روضه در قطار مشهد/قم
اختصاصی/ #دلنوشته_عاشورایی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
روزهای آخر دهه چسبیده بود به روزهای شروع درس و بحث و مدرسه. به زیارت رفتهها و اهل تبلیغ باید برمیگشتند قم. من هم یکی از این هزار.
با تجربهها که هفتهها پیش بلیتشان را رزرو کرده بودند و چهار درصدیها هم مثل همیشه بدون غم سر میکردند.
مانده بودم با ردیف قرمز قطارهای بعدظهر عاشورا. بلیتهای روز عاشورا تقریباً همه پر بود. باقی ماندهها هم سرکشتر از جیب من بود.
چارهای نبود. مانده از مراسم شب عاشورا، تنها بلیت روز تاسوعا را خریدم.
دلم یک گوشه از مشهدالرضا توی خیمه حسین ماند و راهی شدم.
•••
توقف همیشه ۲۰ دقیقهای نماز مغرب تمام شده بود و تلق و تولوق قطار کمکم زیاد میشد. صدایی که به زحمت شنیده میشد انگار زیارت عاشورا میخواند. سرم را از در کوپه بیرون بردم که بهتر بشنوم. قسمت امشبام شاید همین ته صدای زیارت عاشورا باشد.
چند کوپه دیگر هم باز شد. جوانی بود شاید که جرأت کرد و طوری که صدایش توی همهی واگن پیچید گفت: بلندتر بخون ما هم استفاده کنیم.
تقریباً وسط سالن بود کوپه ۵ یا ۶. در باز شد یک روحانی نشست وسط راهرو. سرش را بلند نکرد، دست روی سینه، سلام زیارت را داد و شروع کرد به مرثیه خوانی. شعری از حسان بود:
امشب شهادتنامهی عشّاق، امضا میشود
فردا ز خون عاشقان، این دشت دریا میشود
دلنشین بود صدایش یا در آن لحظه خیرالموجودین، درهای باقی کوپهها هم کمکم باز شد. چند نفری هم نشستند توی راهرو.
•••
نزدیک کوپه مهماندار ایستاده بودم. چندباری بیرون آمد. نگاهی میکرد و دوباره میرفت داخل. منتظر بودم بگوید: که اینجا جایش نیست، که ولمان کن وسط بیابان، که مأمورم و معذور و جمع کند بساط روضهمان را که تازه گرم شده بود. دوباره آمد، با یک سینی که لیوان آب جوش وسطش جا خوش کرده بود، رفت طرف روحانی روضه خوان. انگار هیاتی باشد و چاره صدای گرفتهی روضه خوانمان را خوب بداند.
خیمه عزایمان با تمام کوتاهیاش، کسری نداشت؛ وعظ و مدح و مرثیه و سنگین و شور. دعا که کرد، هر کس رفت تو کوپه خودش. با همان سینی برای همه چای روضه هم آورد.
#ما_ملت_امام_حسینیم
@rozaneebefarda
May 11
💥دیدگاه جالب جد اعلای #آیت_الله_سیستانی پیرامون ترک #تقیه در مقابل عوامل طاغوت
(منبع: خاطره های آموزنده، محمدی ری شهری)
@rozaneebefarda
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(۷)
#زیست_عاشورایی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️فلسفه تاريخ از جمله رشته های پرمناقشه و پردامنه است که بسیاری از تولیدات فکری در حوزه علوم انسانی را متأثر کرده است. در تمام سالهای پس از شکل گیری «نهضت امام خمینی»، مواجهه با مکاتب فکری مختلف، امری رایج بوده است و بسیاری از این مناقشه ها، به چگونگی و ماهیتِ روایت تاریخی از هستی، باز می گردد. از جمله استفاده های جریان های فکری اسلامی، از مقوله روایت تاریخی، مسئله «تطبیق تاریخی» و یا «عبرت های تاریخی» بوده، که گاه دامنه آن به مقوله «تکرار تاریخ» کشیده شده است. گرچه سایر مکاتب فکری نیز گاه و بی گاه از این ادبیات استفاده کرده و می کنند، اما در ادبیات سیاسی رهبرانِ دینی، مقوله های پیشگفته، جایگاه محوری دارد که در حقیقت معبری است برای استفاده از سیره سیاسی-اجتماعی حضرات معصومین(ع) و تطبیق آن بر موضوعاتِ روزمره. همچنین استفاده از مسئله «تطبیقات تاریخی» در حقیقت استفاده از ذهنیت عمومی مردم در یک اجتماعِ دینی است و القای مفاهیم و مرادات را سهل الوصول تر خواهد کرد.
