روزنه
استقبال رسانه منحوس ملکه از اظهارات غیرقابل دفاع و نادرست آقای #محمدتقی_اکبرنژاد پیرامون #لباس_روحان
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۴
🔸محمد حسن:
سلام سوء استفاده از یک نظریه توسط دشمنان اسلام دلیل بر بطلان ان نظریه نیست.بارها شده است از کلمات مقام معظم رهبری همین رسانه های ضد انقلاب برداشت های منفی کردند درحالی که مراد حضرت اقا چیز دیگری بوده در خصوص لباس روحانیت هم نظر اقای اکبر نژاد عدم تقدس این لباس که حداقل لباس علمای دین در طول تاریخ بوده نبوده است بلکه نظر ایشان این است که با توجه به شرایط زمانی عصر که لباس مردم متفاوت از لباس روحانیت شده است دیگر به مصلحت نیست ان قدر بر پوشیدن لباس روحانیت تأکید بشود.ولی رسانه های ضد انقلاب به گونه ای سخنان ایشان را منعکس می کنند که تقدس زدایی از لباس روحانیت بکنند. و جایگاه روحانیت را پیش مردم خراب کنند
@rozaneebefarda
روزنه
استقبال رسانه منحوس ملکه از اظهارات غیرقابل دفاع و نادرست آقای #محمدتقی_اکبرنژاد پیرامون #لباس_روحان
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۵
🔹واله:
با سلام و ادب
.
به مدیر کانال موسسه ی اقای اکبرنژاد تذکر داده شد که با توجه به تذکر به جا و متین کانال روزنه صریح و انقلابی موضع گیری کنید قبول نکرده و امتناع کردند جا داره از سعه ی صدر طلاب انقلابی استفاده کنند و اثرات موضع گیری های اشتباه و بدون اولویتشون را جبران کنند و طفره نروند تا بیشتر از این موجب خسارت نباشند
.
باتشکر
@rozaneebefarda
روزنه
استقبال رسانه منحوس ملکه از اظهارات غیرقابل دفاع و نادرست آقای #محمدتقی_اکبرنژاد پیرامون #لباس_روحان
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۶
🔸محمد:
با سلام و احترام خدمت اعضای کانال روزنه
به نظر بنده حوزه علمیه باید شرایطی را برای مطرح کردن مطالب جدید و علمی فراهم آورد ودر صورت عدم استقبال از کرسیهای آزاد اندیشی همیشه شاهد سوء تفاهم های نابجا از سوی حوزویان و برداشت ناصحیح از مطالب علمی بوده ایم و وقتی حوزه فضای آزاد اندیشی را فراهم نمی آورد طبیعیست که هر حرف تازه و قابل تاملی در رسانه های خارجی مطرح گردد.
به نظر بنده بحث لباس روحانیت هم بعد از واکاویهای علمی موسسه فقاهت باید توسط اساتید مبرز حوزه مورد بحث قرار میگرفت و لااقل چند مناظره و نقد علمی از جانب بزرگان صورت میگرفت تا شاهد تبلیغ آن از طرف BBC نبودیم گرچه این جماعت از بیانات رهبری هم سوء استفاده میکنند و انتشار مطلبی از جانبشان همیشه دلیل محکمی بر ناحق بودن آن مطلب نیست.
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۷
🔸ناصر نجفی:
تبریک به برادرانی که BBC به دادشان رسید!
تبریک میگویم به برادرانی که BBC به دادشان رسید! چطور؟ از زمانی که آقای اکبرنژاد به بررسی فقهی لباس روحانیت پرداختند، واکنش های مخالف و موافقی دیده شد. نقطه اشتراک در تمام نقدها، پرداختن به مسائل حاشیه ای به جای نقد اصل مطلب بود.
