eitaa logo
کانال محتوای روایتگری راویان
2.9هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.2هزار ویدیو
443 فایل
✅️ این کانال متعلق به ((موسسه روایت سیره شهدا قم)) می‌باشد. 📌بیان خاطرات شهدا و رزمندگان 📌محتوای روایتگری 📌معرفی کتب شهدا 📌تشریح عملیات ها
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعیه طریقه برگزاری مسابقه کتابخوانی ویژه راویان روحانی : ۱.عزیزانی میتوانند در مسابقه شرکت کنند که حتما به صورت پیامکی ثبت نام کرده باشند. ۲.سوالات روز چهارشنبه ۸ اسفند ماه راس ساعت ۳بعدازطهر در همین کانال قرار داده میشود که عزیزان تا ساعت مشخصی باید جواب سوالات را به شماره ای که ثبت نام کردند ارسال کنند. ۳.روش مسابقه به صورت غیر حضوری می باشد ۴.نتایج مسابقه ان شاالله اوایل هفته بعد از مسابقه اعلام میگردد. ۵.دوستان عزیز حتما کتاب رو مطالعه بفرمایند که هم به مطالب مسلط باشند برای روایتگری ها و هم توی مسابقه بتوانند به خوبی شرکت کنند. کتابخوانی مقدس 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇👇 @ravianerohani
کانال محتوای روایتگری راویان
ایشان مسئولیت کلیه¬ی اسرای آزاد شده را قبول کرده¬بود و در تحول روحی و فکری آنها بسیار مؤثر بود که می¬توان آثار آن را در عملیات¬ مشخص نمود. با آنها برخورد اسلامی داشت و همه¬ی آنها مورد اعتماد ایشان بودند وهمین برخورد والا و انسانی باعث شد که یک تجربه¬ی جدید و بی¬سابقه به موفقیت برسد، به¬طوری که تمامی توابین با یک روحیه و انگیزه¬ی بسیار عالی جنگیدند و شهید دادند و پیروزی¬های چشمگیری هم به دست آوردند. قبل از عملیات کربلای ۲، دو نفر از عراقی¬ها به تیپ بدر پناهنده شدند. شهید دقایقی با آنان به گونه¬ای که حاکی از اعتماد و وثوق ایشان به آنهاست، برخورد کرد و به آنان گفت:« ما می¬خواهیم در این منطقه عملیاتی انجام دهیم و شما باید در این زمینه به ما کمک و مساعدت نمایید تا بهتر بتوانیم حمله کنیم و ...» و مطالبی از این قبیل را با آنان مطرح می¬کرد. فرماندهان هرچه به او تذکر می-دادند که این نوع برخورد از لحاظ امنیتی قابل قبول نیست. ایشان اصرار که این دو نفر مورد اعتماد هستند و در روز عملیات به معاون خود می¬گوید که به این دو نفر پیشنهاد کن که اگر بخواهند می¬توانند با ما در عملیات شرکت کنند و در صورت عدم تمایل به شرکت، آزادند. آن دو نفر از پیشنهاد استقبال می¬کنند. بنابراین به آنها یک قبضه تفنگ و تعدادی فشنگ می¬دهند و چون شهید دقایقی متوجه می¬شود که به ایشان نارنجک تحویل نداده¬اند، ناراحت می¬شود و خودش چند نارنجک به آنها تحویل می¬دهد و این دو پناهنده نیز به خاطر این اعتماد، قهرمانانه در عملیات شرکت می¬کنند و بعد از آن نیز به مجاهدین می¬پیوندند. همیشه به معاون خود که یکی از پاسداران بود با تأکید می¬گفت:« اینها مهمان ما هستند و مهمان «حبیب الله» است و باید به آنان به چشم یک مهمان نگاه کنیم و برخوردمان با این برادران منبعث از فرهنگ اسلامی باشد». اخلاق جذاب او باعث شده بود که در تمامی صحنه¬ها و حتی در داخل خانواده¬های مجاهدین جا داشته باشد. منبع : نرم افزار چند رسانه¬ای شاهد. ویژه¬ی سردار شهید اسماعیلی دقایقی. 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇👇 @ravianerohani
✍ بااین‌که فرمانده بود وخیلی از امکانات دراختیارش بود؛ ولی سعی می‌کرد چیزی اضافه بر نیاز استفاده نکند؛ مثلا : فصل زمستان بودو هوا خیلی سرد ، من متوجه شدم که چراغ والور اتاق آقای تورجی خراب است و درست کار نمی‌کند و شب‌ها از سرما اذیت می‌شوند؛ برای همین بدون این‌که باایشان درمیان بگذارم، به تدارکات لشکررفته وگفتم:« برای آقای تورجی چراغ والور می‌خواهم.» مسؤول تدراکات هم وقتی فهمید برای چه کسی می‌خواهم، بلافاصله چراغ را داد. من هم به‌اتاق ایشان بردم؛ ولی هرچه اصرارکردم وگفتم :«این چراغ که هزینه‌ای ندارد.» آقای تورجی قبول نمی‌کرد و می‌گفت:« چرا هزینه بیت المال تلف شود؟» دست آخر، وقتی دیدم قبول نمی‌کند،گفتم:« برخی از بچه‌های اتاق شما سرما خورده‌اند.»ایشان وقتی این مطلب را شنید، کمی فکرکرد و چون برای بچه‌ها بود، قبول‌کرد.! 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
