eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
663 عکس
159 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
در دوره مجازی کتاب «کلیات فلسفه شهید مطهری» بیش از ۷۰نفر شرکت کردند که از این تعداد ۲۰ نفر دوره را به اتمام رساندند. بعد از این کتاب، «اصول فلسفه» را از مقاله۷ شروع کرده ایم و تاکنون ۶جلسه برگزار شده است. لینک عضویت در گروه فلسفه👇 https://eitaa.com/joinchat/3287679902C144267fa93 @rooz_fiq
007-osul-falsafeh-07-03.07.28.mp3
18.78M
🗓جلسه۷ ، ۰۳.۰۸.۲۸ 📔موضوع: ادامه مقاله۷، مقدمات اصالت وجود از پاورقی شهید مطهری، معنای اصالت، ماهیت، و کثرت و وحدت موضوع و محمول در خارج و ذهن 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ 🌱وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ 🌱وَ اللَّـهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ @rooz_fiq
008-osul-falsafeh-07-03.09.01.mp3
16.78M
🗓جلسه۸ ، ۰۳.۰۹.۰۱ 📔موضوع: ادامه مقاله۷، ادامه مقدمات اصالت وجود از پاورقی شهید مطهری، مقدمه ج (امتناع اصیل بودن هر دو) مقدمه د (امتناع اعتباری بودن هر دو) 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
219-almizan-03.09.01.mp3
16.35M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۹ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۵/ تفسیر «فمن کان منکم...» و «علی الذین یطیقونه...» پنجشنبه ۰۳.۰۹.۰۱ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔹لو سلّمنا..... 👌The sign of an educated mind is to entertain an idea without accepting it @rooz_fiq
هدایت شده از کامران حیدری
به مناسبت ایام برگزار می‌گردد: بازخوانی مقاله | ولایــت و زعــامت | اثر مرحوم علامه طباطبــایی(ره) با نگاهی به جلد ۲ و ۴ تفسیر المیزان استاد: حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدهاشمی تعدادجلسات: ۵ جلسه ۸۰ دقیقه‌ای شروع: ۵ آذرماه زمان: دوشنبه‌ها، ساعت ۱۶ 🎴شیوه برگزاری: حضوری | مجازی قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید طبقه ۴ 🔻لینک ثبت نام: https://www.negahschool.ir/product/velayat-and-zeamat/ شرکت حضوری می‌باشد. درصورت شرکت در تمامی جلسات، هزینه ثبت‌نام عودت داده می‌شود. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیجی ایرانی یقین دارد سرانجام در یک روز رژیم صهیونیستی را قطعا از بین خواهد برد. ۱۴۰۳/۹/۵ @rooz_fiq
009-osul-falsafeh-07.03.09.05.mp3
19.44M
🗓جلسه۹، ۰۳.۰۹.۰۵ 📔موضوع: ادامه مقاله۷، تقریر برهان اصالت وجود 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
220-almizan-03.09.08.mp3
15.93M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۲۰ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۵/ تفسیر «فمن تطوع خیرا..» و «ان تصوموا خیر لکم...» پنجشنبه ۰۳.۰۹.۰۸ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