آقای اکبرنژاد ادعا داشتند که «پیامبر(ص) ملتزم نبودند که همانند ما طلبهها همیشه لباس بپوشند؛ هیچ یک از پیامبران الهی لباس متمایز از مردم نداشتند؛ لباس روحانیت هیچگونه استحباب ذاتی ندارد؛ اگر از «عمامه» تجلیل شده، نه به عنوان اینکه لباس دین است، بلکه به عنوان اینکه لباس وقار عرب بوده و به همه عرب توصیه شده است که آن را بپوشند؛ تمایز در پوشش، با هدف تربیت ناسازگار است؛ آیات و روایات همگی مؤید هستند که انبیاء و اهل بیت(ع) هیچگونه تمایزی در پوشش نداشتهاند؛ اصل عدم تمایز در لباس را اصل مهمی میداند و... ». ایشان همه این ادعاها را نیز از منظر فقه مورد بررسی قرار دادند. اما ناقدان به جای جواب دادن به این گزاره ها و نقد آنها به تهمت و نسبت دادن غافل و جاهل به ایشان پرداختند. بله متاسفانه برخلاف انتظار تاکنون نقدی عالمانه و فقهیِ درخور، نسبت به این موضوع صورت نگرفت.
اما اینکه چرا bbc به داد این منتقدان رسید این است که حالا میتوانند بگویند دیدید ما مخالف این ادعاها بودیم، این هم از دشمن که سخنان اکبرنژاد را تایید کرد! این عزیزان عجله کردند و توجه نداشتند که همین دشمن از سخنان دیگر بزرگانی مانند استاد رحیم پور ازغدی، آیت الله حیدری برخی مراجع عظام و حتی خود رهبری هم سوءاستفاده کرده اند.
فرق است بین سوءاستفاده کردن از سخنان به حق یک شخص با تایید روش و منش و جهت فکری و سیاسی آن شخص. اگر به خاطر این سوءاستفاده ها زبان را بست دیگر آقای ازغدی نباید در سخنان پیش از خطبه ها از ناعدالتی و فساد مسئولین بگوید و نه جلسه ای در زیرزمین فیضیه تشکیل شود و نه آن عدالتخواه طلبه و دانشجو دستنوشته سیاسی بر دست گیرد!
آری تا زمانی که علاقه ما به نقد بیشتر از شنیدن و تفکر باشد، همین خواهد بود.
اپاسخ روزنه
علیکم السلام
متشکر از نکات تان
در پاسخ چند نکته قابل ذکر است:
۱)جای طرح شذوذات فکری در رسانههای عمومی است یا محافل تخصصی؟
۲) آیا همه ایده های اولیه اهل علم، مصداق تفکر و دانش است یا آنکه هر فردی بجای طرح فیالبداهه مطالب خود باید ابتدا صورت پژوهشی و استدلالی از آن را ارائه کند؟
۳) کار رسانه ملکه و امثالهم، خباث و خیانت است لذا با سخنان سنجیده و سدید زمینه سواستفاده را سلب نموده با این وجود اگر موج سواری کرد، بایسته است در اسرع وقت مرزبندی و موضعگیری شود.
@rozaneebefarda
با این امید زنده ایم که؛
شب فراغ و انتظار حضرت صاحب الزمان(عج)
این طولانی ترین یلدای تاریخ بشر
به سر آید
الیس الصبح بقریب....
@rozaneebefarda
توضیحات کانال فقاهت پیرامون سواستفاده بیبیسی از اظهارات آقای اکبرنژاد در مورد لباس روحانیت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⏺توضیحات «کانال فقاهت» پیرامون گزارش خبرگزاری معاند نظام در رابطه با لباس روحانیت.
🔹در روزهای گذشته برخی رسانه های معاند نظام، گزارشی از نظرات استاد اکبرنژاد نسبت به لباس روحانیت را پوشش داده اند که در همین زمینه برخی دلسوزان و طلاب انقلابی نیز در ارتباط با کانال فقاهت، نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده اند که لازم است نکاتی را خدمت برادران عزیز به اطلاع برسانیم:
🔹 اولاً؛ آنچه در شبکه خبری بی بی سی مطرح شده است صرفا گزارشی از نظریه لباس روحانیت است و از آنجا که نظرات استاد اکبرنژاد علمی و مستدل مطرح شده بود، عملاً امکان سوء استفاده در جهت تخریب روحانیت برای این شبکه معاند فراهم نشده است.
