روشنگر مدیا
🔺تصوف و روشنفکری؛ ریشههای تاریخی
✍️مصادیق #نفوذ جریان #روشنفکری در #تصوف، بسیار است. برای مثال میتوان به نمونه تاریخی زیر اشاره داشت:
«علیخان ظهیرالدوله(ثانی)، کسی بود که بین دربار و #خانقاه صفیعلیشاه، پیوند برقرار کرد و عملاً توانست این خانقاه را به خدمت #فراماسونری و جریانهای شبهروشنفکری درآورد. او فرزندِ فرزند محمدناصر خان –ملقب به ظهیرالدوله اول، یکی از خوانین تیره دولّوی قاجار- بود که با دربار، پیوندی تاریخی و سیاسی داشت.
📆در سال 1317... ظهیرالدوله ...با تأسیس «#انجمن_اخوت»، دستگاهی موازی با خانقاههای کهن بنا نهاد. در این انجمن که یک تشکیلات فراماسونری شبهخانقاهی بود، جمعی از رجال بنام قاجاری، #دراویش شبهروشنفکر، هنرمندان و ادیبان، عضویت داشتند. محل اجتماع ...ایشان، خانقاه صفیعلیشاه بود... اسماعیل رائین درباره او مینویسد: علیخان #ظهیرالدوله که مردی روشنفکر و اصلاحطلب و خواهان تجدد و مساوات بود، سعی داشت افکار حکمای ایرانی قرن چهارم (اخوانالصفا) و افکار و عقاید #صوفیان را در هم آمیخته، پایهای نو بریزد... از دیگر اعضا و مرتبطان با این انجمن، میتوان به این افراد اشاره کرد: حسن تقیزاده که از منورالفکران و نخستین رئیس مجلس سناست...محمدتقی بهار، مشهور به #ملک_الشعرا، ادیب و سیاستمدار، از دیگر افراد مرتبط با این انجمن بود. ... محمد مسعود، سیاستمدار و روزنامهنگار منتقد دربار در سالهای نخستین حکومت #رضاخان نیز با این انجمن ارتباط داشت. مستشارالدوله صادق، از رجال فراماسونر دوره مشروطه که در تدوین قانون اساسی مشروطه دخالت داشت نیز با این انجمن در ارتباط بود.»(1)
📘پینوشت:
1. شیرمحمدی، محمدمهدی، ظهور فراماسونری در حلقههای دراویش، کتاب نقد، ش 39، صص 217-216.1
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🧠💦مرگ هویت در فرقهها با شستشوی مغزی
✍️تهی شدن فرد از خود و هویتش در فرقهها بیش از هر چیز، طی فرایندی موسوم به «#شستشوی_مغزی» رخ میدهد که موضوع محوری بخش عمدهای از مطالعات فرقهشناسانه را به خود اختصاص دادهاست. این فرآیند را میتوان پایه و اساس کنار گذاشتن #هویت فرد قلمداد کرد. «در فرقههای مخرب، قبل از شروع شستشوی مغزی، قربانی با بهکارگیری شیوههای مختلف «#کنترل_ذهن» و «تأثیرگذاری» به نقطهای رسیده که قبول کرده شخصیت و ویژگیهای فردی او «بد»، «ناپسند» حتی«شیطانی» هستند و باید به شخصیتی «خوب»، «از جنس #پرولتاریا»، «مجاهدگونه» یا «خداگونه» تبدیل شود.
⏪تا این نقطه، وی قدم به قدم بیآنکه متوجه باشد چه اتفاقی در حال رخ دادن است و دارد تبدیل به چه کسی میشود، تغییر کردهاست. وقتی قربانیان به این مرحله از شستشوی مغزی میرسند، بسیاری از عقاید شخصی و هویتشان ذره ذره تغییر کرده و آنها پذیرفتهاند که در گذشته به وسیله «#جامعه_فاسد»، «#شیطان»، «#امپریالیسم» و «سرمایهداری»، شستشوی مغزی شدهاند...
