الفلام و تهمت به امام در زمینه حفظ شاه!
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نویسنده الف لام در روایتی ناروا و نادرست از دیدار سلیمان بهبودی (نماینده شاه) با امام خمینی، چنین آورده است:
بهبودی سلام شاه را رساند و اندكی درباره نظام ارباب و رعيتي گفت و از قول شاه ابراز داشت كاری كه میخواهيم بكنيم قانونی است؛ املاک را به زور نمیگيريم؛ میخريم.
آيتالله گفت كه خريد ملک ديگران به زور جايز نيست، اما دعوای ما درباره اين چيزها نيست. بلكه دو مطلب را بايد بگويم يكی اينكه شاه قرار بود ديگر ارتجاع سياه نگويد، ولی دوباره اين حرف را گفته است [!!!] دوم اینکه علم ... گفته است در این کار [تقسیم اراضی]، دولت جلودار نیست بلکه شخص اعلیحضرت جلودار است... بهتر بود در این قضیه هم علم جلو میآمد تا اگر ضربهای وارد شد شاه ضربه نخورد.(الف لام، ص236)
🔹ماجرا از این قرار است که در پی اعلام رفراندوم فرمایشی پيرامون مواد ششگانه موسوم به انقلاب سفید، شاه فردی به نام سليمان بهبودی را به عنوان نماينده رسمی خود به قم فرستاد تا انگيزه و انديشه خود را برای علما توضيح دهد و نظريههای آنان را نيز بشنود و تا سر حد امكان آنان را با رفراندوم شاه همراه سازد.
امام خمینی در اعلاميهای كه بعد از آن ديدار منتشر ساخت، محتوای مواضع اعلامی خود در اين ديدار (كه با صراحت مطرح كرده بود) را بازگو كرد و بندهايی از آن را برشمرد ليكن بنابر مدعای نويسنده الف لام، عمدهترين اشكالی كه امام در ديدار با سليمان بهبودی مطرح كرده و بر اساس آن با شاه مبارزه میکرد دو مطلب بوده است:
نخست اينكه شاه كلمه «ارتجاع سياه» را بر زبان نياورد!
دوم اينكه علم به جای شاه جلودار انجام رفراندوم شود تا اگر پيشنهاد شاه با بیاعتنايی و رأی منفی مردم رو به رو شد «شاه ضربه نخورد»!!
🔻نويسنده چنين القا كرده كه گويا امام خود را مصداق ارتجاع سياه میدانسته و از کاربست آن كلمه توسط شاه رنج میكشيده است!
دوم اينكه امام تا آن پايه شاه دوست بوده(!) كه شكست شاه در رفراندوم را نمیتوانسته است برتابد و بر خود هموار كند؛ از اين رو پافشاری داشته است كه علم مسئوليت رفراندوم را بر دوش بگيرد كه «شاه ضربه نخورد»!
ناگفته پیداست که امام نه تنها هیچ گرایشی به محمدرضای جنایتکار و رژیم طاغوتی وی نداشت بلکه از مدتها پیش از آغاز نهضت خویش درصدد براندازی آن رژیم منحوس بود.
به علاوه وارستگی روحی و اخلاقی ایشان، که نمونههایی از آن در ادامه خواهد آمد، ثابت میکند که امام خمینی اساسا توجهی به تهمتهای بیپایه به خود نداشت و به چیزی جز تکلیف الهی خویش نمیاندیشید.
🔹نظر امام خمینی پیرامون اصلاحات ارضی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه به اسم قانون #اصلاحاتارضی درصدد اجرای آن هستند مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است و آنچه بسیاری از مالکین بزرگ عمل کرده و می کنند و از عمل به قوانین اسلام راجع به حق فقرا خودداری می کنند مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است.
اصل مالکیت در اسلام محترم است و هیچ مقامی حق ندارد ملک دیگری را بدون رضایت و طیب نفس او تصرف کند یا به دیگری انتقال دهد و تصرف در اموال غیر بدون رضایت او حرام و نماز خواندن در املاکی که به این نحو از مالک سلب شود باطل است و اصل حفظ حقوق فقراء و اجراء آن در اسلام محترم است و هیچ مالکی نمی تواند در آن تصرف کند و اگر حق فقرا را به طوری که شرع مطاع تعیین فرموده به آنها ندهند مرتکب گناه کبیره شده اند و اگر با آن اموال چیزی بخرند مالک نمی شوند و نماز آنها در آنچه حق فقراء به آن تعلق گرفته باطل است و فقیه جامع شرایط فتوا می تواند حق فقراء را از آنها بگیرد و به محل مقرر شرعی آن برساند.