🔹ثانیاً:نباید فراموش کنیم که معاندین همیشه به دنبال سوء استفاده از هر حرکت اصلاحی هستند و تلاششان بر تخریب نیروهای انقلابی است و اگر قرار باشد نیروهای انقلابی نیز نقد درون گفتمانی را، به عدم سوء استفاده دشمنان منوط کنند، لازم است زبان خود را ببرند و هیچگاه به نقد و نظریه پردازی دست نزنند.
🔹 نقد درونی از جمله مسائل ضروری است که گرچه ممکن است در کوتاه مدت با سوء استفاده هایی همراه باشد؛ اما بی شک در طولانی مدت برکات موثری را در اصلاح جریان حق به همراه خواهد داشت.
🔹 فراموش نکنیم دشمنان نظام از برخی بیانات امام راحل و رهبری معظم که در انتقاد از عملکرد نظام و دولت ها مطرح شده است نیز سوء استفاده کرده اند. شهید مطهری(ره) و شهید بهشتی(ره) نیز بیانات مهمی را در نقد حوزه در کتب و سخنرانی های خود مطرح کرده اند که بارها مورد سوء استفاده جریانهای مختلف قرار گرفته است. طبیعی است در تمامی این موارد به جای متهم کردن ناقد، باید با قدرت و جدیت در رفع اشکالات بکوشیم.
🔹طبیعت عصر رسانه باعث شده است که رسانه های خارجی با شیطنت از آیات قرآن و روایات و فتاوای فقها نیز در جهت تخریب شیعه و اسلام بهره برداری کنند؛ حال آیا رواست که به بهانه هر سوء استفاده ای، باب بیان حق و حقیقت را ببندیم؟
🔶حاشیه روزنه
۱) در بیان جناب اکبرنژاد هیچ نشانهای از استدلال وجود نداشته و صرفا سلیقه شخصی خود را بیان کرده که آنهم به جهت زندگی اجباری در تهران برای ایشان به وجود آمده لذا کاملا هم ظرفیت سواستفاده داشت.
۲) تئوریزه کردن برداشتهای شخصی و لباس استدلال و قداست پوشاندن بر سلایق شخصی و نسخه پیچی برای طلاب و روحانیون بر اساس چنین فرایندی، منطقی نیست و لذا به زودی بدنه مخاطبان این نحو سخنگویان ریزش خواهد کرد کما این که تا کنون نیز چنین شده است.
۳)نقد بر لباس روحانیت آنهم به معنای انکار آن و نسخه پیچی برای تغییر زیست روحانیون، مصداق نقد درون گفتمانی نیست زیرا از نظر مقصد و مقصود، با نگاه دیگراندیشان مخالف روحانیت، تفاوت آشکاری ندارد.
۴)قیاس سواستفاده از آیات و روایات و سخنان بزرگان دین با سوءاستفاده از کلمات نامبرده، لباس مع الفارق است چه اینکه اولا آن بیانات واجد منطق قابل دفاع اند و نظرات شاذ آقای اکبرنژاد در مورد لباس روحانیت فاقد این جایگاه است
ثانیا بزرگان دین همواره بلافاصله بعد از طرح شبهات رسانههای معاند، در اسرع وقت به نحو منطقی به پاسخگویی میپردازند نه آنکه دلسوزان شان را بیش از آن رسانههای معاند مورد حمله آشکار و پنهان قرار دهند یا ملامت کنند!
۵) دقیقا به دلیل اقتضائات ویژه عصر رسانه، باید با دقت بیشتری حرف زد و اگر حرف متشابهی زده شد، توضیحات تکمیلی باید ارائه شود تا ابهام و ایهام زدایی گردد.
به هر حال اگر کسانی بر موضع خویش اصرار و پافشاری دارند و قصد اصلاح ندارند و خیرخواهی ها را با بدبینی تفسیر میکنند، چاره ای نیست و نمی شود بیش از حد اصرار کرد و باید بگذاریم تا به فرمان دلخواه خود به پیش روند و نتیجه اقدامات و اظهارات شان را ببینند....
