وقتی #ژورنالیستها و #سلیبریتیها #مرجع_تقلید معرفی می کنند...
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹با بررسی تحولات چندساله اخیر حوزه علمیه و حجم بالای تولیدات رسانهای در باب #آینده_مرجعیت_شیعه، این تز کاملا قابل اثبات است که عدهای از #ژورنالیست_ها در داخل و حتی خارج از ایران به خود جرأت دادهاند که علاوه بر ارائه تحلیل وضعیت حال و آینده مرجعیت شیعه، به مقوله معرفی کاندیدای مرجعیت نیز وارد شوند!
🔸افزون بر ژورنالیستها، برخی سلیبریتی های سیاسی نیز بحث مصداقی بر سر مرجعیت شیعه را به شبکههای اجتماعی کشانده اند و حالا وضعیتی پیش آمده که انگار در مورد این مسأله راهبردی تشیع، باید در بستر رسانههای مکتوب و مجازی تصمیمگیری شود.
🔹اظهارنظرهای عوام فریبانه و ظاهرا جذاب برخی از کاندیداهای مرجعیت جریانهای سکولار عرفی و مذهبی نیز مزید بر علت شده است!
هر از گاهی کسانی در قاب رسانه ظاهر می شوند و به سان یک کاندیدای انتخاباتی به اتخاذ مواضع عامه پسند و آکنده از تساهل و تسامح مذهبی اقدام می کنند. انگار که در مقام اولویت قراردادن جذب سبد رأی اقشار و طیفهای مختلف فکری و سیاسی باشند، به تبیین دیدگاههای خاص و بعضا شاذ و انگار از پیش نوشته شده شان می پردازند!
دیدگاههایی که بعضا با سلوک سیاسی و حوزوی شان فرسنگها فاصله دارد!
🔹به نظر می رسد در عصر فراگیری رسانهها، همگام با ژورنالیستها و سلیبریتی ها، عدهای از مجتهدان محترم جایزالتقلید نیز در محاسبات شان دچار خطای راهبردی شده و گمان بردهاند میتوانند با اتکا بر عنصر رسانه به کرسی مرجعیت تکیه زنند! فارغ از آنکه این مقوله معنوی را نمیتوان گره به فضای پوشالی و بستر سست فضای ژورنالیسم گره زد. چه اینکه هرآنکه بر این نردبام بالاتر نشسته باشد، در روز واقعه استخوانش سخت تر خواهد شکست!
🔸در تاریخ تشیع مرجعیت و زعامت از فرآیندی خاص و کاملا بومی و حوزوی برخوردار بوده که ماحصل ماهیت خودپالایش نهاد روحانیت بوده است.
شیعیان همواره مراجع خود را از نه با هیاهوی تبلیغات چی ها و یا سروصدای اطرافیان و یا دعوت به خود افراد در مظان، که با معرفی #خبرگان_متقی شناخته اند!
برهم زدن این نظم تاریخی با وجود پشتوانههای عقلایی و شرعی، فارغ از پشت پا زدن به اصالتهای حوزوی، مرجعیت را به ورطه خطرناکی خواهد انداخت که ممکن است به سادگی قابل حفظ و اصلاح نباشد.
🔸طبعا آنان که عمیقا با ماهیت رسانه و خاصه ژورنالیسم آشنا هستند بهتر می دانند که عوامل موثر بر این عرصه بسیار محدود و برای قدرتهای سیاسی/استعماری سهل الوصول است. فرض کنید افرادی امروز برای تصدی چند روز بر کرسی رئاست مذهبی، بازی خطرناک ژورنالیسم را بپذیرند و وارد آن شوند! و فرض کنید حتی اگر ندانند یا نخواهند، عده قلیلی از قدرتطلبان و بدخواهان بخواهند با استفاده از ابزار رسانه، نقش نرده بام تعالی و تصدی این کرسی را بازی کنند!
حتی اگر بعدا هیچ نخواهند، آنان بزرگترین دستاورد را کسب کردهاند و آن رسیدن به جایگاه سیاستگذاری برای تعیین مرجعیت شیعه است که لازمهاش خلع ید از نخبگان حوزوی و تشکلهای معتبری چون #جامعه_مدرسین است.