والسلام علی من اتبع الهدی.
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج۲۱،ص۴۹۲)
🔹آنگونه که پیداست، مطالب مندرج در کتاب الفلام خمینی با مستندات تاریخی و نظرات قطعی امام خمینی، در #تعارض آشکار است؛
نویسنده مدعی میشود امام خمینی مشکلی با اصلاحات ارضی نداشته و به نماینده شاه اعلان کرده که 《دعوای ما درباره اين چيزها نيست》!!
در حالی که امام خمینی قانون اصلاحات ارضی را مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی دانستهاند!
🔻به راستی کدامین عقل سلیمی میتواند چنین انگارههای باطلی از جمله تهمت حفظ شاه را به امام خمینی نسبت دهد؟
🔻اگر این قبیل موارد مصداق تحریف امام نیست، پس تحریف چیست؟!
🔻و اگر این اثر مخدوش حاوی تهمتها و تحریف های ناروا علیه امام است، چرا کسی صدایی برنمیآورد و اثر بهبودی بعنوان سوگلی محافل فرهنگی و رسانهای، مورد تجلیل و تمجید واقع میشود؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از احمدحسین شریفی
15.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻سلام فرمانده از فراز کوههای قرهقروم در شمال شرق پاکستان
🔹نمونهای از عشق جهانی به مهدی موعود(عج) و حضرت سیدعلی.
🔸در چند ماهی که از موج خودجوش و جهانی #سلام_فرمانده میگذرد هیچکدام از جامعهشناسان و روانشناسان سکولار وطنی و غیروطنی هیچ تحلیلی درباره چرایی این «موج جهانی» ننوشته و مطمئن باشید نخواهد نوشت چون فهم این حقیقت خارج از افق فهم سکولاریسم و #علوم_انسانی سکولار است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
از نسخه سلبی دشمن تا #نسخه_ایجابی انقلاب اسلامی
داستان توبه ۴۰۰۰ زن بدکاره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟
#اختصاصی|| حامد حبیبی قرانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸انتشار #فیلم_موهن_عنکبوت_مقدس، با واکنش هایی در داخل و خارج همراه بود؛ فارغ از محتوای سیاه این فیلم از جامعه ایران و دست گذاشتن بر موضوعی که هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی و دین ندارد و با صرف نظر کردن از کینه و بغضی که عوامل سازنده این فیلم نسبت به جمهوری اسلامی داشته اند، که طبعاً همین عامل، نقشی مهمی در کف و سوت بانیان #جشنواره_سیاسی_کن به حساب آمده است. ذکر چند نکته قابل بررسی است.
◾️الف: سالهاست #جریان_فرهنگی ما پدافندی عمل کرده است و با گذر ۴۴ ساله از انقلاب اسلامی هیچگاه دستگاه های فرهنگی ما خود را در نقش آفندی حتی تصور هم نکرده اند. متاسفانه #ریل_سازی در متولیان فرهنگی ما اینقدر با #چالش_روزمرگی مواجه است که متاسفانه تیغ ممیزی بر تغییر ذائقه چربیده است.
◽️ب: پرورش سوژه، معرفی و تغییر رویکرد در حمایت از فیلمسازان جوان و نگارش فیلمنامه های ایجابی مهمترین مولفه در ترسیم یک #افق_آفندی محسوب می شود؛ به عنوان نمونه وقتی هیچگاه به رفتار جمهوری اسلامی با مقام و منزلت زن مثلاً در مواجه نظام با فاحشه های ابتدای انقلاب اسلامی اشاره نشده، دشمن فیلم سنگسار ثریا را می سازد یا وقتی سخن از نقش #شیخ_حسین_انصاریان در توبه دادن ۴۰۰۰ فاحشه لاله زار تهران که اسناد آن نیز موجود است نمی شود، دشمن دست بر شخصی معلوم الحال مثل سعید حنایی می گذارد و عنکبوت مقدس را می سازد. حال سئوال اینجاست که چرا هالیوود از جنایت آمریکا در ویتنام و خلیج فارس «نجات سرجوخه رایان»، «جارهد»، «پرچم های پدران ما» و... می سازد، اما فیلمسازان ما سخن از استقلال یک ملت و ایستادگی نسل های مختلف این ملت نمی گویند یا کم می گویند.
