eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز عید فطر امسال به امامت ولی امر مسلمین جهان، تاریخ‌ساز و دشمن‌شکن است. مردم تهران باطن ایران را فردا نشان خواهند داد و جهانیان بار دیگر پیوند حماسه و عرفان را نظاره‌گر خواهند بود. @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 شهید ایرلو در قضیه یمن، تک بود ✏️ رهبر انقلاب، امروز در حاشیه دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در دیدار خانواده شهید ایرلو: خدا ان‌شاءالله مرحوم آقای ایرلو را درجاتش را عالی کند. ایشان تک بود. در قضیه‌ی یمن، ایشان واقعا تک بود. همه‌ی خدمات، همه‌ی کارهای خوب ایشان. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 لحظاتی از دیدار امروز خانواده شهید روح الله عجمیان با رهبر انقلاب اسلامی در حاشیه دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 رهبر انقلاب، امروز: این جوانها از امثال بنده خیلی جلو هستند ✏️ لحظاتی از دیدار امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با خانواده شهید آرمان علی وردی، در حاشیه دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
30.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی. ۱۴۰۲/۲/۲ 📥 سایر کیفیتها👇 https://khl.ink/f/52598
درباره‌ی و چهره‌ی ماندگار هنر انقلاب [صفحه ۱ از ۲] علی احسان‌زاده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 کلهری متولد ۱۳۳۹ در تبریز و بزرگ‌شده‌ی تهران است. او در دوران خبرنگار بود و پیش از آن، در واحد امور خارجه‌ی دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اشتغال داشت. بهبودی در سال ۱۳۶۲ خبرنگار روزنامه «تهران تایمز» شد و سه سال بعد (۱۳۶۵) به دفتر روزنامه‌ی جمهوری اسلامی‌ رفت و مسئولیت صفحه‌ی «جبهه و جنگ» را بر عهده گرفت. در پاییز سال ۱۳۶۷، با همراهی ، به حوزه‌ی هنری رفته و دفتر «ادبیات و هنر مقاومت» را تأسیس کردند. او مدتی نیز سردبیر سرویس فرهنگی روزنامه ایران (سال اول تأسیس) بود. با جدایی بهبودی از دفتر «ادبیات و هنر مقاومت» پس از پنج سال، او دفتر «ادبیات انقلاب اسلامی» ‌را در سال ۱۳۷۲ در حوزه‌ی هنری تأسیس کرد. بهبودی همچنین مدیرمسئول و صاحب امتیاز دوهفته‌نامه «کمان» بوده و آثار زیادی از جمله «سفر به قله‌ها»، «خرمشهر کو جهان‌آرا»، «پا به‌ پای باران»، «سفر بر مدار مهتاب»، «سفر به حلبچه»، «خرمشهر خانه‌ی رو به آفتاب» و «مدال و مرخصی» را در عرصه‌ی ادبیات جنگ نوشته است. در طول این سال‌ها، به جوایز متعددی نیز دست یافته است؛ برنده‌ی دوم جشنواره هشتم مطبوعات در رشته یادداشت، برنده‌ی اول جشنواره نهم مطبوعات در رشته‌ی سرمقاله، و برنده‌ی جایزه شهید آوینی (دوره اول). تا این‌جای کار، ظاهراً همه‌چیز خوب است و بهبودی را یکی از شایستگان دریافت عنوان «چهره‌ی ماندگار هنر انقلاب اسلامی» می‌نماید. به‌خصوص که در اوج فعالیت‌های بهبودی در حوزه‌ی هنری، امام خامنه‌ای درباره‌ی او و مرتضی سرهنگی، جملات تمجیدآمیزی نیز بیان داشتند؛ https://eitaa.com/jorenush/300 🔸اما ماجرا روی دیگری نیز دارد و به همین جا ختم نمی‌شود. در سال ۱۳۷۱ در مقطع کارشناسی در رشته‌ی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در زمستان ۱۳۸۲ سردبیری فصلنامه‌ی «مطالعات تاریخی» را بر عهده گرفت. او سالیانی بعد، مدیریت «مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی» را نیز عهده‌دار شد. بهبودی در این سال‌ها تمرکز خود را از ادبیات دفاع مقدس، به تاریخ معاصر ایران معطوف داشت و با نگارش مقالات و کتبی در این زمینه، دورانی جدید را در زندگی حرفه‌ای خود گشود. در این عرصه، آثاری چون «ادبیات در جنگ‌های ایران و روس»، «ادبیات نوین ایران پیش از نهضت مشروطه»، «شهید صدوقی»، «تبریز در انقلاب»، «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک» (در ۲۵ جلد) از او به چاپ رسید. همچنین در دوره‌ی حضور بهبودی در مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، جلد دوم و سوم «روزشمار تاریخ معاصر ایران» زیر نظر و اِشراف او منتشر شد. (جلد نخست این روزشمار را حسن فراهانی تدوین و سرپرستی کرده بود.) اعتراضات از کجا نشأت می‌گیرد؟ ۱. در سال ۱۳۸۱ انتشارات سوره‌ی مهر (وابسته به حوزه‌ی هنری اسلامی) به انتشار اولین جلد از اثری با عنوان «فرهنگ ناموران معاصر ایران» اقدام کرد. در این اثر که زیر نظر بهبودی منتشر شد، مطالب عجیبی به چشم می‌خورد؛ از به کار بردن تعبیر «اعلی الله مقامه» برای محمدعلی فروغی تا جیره‌خوار انگلیس دانستن آخوند خراسانی. (برای اطلاع از نقدهای موجود به این اثر، به کتاب «کنکاشی در تاريخ نگاري معاصر» مقاله‌ی «تاملی در فرهنگ ناموران ایران» مراجعه کنید.) در پی عیان شدن این عجایب، انتشار متوقف شد. ۲. در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۱، کتابی با عنوان «شرح اسم؛ زندگی‌نامه‌ی آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای (۱۳۱۸-۱۳۵۷)» توسط مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و به قلم هدایت‌الله بهبودی منتشر شد. با حضور آیت‌الله خامنه‌ای در این نمایشگاه، این کتاب جمع‌آوری شد. دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در اطلاعیه علت این امر را «وجود اغلاط مختلف تاریخی و غیر تاریخی» «بر اساس بررسی‌های کارشناسانه‌ی متعدد» در کتاب مذکور دانست و ناشر را ملزم به رفع اشکالات جهت دریافت مجوز از این مؤسسه نمود. چندی بعد و در پیرو اطلاعیه‌ی پیشین، «صرفاً اغلاط و نکات تاریخی» را ۲۴۰ نکته برشمرد که به اطلاع ناشر رسیده است و «از ابلاغ نسبت به اصلاح از قبیل ، و از اسناد، خودداری» شده و «نقد و تحلیل و بررسی این نوع اشکالات، به کشور واگذار» شده است. و این‌چنین، و مشروط به رفع آن ۲۴۰ مورد، مجوز انتشار کتاب از سوی مؤسسه‌ی حفظ و نشر آثار صادر گردید. @rozaneebefarda
درباره‌ی و چهره‌ی ماندگار هنر انقلاب اعتراضات از کجا نشأت می‌گیرد؟ [صفحه ۲ از ۲] علی احسان‌زاده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ۳. در سال ۱۳۹۷، کتابی دیگر از بهبودی و این‌بار درباره‌ی امام خمینی با عنوان «الف لام خمینی؛ زندگی‌نامه‌ی امام روح‌الله موسوی خمینی» منتشر شد. این کتاب که بسیار مورد توجه قرار گرفت و حتی در همان سال، برگزیده‌ی جایزه‌ی ادبی جلال آل‌احمد نیز شد، از سوی برخی تاریخ‌نگاران شدیداً مورد انتقاد واقع شد. حجةالاسلام (مدیر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه‌ی انقلاب اسلامی) که از شاگردان و یاران امام خمینی بوده و جلد اول کتاب «نهضت امام خمینی» را پیش از پیروزی انقلاب و با عنایت امام تألیف نموده و درباره‌ی ادامه‌ی این رسالت نیز از سوی امام، توصیه‌نامه‌ای دریافت داشته است، با نگارش سلسله‌یادداشت‌هایی با عنوان «الف لام خدمت یا خیانت» دست زد و این کتاب را نمونه‌ی بارز تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی دانست. روحانی در این یادداشت‌ها، به ذکر مصادیق متعدد اغلاط تاریخی این کتاب پرداخته است. https://eitaa.com/bonyadtarikh/5862 ۴. بهبودی در سال ۱۳۹۹، اثر تاریخی دیگری با عنوان «رضانام تا رضا خان؛ زندگی‌نامه‌ی رضا شاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹» به چاپ رساند. این اثر نیز همچون دو اثر پیشین مورد توجه زیادی قرار گرفت، و از سوی انتقاداتی تاریخی را هم متوجه خود ساخت. از آن‌چه گفته شد، می‌توان به چند نکته اشاره کرد: اولاً تلاش جناب بهبودی، در عرصه‌ی ادبیات مقاومت و پیشرانی جریان نگارش آثار فاخر در موضوعات دفاع مقدس را نمی‌توان و نباید نادیده انگاشت و از تقدیر از آن زحمات، دریغ ورزید. بی‌تردید آن اقدامات در آن زمانه که رهبر معظم انقلاب بیش‌ترین دغدغه‌ی خود را صَرف هوشیار نمودن نیروهای انقلاب نسبت به می‌کردند و می‌کوشیدند تا جریانی خودی را در مقابله با این تهاجمِ خاموش به وجود آورده و حمایت کنند، خدماتی فراموش‌ناشدنی است. و تمجیدهای صادقانه‌ی امام خامنه‌ای نسبت به این نیروها از جمله آقایان و و و ... نیز باید در همین چهارچوب دیده و تحلیل شوند و نباید از آن‌ها، سوء استفاده گردد. ثانیاً ورود جناب بهبودی در عرصه‌ی نگارش تاریخ معاصر، جنبه‌ای دیگر از شخصیت و کوشش او را شکل داده است و نباید در تحلیل و بزرگداشت یا انتقاد از این دو جنبه را مخلوط نمود و یکی را نادیده گرفت. در مرور کارنامه‌ی جناب بهبودی، آن‌چه بیش‌تر شایسته