@rozaneebefarda
حوزه در آتش نمامها و حمالة الحطبها
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻هیاهوی نبرد رسانهای اخیر خوابیده است. هرچند #اهالی_فتنه هر از چند روز تلاش میکنند آتش اختلاف را با ترفندهای رسانهای روشن نگه دارند.
🔹دو روز پیش آقای #محسن_غرویان با #ایسنا گفت و گو کرد و علی رغم میل #مراجع_عظام_تقلید و بزرگان دینی؛ سخنانی گفت که به بازگشت التهابها و اختلافها کمک میکرد. او در این سخنان طرفین ماجرا را به #بیاخلاقی متهم کرد و برای پشتوانهسازی از حرفهای خود به کلمات آیتالله جوادی مدظله استناد کرد و چنین گفت که:
« آیتالله جوادی آملی درباره اختلاف علما فرمودند که این اختلافها بلای آسمانی است و باید ببینیم این بلا کفاره کدام گناه است.»
البته این سخن #آیتالله_جوادی؛ سخنی عام است و چه بسا نظارتی به فضای موجود نداشته باشد اما در هر صورت سخنی دقیق و عالمانه است.
🔹اکنون که #جنجالهای_رسانهای خوابیده است باید به این سخن بیشتر فکر کنیم و «ببینیم این بلا کفاره کدام گناه است.»؟
🔸یکی از رذائل رفتاری که در روایات ما بسیار مذموم شمرده شده است : « #نمیمه » یا همان سخنچینی به منظور افساد(تاجالعروس ج17 ص707/ المیزان ج19 ص371) است که در قرآن کریم نیز دارنده این صفت پست مذموم شمرده شده است. (قلم/11)
🔹در روایت وارده آمده است :«کسی که در راستای سخنچینی و افساد بین دو نفر گام بردارد خداوند متعال بر قبرش آتشی را مسلط میگرداند که او را تا روز قیامت میسوزاند و وقتی از قبرش خارج شد مار بزرگ و سیاهی را بر او مسلط میکند که تا آتش [جهنم] او را میگزد.»(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص284)
🔸همچنین این کردار زشت در روایات ما یکی از نشانههای #منافق دانسته شده است. در مصباح الشریعه به نقل از حضرت امام صادق علیهالسلام آمده است: « منافق به دوری از پروردگار راضی شد چراکه اعمال ظاهریاش شبیه شریعت است در حالی که اهل لهو و لغو و بغی قلبی از حقیقت شریعت است، و علامت نفاق... برانگیختن به نمیمه است »(ص145)
⁉️پس از شناخت جایگاه این رذیله به صحنه اجتماعی که گذشت نگاهی بیندازیم:
آغاز این درگیری رسانهای و شناختی چگونه بود؟ یک خبر با تیتر آلودهای که بوی متعفن دو به همزنی و سخنچنین و نمیمه داشت از سوی یک #خبرنگار_نفوذی منتشر شد و چندی نگذشت که سایر رسانههای همسو با او جهت خبری را دنبال کرده؛ آن را در بوقهای فتنه کردند و آتش اختلاف شعلهور شد.
این رسانهها در مسیر خود برخی #معممین را هم با خود همراه کردند و در نهایت آتشی که پدید آمده بود؛ #حمالة_الحطبها ی خود را نیز یافت.
❓آیا این اولین باری بود که این اتفاق میافتاد؟ خیر. دو به همزنیهای و اختلافافکنی نفوذیها مسبوق به سابقه است اما آیا نهادهای نظارتی و قضایی برخورد مؤثری با آن کردهاند؟
🔸پس آن شخصیت دینی به درستی فرمودند که: « این اختلافها بلای آسمانی است و باید ببینیم این بلا کفاره کدام گناه است.»
با دقت نظر مشخص میشود که این بلا کفاره نمامی و سخنچینی و دو به همزنی #نفوذیهای_معمم_و_مکلاست و هرکس که در این امور نقشی داشته باشد در عقوبت دنیا و آتش آخرت خواهد سوخت و اگر نهادهای نظارتی و قضایی به وظایف ذاتی خود عمل نکنند و عموم طلاب نیز به روشنگری و نهی از منکر نپردازند قطعا در این عقوبت شریک خواهند شد.
