eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
سعادت در بی‌مبالاتی نيست نقدی بر یادداشت شیخ برجامی در رابطه با مسائل اخیر 💥اختصاصی|| جعفر بحرینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 پرده اول) حرمت قائل نبودن برای حرم آنجا درمانگاه قرآن و عترت عليهم السلام ، در جوار حضرت معصومه سلام الله عليها است، و کمی آن طرف‌تر خيابان صفائيه قم، که سال‌هاست مرکز بوتيک و لباس‌های زنانه شده است. احتمالا کمی بعدتر در مشاهد مشرفه شاهد بی‌مبالاتی در حياء و عفت خواهيم بود. امّا ظاهرا جناب آقاي سروش محلاتی و دوستان وی برای يک مملکت مسلمان ، يک نهاد مقدس ، يک شهر مذهبی، و حتی اماکن مشرفه هیچ حدی از حرمت و آبرو قائل نیستند و اگر معاذالله روزی زنی بخواهد فراتر از بی‌حجابی‌های امروز وارد حرم امام معصوم شود،جناب ایشان رگ غیرت‌شان به نفع آن زن هتاک باد خواهد کرد نه برای دفاع از حریم مقدس حرم. امثال سروش محلاتی، که در پایگاه اشراف سیاسی مشغول به تولید محتواست، باید به یاد داشته باشند که حریم حرم پاسدارانی چون آیت‌الله شیخ محمدتقی بافقی داشت که با دنیایی از زهد و تقوا آنگاه که مشاهده کرد آن حریم مقدس از جانب زنی هتاک مورد جسارت قرار گرفته با نهی از منکر شجاعانه‌اش جسم نحیفش را در برابر حملات رضاخان میرپنج قرار داد اما از موضع اسلامی‌اش پا پس نکشید. لابد اگر امثال محمد سروش محلاتی در آن زمان بودند با همین منطق آن شیخ عزیز را مورد هجمه‌های قلمی و گفتاری خود قرار می‌دادند و از رضاخان قلدر و زن هتاکش دفاع می‌کردند. پرده دوم) عضویت در سازمان حسبه سعودی اینترنشنال سکولارهای حوزوی که گویی عضو سازمان حسبه سعودی اینترنشنال است، هرجا که رسانه‌های معاند اعلام عملیات روانی می‌کنند دست به قلم می‌شود و یقه هرکه در طیف سیاسی‌شان نیست می‌گیرند. فارغ از این؛ در کجای دنيا ، حتی در کدام کشور غربي توسعه يافته ، اين حدِّ از بی‌نظمی و تشتت را می‌توانيد مشاهده کنید؟ مگر نه اين است که در اروپا در هر خيابانی امکان ميل‌طلبی نيست؟ آيا نهادهای غربی اجازه هر نوع پوشش در هر مکانی را می‌دهند؟ آيا زنان در آمريکا اجازه دارند با هر نوع پوششی وارد هر مکان رسمی یا غیررسمی شوند؟ آيا غربی‌ها ، قائل به بی‌مبالاتی و قانون‌گريزی هستند؟! آیا این صحیح است که برخی افراد در لباسی که مردم آن را لباس پیغمبر می‌دانند و به اسم دفاع از حقوق خصوصیِ یک دختر هتاک تئوریسین فساد و فحشا شوند؟ پرده سوم) نتيجه بی‌مبالاتی و رهاشدگی‌های پیشین در دهه هفتاد و هشتاد و خصوصا در دولت حسن روحانی نسبت به فضای مجازی ، که بعضا دولت‌هايی بود که از جهت فکری به سروش محلاتی نزديک بودند، بی‌مبالاتی‌های فرهنگی و دينی مهلکی وجود داشت. نتیجه آن بی‌مبالاتی ها چه شد؟! آيا باعث افزايش سن ازدواج، افزايش آمار طلاق ، افزايش افسردگی و سرخوردگی در کشور نشده است؟ آيا وضعيت آشفتگی برخی از بانوان و تمسّک به عيان شدگی نتيجه آن سياست‌های غلط نبود؟! آیا این طایفه گمان می‌کنند که با هجمه و تهمت به ناهیان از منکر می‌توانند اندک نهی از منکرهای فعلی را هم سرکوب کنند و کشور را در فساد و فحشا یله رها کنند؟! پرده چهارم) اتهام‌زنیِ محض ادعا دارد که مدرس خارج است و دغدغه‌هایی دارد اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود این است که هرگاه رسانه‌های بیگانه شیپور جنگ علیه ارزش‌های دینی را به صدا درمی‌آورد او و امثال او به‌خط می‌شوند و علیه مبانی و ارزش‌های دینی قلم می‌زنند. این افراد تا کنون هیچ طرح ایجابی که هم حرمت‌های دينی و فرهنگی و انسانی حفظ کند ارائه نداده‌اند و تنها کاری که بلدند اتهام زدن به دیگران و نفرت‌پراکنی علیه حکومت دینی و روحانیون اصیل انقلابی است و تقاضای طرح ایجابی از این قبیل افراد نیز ممکن نیست و طبیعتا از یک عنصر سکولار نمی‌توان انتظار داشت برای حکومت دینی نسخه بپیچد. @rozaneebefarda
32.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در محفل انس با قرآن کریم. ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ @rozaneebefarda
هدایت شده از بر پا
نا‌عالمان عوام‌گرا ✍شاید خودشان خیلی خودشان را قبول داشته باشند، اما وقتی مشکلی را حل نمیکنند، نیستند. شاید خیال کنند اگر پشت سر عوام راه بیفتند، دیده میشوند اما مردم میفهمند این عالم آنها است یا دنباله روی آنها است. بین این دو فرق میگذارند ولو یکی سخن تلخ بگوید و دیگری کف و دست و جیغ و هورا برایش بکشند. نه تعداد فالوور مهم است نه ادا اطوار مردمی بودن، باید در جای خود باشید. درد مردم را بشناسید و حل کنید. مثل یک طبیب. مردمی بودن را با حذف جایگاه عالم بودن که امامت است، اگر میفهمید، مردمی بودن را نفهمیده اید. ✍فدای آن طلبه محجوب و با وقار بشوم که آبرو شد برای شما روحانی پر طمطراق که فقط بلدید فیلسوف مآبانه دستی به محاسن بکشید و نادانسته فقه فردی بی ربطتان به جامعه را به رخ بکشید. ✍کشف حجاب کنار حرم و کنار بیوتتان آنقدر زیاد شده که گوشهایتان ناله های رهبری که« به داد قم برسید» را هم اگر نمیشنید، حالا فقط کافی است چشم باز کنید. درمانگاه «قرآن و عترت» که فدای اسمش شوم فکر میکنید چقدر با حرم فاصله دارد؟ شکستن هنجار در قم عادتمان شده، از فروشگاه های آنچنانی و ساختمانهای آنچنانترش گرفته تا دخترکان رنگ وا رنگ هنجار شکن که خودتان هم نمیدانید با آنها چه کنید؟ جز گفتن کلیات ابوالبقا. ✍اما آن طلبه مظلوم و مقتدر، چقدر صبور، فحشها را شنید و عنان از کف نداد. مثل یک پدر که بزرگتر این شهر است و بزرگتر این کشور است، روی خط غیرت ایستاد، پا پس نکشید، اگر فیلم و عکس گرفت که مانع از حق کشی و آزادی کشی کودکان و زنانمان شود آفرین به او و اگر نه فقط با وقار و بزرگواریش که شایسته تربیت شدگان حقیقی حوزه های علمیه است. آبروی یک عده ناعالم عوامگرا را هم حتی خرید. ✍بگذارید این فیلم دست به دست شود، بگذارید در حافظه تاریخی همه بماند تا معلوم شود در این کشور آنها که غیرت داشتند بر دین و حقیقتا اهل حفظ شدن آزادی مردم بودند، چقدر اهل کرامت بودند و چقدر مظلوم بودند. ✍هم این ناعالمان عوامگرا منقرض خواهند شد. هم این هیاهوی سلیطه ها خواهد گذشت. آنچه میماند مسیر نورانی است که این روحانی قرآنی جوان ، به همه ما نشان داد. دوران ظهور و بروز غیرت دینی است. 🌹پ ن. من هم یکی مثل آن روحانی ام. فیلم میگیرم عکس میگیرم و آبروی سلیطه ها را در شهر خواهم برد به خون آرمان و روح الله قسم. ناعالمان عوام گرا هر چه میخواهند بگویند. آنها هیچ وقت مهم نبوده اند. حالا هم. @ali_mahdiyan
و برخی اساتید حوزه که در تقبیح و تخریب آن روحانی مظلوم از یکدیگر سبقت می‌گیرند لابد ابواب جهاد و امر به معروف و نهی از منکر را لای روایات تقیه پیچیده‌اند و مصرف نموده‌اند یا بی‌بصیرتی‌شان تنه به بی‌بصیرتی فعالان ۸۸ می‌زند؟! اف بر شما و آن فقه ابترتان!!
