هدایت شده از روزنه
اهانت مسیح مهاجری به مراجع تقلید و نظام اسلامی
بازخوانی مواضع موهن شیخ اعتدالی علیه مراجع و روحانیت شیعه/ به بهانه انتشار یادداشت موهن با عنوان خطر اشاعه فقه داعشی
[صفحه ۲ از ۲]
🔹 امام تا آخر حیثیت مرجعیت خود را از حکومت جدا میدانستند و در منشور روحانیت هم بهعنوان یک مرجع سخن گفتند؛ به آنها که در حوزه رسوب میکنند و بیرون نمیروند، نهیب زدند که بروید با مردم باشید و برای آنها کار کنید. یک نهیب دیگر هم به متحجرینی زدند که نمیخواهند قبول کنند که این لباس و علم رسالتی دارد. امام اصلاً از جایگاه حکومت با روحانیت و حوزهها حرف نزده است.
در نصب امامان جمعه که احکام آنها را امام امضا می کردند، به گلپایگان که رسیدند، گفتند اینجا را آقای گلپایگانی نصب کنند. با اینکه هم امام و هم آیتالله گلپایگانی معتقد بودند حاکم اسلامی باید اینها را نصب کند، امام به احترام مرجعیت، گفتند امام جمعه اینجا را آقای گلپایگانی نصب کنند. نظر امام را به آقای گلپایگانی گفتند و ایشان گفتند نه، امام باید تعیین کند. در نهایت آقای گلپایگانی با تشکر از امام گفت، پیشنهادم این آقاست، اما امام حکمش را امضا کنند که امام هم امضا کردند. می بینید که امام با اینکه حاکم اسلامی بودند، باز از جایگاه مرجعیت وارد عمل شدند و خودشان هم بهعنوان مرجع با یک مرجع دیگر اینگونه تعامل کردند.
🔻 آخر ماه رمضان برای اعلام عید فطر از امام میپرسیدند و ایشان میگفتند از مراجع بپرسید و بیشتر بر آقای گلپایگانی تکیه میکردند و هرچه آقای گلپایگانی میگفت، همان را اعلام میکردند. طبق رساله خود علما، یکی از راههای اثبات رؤیت ماه، حکم حاکم است، اما امام در تمام مدت این کار را نکردند.
🔸بعد از فوت آقای شریعتمداری، آقای گلپایگانی نامه تندی به امام نوشتند. ظاهراً بدون اینکه امام در جریان باشند، افراد تندرو در ماجرای تدفین و تشییع آقای شریعتمداری اقداماتی کرده بودند و آقای گلپایگانی به این واقعه اعتراض داشتند و همین را در نامه به امام نوشتند. یکی از اعضای دفتر امام می گفت اطرافیان، نامه را به امام ندادند، چون نگران بودند اگر امام آن را بخوانند ناراحت میشوند و برای قلبشان خوب نیست. البته بعدا متوجه شدیم امام آن نامه را در یک بولتن خواندهاند. او میگفت شب عید فطر آن سال از امام درباره هلال ماه و اثبات عید فطر پرسیدیم و در کمال تعجب دیدیم ایشان بازهم گفتند از آقای گلپایگانی بپرسید. این، از موضع مرجعیت است، نه حاکمیت و تمام موارد مربوط به حوزه این طور بود.
🔹حکمرانی مراجع و حوزه و روحانیت بر مردم، باید از جنسی غیر از حاکمیت حکمرانان سیاسی باشد. حکمرانی سیاسی از جنس قانون است ولی مرجعیت و روحانیت از جنس حکمرانی قلبی است که میتوانند این را داشته باشند. امام این را داشت و از این موضع و جایگاه وقتی حرف میزد، همه میگفتند چشم. البته کسانی هم بودند که قبول نداشتند ولی چون این نفوذ را امام داشت، آنها هم تبعیت می کردند. از آدمی که موضع حق دارد و درست میگوید طبعا باید تبعیت کرد، ولی اکثریت امام را با جان و دل قبول داشتند و چون امام بر قلب آنان حکمرانی میکرد، هرچه میگفت قبول میکردند.
@rozaneebefarda
توهین خوب، توهین بد!
استانداردهای دوگانه #سکولارهای_حوزوی در مواجهه با اهانت به مقدسات و بزرگان حوزه
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بعد از انعکاس جهتدار و مغرضانه و تحریفآمیز بیانات ناصحانه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی توسط رسانههای زنجیرهای غربگرا، طبعا به دلیل عدم انتشار صوت و فیلم و متن کامل بیانات آن مرجع معظم تقلید و نیز سابقه تحریفگری جریان رسانهای لیبرال مسلک، تفاسیر انحرافی از آن بیانات که تلویحا و بعضا تصریحا یک مرجع انقلابی و دلسوز را طرفدار سازش با آمریکا معرفی کرده بودند، توسط رسانههای رسمی نظام و نیز رسانههای شناسهدار جریان انقلابی واکنشی را در پی نداشت.
اما در این میان تنها یک یادداشت در مقام نقد آن بیانات منتشر شد؛ که فارغ از هر نوع قضاوت در مورد انگیزه نویسنده و یا حتی محتوای یادداشت، با ادبیاتی نامتعارف و غیرموجه و نامتناسب با شؤون مرجعیت، به تحریر درآمده بود.
طبعا این یادداشت نیز به دلایل کاملا مشخص، مورد توجه رسانههای رسمی و نیز رسانههای نشاندار جریان انقلابی قرار نگرفت و بازتاب خاصی نیافت.
اما از این مرحله به بعد، یک جریان خاص حوزوی (با سابقه فراوان در #دوگانهسازی بین مرجعیت و نظام)، تلاش کرد آن یادداشت را مستمسک تهاجم به جریان انقلابی قرار دهد و لذا بعد از انعکاس تحریفآمیز بیانات ناصحانه آن مرجع معظم تقلید، موج دوم فضاسازی رسانهای در این مرحله کلید خورد؛ اما اینبار با ژست طرفداری از ساحت مرجعیت و تلاش برای برچسبزنی به جریان انقلابی و متهم ساختن نظام اسلامی!
این موج رسانهای با سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی و بازتاب آن توسط #جماران(رسانه وابسته به آقای #سیدحسن_مصطفوی) کلید خورد و با یک بیانیه بدون امضای افراد مشخص(منسوب به جمعی از اساتید حوزه!) اوج گرفت!
طبیعی بود که بعد از وارد شدن ماجرا به فاز عملیات روانی و رسانهای علیه نظام، برخی نهادها و چهرههای اصیل و انقلابی نیز وارد شوند و به محکوم کردن آن یادداشت نامتعارف بپردازند که البته زمان، ادبیات و نحوه ورود، همچنین منشأ پخت و پز و محتوای برخی از بیانیهها، جای بحث و بررسی دارد(!)
فارغ از روند این وقایع، توجه به کارنامه و پیشینه متناقض برخی از مدعیان دفاع از حریم مرجعیت، بسیار حائز اهمیت است و نباید در میانه این هیاهوی رسانهای گم شود!
جریان انقلابی بارها و بارها نشان داده که به تبع امام و رهبری از ادب اصیل اسلامی پیروی میکند و در نوشتار و گفتار خود حرمت مراجع دینی را حفظ میکند و هرآنجا که به این مقام شامخ جسارتی شود، پیشگام و پرچمدار دفاع از این جایگاه الهی است و در این زمینه برخورد گزینشی را خلاف اخلاق و شئون اسلامی میداند اما جریانی خاص در حوزه علمیه نه تنها از این منش اخلاقی پیروی نمیکنند بلکه با برخورد دوگانه، تنها در مواردی به مقابله برمیخیزند که فرد توهینکننده از همقطاران و همفکران خود نباشد!