✨هنوز محاسن و موی صورتش در نیامده بود که دشمن اعلام کرد هر کس مرده یا زنده را بیاورد فلان قدر دارد ✨اون زمان جایزه سر شهید کاوه مثل این روزها دائمأ در حال افزایش بود، تامین مبلغ جایزه ها از طرف بود و شب نامه های متعددی را برایش در شهرها پخش میکردند. اینها خودش حکایتها دارد شنیدنی 🌷 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
دست نوشته بسیجی شهیـــد محمدحسین حدادیان که هر بار که میخواند به نیابت از یک شهید ثبت و تاریخ گذاری می‌کرد. دوست شهید: محمدحسین زندگی اش وقف اهل بیت (ع)  و خدمتگزاری به مردم بوده است و بسیجی‌وار و بدون منت آنچه که در توانش بود برای دیگران کار می‌کرد. 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
هر روز صبح قبل از هر ڪارے زیارت عاشورا میخواند همین شهیدش ڪرد 📝راوے:دوست شهید 24ساله 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
نسخه مطالعه وب-شماره 173.pdf
5.4M
🗞 🗞 🔗 هفته نامه خبری-تحلیلی "خط حزب الله" 📌نشریه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی 📐شماره ۱۷۳ 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
🔔 شماره جدید #خط_حزب‌الله منتشر شد: نه #آنارشیسم، نه #محافظه‌کاری 🔰 #سخن_هفته: خط حزب‌الله در یادداشت این شماره، دو جریان و تفکری که در مواجهه با نظریه‌ی #نظام_انقلابی قرار دارند را بررسی کرده است. این یادداشت مهم را از دست ندهید. ♨️ #اطلاع‌نگاشت: ۷ پرسش و پاسخ از بیانیه‌ی #گام_دوم_انقلاب: کلید همه‌ی قفل‌ها ❇️ #برش_دیدار: دولتی‌ها مواظب باشند که از اروپائی‌ها فریب نخورند! ✴️ #پرسش‌و‌پاسخ: بزرگ‌ترین آسیب محیط دانشجویی چیست؟ 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
ابو ریاض یکی از افسرای عراقی میگه: توی جبهه جنوب مشغول نبرد با ایران بودیم که دژبانی من رو خواست. فرمانده مان با دیدن من خبر کشته شدن پسرم رو بهم داد.خیلی ناراحت شدم. رفتم سردخانه ، کارت و پلاکش رو تحویل گرفتم. اونا رو چک کردم ، دیدم درسته. رفتم جسدش رو ببینم. کفن رو کنار زدم ، با تعجب توأم با خوشحالی گفتم: اشتباه شده ، اشتباه شده ، این فرزند من نیست افسر ارشدی که مأمور تحویل جسد بود گفت: این چه حرفیه می زنی؟ کارت و پلاک رو قبلا چک کردیم و صحت اونها بررسی شده. هر چی گفتم باور نکردند.کم کم نگران شدم با مقاومتم مشکلی برام پیش بیاد. من رو مجبور کردند که جسد را به بغداد انتقال بدم و دفنش کنم.به ناچار جسد رو برداشتم و به سمت بغداد حرکت کردم تا توی قبرستان شهرمون به خاک بسپارم. اما وقتی به کربلا رسیدم، تصمیم گرفتم زحمت ادامه ی راه رو به خودم ندهم و اون جوون رو توی کربلا دفن کنم. چهره ی آرام و زیبای آن جوان که نمی دانستم کدام خانواده انتظار او را می کشید ، دلم را آتش زد. خونین و پر از زخم ، اما آرام و با شکوه آرمیده بود. او را در کربلا دفن کردم، فاتحه ای برایش خواندم و رفتم... سال‌ها از آن قضیه گذشت. بعد از جنگ فهمیدم پسرم زنده است. اسیر شده بود و بعد از مدتی با اسرا آزاد شد. به محض بازگشتش ، ازش پرسیدم: چرا کارت و پلاکت رو به دیگری سپردی؟ وقتی داستان مربوط به کارت و پلاکش رو برایم تعریف کرد، مو به تنم سیخ شد... پسرم گفت: من رو یه جوون بسیجی ایرانی و خوش سیما اسیر کرد. با اصرار ازم خواست که کارت و پلاکم رو بهش بدم. حتی حاضر شد بهم پول هم بده. وقتی بهش دادم ، اصرار کرد که راضی باشم. بهش گفتم در صورتی راضی ام که بگی برای چی میخای. اون بسیجی گفت: من دو یا سه ساعت دیگه شهید میشم، قراره توی کربلا در جوار مولا و اربابم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام دفن بشم، می خوام با این کار مطمئن بشم که تا روز قیامت توی حریم بزرگترین عشقم خواهم آرمید... 📚 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت سالگردشهادت شهید_فضل_الله_محلاتی ،نماینده امام درسپاه بیانات ایشان درجمع رزمندگان لشکر14 امام حسین(ع) 💠 شهیدحسین خرازی وآیت‌الله مهدوی کنی نیزدر جمع آنها حضور دارند. 💠 نظر رهبر انقلاب راجع به شهید محلاتی: 🔹من تا الآن هیچ فردی را ندیده‌ام كه در مبارزات عمومی، آن جور سازش ناپذیر و خستگی ناپذیر باشد. در كار جمعی زودآشنا و زودآشتی باشد. واقعاً كسی را با این خصوصیات مثل ایشان من ندیده‌ام. كسانی هستند كه هر كس به آنها فشاری بیاورد تسلیم می‌شوند؛ چه دشمن؛ چه دوست. ایشان در مقابل فشار دشمن واقعاً تسلیم نمی‌شد. بارها زندان رفته بود، به نظرم ۱۰-۱۵ مرتبه، در طول دوران مبارزات دستگیر شده و به زندان رفته بود. شما می‌دانید تعداد بازداشت مهم است. یعنی اگر كسی یك بار زندان بیفتد و مثلاً ده سال بماند، این یك بار بازداشت شده، اما اگر كسی در این ده سال ۵ بار بازداشت شده و هر بار بازداشت شدن یك رنج خاص خودش را و یك مرحله و عقبه خاص خودش را دارد كه آن كسی كه یك بار بازداشت شده بود مثلاً آن چند سال را گذرانده، دیگر آن عقبات را نخواهد داشت. خوب آن آدمی كه آن جور در مقابل دشمن سازش ناپذیر بود و مبارزه را به هیچ وجه ترك نمی كرد، به دوستان كه می رسید، یك آدم سازش‌پذیر و رام و بدون لجاجتی مشاهده می‌شد و احساس می‌شد، كه آدم واقعاً حیرت می كرد. (8دی1365) 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عملیات خیبر در ساعت ۲۱:۳۰ روز ۱۳۶۲/۱۲/۰۳ با رمز یا رسول الله(ص) آغاز شد و تا ۲۲اسفند همان سال به طول انجامید. #عملیات_خیبر یکی از عملیات‌های تهاجمی “جمهوری‌اسلامی” بود. هدایت و فرماندهی عملیات خیبر بر عهده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) بود. دو قرارگاه اصلی (کربلا و نجف) و پنج قرارگاه فرعی (نصر، حنین، بدر، حدید و فتح) تحت امر قرارگاه مرکزی بودند. 👈از فرماندهان این عملیات مهم: 🌹شهید حاج محمد ابراهیم همت ، فرمانده لشکر۲۷ محمدرسول‌الله(ص). 🌹شهید حاج حسین خرازی ، فرمانده لشکر۱۴ امام‌حسین(ع) 🌹شهید حاج حمید_باکری ، فرمانده لشکر۳۱ عاشورا. پی نوشت: #عکس_تاریخی از آخرین عکس های شهید همت قبل از شهادت در عملیات خیبر اسفند ۶۲ طلاییه عملیات خیبر حضور در جمع رزمندگان گردان عمار 🌷شهدایی که در عکس دیده می شوند به ترتیب از راست عبارتند از : 🌹شهید مرتضی مفاخری: کادر گردان عمار 🌹‌شهید اسماعیل لشگری : فرمانده گردان عمار 🌹شهید ابراهیم اصفهانی : معاون گردان عمار 🌹شهید حاج محمد ابراهیم همت : فرمانده لشگر ۲۷ 🌹شهید علیرضا سلیمی : (دقیق پشت سر حاج همت است) 🌹شهید علی محمد محمدی = (نفر اول از چپ) حماسه حاج همت و یارانش در حفظ جزایر و مقاومت در مقابل پاتک های وحشتناک، سنگین و پرحجم دشمن که از حمایت کامل غرب و شرق برخوردار بود غیرقابل توصیف و وصف ناشدنی است فقط خدا می داند که چه کار بزرگی این بچه ها کردند پیکرهای مطهری که در آستانه عید سال ۶۳ پیدا نشد و هیچگاه به خانه برنگشت خود گواه حماسهٔ جهاد، شهادت و ایثار امامزادگان عشق است. 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