▫️درس‌ها و عبرت‌های درمانگاه ۱) واضح است که دشمن زخم خورده اسرائیلی درصدد پاسخ‌گویی است و چون ذلیل‌تر از آن است که در میدان رزم به میدان آید از طریق ترورهای هدفمند و ایجاد اغتشاشات تلاش می‌کند ضربات را وارد کند. مقدمه ایجاد اغتشاش نیز ایجاد تنفر از حاکمیت و نمادهای آن است. ۲) چیزی که در اتفاق اخیر برای من عجیب بود همراهی فوق العاده جریان غربگرا و بعضی چهره‌های اصلاح طلب با ضد انقلاب بود. حجم کینه توزی‌ها، فحاشی‌ها و ایجاد تنفرها بسیار تعجب آور بود. چنان علیه طلبه مظلوم و تقبیح و تخریب کار او سخن می‌گفتند که گویا آن دخترک بی‌حیا را زیر مشت و لگد گرفته است. چه مرگتان شده؟! خبر مرگتان شماها که با بی‌ناموسی و بی‌غیرتی و عکس‌گرفتن مشکل نداشتید! این که حکم خدا برای وجود بی وجودتان ارزشی ندارد که اظهر من الشمس است اما ذره‌ای عقل داشتید تنفرها را بیشتر نمی‌کردید. ۳)  مسلما بایست گفتمان مواجهه صحیح با رسانه را آن قدر تکرار کنیم که پذیرفته شود: مثلا " تا فیلم کامل را نبینم قضاوت نمی‌‌کنم" یا "اجازه بدهید حرف طرفین را ببینیم و سپس تصمیم بگیریم". ۴) معلوم شد اگر دشمن بخواهد عملیات سنگین رسانه‌ای راه بیندازد کماکان قادر بر این کار است و از سال گذشته تا کنون ما نتوانسته‌ایم مانع جدی سر راه دشمن قرار دهیم‌. ما به لطف خدا توانستیم از جنگ تمام عیارجلوگیری کنیم، همین طور توانستیم لنگ لنگان تحریم را بپیچانیم، اما در مقابل عملیات روانی دشمن هنوز بی دفاعیم. خداوند به ما رحم کند.
رفتار بعضی مدرسین حوزه شبیه اون قاضی ای شده که مالباخته دزد رو گرفت و برد پیشش! ❗️ قاضی به مالباخته میگفت: تو چرا مالتو سفت نگرفتی! چرا قفلش نزدی! چرا اصن اینو خریدی! چرا دوربین نداشتی! چرا و چرا و چرا ❗️ مالباخته بدبخت گفت جناب قاضی! یه دو تا از اینایی که ب من گفتی رو به این دزد هم بگو😐 @HozeTwit
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸 رفتار طلبه جوان بیمارستان قم، نمونه‌ای از متانت و بردباری اسلامی ✍ احمدحسین شریفی 🔹در ماجرای کلیپ هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه جوان در بیمارستان عترت و قرآن قم، یکی از اموری که کمتر به آن توجه شد، متانت و بردباری و آرامش طلبه جوان در برابر شدیدترین نوع هتاکی و بی‌حرمتی و فحاشی از سوی یک زن مکشفه بود. 💐درود خدا بر این طلبه جوان که با تأسی از ائمه معصومین علیهم‌السلام به ویژه امام سجاد و امام باقر علیهما السلام نمونه‌ای عینی و عملی از اخلاق اسلامی را به نمایش گذاشت. کاری که بسیاری از مدعیان اخلاق و ادب از انجام آن عاجزند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از بذل الخاطر
باسمه تبارک و تعالی (۸۴۲) «نقدی بر قضاوتها پیرامون ماجرای یک بی حیایی و ناهی از منکری مظلوم» 🔹اخیرا فیلمی از برخورد یک روحانی ناهی از منکر با یک زن پرخاشگر در فضای مجازی پخش شد. حالا بنده که اصلا آن را ندیدم. برای آرامش خودم بیشتر از آن ارزش قائلم که اینگونه خرابش کنم. در قضاوت پیرامون این ماجرا ورای اینکه خوب بود توسط این طلبه عزیز چه رفتاری میشد چند منکر را دیدم که به ذهنم خطور کرد آنها را بیان کنم. 1⃣اوّلین منکر بزرگ در این فیلم خود این اشاعه و به هم زدن آرامش جامعه به عنوان یک حقّ مسلّم آحاد جامعه بود. انتشار چنین چیزهایی ظلم بزرگی به آرامش روانی جامعه است. باید با اشاعه دهندگان چنین اموری برخوردی سنگین شود. چندی پیش در ایالات متّحده شخصی با یک اسلحه وینچستر وارد یک دبستان شده و دهها کودک را به خاک و خون کشید. هنوز حتّی یک عکس از این فاجعه ی بزرگ وجود ندارد. تنها چیزی که هست عکس ماشینهای پلیس است که آنجا را احاطه کرده و تداعی در کنترل بودن شرایط میکنند. به نظرم کار درستی میکنند. 2⃣منکر دوّم قضاوتهای عجیبی بود که انسان را به تعجّب وا میدارد. طرفی را نسبت به احکام الهی و منادیان آن جسورتر میکند و طرف دیگر که باید مدافعان دین باشند نیز از طرف بزرگانشان مورد شماتت و توبیخ و تقبیح قرار میگیرند! گویا تقصیر اصلی را این طلبه محترم مرتکب شده است. در هر دو سو دارد به حکم الهی جفا میشود. آیا قرار است اهل منکر در منکرشان جسورتر و اهل معروف در معروفشان ذلیلتر شوند؟! در چنین فضایی دیگر حرمتی برای احکام الهی و منادیان آن باقی خواهد ماند؟! باز به یاد ایالات متّحده و ابهت پلیس در آنجا افتادم. مرادم این نیست ظلمی که میکنند کار صحیحی است. ولی خوب یافته اند که ولو پلیس بد رفتاری هم بکند نباید به این سادگی دست به تقبیح و شماتتش بزنند! نه برای اینکه آن شخص پلیس را دوست داشته باشند. بلکه برای اینکه میدانند تضعیف نهاد پلیس در چنان جامعه ای چه اثرات مخرّبی برایشان به بار خواهد آورد. آن هم پلیسی که صرفا به مناط امور اجتماعی باید تعظیم شود. ولی در اینجا اینها حواسشان نیست توبیخ این طلبه مظلوم در واقع تضعیف چه نهاد مقدّس و مهم و باعظمتی است؟! 3⃣منکر سوّم عاطفه زدگی و عوام زدگی در مقام قضاوت بود. شاید برخی عزّت را در نزد غیر خدا و نزد این مردمی میجویند که ... . باید به اینها گفت: «أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعا» گویا اینها بیشتر از خدا از بندگان خدا میترسند: «وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُ‏ أَنْ‏ تَخْشاه‏» اگر فرضا خطایی هم از این طلبه عزیز سر زده هرگز در مقام توزین تناسبی بین خطای او و شناعت و زشتی رفتار این بی حیایی ها وجود نداشت پس چرا اینگونه بی تقوا قضاوت میکنند؟! «لَيْسَ مَنْ‏ طَلَبَ‏ الْحَقَ‏ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَكَه‏» 4⃣منکر چهارم زمان شناس نبودن و خطاهای سهمگین در موضوع شناسی است. اینها نمیدانند زمان ما زمانی نیست که قضاوت به سادگی میسور باشد؟! اینها نمیدانند در عصر رسانه ما بیش از واقعیّات با برساختی از واقعیّات مواجهیم؟! اگر اینقدر نمیدانند و دست به چنین قضاوتهای بزرگی میزنند فقاهتشان به درد خودشان میخورد. فقهی که اینگونه در موضوعات خطا کند فقه نیست و خود از جنود جهل است. اینقدر فریب رسانه و بازی های شوم این شیاطین جن و انس را میخورند؟! جبهه ی مؤمنین را تضعیف میکنند؟! اصلا میدانند مسأله چیست؟! میدانند مواجهه ی آنها خودش قسمتی از طراحی دشمن و معاونتی عظیم بر اثم است؟! اگر قرار باشد هر بار با یک بازی رسانه ای از احکام الهی کوتاه بیاییم دیگر چه چیزی برایمان باقی میماند؟! اصلا فلسفه ی وجودی ما چیست؟! ای نفرین بر آن فقاهتی که از آن تقویت اثم و عدوان برآید؛ به یاد خطبه ی مولایمان امام حسین علیه السلام افتادم که خطاب به علمای امّت فرمودند: 📖«أَنْتُمْ بِاللَّهِ فِي عِبَادِهِ تُكْرَمُونَ وَ قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَفْزَعُونَ وَ أَنْتُمْ لِبَعْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَفْزَعُونَ وَ ذِمَّةُ رَسُولِ اللَّهِ ص مَحْقُورَةٌ» 😔خدایا چه میبینیم؟! از برخی چنین گمانی دیگر نداشتیم. خودتان بودید چه میکردید؟! چنان این طلبه مظلوم را تقبیح میکنند که آدم میماند آیا اینها علمای دین مایند؟! میخواهند زندگیشان را بکنند و درسشان را بدهند و دلشان برای احکام خدا نمیسوزد؟! شماتت ناهی از منکر و ذلیل کردن او؟! ای وای بر ما! 📖«فَلَا مَالًا بَذَلْتُمُوهُ وَ لَا نَفْساً خَاطَرْتُمْ بِهَا لِلَّذِي خَلَقَهَا وَ لَا عَشِيرَةً عَادَيْتُمُوهَا فِي ذَاتِ اللَّهِ أَنْتُمْ تَتَمَنَّوْنَ عَلَى اللَّهِ جَنَّتَهُ وَ مُجَاوَرَةَ رُسُلِهِ وَ أَمَاناً مِنْ عَذَابِهِ لَقَدْ خَشِيتُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الْمُتَمَنُّونَ عَلَى اللَّهِ أَنْ تَحُلَّ بِكُمْ نَقِمَةٌ مِنْ نَقِمَاتِه‏»
هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 آشنا بشویم با حجةالاسلام محمد اسماعیلی از قم، کسی که در درمانگاه مورد هتک و حمله قرار گرفت. ✍این همان روحانی بزرگواری است که برخی به دلیل نهی از منکر وی را به انجام فعل حرام متهم کردند!یکی از علائم آخر الزمان همین است که منکر معروف می شود . #💥حجه الاسلام دکتر 👇 🆔 @ravanbakhsh_qasem 🆔 @ravanbakhsh_qasem
موج‌سواری با استفاده از اظهارات برخی حوزویان از جمله آقای در تخریب طلبه درمانگاه قم به این می‌گویند ! @rozaneebefarda
1.52M
اعتراض و روشنگری استاد سید محمدعلی فقیهی در مورد موضع‌گیری نامناسب شیخ جواد فاضل در اتفاق اخیر درمانگاه قم ▫️ای کاش برخی آقایان اصلا اظهار نظر نمی‌کردند. ▫️دلالت التزامی این موضع‌گیری‌ها -و لو اینکه آن را قصد نکرده باشید- حمایت از شخصی است که خلاف شرع و ناهنجاری اجتماعی انجام داده است! ▫️امیدواریم در مسائلی که نباید وارد شویم حداقل سکوت کنیم وارد نشویم! @rozaneebefarda
بیانیه جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه و حافظان کل قرآن و فعالین قرآنی در حمایت از فریضه نهی از منکر [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم‌الله الرحمن الرحیم خداوند متعال فرمود: کافران از بنی اسرائیل به نفرین داوود و عیسی بن مریم مبتلا شدند ... آنها یکدیگر را از رفتار زشت باز نمی داشتند. (۱) همچنین فرمود: چرا علمای بنی اسرائیل از سخنان حرام و حرام خواری در جامعه نهی نکردند؟ (۲) امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که تمام دین در سایه آن تحقق می یابد و ترک آن باعث تسلط بدکرداران بر نیکان خواهد شد. آمران به معروف و ناهیان از منکر در حقیقت لشگر خدای متعال برای برقراری دستورات عقل و فطرت هستند که توسط انبیای الهی به بندگان رسیده است و برنامه خوشبختی حقیقی انسان و جامعه در آن نهفته است. واقعه هتک حرمت به روحانی ناهی از منکر در درمانگاه قم از سویی قلب مومنین را جریحه دار ساخته است و از سوی دیگر مایه هجمه دوباره رسانه های استکباری و دنباله های داخلی آنان علیه قانون الهی شده است که در این باره جهت روشن تر شدن ابعاد فتنه دشمن چند نکته مورد تاکید قرار می گیرد. ۱. بی احترامی و هتک حرمت به استاد گرامی حوزه که در مقام نهی از منکر بوده محکوم است و در عین حال شخصیت اخلاقی این استاد فاضل و حافظ کل قرآن مورد تجلیل ، تقدیر و حمایت حوزه است و چه شاهدی برای اخلاق والای این استاد گرامی بالاتر از اینکه در مقابل همه هتک حرمت ها زبان به سخن ناشایسته نیالود و صبر و بردباری پیشه خود ساخت و حرمت لباس پیامبر را بالاتر از دفاع از شخص خویش دانست. ۲. روحانیت همانطور که در صحنه های سخت این ملت از جمله دفاع مقدس، دفاع از حرم و دفاع از امنیت همواره از بذل نفس و نفیس دریغ نکرده است خود را مدافع اصلی حقوق زن و مرد این جامعه می داند و همه دختران و زنان ایرانی را فرزندان یک خانواده می داند و اختلاف سلایق و عقاید را یک بحث درونی می داند. ۳. ممکن است سلیقه ها در چگونگی نهی از منکر متفاوت باشد ولی منصفانه نیست این اختلاف سلیقه باعث هجمه به ناهی از منکر باشد و البته در صورت بروز خطا همه در پیشگاه قانون یکسان هستند. ۴. دشمنان ایران خصوصا شبکه های معاند تلویزیونی و مجازی همواره ثابت کرده اند که دشمن همه مردم ایران بلکه بشریت با هر سلیقه ای هستند و حمایت آنان از غاصبان صهیونیست که تا کنون هزاران زن و کودک را به خاک و خون کشیدند در پیش چشم ما است. ۵. مسوولین محترم در بخش های مختلف قوای سه گانه باید با تصویب و اجرای دقیق قانون بازدارنده درباره عفاف و حجاب جلوی اشاعه هر چه سریع تر گناه در جامعه را بگیرند. ۶. مسوولین محترم حوزوی باید نقش خود را در دفاع از شخص و شخصیت روحانیون ناهی از منکر انجام بدهند به راستی اشغال برخی مسوولیت ها بدون تحرک در ماجراهای این چنینی و تبیین و روشنگری لازم چگونه قابل توجیه است؟!! ۷. عجیب تر آنجاست که برخی از مسوولین و تعداد معدودی از روحانیون نه تنها از ناهی از منکر حمایت نکردند بلکه وی را محکوم نیز ساختند! بدین‌وسیله از مسوولین گرامی درخواست تجدید نظر درباره به کار گیری از افراد این چنینی به قوت خود باقی است. ۸. برخی افراد منفعل نظرات خویش را به جای نظرات امام و رهبری به جامعه القا نکنند و بر طبل رها کردن نهی از منکر نکوبند. در پایان همگان را به حفظ آرامش، رعایت قانون و کمک به اجرای آن و پرهیز از سخن بدون علم دعوت می کنیم. (۱) لعن الذین کفروا من بنی اسرائیل علی لسان داوود و عیسی ابن مریم ذلک بما عصوا و کانوا یعتدون کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه (۲) لولا ینهاهم الربانیون و الاحبار عن قولهم الاثم و اکلهم السحت جمعی از اساتید سطوح عالی و مقدمات حوزه علمیه قم جمعی از فارغ التحصیلان مدرسه علی ابن موسی الرضا علیهما السلام ویژه حافظان کل قرآن کریم ( مدرسه امام جواد علیه السلام) جمعی از حافظان قرآن کریم و فعالان قرآنی قم المقدسة هیأت ابن الرضا هیأت طلاب حافظ کل قرآن کریم ▫️حجج اسلام والمسلمین آقایان: ۱. محمود الهی استاد درس خارج حوزه ۲. مهدی برزگر استاد سطوح عالی و مشاوره خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و تهران ۳. محمود مقدمی سطح چهار و مدیر محترم سابق مدرسه حفاظ ۴. محمدامین ابوالحسنی فعال قرآنی، استاد سطح عالی حوزه و مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام ۵. حسنعلی صبور مدیر مدرسه علمیه آل یاسین ۶. مجتبی شجاع -سطح چهار فقه و اصول_ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم _حافظ کل قرآن ۷. سید حمید جوشقانی استاد حوزه و جامعة المصطفی العالمیة ۸.سید محمد حسین حسینی استاد حوزه و جامعه المصطفی العالمیة و حافظ كل قران ۹.محمدهادی معینی استاد حوزه و دانشگاه ۱۰.مجید رجبی مدرس سطوح عالی و مدیر پژوهشگاه فقه نظام ادامه اسامی امضاکنندگان در صفحه بعد👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/13686 @rozaneebefarda