خردهجریانی که در حوزه علمیه قم به عنوان سکولاریسم حوزوی شناخته میشود باید بداند که اشک تمساح برای کسی اعتبار و آبرو به وجود نمیآید و به صورت مشخص و این جریان پیش از پرداختن به دفاع از آیتالله العظمی صافی گلپایگانی میبایست بدهی سنگین سابق خود را به نبی اکرم صلی الله علیه و آله، حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و مراجع عظام تقلید و برخی بزرگان حوزه بپردازد چه آنکه در این سالهای اخیر در مقابل اهانتهای آشکار متعدد به ساحتهای قدسی ایشان، روزه سکوت گرفته است و از این طیف نه تنها کلامی برنیامد بلکه ای بسا با سکوت خود مهر تأییدی بر آن زدند و قلمهای سرکش این روزها محصول همان سکوت و بایکوت و برخوردهای دوگانه دیروز این حضرات است!
شاید مرور فهرست برخی از این اهانتها و جسارتها برای پرسشگری در مورد کارنامه #سکولارهای_حوزوی در دفاع از حریم معصومین(ع) و بزرگان دین کفایت کند!
اما فهرست بدهی جریان سکولار حوزوی و سکوت آنان در برابر جسارتهای گوناگون:
تجویز تخطئه و نقد امام زمان(عج) توسط حسن روحانی: 18دی1396
تحریف حسن روحانی نسبت به امام حسن(ع): 23مهر1399
توهین روزنامه الشرق الأوسط به آیتالله العظمی سیستانی: 13تیر1399
توهین مکرون به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله : 30مهر1399
اظهارات موهن مسیح مهاجری: ترسو و زیادهگو دانستن مراجع: اسفند1399
یادداشتهای طعنآلود و بعضا موهن سروش محلاتی نسبت به رهبری
توهین علنی عضو حلقه #پسران_سارا_شریعتی به مراجع عظام؛ با کلیدواژه «افول مراجع»: 20تیر1400
توهین به آیتالله جوادی آملی و متهم کردن ایشان به فقهفروشی و قرآنفروشی: مرداد1400
اهانتهای مکرر برخی اعضای تحریریه نشریه حریم امام به آیتالله یزدی و علامه مصباح
اهانت به مرحوم علامه حسنزاده و..
🔶پیافزود
بزرگترین اهانت به مراجع عظام، #مرجعسازی غیرضابطهمند و ناسازگار با اصالتهای حوزوی است!
@rozaneebefarda
اهانت آشکار روزنامه غربگرای قانون به حضرت #آیتالله_نوری_همدانی(آذر ۹۷)
به راستی آیا در آن زمان کسی در دفاع از ساحت مرجعیت به میدان آمد؟
چرا #سکولارهای_حوزوی روزه سکوت گرفتند؟
🔘رمزگشایی از رویکرد متناقض و سیاستزده سکولارهای حوزوی در مواجهه با پدیده شوم اهانت به بزرگان دین 👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10023
@rozaneebefarda
روزنه
اهانت مسیح مهاجری به مراجع تقلید و نظام اسلامی برخی حوزویان هم از نظام پول میگیرند و هم به نظام،
مسیح مهاجری و تحریریه حوزوی روزنامه جمهوری اسلامی از جمله سروش محلاتی، خود متهم به اهانت به بزرگان هستند!
با هیاهو هیچ چیز عوض نمیشود!
آنها باید پاسخگو باشند و در مقامی نیستند که ژست دفاع از مرجعیت بگیرند.
حوزه علمیه قم بیدار است....
@rozaneebefarda
مراسم بزرگداشت #علامه_حسنزاده و یک گلایه از جناب آقای #استادی
طبق اخبار منتشر شده، جناب آقای استادی که از چهرههای خدوم و موجه حوزهاند در مراسم پاسداشت علامه حسنزاده با تعریض به یادداشت نامتعارف و غیرقابل دفاعی که در نقد بیانات ناصحانه آیتالله العظمی صافی نوشته شده بود سخنانی را بیان کرد که البته پخته و قابل توجه و قابل تقدیر است.
اما انتظار آن بود که در مقابل سیل توهینها و تهاجمات به علامه حسنزاده نیز موضعگیری نماید.
اگر از فراز منبر اهانتها به بزرگان حوزه به طور عالمانه نقد شود و پاسخ در خور داده شود، زمینه تخریب بزرگان تا حدود زیادی از بین خواهد رفت.
از جناب ایشان انتظار میرود در دفاع از مقام عرفانی و جایگاه دینی و سیاسی علامه حسنزاده به صورت مکتوب یا شفاهی و البته با همین صراحت لهجه به دفاع و پاسخ به شبهات بپردازند.
علامه حسنزاده به گردن حوزه حق دارند؛ برخی تعابیر شبهتکفیری در داخل حوزه و کاربست برخی عبارات سخیف که تا مرز فحاشی پیش رفته برای آن عالم ربانی، توسط دگراندیشان و ضدانقلاب(از مکلا و بعضا معممین) نیازمند پاسخ و دفاع است.
منتظر میمانیم....
@rozaneebefarda
نزاع دو تریبوندار که سخنگو نیستند!
نه تارنمای فخیمه #رجانیوز سخنگوی جریان انقلابی است؛ نه جناب #سیدمحمدجوادعلوی سخنگوی حوزه و مرجعیت!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بیانات ناصحانه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار با رئیس مجلس، در روزهای اخیر تحلیلها و واکنشهای متفاوتی را برانگیخته است.
در این میان یکی از اعضای نشست دورهای اساتید، که مدتی است مواضعش دستمایه چند رسانه زاویهدار و بعضا معاند در پیشبرد پروژه دوگانهسازی بین نظام و حوزه بدل شده(فارغ قضاوت در مورد نیت گوینده)، از اشتباه غیرقابل قبول یکی از تارنماهای خبری استفاده کرد و مواضع قبلی خود را به بهانه این ماجرا و در قالبی جدید القا کرد!
امری که به تند شدن فضای رسانهای بین طرفین انجاميد و پس از آن، برخی رجال موجه و نهادهای اصیل حوزوی نیز برای جمع کردن اوضاع وارد میدان شدند.
آنچه در این میان اهمیت دارد تفکیک طرفهای درگیر از یکدیگر و شناخت تبار فکری و جریانی هریک از آنهاست. یکی از طرفین درگیری تارنمای «رجانیوز» است که نه فقط در یادداشت نخست که بعد از آن نیز با ادبیاتی نامتعارف و غیرقابل پذیرش به نقد سخنان آیتالله العظمی صافی گلپایگانی پرداخت و بهانه لازم برای جولان جریان رسانهای غربزده و برخی سکولارهای حوزوی را فراهم کرد و همچنین برخی نهادهای اصیل را به واکنش منفی شدید واداشت.
طبیعی است سماحت مرجعیت شیعه همواره پذیرای نقد مؤدبانه و احترامآمیز بوده و هست چه آنکه آزاداندیشی و گفت و گوی دو طرفه سنت دیرین حوزه علمیه بوده و هست اما آنچه مایه رنجش حوزویان انقلابی و عموم متدینین شد لحن رادیکال نویسنده یادداشت انتقادی و یادداشتهای بعدی سایت مزبور است. لحن و ادبیاتی که به هیچ وجه متناسب با سیره و رویه امام و رهبری نبود و نشان داد که تحریریه و احتمالا برخی اعضای پشت صحنه تارنمای مزبوز نه تنها شناخت عمیق و دقیقی از سیره آن دو عزیز ندارند بلکه با سلسله مراتب و واقعیتهای حوزه علمیه قم نیز بیگانهاند.