◾️ج: ناگفته نماند در این سالها فیلمسازان جوان ما کارهای ارزشمندی همچون «موقعیت مهدی» «ماجرای نیمروز»، « منطقه پرواز ممنوع» ساخته اند ؛ ولی نباید از این غافل شد عرصه هنر پاسخ هنرمندانه می خواهد وگرنه شاید میلیون سطر متن و نوشته و #توئیت_سلبی، برابری نمی کند با ساخت یک اثر #هنری_ایجابی مثل #سلام_فرمانده که قامت دشمن را خم می کند.
◽️د: #مطالبه_گری_فرهنگی، بازخوانی سوژه های ناب، شناسایی نقاط کور و ناشناخته تاریخ انقلاب اسلامی مهمترین زمینه سازی برای تعالی باورهای هنری نسل جدید انقلاب اسلامی است. [در زمینهی فرهنگ] راه صحیح این است که برنامهریزی کنیم، هدایت کنیم، کمک کنیم به #رویش_های_خوب، و جلوی ضربهها و حملات و مانند اینها را بگیریم؛ یعنی هم آفند، هم پدآفند. «مقام معظم رهبری۱۳۹۵/۰۶/۰۳»
روایت شیخ حسین انصاریان از سامان دادن وضعیت مراکز فساد و زنان بدکاره را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/11084
@rozaneebefarda
روایت شیخ حسین انصاریان از سامان دادن وضعیت مراکز فساد و زنان بدکاره
#حافظهتاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️... با اعلامیه ای همه زنان آنجا را فراخواندیم؛ البته آن ها سه دسته جوان، میانسال و سالمند بودند. برای سالمندان مقرری تعیین کردیم که ماهانه به آنها پرداخت می شد. میانسال ها و بعضی از جوانان را با آماده سازی و توبه دادن، به خانواده هایشان تحویل دادیم. شماری از از زنان جوان را نیز شوهر دادیم که در این بین، چند نفر به عقد کارمندان دایره منکرات در آمده و زندگی سالم و پاکی را تشکیل دادند و اکنون نیز صاحب فرزندانی هستند که گاهی هم پای منبر من می آیند.
🔹بدین ترتیب کل منطقه از فحشا و منکر و مواد مخدر پاکسازی شد. فورا با چند بلدوزر، منطقه را با خاک یکسان کردیم ؛ بخشی به بیمارستان فارابی واگذار شد و بخش اعظم دیگر برای احداث پارک و مرکز تفریحی برای همشهریان اختصاص یافت.
▫️روزی در ادامه کار، طی نامه ای خدمت حضرت امام نوشتم که ما دست به این کار خطیر زده ایم و اکنون باید مخارج چهار هزار زن را بپردازیم و تقاضای کمک مالی کردم. حضرت امام فرمودند: « اگر از کمک های مردمی تامین نشدید، من به شما اجازه می دهم از سهم امام استفاده کنید.» نیز در ادامه کار، آقای گیلانی مبلغ سه میلیون تومان دیگر به ما دادند که در پایان مقدار زیادی اضافه آمده بود. خواستیم مقدار باقی مانده پس بفرستیم که ایشان گفتند : «در امر خیر دیگری به مصرف برسانید.»
🔹به دنبال کار ما در تهران، در شهرهای دیگر نیز مراکز فساد و فحشا برچیده شد که بعضا از ما راهنمایی و خط و مشی می گرفتند. مراکز فحشا، علاوه بر معصیت و عواقب وخیم اخروی، آلودگی و بیماری بسیار بدی هم داشت و خیلی از جوانان به مرض های مختلف دچار می شدند.
