eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
301 ویدیو
29 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
. اونا چی می آموختن شما چی می آموزید؟! امام صادق عليه السلام : إنَّ مَن كانَ قَبلَكُم كانوا يَتَعلَّمُونَ الصَّمتَ و أنتُم تَتَعلَّمُونَ الكلامَ، كانَ أحَدُهُم إذا أرادَ التَّعَبُّدَ يَتَعَلَّمُ الصَّمتَ قَبلَ ذلكَ بعَشرِ سِنِينَ ، فإن كانَ يُحسِنُهُ و يَصبِرُ علَيهِ تَعَبَّدَ و إلاّ قالَ : ما أنا لِما أرُومُ بِأهلٍ .  كسانى كه پيش از شما بودند سكوت كردن را مى آموختند و شما سخن گفتن را فرا مى گيريد . هرگاه يكى از آنان مى خواست عبادت پيشه كند، ده سال پيش از آن، تمرين سكوت مى كرد ، اگر به خوبى از عهده اين كار برمى آمد و تحمّل آن را داشت ، عابد مى شد و گرنه مى گفت : من لايق اين كار نيستم. تحف العقول ص ۳۰۷ روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
منبر عجیب و پر مفهموم امام حسن (ع) روایت شده: حضرت علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام گفت: برخیز و خطبه ای بخوان تا صدایت را بشنوم آن حضرت برخاست و فرمود: سپاس خدای را سزاست، آنکه هر که سخن گوید صدایش را بشنود، و هر که سکوت نماید، به آن چه در قلب دارد آگاهست، و هر که زندگی کند، روزی اش با اوست، و هر که بمیرد، بازگشتش به سوی اوست اما بعد، قبور جایگاه ما، و قیامت، وعده گاهمان و خداوند محاسبه گر ماست، علی علیه السلام دری است که هر که از آن داخل شود مومن است و هر که از آن خارج گردد کافر است. أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ لِلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قُمْ فَاخْطُبْ لِأَسْمَعَ كَلاَمَكَ فَقَامَ وَ قَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي مَنْ تَكَلَّمَ سَمِعَ كَلاَمَهُ وَ مَنْ سَكَتَ عَلِمَ مَا فِي نَفْسِهِ وَ مَنْ عَاشَ فَعَلَيْهِ رِزْقُهُ وَ مَنْ مَاتَ فَإِلَيْهِ مَعَادُهُ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلطَّاهِرِينَ وَ سَلَّمَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلْقُبُورَ مَحَلَّتُنَا وَ اَلْقِيَامَةَ مَوْعِدُنَا وَ اَللَّهَ عَارِضُنَا وَ إِنَّ عَلِيّاً بَابٌ مَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِناً وَ مَنْ خَرَجَ مِنْهُ كَانَ كَافِراً فَقَامَ إِلَيْهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِمَا فَالْتَزَمَهُ وَ قَالَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ. "بحار الانوار جلد ۷۵"
👆✍حقیر گردن شکسته قصد داشتم این سخنرانی امام مجتبی را شرح دهم و تحت عنوان یک کتاب چاپ کنم اسمش را هم انتخاب کرده بودم " خطیب مدینه " کمی روش کار کردم و نکات دقیقی الحمدلله مطرح شد ولی بخاطر برخی مشکلات نصفه مانده است. 🤝اگر کسی از دوستان قصد همکاری دارد اعلام حضور بفرماید.
70.6K
فرمایش یکی از اساتید در مورد مطالب کانال
موحد چه در پای ریزی زرش چه شمشیر هندی نهی بر سرش امید و هراسش نباشد ز کس بر این است بنیاد توحید و بس
دستور العمل حضرت امیر به کمیل(۳) اى كميل!اشكالى ندارد كه راز خود را به برادرت بازگويى، امّا برادر تو كيست‌؟ برادر تو آن كس است كه ۱-در سختى تو را وانگذارد ۲- و هنگام كشانده شدن به گناه[براى نجات تو از آن وضعيّت]از پاى ننشيند ۳-و بدون درخواست تو نياز تو را برآورده سازد و در كارت تنهايت رها نكند تا تو به او اعلام نياز كنى. يَا كُمَيْلُ لاَ بَأْسَ أَنْ تُعْلِمَ أَخَاكَ سِرَّكَ وَ مَنْ أَخُوكَ أَخُوكَ اَلَّذِي لاَ يَخْذُلُكَ عِنْدَ اَلشَّدِيدَةِ وَ لاَ يَقْعُدُ عَنْكَ عِنْدَ اَلْجَرِيرَةِ وَ لاَ يَدَعُكَ حَتَّى تَسْأَلَهُ وَ لاَ يَذَرُكَ وَ أَمْرَكَ حَتَّى تُعْلِمَهُ.