همان‏طور که استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی مدّظلّه العالی در ذیل آیه ۳ سوره آل عمران می‌فرمایند از غرر احادیث است. از علی علیه السلام پرسش شد: «هَلْ عِنْدَکمْ شَی ءٌ مِنَ الْوَحْی»؟ آیا به شما اهل بیت وحی نازل می‌شود؟ فرمود: «لا وَالَّذی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسْمَةَ»، نه، قسم به آن که دانه را شکافت و آدمی را آفرید «الّا انْ یعْطِی اللهُ عَبْداً فَهْماً فی کتابِهِ»‏ مگر آنکه خداوند بنده‏ای را مورد عنایت قرار دهد و فهم قرآن نصیب او گردد. از این جمله پیداست که علی علیه السلام علم جوشان و فراوان و حیرت‏انگیز خود را تنها از دولت قرآن و چشمه پر فیض قرآن دارد؛ این معنویت قرآن است که از باطن و ملکوت بر دل پاک علی(ع) سرازیر شده است. 📚شهید مطهری، مقاله الهامی از شیخ‌الطائفه @rooz_fiq
🔹اصل واقعیت و لوازم آن در فلسفه علامه طباطبایی «سفسطه باطل است و عالم هیچ و پوچ نیست» ▫️این گزاره را هر فیلسوفی در ابتدا باید تصدیق کند و گرنه فلسفه ای نخواهد داشت. در عمل هم همه فلاسفه سفسطه را انکار می‌کنند. ▫️الان کاری نداریم که چگونه، سفسطه را نفی می‌کنیم، اما سوال اصلی این است که پس از نفی سفسطه و عبور از مرز سفطسه، چه چیزی را اثبات میکنیم؟ ▫️همه قبول دارند که عبور از مرز سفسطه، به معنای وارد شدن در وادی واقعیت است. اما کدام واقعیت؟؟؟ ▫️به جرئت می توان گفت، بخش مهم و قابل توجهی از ادراک عمق فلسفه علامه طباطبایی، پاسخ به این سوال است که "با انکار سفسطه چه چیزی بدست می آوریم؟" ▫️دلیل اصلی اشکالاتی که بسیاری از بزرگان که خصوصا در مدخل نهایه‌الحکمه که شالوده فلسفه علامه در آنجا ریخته می‌شود، به ایشان وارد می‌کنند، عدم التفات به همین معناست. ▫️اینکه موضوع فلسفه تصدیقا بدیهی است چون لانّ الموجودیّة نفسه، اینکه موضوع فلسفه الشامل لکل شئ است، اینکه برهان لم در فلسفه جاری نمی‌شود، اینکه محمولات فلسفه مساوی موضوع هستند، اینکه فلسفه غایت ندارد و.... ▫️از آنجایی که «موضوع فلسفه» نیز «واقعیت» است، این سوال را به اینگونه هم میتوان مطرح کرد که از منظر علامه «موضوع فلسفه» چیست؟ و ریشه دیدگاه حضرت آیت الله جوادی در اعلی دانستن علم عرفان به دلیل اعمیت موضوع آن را باید در همین سوال جستجو کرد. ▫️اعتقاد علامه این نیست که پس از نفی سفسطه، گزاره «اجمالا واقعیتی هست» و یا «خودم به علم حضوری هستم» و .... به دست می‌آید. علامه موضوع فلسفه و اصل واقعیت را مفهوم واقعیت هم نمیدانند که بگوییم اصل واقعیت یعنی اینکه مفهوم واقعیت، مصداق دارد. ▫️علامه اعتقاد دارد که پس از نفی سفسطه، چیزی که بدست می‌آوریم، واقعیتی است که هم در خارج وجود دارد، هم واحد است، هم شامل همه چیز است، هم غیر ندارد، هم علت ندارد، هم چیزی خارج از او نیست و هیچگاه عدم، عارض او نمی‌شود و چیزی اعم از او وجود نیست. ▫️این واقعیت، با این ویژگی‌ها، همان خداوند متعال است. و چون نفی سفسطه بدیهی است، درک چنین واقعیتی نیز بدیهی است. لذا علامه در برهان صدیقین می‌فرمایند که "هذه هی الواقعیه التی ندفع بها السفسطه". ▫️سوالی که می‌ماند این است که پس اگر ما چنین واقعیتی را در خارج اثبات میکنیم، پس سوال اصالت وجود در مورد چیست؟ ▫️علامه خصوصا در اصول فلسفه مکررا میفرمایند: "واقعیتی هست و سپس به تکثیر آن میپردازیم". گویا ایشان دو پله را مطرح می‌کنند. پله اول آن واقعیت واحدی که با نفی سفسطه به آن میرسیم و آن واقعیت ثانی ندارد که ماهیت در مقابل او مطرح شود و او مقابل ندارد و در آن مقام اصلا کثرتی وجود ندارد. پله دوم کثرات است که در مورد آنها "ماهیت" در مقابل "وجود" مطرح می‌شود. ▫️لذا سوال اصالت وجود در مورد آن حقیقت واحده مطلقه نیست. چرا که او اصیل است و اصلا شکی در اصالت او نیست. بلکه سوال در مورد کثرات است که میپرسیم وجودشان اصیل است و یا ماهیتشان و به عبارت دیگر سوال در مورد "اصالت وجود یا ماهیت در امور واقعیت دار است". ▫️در امتداد این نگاه تشکیک، تخصص، مقسم در احکام تقسیمی و مباحث دیگری نیز باید توضیح داده شود. ۰۳.۰۹.۰۹ 📫ممنون میشم اگر نظرتون رو بفرمایین👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
221-almizan-03.09.09.mp3
13.29M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۲۱ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۵/ شروع تفسیر آیه۱۸۵/ اقوال در جمع نزول در ماه مبارک و نزول تدریجی در ۲۳سال جمعه ۰۳.۰۹.۰۹ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔹لقد خالطهم امر عظیم ▫️همه چیز از آنجایی شروع میشود که میفهمی «او بی‌نهایت است». بی نهایت بودن خداوند متعال از بدیهیات تعالیم اسلامی است و عمده براهین متعارفه اثبات توحید بر دوش بی‌نهایت بودن او استوار است. ▫️اما قبول بی‌نهایت بودن او، تازه شروع ماجراست. چرا که معنای «بی‌نهایت»ی، فراگیری و شمولیت است به گونه ای که تصور هر موجود دومی در مقابل او، مخالف با بی‌نهایت بودن او و ملازم با محدود شدن خداوند متعال است. ▫️از طرفی وجود کثرات در عالم قابل انکار نیست. مگر می‌شود مخلوقات را انکار کرد. مگر می‌شود ابر و باد و مه و خورشید و فلک را منکر شد؟ ▫️پس از طرفی، واحدِ بی‌نهایتی وجود دارد که غیر‌ْبردار نیست و از طرفی، عالم پر از کثرات است و این دو در ظاهر با هم ناسازگارند. ▫️برخی خواسته یا ناخواسته، زحمت جمع این دو عقیده را متحمل نشده اند و برای راحت کردن وجدان خود به الفاظ برخی روایات و مستندات نقلی هم تمسک جسته اند. اما چگونه میتوان به این مطلب که اساس عقائد است و قرآن و ادعیه و روایات، مشحون از آن است، بی توجه بود. ▫️اما برخی خواسته اند بفهمند. برخی با عقل خود فهمیدند و برخی با چشم خود دیدند. طوبی لهم. تا اینجا مشکلی نبود. اما هدهد شدند و خواستند به دیگران هم بفهمانند. ▫️لذا با دو مشکل اساسی مواجه شدند: اول اینکه تنها راه ارتباطی الفاظ بود. اما الفاظی که ذهن مخاطب، مفهوم آنها را با مصداق مادی تصور میکند. حال چگونه میتوان ذهن او را متوجه مصادیق غیرمادی آن هم مصداق بی‌نهایت کرد؟ مشکل دوم نبود شرح صدر در آن دسته ای بود که نخواستند، بیشتر بدانند. ▫️جمع این دو مشکل (فهم ناصحیح مقصود و نبود سعه‌صدر)، مشکل سومی را ایجاد کرد و آن تکفیر و تفسیق بود. ▫️عرفا و حکما آنانی هستند که با راه عقل و دل، جمع وحدت و کثرت را فهمیدند و خواستند، بفهمانند. هر کدام به بیانی مطرح کردند. یکی گفت: کثرت خیالی است. دیگری گفت: وجود واحد است. دیگری گفت: بسیط الحقیقه کل الاشیاء. «کلامنا شتّی و حُسنُک واحد». ▫️کلام ایشان همه یک چیز است و خواسته اند یک حقیقت را بیان کنند و آن تبیین نسبت مخلوق محدود و خالق نامحدود. اما نه