eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
151 ویدیو
7 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
058-1400.11.06-s218.mp3
10.78M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ ملحقات منادی (استغاثه و ندبه)/ ص218 جلسه پنجاه و هشتم @rooz_fiq
|معامله ای صحیح اما غیر معین 🔅یکی از مسائل فقهی این است که آیا معاملات، توقیفی و منحصر در عناوین مرسوم (بیع، اجاره، صلح، مضاربه و ...) هستند و یا اینکه معامله ای می تواند در عین اینکه صحیح است، ذیل عناوین مرسوم هم قرار نداشته باشد؟ 🔅در عبارت زیر ، که یکی از مسائل بیع ثمار در کتاب شرح لمعه است و در آن یکی از شریکین، سهم شریک خود را قبول می کند، شهید اول (ره) در متن لمعه بیان می کند که این معامله بیع نیست و عنوان دیگری را برای آن بیان نمی کند و شهید ثانی (ره)، نیز می پذیرند که این معامله صحیح است، هرچند که ذیل یکی از عناوین مرسوم قرار ندارد. 🔅اگر اصل این مسئله را بپذیریم و انحصار عناوین معاملات را بشکنیم، آنگاه باب یکی از طرق تصحیح برخی از معاملات جدید باز می شود. البته در اینصورت باید ملاک صحت معامله ای که ذیل عناوین مرسوم قرار نمی گیرد را بدست آوریم. 📝متن عبارت شرح لمعه: الثالثة يجوز أن يتقبل أحد الشريكين بحصة صاحبه من الثمرة بخرص معلوم و إن كان منها - و لا يكون ذلك بيعا - و من ثم لم يشترط فيه شروط البيع بل معاملة مستقلة و في الدروس أنه نوع من الصلح و يشكل بأنه يلزم بشرط السلامة - فلو كان صلحا للزم مطلقا ... و بعض الأصحاب سد باب هذه المعاملة لمخالفتها للأصول الشرعية و الحق أن أصلها ثابت و لزومها مقتضى العقد و باقي فروعها لا دليل عليه. (الروضه البهیه، ج2 ص261) ✍️محسن ابراهیمی 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
fetri-bodan-esbate-khoda-v-tohid-00.11.08.mp3
14.6M
🌀تبیین فطری بودن اعتقاد به اصل مبدا و توحید از منظر امام خمینی بر اساس توضیحات ایشان در کتاب چهل حدیث 🎙محسن ابراهیمی 📌دوره الصافات (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز) 8بهمن1400 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
۷ و ۸ بهمن در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه شهید چمران اهواز @rooz_fiq
روز پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ بهمن توفیقی حاصل شد و با بحث در خدمت جمعی از دوستان بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در دوره بودیم. این دوره در سال ۸۷ که هنوز در دانشگاه شهید چمران اهواز دانشجو بودیم، تاسیس شد. ما آن زمان اولین گروه شرکت کننده در آن دوره بودیم و همان بحث ها و جلسات ما را به طلبگی کشاند. الحمدلله. در مورد این جلسات دو سه نکته به ذهنم رسید: ۱- هر طلبه ای هر از مدتی باید در جمع غیر طلبگی حاضر شود و وظیفه تبلیغی خود را انجام دهد. ۲- در عین وجود تبلیغات زیاد علیه روحانیت، هنوز افراد زیادی روحانیت را باور دارند و دین خود را از بیانات و مکتوبات ما روحانیون می گیرند. ۳- هرچند به دلیل به وجود آمدن موضوعات جدید، نیاز به تولید علم داریم، اما باید برای نشر آنچه تاکنون تولید شده نیز، چاره ای اندیشید. چرا که دینی را که مرحوم امام و علامه طباطبایی و به تبع ایشان شهید مطهری و رهبر انقلاب عرضه میکنند، دینی مترقی است و با نگاهی که در دید خیلی از علمای