چهره‌ی اوست، وجه اول است نه وجه دوم و اخیر. ولی متأسفانه دست‌اندرکاران، یا توجهی به این تفکیک ندارند، یا این مهم را به مخاطب گوش‌زد نمی‌کنند و با اعطای عنوانی مطلق، او را- و به تبع، آثار او را- مطلقاً تأیید و تقدیس می‌کنند. و این خطا و خطری جدی در عرصه‌ی تاریخ‌نگاری است. ثالثاً بنده با تتبع ناقصی که داشته‌ام، هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که جناب بهبودی یک عنصر نفوذی یا تحریف‌گری مغرض با رفتاری آگاهانه است. بنا بر این، آن‌چه فعلاً محل توجه من است، اثر مخربی است که این رفتارهای غلط بر تصویر تاریخی ما و نسل آینده بر جای می‌گذارد. رابعاً بنده برای ، برگزاری و بررسی کتب یادشده و با حضور مختلف است. این همه البته باید دارای چنان بازتاب رسانه‌ای باشد که این تقدیر داشته است تا اثر مخرب آن را خنثی کند. @rozaneebefarda
حضور سازماندهی شده دانش‌آموزان در استقبال رئیس‌جمهور؟ 🔸حاشیه روزنه اگرچه رسانه‌ای شدن این خبر (بر فرض صحت)، ضرورتی نداشت و اگرچه‌ متأسفانه این قبیل اقدامات در اغلب دوره‌ها وجود داشته اما در این دوران اصلا مورد انتظار نیست و اگر چنانچه خبر درست است، لغو آن کمترین مطالبه است. شأن با کارگزاران نظام اسلامی را نباید تقلیل داد. ضرورت پرهیز از حواشی نیز وجه دیگر در تخطئه این قبیل اقدامات در دولت است. @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عدالت ✏️ آیا عدالت‌طلبی فقط در مسائل اقتصادی است؟ 👆بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر دانشجویان را ببینید 💻 Farsi.Khamenei.ir
دلنوشته قابل تأمل حاج میثم مطیعی در باب و @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1⃣ اول: خداقوت به برادرم حاج مهدی رسولی و جمع شاعران امسال که خیلی از حرف‌ها را در شعرخوانی عید فطر زدند و شاکله اشعار عید فطر این سال‌ها را حفظ کردند: روح انقلابی، تأکید بر آرمان قدس و جبهه مقاومت، امید به آینده و حفظ رویکرد انتقادی (هرچند می‌شد با توجه به درد دل‌های امروز مردم، با صراحت بیشتری همراه باشد). 2⃣ دوم: خطاب به آنانی که بناست هر سال از اول ماه رمضان موج رسانه‌ای راه بیندازند که «مطیعی کجاست و چرا در این دولت ساکت است؟» فقط یک سؤال می‌پرسم: ابیات زیر را چه کسی؛ در چه تاریخی؛ در زمان کدام دولت و در کدام مراسم خوانده است؟ ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز مالک راه علی شو، به شجاعت برخیز هان مبادا که چنان دولت قبلی، فردا گردن دولت قبلی فکنی مشکل را! گوش این مردم از این وعده و آن وعده پر است وقت تنگ است نبایست که لحظه نشست درد دل‌هاست خوشا گوش کنی مردم را نه که خاموش و فراموش کنی مردم را «تازه آغاز جهاد است» بر این طبل بکوب «وقت اعدام فساد است» بر این طبل بکوب علم قسط برافراز چو فرصت باقی‌ست حق مردم به‌خدا زندگی قسطی نیست! حق مردم نه زمین‌بازی و دست‌اندازی‌ست حق مردم نه چنین صنعت خودروسازی‌ست مردم ما که نکردند دریغی از جان صد دریغ است که مانند کنون در غم نان چیست تحریم؟ همین خام‌فروشی‌هامان غفلت از گنج نهفته به دل دریامان اقتصادی که به زنجیر دلار است هنوز این تجارت که زمین‌گیر دلار است هنوز اصل تحریم همین چرخه خودتحریمی‌ست آن که همت کند و طرح نو اندازد کیست؟ گره کار وطن غیرت ما می‌طلبد عقل و عشق و جگری چون شهدا می‌طلبد 3⃣ سوم: سالهاست نگارنده این چند سطر ناقابل را با انواع برچسب‌ها و قضاوت‌ها و اهانت‌ها نواخته‌اند و او نیز هیچ‌گاه در مقام دفاع از خود بر نیامده چون معتقد است ما باید خرج اهل‌بیت، انقلاب، ولایت و راه شهدا شویم نه اینکه آنان را خرج خود کنیم. اگر درباری بودن و جیره‌خوار و حکومتی بودن به معنای دریافت امکانات و پست و مقام و مال است، این تهمتی است ناروا که در پل صراط شما را معطل نگاه خواهد داشت. اما اگر به معنای پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی و خون شهیدان و راه امامین انقلاب و عدالتخواهی است، کفی بی فخرا. این انتخاب پرنور آگاهانه انجام شده. به فضل خدا سرباز کوچک این راه می‌مانیم و جان بر سر این پیمان خواهیم گذاشت، آبرو که سهل است. 🔺 و در آخر: این انقلاب، سکوت و انفعال را بر فرزندانش حرام کرده است. موجیم که آسودگی ما عدم ماست... ✍ میثم مطیعی 💠 فردای عید فطر ۱۴۴۴ قمری 📆 ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ شمسی @rozaneebefarda