@rozaneebefarda
پرسشهای استاد ذبیحالله نعیمیان از استاد ابوالقاسم علیدوست پیرامون #نشست_اساتید
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💢سؤالهایی دربارهی فرمایش استاد علیدوست:
نکتهی مهم و ارزشمندی در فرمایش استاد علیدوست هست که بد نیست به ابعاد آن بپردازیم تا اصل نکتهسنجی ایشان بتواند به دیگر اساتید هم کمک رساند :
«به برخی از بزرگان گفته ام که اگر بنده بفهمم ساعت نه صبح که این نشست را #حضرت_آقا دوست ندارد بنده 9:05 دیگر در آن نیستم.»
🌷 نکته شایسته تقدیر و استقبال عمومی این است که تمایل حضرت آقا معیار و محور ایجاد تشکلهای بزرگ در حوزه دانسته شده است و طبعاً به اقتضای اهمیت ملی و حتی فراملی این امر، فراتر از تعدد نگاههای رایج مراجع عظام مورد اشاره قرار گرفته است.
🔹اما این نکته تکملهها و سؤالاتی را به دنبال دارد.از آن جمله:
1️⃣. از کجا باید فهمید که آقا رضایت دارند یا نه؟
2️⃣. اگر نفهیمیدیم ایشان رضایت دارد یا نه، آیا نمیتوان با ارزیابی عملکرد و کارکرد نشست به نتیجه رسید؟
حتماً استاد علیدوست بزرگوار این راه را نمیبندند.
3️⃣. بخشی از عملکرد نشست اساتید، معطوف به تصدی قسمتی از مدیریت حوزه است. مانند تلاش پیشین برای محوریت دو سه مدرسه خاص. دادن شهریه به اساتید، تنظیم برنامه تدریس و ...
آیا این موارد از مصادیق مدیریت در مدیریت، و تضعیف مدیریت حوزه علمیه نیست؟
🔹مهم آن است که مدیریت در مدیریت ایجاد نشود.
🔹بعید است کبرای این قضیه را استاد علیدوست بزرگوار و بسیاری از اساتید نفی کنند. اما مناقشه در برخی مصادیق هم نمیتواند مانع از حساسیت به اصل کبرا شود.
4️⃣. آیا اگر شبهنهادی مانند نشست دورهای در مسیر مرجعتراشی و نه کمک به مرجعشناسی حرکت کند، نمیتواند از کارکرد منفی برخوردار شده باشد؟
این کبرا هم بعید است مورد عنایت این بزرگوار و دیگران قرار نگیرد.
5️⃣ اگر شبهتشکلی که پیشتر متکی بر حمایت یا استقبال سه مرجع بود و اینک، دستکم حمایت و حتی استقبال آیت الله العظمی مکارم شیرازی را از دست داده است، نیاز به ارزیابی مجدد دربارهی کارنامهاش نیست؟
6️⃣ آیا کیفیت شرکت اسایتد عزیز در جلسهای معنوی با حضور مراجع عظام، نباید مورد ارزیابی انتقادی قرار گیرد؟ بهطور نمونه، چقدر مجموعه اساتید بزرگوار در جلسات این نشست از نشستن برخی کنار مراجع و هزینهکردن آنان برای گرفتن چند عکس و زمینهسازی برخی برای مرجعیتهای خودخوانده رضایت دارند؟ و آیا نباید برای آن راه چارهای اندیشید ؟
7️⃣ آیا اگر پیشتر مدیریت حوزه توان پاسخ به نیازهای صنفی را کمتر داشت، باز هم باید از الگوی مدیریت در مدیریت، یا مدیریت دوگانه برای پوشش این نیازها و خواستهها بهره گرفت؟
♻️با تشکر از اشارهی علیدوست که زمینه ی این دوبارهاندیشیدن را فراهم آورد.
(نقل از: کانال اسرار پیدا، جریانشناسی و تاریخ معاصر)
@rozaneebefarda
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️
روح ملکوتی حضرت آیتالله سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی به ملکوت اعلی پیوست
🔻آیتالله موسوی خلخالى، فقیه برجسته و شاگرد مبرز اعلام حوزه مقدسه نجف، از نظریهپردازان #ولایت_فقیه بود.
🔻علت غربت این فقیه پارسا و انقلابی در محافل قبیلهگرای مدعی آزاداندیشی مسمی به #سکولارهای_حوزوی را باید در همین حضور و همراهی همیشگی در میدان انقلاب اسلامی جست.