بیانیه جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه و حافظان کل قرآن و فعالین قرآنی در حمایت از فریضه نهی از منکر [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻ادامه اسامی امضاکنندگان: ۱۱. محمدتقی نصرالهی نیا استاد سطح عالی حوزه و حافظ قرآن ۱۲. یاسر شهامت استاد سطوح عالی _ محقق و پژوهشگر فقه نظام سیاسی ۱۳. محمد بیدار مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی اقتصاد ۱۴. محمد وحیدی استاد حوزه و دانشگاه ۱۵. محسن عباسی کیا مدرس سطح عالی حوزه ۱۶. سید عابس اشرفی حافظ کل قرآن و فعال قرآنی ۱۷. غلامحسین سمیعی فرد حافظ کل و مدرس قرآن ۱۸. مجتبی شغلی مدیر مرکز رشد و توانمندسازی هاد فعال قرآنی و حافظ قرآن ۱۹. محمدصادق صاحب هنر حافظ کل قرآن و فعال قرآنی ۲۰. حسین عسگرپور استاد حوزه و حافظ کل قرآن و نهج البلاغه ۲۱. علی حبیبی حافظ کل قرآن مدرس و کارشناس صدا وسیما ۲۲. مهدی حبیبی حافظ کل قرآن و فعال قرآنی ۲۳. حسین اسلامی حافظ کل قرآن و فعال قرآنی ۲۴. محمد صافی حافظ و قاری قرآن و فعال قرآنی ۲۵. مهدی روشنائی مدرس سطح عالی حوزه و مربی حفظ قرآن ۲۶. سیدعلی حسینی حافظ کل قرآن کریم و مدرس حوزه علمیه و مربی حفظ ۲۷. مرتضی شغلی فعال قرآنی ۲۸. محمد جواد صالحی تبار استاد حوزه و حافظ کل قرآن ۲۹. مهدی کشتکاران مدرس سطح عالی حوزه و حافظ قرآن ۳۰. محمد آقارحیمی حافظ قرآن و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و خراسان ۳۱. سید علیرضا قاضی استاد حوزه ۳۲. روح الله فدوی زاده استاد سطوح عالی حوزه ۳۳. محمد مهدی حمید نژاد استاد حوزه ۳۴‌. محمدرضا رمزی اوحدی فعال فرهنگی نویسنده ۳۵. سید محمد حسین سیادت موسوی استاد حوزه تهران و حافظ قرآن ۳۷. عبدالله رحیمی استاد سطح عالی حوزه و حافظ قرآن ۳۸. ابوالفضل تشت زر طلبه درس خارج حوزه و فعال فرهنگی ۳۹. محمد حسین قمی استاد حوزه ۴۰. محمد صالح مشفقی پور استاد حوزه و جامعة المصطفی ۴۱. سید صادق افتخار افضلی استاد حوزه ۴۲. حسن محمودی مدرس مراکز تخصصی حوزه علمیه قم ۴۳. یوسف زاده استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ۴۴. مهدی قاسمی قاضی بازنشسته دادگستری وطلبه حوزه علمیه قم ۴۵. علی اصغر سلطانی فعال قرآنی ۴۶. محمد محمدی استاد حوزه ۴۷. علیرضا اشقری استاد حوزه ۴۸. مهدی شاه رفعتی استاد حوزه ۴۹. محمد جواد مسلمی استاد حوزه ۵۰. رضا کشاورزسیاهپوش مدرس معارف و عقاید سطوح عالی حوزه علمیه قم ۵۱. علی شیخ شعاعی استاد کلام در حوزه و حافظ قرآن ۵۲. ایمان امیری استاد حوزه ۵۳. حسن شهیدانی مدرس سطوح عالی مدرسه علمیه صاحب الامر عج قم ۵۴. سعید جوادی مقدم استاد سطح عالی حوزه ۵۵. معین الدین خواجه حق وردی مدرس جامعة المصطفی«ص» و سرپرست ۵۶. حوزه ریاست مدرسه امیرالمومنین«ع» جلال الدین احمدی مدرس سطح عالی ۵۷.محمد حسن حسینی طلبه سطح۴ دکتری روان شناسی و حافظ قرآن ۵۸. مجتبی اسماعیلی استاد سطح عالی حوزه ۵۹. میثم سلیمانی جوشقانی؛ سطح چهار حوزه، مدرس فلسفه و کلام در سطح دو و سه ۶۰. حسین لطیفی استاد حوزه علمیه قم و حافظ قرآن ۶۱. محمد مهدی حسن‌زاده حافظ کل قرآن، استاد و مشاور حوزه ۶۲. محمد علی عابدی استاد حوزه علمیه قم و حافظ قرآن ۶۳. سید علی سیادت استاد حوزه علمیه و حافظ قرآن ۶۴. حسین طوقانی استاد حوزه علمیه قم ۶۵. علی مصلح طلبه درس خارج و حافظ قرآن ۶۶. امین سعادتی طلبه، فعال فرهنگی و حافظ قرآن ۶۷.محسن آزادی استاد سطح عالی، عضو مرکز نخبگان حوزه ۶۸.محمد حسین شجری. از مدرسین فلسفه، حوزه علمیه کاشان ۶۹.احمد فربهی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ۷۰.محمد مطیعی استاد حوزه علمیه ۷۱.محمد نخعی استاد مبانی اندیشه دینی طرح ولایت ۷۲. احمد فرامرزی. مبلغ هجرت. حافظ ۲۵ جز از قرآن کریم ۷۳. ذبیح‌الله نعیمیان. مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام ۷۴. عمار پهلوان زاده. استاد سطوح عالی حوزه و جامعة المصطفی _ پژوهشگر و محقق فقه تربیت ۷۵.ابراهیم معصومی. پژوهشگر و محقق فقه نظام سیاسی ۷۶. علی اکبر پاشایی.استاد سطح عالی _ پژوهشگر و محقق فقه نظام سیاسی ۷۷. علی صالحی منش. استاد سطح عالی_ دبیر گروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام ۷۸. سجاد توکلی، استاد حوزه علمیه قم ۷۹.حسین پژوهنده. مدرس سطوح عالی قم ۸۰.سید محمد جواد حسینی نژاد. استاد حوزه، حافظ قرآن ۸۱.حسین سلیمانی. فعال قرآنی ۸۲.مطیعی. مدرس حوزه ۸۳.محمدحسن محمودی دانش آموخته سطح چهار و استاد حوزه علمیه قم ۸۴.محمدرضا هاشمی.سخنران و مدرس سطوح عالی حوزه ۸۵.عبدالرضا محمودی مدیر حوزه علمیه مهدی موعودعج قم ۸۶.سید مهدی نقشه‌چی استاد سطح عالی، حافظ قرآن.مدیر آموزش سطح یک حوزه علمیه قم ۸۷.محمدرضا تیموری. استاد سطوح عالی حوزه علمیه علی بن موسی الرضا علیهماالسلام ۸۹.امیرحسین محمودی استاد مدرسه خاتم الانبیا(ص) و قاری قرآن ۹۰.سیدمحمدجواد موسوی مظفری.استاد سطوح عالی حوزه ▫️ماشالله به غیرت و تعهد فضلای ارجمند حوزه مقدسه .... @rozaneebefarda
جماران نشنال!؟ برخی فعالان مجازی اهل ذوق و دقت، در توصیف عملکرد پایگاه خبری ، از لفظ استفاده کرده‌اند! این حجم از همصدایی با رسانه‌های بیگانه و خصوصا ایران نشنال که به درستی به شهرت یافته، واقعا عجیب نیست؟ اقدامات ساختارشکنانه سایت جماران چه نسبتی با مأموریت‌های ذاتی این مجموعه(تنظیم و نشر آثار امام) دارد؟! @rozaneebefarda
هدایت شده از مشفقون
نسبت به واکنش برخی بزرگواران معمم به اتفاق درمانگاه قم 🔸 نکته اول: آن طلبه حافظ قرآن، به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده و‌ حتی اگر عکسی هم گرفته باشد(که ثابت نشده) باز هم مرتکب فعل حرام نشده است و با سختگیری نهایتا می توانیم بگوییم که اشتباه کرده است نه اینکه کار حرام انجام داده باشد! 🔸 نکته دوم: دوستی حکایتی را نقل می کرد که یک نفر داشت در حیاط مسجد ادرار میکرد، شخصی دیگر که ایشان را دید، آب دهان برایش انداخت... دیگران به جای انتقاد از کسی که داشت ادرار می کرد به این شخصی که آب دهان انداخته بود گفتند: خجالت نمیکشی در حیاط مسجد آب دهان می اندازی!؟» اگر فرض بگیریم که آن طلبه اشتباه هم کرده باشد، چرا بعضی ها مثل این حکایت بالا موضع گیری می کنند!؟ 🔸 نکته سوم: در وجوب امر به معروف و‌ نهی از منکر، فرقی بین درمانگاه و غیر درمانگاه، مریض و غیر مریض، مادر و غیر مادر و ... نیست. در صورت تحقق شرایط آن، با حفظ مراتب، مکلف به انجام این واجب الهی هستیم. 🔸 نکته چهارم: نسبت به برخی از آقایان عمامه به سری که موضع گرفته اند، ترجیح بر سکوت است که خوش گفت: «یک سینه حرف موج زند در دهان ما، از بیم دین اگرچه خموشیم چون حباب» ✅ امیر مؤمنان(ع) به ما فرموده اند که «إن الحق لا یُعرف بالرجال» حق با شخصیت ها شناخته نمی شود. پس برای شناخت اهل حق باید حق را بشناسیم. 🔸نکته پنجم: پیشنهاد می کنم حتما موارد زیر را ببینید: 👈 بعضی ها به جای نهی از منکر، نهی از معروف می کنند!!! 👈 و چه خون دل ها خورد علی(ع) ... 👈 «چشم باز کن ببین! خونخواه حسین(ع) دوشادوش قاتلین حسین(ع) ایستاده!»/ به بهانه موضع گیری عجیب بعضی خواص در جریان اخیر درمانگاه قم یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