🔻من در آن مدت با چهار هزار زن سر و کار داشتم. آن ها به دفتر اداره می آمدند، صحبت کرده، مشکلاتشان را مطرح می کردند. من هم به آنها راهنمایی و کمک می کردم. خدا شاهد است که در این مدت من همیشه سرم پایین بود و حتی چهره یکی از آنها را ندیدم. اضافه بر آن، برای آن که کارم خالص و مخلص برای پروردگار باشد، در این امر خیر یک ریال دستمزد هم نگرفتم. بچه های اداره هم همه پاک و سالم بودند ...
▫️گاهی مجله ها و رسانه های جمعی، با زنانی که از آن مراکز فساد رهایی یافته و دنبال زندگی سالمی رفته بودند، مصاحبه می کردند. روزی ساعت ده صبح، یکی از آن مصاحبه ها از طریق رادیو پخش شد. من خودم شنیدم که خبرنگار از دختر جوانی سوال کرد که «شما قبلا کجا بودید و چه می کردید؟» او گفت: «من اصلا به قبل و بعد کاری ندارم و هیچ حرفی برای گفتن ندارم. فقط این را می خواهم بگویم که یک نفر آمد و مرا نجات داد که او هم پدر من است و هم عمویم، هم برادر و دایی و مادرم، او همه کاره ی من است. او شیخ حسین انصاریان است.»
▫️خاطرات حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین انصاریان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صص 179 و 180.
🔹یادداشت مرتبط:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/11083
@rozaneebefarda
هدایتالله بهبودی و ارائه چهرهای قانونمدار از کارگزاران پهلوی
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۴
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹نویسنده کتاب تحریفآمیز الف لام خمینی با اشاره به اقدام خلاف قانون رژيم در تعطيلی مجلس و اقدام به قانونگذاری در هيئت دولت، رئيس وقت ديوان عالی كشور رژيم پهلوی را فردی قانونمند معرفی كرده و چنين نوشته است:
در نبود قوه مقننه، دولت لوايح خود را در قالب «تصويبنامه» طرح كرده، به اجرا میگذاشت؛ و با اين شيوه در عمل قانونگذاری میكرد. مقامات ذی ربط میدانستند كه اين كار با قانون اساسی نمیخواند. رئيس وقت ديوان عالی كشور، موضوع را خصوصی به نخست وزير گوشزد كرده بود. گفته بود:
«مواظب باشيد... اگر اين تصويبنامهها را پهلوی من بياوريد من اينها را قبول نمیكنم چون اين با قانون اساسی نمیخواند... تصويبنامهها جوری نباشد كه كسی شكايت كند و كارش برود به ديوان عالی كشور...» به علم گفته بود تا زمانی كه اين شيوه برملا نشود، من هم چشم پوشی میكنم ولی اگر اين كار به ديوان عالی كشور بكشد، این قانونگذاری در دولت محکوم میشود.(الف لام، ص201)
🔹آنگونه كه در متن مذكور قابل مشاهده است، نويسنده با تكيه بر برخی نقلهای شفاهی سست طيفی از كارگزاران پهلوی از جمله خاطرات علينقی عاليخانی، وزير اقتصاد هفت ساله رژيم پهلوی، مطالبی را مطرح كرده كه برآيند آن تطهير كارگزاران پهلوی است.
🔻نويسنده با تكيه بر يک نقل شفاهی بیپشتوانه، چنان القا میكند كه؛
#اولا رئيس وقت ديوان عالی كشور فردی قانون مدار بوده که نسبت به صيانت از قانون اساسی ايران حساسيت داشته،
#ثانیا جرأت كرده در مقام صيانت از قانون، نخست وزير كشور را تهديد كند كه در صورت ارجاع پروندههای مرتبط با مصوبات غيرقانونی دولت به ديوان عالی، او با آنها مخالفت خواهد كرد و روال غلط دولت را محكوم خواهد كرد!
🔹 اگر رئيس ديوان عالی پهلوی حقیقتا استقلال رأی داشت و مسئله صيانت از حقوق اساسی ملت برايش مهم بود، چرا قبل از شكايات مردمی به ديوان رأسا اقدام نمیكرد و در سايه بند و بست با دولت، از رويه غلط آنان چشم پوشی مینمود؟!
