#فائده
💫نظریه خطابات قانونی، بارقه ملکوتی است.
🔰و لعمري، إن من ألقى حجاب العناد، و تدبر بعين الإنصاف و السداد، لا يتمكن من رفض هذه البارقة الملكوتية التي تنحل بها كثير من المعضلات، و أساس طائفة من المشكلات، فلله تعالى دره، و عليه أجره، جزاه اللَّه خيراً، و رزقنا اللَّه تعالى بطول بقاء وجوده الشريف ما هو المأمول و المرتجى.
📚شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، تحریرات فی الاصول، ج3 ص455
#اصول #خطابات_قانونیه
@rooz_fiq
#قاعده
✅أن الفعل لا دلالة فيه على الوجه الذي يقع عليه
⚡️الشرط في الاتفاق العملي أن يكون وجه عمل المجمعين معلوما أ لا ترى انه لو اتفق جماعة يعلم برضاء الإمام عليه السلام بعملهم على النظر إلى امرأة لكن يعلم أو يحتمل أن يكون وجه نظرهم كونها زوجة لبعضهم و أما لآخر و بنتا لثالث و أم زوجة لرابع و بنت زوجة لخامس و هكذا فهل يجوز لغيرهم ممن لا محرمية بينها و بينه أن ينظر إليها من جهة اتفاق الجماعة الكاشف عن رضاء الإمام عليه السلام بل لو رأى شخص الإمام عليه السلام ينظر إلى امرأة فهل يجوز لعاقل التأسي به. و ليس هذا كله إلا من جهة أن الفعل لا دلالة فيه على الوجه الذي يقع عليه فلا بد في الاتفاق العملي من العلم بالجهة و الحيثية التي اتفق المجمعون على إيقاع الفعل من هذه الجهة و الحيثية و مرجع هذا إلى وجوب إحراز الموضوع في الحكم الشرعي المستفاد من الفعل.
📚شیخ انصاری، رسائل، ج۱، تقریر ششم از دلیل اجماع بر حجیت خبرواحد
#اجماع #اصول #رسائل
@rooz_fiq
#فائده
🔰غلظت طریقه #سماع و مخالفت با وجاده
♨️ذكر حمدويه بن نصير، أن أيوب بن نوح، دفع اليه دفترا فيه أحاديث محمد بن سنان، فقال لنا: ان شئتم أن تكتبوا ذلك فافعلوا، فاني كتبت عن محمد ابن سنان و لكن لا أروي لكم أنا عنه شيئا، فانه قال قبل موته: كلما حدثتكم به لم يكن لي سماع و لا رواية انما وجدته.
📚رجال الکشّی ج2 ص796
پ.ن: از دوران آقا امام رضا علیه السلام که تکثیر کتابت احادیث اهل بیت رونق گرفت و از طرفی آقا امام رضا علیه السلام نسبت به وجود وضّاعین و جاعلین تذکر داد، روات و اصحاب اهل بیت سخت گیری های شدیدی نسبت به نقل حدیث در پیش گرفتند.
این سخت گیری تا جایی پیش رفت که اگر حدیثی را در کتابی که انتساب آن کتاب به صاحبش هم معلوم بود، می یافتند، به صرف وجود حدیث اکتفا نمی کردند و حتما باید آن حدیث را بی واسطه یا با واسطه از صاحب کتاب می شنیدند. این طریق موسوم به #سماع شد. در این نگاه احادیث #وجاده ای معتبر نیست.
در تفصیل این مطلب به مقدمات کتاب حدائق محدث بحرانی و همچنین دلیل اول عقل بر حجیت خبرواحد از کتاب رسائل مراجعه کنید
فایده این مطلب این است که اگر نتوانیم طریق وجاده را نیز معتبر کنیم، بخش عمده ای از روایات #بحارالانوار و برخی دیگر از کتب روایی مثل آثار #سیدابنطاووس بی اعتبار خواهد بود.
✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۲۲
@rooz_fiq
#یادداشتک
الحمدلله انقلاب ما امروز ظلّ ولایت امام خامنهای وارد سن چهل و سه سالگی شد. متاسفانه چهل و دو سالگی او مصادف با ابتلای کشور به کرونا بود و برخی از هموطنان و رفقای ما از میان ما رفتند. روحشان شاد.
انشالله امسال اتفاقات خوبی، من جمله پایان کرونا، تشکیل دولت جوان حزب اللهی، تحول مطلوب در حوزه علمیه، نابودی اسرائیل، نابودی هیمنه پوشالی آمریکا و علی الخصوص ظهور حضرت حجت (عج) را شاهد باشیم.