هیچکدام ممکنات را منکر شده‌اند و نه ممکنات را خدا می‌دانند و نه هیچکدام از این برداشت های اشتباه و نه هیچکدام خواسته اند حرفی خلاف قرآن و ادعیه بزنند. ▫️غرض اینکه کما قال مولانا امیرالمومنین: «لقد خالطهم امر عظیم». این بزرگان و این شارحان نیز مسئله مهمی را درک کرده اند و تمام تلاش را کرده اند، که آن را به دیگران نیز بفهمانند. به جای طرد و تکفیر باید تلاش کرد، حرفشان را فهمید و عقائدمان را ارتقاء دهیم. ▫️این امر باعث شده که ایشان در تمام آثار و بیاناتشان، به این امر تذکر بدهند و بگویند که کلامشان را حمل بر مصادیق عرفی و عامیانه نکنید. 🔸این نکته را هم میتوان توجه داشت که هر کس قبول ندارد حرف این بزرگان را، خود وارد میدان شود و بگوید که: چگونه واحد بی‌نهایت و کثیر را میتوان جمع کرد؟» در پایان، کلام را به عبارتی از مرحوم امام در مصباح الهدایة متبرک میکنیم که بیانگر همین مطلبی است که بیان شد: ▪️‏‏فاعلم، أن الذات الإلهیّة لمّا کانت تامّة فوق التمام، بسیطة فوق البساطة، ‎فهی کلّ الأشیاء بوجه بسیط إجمالیّ، منزّه عن قاطبة الکثرات الخارجیّة و الخیالیّة‏‎ ‎‏و الوهمیّة و العقلیّة؛ فهی کلّ الأشیاء و لیس بشیء منها. و هذه قاعدة ثابتة فی‏‎ ‎‏مسفورات أصحاب الحکمة المتعالیة؛ مبرهنة فی الفلسفة الإلهیّة؛ مکشوفة ذوقاً‏‎ ‎‏عند أصحاب القلوب و أرباب المعرفة؛ مسدّدة بالآیات القرآنیّة؛ مؤیّدة بالأحادیث‏‎ ‎‏المرویّة. ‏ «▪️‏‏فالعرفاء الکمّل لمّا شهدوا ذلک ذوقاً و وجدوا شهوداً، وضعوا لما شهدوا‏‎ ‎‏اصطلاحات و صنعوا لما وجدوا عبارات، لجلب قلوب المتعلّمین إلی عالم الذکر‏‎ ‎‏الحکیم، و تنبیه الغافلین و تیقیظ الراقدین، لکمال رأفتهم بهم و رحمتهم علیهم؛ و‏‎ ‎‏إلّا فالمشاهدات العرفانیّة و الذوقیّات الوجدانیّة غیر ممکن الإظهار بالحقیقة؛ ‏‎ ‎‏و الإصطلاحات و الألفاظ و العبارات للمتعلّمین طریق الصواب، و للکاملین حجاب‏‎ ‎‏فی حجاب. ‏ ▪️‏‏و أوصیک، أیّها الأخ الأعزّ، أن لا تسوء الظنّ بهؤلاء العرفاء و الحکماء الّذین‏‎ ‎‏کثیر منهم من خلّص شیعة علیّ بن أبی طالب و أولاده المعصومین، علیهم السلام، ‏‎ ‎‏و سلّاک طریقتهم و المتمسّکین بولایتهم. و إیّاک أن تقول علیهم قولاً منکراً، أو‏‎ ‎‏تسمع إلی ما قیل فی حقّهم، فتقع فیما تقع. ‏ ▪️‏‏و لا یمکن الإطّلاع علی حقیقة مقاصدهم بمجرّد مطالعة کتبهم من غیرالرجوع‏‎ ‎‏إلی أهل اصطلاحهم؛ فإنّ لکلّ قوم لساناً و لکلّ طریقة تبیاناً». ۰۳.۰۹.۱۱ 📫ممنون میشم اگر نظرتون رو بفرمایین👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
مقصود از این که می‌گوییم انسان همیشه برای خودش دروازه معنویت بوده و از دروازه وجودش عالم معنی را دیده و کشف کرده است، این است که در انسان چیزهایی وجود دارد که حساب آنها با حساب عالم ماده جور در نمی‌آید ... انسان، خودش دروازه معنویت است و از دروازه وجود خود به عالم معنا پی برده است. امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می‌فرماید: لایعْرَفُ هُنالِک الّا بِما هیهُنا آنچه در عالم معنا هست از راه آنچه در درون انسان است شناخته می‌شود. 📚شهید مطهری، انسان کامل @rooz_fiq
dige-vaghteshe.mp3
2.92M
🔹الان دیگه وقتشه..... 🎙علامه حسن زاده آملی @rooz_fiq