اگر واقعا ریاست دیوان قدرت محکوم کردن اقدام دولت را داشته و از حريت و استقلال رأی نيز برخوردار بوده، چه دليلی داشته كه تا قبل از ارجاع شكايات به ديوان، سكوت و چشمپوشی كند؟
▫️از اين گذشته، در خاطرات رجال حكومت پهلوی، ارتكاز نانوشتهای مبنی بر پاسكاری ظلمها به ديگران و تطهير فرد اصلی كشور يعنی شخص محمدرضا شاه، قابل ردیابی و مشاهده است.
اساسا استفاده از اين روايتهای ناصحيح و غيرقابل باور، چهره قانون ستيز كارگزاران پهلوی را تطهير خواهد كرد. جالب آن كه منبع اوليه اين مدعا، كتاب اقتصاد و امنيت؛ خاطرات علينقی عاليخانی است كه توسط #حسيندهباشی گردآوری و بعد از به اصطلاح پژوهشهای تکمیلی توسط برخی #همکارانحوزویدهباشی، معالأسف با بودجه عمومی و توسط «سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ايران انتشار يافته و بعد از آن از کتاب تحریفآمیز #الفلامخمینی سر درآورده است!
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بعد از #جماران، خبرگزاری #تسنیم هم برای #الفلامخمینی رپرتاژ رفت!
مسئله #تحریفامام به یک پدیده شوم فراجریانی تبدیل شده است و با مشاهده این اتفاقات، حالا بهتر میتوان به حکمت هشدار مقام معظم رهبری در مورد خطر پدیده تحریف امام پی برد!
▫️نمونههایی از تحریفات الفلام را در روزنه بخوانید:
▫️یادداشت اول:
صفحه ۱: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11067
صفحه ۲:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11068
▫️یادداشت دوم:
صفحه ۱:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11076
صفحه ۲:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11077
▫️یادداشت سوم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/11079
▫️یادداشت چهارم:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11085
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فراق 32 ساله
32 جمله برگزیده از 32 سال سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی
بخش نخست؛ دهه هفتاد
🔹«دوران جدید که امام ما آن را با قیام و ایستادگی و اتکال به خدا و تکریم و تعظیم نسبت به ارزشهای معنوی و با اعتمادش به آحاد مردم آغاز کرد، ان شاء اللَّه ملتها را از شرّ سلطههای جهانی نجات خواهد داد و دوران زوال قدرتهای بزرگ مادّی جهانی را نزدیک خواهد کرد.»(1369.3.14)
🔸«امام بزرگوار با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد. امروز در کشورهای بسیاری، اسلام آرزو و آرمان نسلهای جوان و بهپاخاسته و روشنفکر است.»(1370.3.14)
🔹«جمهوری اسلامی، میتواند با جهتگیریهای مختلفی تحقّق یابد. آنچهکه این جهتگیریها را به صواب نزدیک میکند و مورد قبول و اعتقاد امام بوده است، اینهاست: اوّل، ایستادگی در برابر تحمیل و نفوذ قدرتهای خارجی/دوم اهتمام به تعبّد وعمل فردی/سوم، اهمیت دادن به توانایی ملتها و «اصل» دانستن آنها بود/چهارم، اصرار بر وحدت مسلمین /پنجم، اصرار بر ایجاد روابط سالم دوستانه با دولتها؛ مگر استثناهایی که هرکدام استدلالی قوی پشت سرش بود/ششم، اصرار بر شکستن حصار تحجّر و التقاط در فهم و عمل اسلامی/هفتم، نقش محوری دادن به نجات محرومین و تأمین عدالت اجتماعی/هشتم، توجّه ویژه به مبارزه با رژیم اشغالگر قدس /نهم، حفظ وحدت ملی /دهم، حفظ مردمی بودن حکومت »(1371.3.14)
🔸«دو جریان در زمان حیات امام، در سطح جهان، در ارتباط با انقلاب و با شخص امام وجود داشت. بعد از رحلت امام بزرگوار تا امروز هم، هر دو جریان باقی است و علیالظّاهر تا مدّتهایی که خدای متعال امد آن را میداند، باقی خواهد بود. این دو جریان، یکی عبارت است از جریان خصومت و دشمنی خباثتآمیزی که استکبار جهانی با انقلاب ما داشت... جریان دوم عبارت است از جریان گسترش نهضت گرایش به اسلام و پیوستن نسلهای جوان در بسیاری از کشورهای اسلامی به نهضت امام رضواناللَّه تعالی علیه» (1372.3.14)