چند نکته‌ درباره مناظره آقایان درخشان و غنی‌نژاد در برنامه جهان‌آرا بزرگترین ظلم و اجحاف آن بود که ادعا کرد متأثر از چپ‌ها بوده و بخش‌های اقتصادی قانون اساسی با نگاه چپ نوشته شده است! انگاره‌ای غلط که ناشی از بی‌سوادی محض بود! غنی‌نژاد نمی‌دانست یا پنهان‌کاری کرد که پیش‌نویس (قبل از مطرح شدن در مجلس خبرگان قانون اساسی) حداقل ۵ بار مورد بازبینی قرار گرفته و ۲ بار برای اخذ نظرات مردم و نخبگان، یافته است! و نخبگان ایرانی بیش از ۲۰۰۰ حاشیه بر آن نوشته‌اند که در میان حاشیه‌نویسان برخی مراجع عظام تقلید نیز بوده‌اند. گرچه برای شروع بد نبود اما ادبیات ضعیف و شخصی کردن بحث‌ها و جنگ روانی غنی‌نژاد موجب شد عمق مباحث مغفول بماند و جریان لیبرال در رسانه ملی گردن‌فرازانه از رونمایی کند. ماجرایی که سال‌هاست قوچانی در مهرنامه و سیاست‌نامه و آگاهی نو دنبالش بود! به نظر می‌رسد باید بیش از اینها به بخش پنهان این کوه یخ پرداخت و از این رو پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های مختلف و پر تعداد، البته هوشمندانه و حکیمانه، نسبت به این غده سرطانی روشنگری شود. @rozaneebefarda
این ادعا کذب است آقای رئیسی هیچ‌کدام از اجزاء راهبرد سه‌ستونی پیشنهادی ما(پیمان‌سپاری ۱۰۰٪ و تثبیت نرخ ارز، قیمت‌گذاری ریالی مواد اولیه، حذف رقبای ریال از اقتصاد) را اجرا نکرده و همچنان سیاستهای سابق حاکم است. این جوسازی‌ها نیز بیشتر با قصد پیشگیری صورت میگیرد. ذینفعان تداوم وضع کنونی، قدرتمندند! 🔸حاشیه روزنه علیرغم نقدها و پیشنهادهای دقیق اقتصادی طیفی از نخبگان جریان انقلابی، ظاهرا همچنان دولت بر ریل غلط قبلی در حرکت است. لا اقل یک نفر از دولتی‌ها بیاید نادرست بودن یا غیراجرایی بودن این قبیل پیشنهادات را اثبات کند تا اذهان مردم و نخبگان مشوش نشود. @rozaneebefarda
انا لله و انا الیه راجعون روح بلند آیت‌الله به لقاءالله پیوست. این عالم ربانی ۵۰ سال تمام در سطوح عالی تدریس داشت و در زهد و تقوا و حریت و ساده‌زیستی و شاگردپروری نمونه بود. ایشان برخلاف برخی القائات ، علی‌رغم نقدهای ناصحانه، هرگز به اساس انقلاب اسلامی و یا به امام و رهبری تعریضی نداشت. حکایت‌های جالبی در وفاداری و حریم‌داری این عالم خدوم به آرمان‌های این انقلاب الهی در دست است که در این سال‌های متمادی برخی بدخواهان مانع شدند به گوش حوزویان برسد. خداوند رحمتش فرماید و با اولیا محشور فرماید. حمد و صلواتی به روح این عالم عزیز هدیه کنیم @rozaneebefarda
📸تصویر و رحمت و رضوان خدا بر این عالم خدوم و مردم‌دار و انقلابی صلوات و حمدی به روح بلند این عالم مظلوم هدیه کنیم @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله سلیمانی: به هم نامی با حاج قاسم سلیمانی افتخار می‌کنم. @rozaneebefarda
◼️ جزئیات تشییع و تدفین آیت‌الله سلیمانی ◻️ فردا عصر آیین وداع با پیکر مطهر آیت الله سلیمانی در استان مازندران برگزار خواهد شد. ◻️ آیین تشییع و خاکسپاری نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۸ اردیبهشت در شهر مقدس قم برگزار می‌شود @rozaneebefarda
جزئیات مراسم تشییع آیت‌الله موسوی تهرانی تشییع: پنجشنبه ساعت ۱۶ از مسجد امام حسن عسکری(ع) تا حرم مطهر مجلس ترحیم: فردا پس از نماز عشاء_ مسجد حضرت امام حسن عسکری (ع) @rozaneebefarda
پاسخ به تحریفات تاریخی موسی غنی‌نژاد در مناظره تلوزیونی جهان‌آرا [صفحه ۱ از ۴] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹دوشنبه 4اردیبهشت1402 مناظره‌ای در شبکه افق بین دو چهره اقتصادی کشور، آقایان درخشان و غنی‌نژاد برگزار شد. فارغ از مباحث اقتصادی مطرح شده جناب آقای غنی‌نژاد مطالبی در حوزه تاریخ جمهوری اسلامی مطرح کرد که پایه و اساس نداشت و در بهترین فرض ناشی از بی‌اطلاعی ایشان بود. 