@rozaneebefarda
May 11
🔴 تاملی در :
"نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی"
⏺استاد محقق داماد:
بیشتر احادیث طبی را عطارها روایت کردهاند و اگر مسئله تضاد منافع را در نظر بگیریم، هیچ کدام سندیت ندارد.
⏺استاد علیدوست:
🔹در باب روایات طبی، روایات ضعیف بسیاری وجود دارد. بیش از ۸۵ نفر از کسانی که در جریان روایات طبی حضور دارند، غالی هستند که از این افراد میتوان ابوالخطاب را نام برد که ادعای پیامبری کرد و مورد لعن امام صادق(ع) قرار گرفت.
🔴 پ ن شارح: طبق اطلاعات واصله برخی از کسانی که با رواج طب سنتی و اسلامی بساط داروفروشی و نسخههای
گزافشان کم رونق شده است ، با هماهنگی با دوستان حوزویشان در صدد ارائه پژوهشها و تحقیقهای سفارشی هستند.
♦️همیشه مثلث:
#نشستدورهای
#پشتپردهمجلهحریمامام
#آشناهایدولتی را رصد کنید!!
♦️از بوقهای فرید و فوری و از نامه های آنلاین نیز غافل نباشید!!
(کانال شارح)
#بازنشر
@rozaneebefarda
روزنه
🔴 تاملی در : "نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی" ⏺استاد محقق داماد: بی
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه
🔸فلاحتی:
سلام علیکم
بزرگواران تحریریه روزنه در بایستگی پرداختن به طبی با پسوند اسلامی و تولید آن در گستره تمدنی با ادعاهای انقلاب اسلامی سخنی نیست و ضروری می نماید. لکن این تولید می تواند منظرها و رویکردهای گوناگونی را در حوزه علم شناسی داشته باشد که در این زمینه هنوز راه بسیار است. اجزای گوناگونی چون نظریه ها و مبانی و تعاریف و مکتب مقبول تا توصیه ها و دستورالعمل ها کشف و پردازش نشده است این بخش ها که به گفتمان و نظریه پردازی رسید آن وقت علم خواهیم داشت.
این رویکرد فعلی که از بزرگان اخباری هم عبور کرده و مدعی 40 هزار روایت طبی است و توسط جناب تبریزیان و خیراندیش و غیره عسل و آویشنش ترویج می شود رویکرد خطرناکی است ضمن اینکه نگارنده معتقد به وجود پس زمینه های ایدئولوژیکی خلاف باورهای انقلاب اسلامی در تبیین مواجهه با تجدد در میان این قشر است. به هرروی به همین علت بزرگانی چون آیتالله مصباح یزدی و جوادی آملی این وضعیت را وهن مذهب می دانند نمی خواهم بگویم سخنشان تام است لکن قابل تامل است نگارنده این مطالب را به استاد علیدوست گفته و ایشان موضعش تقریبا این مساله است نه اینکه در باند خاصی گام بردارد. هرچند جناب محقق داماد کمی در این زمینه غرب اندیشی دارند.
@rozaneebefarda
روزنه
🔴 تاملی در : "نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی" ⏺استاد محقق داماد: بی
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۲
🔸Ali:
با این خبری که در مورد نشست دانشگاه امام صادق گفتین؛ از حالا به بعد هر نشست علمی برگزار بشه و اساتیدش چهارتا حرف مخالف بزنن شما به دسیسه کاری و رشوه گیری و فلان متهمش می کنید! این کار شما جلوی تولید علم را هم می گیرد و نمی گذارد پیش رود.
اون هم نشست دانشگاه امام صادق ع که دانشگاهی انقلابی بوده و اکثر نیروهای دانشگاهی انقلاب از این دانشگاه برخاسته اند. کمی تامل لطفا
🔶روزنه
اولا که پیام مربوطه، بازنشری است
ثانیا اگر منتقدان طب اسلامی/سنتی واقعا آدمهای آزادمنش و برخوردار از حریت علمی بودند، در این نشست های به ظاهر علمی، از مدافعان طب سنتی هم دعوت می کردند تا واقعا بحث آزاد شکل بگیرد.
ثالثا پیشنهاد مرجع معظم قم آیتالله نوری همدانی در مورد روش برخورد با مدعیات طب سنتی چرا مورد توجه مدعیان نقد این رشته قرار نگرفت. ایشان فیالجمله نظر بر این داشتند که تعداد مشخصی بیمار صعب العلاج را با شرایط مساوی بین متخصصان طب جدید و طب سنتی تقسیم کنند تا معلوم شود مدعاهای آنان تا چه پایه منطبق بر واقعیت است.