🔚در نتیجه شستشوی مغزی، #قربانی در کنار شستشوکننده #مغز قرار میگیرد و در تغییر خود با وی، علیه شخصیت، افکار و احساسات گذشتهاش همکاری مینماید تا در نهایت به کسی تبدیل شود که از او خواسته شدهاست...قربانی بختبرگشته با نفی یا گم کردن شخصیت گذشتهاش، مجبور میشود به طور روزمره تمامی حرکات و رفتار خود را با تقلید از بقیه و احتمالاً رهبر #فرقه شکل دهد، لذا فرد قدم به قدم، هویت خود را از دست داده، هویتی جانشین را هم پیدا نمیکند و بهعبارتی، تبدیل به موریانهای دنبالهروی #غریزه ملکه کندو، عروسک یا برده رهبر میگردد. شستشوی مغزی، شیوه یک رؤیا هم هست؛ رؤیایی که در آن، علاوه بر جسم و رفتار، میتوان افکار و احساسات افراد را به طور کامل کنترل کرد.»
@Feraghvaadyan
🌀«كرامیه»؛ مصداقی از صوفیان بازاری
✍️جریان موسوم به «#کرامیه» را میتوان از مصادیق آنچه «#تصوف_بازاری» خوانده میشود، دانست. مؤسس این #فرقه، «محمد بن کرام» است که متأثر از #صوفیان و عرفای خراسان، بهخصوص «احمد حرب اصفهانی نیشابوری»، اقدام به راهاندازی این جریان نمود.
↙️احمد حرب، از صوفی- زاهدان اواخر سده دوم و اوایل سده سوم هجری است که به سبب تازگی آرای فقهی و انگارههای عرفانی و اجتماعیاش در عهد خود بسیار مورد توجه و بحث برانگیز بودهاست. ریشه بسیاری از شیوههای فکری و رفتاری کرامیه مثل خوف، توکل، سفر، وعظ آهنگین، جهاد و ... را میتوان از اقوال و احوال وی باز جست. پرهیزگاری، تعصبورزی، خاکساری و خواری، #گدایی و دریوزهگری، از ویژگیهای صوفیان کرامی است.
🔺کرامیان با #مسافرت به نقاط مختلف و دوردست، به وعظ و ارشاد مردم میپرداختند. «یحیی بن معاذ» به شیوه کرامیان وعظ میکرد و او را «#یحیی_واعظ» میخواندند که همانند شیوه کرامیان بارها با «توکل» در بادیه سفر کردهاست. اعتقاد #صوفیان کرامی به ترک کسب و تلقی آن به عنوان امری که خلاف توکل است، آنان را به مسافرتهای دور و دراز و آذوقه در بادیه میکشانیده است.
↩️ آنان غالباً توکل را از ضروریات #زهد میدانستند و این امر تحتتأثیر افکار احمد حرب بوده است. در مقابل کرامیان و زهّاد و صوفیانی که با اظهار کرامت و یا پوشیدن دلق و پوست و خرقه، خویشتن را نزد عامه مردم محبوب میکردند، گروه «#ملامتیه» پدید آمدند که بر عکس آنان عمل مینمودند..کرامیان، جریان فتوت، قلنداران و امثالهم، بهواقع نامهای مختلف برای یک گرایش از جریان اصیل تصوفاند که در یک ویژگی اشتراک دارند؛ انحراف از باورهای اولیه #تصوف، گرایش به تظاهرات و #دنیاگرایی در عین اعتقاد به انزوا و دنیاگریزی.
@Feraghvaadyan
🔺خطر سوءاستفاده اقلیتگراها
⚠️باید آگاه بود که #جریانهای_فرقهای به سبب ضعف ذاتی ماهیتی، همواره در پی هضم و خلط خویش با اقلیتهای دینی و مذهبی رسمی بودهاند تا پشتوانهای یابند، حال آنکه تمایز میان #اقلیتهای_مذهبی با «اقلیتگرایی» مذهبی، امری بدیهی است.
