✅تغییر کاربری کلیساهای آمریکا به هتل و رستوران و مجتمع تجاری
🔸روشنگر به نقل از گفتگوي اديان/کلیساهای آمریکا به دلیل عدم توان پرداخت هزینه های نگهداری بنای ساختمان، در حال تعطیل شدن و تغییر کاربری هستند. سالانه بین ۶ تا ده هزار کلیسا از فهرست کلیساهای فعال آمریکا خارج میشوند و این تعداد رو به افزایش است. هم اکنون هزاران کلیسا در این کشور تبدیل به بار، رستوران و هتل و مجموعه های تجاری تفریحی شدهاند. این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد از آمریکائیها خود را مومن به دین مسیحیت میدانند.
از جمله کلیساهایی در حال تعطیل شدن کلیسای قدیمی وینست پل است که از اوایل دهه ۲۰۰۰ با مشکلات مربوط به تامین هزینه های نگهداری مواجه بود. این کلیسا در اوایل قرن نوزدهم ساخته شده است و مسئولان آن میگویند از پس تامین هزینه های نگهداری این بنای قدیمی بر نمیآیند و خیران نیز علاقه ای به اهدای کمک مالی ندارند.
مالکان کلیسا در آمریکا معمولا افراد عادی هستند که با توجه به وضعیت امروز آمریکا مایل به تبدیل املاک خود به مکانهای سودآوری مثل رستوران و هتل هستند. در برخی موارد حتی کلیسا تبدیل به زمین اسکیت، زمین ورزشی یا در یک مورد کارخانه تولید چسب لیزری شده است🔸
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔸🔹پایان عملیات نوسازی گنبد اصلی قرهکلیسا
⭕️پایان عملیات نوسازی گنبد اصلی قرهکلیسا
🔸🔹روشنگر به نقل از خلیفهگری ارامنه تهران/عملیات نوسازی گنبد اصلی کلیسای تادئوس مقدس(قره کلیسا) پس از 7 ماه به پایان رسید و صبح روز شنبه10 آذر صلیب این گنبد نصب شد.
🔹شرلی آوتیان مسئول پایگاه کلیساهای تاریخی ایران با اعلام این خبر، خاطرنشان کرد:«این پروژه با همکاری مشترک پایگاه کلیساهای تاریخی ایران و معمار-کارشناسانی از ارمنستان اجرا شد.دو صلیب کلیسا نیز به دست اسقف گریگور چیفتجیان خلیفه ارامنه آذربایجان، در کلیساهای تبریز و ارومیه تبرک شدند.»
🔸به گفته خانم آوتیان، طبق پیشبینیهایی که انجام شده بود، میبایست این طرح ظرف مدت سه ماه به پایان میرسید، اما به دلیل تغییرات جوی کار به تعویق افتاد.سازمان میراث فرهنگی ایران تمام هزینههای پروژه را پرداخت نموده است.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⁉️علت تأكيد طيف افراطي فرقه گنابادي بر ارتباط با سياست و سياسيون چيست؟ ⁉️آيا اين موضوع با سخنان اقطا
📜«صالح علیشاه»، از اقطاب فرقه گنابادی در کتاب «پند صالح» متذکر میشود: «به کار خود پرداخته و در سیاست دخالت نکنید که مبادا آلت دست و بهانه اجرای مقاصد دیگران گردید.» یا در کتاب «رفع شبهات»(ص۱۳۵) از قول «سلطانحسین تابنده» نیز آمدهاست: «سیاست مصطلح امروز که لازمه آن دروغ، تفنین، نقض، ظلم، آزار و اذیت باشد، باید از آن دوری کرد».
✍🏻قطب سابق فرقه، «علی تابنده» (محبوب علیشاه) هم در کتابی با عنوان «خورشید تابنده»(ص ۱۵۸) مینویسد: «اصولاً طریقه فقر و درویشی، ماهیتاً ربطی به سیاست ندارد و وظیفه محولهاش، اصلاح نفس و تهذیب باطن است و لذا نباید آن را در زمره احزاب و گروههای سیاسی وارد کرد.»