طبیعی است یک حلقه کوچک یا یک تارنمای خاص نمیتواند و نباید بعنوان نماینده و سخنگوی جریان انقلابی شناخته شود و طبیعی است که اولا هزینه اقدام ساختارشکنانهشان را خودشان باید بر عهده گیرند و ثانیا جریان انقلابی نیز رسانه مزبور را نه به عنوان سخنگوی خود میشناخت و نه امروز به این سمت میشناسد.
از دیگر سو باید رویه جناب آقای سیدمحمدجواد علوی را در دامن زدن به فضای تشنج و نرخ تعیین کردن وسط یک نزاع رسانهای مورد ارزیابی قرار داد.
نامبرده و برخی دیگر از همفکران او که در سالهای اخیر به دلیل تخلف از سیره قطعی مراجع عظام تقلید در زمینه مرجعیتگریزی و به دلیل زیرپا گذاشتن تصریحات پیشین خود مبنی بر لزوم حفظ حرمت بزرگان و مراجع حوزه و پرهیز از انتشار رساله و بلند کردن علم مرجعیت همزمان با وجود اعاظم، همواره مورد نقد صریح بدنه حوزه علمیه قرار داشته، در نقد یادداشت جنجالی رجانیوز، خود را در قامت سخنگوی حوزه و مرجعیت نشانده است!
امری که به هیچ وجه پذیرفته نیست!
گفتنی آنکه هر کدام از بیوت مراجع عظام تقلید در پاسخ به شبهات مطروحه پیرامون دیدگاههای آن اعاظم ساز و کار و سخنگوی خاص خود را دارد و آقای علوی نیز سخنگوی هیچکدام از بیوت نیست!
در ماجرای اخیر تعابیر تند برخی جوانانِ قلم به دست در تخاطب با مراجع عظام و همچنین بهانه قرار دادن آن یادداشت برای فضاسازی رسانهای و دوگانهسازی بین مرجعیت و نظام، توسط برخی ریشسفیدان، هر دو غیرقابل پذیرش و تأسفانگیز بود اما این نزاع تأسفانگیز یک برکت نیز داشت و با توجه به اعتراضات قاطع جریان انقلابی، از جامعه مدرسین تا امامت جمعه و حوزویان حزبالله، مشخص شد که نه پایگاه مزبور سخنگوی جریان انقلابی است نه امثال آقای علوی سخنگوی مرجعیتاند!
صدالبته هر صاحب تریبون از اهالی رسانه باشد یا استاد حوزه، میتواند نظراتش را بیان کند ولی حوزه علمیه قم و نیز جریان انقلابی نیاز به سخنگو ندارند و هیچ رسانه یا فرد خاصی نمیتواند خود را به این جایگاه تحمیل کند!
🔶حاشیه روزنه
۱.تا کنون اهانتهای بسیاری نسبت به بزرگان دین و حضرات معصومین(ص) صورت گرفته است که موضعگیری خاصی از سوی جریان مدعی حمایت از مرجعیت را به دنبال نداشته است!
این تناقض گویای حقایق تلخی است....
۲. سایت رجانیوز نیز قبل از تحولات سیاسی اخیر، چندان در زمینه نقد دیدگاههای حوزویان که از آن برای تئوریزه کردن خط سازش سوءاستفاده می شد، فعالیت نداشته؛ حال به چه دلیل اینگونه صریح و بیپرده و با این ادبیات خاص به میدان آمده است؟!
۳. اهانت به مقام مرجعیت از هیچ کس در هیج سطحی و با هیچ انگیزهای، پذیرفته نیست.
۴. بزرگترین اهانت به مراجع عظام، #مرجعسازی غیرضابطهمند است!
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوتاهنمای عجیب فطرس مدیا و تلاش مذبوحانه برای #دوگانهسازی_بین_حوزه_و_نظام!
تحریف مواضع امام و علامه طباطبایی در سایه سکوت حوزه علمیه
@rozaneebefarda
توضیحات و ابراز ارادت #رجانیوز به ساحت آیتالله العظمی #صافی_گلپایگانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سخنی با حضرت آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله)
حضور محترم مرجع تقلید جهان تشیع
سلام علیکم
روزهای پر التهاب اخیر به گفتگوهایی گذشت که بعضا به رسم مباحثات طلبگی با فراز و فرودهایی همراه بود. ما همواره از بزرگان دین آموختهایم که جز به حق سر خم نکنیم و در اصول اعتقادی جز به راه دلیل و استدلال نرویم. ما با کسانی که در تمام سالهای پس از انقلاب هیچ نسبتی با جریان فقاهت نداشتند، روی سخن نداشته و نداریم. تلخی پرسش ما نه از روی بیاعتنایی به جایگاه فقه و فقاهت در نظام اسلامی، که برخاسته از دغدغهای انقلابی و ناظر بر سوءاستفادههای بیگانگان و دشمنان دین و ملت بود.
حضرت آیتالله صافی؛
طرح پرسش فرزندان معنوی شما ناظر به اصولی بود که میراث گرانبهای امام خمینی و گنجینه بیانات امام خامنهای حفظه الله در اختیار ما قرار داده است.
صحبت از این بود که مبادا ستون مستحکم استکبارستیزی ملت مقاوم ایران با هجمه حملات «جریان تحریف» متزلزل شود. خدای متعال در این میان شاهد است که چقدر بر ظرافتها در نگارش و نوشتار مراقبت شد که مبادا طرح پرسشی هر چند انتقادی، خدشهای به حریم حیاتی مرجعیت وارد نسازد.
به هر روی، «جریان تحریف» که در کمین فرصتی برای اختلال در دستگاه محاسباتی ملت ایران نشسته، از گرد و غبار برخاسته از ماجرا به طمع افتاد و رسانههایی که کارنامه سیاه آنان در اهانت به مقدسات و ارزشهای دینی و مذهبی از ذهن مردم پاک نخواهد شد، فرصت را برای ماهیگیری از شرایط ایجاد شده مناسب دیدند.
حضرت آیتالله؛
طی روز جمعه تلاشهای فراوانی شد تا اساتید به نام حوزه علمیه و حتی برخی از مراجع عظام در این ماجرا وارد شده و خوراک چند روزه برای رسانههای دشمن فراهم شود. جریان بدخواه انقلاب اسلامی، حجم زیادی از پیامها را برای تحریک اساتید حوزه و موضعگیری آنان در روز شنبه تدارک دیده است.
البته بیان این سخنان در محضر شما زیره به کرمان بردن است و حضرتعالی نیز که از یک سو ستارهای درخشان در علم و فقاهت و از سوی دیگر جزو یاران دیرین نظام اسلامی و عهدهدار مسئولیتهای خطیری چون دبیری شورای نگهبان با حکم حضرت امام(ره) بودهاید، بهتر از ما به این جریانات واقف بوده و بصیرت خود در خنثیسازی این نقشهها را بارها به نمایش گذاشتهاید.
با توجه به شرایط خطیر کشور و به جهت حفظ ثبات روحی و آرامش روانی افکار عمومی، فرزندان معنوی شما در این رسانه ضمن ابراز ارادت خالصانه خود به محضر شما که حقا مصداق بارز مرجعیت انقلابی و زمانشناس هستید، در همین سحرگاه روز شنبه نقطه پایانی بر این گفتگوها قرار داده و همه موافقان و مخالفان را به حفظ انسجام ملی برای عبور از توطئه بدخواهان توصیه میکنیم.
دوام عمر با عزت حضرتعالی را از خداوند متعال خواستاریم.
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ، وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ، فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ.