🔸علی‌رغم آن‌که شخص نامبرده تخصصی در زمینه تاریخ ندارد و از این رو پاسخ به شبهات ایشان در حوزه فعالیت‌های روزنه نیست اما نظر به ترویج این سخنان در رسانه‌های مکتوب و مجازی بررسی اجمالی نواقص و تحریفات صورت گرفته خالی از فایده نیست. خلاصه ادعای آقای غنی‌نژاد در دو حوزه بود: 1. قانون اساسی جمهوری اسلامی، به‌ویژه در ناحیه اقتصادی، متأثر از اندیشه‌های چپ بود. 2. تحریم‌های آمریکا از زمان تسخیر لانه جاسوسی شروع شد. پاسخ به شبهه اول 🔹در پاسخ به شبهه اول باید گفت که برخلاف ادعای آقای غنی‌نژاد، اندیشمندان مبارز مسلمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1354 پیش‌نویس قانون اساسی را تدوین کرده بودند و در آن پیش‌نویس به‌صراحت مالکیت خصوصی را به‌رسمیت شناخته بودند. در اصل یازدهم این پیش‌نویس می‌خوانیم: 🔸«تصرفات اشخاص در املاک و اموال خود مادام که موجب آزار و اذیت و سلب یا تهدید آسایش و حقوق دیگران را فراهم ننماید آزاد است.» (نخستین‌پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص137) و در اصل دوازدهم آمده است: 🔹«هیچ ملکی را از تصرف صاحب ملک نمی‌توان خارج نمود مگر با مجوز قانون آن هم پس از تأدیه قیمت عادلانه روز»(نخستین‌پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص137) 🔸این عبارات علی‌رغم اجمال و اختصاری که دارد بیانگر آن است که اندیشمندان مسلمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دغدغه مرزبندی با جریانات چپ در قانون اساسی را داشته‌اند. 🔹علاوه بر این آقای غنی‌نژاد در این مناظره اذعان کرد که پیش‌نویس قانون اساسی توسط فقها تعدیل و تصحیح شد اما آنچه جناب ایشان نگفت، و یا نخواست که بگوید، این بود که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از «تدوین پیش‌نویس» تا تبدیل شدن به «قانون اساسی رسمی جمهوری اسلامی» راه طولانی را طی کرد و این‌گونه نبود که چند نفر حقوق‌دانِ متأثر از چپ قانون اساسی را بنویسند و چند نفر فقیه هم اعتراضی جزئی به آن داشته باشند و در نهایت قانون اساسی با انفعال از اندیشه‌های چپ رسمیت یابد. 🔸توضیح مختصر آن‌که پس از تدوین پیش‌نویس بیش از 4000 پیشنهاد و نیز بیش از 60 طرح پیشنهادی از سوی جریانات مختلف با گرایش‌های مکتبی و سیاسی و مذهبی گوناگون به مجلس خبرگان قانون اساسی رسید. مرور برخی از مهم‌ترین نظرات پیشنهادی پیرامون قانون اساسی در تحلیل فضای منتهی به تصویب قانون اساسی بسیار ضروری و راهگشا خواهد بود. در این زمینه، اسامی و عناوینی قابل ذکر است: حواشی امام خمینی بر پیش‌نویس مقدماتی بیانیه‌ها و پیشنهادهای اصلاحی آیت‌الله گلپایگانی پیشنهادهای آیت‌الله مرعشی نجفی نامه شهید صدر در پاسخ به پرسش‌ها پیرامون قانون اساسی با عنوان نگرش فقهی و مقدماتی بر پیش‌نویس پیام آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی پیشنهادهای آیت‌الله سیدمحمدصادق روحانی آیین‌نامه جمهوری اسلامی نظریات آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد قانون اساسی نامه آیت‌الله محمدحسین حسینی طهرانی به امام در نقد و بررسی پیش‌نویس اطلاعیه آیت‌الله دستغیب نامه آیت‌الله وحید خراسانی به امام و...(نخستین‌پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص192-189) 🔹به موازات این طوفان نظریه‌پردازی، مجلس خبرگان قانون اساسی نیز تشکیل شد و نمایندگان مردم که باز هم با نگرش‌های مختلف در مجلس حضور داشتند، در معرض همه این نظرات قرار گرفتند و در هنگام اعلان نظر نهایی، آنان تقریبا با دیدگاه‌های همه ایده‌پردازان ایرانی(ونه فقط چپ‌های مسلمان یا غیرمسلمان!) آشنا شده بودند و فضا برای تصمیم معقول و منطبق با مصالح ملی از هر جهت آماده شده بود. (نخستین‌پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص193) ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پاسخ به تحریفات تاریخی موسی غنی‌نژاد در مناظره تلوزیونی جهان‌آرا [صفحه ۲ از ۴] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹آقای غنی‌نژاد در مناظره مورد نظر با چیدن استدلالی باطل تلاش کرد نظر خود را، مبنی بر تأثیرپذیری انقلاب اسلامی از جریان چپ، تثبیت کند. او برای این منظور، به‌طور خلاصه، ادعا کرد: 🔸نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی بنی‌صدر و شریعتی بودند که هردو گرایش‌های چپ داشتند در نتیجه انقلاب اسلامی نیز متأثر از چپ‌ها بود. 