور میانه غیر از هوای گرمتر باید نقش نکوهیده بودن خودکشی از دیدگاه دینی رو هم در نظر گرفت.
http://worldpopulationreview.com/countries/suicide-rate-by-country/…
جنگ روانی بیبیسی یعنی: خبر منتشر کرده درمورد حمله معترضین به سفارت آمریکا، در نقطهنقطهاش به ایران اشاره کرده، بیش از خود #عراق : گروه موردحمایت ایران/شبهنظامیان وابسته به ايران/نخست موردحمایت ایران
واقعا تشخیص ادبیات بیبیسی و فاکسنیوز سخته
اخبار اونها هم همین الگو رو دار
#تکنیک_تکرار
بحران ریزش مخاطب در رسانه ملی
✍ ۴۰ درصد مردم استان تهران صدا و سیما را به عنوان اولویت اول پیگیری اخبار خود معرفی کردهاند و ۶۰ درصد دیگر اخبار را از شبکههای اجتماعی، ماهواره، مطبوعات، دوستان و آشنایان و... کسب میکنند.
✍این گزاره بر اساس نتایج اولین نظرسنجی از حوادث آبان ماه از سوی موسسه نظرسنجی ایسپا(مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران) حاصل شده و بر بحران شدید ریزش مخاطب در رسانه ملی صحه می گذارد.
✍بلند شدن دیوار بی اعتمادی بین رسانه ملی و مخاطبان دریچه ناامیدی را بیش از هر دریچه دیگری بر روی مخاطبان می گشاید و موجب کاهش مقاومت آنان برای باورپذیری اخبار شبکه های ماهواره ای می شود.
✍اعتبار رسانه در گرو کسب اعتماد مخاطبان است. با تضعیف آن مرجعیت رسانه های داخلی نیز رنگ می بازد و به تدریح به خارج از مرزها منتقل می شود و امنیت ملی را با مخاطراتی مواجه خواهد کرد.
✍️انقلاب فناوری اطلاعات «دیوار های بی ارتباطی» را فرو ریخته و شهروندان کنشگر و ارتباط گر شده اند. سواد رسانه ای آنان افزایش یافته و از حصارهای انفعال خارج ساخته است.
✍رسانه ملی هسته مرکزی جریان اطلاع رسانی کشور را سامان می دهد. خروج این رسانه از دایره عدالت، انصاف و اخلاق حرفه ای در روایت گری وقایع و پدیده های اجتماعی، اعتماد مخاطبان را کاهش داده است.
✍یکی از دغدغه های مخاطبان ضرورت بهره گیری گسترده این رسانه از کارشناسان برجسته و نخبگان و سلایق متنوع و متفاوت در فرایند اخبار است که شوربختانه چنین مهمی دیده نمی شود. همین معضل، باورپذیری اخبار را به محاق برده است.
✍سایه اندازی تفسیر ذهنی خبرنگاران و سوگیری آنها بر پوشش خبری واقعیت ها، در کوچ مخاطبان به رسانه های رقیب چنان ظهور و بروز یافته است و عینیت گرایی را تضعیف کرده و به حاشیه رانده است.
✍اعتبار رسانه ای به متغیرهای متعددی از جمله اعتماد مخاطبان و حرفه ای بودن عوامل رسانه ای وابسته است. اعتماد پذیری تابع متغیرهایی مانند وضعیت ساختاری و محتوایی و شیوه های درست ارایه اطلاعات رسانه است. حرفه ای بودن مستلزم کاربست معیارهای حرفه ای در فرایند اخبار و تفکیک احساسات و عواطف شخصی خبرنگاران از اطلاعات واقعی رویدادها است.
✍اعتبار رسانه ای همچنین به متغیرهایی مانند رعایت دقت، صحت، سرعت، انصاف و اخلاق رسانه ای و ایجاد توازن در پوشش خبری وابسته است. بدون توجه به سطح قابل قبولی از چنین متغیرهایی، هر گونه ادعا درباره حرفه ای بودن رنگ می بازد.
✍حجت اله عباسی
هشدار درباره انعکاس خبر و تصاویر شهادت سردار سلیمانی
یک کارشناس فرهنگ و رسانه با انتشار مطلبی دربارهی نحوه انتشار اخبار و تصاویر شهادت سردار سلیمانی، تاکید کرده است که ما در این روزها به حماسه نیاز داریم؛ پس چنانچه عکسهایی از این حادثه به دستتان رسید، لطفا از انتشار آن خودداری فرمایید.
علیرضا دباغ ـ دکترای فرهنگ و رسانه ـ در یادداشتی که پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نوشته و در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است:
«آسمانی شدن سردار آمادهی شهادت، حاج قاسم سلیمانی در بامداد روزی رقم خورد که وعدهی ظهور مولایش در آن داده شده است .... جمعهی شهادت تا جمعهی انتظار ... بیشک او به مراتب والایی رسیده است و شهادتش روح تازهای به مجاهدتهای امت اسلام و ایران خواهد دمید ... این روز حماسی را نباید فراموش کرد ...
اما ... در گروههای مختلف دوستان و بسیجیان اقدام به ارسال عکسهایی از پیکر قطعه قطعه شدهی شهید قاسم سلیمانی کردهاند، این کار هر چند از روی حب ایشان به شهید است اما به هزار دلیل غیرقابل قبول و از دید نقد فرهنگی و اصول ارتباطات و رسانه ناموجه است. چنانچه عکسهایی از این حادثه به دستتان رسیده است لطفا از انتشار آن خودداری فرمایید.»
این مدیر پیشین سازمان صداوسیما در ادامه یادداشت خود آورده است:
«در این میان همچنین نقش خبرنگاران و فرماندهان سپاه و مسؤلان که در گفتگوهای رسمی و در مقابل دوربین و میکروفونها شرکت میکنند بسیار مهم است. باید به این نکته توجه کنند که چشم اشکبار و صدای لرزانشان در مصاحبه ها در واقعه ای که ابعاد جهانی دارد، و بیشک در رسانههای سراسر دنیا انعکاس خواهد داشت، از منظر فرهنگی و ارتباطی و روان شناختی مردود به شمار میرود.
در برابر عروج ملکوتی حاج قاسم و ابو مهدی المهندس و یارانشان، ما به حماسه نیازمندیم...»