خدايا تو مىدانى كه آنچه انجام داديم نه برای رغبت به قدرت بود و نه برای زيادهخواهى از مال بىارزش دنيا، بلكه خواستیم نشانههاى دين تو را به جای خود بازگردانيم و برنامه اصلاح را در شهرهايت آشكار كنيم، تا بندگان ستمكشيدهات ايمنى يابند و حدود معطّل شدهات اقامه گردد.
@rozaneebefarda
اهانت سروش محلاتی به علما و نقد آن
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در حالی جناب سروش محلاتی و طیف غربگرا مدافع مرجعیت شدهاند، که خود در راس توهین یا سکوت نسبت به اهانتها هستند، آیا اینکه #سروش_محلاتی در محرم ۱۴۴۳، نود و نه در صد علما را ترسو، فاقد شجاعت و ساکت در برابر ظلمها و تباهیها و دین فروشیها خواند، توهین به حوزه و روحانیت نبود؟
محلاتی گفت:
«چند درصد علمای دین از غیر خدا حساب میبرند و بهخاطر غیر خدا حاضر هستند منکر، فساد، ظلم، تباهی و دینفروشی را ببینند و سکوت کنند؟... شهید مطهری میفرماید: «آیه کریمه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لَایَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّه» یک شرط اساسی پیامرسان را بیان میکند که جرأت و شهامت و از غیرخدا ترس نداشتن است. همین یک شرط کافی است که ۹۹% رفوزه شویم» (یادداشتها، ج۲، ص۶۷)
یعنی از صد نفر، یک نفر نصاب لازم شجاعت و حریت در بیان حقایق دین را برخوردار است و بقیه ملاحظه میکنند! این نظری است که ایشان بهعنوان یک کارشناس تشخیص داده است.»
محلاتی این مطلب را منتسب به یادداشتهای شهید مطهری کرده، ولی:
🔹 اول
یادداشت شهید مطهری ناظر به همه مبلغان اعم از علما و عموم امت بود. (ج2، ص55)
🔹 دوم
شهید، تعابیری در یادداشتها دارد که ناظر به زمان ایشان و چند دهه قبل است و شامل زمان کنونی یعنی بعد از وقوع مبارزات طاقت فرسای علما و روحانیون، قبل و بعد انقلاب نمیشود.
آیا محلاتی خونهایی که حوزویان در راه مبارزه با ظلم و دفاع از حقیقت دادهاند، را نادیده میگیرد و ۹۹ درصد آنها را ترسو خطاب میکند؟! آیا این جسارت در مرتبه اول شامل بزرگان حوزه نیست؟
🔹 سوم
شهید در یادداشتها تعابیری دارند که هیچ گاه در کتب و سخنرانیهای خود به کار نبردهاند، طبعا یادداشتی که در مقام تامل است با آنچه بعد از تامل و با لحاظ ملاحظات بیان عمومی، ابراز میشود متفاوت است.
از این جهت گفته میشود نسبت دادن برخی مطالب به ایشان با استناد به یادداشتها، اجحاف در حق ایشان است.
گرچه عبارت مورد بحث اساسا ناظر به زمان حال نیست که آقای محلاتی آن را مستمسکی قرار دهد تا تمام علمایی که همچون طیف غربگرا در تقابل و تضعیف نظام اسلامی قرار ندارند را ترسو و فاقد شهامت بخواند!
تازه اگر خود شهامت داشتند و کمی زودتر و در زمان دولت آقای روحانی، زبانشان به چنین سخنانی باز میشد، شاید جایی برای تامل در سیاسی ندانستن آنها باقی میماند!
در آن زمان فقر و اشکال نبود که آقایان شهامت به خرج دهند و اعتراضی کنند؟
@rozaneebefarda
اهانت سروش محلاتی به علما و نقد آن
[صفحه ۲ از ۲]
🔹 چهارم
سوء استفاده از کلمات بزرگان در سخنان و آثار جناب محلاتی موج میزند، چند مثال در خصوص این سوء استفاده ها، کافی است تا به میزان حقیقت طلبی آقایان پی ببریم:
🔸 در حالی که شهید مطهری در مواضع مختلف به صراحت ولایت فقیه را پذیرفته و برای آن استدلال آورده است، محلاتی با بیتوجهی به این تصریحات، دست روی یکی از یادداشتهای کوتاه و مجمل شهید مطهری گذاشته که ظاهرا شهید به شیوه استدلالِ شیخ انصاری و مرحوم نراقی، نقد داشته است.
محلاتی در مقالهای در خصوص مرحوم شیخ عبدالکریم حائری، با تمسک به این عبارت مجمل، ادعا کرده است شهید مطهری منکر ولایت فقیه است و آن را همانند ولایت باطنی صوفیان، یک انحراف میداند!
با اینکه سخن شهید به صراحت درباره «ادله ولایت» است و نه خود ولایت که به صراحت آن را پذیرفته است!
🔸 محلاتی چندی پیش در یک سخنرانی در خصوص «حاکمیت ملی در قانون اساسی»، متن سخنان آیت الله صافی را از روی کتاب مشروح مذاکرات قانون اساسی خواند و از ایشان چهرهای سنتی که هیچ اعتقادی به مردم و جایگاه ایشان ندارد به نمایش گذاشت.
محلاتی متن سخنان و استدلال آیت الله صافی درباره نادرست بودن تفسیری از حاکمیت ملی را خواند و بدون آنکه جوابی به آن بدهد، ایشان را مخالف بزرگانی همچون امام خمینی (ره) و شهید بهشتی نشان داد.
🔸 او آیت الله صافی را مخالف دخالت مردم در مشروعیت قوانین و حکومت و همچنین مخالف حق تشریعی مردم نسبت به کنار گذاشتن جمهوری اسلامی، بلکه اصل مذهب و اسلام، معرفی کرد، مخالف اموری که محلاتی آنها را بخشی از حقوق رسمی مردم میداند و با کمال تعجب، آن را به بزرگانی همچون امام و شهید بهشتی هم نسبت میدهد!
محلاتی، این استدلالِ آیت الله صافی را که: «این حق، تکوینی است، نه تشریعی. ممکن نیست قانون گذار اسلام، اجازه نفی خود را بدهد تا ما آن را در قانون بیاوریم» تنها میخواند و در بحثهاي پر تكرارش، هيچ گاه پاسخی نميدهد!
🔸 از این قبیل تحریفها و تقطیعها در سخنان و یادداشتهای این طیف بسیار است، مثلا وقتی شهید بهشتی مبنای اهل سنت را مطرح میکند که امام نیازی به نصب ندارد و محلاتی آن را به خود شهید نسبت میدهد!
یا نفی نصب خاص از سوی شهید بهشتی از مراجع و علمای دین را به معنای نفی کلی نصب (و لو به شکل عام) جلوه میدهد.
یا سخن محقق اصفهانی که با تفسیر اهل سنت از امامت، نیازی به نصب نیست را نظر خود ایشان نشان میدهد که علما معتقدند وقتی حاکم، معصوم نبود نیازی به پشتوانه الهی و نصب ندارد!
🔸 حال آیا طرح چنین بحثهای مخدوش و دوگانهسازیهای بی معنا، توهین به بزرگان نیست و نباید در برابر آن موضعی مناسب داشت؟
🔶حاشیه روزنه
از #دادستانی_محترم و #دادگاه_ویژه_روحانیت انتظار میرود نسبت به برخورد متناسب قانونی با این قبیل اظهارات موهن نسبت به علمای اعلام حوزه مقدسه اقدام فرمایند.
گفتنی است چندی قبل #مسیح_مهاجری نیز سخنان اهانتآمیزی را پیرامون مراجع عظام تقلید مطرح کرده بود که جای پیگیری دارد.