📜قطب كنوني، نورعلی تابنده نیز همین تأکیدات را دارد، از جمله در صفحه 20 از کتاب«مکاتب عرفانی» مینویسد: «در مورد دخالت در سیاست از من سؤال کردند و در اعلامیهای که به تاریخ ۷ رمضان ۱۴۱۷ نوشته شده و همچنین در نامههای بعدی هم گفته شده که درویش در سیاست دخالت نمیکند و نظر ندارد».
❓با وجود این مستندات، پرسش آن است که چرا طیف افراطی گنابادی به دنبال ارتباط و بعضاً جلب حمایت چهرههای سیاسی است؟
👈🏻 پاسخ این پرسش، نیاز به کندوکاوی عمیق ندارد و مروری بر خط و ربط ها و سبقه جرگه مزبور، حکایت از خوی قدرتطلبی و سهمخواهی آن دارد و کدام عرصه بهتر از سیاست و سیاسیون میتواند مجالی برای تحقق این امر باشد؟ از طرفی، جلب حمایت برخی چهرهها، تلاشی است برای کسب وجهه و خریداری اعتبار برای خود.
🔹البته باید اذعان داشت که در گرایش افراطیون به این رویکرد، تناقضات رفتاری اقطاب فرقه، تأثیرگذار بودهاست که از آنجمله باید به اقبال«حاج ملاسلطان گنابادی» نسبت به دربار قاجار و حمایت ضمنیاش از استبداد دربار در نهضت مشروطه اشاره کرد یا در دوره اخیر، میتوان به حمایت تمامقد نورعلی تابنده از «مهدی کروبی» در انتخابات ریاستجمهوری سال 1388 اشاره داشت.(در اینجا از سوابق سیاسی وی در جریانهایی چون «جبهه ملی» در می گذریم).
👈🏻به این ترتیب، جریان افراطی و تندرو برآمده از فرقه گنابادی در روند استحاله تدریجی حاکم بر فرقه، اینچنین تغییر ماهیت داده و امروز در قامت جریانی ظاهر میشود که به گروه های سیاسی و برانداز، تنه میزند.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
✅نمایش «کتاب مقدس بردهداری» در موزه کتاب مقدس آمریکا
🔸روشنگر به نقل از گفتگوی ادیان/موزه «کتاب مقدس» در آمریکا نسخه نامعمولی از کتاب مقدس را در نمایشگاهی به نام «کتاب مقدس برده داران» به نمایش گذاشته است که با دیگر نسخ کتاب مقدس تفاوت بسیار دارد. هدف این موزه آشکار کردن بخشهای تاریک تاریخ استعمار در کشورهای آفریقایی و کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است. سث پولینگر، رئیس موزه در باره این نسخه نادر کتاب مقدس گفت، مسیونرهای انگلیسی برای تغییر دین برده گان آفریقایی و آمریکای لاتین به نسخه ای از کتاب مقدس نیاز داشتند که علاوه بر راضی کردن مردم کشورهای مستعمرهنشین به تغییر دین، بردگی آنها را نیز توجیه کنند و مطمئن شوند که این افراد همواره مطیع استعمارگران خواهند بود.
در این نسخه کمیاب در مقایسه با نسخه عبری کتاب مقدس، نیمی از محتوای عهد جدید حذف شده است و تقریباً نود درصد از محتوای عهد قدیم. پولینگر در این باره افزود هدف مشخص این کتاب، در برده گی نگه داشتن مردم کشورهای مستعمره نشین بوده است.
این کتاب تا ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ در این موزه به نمایش در میآید و به بازدید کننده گان فرصت داده میشود تا متن این کتاب را مطالعه کنند. به گفته آنتونی اشمیت، کیوریتور این نمایشگاه، این نسخه از کتاب مقدس مملو از افکار نژاد پرستانه است.
تنها سه نسخه از این کتاب مقدس در جهان باقی مانده است، که یکی از انها در اختیار موزه کتاب مقدس آمریکاست و دو نسخه دیگر در اختیار دو دانشگاه در بریتانیا🔸
@Feraghvaadyan
💠 شبکه شعور کیهانی ارمغان طاهری از کابالا
نگاهی به یک انحراف در #عرفان_حلقه
📣روشنگر به نقل از پایگاه تخصصی مقابله با حلقه:
1⃣ در عرفان حلقه بیش از همه یک کلیدواژه برجسته میشود و آن هم مفهوم #شبکه_شعور_کیهانی است.