🔹«ایمان آن مرد بزرگ، نمونه و استثنایی بود. عمل صالح او، عملی بود که بعد از صدر اسلام تا امروز، کسی آن را انجام نداده است. یعنی تشکیل نظام اسلامی، ... تزکیه او هم، چنان بود که در اوج شهرت و قدرت و محبوبیت، اوج عبودیّت را برای خود انتخاب کرد و هر روز که گذشت، بر الحاح و تضرّع و توسّل او به خدای بزرگ، افزوده شد.»(1373.3.14)
🔸« پیام بزرگ و مهمِ انقلابِ ما برای امّت اسلامی و جوامع و ملتهای مسلمان، عبارت از «احیای هویّت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامی» است. این، پیام بزرگ انقلاب ما به ملتهای مسلمان است که امام و پیشوای بزرگ این راه و معلّم بزرگ این خطّ و مکتب بود. »(1374.3.14)
🔹«حرکت امام، مشابهتهای زیادی با نهضت حسینی دارد و تقریباً، الگوبرداری شده از حرکت حسینی است.»(1375.3.14)
🔸«آن روزها معمول بود که کلمه «دمکراتیک» را در کنار نام جمهوری بیاورند؛ یعنی یک کلمه غربی، دارای محتوای دوگانه... البته صرفِ اضافه کردن یک کلمه نبود؛ دنباله این اضافه کردن، خیلی از حرفها و مسائل وجود داشت که امام با آن دیدِ تیزبین خود دید. امام از اوّل اعلام کرد: «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد».»(1376.3.14)
🔹«وصیتنامه امام، میثاق همیشگی امام با امّت است. همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم. کسانی که دم از امام میزنند، اما حاضر نیستند فکر امام و راه امام را بپذیرند و به آن تن بدهند، اشتباه میکنند.»(1377.3.14)
🔸«امام بزرگوار حتّی در میدان مبارزه هم نخواست جلو بیفتد. خود ایشان برای ما نقل کرد که در اوّل شروع نهضت، در منزل مرحوم آیةاللَّه حائری، با یک نفر از مراجع معروفِ وقت آن زمان، و از همدورههای خودشان صحبت میکرد و به ایشان گفته بود شما جلو بیفتید، ما هم دنبال شما حرکت میکنیم. امام مقصودش این بود که تکلیف انجام بگیرد؛ آن فریضیهای را که بر دوش خود احساس میکرد، انجام دهد؛ جلو افتادن مطرح نبود. البته دیگران آنقدر توانایی و جرأت ورود در این میدان را نداشتند و به امام نمیرسیدند.»(1378.3.14)
🔹«امام بزرگوار ما بارها و بارها به مسؤولان کشور، به ما، به شاگردان خودش، به دستپروردگان خودش، تذکّر میداد. مضمون آن تذکّر این بود که مبادا به چرب و شیرین زندگی راحت، خودشان را عادت بدهند و از مجاهدت در راه خدا باز بمانند.»(1379.3.14)
#ارتحال_امام
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فراق 32 ساله
32 جمله برگزیده از 32 سال سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی
بخش دوم: دهه هشتاد
🔹«از اوّلِ انقلاب، در عرض و به موازات خطِّ امام، جریانی پیدا شد که به یک #نظام_لائیک و الگوبرداری شده از نظامهای غربی دعوت میکرد؛ منتها با رنگ و لعاب اسلامی؛ اسمِ اسلامی، اما باطنِ غیراسلامی؛ ساختِ اسلامی، اما جهتگیرىِ غیراسلامی. البته آنها بیمیل نبودند که در کنار چنین نظامی، آخوند وجیهالملّهای هم برای مقبول جلوه دادن نظام در چشم مردم وجود داشته باشد - چون مردم به اسلام دلبسته بودند - بدشان نمیآمد روحانىِ مورد قبولی در کنار نظام قرار گیرد تا نظام را در چشم مردم، اسلامی جلوه دهد؛ دولتمردان نظام هم به همان شکلی که خودشان میپسندند و تشخیص میدهند، نظام را به همان صورت غیراسلامی - و در حقیقت، شکل بازسازی شده رژیم سلطنتی، منتها طبق قبول سیاستمداران و قدرتمندان دنیا - اداره کنند.»(1380.3.14)