@rozaneebefarda
برچسبزنی به سبک #رسول_جعفریان!
🔹حاشیه روزنه
میشود بگویید تندگوییها و تخطئههای سریالی برخی همفکران سیاسی فعلی شما(از مسیح مهاجری و سروش محلاتی تا آغاجری و زیباکلام و...) نسبت به ولایت فقیه، مرجعیت و حوزه علمیه را در کدام چارچوب و با کدام تعبیر باید دستهبندی کرد؟!
#دوگانهسازیهای_کاذب_بین_حوزه_و_نظام
@rozaneebefarda
روزنه
توضیحات و ابراز ارادت #رجانیوز به ساحت آیتالله العظمی #صافی_گلپایگانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سخنی
لحن مؤدبانه و التفات پدرانه!
یک درخواست طلبگی از محضر مبارک مرجع عالیقدر حوزه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نظر به لحن مؤدبانه یادداشت اخیر #رجانیوز در تخاطب با مرجع معظم تقلید حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی و تلاش برای جبران گذشته، انتظار آن است که ماجرای اخیر که مجموعا در نتیجه ندانمکاری برخی دوستان و البته شیطنت برخی بدخواهان رقم خورد، با #التفات_پدرانه آن مرجع معظم تقلید ختم به خیر شود.
سنت علمای سلف در مواجهه با دیدگاههای مخالف و حتی برخوردهای موهن، و نیز حسن خلق مستمر معظم له، اقتضای چنین انتظاری را دارد.
جناب ایشان بهتر از هر کسی اشراف دارند که وحدت کلمه در صفوف مؤمنین از اقتضائات دائمیه برای جلب مصالح عالیه جهان اسلام، تشیع و نظام اسلامی است و صدالبته تمرکز بیوجه و بیش از اندازه بر حواشی و مسائل فرعی، مانع این مهم است.
امید است این مطالبه طلبگی از طریق اطرافیان به آن مرجع والامقام منتقل گردد و به زودی شاهد موضعگیری پدرانه ایشان باشیم.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید|| شخصیت والای حضرت معصومه سلامالله علیها در کلام مقام معظم رهبری
🔘نقش مهم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در عظمت یافتن شهر قم و تبدیل شدن آن به پایگاه اصلی معارف اهلبیت علیهمالسلام
@rozaneebefarda
توصیه سیاسی آیتالله #صافیگلپایگانی به #خاتمی و مخالفت با حضور زنان در کابینه!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 #هاشمیرفسنجانی در خاطرات روزنوشت خود مینویسد:
▫️آقای [سید محمد] خاتمی، [رئیسجمهور منتخب] آمد. گزارش سفر به قم و نیز مذاکره با رهبری را داد....
▫️آقای [لطفالله] صافی [گلپایگانی]، در قم از او خواسته که خانمها را وارد کابینه نکند. از برخورد با آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار تهران]، اظهار نگرانی کرد.
▫️پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۷۶// ۱۳ صفر ۱۴۱۸//۱۹ ژوئن ۱۹۹۷
🔶حاشیه روزنه
اعتدالگرایان و اصلاحطلبان که این روزها سینهچاک دفاع از مرجعیت شده و مصادره و تفسیر مغرضانه از یک توصیه سیاسی آیتالله العظمی صافی را بهانه تسویهحساب سیاسی با مخالفان فکری خود قرار دادهاند، در بیاعتنایی به توصیههای مرجعیت، پیشگام بودهاند!
بهعنوان نمونه علارغم توصیه صریح آیتالله صافی مبنی بر عدم ورود زنان به کابینه، جریان غربگرا (اصلاحطلبان و اعتدالیها) در دو دهه اخیر همواره ورود زنان به کابینه را به عنوان یکی از شعارهای راهبردی کنشگری سیاسی خود قرار دادهاند!
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
لحن مؤدبانه و التفات پدرانه! یک درخواست طلبگی از محضر مبارک مرجع عالیقدر حوزه قم @rozaneebefarda
ادب انقلابیگری
یادداشت مؤدبانه و قابل تقدیر آقای #مهدی_جمشیدی خطاب به آیتالله العظمی #صافی_گلپایگانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘من در روشنگری عهد خون با ولی خویش بستهام/قدردان و دستبوس آیتالله صافی هستم
🔹یادداشت این حقیر، دستاویز پارهای «غرضورزیهای بدخواهانه» و «سوءبرداشتهای بدبینانه» واقع شد. از غرضورزانِ کمینکرده و بیصداقت درمیگذرم که همواره، حریصِ غوغاسالاریهای آغشته به دروغ و فریب هستند. و چون طبیعتشان اینچنین است، گفتگو با ایشان بیحاصل است.
🔹«جریان تحریف» که «خسارتِ محضِ برجام» را بر مردم تحمیل کرده و «دولت عبرت» را رقم زده، در پی موجسازی در مقابل «بازسازیِ انقلابی» است؛ به هر طریقی و اینک از روزنۀ دوگانههای «مرجعیّت مستقل/ مرجعیّت وابسته» و «نقادی/ توهین». باید پرسید که «دفاع ابزاریِ» اینان کجا و «نقد صادقانۀ» ما کجا؟
🔹امّا به بزرگان و دلسوزان و نیکاندیشانی که از آن نوشته، ستیزهجویی با مرجعیّت و بیحرمتی به آن مرجع عالیمقام را دریافتهاند، صمیمانه و از عمق دل میگویم: به «مرجعیّتِ فقهای گرانقدار» معتقدم و «تضعیف مرجعیّت» را عینِ «تضعیف اسلام» میانگارم، و همچنین نسبت به مراجعِ والامرتبه و عزیز، خویش را هیچ و خاکسار میشمارم، از جمله به حضرت آیتالله العظمی صافیگلپایگانی، این فقیهِ خدااندیش و پارسا - که دیروز، «کارگزارِ صدیقِ انقلاب» بودهاند و امروز، «حامیِ ریشهدارِ انقلاب» هستند - «ارادت ایمانی» دارم.
🔹فارغ از اینکه فاصلۀ میان این نویسندۀ ناچیز و آن فقیه بزرگ، از حساب و شمار بیرون است، دربارۀ فرازی از تحلیل سیاسیِ ایشان، «ملاحظهای انتقادی» داشتم. ازاینرو، سطوری در نقد سخن سیاسیِ ایشان نگاشتم، امّا «صراحت» و «شفافیّت» این قلم به «تندی» و «گزندگی» سوق یافت و آن نوشته، متناسب با «منزلتِ مرجعیّت» نبود. البتّه حسّاسیّت نسبت به احتمال «بازتولیدِ سیاست خارجیِ التماسی»، مرا برآشفته کرد و قلمم را شعلهور. «غیرت انقلابیِ» این فرزند، سببِ تراوش برخی «عباراتِ غلیظ» نسبت به آن پدر معنوی شد.
🔹هر چند دفاع مطلق از «ارزشهای بنیادینِ انقلابی» و «نقادیِ شجاعانه»، فضیلت است و من در «تبیین» و «روشنگری» و «آرمانخواهی» و «انقلابیگری»، عهدِ خون با ولیّ حکیم بستهام، امّا سخنگفتن با «بزرگان قوم» - که عمری را در تعبّد و دیانت خالصانه سپری کردهاند - قواعد و آداب متمایزی دارد. امید است که آن فقیه بزرگوار، این «جسارت جوانانه» را بر من ببخشد و اعتذار مرا بپذیرد که میان «غرض» و «غفلت»، تفاوت است. دستبوس و قدردان آن وجود شریف هستیم.