🔹در آغاز نهضت امام خمینی، یکی از بحث های پردامنه، تطبیق زمانه(مجموعه شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی و اجتماعی) بر عصر ائمه(ع) بوده است؛ مسئله مهم که در تعیین سیره سیاسی علما نیز دخالت مستقیم داشت، این بود که آیا مجموعه مختصات محیطی در دهه 40 به هنگامه عاشورای سال 61 هجری و عصر امام حسین(ع) نزدیک است و یا به عصر صلح امام حسن(ع) و یا عصر صادقین(ع) که مبارزه فرهنگی و علمی در آن اولویت دارد! امام خمینی را باور آن بود که هنگامه عاشورایی دیگر است و نباید برکنار ماند و در مقابل برخی دیگر از بزرگان نظر دیگری داشتند.
🔸مذاکره و محاجّه امام با آیت الله حکیم در پائیز 1344، گوایای این اختلاف دیدگاه در تحلیل اوضاع و شرایط عصری و تاریخی است؛
«آیت الله...: [اگر] اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمی کنند، مردم دروغ میگویند، آنها پی شهوتند، برای دین سینه چاک نمیکنند.
امام: چطور مردم دروغ میگویند؟ این مردم که جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموالشان به غارت رفت. چطور مردم بقال و عطار سر محل که سینه جلو گلوله دارند، دروغ میگویند؟
آیت الله...: تبعیت نمیکنند، مرید شهوات و اغراض مادیه هستند!
امام: عرض کردم که مردم در 15 خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
آیت الله...: اگر قیام کنیم و خون از بینی کسی بریزد، سر و صدایی بشود، مردم به ما ناسزا میگویند و سر و صدا راه میاندازند.
امام: ما که قیام کردیم از احدی به جز مزید احترام و سلام و دستبوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد، حرف سرد شنید و مورد بیارادتی مردم واقع شد!.... مگر قیام حسین بن علی-علیهماسلام- به تاریخ خدمت نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت می گیریم؟
آیت الله...: راجع به امام حسن(ع) چه می فرمایید؟ ایشان که قیام نکردند.
امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مرید داشت قیام می کرد. در اول امر قیام کرد دید مریدها فروخته شده اند، لذا فتح نکرد. اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید.
آیت الله...: من که نمی بینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید.
امام: شما اقدام و قیام نمایید من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد!»
◽️پس از روزهای پرآشوب فتنه 78، بازهم نزاع بر سر تحلیل شرایط زمانه ای و تطبیق آن بر تاریخ صدر اسلام بالا گرفت و رهبری معظم با اعلام تحلیل راهبردی خود از اوضاع، این نزاع را اینگونه خاتمه داد: « من به شما عرض کنم که... امروز به برکت ملتِ هوشیاری مثل ملت ایران، به برکت افکار برانگیختهای مثل افکار ملت ایران، به برکت انقلاب بزرگی مثل انقلاب اسلامی ایران، نه امریکا و نه بزرگتر از امریکا - اگر در قدرتهای مادّی باشد - قادر نیستند حادثهای مثل حادثه صلح امام حسن(ع) را بر دنیای اسلام تحمیل کنند. اینجا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد، حادثه کربلا اتّفاق خواهد افتاد»(1/2/79)
▪️بعدتر در کوران تحریم های ظالمانه نیز، برخی شرایط را به «شعب ابی طالب» تشبیه کردند و در مقابل، ایشان موقعیت ایران اسلامی را «موقعیتِ بدر و خیبر» نامید. در هنگامه مذاکرات هسته ای بار دیگر برای آماده سازی شرایط برای انعقاد یک پیمان بین المللی غیر شفاف(برجام)، برخی از دولتمردان در تحلیلی بی سابقه، حتی عاشورا را هم «مکتب درس آموزی مذاکره» نامیدند!
@rozaneebefarda
اهانت دوباره شارلی ابدو به ساحت مقدس حضرت رسول(ص) و سکوت سهمگین حوزه های علمیه
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اخیرا نشریه فکاهی نویس منحوس شارلی ابدو، کاریکاتورهای موهنی علیه رسول رحمت منتشر کرده که احساسات میلیونها مسلمان را جریحه دار کرده است.
پیش از این نیز اقدامات شیطانی مشابهی از سوی این رسانه صورت گرفته بود که در ایران روزنامه مشاور رسانه ای فعلی روحانی #محمد_قوچانی نیز با تیتر (من شارلی ابدو هستم) از این اقدام شیطانی حمایت کرده بود و همین موجب توقیف روزنامه و محکومیت عوامل آن شد.