✍ محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۲۲
@rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🎥 رهبر معظم انقلاب: در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، شب میریختند در خانهی آدم، جلوی زن و بچّهی آدم، آدم را کتک میزدند، دستبند به دست آدم میزدند، بعد هم میبردند آدم را.
🔺از شکستهای مقطعی نباید مأیوس بشوید؛ اگر بنا باشد که انسان از شکستها مأیوس بشود، ما صد بار باید در دوران مبارزه عقبنشینی میکردیم.
@rooz_fiq
فقه روز
💠 🎥 رهبر معظم انقلاب: در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، شب میریختند در خانهی آدم، جلوی زن و بچّهی آد
👆👆👆
خیلی زیبا و امید بخشه. حتما تا پایان ببینید.
#قاعده: نباید مستلزم #فقه_جدید شود.
🔰یکی از نکاتی که در استنباط باید مورد ملاحظه قرار گیرد این است که فتوایی که بدست می آید و روشی که اتخاد می شود نباید مستلزم #فقه_جدید شود. چرا که در اینصورت همین استلزام، موجب بطلان طریق و فتوا می شود.
🔰در عبارات زیر دو مثال از این موضوع در عبارات امام بیان شده است:
📝مقتضى ذلك توسعة الجواز بكلّ مورد ينطبق عليه أو يلازمه عنوان مستحبّ كإكرام الضيف و إدخال السرور في قلب المؤمن و قضاء حاجته، بل توسعة نطاقه إلى سائر أبواب الفقه فيقال بمعارضة كلّ دليل في المستحبّات مع أدلّة المحرّمات إذا كان بينهما عموم من وجه كالمقام، بل يأتي الكلام في أدلّة المكروهات مع الواجبات و المحرّمات. و أنت خبير بأنّه مستلزم #لفقه_جديد و اختلال فيه، و لم يختلج ذلك التعارض و العلاج في ذهن #فقهاء_الشريعة، و ليس مبنى فقه الإسلام على نحوه، و هو #كاف في فساد هذا التوهّم.
📚المکاسب المحرمه ج1ص331
📝فإنّ إلقاء الإطلاقات و العمومات على أصحاب الكتب و الأصول إلى ما شاء اللَّه، مع بيان مقيّداتها و مخصّصاتها منفصلةً ببيان مستقلّ لأغراض و مصالح، منها فتح باب الاجتهاد و الدراسة، و فيهما من البركات و تشييد أركان الدين إلى ما شاء اللَّه، ففيها يكون تقييد المطلق و تخصيص العامّ رائجاً هيّناً عليه بناء فقه الإسلام، و رفع اليد عنه مستلزم لتأسيس #فقه_جديد.
📚کتاب الطهاره ج1 ص459
⁉️اینکه مایز #فقه_جدید از #فقه_سنتی و تمایز آن با #فقه_پویا و تاثیر فهم و سیره فقهای سابق در اجتهاد چیست؟ ظاهرا مسئله ای مهم است که باید حتما مشخص شود.
@rooz_fiq
#اطلاعیه
بحمدالله تعالی مباحثه مبحث خبر واحد از کتاب رسائل تمام شد.
انشالله از روز شنبه بحث اصول عملیه را از ابتدای جلد دوم آغاز می کنیم.
صوت جلسات در گروه زیر بارگذاری شده👇
https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152
صوت جلسات همچنین در کانال زیر قابل دسترسی است👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
🔉#معرفی_تدریس| شرح لمعه ج۱ (از ابتدای کتاب الصلاه)
🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی از روز شنبه ۹۹/۱۲/۲ برگزار و صوت جلسات در کانال زیر با هشتگ #لمعه_ابراهیمی بارگذاری می شود.
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📌کانال حجتالاسلام ابراهیمی
#فقه #دروس_حوزوی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
1103919.mp3
زمان:
حجم:
9.81M
#حتما_بشنوید
🎙 صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
آقا در جلسه امروز در دو محور کلی بحث کردند. در بخش دوم درباره مسائل اخیر هسته ای فرمایشاتی را بیان کردند.
در بخش اول مسئله مهمی را خطاب به حوزه علمیه امر کردند و آن عملیاتی سازی مفاهیم و آرمانهای دینی و بهروزآوری نرم افزار حکومت اسلامی متناسب با گسترش نظام بود.
این مطالبه، مطالبه مهمی از حوزه علمیه است که در واقع یکی از جنبه های همان امر به تحقق سبک زندگی اسلامی می باشد.
ایشان فرمودند که شرط عمل به این دستور علاوه بر اسلام شناسی، نداشتن جمود و تحجر است.
انشالله حوزه این مطالبه را بخوبی انجام دهد و آن را در عداد سایر مطالبات بر زمین مانده قرار ندهد.
محسن ابراهیمی
@almorsalaat