@rozaneebefarda
گنده لات های ترسو وقتی از چیز یا کسی میترسن، نوچه هاشونو میندازن جلو.
دورهمی بهانه است؛ ارکان رأی اصلاح طلبان فرو ریخته.
#نوچه_های_سفارشی
#بی_بی_سی_چی_ها
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹♨️کنایه جالب #مهران_مدیری: من خودم صبح جمعه فهمیدم که #دورهمی پخش می شود!
یک اعتراض نرم، اینهمه آشفتگی و سراسیمگی برای #اعتدال_گرایان و #اصلاحطلبان بدنبال داشته و آنوقت داعیه آزادی بیان هم دارند...
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥آیت الله شب زنده دار: درخواست مکرر رهبری از فضلای حوزه برای #موضعگیری پیرامون اظهارات انحرافی برخی رجال سیاسی
@rozaneebefarda
الحاكمية في الإسلام - السيد محمد مهدي الخلخالي.pdf
38.3M
📕 الحاکمیة فی الاسلام
✔️ دراسة مفصّلة حول #ولاية_الفقیه عبر دراسة المراحل العشر لولاية الفقيه فی عصر غیبة الامام العصر (عجّل الله فرجه) و بيان حدود كل منها استناداً إلى القرآن الكريم و السنة الشريفة...
🖊 آیةالله السید محمدمهدی الموسوی الخلخالی اعلی الله مقامه
🔸 اصل کتاب با عنوان «حاکمیت در اسلام یا #ولایت_فقیه» به زبان #فارسی توسط دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین) چاپ شده است.
✔️ مجمع الفکر الاسلامی کتاب را به عربی، ترجمه و منتشر کردند.
(کانال تفقه)
@rozaneebefarda
11443_52663.pdf
4.87M
📚 #کتاب حاکمیت در اسلام یا ولایت فقیه
🖊 آیةالله محمدمهدی موسوی خلخالی رحمهالله
✔️ بخشی از پیشگفتار کتاب:
...در این نوشتار ابتدا درباره ابعاد ولایت معصومین علیهم السلام بحث کرده و سپس درباره نحوه انتقال به «فقهای جامع الشرایط» و وجوه آن سخن گفتهایم.
امید ما این است که این پژوهش ناچیز و هدیه ناقابل مورد قبول و عنایت حضرت بقیة الّله الاعظم ارواح العالمین له الفداء قرار گیرد و ما را قابلیت بهرهمندی از فیوضات دائمه امامت و ولایت مقدسه خود عنایت فرماید.
آمین یا رب العالمین.
یا ایّها العزیز مسّنا و اهلَنا الضّرّ و جِئنا ببضاعةٍ مُزجاة فأوفِ لنا الکیلَ و تصدّق علینا إنّ اللهَ یَجزی المتصدّقین
(کانال تفقه)
@rozaneebefarda
به گزارش خبرگزاری تسنیم.docx
55.3K
#پست_ویژه
💥 #سروش_محلاتی از بنیانگذاران #فقه_خوارجی در زمانه ما
🔻مقاله خواندنی حجتالاسلام استاد #داوود_مهدوی_زادگان در نقد افکار انحرافی یک #آخوند_اعتدالی #خشونتطلب
🔹بخشی از متن مقاله:
اکنون از ناحیه برخی فقهخواندهها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح میکنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی بهطور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح میکنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیبهای اجتماعی ناگواری بهدنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیتبخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونتآمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» میتوان سراغ گرفت. پایهگذاری چنین فقهی در حوزههای علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است.
متن کامل مقاله را در فایل پیوستی بخوانید...
❄️فقط فرهیختگان را به روزنه فرابخوانید👇
@rozaneebefarda
پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله سیدمهدی خلخالی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📝 متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رحلت عالم جلیل مرحوم آیتالله آقای حاج سیدمهدی خلخالی رضواناللهعلیه را به بیت محترم و همهی ارادتمندان و شاگردان ایشان در تهران و مشهد تسلیت عرض میکنم.