در دفعات پیشین گرچه در حوزه های علمیه نیز اجمالا موضع گیری خوبی صورت گرفت اما به هیچ وجه مقابله متناسب با این اقدام را شاهد نبودیم.
خصوصا جریان های سکولار حوزوی در سکوت محض با این سنخ پدیده ها مواجه شدند؛ که از آن جمله می توان به سکوت مرگبار آنان در مقابل #قرآن_سوزی اشاره کرد.
این اقدامات منفعالانه را مقایسه کنید با برخوردهای محکم و قاطع و جریان ساز برخی بزرگان شیعه از جمله صدور حکم ارتداد برای سلمان رشدی.
مرور حوادث تاریخی اثبات می کند که جریان سکولار حوزوی علیرغم ادعای شعائرگرایی و هویت اندیشی، در هنگامه خطر و در مقام دفاع از ساحت مقدس اهل خاندان عصمت(علیهم السلام)، نوعا در کنج عافیت خزیده و حاضر نیست کمترین هزینه ای در این جهت بدهد.
با وجود فراگیر شدن رسانه های جمعی و امکان بازنشر سهل الوصول مواضع رجال حوزوی هیچ بهانه ای برای کوتاهی در این امر مهم وجود ندارد لذا
امید است با تدبیر بزرگان قم، اینبار پاسخی درخور و منسجم به این قبیل تحرکات شیطانی داده شود و حوزه مقدسه قم پرچم دار دفاع از حریم و حیثیت مقدس پیامبر رحمت(ص) باشد.
@rozaneebefarda
روزنه
اهانت دوباره شارلی ابدو به ساحت مقدس حضرت رسول(ص) و سکوت سهمگین حوزه های علمیه 💥اختصاصی @rozaneebef
تذنیب
گرچه صرف موضع گیری و صدور بیانیه و اعلامیه هم مغتنم و قابل تقدیر است اما
هتاکی های اینچنینی، #اقدام_متقابل_متناسب می خواهد
متولیان مذهبی و رجال حوزوی باید تا دیر نشده در دفاع از ساحت مقدس رسول الله(ص) کاری بکنند.
بیانیه های آتشین که بیشتر مصرف داخلی دارد را همین طلاب جوان هم بلدند صادر کنند....
صدای اعتراض روحانیت شیعه باید در جهان طنین انداز شود و آنقدر برای دشمن پرهیزینه باشد که #بازدارندگی داشته باشد.
@rozaneebefarda
1008753.m4a
3.89M
#نمام_های_رسانه_ای و سوءاستفاده از روحانیان سرشناس!
▪️فایل پیوستی،صوت گفتگوی خبرنگار #خبر_فوری با جناب آقای #جزائری (امام جمعه پیشین اهواز) است که نشان می دهد #برجامیان_عاشق_آمریکا با چه #شگردهای_خلاف_اخلاقی به سوءاستفاده از روحانیان سرشناس می پردازند!
◽️در این کلیپ آقای جزائری روحانیان را نسبت به موضع گیری بر اساس #تحقیق دعوت میکند ولی خود ایشان بدون اطلاع از سخنان آقای پناهیان، علیه او موضع گیری می فرمایند!
این اشکال بزرگی است که به شخص محترم و باتجربه ای مانند ایشان وارد است که پیش از هر کس دیگری باید به وعظ حکیمانه خود عمل کنند.
▪️خبرنگار با زیرکی تمام و با ادبیاتی ملائم با طبع روحانیان، تلاش کرده به گفتگو جهت بدهد و آنچه می خواهد را از زبان آقای جزائری بیرون برکشد.
◽️این مدل مصاحبه که بیشتر به #اعتراف_گیری شبیه است، در سالهای گذشته به کرات در #قم اتفاق افتاده و یک تیم رسانه ای کاملا حرفه ای که اجیر جریان دولت هستند، به جای فعالیت حرفه ای، با سناریوهای سفارشی، به انعکاس جهت دار مواضع برخی بزرگان قم پرداخته اند که بعضا با اعتراض خصوصی و در مواردی با تکذیب رسمی مواجه شده است!
◽️ماجرای #تایید_اجتهاد یک کاندیدای ردصلاحیت شده،از زبان برخی علمای موجه قم، نمونه بسیار خوبی برای شناخت این جریان در قم است. بعد از این ماجرا، برخی از علمای انقلابی موضوع را به شدت تکذیب کردند و رسوایی آن برای طراحان این سناریو باقی ماند!
◽️با نزدیک شدن انتخابات آتی، باید منتظر این قبیل اقدامات بود.طبعا مواجهه هوشمندانه بزرگان و بدنه روحانیت با اتفاقات مشابه،عملیاتها را خنثی خواهد کرد.