هزار خویش که بیگانه از خدا باشد فدای یک تن ِ بیگانه کآشنا باشد.  
آمدن نعمت در مرحله اول دلیل نمیخواد که فرمود: يا مُبْتَدِأً باِلنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها... ولی ماندن نعمت ها دلیل میخواد👇 أحسِنوا جِوارَ النِّعَمِ ؛ فإنّها وَحشِيَّةٌ ما نَأَت عَن قَومٍ فعادَت إلَيهِم . با نعمت ها خوش همسايگى كنيد؛ زيرا كه نعمت ها رمنده اند و اگر از مردمى برمند ديگر به سوى آنان باز نمى گردند. یکی از عوامل بقای نعمت در نهج البلاغه شریف را ملاحظه بفرمایید👇 كسى كه نعمت فراوان خداوند به او روى آورد نياز مردم به او بسيار خواهد بود، در اين حال آن كس كه وظيفه خود را در برابر اين نعمتهاى خداداد انجام دهد به دوام و بقاء نعمت خويش كمك كرده است و آن كس كه چنين نكند آنها را در معرض زوال قرار داده. مَنْ كَثُرَتْ نِعَمُ اَللَّهِ عَلَيْهِ كَثُرَتْ حَوَائِجُ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ فَمَنْ قَامَ لِلَّهِ فِيهَا بِمَا يَجِبُ فِيهَا عَرَّضَهَا لِلدَّوَامِ وَ اَلْبَقَاءِ وَ مَنْ لَمْ يَقُمْ فِيهَا بِمَا يَجِبُ عَرَّضَهَا لِلزَّوَالِ وَ اَلْفَنَاءِ. حکمت ۳۷۲. ادامه دارد.. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
کور واقعی منم! یه نفر از فقر و نداری خسته شده بود به در خانه مرد خیّری رفت و از او طلب کمک کرد. مرد خیّر گفت : من نذر کرده ام فقط به افراد نابینا کمک کنم ولی می بینم که تو از نعمت بینایی برخور دار هستی . مرد تنگدست گفت : اشتباه می کنی اتفاقا کور واقعی منم . مرد خیّر گفت :چطور ؟!؟!؟! مرد تنگدست گفت : چون بجای اینکه در خانه خدا را بزنم آمده ام و در خانه تورا می زنم  . دیگری نان می دهد *** منت از این و آن می کشم خواجه ما را منتظر   *** من ناز دربان می کشـــــم روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
تو از او هم عاجزی!! اصبغ بن نباته،وى مى‌گويد:هر گاه امير المؤمنين عليه السّلام كسى را مى‌خواستند توبيخ كنند به او مى‌فرمودند:تو از كسى كه تارك غسل جمعه است ناتوان‌تر هستى،كسى كه در روز جمعه غسل كند تا جمعه ديگر با طهارت است. كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا أَرَادَ أَنْ يُوَبِّخَ اَلرَّجُلَ يَقُولُ لَهُ أَنْتَ أَعْجَزُ مِنْ تَارِكِ اَلْغُسْلِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ فَإِنَّهُ لاَ يَزَالُ فِي طُهْرٍ إِلَى اَلْجُمُعَةِ اَلْأُخْرَى . علل الشرایع ج ۱ ص ۱۷۲
ما عارفیم؟! حضرت امیر (ع) : أَعْرَفُ اَلنَّاسِ بِاللَّهِ أَعْذَرُهُمْ لِلنَّاسِ وَ إِنْ لَمْ يَجِدْ لَمْ يَجِدُوا لَهُمْ عُذْرا عارفترین مردم به خداوند کسانى هستند که بیشتر عذر مردم را مى پذیرند،اگر چه براى آنها عذرى نیابند.