ایشان فقیهی عالیقدر و مدرّسی بزرگ بودند و خدمات دینی و علمی با ارزشی به حوزههای علمیه و به محیط دینی کشور ارائه کردند.
نوشتهئی متین در باب #حکومت_اسلامی مانند دیگر نوشتجات فقهی و اصولی از یادگارهای برجسته ایشان است.
از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علوّ درجات ایشان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲ دی ۱۳۹۸
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیتالله #صافی_گلپایگانی به مناسبت درگذشت آیتالله موسوی خلخالی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
باسمه تعالی
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدّها شی
با تاسف و تاثر فراوان، مطلع شدیم که یکی از مفاخر بزرگ حوزههای علمیه، حضرت آیت الله آقای حاج سید مهدی موسوی خلخالی رضوان الله تعالی علیه به دیار باقی شتافت و لبیک حق را اجابت نمود.
آن فقیه عالیمقام در حوزه علمیه نجف اشرف به مقام والای اجتهاد و استنباط در احکام شریعت رسید و در تهران با تاسیس مراکز بزرگ مذهبی، معارف نورانی قرآن و عترت به ویژه فرهنگ مهدویت را ترویج نمود و در مشهد مقدّس به تدریس فقه اهل البیت علیهم السلام و تربیت شاگردان فاضل و تهذیب نفوس پرداخت.
اینجانب از سالیان دور آن فقید سعید را از نزدیک میشناختم و ایشان را عالمی متعهّد، وارسته، متواضع و دارای مکارم اخلاق و صفای باطن میدانستم.
فقدان این فقیه بزرگ ثلمه و خسارت برای حوزههای علمیه میباشد. رحلت ایشان را به پیشگاه مقدّس حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف و به علمای اعلام و حوزه علمیه مشهد مقدّس و شاگردان و فرزندان محترم آن عالم ربّانی تسلیت میگویم؛ علوّ درجات و مزید رحمت الهی را برای روح بلند آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت دارم.
۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۱
لطف الله صافی
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیتالله مکارم شیرازی به مناسبت رحلت آیت الله موسوی خلخالی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
فقدان اسفناک حضرت آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی موجب نهایت تأسف گردید. او فقیهی وارسته و شخصیت برجستهای در میان علما و دانشمندان خراسان و نقاط دیگر بود. سالها از طریق درس خارج فقه و اصول به تربیت گروه زیادی از طلاب حوزه علمیه پرداخت. درس او مورد استقبال گروه عظیمی از طلاب حوزه علمیه مشهد بود و اکنون جای او در این حوزه علمیه بزرگ شیعه خالی است.
اینجانب فقدان اسفناک این عالم فرزانه را به حوزه های علمیه و خصوصا حوزه علمیه خراسان و بیت شریف ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم.
خداوند روح پرفتوح او را با اجداد طاهرینش محشور گرداند و به بازماندگان به خصوص فرزندان آن مرحوم صبر و اجر فراوان عنایت کند.
قم ـ ناصر مکارم شیرازی
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیتالله نوری همدانی درپی درگذشت آیت الله موسوی خلخالی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ
بانهایت تأسف و تأثرخبر ارتحال فقیه عالیقدرحضرت آیت الله آقای حاج سیدمهدی موسوی خلخالی رضوان الله تعالی علیه رادریافت کردم.
فقدان این عالم خدمتگزار که عمرباربرکت خودرا صرف ترویج فرهنگ اهلبیت علیهم السلام نمود و از ثمرات علمی مرجع عالیقدرشیعیان حضرت آیت الله العظمی بروجردی وآیت الله العظمی خوئی محسوب میشود ضایعه ی عظیم برای حوزهای علمیه خصوصا حوزه مشهدمقدس میباشد.
این وجودبابرکت شاگردان فراوانی در تهران و مشهد تربیت نمودواثاروبرکاتی ازخودبجای نهاد.
اینجانب درگذشت این شخصیت ممتازعلمی واخلاقی رابه محضرمبارک مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و خاندان مکرم،اقازاده های محترم،حوزه های علمیه ،خصوصاحوزه مشهدمقدس و به ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و علومقام رابرای ان فقیدسعیدمسئلت می نمایم.