❃↫«بِسـم ِ ربــِّـ الشــُّـهـداءِ والصِّـدیقیــن»↬❃ #فرازے_از_وصیت_نامہ ✍دیروز از هر‌چہ بود گذشتیم، امروز از هر‌چہ بودیم گذشتیم. آنجا پشت خاڪریز بودیم و اینجا در پناه میز. دیروز دنبال گمنامے بودیم و امروز مواظبیم ناممان گم نشود. ✍جبهہ بوے ایمان می‌داد و اینجا ایمانمان بو مے‌دهد. آنجا بر درب اتاقمان مے ‌نوشتیم یا حسین فرماندهے از آن توست؛ الآن مے ‌نویسیم بدون هماهنگے وارد نشوید. ✍ الهے نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان ڪن تا از مسیر برنگردیم. آزادمان ڪن تا اسیر نگردیم. #شهید_نورعلی_شوشتری #مسیح_بلوچستان🌷 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
قدرشناسی تا آخر عمر روزي به اتفاق هم از روستا مي‌آمديم كه ديدم از ماشين پياده شد و به پيرمردي كه به نظر نمي‌رسيد وضع اقتصادي بدي داشته باشد، پولي داد. از آقا نورعلي پرسيدم: «موضوع چيه؟!» گفت: «اين مرد براي من يك روز كه چوپان كوچكي بودم، كار بزرگي انجام داد. باران شديدي مي‌باريد. اين مرد، وقتي مرا ديد، «كَپَنَك» (نوعي لباس نمدي مخصوص چوپانان) خودش را از روي دوشش درآورد و روي من انداخت و گفت: «اين را بگير و اينجا استراحت كن.» من هیچ‌وقت اين محبت او را فراموش نمي‌كنم و تا زنده هستم كمكش مي‌كنم.» حاج‌آقا محبت هيچ‌كس را فراموش نمي‌كرد و اين را «قهرقلي» كه آن چوپان است به ياد دارد. منبع: موسسه فرهنگی هنری شهید شوشتری راوی: همسر شهید سردار شهید نورعلی شوشتری 🌸کانال ارائه محتوا به راویان 👇👇👇👇 🆔 @ravianerohani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی معنی و حقیقت و با تخليص از تسنيم، ج 7، ص603. , جوادي آملي شهادت در قرآن جايگاه ويژه اي دارد و در چند آيه به آن پرداخته شده است، در اين مقاله پاره اي از مباحث مربوط به شهادت و شهدا در پرتو يكي از آيات مورد بحث قرار مي گيرد، قرآن كريم مي فرمايد:«وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُون» «به آن هايي كه در راه خدا كشته مي شوند مرده و اموات نگوييد، بلكه آنها زنده اند و شما نمي فهميد.» اعتقاد به حيات برتر و كاميابي شهيد، از عوامل مهم پايداري و پيروزي است. در صدر اسلام بر اثر بديهي نبودن اصل حيات برزخي يا ثمر بخش بودن آن نزد همه، گروهي از معاد باوران شهادت را نوعي ناكامي و محروميت مي پنداشتند، چنان كه منافقان و كافران بر اساس باور نادرستي كه از مرگ داشتند شهادت را زوال و به هلاكت افكندن خويش مي دانستند، از اين رو با پديده جنگ، منافقانه برخورد مي كردند و اهل تبطئه (به تاخير انداختن و به كندي حركت كردن) بودند. مرگ انتقال از نشئه اي به نشئه ديگر و وفات است، نه زوال و نابودي و فوت، و راز اينكه خداي سبحان در برخي موارد از كافران و منافقان به «اموات» تعبير كرده است كه گاهي «موت» به معناي زوال اثر انساني است؛ نه زوال هستي، و اطلاق آن بر كافران نيز به لحاظ بي اثر بودن آنان است، بر اين اساس، نهي اين آيه شريفه از كاربرد تعبير «اموات» در باره شهيدان، هم توهم نابودي و هم توهم بي اثر بودن آنان را دفع مي كند. شهيد، زنده و منشأ اثر است، هم اهل دنيا و بازماندگان خود را بيدار و نوراني مي كند و هم به برزخيان روح و ريحان مي رساند. همه انسان ها پس از مرگ زنده اند و هيچ كس مرگِ به معناي فنا و نابودي ندارد، ليكن راز نهي از توهم مرگ در باره شهيدان، آن گونه كه در باره ديگران پنداشته مي شود، تذكر اين نكته است كه آنان حياتي برتر دارند. در آيات ديگر نيز با بيان بهره مندي شهيد از رزق حسن و روزي خاص نزد خداوند، توهم اينكه شهادت سبب محروميت و ناكامي شهيد شود ردّ شده است. بيشتر مردم، حيات شهيدان را ادراك نمي كنند و متوجه آن نمي شوند؛ اما اين به معناي محال بودن فهم حيات شهيدان يا قابل توجه نبودن آن نيست. يُقتَلُ : «قتل» و «موت» هر دو به معناي ازاله روح از بدن است: «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ»[1]« وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ»[2]با اين تفاوت كه در «قتل» عنايت به كسي است كه ازاله روح مي كند و در موت‎َ عنايت به فقدان حيات است.