🔶حاشیه روزنه
#لحن_مودبانه جناب آقای مهدی جمشیدی که یادداشت پیشین او موجب رنجش حوزویان و جامعه متدینان شده بود، قابل تقدیر است و نشانگر وسعت مشرب و تهذیب اخلاقی اوست که بعد از اطلاع از ابعاد منفی ماجرایی که با یادداشت انتقادی زننده او ایجاد شد، تلاش کرده فضا را تلطیف کند و روند نگارش آن یادداشت و نیز مکنونات درونی خود را شجاعانه و صادقانه بر زبان براند.
آری! شجاعت میخواهد که بخواهی اشتباه
را بپذیری و برآن باشی که سوءبرداشتها و سوءتفاهمهای برآمده از گفتار یا رفتار سیاسیات را #جبران نمایی.
در کنار این حرکت زیبا و ارجمند که در قالب نگارش این یادداشت جلوه کرده و رابطه پدر/فرزندی بین آیتالله صافی و مهدی جمشیدی را به رخ کشیده است، همچنان در برخی کانونهای خاص در قم و تهران، تخم کینه میپاشند و در تدارک کش دادن ماجرا و فاصلهاندازی بین مرجعیت و نظام اسلامی یا دوگانهسازی بین حوزه و دانشگاه هستند!
کار برخی معممین غیروفادار به سنتهای اصیل حوزوی که آتش بیار معرکه بودند و همچنان در پشت پرده بر وسعت دامنه اختلاف میکوشند با کرام الکاتبین است!
باری! البته نهادهای مسئول که به دنبال حاشیهزدایی و آرام کردن فضا و برخورد با عوامل اصلی این ماجرا هستند، آن عوامل مرموز را خوب میشناسند و احیانا اگر ابهامی هم هست، با همافزایی میتوان به معرفی کانونهای فتنهطلب در دل حوزه قم پرداخت تا زمینه کدورتها و حاشیهسازیها و دوگانهسازیهای کاذب از میان برود.
صدالبته همچنان که پیشتر هم نوشته شده، #لحن_مؤدبانه #رجانیوز و #مهدی_جمشیدی، تنها اگر با #التفات_پدرانه حضرت #آیتالله_صافیگلپایگانی همراه شود، میتواند طومار این حواشی غیر موجه را در هم بپیچد.
در انتظار لطف آن #مرجع_عزیز میمانیم...
@rozaneebefarda
روزنه
لحن مؤدبانه و التفات پدرانه! یک درخواست طلبگی از محضر مبارک مرجع عالیقدر حوزه قم @rozaneebefarda
اظهارنظر آیتالله العظمی صافیگلپایگانی پیرامون وقایع اخیر
از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘متن کامل اطلاعیه دفتر آيتالله صافیگلپایگانی به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
با قدردانی و تشکّر از مردم شریف و عزیز ایران، مراجع معظم تقلید، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، جوامع و تشکّلهای دینی و اجتماعی که از بیانات و مواضع متین مرجعیت شیعه مبنی بر لزوم حلّ مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حمایت نمودند به اطلاع عموم می رساند که حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله العالی فرمودند:
حقیر از مردم بزرگوار ایران، کمال تشکّر و سپاس را دارم و از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر اعتلا و عزّت و اقتدار مردم و کشور عزیز بیفزاید و نگرانیها و مشکلات به فضل الهی در ظلّ عنایات حضرت بقیّه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف برطرف گردد انشاء الله.
۲۴ ربیع المولود ۱۴۴۳
۹ آبان ۱۴۰۰
دفتر آیت الله العظمی صافیگلپایگانی دام ظله
🔶حاشیه روزنه
آنگونه که انتظار میرفت و پیش از این نیز بدان تصریح شد آیتالله العظمی صافی بر طبق سیره علمای سلف با ماجرای اخیر مواجهه کردند.
تکاپوهای مرموز #سکولارهایحوزوی و به خط شدن لشکر سایبری #سکولارهایعرفی که به دنبال افتراقطلبی و دوگانهسازیهایکاذب بین مرجعیت و نظام اسلامی بودند، نتوانست نتیجهای حاصل کند و به لطف خداوند تعالی در سایه اخلاص و تقوای طرفین نزاع اخیر منجر به #عذرخواهی_مؤدبانه_منتقدان و #التفاتپدرانه #آیتاللهالعظمیصافی گردید.
این زمستان هم گذشت و روسیاهی به ذغال ماند و جریانهایی که تا قبل از این به ظاهر دم از برخورد پدرانه روحانیت با عموم جوانان میزدند و در ماجرای اخیر آتشبیار معرکه شده، بر شدت حواشی افزودند، رسوا شدند و نشان دادند آن شعارها فاقد پشتوانه واقعی است.
وساطت برخی بزرگان حوزه و سران جریان انقلابی که بیش از اظهارنظر علنی، به صورت غیرعلنی برای حل و فصل ماجرا تلاش نمودند نیز عینا بر طبق سیره اهلبیت علیهمالسلام در رفع کدورت و نزاع اخیر مجاهدت کردند. خداوند این سرمایههای گرانسنگ را برای جامعه شیعی و حوزه مقدسه حفظ نماید.
پن۱: همچنان و همیشه، بزرگترین اهانت به مراجع عظام تقلید؛ تکاپو برای #مرجعسازی غیرضابطهمند و ناسازگار با سیره مستمره سلف صالح است!
پ.ن۲: حوزه و مرجعیت سخنگو نمیخواهد. بزرگان هر وقت صلاح بدانند نظرات شان را بیان خواهند کرد. از این رو برخی افراد که سیره و اندیشه شان فرسنگها با مراجع عظام تقلید و بدنه حوزه فاصله دارد، نمیتوانند و نباید خود را سخنگوی حوزه و مرجعیت جا بزنند.
پ.ن ۳: مواضع ناصحانه علمای عاملین و برخی #چهرههایموجّهحوزه و #نهادهایاصیلحوزوی که در حل و فصل ماجرا به نفع مصالح عالیه تشیع مؤثر بود، قابل تقدیر است.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دفاع از مرجعیت به گروه خون شما نمیخورد!
حسین شریعتمداری
[صفحه ۱ از۲]
۱-«عملیات فریب» همانگونه که از اسمش پیداست به عملیاتی گفته میشود که هدف اصلی آن با آنچه به ظاهر اعلام شده و یا نشان داده میشود، متفاوت است.عملیات فریب منحصر به جنگ سخت و آوردگاه نظامی نیست بلکه کاربرد آن در جنگ نرم بارها بیشتر و گستردهتر از جنگ سخت است.در این وجیزه اما،
برای مثال به نمونهای از عملیات فریب در عرصه نظامی اشاره داریم.
فرض کنید که دشمن قصد حمله به یکی از نقاط حساس و استراتژیک جبهه خودی را دارد و برای فریب نیروهای خودی و دور کردن ذهن آنها از فلان نقطه حساس و استراتژیک به نقطهای حمله میکند که هدف اصلی نیست!در این حالت، اگر نیروهای خودی از اهمیت فلان نقطه استراتژیک غافل باشند و از مقایسه بین نقطه مورد حمله دشمن و فلان نقطه حساس ارزیابی دقیقی نداشته باشند، این احتمال وجود دارد که حساسیت خود را از نقطه استراتژیک دور ساخته و عملیات فریب را واقعی تلقی کنند و همه توان خود را برای خنثی کردن آن به کار گیرند.حالا تصور کنید که دشمن دست به یک عملیات فریب زده و شما به مقابله برخاسته و در حال تعقیب دشمن هستید. همین جا صبر کنید و از بالا به صحنه نگاه کنید!تصور شما این است که حمله را دفع کرده و درحال تعقیب دشمن هستید!ولی این سکه روی دیگری نیز دارد و آن، اینکه دشمن شما را فریب داده و به دنبال خود کشانده و از هدف اصلی دور کرده است!