🔹بطلان این ادعا واضح است. آقای غنی‌نژاد تصور کرده که هرکس کتاب یا مقاله یا سخنرانی داشته باشد و احیانا طرفدارانی نیز پیدا کند تئوریسین و نظریه‌پرداز انقلاب است. حال آن‌که: 🔸1. اولین، برجسته‌ترین و مؤثرترین نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی از ابتدا تا بعد از استقرار جمهوری اسلامی شخص امام خمینی قدس سره الشریف بود. این امر یک واقعیت مسلم تاریخی است که با جنجال و هیاهو و پیش کشیدن این برچسب که «از امام هزینه نکنید و از خودتان هزینه کنید» قابل پوشاندن نیست و خط «حذف امام از تاریخ انقلاب اسلامی» با این حربه و هیاهو نمی‌تواند نقش امام از روند مبارزات انقلابی ملت مسلمان ایران را حذف کند یا تقلیل دهد و امثال بنی‌صدر و شریعتی را بر جایگاه رفیع «نظریه‌پردازی انقلاب اسلامی» بنشاند. 🔹2. «نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی» کسی است که سران مبارزه و اکثریت مردم از تفکرات او خط بگیرند این در حالی است که بسیاری از سران جریان انقلاب اسلامی و به‌تبع آن مردم با تفکرات شریعتی مخالف بودند و اساسا امثال بنی‌صدر را به‌عنوان نظریه‌پرداز طراز اول، که حتی بخواهند به نقد آرایش بپردازند، نمی‌شناختند. 🔸3. انقلاب اسلامی در رتبه بعد از امام، متأثر از اندیشمندان طراز اولی نظیر علامه طباطبائی، علامه شهید سیدمصطفی خمینی، علامه شهید مطهری، مرحوم علامه مصباح یزدی و... بود که شخصیت‌های نامبرده در صف اول مبارزه با جریانات التقاطی از جمله جریان شریعتی و سایر جریانات چپ‌ بودند.(به‌عنوان مثال برای بررسی نقش مرحوم علامه شهید سیدمصطفی خمینی در مرزبندی با اندیشه‌های آقای شریعتی و مجاهدین خلق و امثال قطب‌زاده ر.ک: نهضت امام خمینی، ج5، صص235-233) و برای مطالعه پیرامون سیره علامه مصباح یزدی در فاصله‌گذاری با جریانات چپ ر.ک: عمار انقلاب، صص445-442 و 550-496 و 582-565) 🔹همچنین برخی دیگر از شخصیت‌های مبارز شاخص نظیر شهید آیت‌الله بهشتی و مقام معظم رهبری در عین آن‌که درصدد جذب شریعتی بودند، به وجود انحرافات فکری در اندیشه‌های او تصریح کرده بودند.(ر.ک: عمار انقلاب، ص448) 🔸علاوه بر نکات فوق باید گفت بررسی قانون اساسی نیاز به دقت و ظرافت ویژه‌ای دارد و با لحاظ این دقت مشاهده می‌شود که در اصول اقتصادی قانون اساسی با قیود و ادبیات گوناگون با مبانی اقتصاد چپ‌زده مرزبندی شده است که این امر حکایت از هوشیاری نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی دارد. به‌عنوان نمونه دو قید از قیود اصل 43 قانون اساسی را به‌صورت اجمالی بررسی می‌کنیم. پیش از این بخشی از اصل 43 قانون اساسی را، که نقشی اساسی در تعیین ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی دارد، مرور می‌کنیم: 🔹 «اصل چهل و سوم: برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن ‌کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران براساس ضوابط زیر استوار می‌شود : ۱. تأمین نیازهای اساسی: مسکن‌، خوراک‌، پوشاک‌، بهداشت‌،درمان‌، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده‌ برای همه‌. ۲. تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به‌ اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به‌ کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‌، از راه وام بدون بهره ‌یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای ‌بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورت های حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت‌ گیرد....» ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پاسخ به تحریفات تاریخی موسی غنی‌نژاد در مناظره تلوزیونی جهان‌آرا [صفحه ۳ از ۴] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹در زمینه چگونگی تصویب این اصل در مجلس خبرگان به دو قید، که در مقدمه و بند دوم از این اصل ذکر شده، اشاره خواهیم کرد: 1. قید «حفظ آزادگی» 🔸«حفظ آزادگی» یکی از قیودی است که در اصل 43 به‌تصویب رسیده است. آقای گلزاده غفوری در پیشنهاد و توضیح این قید گفت:«برخلاف دو نوع جامعه‌ای که داریم: یک‌نوع جامعه کاپیتالیستی که اقتصاد خودشان را به بهای محروم کردن دیگران تأمین کرده‌اند و مستقل هستند مثل کشورهای بزرگ سرمایه‌داری و یک‌دسته هم که اقتصاد را برنامه خودشان قرار داده‌اند ولی «آزادگی انسان» را با توجه به تمام ابعاد انسانی توجهی نکرده‌اند...