💠اقلیتدینی در جامعه اکثریت، به دنبال ارتقای تعاملات خود با اکثریت و حاکمیت و نیز تخفیف تعارضات است، حال آنکه در «اقلیتگرایی دینی» به سبب برجستگی عنصر #سیاسی در این نوع رفتار، همواره تعارضها بر تعاملها چیرگی مییابد.
➕در اقلیت #دینی یا قومی، افراد و اعتقادات آنها، محور و مرجع تعریف است، در حالیکه در اقلیتگرایی، بیش از افراد، عمل سیاسی ایشان، مدنظر است که از خاستگاه اعتقادات پدیدار میشود.
⏮اقلیتگرایی مذهبی-قومی، ناظر بر وضعیتی است که نخبگان و اقلیت، خواهان به رسمیتشناختن مطالبات هویتی خود در بعد مذهب یا قومیتاند و با تشدید هویت مذهبی-قومی و تأکید بر آن به عنوان وجه تمایز با بدنه اصلی جمعیت کشور، ضمن جدا دانستن سرنوشت خویش از اجتماع ملی، طیفی از مطالبات شامل سهمخواهی در مراکز اصلی قدرت سیاسی کشور تا جداییطلبی و خودمختاری و حتی استقلال کامل را دنبال میکنند که در اقلیتهای مذهبی، نمودی ندارد.
🔵به اینتریتب، خطر سوءاستفاده اقلیتگراها همواره وجود دارد و دامن زدن به مباحث چالشبرانگیز در این زمینه -خواهناخواه- مفری است جهت عرضاندام ایشان.
@Feraghvaadyan
1_432822773.mp3
4.86M
🌷
👆 آرامش و رهایی از رنج در نگرش عرفان اسلامی و شبهعرفانهای نوظهور
بیان
👈سه تفاوت بنیادین
👈سه حکایت تاثیرگذار
👈سه تمثیل جذاب
🎤با ارائه حجتالاسلام گریوانی در نشست ۴۶ سلسله نشستهای علمی «سواء» حوزه علمیه خراسان
@Feraghvaadyan
🔺فرقهها و رژیم غذایی مسخکننده
✍️انجام برخی حالتهای بدنی، تمرینات تمرکزی و رژیمهای غذایی خاص که منتج به واکنشهای خاصی در بدن و #مغز میشود، در فرقهها به عنوان یکی از مناسک یا مراحل آیینی معرفی میشود و افراد با پایبندی به این سیستم، در واقع به لحاظ جسمی و #روانی همانند مومی در دستان تشکیلات فرقهای هستند که به هر شکلی میتوانند دربیایند.
🥦#گیاهخواری و وگانی، از متداولترین رژیمهای مورد توجه در فرقههاست. این رژیمها که خوردن #گوشت و لبنیات را منع میکنند، حائز ویژگیهایی هستند که میتواند #فرقهها را در کنترل و سرسپردگی اعضا یاری رساند. توصیه به برگزیدن سیستم غذایی گیاهخواری و خام گیاهخواری، به این دلیل است که گیاهخواران به لحاظ جسمی و روانی، خوی سلطهپذیرتری دارند و راحتتر تسلیم میشوند. بنابراین، دستکاری ذهنی در آنان، با سرعت و سهولت بیشتری صورت میگیرد.
🍽در فرقههایی که #رژیم_غذایی خاصی توصیه میشود، اعضا از استفاده از مکملها، حتی انجام آزمایشهای سنجش خون و... منع میشوند و معمولاً دچار فقر غذایی هستند. گاهی در فرقهها، ضعف ناشی از این فقر مواد غذایی را به گناه آلود بودن فرد نسبت داده و از او میخواهند تمرینهایی مثل #مدیتیشن برای پاک شدن انجام دهند.