2⃣ در حقیقت فرقه حلقه با انتخاب شبکه شعور کیهانی در نقش واسط میان خالق و مخلوق، به جای قُرب و اتصال به خداوند در پی اتصال با شبکه شعور کیهانی است؛ بنابراین در عرفان حلقه چون خداوند دست نیافتنی معرفی میشود، افراد به اتصال با شعور کیهانی فرا خوانده میشوند.
3⃣ #محمدعلی_طاهری معتقد است خداوند تمام قدرتهای خود را به شبکه شعور تفویض کرده است.
4⃣ این شعور کیهانی که در عرفان حلقه یدالله معرفی شده است، در کابالا نیز همچوندست آفرینشگر خداوند، مأمور آفرینش و رساندن فیض اِن سوف بر عوالم چهارگانه است و چون کابالیستها معتقدند، اِن سوف به دلیل نامحدود بودنش نباید به خلق موجودات محدود بپردازد، مأمورانی را به امر آفرینش موظف کرده است که سفیروت نام دارند.
5⃣ بنابر باور کابالیستهای یهودی این شبکه به طور آگاهانه به اداره جهان میپردازد و از طریق این نیروها و انرژیها که هوشمند و موثر بر زندگی روزمره انسانها هستند، میتوان به امر فرادرمانی پرداخت، همچنان که طاهری هم به آن اشاره دارد و مدعی است از طریق اتصال به این شبکه به درمان افراد میپردازد.
6⃣ عرفان حلقه اتصال به این شبکه شعور کیهانی را تنها شرط سیروسلوک اعلام کرده و کابالیستها هم معتقدند انسانها با اتصال به این شبکه و دستیابی به نیروی کیهانیِ آن میتوانند سرنوشت خود را تغییر دهند و قادر به انجام هر کاری شوند. این شبکه در عرفان یهود منشاء پرداختن به امور جادوگری و ترویج سحر و جادو شده است.
7⃣ از آنجا که کابالیستهای معاصر معتقدند علم آخرالزمانی همان تعالیم کابالا است، با تمام قوا در حال انتشار عقاید خود در کشورهای مختلف هستند. از این رهگذر با چاپ کتب فراوان و ترجمه آن به زبانهای گوناگون و نیز در اختیار گرفتن نویسندگانِ توانا که بتوانند آموزههای کابالایی را برتفکر انسانها حاکم کنند، درصدد برپایی یک #دین_نوین_جهانی هستند. از این رو همچنان که طاهری در اصل اول از اساسنامه عرفان حلقه معترف است، همه تلاشها برای نزدیکی انسانها به یکدیگر است و شبکه شعور کیهانی همان زیربنای بخش اشتراکات فکری انسانها است.
8⃣ برای برپایی دینِ نوینِ جهانی و تلاش برای نزدیکی انسان ها، بخش رو بنای فکری آنها که به اعتقاد عرفان حلقه، اعتقادات، مراسم و مناسکِ مختلف ادیان است، دیگر اهمیت نداشته و تنها اعتقاد به قدرتی همچون نیروها و انرژیهای شعور کیهانی کافی است. اینگونه اختلافات بر سر اصول ادیان نیز کمرنگتر شده و تحقق دین نوین جهانی با رهبری فراماسونهای یهودی هموارتر میگردد.
9⃣ کلام آخر این که چگونه عرفان حلقه خود را تابع عرفان اسلامی و ایرانی معرفی کرده، اما در آن از سلوک به سوی خداوند کمتر نشانی هویدا نیست. اتصال به شعور کیهانی که عامل اشتراک بین عرفان حلقه و عرفان یهود است، چگونه کشف و شهودی است که توسط رهبر این حلقه صورت گرفته، اما کابالا قرنهاست که آن را پذیرفته و به دنبال کنترل نیروهای این شبکه در راستای اهداف قوم یهود است؟!
🔟 بهراستی اینکه از یک طرف هدف را استفاده از رحمانیت الهی معرفی میکنند و از طرف دیگر این استفاده از رحمانیت الهی فقط باید از کانال مرکزیت عرفان حلقه بگذرد، جز کانالیزهکردن سرسپردگی در عرفان حلقه و تبدیل طاهری به یک قطب و مرشد چه معنایی دارد؟!