🔸«هنر بزرگِ امام بزرگوار ما این بود که چارچوب محکمی را برای این انقلاب به وجود آورد و نگذاشت این انقلاب در هاضمه قدرتها و جریانهای سیاسىِ مسلّط هضم شود. »(1381.3.14)
🔹«در مورد مردم، مهمترین کاری که امام کرد، این بود که مفهوم مردمسالاری را از چیزی که طرّاحان دمکراسی غربی و عوامل آنها در صحنههای عملی میخواستند نشان دهند، بهکلّی دور کرد. سعی آنها این بود که اینطور القاء کنند که مردمسالاری با دینسالاری و دینداری سازگار نیست. امام این مفهوم باطل را زایل کرد و مردمسالاری دینی - یعنی همان جمهوری اسلامی - را در دنیا مطرح نمود.»(1382.3.14)
🔸«کسانی که سعی میکنند امام بزرگوار ما را به عنوان یک شخصیت متعلق به تاریخ و متعلق به گذشته معرفی کنند، در تلاشِ خود موفق نخواهند شد. امام در مکتب سیاسی خود زنده است، و تا این مکتب سیاسی زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامی، بلکه در میان بشریت، منشأ آثار بزرگ و ماندگار است.»(1383.3.14)
🔹«جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسئله دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر میکنند. امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود.»(1384.3.14)
🔸«عامل اصلی پیشرفت امام بزرگوار ما و موفقیت او این است که به یک اصل قرآنی، به یک حقیقت قرآنی، با همه وجود، با همهی دل، ایمان آورد و با همه توان در راه آن تلاش و کار کرد. آن اصل قرآنی همان چیزی است که در این آیهی شریفه «ان تنصروااللَّه ینصرکم و یثبت اقدامکم» و در آیات متعدد دیگر از آن یاد شده »(1385.3.14)
🔹«بعضیها به ذهنشان میآمد که چطور امام با این دقت و اهتمامی که در احکام دین و نسبت به جان و مال داشت و این همه ما در انقلاب و در جنگ شهید دادیم، دچار دغدغه نبود و با دل آرامی میتوانست دنیا را ترک کند و به ملاقات پروردگار برود؛ میگفتند جواب این خونها را که خواهد داد. جواب امام به این وسوسهها این است که جواب این خونها را همان کسی خواهد داد که جواب خونهای صفین و نهروان را داد. جواب این سختیها را همان کسی خواهد داد که جواب سختیها و رنجها و محنتهای امیرالمؤمنین را در دوران زندگی خواهد داد.»(1386.3.14)
🔸«یاد امام نیرو بخش است؛ امیدبخش است. این یاد را باید زنده نگه داشت و راه امام و خط امام و انگشت اشاره امام و نشانههایی را که امام برای پیمودنِ این راه قرار داده است، باید قدر دانست؛ از همه بیشتر جوانها و مسئولین کشور باید به مسئلهی توصیههای امام و وصیتنامهی امام به چشم یک دستورالعمل نگاه کنند.»(1387.3.14)
🔹«در جمعبندىِ توصیههای امام و شعارهای امام و مطالباتی که ایشان از مردم، از مسئولان، از آحاد مسلمانان جهان داشتهاند، دو پرچم برافراشته را در دست امام ملاحظه میکنیم:...یک پرچم عبارت است از پرچم احیاء اسلام؛ به عرصه آوردن این قدرت عظیم و لایتناهی. پرچم دوم، پرچم عزت و سربلندی ایران و ایرانی.»(1388.3.14)
🔸« امام منهای خط امام، آن امامی نیست که ملت ایران به نفس او، به هدایت او جانشان را کف دست گرفتند، فرزندانشان را به کام مرگ فرستادند، از جان و مالشان دریغ نکردند و بزرگترین حرکت قرن معاصر را در این نقطهی عالم به وجود آوردند. امام منهای خط امام، امام بیهویت است. سلب هویت از امام، خدمت به امام نیست. مبانی امام، مبانی روشنی بود.» (1389.3.14)
#ارتحال_امام
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فراق 32 ساله
32 جمله برگزیده از 32 سال سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی
بخش سوم: دهه نود