سلف ما بوده متفاوت است. اما ما هنوز این نگاه را خصوصا در ذهن قشر تحصیلکرده جامعه ایجاد نکرده ایم. تبیین مباحثی همچون توحید و عین‌الربط بودن انسان و برهان اصالت واقعیت و ... از تولیدات ناب فلسفی و عرفانی ماست که هنوز آنها را به جامعه تزریق نکرده ایم. ۴- در زمان دولت اصلاحات به دلیل وجود شبهات اعتقادی زیادی که در جامعه وجود داشت، دوره هایی معرفتی همچون طرح ولایت برای خصوصا دانشجویان طراحی شد. در جلسات این چند روز و سایر جلسات مشابه به نظرم رسید که باید یک تجدید نظر جدی، در مباحث این دوره‌ها اتفاق بیفتد. چرا که هم دانشجوی امروز و هم دانشگاه و هم جامعه تغییرات متفاوتی کرده و بر اساس آن باید محتوایی که ارائه می شود نیز تغییر کند. ۵- برخی از مباحث به دلیل سختی ای که در تصور آنها وجود دارد، با چند جلسه مختصر و با شرایط دوره‌ای، قابل انتقال کامل به مخاطب نیست. بلکه نهایتا میتواند شروعی بر این مباحث باشد. لذا لازم است که به نحوی این جلسات مستمر و مداوم برگزار شود. از طریق این متن، خدمت همه تلاشگران این عرصه خصوصا تشکیلات بابرکت بسیج دانشجویی دانشگاه چمران خداقوت عرض میکنم. ✍محسن ابراهیمی ۰۰/۱۱/۱۰ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📣مدرسه مجازی المرسلات برگزار می‌کند: ⏳دوره کوتاه مدت: ♻️ و کتاب 🎙استاد سیدمحمد هاشمی ✅اهم موضوعات: 🔹چرایی نیاز به علم منطق و ارتباط این علم با سایر علوم 🔹چگونگی حصول تفکر منطقی و ساختار کلی علم منطق 🔹چرایی بحث از مباحث الفاظ در منطق 🔹جمع بندی باب معرف، قضایا و حجت در المنطق 🔹مبادی اقیسه و نسبت آن با غرض علم منطق 🔹باب برهان و جمع بندی تمام منطق بر اساس برهان ⏰این دوره در ۶جلسه به صورت مجازی روزهای شنبه و سه شنبه از ۱۹بهمن تا ۷اسفند برگزار می‌شود. 🌐لینک ثبت نام👇👇 http://soda96.ir/doreh-mantegh/ ⌛️مهلت ثبت نام: سه‌شنبه ۱۹بهمن ❌ظرفیت محدود❌ 👈جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 @majazi_almorsalaat
046-1400.11.09.mp3
10.4M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص210/ مقام دوم: وجوب اجتناب از طرفین جلسه چهلم و ششم شنبه 1400/11/09 @rooz_fiq
047-1400.11.10.mp3
13.5M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص211/ ادامه مقام دوم: وجوب اجتناب از طرفین جلسه چهلم و هفتم یکشنبه 1400/11/10 @rooz_fiq
048-1400.11.11.mp3
10.52M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص212/ ادامه مقام دوم: وجوب اجتناب از طرفین جلسه چهلم و هشتم دوشنبه 1400/11/11 @rooz_fiq
059-1400.11.11.mp3
10.48M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ مستثنی/ ص223 جلسه پنجاه و نهم @rooz_fiq
060-1400.11.11.mp3
8.14M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ ادامه مستثنی (پایان منصوبات)/ ص226 جلسه شصتم @rooz_fiq
هدایت شده از مدرسه حکمت طوبی
🌀طوبی 👈مدرسه‌تخصصی‌حکمت‌اسلامی ✅آموزش حکمت اسلامی با محوریت اندیشه های فلسفی 🎙تحت اشراف استاد 🌀لینک عضویت در مدرسه👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