رابعا برگزاری متراکم سلسله جلسات در نقد این مقوله در مدت زمانی کوتاه، احتمال سیاستگذاری و صحنهگردانی را متبادر می سازد.
خامسا بحث های یکطرفه از یکسو، نتیجه گرفتن برخی مراجعین از تداوی طب سنتی و خطاهای طب جدید، نه تنها در برچیدن مضرات و سواستفاده های احتمالی شیادان از این عرصه مقدس، را نه تنها نمی کاهد بلکه روزافزون بر دامنه نفوذ مردمی اش خواهد افزود.
@rozaneebefarda
💥فوری
🔻مکرون رسما از زمینه سازی برای مذاکره دوطرفه روحانی/ترامپ خبر داد!
@rozaneebefarda
مرحوم آخوند کفایه نخوانده بود!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸بحث تحوُّل «کتب درسی»، چند سالی است که مورد بحث و نظر قرار گرفته است. کتاب های درسی در هر نظام آموزشی ، از ارکان آموزش به حساب می آیند و گزینش کتاب های مناسب و متناسب ، می تواند ساختمان ذهنی دانش آموختگان را به درستی سمت و سو بدهد.
🔹در هر «کتاب آموزشی» دو هدف مهم را دنبال می شود.
1- بالا بردن چیدمان ذهنی و ساختن دستگاه فکری
2-اطلاعاتی که نویسنده در اختیار دانش آموختگان قرار می دهد.
🔸اهداف فوق ، متناسب با زمانه و حتی سطح علمی دانش آموختگان ، و کل دستگاه آموزشی قابل تغییر است. یعنی هر دستگاه علمی موفق سعی می کند اولا) اطلاعات درست و متناسبی در اختیار دانش آموختگان قرار بدهد.
و دوما) در یک نظام و دستگاه ، محتوا را در اختیار دانش آموختگان قرار بدهد
و سوما) دستگاه ذهنی و استنباطی را ارتقاء بدهد.
🔹با توجه به فروض مطرح شده ، ضمن احترام به بزرگان و اساطین حوزه های علمیه که این کتب گران سنگ را نگاشته اند ، چند سوال مطرح می شود؟
1-آیا اطلاعات غیر صحیح در این کتب وجود ندارد؟ مثل آنجا که «قلم بدین جای که رسید سر بشکست»!
2-آیا بزرگان مختلف به نحوه چیدمان و دستگاه استنباطی این کتب اشکال نداشته اند؟
3-آیا نمی توان متناسب به شرایط زمانه و مخاطبین ، کتاب های جدید تر با حفظ ویژگی های مفید گذشته و با کمک نخبگان حوزه نگاشت؟
4- چرا علمای سلف با دانستن برتری و قدرت کتب گذشتگان ، کتاب های جدیدتر نگاشتند و بر همان کتب قدیم اکتفاء نکردند؟ مثلا چرا وقتی «قوانین» میرزای قمی بود ، صاحب کفایه ، بر آن اکتفاء نکرد؟
5-راستی ، مرحوم آخوند ، «کفایه» خوانده بود که آخوند شد؟ مرحوم شیخ اعظم با خواندن «رسائل» به این مقامات رسیده بود؟!
التفات به این نکته بیش از آنکه متوجه طلاب کفایه و رسائل خوان متوجه باشد، مورد استفاده اساتید ارجمند خواهد بود که بجای توقف در کتب شریفه موجود، به فکر نگارش کفایه و رسائل ی دیگر باشند.
جعفر بحرینی
@rozaneebefarda
💥تذکار تاریخی آیتالله بهجت به طرفداران سازش با غرب استعمارگر.
🔻حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
هرچه بزرگان دین فرمودند که با کفار معاشرت نکنید، اختلاط نکنید، آنها نَجِسند، گوش نکردیم.
🔸خیال کردیم میخواهند دنیای ما را از دست ما بگیرند. چه کنیم که اطفالیم، حرف پدران و مادران خود را گوش نمیکنیم بعد گرفتار گرگها میشویم!
📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٨۶
@rozaneebefarda
May 11