[3] توهم نابودي و ناكامي شهيد خداي سبحان براي تشويق مسلمانان به جهاد، مقدمات و عوامل معنوي مهم پيروزي در نبرد را بيان مي كند. در آيه گذشته به يكي از اين عوامل، يعني استعانت به صبر و نماز اشاره شد و در اين آيه اعتقاد به حيات برتر و موفقيت و كاميابي شهيد كه عامل معنوي مهم ديگري است بيان مي شود. آيه پاسخي است به وهم و طعن بدانديشاني كه مي پنداشتند رفتن به ميدان نبرد، خود را به هلاكت افكندن است و به ويژه پس از جنگ بدر مي گفتند: چرا اينان در راه پيامبر و رهبر خويش، خود را به كشتن داده و به هلاكت انداخته اند؟ پاسخ قرآن كريم اين است كه انسان خواهان حيات است و زندگي اساسي وي پس از مرگ است، از اين رو ايثارگري و شهادت، زمينه نيل به حيات طوبا و نعيم ابد و نجات از هلاكت است؛ نه نابودي و هلاكت. توضيح اينكه در صدر اسلام، از سوي دو گروه دو توهّم در باره شهادت مطرح بود: عده اي آن را «نابودي» و زوال مي پنداشتند و گروه ديگري كه حيات پس از مرگ را باور داشتند، آن را سبب «ناكامي» و محروميت مي دانستند. نهي آيه شريفه مورد بحث از اطلاق «ميّت» بر «شهيد» در ردّ توهم نخست است. همه انسانها پس از مرگ زنده اند و وضع آنها از دو حال بيرون نيست: يا در گودالي از گودال هاي آتش به سر مي برند يا در باغي از باغ هاي بهشت[4]و هيچ كس مرگ به معناي زوال و فنا و نابودي ندارد؛ ليكن راز نهي از توهم آن در باره شهيدان، به گونه اي كه درباره ديگران پنداشته مي شود، تذكر اين نكته است كه آنان از حياتي برتر برخوردارند. اطلاق كلمه «موت» از قبيل توقيفي بودن اسماء نيست، تا كسي مُجاز نباشد اين واژه را در باره شهيدان به كار ببرد. 👇 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
معناي آيه مورد بحث، نهي از استعمال واژه «اموات» و امر به استعمال واژه «اَحيا» نيست؛ يعني: «لا تقولوا أموات بل قولوا أحياءٌ». در آيه مورد بحث دستور استعمال واژه خاص نرسيده است؛ نظير دستوري كه در باره «راعنا» رسيد كه اين كلمه را كه بار منفي دارد و در فرهنگ ديگر تعبير سوئي است، به كار نبريدو بگوييد «انظرنا»؛[5] ليكن چون مخالفان از واژه اموات معناي ناقص و کاربرد بدی را تلقي مي كردند ، كاربرد اين واژه مورد نهي قرار گرفت: «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ» مقصود اين آيه شريفه تعليم پيام كتاب الهي است كه موت در فرهنگ قرآن هجرت از دنيا به آخرت (برزخ و قيامت) است، نه نابودي، موت رهيدن از دنيا و رسيدن به عالم ديگر است و از يك سو مردن و از سوي ديگر ميلاد است، پس اطلاق واژه موت در باره شهيدان هيچ محذوري ندارد و نهي از گفتن «اموات» در حقيقت ارشاد به انديشه صحيح و دانش درست در باره مرگ شناسي است. «قول» در آيه مورد بحث: «ولا تقولوا ..» به معناي منطق و آيه بدين معناست كه منطق شما در باره شهدا اين نباشد كه آنها مرده اند، بلكه آنان زنده اند. در آيه اي ديگر فرمود: نه تنها نگوييد شهيدان مرده اند، بلكه در باره آنان گمان مرگ نيز نكنيد: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون».[6] در اين آيه شريفه، هر دو توهم پيش گفته ردّ و دفع شده است. بر اساس اين گونه آيات، شهيد نه تنها نابود نمي شود و همچون ديگران زنده است، بلكه نسبت به ديگران از حيات برتري نيز بر خوردار است، و نه تنها بر اثر شهادتْ ناكام و محروم نخواهد شد، بلكه از حيات طوبا و روزي خاص و رزق حَسَن نزد خداوند برخوردار است. قرآن كريم در برخي آيات از مؤمنان به «اَحياء» و از كافران و منافقان به «اموات» تعبير كرده و مي فرمايد: زنده و مرده با هم مساوي و يكسان نيستند: «وَمَا يَسْتَوِي الأحْيَاءُ وَلا الأمْوَاتُ»[7] راز اين تعبير آن است كه گاهي «موت» به معناي زوال اثر انساني است؛ نه زوال هستي و اطلاق اموات بر كافران نيز به لحاظ بي اثر بودن آنهاست، انسان پس از مرگ طبيعي، از خاطره ها محو مي شود و ديگر در جامعه و بين مردم مطرح نيست و اثري ندارد، از اين رو حضرت مريم ـ عليهما السّلام ـ فرمود: «يا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّاً».[8] نهي آيه شريفه مورد بحث از به كار بردن تعبير «اموات» در باره شهيدان، ردّ كساني است كه آنان را نابود شده و بي اثر مي پنداشتند. ممكن است ديگران با مرگ محو شوند و اثر دنيايي آنان زايل گردد؛ ليكن شهيدان كه زنده و مَثَل اَعلاي آيه‌شريفه «وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ» هستند،[9] در همه جا منشأ اثرند. حيات طوبا و برتري كه شهيد بدان رسيده، هم دنيا وهم برزخ را زير پوشش مي گيرد، پس او زنده و منشأ اثر است و از اثر او تنها بازماندگان وي و اهل دنيا بهره مند نمي شوند، بلكه همان گونه كه به بازماندگان و اهل دنيا صفا مي دهند و آنان را بيدار و نوراني مي كند، به گذشتگان و برزخيان هم كه بر آنان وارد مي شود نور و روح و ريحان مي بخشد و شعاع بركتي كه نصيب اين انسان وارسته مي شود به اندازه اي وسيع است كه اهل قبرستاني كه در آنجا دفن شده، تا مدتي متنعّم اند: «طبتم و طابت الارض الّتي فيها دفنتم».[10] حقيقت مرگ مرگ، انتقال از نشئه اي به نشئه ديگر است، نه زوال و نابودي. كساني كه به نشئه ديگر منتقل مي شوند، يا مؤمن و صالح يا كافر و طالح اند، از اين رو قرآن كريم مي فرمايد: كافران و منافقان با مرگ وارد عذاب الهي مي شوند و مؤمنان و به ويژه شهيدان پس از مرگ متنّعم هستند و به حيات برتر و روزي بهتر مي رسند، بنابر اين درباره كشته شدگان در راه خدا نبايد توهم نابودي يا محروميت داشت. «موت» در فرهنگ قرآن، نحوه اي از انتقال به نشئه برزخ و گونه ديگر آن «قتل» است، از اين رو خداي سبحان «موت» را در برابر «قتل» قرار داده، مي فرمايد: «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ»[11] «وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»[12]و درباره كساني كه به قصد جهاد و قيام در راه خدا هجرت كردند، با اينكه در بهره مند شدن از رزق حسن فرقي بين «موت» و «قتل» آنان نيست، مي فرمايد: اينان كشته شوند يا بميرند از رزق حَسَن برخوردارند: «وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ ماتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقاً حَسَناً».[13] فرق موت و قتل اين است كه اگر عامل از بين بردن حيات ملحوظ باشد قتل، و اگر صرف زهاق روح ملحوظ گردد موت ناميده مي شود. در قرآن كريم موتِ به معناي فوت و زوال، نفي شده است و چنانچه ... 👇 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
و چنانچه در برخي آيات، «موت» اثبات شده و در برابر «حيات» قرار گرفته، مانند: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ»[14] اولاً مقصود از آن در حقيقت «وفات» است، نه فوت، چنان كه برخي آيات بر اين نكته دلالت دارد كه مرگ، توفّي و وفات است؛ مانند: «اللَّهُ يَتَوَفَّي الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها»،[15] «حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا».[16] ثانياً راز آن تقابل اين است كه ديگران «ميت» را به معناي «غير زنده» اراده مي كردند و از اين رو «اموات» را در برابر «اَحياء» قرار داده و بر شهدا نيز اموات اطلاق مي كردند. عنوان موت به همان معناي صحيح قرآني از قضاي حتمي خداست و همگان مشمول آنند و كسي از آن فارغ نيست: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ»[17] «وَ ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ»[18] پيامبر خاتم ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه كامل ترين انسان هاي معصوم است و هيچ شهيدي در عروج روحي خود به اوج وجودي آن حضرت نمي رسد مشمول عنوان موت شد؛ يعني در باره آن حضرت ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي توان گفت «ماتَ»، چنان كه در آيه «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ»[19] واژه موت در باره آن حضرت روا دانسته شده و اميرمؤمنان ـ عليه السّلام ـ نيز در باره خودش فرمود: «والّذي نفسي بيده لابن أبي طالب آنس بالموت من الطفل بثدي أمّه».