سیره امام خمینی در حمایت از طلاب ناهی از منکر 🔹در دورانی که طلاب حوزه علمیه با مظلومیت به دنبال حفاظت از احکام الهی بودند و به ویژه تلاش داشتند شهر قم را از شر مفاسد فرهنگی تحمیلی از سوی رژیم، حفاظت کنند، امام خمینی به حمایت از این طلاب اقدام می‌کردند. 🔸در این یادداشت به خاطره‌ای از حجت‌الاسلام و المسلمین اشاره می‌شود که سبک برخورد امام را در این بزنگاه‌ها به خوبی نشان می‌دهد و روشن می‌کند که معدود که در مقاطع مختلف، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روحانیون آمر به معروف را تخریب کرده و از پشت به فقه شیعه و حوزه مقدسه علمیه خنجر می‌زنند با سیره و اندیشه متعالی امام خمینی چه فاصله فراوانی دارند: 🔹«امام خمینى به دنبال درگذشت آیت‌اللّه‌ بروجردى، رسالت خود را به منظور روشنگرى و آگاهانیدن مقامات روحانى قم و آشکار کردن اوضاع سیاسى پشت پرده و خطرهایى که متوجه اسلام و کشور بود دنبال مى‌کرد و با گفتگوهاى شفاهى، ارسال پیام‌ها و از هر راه دیگر، وظایف و مسئولیت‌هاى سنگین پیشوایان اسلام را به‌ویژه در آن برهه حساس یادآور مى‌شد و همانند دیده‌بان همیشه بیدار، اوضاع ایران و جریاناتى را که در حوزه علمیه قم به وقوع مى‌پیوست زیر نظر داشت و در تأیید و تشویق نسل جوان روحانى حوزه قم و دمیدن در آنان کوشش ویژه‌اى به عمل آورد. 🔸هنوز از درگذشت آیت‌اللّه‌ بروجردى زمانى نگذشته بود که زمزمه بناى تأسیس سینما و مشروب‌فروشى در قم بر سر زبان‌ها افتاد و خبر دایر شدن عشرت‌کده و مرکز فحشا، در گوشه و کنار شهر قم، شنیده شد. 🔹روحانیان جوان که احساس مى‌کردند نقشه به فساد کشانیدن آن در دست اجرا قرار دارد، طومار بلند بالایى ـ که نگارنده شخصاً دست‌اندرکار تنظیم آن بود ـ درست کردند و در آن، اقدام فورى علماى قم را براى حفظ آن شهر مقدس مذهبى از آلودگى‌ها و فساد خواستار شدند و لزوم پیشگیرى فورى و اقدام اساسى را پیش از گذشت وقت و از دست رفتن فرصت به آنان گوشزد کردند. 🔸طومار مزبور که با امضاى صدها نفر از اساتید و محصلان روحانى حوزه قم همراه بود، به یکایک مقامات روحانى قم رسانیده شده، ظاهراً هیچ‌کدام از آنان واکنشى از خود نشان ندادند و اقدامى نکردند! جز امام خمینى که بى‌درنگ را به حضور طلبید و آن طومار را به او نشان داد و در مورد حفظ حرمت آن شهر مذهبى سفارشات لازم را به عمل آورد. 🔹نکته درخور اهمیت اینکه: به یاد دارم در همان روزها، یک شب در بودم که آقاى شیخ حسن صانعى ـ که افتخار خدمتگزارى در محضر امام خمینى را داشت ـ مرا صدا زد و اظهار کرد که: 🔸«آقاى خمینى فرمودند افرادى را که به تنظیم این طومار اقدام کرده‌اند یا بخواهید که بیایند پیش من و یا آنکه خودتان از طرف من آنان را تشویق و تأیید کنید و نگذارید این روحیه‌هاى زنده، خمود و سرخورده شود»! 🔹این برخورد به خوبى روشن مى‌سازد که امام در آن روز داراى چه اندیشه، ایده و برنامه‌اى براى آینده بود و چه مسئولیتى احساس مى‌کرد. 🔸نیز در آن روز که شخصى به نام « » به دربار رفت و به نام حوزه علمیه قم، نوزاد پسر را به شاه تبریک گفت! و این مراسم با عکس و تفصیلات در جراید ایران منعکس شد، از طرف روحانیان حوزه قم هیچ‌گونه واکنشى نشان داده نشد؛ لیکن نسل جوان روحانى ـ که طبق تعالیم اسلام، هرگونه ارتباط و تأیید ظلمه و حکام جائر و طاغوت را حرام مى‌دانستند ـ با همکارى برخى از دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران، اعلامیه‌اى زیر عنوان «جامعه روحانیت قم نماینده ندارد» انتشار دادند و عمل مخالف و مباین با اسلامِ آقاى برقعى را محکوم کردند. این اقدام نیز مورد تمجید و تشویق امام قرار گرفت. » نهضت امام خمینی، ج1، صص121-120. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تفاوت رویکرد حوزویان در مواجهه با پدیده‌های ضدفرهنگی و ضداسلامی در شهر قم! || اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره در اسناد ساواک نکات و شواهد شواهد تاریخی جالبی وجود دارد که نشان‌گر تفاوت رویکرد حوزویان نسبت به مسائل مذهبی و فرهنگی شهر قم است. ▫️متن سند و حاشیه روزنه را اینجا بخوانید: 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/13694 @rozaneebefarda
تفاوت رویکرد حوزویان در مواجهه با پدیده‌های ضدفرهنگی و ضداسلامی در شهر قم! || اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره در اسناد ساواک نکات و شواهد شواهد تاریخی جالبی وجود دارد که نشان‌گر تفاوت رویکرد حوزویان نسبت به مسائل مذهبی و فرهنگی شهر قم است. در ذیل یک نمونه از این اسناد را تقدیم می‌کنیم. 🔻سند ذیل گزارش مامور ویژه ساواک به نام منطقی است که از دیدار خود با آقایان گلپایگانی و شریعتمداری گزارش جالبی نوشته است: «ریاست محترم سازمان امنیت و اطلاعات شهرستان قم متن سند: شماره : 235/م محترما چنانکه استحضار دارند اینجانب هفته قبل از آقای گلپایگانی دیداری به مدت نیم ساعت در منزل خود ایشان به عمل آوردم که رئوس مطالب عنوان شده از دو طرف با مختصر تغییری که احیانا در تقدیم و تأخر کلمات و عبارات پیش می آید ذیلاً به استحضار می رساند : پس از تعارفات متعارف از دو طرف و اهمیتی که مشارالیه در نقش مذهبی طبقه معلم بیان داشتند از اشتغال دبیران مرد در دبیرستانهای دخترانه گله کردند ـ در جواب ایشان گفته شد این دبیران از آن جهت در مدارس دختران درس می دهند که هم رشته آنها در بین بانوان لیسانسیه شاغل در قم وجود ندارد ـ هرگاه بانوئی لیسانسیه در رشته های علوم تجربی یا ریاضی به قم منتقل شود طبعا چنین دبیری در دبیرستانهای پسرانه نمی تواند اشتغال یابد و به کلاس دخترانه خواهد رفت فرزند ایشان از آقای کاظم بیگی رئیس سابق این اداره گله مند بودند که نامبرده به امور دینی توجهی نداشتند سؤال کردم ممکن است مواردی را بفرمائید ولی نامبرده به ذکر کلیاتی اکتفا کرده و به هر حال مورد به خصوصی را یا نخواستند و یا نتوانستند بیان نمایند. مصلحت هم نبود که اینجانب دنباله این مقال را بگیرم باز هم فرزند ایشان تقاضا کرد که دستوری کتبی نسبت به استعمال چادر به وضع مطلوب برای دختران مدارس وسیله اینجانب داده شود ـ در جواب گفتم مطمئن باشید اهالی قم متدین هستند و خانواده ها رأسا مواظب این مطلب در مورد دخترانشان هستند ـ سپس مشارالیه درخواست کردند که شورای فرهنگ موافقت نماید که یک باب آموزشگاه اسلامی1 (پیشنهادی آقای گلپایگانی) تأسیس شود ـ به ایشان جواب دادم کلیه مدارس ایران (به استثنای مدارس اقلیت های مذهبی) اسلامی است و اگر نام آموزشگاه اسلامی در این شهر روی مدرسه ای گذارده شود مفهوم مخالف آن چنین است که سایر مدارس غیراسلامی است البته قانع شدند ـ در پایان از اقدام این جانب که در اوایل شهریور به مدارس ابتدائی دستور داده بودم اطاقی را جهت نماز محصلین و تعلیم نماز وسیله یکی از آموزگاران اختصاص دهند تشکر کردند. دیشب ساعت هشت و ربع نیز همان طور که استحضار دارند از آیت اله شریعتمدار دیداری به عمل آمد مشارالیه هیچگونه صحبتی از قبیل مطالب آقای گلپایگانی و فرزندشان به میان نیاورده بلکه بر اساس مذاکرات پیرامون واقعیات اسلام و برتری آن به سایر ادیان بود و سپس صحبت به عظمت علی بن ابیطالب (ع) کشیده شد و نامبرده یک جلد کتاب از فرمایشات علی علیه السلام و یک جلد کتاب به زبان انگلیسی که در مورد دوازده امام شیعه تألیف یافته است به اینجانب هدیه کردند و حدود هشت و چهل و پنج دقیقه از نامبرده خداحافظی کردم. رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان قم. منطقی» ▫️منبع: آیت‌الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد ۱، ص 682. 