🔹« آن عقلانیتی که در مکتب امام بزرگوار ما هست، اقتضاء نمیکند که ما از خدعهی دشمن غافل شویم، از کید او غافل شویم، از نقشه عمیق او غافل شویم، به او اعتماد کنیم، در مقابل او کوتاه بیائیم. هرچه که انسان در مقابل دشمن کوتاه بیاید، پشتوانه عظیم معنوی در درون کشور و درون ملت را از دست خواهد داد.»(1390.3.14)
🔸«یکی از خطوط اصلی در سیره امام و منش امام که امروز به آن میپردازیم و درباره آن قدری بحث میکنیم، دمیدن روح عزت ملی در کالبد کشور است. »(1391.3.14)
🔹«سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت میداد، شجاعت میداد و استقامت میداد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود.»(1392.3.14)
🔸«افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالارى و تکیه به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد.»(1393.3.14)
🔹«ر مکتب فکری امام، ضدّیت با استبداد و ضدّیت با استکبار حرف اوّل را میزند؛ این آن چیزی است که ملّت ایران هم آن را حس میکرد، ملّتهای مسلمان دیگر بلکه ملّتهای غیر مسلمان [هم] آن را حس کردند؛ برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد.»(1394.3.14)
🔸«به گفتار امام و کردار امام اهتمام بوَرزید. این صحیفهی امام را جوانهای عزیز ما بخوانند و با آن اُنس پیدا کنند؛ وصیّتنامه امام را بخوانید، با وصیّتنامه امام اُنس پیدا کنید، در آن تعمّق بکنید.»(1395.3.14)
🔹«یکی از سیاسیّون معروف معتبر مورد احترام ما، به خود من میگفت که آن روزی که امام مسئله از بین رفتن سلطنت در کشور را مطرح کرد، ما گفتیم چرا امام این حرف را میزند؟ اینکه شدنی نیست، اینکه ممکن نیست! یعنی حتّی سیاستمداران پخته مبارزِ فداکار هم اینجور فکر میکردند. یک هدف حدّاکثری را امام مطرح کرد. »(1396.3.14)
🔸«ما بعد از امام، همان راه امام را موبهمو دنبال کردهایم و انشاءالله خواهیم کرد: دچار انفعال و ضعف نمیشویم و به حول و قوّه الهی در برابر زیادهخواهی و زورگویی بیگانگان و دشمنان میایستیم؛ هیجانزده و احساساتی تصمیم نمیگیریم، به جای متن به حاشیههایی که برایمان میسازند اعتنا نمیکنیم...به مردممان و به تواناییهای آنها و به جوانان عزیزمان اعتماد میکنیم؛ و به دشمن مطلقاً اعتماد و اطمینان نمیکنیم؛ مردم عزیزمان را از دودستگی و دوقطبی برحذر میداریم؛ و به نصرت الهی هم اطمینان داریم... نقشه دشمن را هم میشناسیم؛ نقشه دشمن را کاملاً میدانیم چیست و آن نقشه را برای مردم افشا میکنیم»(1397.3.14)
🔹«آن چیزی که امام را در هیئت یک مکتب، یک اندیشه، یک تفکّر، یک راه، مطرح کرد برای زمان خود و در تاریخ، بیشتر این خصوصیّت بود؛ خصوصیّت ایستادگی، مقاومت، عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع.»(1398.3.14)
🔸«تحوّل مهم دیگری که [امام خمینی] به وجود آوردند که شاید از بعضی از این تحوّلات مهمتر بود، عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرتهای جهانی و ابرقدرتها. آن وقت هیچ کس تصوّر نمیکرد که بشود روی حرف آمریکا حرفی زد، بر خلاف اراده آمریکا بشود حرکتی انجام داد؛ امام کاری کردند که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند که خمینی ما را تحقیر کرد»(1399.3.14)
🔹« امام این دو کلمه جمهوری و اسلامی را گرهگشای مشکلات کشور میدانست. گرهگشای همهی مشکلات کشور را همین میدانست که ما اسلام را رعایت کنیم و مردم در صحنه حضور داشته باشند؛ نظر امام این بود. اینکه ایشان فرمود «نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد»، یک کلمه کم یعنی جمهوری بدون اسلامی یا اسلامی بدون جمهوری؛ این معنا ندارد.»(1400.3.14)
#ارتحال_امام
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db