۲- این روزها، سخنان حضرت #آیتاللهصافیگلپایگانی دردیدار آقای قالیباف با ایشان به موضوعی پُر تنش تبدیل شده است.آیتالله صافی در این دیدار فرموده بودند «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید... امروز یکی از راههای اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد».
درپی انتشار این خبر، یک جریان سیاسی بدنام که سابقهای سیاه در مقابله با مرجعیت و برخی از مبانی اسلام و انقلاب دارد به گونهای هماهنگ با رسانههای غربی و عبری و عربی، ضمن تقدیر از حضرت آیتالله صافی(که از جانب آنها باورکردنی نبوده و نیست) اعلام کردند که نظر ایشان برقراری ارتباط با آمریکا(و حتی اسرائیل) است!
بدیهی است که این اتهام با مواضع و عملکرد ایشان فاصلهای پر ناشدنی دارد مخصوصاً آنکه حضرت آیتاللهصافی در سخنانی که از ایشان نقل شده نیز بر حفظ منافع کشور، عقلانیت، عزت و تعامل سازنده تاکید داشتهاند.آیتاللهصافی به خوبی میدانند که ساز مخالفت با جمهوری اسلامی ایران از جانب دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب کوک شده و با کینهتوزی و باجخواهی ادامه یافته است.دشمنان ایران اسلامی بارها به صراحت اعلام کردهاند که تنها در صورت تسلیم کامل و تمام عیار ایران اسلامی و تحویل کشور به آنان از دشمنی با ایران اسلامی دست برمیدارند.از اینروی، به یقین میتوان گفت حضرت آیتاللهصافی که عمری را در خدمت به اسلام گذراندهاند هرگز نمیتوانند با تسلیم کشور به دشمنان اسلام و مردم مسلمان این مرز و بوم موافق باشند و بیتردید نه فقط قهر، بلکه دشمنی و خصومت ایران با دشمنان یاد شده را ضروری میدانند.
۳- ایران در سیاست خارجی خود از رابطه با آمریکا که صدها نمونه از قتل و غارت و خونریزی و توطئه علیه ایران را در کارنامه خود دارد، پرهیز کرده و میکند و نابودی و محو رژیم جعلی، کودککش و جنایتکار صهیونیستی از جغرافیای سیاسی جهان را، ضروری میداند. بدیهی است که حضرت آیتالله صافی با این دو فقره از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز کمترین مخالفتی ندارند. و اما از سوی دیگر، سیاست خارجی ایران نسبت به سایر کشورهای جهان تابع قوانین و روال تعریف شده بینالمللی است و مانند هر کشور دیگری در برخی از موارد تحفظهای خاص خود را دارد. این بخش از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هم نمیتواند با دیدگاه حضرت آیتاللهصافیگلپایگانی منافاتی داشته باشد. تا اینجای ماجرا هیچ نمونهای را نمیتوان یافت که با روال شرعی، قانونی و منطقی ناسازگار بوده و باعث نگرانی حضرت آیتالله صافی شده باشد. پس ماجرا چیست و از کجا شروع شد؟!
۴- شبکه عنکبوتی دشمن که متاسفانه رشتههای درهم تنیدهای در داخل کشور دارد و کسانی که نتانیاهو از آنها با عنوان «بزرگترین سرمایه اسرائیل» یاد میکرد مدیریت داخلی این شبکه را برعهده دارند بلافاصله بعد از اظهارات آیتالله صافی دست به کار شده و سخنان ایشان را اعتراض به قطع رابطه با آمریکا و بعضاً
کنار گذاشتن مخالفت و مقابله با رژیم صهیونیستی قلمداد کردند! یعنی آرزوهای برزمین مانده خود و دنبالههای داخلی خویش را به حضرت آیتالله صافی نسبت دادند!
@rozaneebefarda
دفاع از مرجعیت به گروه خون شما نمیخورد!
حسین شریعتمداری
[صفحه ۲ از ۲]
و از حق نباید گذشت و با عرض پوزش از محضر واجبالاحترام حضرت آیتالله صافی باید گفت، متاسفانه بیان نه چندان دقیق حضرت ایشان در سوءاستفاده طیف یاد شده بیتاثیر نبوده است. اگرچه ساحت حضرت آیتالله صافی و سوابق ایشان از این شائبه به دور بوده و هست.
۵- برای معرفی هویت واقعی جریان بدنام مورد اشاره که این روزها به سوءاستفاده از اظهارات حضرت آیتالله صافی روی آورده و به دروغ سنگ دفاع از مرجعیت را به سینه میزند، اشاره به چند نمونه از مواضع صریحاً اعلام شده آنها که فقط اندکی از بسیارهاست ضروری به نظر میرسد و میتواند از چهره واقعی این جریان هرزه سیاسی پرده بردارد. بخوانید!
« قرآن هم قابل نقد عقلی و تجربی است (!)... اثبات حق حاکمیت به معنای حقوقی آن برای خدا اشکالات فراوان دارد (!) ... آدم و حتی معصومین، خود به خود، بدون نظارت مردم و به طور اصولی در معرض انحراف هستند (!) ... قلم فقها در طول تاریخ آغشته به خون آزاداندیشان بوده است (!)... روحانیت، قشریگرا و انحصارطلب است. آنها عوامپرور و مقلدپرورند، نه عاقلپرور (!).... امام و شهید نوابصفوی خشونتگرا بودند (!).... آن دسته از جوانان که به مساجد میروند و یا کتب دینی میخوانند از نظر ساختار فکری ضعیف هستند (!) ... فرهنگ شهادت خشونتآفرین است (!)... روحانیت در طول تاریخ ایران سرسپرده مراکز قدرت بودهاند(!) ... تقلید از مراجع کار میمون است(!) ...»! و صدها نمونه دیگر از این دست!
نیم نگاهی به مواضع و نظرات علناً اعلام شده این جریان کاسهلیس غرب، به وضوح نشان میدهد که ادعای نگرانی آنها برای مرجعیت! دروغی شاخدار و در تضاد کامل با هویت این طیف آلوده و وطنفروش است و این ادعا قبل از آنکه تعجبآور باشد مضحک و خندهدار است!
۶- در دیگر سوی این ماجرا، شماری از فرزندان دلسوز و پاکباخته اسلام و انقلاب را میتوان دید که پای از رکاب انقلاب بیرون نکشیده و در همه روزهای بد حادثه به دفاع از اسلام و انقلاب و مردم این مرز و بوم در صحنه حاضر بودهاند. این طیف که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران غیراز دو مورد یاد شده نمونه دیگری از عدم تعامل خارجی سراغ نداشته و نمیدیدند با این تلقی که سخنان یاد شده همان دو نمونه را شامل میشود، به نقد اظهارات ایشان روی آوردند و با توجه به غیر دقیق بودن بیانات حضرت آیتالله صافی، برای طیف یاد شده که دشمنیهای پیدرپی و جنایات بیامان آمریکا و متحدان غربی و عبری و عربی شیطان بزرگ را نه فقط دیده و شنیده بلکه با گوشت و پوست خود لمس کرده و داغ برادران و پدران شهید خود را در سینه داشتند، بیانات ایشان قابل هضم نبود و البته در مورد یا مواردی از نوشته خویش اندازه نگاه نداشتند که دیروز طی یادداشتی خاضعانه از محضر جناب ایشان پوزش طلبیدند. اما در این میان اقدام دادستان محترم در شکایت از آنها تعجبآور و غیرقابل توجیه به نظر میرسد! به عنوان مثال، چندی قبل رکیکترین ناسزاها به ساحت مقدس یکی از عالمان برجسته و به رحمت خدا رفته حوزه علمیه نثار شده بود ولی نه جامعه محترم روحانیت مبارز به دفاع از آن مرحوم اطلاعیهای داد و نه نیازی به شکایت احساس شد و نه ...