این متن قابل دقته👇 انقلاب فکری: پیغمبر عمل خودش را از کجا آغاز کرد؛ آیا اول رفت سراغ وجدان اخلاقی؟ یعنی تا به رسالت مبعوث شد، آمد فریاد زد: ایها الناس من از طرف خدا مأموریت دارم، یک مأموریت اخلاقی، بیایید به عیادت بیماران و به کمک یکدیگر سراغ معالجه مریض‌ها برویم؟ همه اینها در برنامه پیغمبر هست ولی شروع کار پیغمبر از اینجا نیست. نمی‌گوید بیایید برویم سراغ رباخواران، و ابتدا هیچ اسمی از خدا و توحید و بت و یگانه‌پرستی نَبَرد، بگوید مردم زود باشید! بلند شویم برویم ـ با همین بت‌هایی که در خانه کعبه وجود دارد؛ اینها سر جای خودش باشد ـ می‌خواهیم کار خودمان را از مبارزه با رباخواران شروع کنیم؛ کار خودمان را از نماز شروع کنیم، از روزه شروع کنیم، از حج شروع کنیم، از تنظیم نظام خانواده شروع کنیم، از مسئله‌ نکاح شروع کنیم، از قوانین نفقه شروع کنیم، از قوانین نشوز شروع کنیم؛ بلکه وقتی که مأمور می‌شود رسالت خودش را انجام بدهد و برای اولین بار با صدای بلند اعلام می‌کند که من مبعوثم، اولین سخنی که به زبان مبارکش می‌آید این است: قولوا لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ تُفْلِحوا. بشر! بگو خدای یگانه؛رستگاری پشت سرش است. «خدای یگانه» انقلاب فکری است، فکر است، عقیده است، ایمان است. پیغمبر اسلام انقلاب خودش را از یک انقلاب فکری و از یک جهان‌بینی اساسی، از یک فکر که جهان‌بینی انسان را از ریشه تکان می‌دهد آغاز کرد. شهید آیت الله مطهری رحمه الله علیه روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
دستور العمل حضرت امیر به کمیل(۴) اى كميل!در هر سختى و مشكلى بگو«لا حول و لا قوّة إلاّ باللّٰه»تا آن مشكل و سختى برطرف شود. و نزد هر نعمتى بگو«الحمد للّٰه»تا افزون گردد. و چون روزى‌هايت دير رسيد استغفار كن تا[خدا]در آنها گشايش دهد. يَا كُمَيْلُ قُلْ عِنْدَ كُلِّ شِدَّةٍ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ تُكْفَهَا وَ قُلْ عِنْدَ كُلِّ نِعْمَةٍ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ تَزْدَدْ مِنْهَا وَ إِذَا أَبْطَأَتِ اَلْأَرْزَاقُ عَلَيْكَ فَاسْتَغْفِرِ اَللَّهَ يُوَسِّعْ عَلَيْكَ فِيهَا
خوب ببینیم! روايت شده است كه عيسي(ع) با حواريان بر لاشه سگي گذشتند، حواريان گفتند: اين سگ، چه بوي گندي مي‌دهد. عيسي(ع) فرمود: عجب دندان‌هاي سفيدي دارد. یا در جریان لیلی و مجنون👇 لیلی مریض بود دوای درد او شیر تازه بود. مجنون برای لیلی شیر تازه ای آماده کرد اما شیر را در ظرفی بسیار زیبا برای معشوقه ی خود تزئین کرد و برایش برد لیلی با دیدن مجنون ظرف رو از دست مجنون گرفت و با عصبانیت به زمین زد و ظرف شکست مجنون بسیار خوشحال شد و رقصان برای تهیه ظرف دیگری بازگشت در راه ریش سفید محل از مجنون پرسید چرا زندگی خود را صرف کسی می کنی که هیچ علاقه ای به تو نداره و از تو متنفره؟ مجنون جواب داد : اگر بر من نبودش هیچ میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی ؟ -------- منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
غم روزی مخور بر هم مزن اوراق دفتر را که قبل از طفل یزدان پر کند پستان مادر را
روایت ها و حکایت ها
📖همراهی با یار مهربان امام صادق‏ عليه السلام : يأتي عَلَي النّاسِ زَمانُ هَرجٍ لا يأنِسونَ فِيهِ إ
توضیح یکی از دوستان کانال برای حدیث فوق با توجه به صدر حدیث ( امر به کتابت و نشر احادیث صادره از ناحیه ما اهل بیت) و ذیل ( زمان هرج مردم با کتابهای خودشان انس گیرند) معلوم میشود که حضرت درمقام ذم به استیناس کتبی هست که از غیر اهل بیت و اذهان آغشته به اوهام تولید شده میباشد و یکی از مصادیق زمان هرج انس به چنین کتبی هست و همچنین ضرب قاعده از طرف حضرت هست که فقط به کتب صادره از ناحیه ما اهل بیت در زمان هرج روی آورید تا مبتلا به هرج نشوید.