اگر دوستان صلاح بدانند بعد از جمله «برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد» اضافه بشود:«برای تأمین آزادگی انسان‌ها»»(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلسه پنجاه و سوم، ص1450) شهید آیت‌الله بهشتی نیز بلافاصله در تبیین مطلب، بر ضرورت افزودن این قید برای مرزبندی با نظامات اقتصادی موجود تأکید کردند.(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص1450) 2. قید عدم تعریف دولت به‌عنوان «کارفرمای بزرگ» در بند دوم اصل43 🔹در جریان تصویب بند دوم از اصل 43 قانون اساسی نمایندگان مجلس خبرگان پیشنهاد دادند در این اصل تصریح شود که دولت در قانون اساسی جمهوری اسلامی، برخلاف کشورهای سوسیالیستی به‌عنوان یک کارفرمای بزرگ مطلق تعریف نشده است. شهید بهشتی در توضیح این قید گفت: 🔸«برای این‌که پیش‌گیری بکنیم که مثل برخی از کشورهای سوسیالیستی در بعضی از ادوار نشود، نوشتیم «به‌صورتی که دولت به‌صورت یک کارفرمای بزرگ درنیاید...یعنی این‌که دولت به‌صورت یک کارفرما درنیاید این‌که معلوم است، ما می‌خواهیم به‌سمتی برویم که با این اصل مسأله این‌که کارگر، استثمار فرد بشود یا استثمار دولت بشود، جلوگیری بکنیم، بنابراین چه‌وقت می‌توانیم این کار را بکنیم؟ وقتی که امکانات کار برایش بدهیم ولی زمام امر او را به دست یک کارفرمای بزرگ شخصی یا دولتی نگذاریم، پس هدف دو چیز با هم است.»(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلسه پنجاه و سوم، ص1469) 🔹شهید آیت‌الله بهشتی در این عبارت موجز اما پرمغز مرزبندی قانون اساسی جمهوری اسلامی با دو جریان کاپیتالیستی و سوسیالیستی را مشخص کرد اما آقای غنی‌نژاد نه‌تنها این عبارات واضح را کتمان کرد بلکه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی را نیز به چپ‌زدگی متهم کرد و این اتهام در بهترین فرض ناشی از ضعف سواد تاریخی است. 🔸نکته مهم آن‌که بند دوم از اصل 43 ، که قید مورد نظر در آن قرار دارد، تبیین کننده ساختار نظام اقتصادی جمهوری اسلامی است چنانچه شهید آیت‌الله بهشتی در جریان مذاکرات مجلس خبرگان گفت: 🔹«کلیه آن چیزهایی که مشخص‌کننده چهره اقتصادی ما هست باید در این بخش [بند دوم اصل43] آورده بشود.»(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلسه پنجاه و سوم، ص1475) 🔸پس از تصویب این بند، شهید آیت‌الله بهشتی بر مرزبندی نظام اقتصاد جمهوری اسلامی با نظامات اقتصادی رایج لیبرالیستی و سوسیالیستی تأکید مجدد کرد و گفت: 🔹«امیدوارم با تأیید خداوند متعال ما بتوانیم آن نظام اقتصادی اسلامی را که در آن آزادی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی برای افراد هست و دولت‌سالاری اقتصادی نیست ولی در عین حال این فاصله‌های کشنده میان زندگی و درآمدها هم نیست و مردم بتوانند واقعا از نظر اقتصادی احساس برادری نسبت به یکدیگر داشته باشند به‌وجود بیاوریم تا نمونه تازه‌ای در اقتصاد جهان باشد.»(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلسه پنجاه و سوم، صص1477-1476) ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پاسخ به تحریفات تاریخی موسی غنی‌نژاد در مناظره تلوزیونی جهان‌آرا [ص ۴ از ۴] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹گفتنی است این مرزبندی صریح و شفاف، سقف مطالبات شهید آیت‌الله بهشتی و برخی نمایندگان دیگر(که تعداد قابل توجهی از مجلس خبرگان را تشکیل می‌دادند) نبود. این نمایندگان پیشنهاد تصریح به مرزبندی با نظام سرمایه‌داری و مارکسیستی داشتند، مرحوم آیت‌الله شهید بهشتی با این پیشنهاد موافق بود اما برخی نمایندگان با استناد به روشن بودن مرزبندی‌ها در اصول گذشته و همچنین جلوگیری از بهانه‌جویی‌های جریانات سیاسی به این پیشنهاد رأی ندادند. شهید آیت‌الله بهشتی در طرح این پیشنهاد گفت: 🔸«نمایندگانی که موافقند به این‌که این‌جا بنویسیم «اصولی که در این فصل می‌آید بر پایه اقتصاد اسلامی است «که نظامی است مستقل نه سرمایه‌داری است و نه مارکسیستی» دست‌شان را بلند کنند. بنده خودم هم موافقم (سی و چهار نفر دست بلند کردند) بنابراین تأیید نشد...»(مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، جلد سوم، جلسه پنجاه و هفتم صص1564) 🔹 مخالفت نمایندگان به معنای موافقت ایشان با مبانی سوسیالیستی نبود. آیت‌الله مکارم (از مخالفین این قید) پیش از رأی‌گیری گفته بود: «ما قبلا این را گفته‌ایم که نظام اقتصادی جمهوری اسلامی نه سرمایه‌داری کاپیتالیستی است نه اقتصاد سوسیالیستی کمونیستی.»(مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، جلد سوم، جلسه پنجاه و سوم، ص1563) 🔸برخی نمایندگان نیز با شناخت بهانه‌گیری‌های جریانات سیاسی خطاب به شهید آیت‌الله بهشتی پس از رأی نیاوردن این قید گفت: «توضیح بفرمایید بقیه که [با افزودن این قید] مخالف هستند برای این نیست که با این موضوع مخالف هستند برای این است که اگر این مطلب...اضافه شود این اصل جنبه شعاری پیدا می‌کند و ما می‌خواهیم که واقعیت‌ها در قانون اساسی گنجانده شود نه این‌که شعار بدهیم که نه سرمایه‌داری است نه مارکسیستی. 🔹شهید آیت‌الله بهشتی: بله همینطور است.»(مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، جلد سوم، جلسه پنجاه و سوم، ص1564) 🔸بنابراین مجلس خبرگان قانون اساسی بر مرزبندی عملی با جریانات چپ و راست اجماع داشت و این اجماع در تدوین و تصویب قانون اساسی نیز نمود عملی داشت و بر اساس سه نمونه فوق روشن شد که نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی به‌ویژه شهید آیت‌الله بهشتی بر مرزبندی صریح و شفاف با دو نظام اقتصادی لیبرالیستی و سوسیالیستی اصرار و تأکید داشتند و نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، برخلاف ادعای آقای غنی‌نژاد، با مرزبندی روشن با نظامات اقتصادی آن دوران متولد شد. 🔹در پایان ذکر این نکته ضروری است که شخصیت‌های چپ‌زده‌ای نظیر آقای میرحسین موسوی با حمایت آقای هاشمی رفسنجانی با فاصله گرفتن از اصول مترقی قانون اساسی، کشور را به سمت اقتصاد تمام‌دولتی سوق دادند و در ادامه نیز برخی از آنان با پی بردن به اشتباه مهلک خود به سمت اقتصاد لیبرال غش کردند و معضلات دیگری را بر ملت ایران تحمیل کردند و امروز همان کسانی که عامل وضع موجودند در مقام قضاوت نشسته‌اند و تلاش می‌کنند نسخه‌های منسوخ و خسارت‌بارشان را با ادبیاتی دیگر بر مردم تحمیل کنند. پاسخ به شبهه دوم 🔸آقای غنی‌نژاد برخلاف اسناد صریح تاریخی تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران را به تسخیر لانه جاسوسی ربط داد. گفتنی است این شبهه پیش از این در برخی رسانه‌های رسمی تاریخی پاسخ داده شده بود و در این رابطه دکتر مظفر نامدار سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد سندی تاریخی را بررسی کرد که اثبات می‌کند رئیس‌جمهور آمریکا پیش از تسخیر لانه جاسوسی دستور اقدام حاد علیه مردم و مسئولین ایرانی را صادر کرده بود. این سند به‌تاریخ 15مرداد1358 حاوی دستورالعمل محرمانه کارتر به وزارت خارجه این کشور در رابطه با ایران است. این سند با امضای مشاور امنیت ملی کارتر و رئیس شورای امنیت آمریکا یعنی برژینسکی خطاب به سایروس ونس وزیر خارجه آمریکا صادر شده است. بخشی از متن نامه از این قرار است: 🔹«...به‌شما اختیار داده می‌شود که در چارچوب اختیارات وزارت خارجه اقدام کنید. در مورد عملیات برای اثرگذاری بر فرایند تحولات نظر رئیس‌جمهوری این است که این عملیات هرکجا لازم آید با هماهنگی وزارت دفاع و سیا و سایر نهادهای مربوطه با توجه به نظراتی که دوستان شاه در مشورت‌های اخیر خود ابراز داشته‌اند انجام گیرد...» 🎥فیلم بازخوانی سند تاریخی توسط دکتر مظفر نامدار 🔸با در نظر گرفتن این سند روشن می‌شود که خصومت رژیم آمریکا علیه ایران، که اعمال تحریم بخش کوچکی از ابراز این خصومت است، ارتباطی با تسخیر لانه جاسوسی نداشته است و رئیس‌جمهور آمریکا پیش از اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، برای مقابله با نظام اسلامی دستور استفاده از هر ابزاری را صادر کرده بود. ؛ 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پاسخ به تحریفات تاریخی موسی غنی‌نژاد در مناظره تلوزیونی جهان‌آرا بازنشر یادداشت روزنه در 👇 http://fna.ir/3cb2gw @rozaneebefarda