🔻تصویر سند را اینجا ببینید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13692 🔶حاشیه روزنه در قم با دو طیف مواجهیم؛ طیف نخست که در امتداد اسلام ناب و فقه جواهری تعریف می‌شوند، در مواجهه با مسائل دینی مانند زعمای شیعه در طول تاریخ، کاملا و و هستند. الحمدلله اکثریت قریب به اتفاق علما و بزرگان و بدنه حوزویان از این طیف هستند. اما همزمان با طیفی از حوزویان مواجهیم که در بزنگاه‌ها همواره بجای طرفداری از ارزش‌های برآمده از اسلام ناب و فقه جواهری و بجای دفاع از فریضیتین امر به معروف و نهی از منکر، طرف دیگری غش می‌کنند! رفتارها و مواضع عجیب و غریب اینها مناشی متفاوتی دارد؛ برخی از اینها را می‌توان در جرگه برشمرد و برخی دیگر هستند و معدودی از آنها نیز دچار خطای در مصداق می‌شوند و البته اگر این خطا تکرار شود، دیگر خطا نیست، خط است! اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا @rozaneebefarda
پیام مخاطبان روزنه/۱ ▫️طوبی: با سلام با تشکر از روشنگریهای این کانال خواستم اگر موافق باشید به نهی از منکر های آیه الله محمد تقی بافقی ره بپردازید . آیة الله محمدتقی بافقی از عالمانی است که در کنار حضرت آیة الله حائری در تأسیس حوزه علمیه، نقشی محوری را ایفا کرد. وی که به خاطر اعتراض به بدحجابی همسر رضاخان در صحن حضرت معصومه سلام الله علیها، از دست رضاخان کتک خورد و به شهر ری تبعید گردید، از تشرف یافتگان به محضر حضرت حجت علیه السلام است و دارای کرامات بسیار بود. این عالم مجاهد که در سال 1292ق. در بافق دیده به جهان گشود، در جمادی الاول 1365ق. در ری دیده از جهان فرو بست و امروز قبر او در کنار قبر حضرت آیة الله حائری در مسجد بالاسر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها قرار دارد. @rozaneebefarda
ماجرای علیه در حرم حضرت معصومه(س) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۴] 🔹 روز جمعه ۲۷ رمضان ۱۳۴۶ قمری ساعاتی پیش از تحویل سال ۱۳۰۷ شمسی، زوار بسیاری از نقاط مختلف طبق معمول هر ساله به سوی شهر قم روی آورده بودند تا هنگام تحویل سال در کنار مرقد مطهر کریمه اهل بیت عصمت حضرت معصومه(س) باشند و به قدری جمعیت و ازدحام در صحن حرم و رواق ها بود که جای سوزن انداختن نبود. 🔻 اعضای خانواده رضاخان از جمله همسر (مادر محمدرضا) به قم آمده و در غرفه بالای ایوان آیینه، ، با سر و صورت باز نشسته بودند و این موضوع به طوری جلب نظر می‌کرد که صدای از هر سو بلند شد و بسیاری می‌گفتند اگر از مردم شرم نمی‌کنند دست کم از حضرت معصومه(س) شرم کنند و بالأخره صدای اعتراض مردم کم کم اوج گرفت. ⭕️ در این بین عده‌ای خود را به سیدناظم واعظ که از شاگردان حاج و برای ادای مراسم تحویل سال در بالای منبر نشسته و دقایقی قبل از تحویل سال مشغول دعا بود، رساندند و از پای منبر، جریان بی حرمتی به حرم و حجاب اسلامی را برای او بیان کردند. سیدناظم بی‌درنگ مسئله را بر سر منبر برای مردم مطرح و لزوم مقابله با آن را گوشزد کرد و گفت: 🔻 به من از وقاحت و بی شرمی خبر دادند که هیچ مسلمانی نمی تواند آن را تحمل کند. 🔻 در خانه دختر پیامبر(ص)، در خانه خواهر امام رضا(ع)، در خانه پاره جگر موسی بن جعفر(ع)، در خانه فاطمه معصومه(س) یک مشت عیاش بی دین و از خدا بیخبر، با سر و صورت بزک کرده و روی باز نشسته‌اند، در این آستانه که محل رفت و آمد فرشتگان الهی است، شاه و گدا در یک ردیف اند، بلکه گدای با تقوا هزار بار بر شاه بی تقوا شرف دارد! 🔻 می‌گويند این زنان که اینقدر بی‌توجه و بی‌ادب و بی آبرویند، از تهران آمده اند و اهل و عیال رئیس حکومت اند! 🔻ای وای بر مردمی که رئیس حکومت شان چنین کسانی باشند اما بدانند که مردم اگر در برابر خوشگذرانی ها بی دینی ها چپاول ها زورگویی ها و حیف میل های آنان از سر ناچاری دم بر نیاوردند، این توهین را در خانه دختر پیغمبر(ص) بر نخواهند تافت! 🔻من از سوی مردم اخطار می‌کنم، من به نام قرآن، به نام اسلام، به نام سیدالشهدا(ع) که خون خود را پای آیین محمد(ص) نهاد، اخطار می کنم و می گویم: آهای خانم ها! رفع حجاب حرام است؛ خصوصاً کنار مرقد مطهر دختر پیامبر! یا خود را بپوشانید، یا فوراً از اینجا بروید! ⭕️بعد از فریاد و اخطار سیدناظم واعظ، صدای صلوات های پیاپی مردم به عنوان تصدیق بلند شد؛ عده‌ای نزد حاج شیخ محمدتقی بافقی شتافتند. او در مسجد بالاسر در حالی که جمعیت در اطراف او موج می زد، مشغول خواندن دعای ندبه بود؛ کاری که هر جمعه در همان مکان انجام می داد. آن روز نیز حاج شیخ با خضوع و تضرع کامل در حالی که قطرات اشک از انتهای محاسن بلندش جاری بود، این جمله ها را می خواند: أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ أَيْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ أَيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِيدِ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ أَيْنَ الْمُتَخَيَّرُ لِإِعَادَةِ الْمِلَّةِ وَ الشَّرِيعَةِ أَيْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْيَاءِ الْكِتَابِ وَ حُدُودِهِ أَيْنَ مُحْيِي مَعَالِمِ الدِّينِ وَ أَهْلِهِ؛ کجاست آنکه آماده است تا ریشه ستم را بر کند کجاست آنکه او را برای درست کردن نادرستی ها و راست کردن کجی ها انتظار می برند کجاست آن کس که در زدودن ستم بارگی و تجاوز به او امید بستند کجاست آن ذخیره الهی تا آداب و فریضه های دین راه دگرباره برپا دارد آن برگزیده که تا کیش و آیین را برگرداند کجاست آن کسی که در زنده کردن قرآن و حدود آن بر او آرزو می برند کجاست آنکه به آثار دین و اهل دین جان می بخشد‌ مردم با دیدن حال حاج شیخ چند لحظه ایستادند، بالأخره یک نفر جلوتر رفت و گفت: جناب آقای حاج شیخ! زن شاه آمده و با یک عده زن های همراهش توی رواق بالای ایوان آیینه حرم نشسته و حجاب ندارند، ما از حضرت معصومه(س) خجالت می‌کشیم چه امر می‌فرمایید؟ تکلیف ما چیست؟ ▫️باشنیدن این کلام، شیخ دعای ندبه را قطع کرد و گفت: الله اکبر! الله اکبر! بگویید سیدناظم فوراً بیاید اینجا. چند نفر به طرف مسجد مجاور حرم دویدند و دیگران در کنار حاج شیخ ایستادند. سید ناظم واعظ شاگرد برجسته حاج شیخ نفس زنان سر رسید و سلامی شتاب زده کرد و گفت چه امر می فرمایید؟ [حاج شیخ گفت:] بروید توی ایوان و از آنجا با صدای بلند از طرف من بگویید: رفع حجاب حرام است خاصّه در حرم دختر پیغمبر(ع)! @rozaneebefarda ادامه 👇