قم مقدسه
حسین نوری همدانی
٢٤ربیع الثانی ١٤٤١
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیتالله سبحانی به مناسبت درگذشت آیتالله موسوی خلخالی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله و إنّا إليه راجعون
درگذشت عالم ربانی فقیه اهل بیت عصمت و طهارت حضرت آیتالله حاج سید مهدی موسوی خلخالی (قدس سره) را با کمال تأسف و تأثر دریافت نمودم؛ و در حقیقت یکی از دوستان بسیار صمیمی خود را از دست دادهام.
فقید سعید شاخۀ طیبهای از شجره بزرگ بیت خلخالی است که در دو قرن اخیر شخصیتهای عظیم علمی از این خاندان برخاسته و به نشر علم و معارف پرداختهاند.
آیتالله خلخالی از تلامیذ برجسته آیتالله العظمی خوئی (قدس سره) بوده و سالیان درازی در نجف اشرف از این مرجع بزرگ و سایر مراجع بهره گرفته است. سپس برای نشر علم و دانش از نجف اشرف به تهران هجرت نمود و به وظایف خطیر روحانیت پرداخت ؛ و اخیراً به خاطر آلودگی هوا در مشهد مقدس اقامت گزید و به تدریس و تعلیم اشتغال داشت. آثار قلمی ایشان مورد استفاده حوزویان میباشد و کتاب «المسائل المستحدثه» از بهترین آثار او است.
اینجانب این ضایعه را به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و علمای اعلام و بازماندگان ایشان تسلیت گفته، و برای آن فقید سعید علو درجات را از خداوند متعال خواستار است.
و سلامالله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّاً.
حوزه علمیۀ قم
جعفر سبحانی
26 ربیعالثانی 1441هـ.ق
برابر با 2 دیماه 1398هـ.ش
@rozaneebefarda
خاندان بزرگ موسوی خلخالی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی، فرزند سیدفاضل، در خاندانی علمی، سال ۱۳۰۴ شمسی، مصادف با ۱۳۴۴ هجری قمری، در شهر رشت متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی را در رشت گذراند و سال ۱۳۲۰ شمسی، در سن شانزدهسالگی، برای تحصیل علوم دینی، عازم نجف اشرف شد.
پدرش آیت الله سیدفاضل موسوی خلخالی از علمای برجسته ساکن رشت و برادر آیت الله سیدحسین خلخالی، امام جماعت مسجد زرگران بازار رشت، بود.
خاندان سادات موسوی خلخالی که قریب یک قرن در رشت حضور دارند، از خاندانهای علمی و سادات معتبر و مورد احترام مردم رشت قرار دارند. آیت الله سیدفاضل خلخالی بعد از چند سال به تبریز رفت و تا پایان عمر در همان شهر سکونت گزید ولی بسیاری از برادران و برادرزادگانش در رشت سکونت داشتند و نزد مردم شناخته شده هستند.
مرحوم آقای موسوی خلخالی، متولد و بزرگ شده رشت بود. از خاندان های معروف رشت هستند که هنوز در رشت هستند و روضه قدیمی و باسابقه ای دارند که هنوز پابرجا هست.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 بیانات صریح #علامه_امینی پیرامون ضرورت #وحدت_با_اهل_سنت
🔸کسی شک ندارد که نویسنده #الغدیر در زمره کسانی است که #ذوب_در_ولایت_امیرالمؤمنین(ع) اند.
با این وجود ایشان همگان را به وحدت با عامه فرا میخواند.
🔻 #سکولارهای_حوزوی و #تشیع_لندنی، که مبدع #دهه_برائت اند و #عیدالزهرا شان ترک نمیشود، حالا باید برای دفاع از اندیشه و سلوک انحرافی شان، علامه امینی را هم تخطئه کنند!!
@rozaneebefarda
سخنرانی اعتراض مردمی و مساله محارب سوم دی 98 بدون پاسخ به سوالات.mp3
14.8M
🔊 نشست علمی«اعتراض مردمی و مسأله محارب»
🔸حجت الاسلام #داود_مهدوی_زادگان
نقد دیدگاههای #سروش_محلاتی؛ تئوریسین خشونت و تخریب
@rozaneebefarda