@rozaneebefarda
13990611_40482_1281k.mp3
11.5M
🎙:صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش(۹۹/۶/۱۱)
@rozaneebefarda
May 11
از اقدامات حاشیه ساز مشایی دولت اعتدال تا قهر و آشتی های کودکانه دولتمردان روحانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
دولت روحانی که مدعی بود ژنرال ها و ملوان های کاردان را به کار گماشته، از ابتدای استقرار تا کنون درگیر حاشیه هایی شده است که از یک هیئت دولت بی تجربه هم توقع نمی رفت.
ماجرای اعتراض علنی وزیران راهبردی دولت به عدم دسترسی مستقیم به روحانی، تعارض تیم های سه گانه داخل دولت در مسائل کلان اقتصادی، اقدامات سبک سیاسی در هنگام مذاکره و ملاقات با سران کشورهای دیگر(از جمله حواشی دیدار شخص روحانی)، افراط در زیست مجازی و توئیت بازی بی رویه و در عین حال استنکاف از حضور در مجامع عمومی و پاسخگویی به توده مردم، برخوردهای خلاف ادب با خبرنگاران و مردم و برخی مسئولان دلسوز(برخورد آخوندی و قاضی زاده هاشمی)، سخنان خلاف واقع بین در موارد متعدد که موجب شرمساری عمومی است، قهر وزیر خارجه در هنگام سفر رئیس جمهور سوریه به تهران، غیبت وزیر بهداشت در جلسات هیئت دولت در شرایط حاد کرونایی و گمانه زنی رسانه ای مبنی بر برخورد نامناسب با ایشان، و حالا هم قهر مجدد ظریف که گفته می شود به دلیل دخالتهای بی ضابطه واعظی است، تنها نمونه ای از اقدامات کودکانه کارگزاران روحانی است!
در برخی محافل از واعظی به عنوان #مشایی_روحانی یاد می شود که در مسائل کلان تخصصی دخالت می کند و بر کندی بیش از پیش دولت فرتوت روحانی می افزاید.
@rozaneebefarda
💥یک فعال فضای مجازی ادعا کرده علت دستگیری #دهباشی در #آمریکا(۲۰۱۰) جعل عنوان برای اخذ قامت دائم آمریکا بوده است!
🔻دهباشی به جای توضیح قانع کننده، با ادبیاتی تند، فرد منتقد و افشاگر را نوازش کرده و چنین نوشته:
🔹مریدان استادک بیسواد و مدرک، ۲حرف نادرست دربارهام نوشته و وی هم بزدلانه بازنشر کرده. ۱.اتهام ارائه مدرکی نامعتبر. ۲.تمایل برای ورود به واخ. پاسخ مفصل دروغ نخست در توئیتر موجود است و کذب دوّمی هم که به کدام مستند؟ از آنکه با تفنگِ آبپاش عکس یادگاری میگیرد این جعلیات عجیب نیست!
🔴حاشیه روزنه
دوستان حوزوی دهباشی؛
اولا اگر از ابعاد ماجرا اطلاع دارند و توضیح بدهند خوب است.
ثانیا دوستشان را به متانت و ادب توصیه کنند.
ثالثا برای روشن شدن واقعیت ماجرا، دهباشی می تواند شکایت کند تا اگر این اتهام به او وارد نیست، گوینده مجازات شود ولی اگر از ظرفیت ق.ق استفاده نمی کند ابهامات علت دستگیری و کیفیت آزادی او در آمریکا، بیشتر خواهد شد. خود داند.
@rozaneebefarda
روزنه
اهانت دوباره شارلی ابدو به ساحت مقدس حضرت رسول(ص) و سکوت سهمگین حوزه های علمیه 💥اختصاصی @rozaneebef
ذنابه/ #تلنگر
در اعتراض به هتک حرمت رسول رحمت(ص) جسته و گریخته پیامهایی از برخی رجال مذهبی و مسئولان صادر شده است که حتما همه اش ارجمند است اما:
حوزه علمیه پرچم دار نبود
به صدور پیام بسنده شد
پیام ها اغلب فقط به زبان فارسی بود و اغلب فقط در رسانه های داخلی منتشر شد.
هیچگونه #اقدام و #عمل متناسب و منسجم در داخل ایران و تشیع و جهان اسلام و در سطح پیروان ادیان آسمانی صورت نگرفت.
ظرفیت حوزه علمیه قم و نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی و نهادهای بین المللی، در این موارد باید به میدان بیاید.
اگر زودتر فکری نشود، این قبیل غلط ها تکثیر می شود و ممکن است خدای ناکرده تحریف و توهین به مقدسات اسلامی، تبدیل به اپیدمی شود.
@rozaneebefarda