📝| یا اَباذَرٍّ!!! ▫️در بین منابع اخلاقی و عرفانی اسلام، وصایای مختلفی از اهل بیت وجود دارد که بسیار غنی و پرمحتواست. ▫️یکی مورد از این وصایا، نصایح رسول اکرم (ص) به صحابی بزرگ خود جناب ابوذر است. ▫️این کتاب دو شرح معروف دارد. شرح اول کتاب «عین الحیات» اثر علامه مجلسی (ره) و شرح دوم کتاب «ره توشه» اثر علامه مصباح یزدی (ره) است. ▫️این وصایا حاوی نکات بسیار ارزشمند و انسان ساز است که در بیدار کردن انسان و نشان دادن مسیر آخرت به او بسیار موثر است. ▫️نکته ای که وجود دارد این است که هرچقدر نظام معرفتی (هستی شناسی و انسان شناسی) انسان قوی تر باشد، بهره ای که از این آثار می برد و فهمی که نسبت به آن ها دارد، راقی تر می شود. ▫️اثر این نکته را می توان در تفاوت شرح این وصایا در این دو کتاب ارزشمند مشاهده کرد. این نکته همچنین در حواشی علامه طباطبایی (ره) بر کتاب بحار الانوار و در مقایسه تفسیر شریف المیزان با سایر تفاسیری همچون مجمع البیان و در مقایسه کتاب چهل حدیث با سایر شروح روایات همچون مرآت العقول علامه مجلسی قابل مشاهده است. ▫️البته این مطلب بدین معنا نیست که نظام فکری پیشینی، معنایی خلاف ظاهر آیه و روایت را بدست می دهد، بلکه این نظام فکری میتواند فهم انسان را توسعه دهد. ▫️و این همان است که شهید مطهری (ره) در کتاب عدل الهی می فرماید: « خلاصه يك طرح اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك جهان‏بينى گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، معارف توحيدى‏ قرآن و نهج البلاغه و پاره‏اى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مى‏كردم.» ▫️و شاید این مطلب که حضرت (ص) فرمود: «لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان لکفّره» و اینکه برخی از بزرگان عالم اسلام توسط برخی دیگر از علماء تنقیص و احیانا تکفیر شدند، نیز از همین نکته نشات می گیرد. ▫️شهید مطهری این نگاه را از شاگردی علمین شریفین امام (ره) و علامه طباطبایی دارد و به جاست اگر بگوییم این دو علم کمیاب عالم اسلام، نگاه راقی ای را به بشریت عرضه کردند که در پرتو این نگاه به اسلام است که می توان در این عصر نیز به اسلام و انسان سازی آن پایبند بود. لذا باید و را با نگاه این دو علم اسلامی بخوانیم. ▫️از اصل مطلب دور شدم. غرض این بود که حتما خوب است که یک دور وصایای پیامبر (ص) به ابوذر را بخوانیم و مرور کنیم و می توان در فهم آن از این دو شرح، بهره لازم را برد. ✍️محسن ابراهیمی 00/11/19 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
055-1400.10.27-s204.mp3
10.39M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ اصول فی الحال/ ص204 جلسه پنجاه و پنجم @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
1.78M
⁉️| سلام علیکم. طلبه ای که علاقه داره در علوم انسانی صاحب نظر بشه باید چه سیری طی کنه؟ نظر استاد علی فرحانی در مورد این موضوع چیه؟ ✅پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
049-1400.11.22-s214.mp3
9.38M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص214/ ادامه مقام دوم جلسه چهلم و نهم جمعه 1400/11/22 @rooz_fiq
050-1400.11.22-s215.mp3
10.13M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص215/ ادامه مقام دوم جلسه پنجاهم جمعه 1400/11/22 @rooz_fiq
062-1400.11.22-s231.mp3
9.9M
بدائه النحو محسن ابراهیمی مجرورات/ مجرور به اضافه/ ص231 جلسه شصت و دوم @rooz_fiq
062-1400.11.22-s234.mp3
12.72M
بدائه النحو محسن ابراهیمی مجرورات/ ادامه مجرور به اضافه/ ص234 جلسه شصت و سوم @rooz_fiq