"مَنْ قَرَأَ آیَهًَْ الْکُرْسِیِّ مَرَّهًًْ صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ أَلْفَ مَکْرُوهٍ مِنْ مَکَارِهِ الدُّنْیَا وَ أَلْفَ مَکْرُوهٍ مِنْ مَکَارِهِ الْآخِرَهًِْ أَیْسَرُ مَکْرُوهِ الدُّنْیَا الْفَقْرُ وَ أَیْسَرُ مَکْرُوهِ الْآخِرَهًِْ عَذَابُ الْقَبْرِ وَ إِنِّی لَأَسْتَعِینُ بِهَا عَلَی صُعُودِ الدَّرَجَهًِْ." امام صادق (علیه السلام) : هرکس آیه الکرسی را یک‌بار بخواند، خداوند هزار بدی را از بدی‌های دنیا و هزار بدی را از بدی‌های آخرت، از او دور می‌سازد؛ کوچک‌ترین بدی دنیا، فقر و کوچک‌ترین بدی آخرت، عذاب قبر می‌باشد. و من از آن برای بالارفتن درجه (مراتب معنوی)، یاری می‌جویم. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۲ وسایل الشیعه، ج۱۱، ص۳۹۶. در این روایت شریف چنانکه در ثواب قرائت های سایر سوره ها هم مورد توجه است قرائت خالی شاید منظور نیست بلکه قرائتی که مقدمه عمل باشد‌. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
جشن و عید ما کی خواهد بود؟!
پنج جمله طلایی 1:اگر بازیگر زندگی خود نباشی، بازیچه ی دیگران میشوی.... 2:اگر عبرت از دیگران نگرفتی مایه ی عبرت دیگران میشوی.... 3:اگر جلوی اشتباهات را نگیری، فردا اشتباهات جلوی شما را خواهند گرفت..... 4:آخر زندگی را ببین، نه آخور زندگی و الان را " مرد آخر بین مبارک بنده ایست " 5:اگر اول کار به آخر کار فکر نکنی، در آخر کار مجبور می شوی به آخر کار فکر کنی..... روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
هنگام سپیده دم خروس سحری دانی که چرا همی کند نوحه گری یعنی که نمودند در آیینهٔ صبح کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری.
روایت ها و حکایت ها
#قرآن #ثواب_قرائت #آیه_الکرسی "مَنْ قَرَأَ آیَهًَْ الْکُرْسِیِّ مَرَّهًًْ صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ أَ
ثواب قرائت -ثوابها و فضیلتها و پاداشهای مهمی که برای تلاوت قرآن یا سوره‌ها و آیات خاصی نقل شده هرگز مفهومش این نیست که انسان آنها را به صورت اوراد بخواند و تنها به گردش زبان قناعت کند. بلکه خواندن قرآن برای فهمیدن، و فهمیدن برای اندیشیدن، و اندیشیدن برای عمل است. اتفاقا هر فضیلتی درباره سوره ای یا آیه ای ذکر شده تناسب بسیار زیادی با محتوای آن سوره یا آیه دارد. مثلا در فضیلت سوره"نور"چنین می‌خوانیم که هر کس بر آن مداومت کند خداوند او و فرزندانش را از آلودگی به"زنا"حفظ می‌کند. این به خاطر آنست که محتوای سوره نور دستورات مهمی در زمینه مبارزه با انحرافات جنسی دارد: دستور به تسریع ازدواج افراد مجرد، دستور به حجاب، دستور به ترک چشم چرانی و نگاههای هوس آلود، دستور به ترک شایعه پراکنی و نسبتهای ناروا، و بالاخره دستور به اجرای حد شرعی درباره زنان و مردان زنا کار. بدیهی است اگر محتوای این سوره در جامعه یا خانواده ای پیاده شود آلودگی به زنا نخواهد بود. درست است که خواندن قرآن به هر حال ثواب دارد، ولی ثواب اصلی و اساس و آثار سازنده هنگامی خواهد بود که مقدمه ای برای اندیشه و عمل باشد. تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی
هم این هست هم آن👇 لَعَنَ اللّه ُ قاطِعِي سَبيلِ المَعروفِ ، و هُو الرجُلُ يُصنَعُ إلَيهِ المَعروفُ فَيَكفُرُهُ ، فَيَمنَعُ صاحِبَهُ مِن أن يَصنَعَ ذلكَ إلى غَيرِهِ. الاختصاص مفید ۲۴۱. امام صادق عليه السلام : خدا لعنت كند كسانى را كه راه نيكى كردن را مى بندند ؛ يعنى كسى كه به وى خوبى مى شود ، اما او ناسپاسى مى كند و در نتيجه ، نيكوكار را از نيكى كردن به ديگران باز مى دارد . لا يُزَهِّدَنَّكَ فِي الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا يَشْكُرُهُ لَكَ، فَقَدْ يَشْكُرُكَ عَلَيْهِ مَنْ لَا يَسْتَمْتِعُ بِشَيْءٍ مِنْهُ، وَ قَدْ تُدْرِكُ [يُدْرَكُ] مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ، "وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ". حکمت ۲۰۴ نهج البلاغه. به علت ناسپاسى افراد، از كار نيك مضايقه نكنيد چرا كه (در مقابل) گاه كسى از تو سپاسگزارى مى كند كه از عمل نيكت هيچ بهره اى نبرده و چه بسا همين شكرگزارى اثرش بيش از ناسپاسى افراد ناسپاس باشد و (برتر از همه اينها اين كه) خدا نيكوكاران را دوست دارد. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
نوع گفتار مهم است! پادشاهی خواب دید که همه دندان های او افتاده است. خوابگزار را فراخواند و تعبیر خواب را جویا شد. خوابگزار گفت: «پادشاه به سلامت باد، همه نزدیکان شما پیش از شما می میرند به گونه ای بعد از شما کسی نمی ماند.» پادشاه ناراحت شد و گفت: «وقتی همه نزدیکان من بمیرند من با که باشم؟ این چه تعبیری است که می گویی؟» و دستور داد او را صد ضربه شلاق بزنند. سپس پادشاه دستور داد خوابگزار دیگری را نزد او بیاورند. خوابگزار دوم گفت: «تعبیر خوابی که پاشاه دیده اند این است که عمر پادشاه درازتر از عمر همه نزدیکان خواهد بود.» پادشاه گفت: «تعبیر همان است اما این بیان با آن بیان خیلی فرق می کند.» و دستور داد صد سکه به او بدهند. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
تشریع اولین نماز میت: يكى از انصار به نام براءبن معرور، ماه صفر در مدينه از دنيا رفت يك ماه به آمدن رسول الله صلى الله عليه و آله به مدينه مانده بود، براءبن معرور يكى از هفتاد نفرى بود كه در بيعت عقبه حاضر شده و از رسول الله صلى الله عليه و آله به مدينه دعوت كردند، و اولين سخنگوى آن بيعت بود، حضرت به محض ورود به مدينه از وفات او اطلاع يافت و بر سر قبر او رفت و بر او نماز خواند و آن اولين نماز ميت بود كه خوانده شد مجلسى رحمه الله در بحار فرموده: در سال دهم بعثت حضرت خديجه از دنيا رفت و در حجون دفن شد و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم داخل قبر او شد. ولى آن روز نماز ميت تشريع نشده بود: ولم يكن يومئذ سنة الجنازة و الصلاة عليها على هذا آن حضرت بر ابوطالب عليه السلام و بر ياسر و سميه دو شهيد اسلام نيز نماز ميت نخواند. کتاب از هجرت تا رحلت
دستور العمل حضرت امیر به کمیل(۵) اى كميل!مهم آن نيست كه نماز بگزارى و روزه بدارى و صدقه دهى،مهم و قابل توجّه آن است كه نماز با دلى پاك و عملى خدا پسندانه و خشوعى كامل انجام گيرد و بنگر در چه نماز مى‌گزارى و بر چه نماز مى‌خوانى و اگر[آن لباس و مكان نماز]از راه درست و حلال نباشد قبول نيست. يَا كُمَيْلُ لَيْسَ اَلشَّأْنَ أَنْ تُصَلِّيَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ اَلشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ اَلصَّلاَةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اَللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ اُنْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلاَ قَبُولَ