[20] حيات برتر شهيدان: قتل در راه خدا سلوك به سوي خداي جميل است و چيزي كه به تعبير قرآن حكيم در راه خداست (في سبيل الله) ‌لوازم فراواني را به همراه دارد؛ مانند اينكه: اولاً: شهادت سير و سلوك است؛ نه نابودي و نه جمود و ركود. ثانياً: شهيد حتماً به مقصد مي رسد، زيرا راه خدا مستقيم است؛ نه تخفيف دارد و نه اختلاف.   ثالثاً: شهيد حتماً زنده است، چون سالك است و حيات او طيّب است؛ نه نكد، زيرا راه خداي جميل با جمال است و چنين سالكي در فضاي جمالي سير مي كند. توضيح اين مطلب إن شاء الله در تفسير آيه «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»[21] خواهد آمد. اختلاف آيه مورد بحث با آيه سوره آل عمران در جهات متعدد است كه يكي از آنها تعبير به مضارع در اين آيه: «يُقتل» و به ماضي در آيه آل عمران: «قتلوا» است؛ يعني نه هنگام اعزام به جبهه مي توان به عنوان توطئه و تبطئه شهادت را نابودي دانست و نه بعد از پايان جهاد كه عده اي شهيد شده اند مي توان چنين فكر كرد. غرض آنكه، شهيد هم اكنون زنده حقيقي است؛ نه آنكه در معاد زنده مي شود تا آيه مورد بحث نظير آيه «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ.....»[22] باشد، چنان كه گروهي پنداشته اند و نه آنكه فقط نام آنها زنده باشد (زنده ياد)، چنان كه عده اي پنداشتند. نام آنان زنده است؛ ولي از باب «وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ»[23]كه با تأثير حقيقي همراه است. از تفسير طبري چنين بر مي آيد كه شهيد هم اكنون از روزي بهشت برخوردار است، ولي ساير مؤمنان در قيامت كبرا.[24] برخي شهيد را داراي حيات ظاهري دانسته اند، هر چند بدن او ريز ريز شده باشد و جمله «....لا تشعرون» را نظير «وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ»[25] پنداشته اند؛ ليكن چنين برداشتي بر اثر خلط بين حيات دنيوي و حيات برزخي است. شهيد در برزخ بدن مناسب با آن عالم را داراست، بدون آنكه محذور تناسخ لازم آيد، چنان كه ديگران نيز طبق احاديثي كه برخي از آنها در بحث روايي خواهد آمد بدن مناسب با آن نشئه را دارند. نه تنها كشته شدگان در راه خدا، بلكه هر كس با ايمان و با روحي طيّب و پاكيزه از شرك و گناه، از اين جهان رخت بربندد، به يقين زنده و مورد تكريم فرشتگاني است كه به استقبال مؤمنان مي آيند و با سلام كردن مي گويند: به بهشت در آييد: «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»[26] با توجه به اينكه اين تكريم و رحمت در حال توفّي است، منظور از بهشتي كه در اين آيه از آن ياد شده، جنّت برزخي است؛ نه جنّت كبرا. اصل زنده بودن بدن برزخي و روح، مشترك بين همه انسان هاست، اگر چه مؤمنان منعم و كافران و منافقان معذّب اند، چنان كه مؤمن در اصل حيات و تعنّم، نه در درجه تنعّم، با شهيد سهيم و يكسان است، يعني هر دو زنده و متنعم هستند؛ ليكن شهيد در درجه حيات و كيفيت تنعّم برتري دارد و از حياتي بالاتر و نعمتي بيشتر برخوردار است. البتّه مقصود از مؤمن در اين سخن كسي است كه به وظيفه خود عمل كرده باشد؛ اما كسي كه در زمان جنگ عمداً، از صحنه نبرد دور باشد، مؤمن و طيب بودن و نيز با طهارت رخت بر بستن او محلّ تأمّل است. 👇 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