ماجرای علیه در حرم حضرت معصومه(س) [ص ۲ از ۴] 🔹همسر شاه به همراهانش گفت: اصلاً اعتنائی نکنید و زیر لب ناسزا می‌گفت و بدون حجاب با بادبزن چتری زیبای کوچکی خودش را باد می‌زد! ‌ سید چند بار دیگر پیام را تکرار کرد و چون هیچ اثری ندید نزد حاج شیخ بازگشت و سردر بیخ گوش حاج شیخ نهاد و گفت:من پیغام شما را رساندم اما آنها اعتنایی نکردند شیخ با شگفتی فریاد زد: لا اله الا الله! چقدر وقاحت!چقدر بی‌شرمی‌! و خود به سوی ایوان آیینه راه افتاد. شیخ محمدتقی بافقی در حالی که جمعیت خشمگین با مشت های گره کرده در کنار او بود و همهمه اعتراض سخت بلند بود، خود را به ایوان آیینه رساند. وقتی شیخ شروع به صحبت کرد مردم هم به احترام او و هم برای این که صدای حاج شیخ به زن‌هایی که در غرفه بالای ایوان آیینه نشسته بودند برسد، کاملاً سکوت کردند. شیخ با تمام قدرت و سطوت یک رهبر مسلمان خروش برداشت و فریاد کشید: آهای خانم‌ها! حجاب ضروری اسلام است رفع حجاب در اسلام حرام است مخصوصا در حرم دختر پیغمبر اگر مسلمانید حجاب را رعایت کنید و اگر هم مسلمان نیستید به احترام حضرت معصومه این کار را بکنید مردم با فریادهای کوبنده تایید، همهمه عظیم به راه انداختند و عده‌ای به طرف غرفه‌ها مشت ها را گره کردند و ناسزا گفتند و آماده شدند که بالا بروند و آنها را خود از آنجا بیرون کنند. زن‌ شاه وقتی خشم مردم و مشت‌های گره کرده آنان و موج حرکت جمعیت به طرف غرفه را دید و اوضاع را کاملاً خطرناک یافت، در فکر چاره افتاد.دریافت اگر بیشتر در در غرفه بمانند، مردم حتماً هجوم می‌آورند بنابراین در حالی که سخت به خود می‌پیچید، برخاست به همراه ندیمه هایش از غرفه بیرون رفت و در اتاق پشت غرفه از انظار ناپدید شد. مردم با شادمانی و پیروزی صلوات فرستادند زن شاه پس از این جریان فورا تولیت آستانه را خواست و جریان را به او گفت سپس از او خواست ترتیبی دهد که او بتواند به شاه تلفن کند تولیت دستور را انجام داد و وقتی ارتباط برقرار شد در حالی که صدایش می‌لرزید و به گریه هم افتاده بود با شاه صحبت کرد: اعلیحضرت شما زنده باشید و ملکه را چند شیخ بی نزاکت بی آبرو کنند؟ شاه پرسید چه شده به جای گریه حرف بزن ببینم چه شده؟ گفت: ما توی غرفه ایوان حرم نشسته بودیم اول یک سید بعد یک شیخ پیرمرد آمدند و هرچه از دهانشان درآمد به ما گفتند. شاه گفت:آخر برای چه؟ زن‌ گفت: من چه می‌دانم می‌گفتند ما حجاب نداریم شاه گفت پس این توله سگ پدر سوخته رئیس شهربانی قم چه... می خورد چرا به او نگفتید؟ زن گفت: چشمم روشن! به ملکه توهین کنند شاه از جایشان تکان نخورد و رئیس شهربانی بفرستد دیگر کلاه اعلاحضرت در هیچ جای مملکت پشم خواهد داشت شاه گفت: خیلی خوب الان میآیم قم به رئیس شهربانی بگویید تا من برسم آن سید و آن شیخ را دستگیر کنند. بعد از این که سال تحویل شد، همه جمعیتی که در حرم و اطراف آن اجتماع کرده بودند به خانه ها و یا مسافرخانه ها رفتند و حرم و صحن تقریباً خلوت شد ولی آنها که از تلفن زن شاه به شاه و اینکه شاه گفته بود من الان به قم می آیم خبر داشتند، می‌دانستند که حوادثی در پیش هست. تقریبا ۳ ساعت از تلفن زن‌ شاه میگذشت که افراد دولتی، رئیس شهربانی، افسران، تولیت و خدمه آستانه مقدسه، با نگرانی و بی تابی در صحن مطهر، هر یک در جای خود به انتظار ایستادند. از درِ شمالی صحن تا حدود یکصد متر افراد پلیس مسلح به احترام ایستاده بودند و زن شاه و همراهانش هنوز در یکی از غرفه های پشت ایوان به انتظار شاه نشسته بودند.یکی دو ساعت از شب نگذشته بود که اتومبیلهای شاه و همراهانش غرش کنان مقابل در صحن آستانه ایستاد اول اتومبیل شاه پشت سرش اتومبیل تیمورتاش سپهبد امیر احمدی و آجودان مخصوص و پشت سر آنها چند ریو ارتشی پر از سرباز مسلح. رئیس شهربانی جلو دوید و در اتومبیل شاه را بازکرد و خبردار ایستاد شاه مثل برج زهرمار از ماشین بیرون آمد شنل بلند روی دوش چکمه به پا با لباس نظامی و یک تعلیمی در دست صدای رئیس شهربانی با لحن مخصوص ارتشیان برخاست: اعلیحضرت همایون رضا شاه کبیر! گارد احترام که از دو سوی در با تفنگ ایستاده بود پیش فنگ کرد. شاه بی اعتنا به همه درحالی که با تعلیمی به ساقه بلند چکمه هایش می کوبید یکراست به طرف ایوان آیینه راه افتاد و با چکمه وارد ایوان و مدخل حرم شد. جایی که زنش و ندیمه ها اکنون در آنجا به خاطر استقبال از وی ایستاده بودند. در این حال عده‌ای از افسران ارتش و نظامیان که به دنبال شاه به داخل شهر آمده بودند به پاسبانها دستور دادند هر معممی را که در اطراف صحن ببینند بگیرند و بیاورند آن‌ها هم جمعی از طلاب را که در گوشه و کنار پیدا کردند کشان کشان به طرف ایوان آوردند، برای خوشامد شاه و زنش، جلوی چشم آنان آنها را زیر باتوم و شلاق گرفتند. برخی را خود شاه نیز با تعلیمی و لگد میزد. @rozaneebefarda
ماجرای علیه در حرم حضرت معصومه(س) [صفحه ۳ از ۴] 🔹شاه رئیس شهربانی را خواست و گفت آن سید و آن شیخ کجا هستند؟ در طول اینمدت که در حالت سلام نظامی ایستاده بود گفت جان نثار آن شیخ را گیر آورده است و اکنون همینجا در یکی از غرفه‌های صحنه حاضر است اما آن سید متأسفانه فرار کرده و هرجا گشتیم اثری از او پیدا نشد. شاه با تعلیمی محکم به دهان رئیس شهربانی کوبید به‌طوری که یکی دو دندان او شکست و خون از دهانش راه افتاد و چند ضربت دیگر به کتف رئیس شهربانی کوبید و به یکی از افسران عالی رتبه فرمان داد درجه این توله سگ بی‌عرضه را بکن بفرستش تهران. افسر جلو رفت و درجه های او را در حالی که او همانطور با سلام نظامی و در حال خبردار ایستاده بود کند و به دو تا پاسبان اشاره کرد آنها جلو دویدند و بازوهایش را گرفتند و او را از صحنه و صحن بیرون بردند. شاه بعد از اینکه از مجازات رئیس شهربانی فارغ شد با قیافه خشم آلود فریاد زد شیخ پدر... و... را بیاورید سپهبد احمدی و ضی از افسران درصدد جستجو بر آمده به مسجد بالاسر که عبادتگاه شیخ بود آمدند و شیخ را دیدند که در آنجا نشسته است جلو آمدند و دست‌های خود را روی سر او بلند کرده و فرمان دادند بی‌حرکت و را به طرف شاه می بردند 🔹شیخ با قدم هایی محکم و دلی سرشار از اطمینان و اخلاص به طرف آن می رفت و از اینکه توفیق انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را در جای خود به دست آورده است خوشحال بود و بالأخره شیخ محمدتقی بافقی آمد و بدون هیچ تشویش و هراس روبروی شاه ایستاد. ایستادن این عالم مجاهد و فریادگر شجاع در برابر این طاغوت روزگار، یادآور مواردی از تاریخ حوادث آفرین اسلام است؛ یادآور ایستادن مسلم بن عقیل در برابر ابن زیاد همچنین ایستادن میثم تمار در برابر ابن زیاد و ایستادن حجربن عدی و رشید هجری در برابر زیاد است و بالاخره ایستادن سعیدبن جبیر و کمیل بن زیاد رو در روی حجاج بن یوسف را تداعی می کند. یکی با دلی مست و مغرور مقام و جاه و جلال دنیا، یکی با دلی سرشار از اخلاص و عشق به نیکی ها و محبت خدا شیخ محمدتقی محکم و قاطع رو در روی شاه ایستاده بود و به چشم هایش نگاه می کرد شاه در منتهای درجه عصبانیت فریاد زد شیخ... (از همان فحش های آبدار و مخصوص و منحصر به فرد خویش نثار شیخ نمود) و با تعلیمی و لگد به جان او افتاد و بعد با اشاره او، شیخ محمد تقی را دمر خوابانیدند و شاه با عصای ضخیم خود بر پشت او می نواخت و شیخ تنها می گفت یا امام زمان یا امام زمان شیخ چون این برای امر به معروف و نهی از منکر را از اثنای دعای ندبه آغاز کرده بود لذا این سرباز مجاهد امام عصر(ع) از آن ساعت تا این لحظه که زیر چکمه و شلاق جلاد است پیوسته به یاد آن حضرت است و برای جلب خوشنودی و احیای آرمان او همه این مصیبت ها را تحمل می‌کند و می‌گوید یا امام زمان و یا امام زمان و خوشحال است که در راه او چوب می خورد بعداز کتک زدن های بسیار شاه از حاج شیخ محمدتقی پرسید:چه کسی به تو گفت که به ملکه ایران توهین کنی؟ حاج شیخ درکمال اطمینان و قوت نفس گفت توهین نبود امر به معروف بود من گفتم بی حجابی در اسلام حرام است خاصه در حرم مطهر دختر پیغمبر هنوز هم همین را ميگويم! شاه که به خیال خودش با توهین و کتک رضایت خاطر ملکه را حاصل کرده بود و زهر خود را نیز ریخته بود، راه افتاد و گفت این شیخ را برای استنطاق با ما بیاورید تهران آن سید را هم پیدا کنید و به تهران بفرستید مأمورین شیخ محمدتقی را به تهران و از آنجا یکسره به زندان شهربانی بردند ولی سیدناظم در همان گیر و دار اول از میان جمعیت خارج شد و مأمورین نتوانستند او را پیدا کنند و بعدها معلوم شد به نجف اشرف رفته و در آنجا مشغول تحصیل گردید و تا بعد از شهریور۱۳۲۰ به ایران مراجعت نمود. طلاب علوم دینی و علما و اهالی مذهبی شهر قم از اعمال خشن و شدید رضاشاه سخت ناراحت شدند و در حال بهت و حیرت بودند؛ چون تصور نمی کردند که کار به اینجا بکشد و شامل چنین اقدامات سختی که نسبت به آستانه حضرت معصومه و مقام روحانیت در انظار عامه توهین آمیز بود جرات نماید لذا چون نمی توانستند به سکوت بگذرانند و اقدامی نکنن جمعی از علما و مردم در این بین به محضر موسس حوزه علمیه آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم شتافته و از ایشان تقاضا کردند که حکم جهاد صادر کنند ولی آیت‌الله العظمی حائری چون از خوی ددمنشانه شاه اطلاع داشتند که اگر حرکتی از ناحیه مردم صورت بگیرد مأمورینی برای سرکوب خواهد فرستاد و این جریان از قم به شهرهای دیگر هم (بر اساس این که آیت الله حائری یک مرجع عالی مقام مذهبی است حکم جهاد صادر کرده) سرایت خواهد کرد یک بلوای عمومی به وجود خواهد آمد و خونریزی وسیعی به راه خواهد افتاد و ایادی رضاخان حوزه علمیه را متلاشی و نابود خواهند ساخت. @rozaneebefarda ادامه👇
ماجرای علیه در حرم حضرت معصومه(س) [صفحه ۴ از ۴] 🔶قبل از آنکه از مردم حرکتی سر بزند، آیت‌الله حائری بر اساس حسن تدبیر و درایت حکیمانه خود این حکم را صادر نمود: اظهار هرگونه عکس‌العملی در مورد واقعه ضرب و شتم و دستگیری حضرت آیت الله حاج شیخ محمدتقی بافقی دامت برکاته و یا حتی صحبت کردن در مورد معظم له تا اطلاع ثانوی حرام است! اگر چه حد زیادی از مردم فلسفه چنین حکم ظاهراً شگفت‌آوری را نفهمیدند اما بنا به انضباط دینی و اعتقادی ایمانی قلبی و اطاعت از رهبر مذهبی اطاعت کرد و در قم آب از آب تکان نخورد و بدین ترتیب مؤسس کبیر حوزه علمیه، حوزه را از خطر حفظ کرد. 🔹حتی بنده از اساتید بزرگ خود شنیده‌ام که گاهی مردم متعهد و علمای بزرگ از اعمال خلاف شرع و رضاخان از قبیل کشف حجاب اجباری زنان و قدغن کردن عزاداری از سید الشهدا(ع) و خلع لباس روحانیت و برداشتن و عمامه ها از سر و اهانت به علما سخت ناراحت می‌شدند و از آیت‌الله حائری با اصرار می خواستند که ایشان که یک مرجع بزرگ مذهبی بود حکم کند که مردم مسلمان در مقابل این رژیم به نحوی قیام کنند، لااقل مالیات ندهند، ولی ایشان امر به صبر و سکوت می‌کرد تا اینکه روزی علما را جمع کردند و فرمودند می‌دانید که در جریان عاشورا چرا اصحاب سیدالشهدا(ع) آن‌قدر عظمت پیدا کردند و نسبت به شهدای دیگر اسلام برتری یافتند؟ ایشان فرمودند: رمز عظمت چشمگیر و مهم آنان این است که تا زنده بودند و می‌توانستند نگذاشتند امام حسین(ع) به میدان برود و تا آخرین نفر و آخرین نفس جنگیدند و کشته شدند ولی وجود حضرت امام حسین(ع) را حفظ کردند و چند دقیقه شهادت فرزند پیغمبر(ع) را به تأخیر انداختند، ما هم لازم است چند روز هم شده این حوزه را حفظ کنیم و کاری نکنیم بهانه دست دشمن بدهیم تا حوزه علمیه را به هم بزند و نابود بکند، صبر کنیم تا خداوند فرج عنایت بفرماید و این درحالی بود که رضاخان دیکتاتور حوزه‌های اصفهان و مشهد و شهرهای دیگر را به تعطیلی کشانده بود و بسیاری از رجال علمی و دینی در زندان ها و تبعید گاه ها به سر می بردند و یا اساساً به دستور شاه آنها را کشته بودند. ⭕️این مرد بزرگ با تدبیر حکیمانه و بردباری عظیمی که شایسته نائب لایق و مقتدر امام عصر(عج) است حوزه را حفظ کرد تا اینکه حوزه علمیه رشد کرد و جمعیت آن از هزار نفر آن روز امروز تقریباً به [چندین] هزار نفر می‌رسد و در آغوش این مرکز بزرگ علمی رجال بزرگ فقهی ادبی فلسفی و مفسرین و محدثین و متکلمین تربیت و هر یک مشعل نورانی گردیدند که چهره اسلام را متجلی ساختند و علوم اهل بیت عصمت(ع) را به سراسر دنیا رساندند و به اسلام قدرت و قوت بخشیدند و مهمتر از همه اینکه این شجره طیبه که به بار نشست، از میان آنها به موازات طلوع چهره های درخشان فقهی و علمی چهره درخشنده، ابرمردی فقیه با صلابت ایمان و شجاعت و شهامت فوق‌العاده نیز ظاهر شد که ریشه ۲۵۰۰ساله را خشکاند و به جای آن که منتهای آرزوی علمای بزرگ قرون و اعصار بود را برقرار کرد. 🔹امروز تاریخ در برابر عمق و عظمت فکر آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری اعلی الله مقامه سر تعظیم فرود می‌آورد و صبر و حلم او را شایسته هزاران تکریم و تمدید می‌داند و کاملاً درک می‌کند که آن مرد بزرگ چه نظر صائبی در حفظ این شجره طیبه داشته است. آیت‌الله حائری با متانت و پیگیری دقیق از طریق علمای تهران، عظمت مقام حاج شیخ محمدتقی بافقی را به حکومت وقت ابلاغ کرد و زمینه آسایش او را در زندان فراهم نمود؛ از جمله به پدر آیت‌الله سیدمحمود طالقانی پیام فرستاد که برای حاج شیخ مرتب از منزل خود غذا بفرستد زیرا می‌دانست که حاج شیخ اهل خوردن غذای دولتی نیست. در نتیجه پیگیری آیت‌الله حائری، شیخ محمدتقی بافقی پس از حدود ۶ ماه از زندان آزاد شد. اما کینه رضاخان بیش از آن بود که بگذارد ها چه به قم باز گردد پس او را به شهر ری تبعید کرد و او در آن شهر به تبلیغ معارف اسلامی و اقامه نماز جماعت و تربیت افراد (مخصوصاً با زهد و ساده‌زیستی و اخلاصی که داشت) تا پایان عمر اشتغال داشت. این متن برگرفته از آثار حضرت آیت‌الله نوری همدانی است. 🔶حاشیه روزنه پهلوی‌ها با این سابقه سیاه، به واسطه تبلیغات دروغین و اطلاعات کم نسل جدید، تلاش می‌کنند از رضاخان خائن، یک قهرمان ملی بسازند. شوربختانه با گذشت ۴ دهه از استقرار نظام اسلامی، هنوز در گوشه و کنار حوزه مقدسه، کسانی پیدا می‌شوند که گفتمان سیاه پهلوی‌ها را تکرار می‌کنند و به تضعیف حکومت اسلامی مشغول اند و روحانیان را از خدمت به نظام باز می‌دارند. آیا می‌خواهند آن دوران سیاه دوباره بر کشور حاکم شود که چنین کفر نعمت می‌کنند؟ ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاريخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053