مچاله کن بعد...! 🔸 هر وقت خواستی پارچه‌ای بخری؛ اول آنرا در دستت مچاله كن و بعد رهايش كن، اگر چروك برنداشت، جنس خوبی دارد. ✨✨ 🔸آدم‌ها، مثال پارچه را دارند؛ ✨✨ 🔸آدم‌هايی كه بر اثر فشارها، و مشكلات، اخلاق و رفتارشان عوض می‌شود، و «چروك» بر می دارند!! اينها جنس خوبی ندارند، و برای رفاقت، معاشرت، مشارکت، ازدواج و اعطای مسئولیت ،به هیچ وجه «گزینهٔ مناسبی» نخواهند بود. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
تواضع و آقایی آیت الله علوی گرگانی(ره) استاد رفیعی : آقایی پیش بنده آمد که گرفتار بود و گفت نامه‌ای به بنده بدهید تا بروم پیش کسی که مشکل من را رفع کند، بنده نامه‌ای نوشتم برای یکی از خیرین به نام آقای علوی، حامل نامه، نوشته بنده را به اشتباه خدمت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی برده بود، این مرجع تقلید، خودشان با بنده تماس گرفتند و بعد از سلام و احوال پرسی فرمودند که مبلغ محدودی می‌توانم به این فرد کمک کنم و بیش از این در توانم نیست؛ هر چند تماس آیت‌الله علوی گرگانی با بنده نشان از تواضع ایشان بود و نکته جالب این بود که هیچ اشاره‌ای به اینکه چرا عنوان ایشان در نامه نیامده است نداشتند. بنده منبرهای مختلفی می‌روم و هیچ توقعی از کسی ندارم چراکه مخلص امام حسین(ع) هستم و برایم فرقی ندارد که چه شخصی تماس می‌گیرد اما بارها آیت‌الله علوی گرگانی خودشان با بنده تماس می‌گرفتند و ضمن سلام و احوال پرسی، بنده را برای روضه دعوت می‌کردند که این رفتار نشان از تواضع و اخلاص این مرجع تقلید است که موجب ماندگاری نام ایشان هم می‌شود. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
- کمترین چیزی که خدا میخواد!؟ «اقلّ ما یلزمکم اللّه الاّ تستعینوا بنعمه علی معاصیه کمترین چیزی که خداوند بر شما لازم ساخته، آن است که از نعمت های الهی در راه معصیت او استفاده نکنید.» نهج البلاغه حکمت ۳۳۰
✍یک بیت از پروین خانم: هر آن قماش که از سوزني جفا نکشد عبس در آرزوي همنشيني بدن است. ✅هر قماش و هر پارچه‌اي که حاضر نباشد زخم و نيش ما سوزن‌ها را تحمل کند، بيخود مي‌کند هوس و آرزوي پيراهن يوسف شدن را در سر داشته باشد. حالا قصه ما و خدا حقيقتاً قصه همان پارچه و خياط است. قصه ما و بلاها و مصيبت‌هايي که در زندگي ما اتفاق مي‌افتد، قصه پارچه و سوزن است. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
دستور العمل حضرت امیر به کمیل(۶) اى كميل!بفهم و بدان كه به هيچ يك از مردم اجازه خوددارى از امانت پردازى را نداده‌ايم؛پس هر كه چنين اجازه‌اى را از ما روايت نمايد،ادّعاى بيهوده كرده و گناه نموده است و به سبب دروغى كه ساخته سزايش دوزخ است.سوگند مى‌خورم كه از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ساعتى پيش از ارتحالش شنيدم كه سه بار به من فرمود:«اى ابا الحسن!امانت را به نيكوكار و تبهكار بازگردان،چه زياد باشد و چه كم،حتّى اگر نخ و سوزن باشد»! يَا كُمَيْلُ اِفْهَمْ وَ اِعْلَمْ أَنَّا لاَ نُرَخِّصُ فِي تَرْكِ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ لِأَحَدٍ مِنَ اَلْخَلْقِ فَمَنْ رَوَى عَنِّي فِي ذَلِكَ رُخْصَةً فَقَدْ أَبْطَلَ وَ أَثِمَ وَ جَزَاؤُهُ اَلنَّارُ بِمَا كَذَبَ أُقْسِمُ لَسَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ لِي قَبْلَ وَفَاتِهِ بِسَاعَةٍ مِرَاراً ثَلاَثاً يَا أَبَا اَلْحَسَنِ أَدِّ [أداء] اَلْأَمَانَةَ إِلَى اَلْبَرِّ وَ اَلْفَاجِرِ فِيمَا جَلَّ وَ قَلَّ حَتَّى اَلْخَيْطِ وَ اَلْمِخْيَطِ.