قرآن كريم، شهيدان را بهره مند از رزق حَسَن مي داند. بهره مندي از رزق حسن به ويژه درباره كساني كه در راه ياري دين خدا و هجرت براي فراگيري معرفت الهي، اعم از حركت به سوي جبهه يا هجرت علمي و مانند آن، كشته شوند يا بميرند، در قرآن كريم به صراحت بيان شده است: «وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ ماتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقاً حَسَناً وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ».[27]ممكن است همه اينان اصطلاحاً «شهيد» خوانده نشوند و حكم فقهي همه آنان در غسل و كفن يكسان نباشد؛ ليكن حكم كلامي همه آنها به لحاظ اصل اجر و برخورداري از رزق حسن، يكسان است، هر چند اختلاف درجه محفوظ است. در بهره مندي از «رزق حَسَن»، كسي سهيم «شهيد» و مانند او نيست؛ به اين بيان كه خداي سبحان هنگام يادآوري نعمتهاي مادي، با تعبيرهايي كه متضمنّ هشدار و تأديبي محترمانه است، انسان و دام را در بهره وري از آن نعمتها در كنار يكديگر و مشترك قرار داده و به طور ضمني هشدار مي دهد كه انسان هاي سرگرم به نعمتهاي دنيايي با پست تر از خود، يعني دامها يكسان است: «الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَ سَلَكَ لَكُمْ فِيها سُبُلاً وَ أَنْزَلَ مِنَ أَزْواجاً مِنْ نَباتٍ شَتَّى كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُم»؛[28] اما هنگام برشمردن و بيان نعمت هاي معنوي و اخروي، در قرآن كريم هيچ گاه چنين تعبيري نيامده است. امكان ادراك حيات شهيدان: خداي سبحان در پايان آيه شريفه مورد بحث مي فرمايد: شما اين مطلب دقيق، يعني حيات شهيدان را ادراك نمي كنيد: «.... وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ»،[29] «لا تَشْعُرُونَ» به معناي محال بودن فهم حيات شهيدان يا قابل توجه نبودن آن نيست، بلكه بدين معناست كه بيشتر شما نمي دانيد، نظير آنچه در باره تسبيح همگاني موجودات آمده است: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ»[30] و مقصود محال بودن ادراك تسييح موجودات نيست، بلكه منظور آن است كه اكثر افراد نمي دانند و گرنه او حدي از انسانها نه تنها مي دانند، بلكه صداي تسبيح موجودات را نيز مي شنوند. حيات شهيدان كه خداي سبحان در باره آن فرمود: «وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ» نيز اين گونه است؛ يعني بيشتر انسان ها آن را نمي دانند و گرنه اولياي الهي، شهيدان را زنده مي دانند و شاهد حيات آنان هستند. پي نوشت ها [1] سوره‌آل عمران، آيه 144. [2] سوره آل عمران، آيه‌158. [3] مفردات، ص 655، «ق ت ل». [4] الكافي، ج 3، ص 242؛ بحارالانوار، ج 8 ، ص 309 و 318. [5] سوره بقره، آيه 104. [6] سوره آل عمران، آيه 169. [7] سوره فاطر، آيه 22. [8] سوره مريم، آيه 23. [9] سوره مريم آيه 31. [10] مصباح المتهجّد؛ مفاتيح الجنان ، زيارت شهداي كربلا. [11] سوره آل عمران، آيه 144. [12] سوره آل عمران ، آيه 157. [13] سوره حج، آيه 58. [14] سوره ملك، آيه 2. [15] سوره زمر، آيه 42. [16] سوره انعام، آيه 61. [17] سوره آل عمران، آيه 185. [18] سوره انبياء، آيه 34. [19] سوره آل عمران، آيه 144. [20] نهج البلاغه، خطبه 5. [21] سوره آل عمران، آيه 169. [22] سوره انفطار، آيه 13. [23] سوره شعراء، آيه 84. [24] جامع البيان، ج 2، ص 43. [25] سوره نمل، آيه 88. [26] سوره نحل، آيه 32. [27] سوره حج، آيه 58. [28] سوره طه، آيات 54ـ53. [29] از ادراكِ نكته دقيق كه مانند موهاي باريك ظريف است با تعبير «شعور» ياد مي شود كه ريشه آن «شَعْر» (مو) است. [30] سوره اسراء، آيه 44. 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام ان شاالله مسابقه کتابخوانی ویژه راویان روحانی از کتاب مقدس روز چهارشنبه 8 اسفند ماه برگزار می گردد.