🆔 https://t.me/feraghvaadyan
🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan
🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
📝اعلام برائت مجدد نمايندگان قطب فرقه گنابادي از گروهك «مجذوباننور»
👈🏻صدور بيانيه تازه نمايندگان در واكنش به تمرد افراطيون و عدم تعطيلي سايت مزار سلطاني
@Feraghvaadyan
💢 وقتی #محقق_آلمانی هم #پیشوایان_بهائیت را #خائن میداند❗️
🔶روشنگر به نقل از کانال نقد و بررسی بهائیت/ متکلم روحانی پروتستان آلمانی «#هرمان_رومر»، در هشتم جولای 1880، در اشتوتگارت #آلمان متولد شد.
🔸 وی در بين سالهای 1898 تا 1902 م، در دانشکدهی الهيات و فلسفه دانشگاههای توبينگن و هال، به تحصيل پرداخت و پس از پايان تحصيلات، به عنوان استاد الهيات در شهر باسلر به فعاليتهای #دين_پژوهی مشغول شد.
🔸 #رومر، در بيان اهداف تحقيقاتی خود خاطر نشان میکند که در سال 1907، شاهد تأسيس #انجمن_بهائيان_اشتوتگارت بوده و همواره نياز به يک پژوهش علمی، جهت پاسخگوئی به تبليغات #بهائيت در آلمان را احساس ميکرده است.
☑️ بدين منظور رومر، رسالهی دکترای خود را تحت عنوان کتاب «#بابيت و بهائيت، پژوهشی در تاريخ #مذاهب_اسلامی»، در سال 1911 م، به دانشکدهی عالی فلسفه دانشگاه توبينگن ارائه کرد.
⭕️ از ديدگاه هرمان رومر، در جريان #انقلاب_مشروطيت #ايران، فرقهی بهائيت با شعار غیر واقعی «#جهان_وطنی»[1] خود، به علائق ملّی و منافع ايرانيان #خيانت کرد.
⭕️ در اين ارتباط، رومر اشاره میکند که #عباس_افندی، عملاً بر ضد نهضت #مردم_سالاری ايرانيان دسيسه کرد و با ديپلماتهای #روسی و #انگليسی سازش و تفاهم داشت.
⭕️ به گونهای که به بهائيان شهرهای تهران و تبريز، به شدّت توصيه کرده بود که از #محمدعلی_شاه حمایت کنند و به علاوه، آنها را از شرکت در نهضت مشروطيت ايران نيز بازمیداشت.
⭕️ رومر همچنين تأکيد میکند که با پيروزی #انقلاب_مشروطه، نادرستی ادعای عباس افندی که برای محمدعلی شاه، حکومتی طولانی و خوشايند را #پيشگويی کرده بود، بر همگان روشن شد.
⭕️ رومر با يادآوری فشارهای وارده از سوی #روسيه و #انگلستان به ايران و اتحاد آن دو قدرت در #تقسيم_خاک_ایران به دو حوزه نفوذ درسال 1907 م، بيان میدارد که روابط #عبدالبهاء در #عکاء با ارتشهای خارجی و کارگزاران آنها در ايران، چيزی جز يک خيانت بزرگ به کشور ايران نبوده است.[2]
🚫 این در حالیست که مبلّغان #تشکیلات_بهائیت، حقیقت استعماری و خائنانهی فرقهی خود را تنها حاصل تهمتهای علمای #شیعه برمیشمارند؛ حال آنکه هر انسان آزاداندیشی با تحقیقی بیطرفانه، به این حقیقت تاریخی پی خواهد برد.
📚پینوشت:
📕[1]. همچنان که عبدالبهاء مدافعان وطن را به سگهای درّنده تشبیه میکند: عباس افندی، مکاتیب، ج 1، ص 410.
📗[2]. ر.ک: هرمان رومر (Hermann Roemer)، بابيت و بهائيت پژوهشی در تاريخ مذاهب اسلامی (Die Babi- Behai, Eine studie zur religionsgeschichte des Islams)، فصل چهارم، ص 157 به بعد.
@Feraghvaadyan
@n_bahaiat