خوشبختانه چند دقیقه قبل از پایان یادداشت پیشروی، از بیت شریف حضرت آیتالله صافی خبر آمد که ایشان از هیچ فرد و نهاد و جریانی گله و شکایتی ندارند.
۷- اکنون نوبت به طرح این سؤال میرسد که جریان آلوده و هرزه مورد اشاره که نه فقط کمترین ارادتی به مرجعیت ندارد بلکه به شدت با این کانون دشمنی ورزیده و میورزد، چرا و با کدام انگیزه، به صحنه آمده و سنگ دفاع از مرجعیت را به سینه زده و میزند؟! پاسخ این پرسش را باید در بند اول یادداشت پیش روی دنبال کرد. جریان سیاسی مورد اشاره و قدرتهای بیرونی حامی آنها چه در سطح منطقه و چه در داخل کشور با شکستهای سخت و شکنندهای روبهرو بودهاند تا آنجا که غرب آسیا به ویترین شکستهای پیدرپی آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است. در داخل کشور، عمر جریان غربگرا به سر آمده و مدعیان اصلاحات با کارنامهای سراسر فاجعهبار و مشکلآفرین ناچار به ترک کانون قدرت شدهاند. قدرتهای بیرونی و دنبالههای داخلی آنها در چنین حال و هوایی برای فرار از پاسخگویی به حاشیهسازی نیاز داشته و دارند و این هدف نامبارک را در طرح فریب تعریف کرده و دنبال میکنند.
متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
kayhan.ir/fa/news/228838
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
mohem-400-8-9.mp3
8.39M
🔈|| واکنش #آیتاللهسیفیمازندرانی پیرامون وقایع اخیر حوزه
✳️ مرجعیت شیعه، سیاست را عین دیانت میدانند.
✳️ برخی چهره ها و افراد ناراضی از دولت و نظام انقلابی با سوء استفاده و فتنه جویی از نام و چتر مرجعیت می خواهند برای خود آبرو و وجهه کسب کنند.
✳️ مرجعیت شیعه پشتیبان نظام ولایی و امروز با ولایت فقیه هم آهنگ است.
✳️ اینکه برخی بخواهند خودشان را زنده کنند و بگویند حوزه مستقل از نظام است جز شیطنت هیچ محملی ندارد.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیتوجهی #هاشمیرفسنجانی به توصیه #آیتاللهصافیگلپایگانی پیرامون #فقهسنتی
آیا توصیه ایشان به هاشمی به خاطر گرایش او و همفکرانش(به محوریت #دفتر_تبلیغات) به #فقه_پویا بود؟
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹هاشمی رفسنجانی در خاطرات سال ۱۳۶۶ چنین مینویسد:
به ملاقات آیتالله [سیدمحمدرضا] گلپایگانی رفتم. دیروز از لندن برگشتهاند؛ به احتمال سرطان کیسه صفرا، برای معالجه رفته بودند. 25 روز آنجا بودهاند. خودشان گفتند تشخیص اطباء این بوده که سرطان نیست. سنگ در کیسه [صفرا] تولید شده. سن زیادشان اجازه عمل نمیدهد و [سنگ را] خورد هم نمی شود کرد. ممکن است وارد خون شود. به ناچار با دارو آن را تحت کنترل میگیرند.
ایشان و اطرافیانش با خوشحالی و نشاط از سفر انگلستان و استقبال مسلمانان آنجا تعریف میکردند. معتقدند مسلمین جهان، فقط خواستار #فقهسنتی هستند و از برداشتهای نواندیشانه پرهیز دارند و نتیجه سفر را راسخ تر شدن در همان خط فکری میگرفتند و ما را توصیه به آن میکردند؛ مخصوصاً آقای [لطفالله] صافی [گلپایگانی]. نخواستم در این بحث درگیر شوم.
▫️کتاب «دفاع و سیاست»، خاطره روز شنبه 9 خرداد 1366 | 2 شوال 1407 | 30 می 1987
🔶حاشیه روزنه
کارگزاران و سیاستمدارانی که پایه فکری آنان #فقهروشنفکری است اساسا در عرصه فهم و تحقق دین، هیچ نسبت روشنی با جریان فقهی اصیل حوزوی ندارند و اگر در برخی بزنگاهها جانب مراجع را میگیرند، اغلب ریشه در منافع سیاسی دارد!
اساسا حذف جریان اصیل حوزه از برخی عرصهها و مناسبات حکمرانی توسط همین جریان سیاسی رقم خورده است.
امام خمینی همواره بر روش #فقه_جواهری تأکید داشتند و نظر به تحرکات فقهی برخی طیفهای روشنفکرزده در حوزه، در اواخر عمر شریف خود با دیگر بر جایگاه و اهمیت آن صحه گذاردند و امروز در نزاع #فقهروشنفکری(عرفزده) و #فقهسنتی، مبنای امام خمینی برای بدنه حوزه و جریان انقلابی فصل الخطاب است و این مسئله موجب شده جریان اصلاحطلبان و اعتدالیها که اغلب به فقه نگاه ابزاری دارند، به شدت عصبانی شوند و با تولید حاشیه برای ایجاد انشقاق بین جریان اصیل و سنتی حوزه با حاکمیت دینی، عصیان کنند!
به لطف خدا بدنه حوزه و جریان انقلابی بیدار است و تیرهای توطئه افتراقطلبان به سنگ میخورد!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نامه بازماندگان #آیتاللهالعظمیگلپایگانی به مقام معظم رهبری
بسمالله الرحمنالرحیم
حضور محترم حضرت آیتالله آقای خامنهای رهبر معظم انقلاب دامت برکاته
با اهداء سلام و تحیت، ظهور الطاف عالیه و عواطف کریمه در ایام بیماری بزرگ مرجع عالم تشیع آیتالله العظمی گلپایگانی(رض) با عیادت در بیمارستان و صدور اعلامیهی بسیار بلیغ و پرمحتوا بمناسبت ارتحال آن فقید اسلام و حضور در جمع آحاد مردم در مراسم تشییع و اعلام مراسم بزرگداشت، همه نشانگر حقشناسی و عمق درایت و توجه حضرتعالی به تعالی امور تعظیم شخصیتهای ارزنده و تجلیل از معنویات و مقام شامخ روحانیت و مرجعیت بود که مورد تقدیر و تشکر همه علاقمندان به تعظیم شعائر و اعلی کلمه اسلام و اعتلای مذهب میباشد.
این همدردی حضرتعالی با ملت عزیز سوگوار و همگامی ملت با مقام معظم رهبری بار دیگر اتحاد محکم و استوار ملت را با نظام جمهوری اسلامی و روحانیت ظاهر ساخت.
اینجانب از طرف خود و بیت آن فقیه عالیمقام(قدس الله نفسه الزکیه) از مراتب تفقد و همدردیهای حضرتعالی و امت اسلامی سپاسگزاری نموده و امیدوارم همگان مشمول عنایات خاصه حضرت بقیهاللهالاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء قرار گرفته و خداوند متعال حضرت مستطاب عالی را برای اعلاء کلمهالله و تحکیم مبانی ولایت اهل البیت(علیهم السلام) و تشییه اصول عزت ملت سربلند شیعه بیش از پیش موفق و مؤید بدارد.
هفتم رجب المرجب۱۴۱۴ مصادف با سیام آذرماه۱۳۷۲
@rozaneebefarda