🍅 رژیم غذایی #خامخواری و بدون گوشت نیز در بسیاری از فرقهها مورد استقبال قرار گرفتهاست. در برخی از فرقهها هم از ضروریات و بنیانهای اعتقادی و عملی به حساب میآید، تاجاییکه رسیدن به غایت و رستگاری، در گرو این پرهیزهای غذایی تعریف میشود.
@Feraghvaadyan
19.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*🔴شیطان پرستی در ایران این کلیپ برای کسانی هست که موضوع شیطان پرستی و فراماسونری را جدی نگرفته اند با دیدن این کلیپ به عمق فاجعهای فرقههای سری پی ببرید*
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦جولان انجمن حجتیه در مشهد به روایت وحید جلیلی:
📍انجمن حجتیه حتی با انتشار تصاویر #حاج_قاسم هم برخورد و تقابل میکند...
📍انجمن حجتیه در مشهد درحال توسعه تشکیلات، فرهنگ منحط خودش و بدنبال کنار زدن اسلام انقلابی است...
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺از گلستان نگو!
✍️پوشیده نیست كه #فرقه نعمتاللهی سلطانعلی شاهی از زمان قطبیت «#نورعلی_تابنده» با سابقه گرایشهای فكری سیاسی(عضویت در نهضت آزادی و جبهه ملی)، وارد فاز تازهای از مبانی فكری-عملی شد. تأثیرگذاریهای قولی و فعلی تابنده بر مریدان، امری است انكارناپذیر منتها در باب مثبت یا منفی بودن این اثرگذاری در درازمدت بهویژه بر ماهیت فرقه، با قطعیت نمیتوان سخن گفت.
◀️شاید مهمترین تحولات و وقایع مرتبط با سلطانعلیشاهی دردوره زعامت وی و بهخصوص دو دهه اخیر رخ داد كه ورود به امور سیاسی-اجتماعی، ویژگی بارز آن است. اما یحتمل حتی خود #نورعلی_تابنده نیز حدس نمی زد كه بیموالاتیها و علایق سیاسیاش به فاجعهای همچون «#گلستان_هفتم اسفندماه 1396» ختم شود كه لكه ننگی بر دامن فرقه باقی ماند و با وجود گذشت سه سال از آن ماجرا،هنوز هم آثار و تبعاتش بر #دراویش، مترتب است.
💢شكست اتحاد و یكدستی درونی فرقه، مهمترین بعد این مسئله است كه شاید حتی از شكست وجهه بیرونی #دارویش نزد افكارعمومی نیز بیشتر برایشان هزینه برداشت. البته تخریب چهره صلحطلب و كًنده شدن برچسب «عرفان» از ایشان نیز به عنوان نتایج این حادثه ، در كنار ممزوج شدن نام دراویش با صفاتی چون «#هنجارشكنی»، «مخل نظم و امنیت عمومی» و امثالهم برای مدتها، گرفتاری زیادی بهخصوص به لحاظ روحی نصیب دراویش ساخت.
⚠️مجموعه این بحرانها در كنار مرگ تابنده و چالشهای تعیین قطبیت -كه هنوز هم عدهای مدعی آن هستند!- باعث شده دراویش سالهای نسبتاً دشواری را از گلستان به بعد سپری و درعین حال برای جبران مافات و بازگشت وجهه درویشی تلاش كنند و بهاصطلاح كمر راست كنند. بدینسان، #گلستان_هفتم بهواقع خاطرهای تلخ و برگی سیاه در دفتر این #فرقه است و رجوع و مرورش دردآور. واقعهای كه قاطبه دراویش با فراموشی و چال كردن در اعماق ذهن خود در پی امید برای چشمانداز بهتر آتیاند و میخواهند : «از #گلستان نگویند»!
@Feraghvaadyan