eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
موضع گیری آیت الله نسبت به مواضع خصمانه رئیس جمهور فرانسه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️كشورهاي اسلامي و حتی غير اسلامي سُفراي اين كشور را بخواهند و اعتراضات شديد خودشان را اعلام کنند ▪️اين واقعه‌ي مولمه‌اي كه در جهان اسلام پديد آمده و احساسات بسياري از مسلمين را در كشورهاي مختلف اسلامي و حتي غير اسلامي كه مسلمانان در آن‌جا زندگي مي‌كنند را برانگيخته، واقعا موجب تأسّف بسيار بسيار فراوان است. ▫️در کلمات مرحوم استاد آقاي حاج شيخ مرتضي حائري رضوان‌الله عليه است كه فرمودند اگرچه مغرب زمين در تكنولوژي پيشرفت كرده ولي از نظر مباحث انساني و اخلاقي انحطاط شديد پيدا كرده است. 🔸كأنّه این ها از درك بسياري از مسائل معرفتي عاجزند. و كأنّ قلوب و عقول آن‌ها در يك هاله‌اي از محجوريت قرار گرفته كه مباحث بديهي و روشن را انكار مي‌كنند يا اعتراف به آن نمي‌كنند. ▪️ممكن است يك دانشمندي باشد كه در علوم تجربي مرتبه‌ي بالايي داشته باشد اما در تحليل مسائل معرفتي و عقايدي و امثال اين‌ها عاجز و ناتوان باشد و حرف‌هاي بچه‌گانه بزند. ▫️از رئيس جمهور فرانسه نقل شده كه [گفته است] من توهين به اسلام را محكوم نمي‌كنم چون در كشور ما آزادي بيان است. حالا سؤال اين است كه آيا شما در كشورتان مي‌پذيريد كه شخصي به شخصي بخاطر آزادي و استناد به آزادي ضرب، جرح، قتل وارد بكند؟ اين‌ کارها را كه اجازه نمي‌دهيد. چه فرق است بين اين امور كه قبول داريد. ▫️ آزادي نمي‌تواند مستند اين اعمال واقع بشود و آزادي اين‌قدر سعه ندارد كه این امور را برای همگان تجويز كند. ◽️چه فرقي بين اين امور است و اين كه ميلياردها انسان را برنجانيد؟ بر اثر اين كه توهين مي‌‌كنند به پيامبري كه آن‌ها او را قبول دارند و او را رسول الهي‌ مي‌دانند، داعي به خوبي‌ها مي‌دانند، مذكّر انسان‌ها مي‌دانند آن‌ها را به واقعيت عالم توجه مي‌دهد. كسي كه خداي متعال او را توصيف فرموده است به اين كه «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم‏» (قلم، 4). ▪️يك وقتي در تهران پیش یک پزشکی می رفتم ، او مسلمان بود ولي مي‌گفت كه اين نابغه است. حالا اين كلام غلط است، يعني اين مسئله‌ي پيامبر(ص) از جنس نبوغ نيست و مسئله‌ي آخري است، ولي اگر كسي توجه به رسالت و وحي هم نداشته باشد چنين آدمي، آدم معمولي نيست. ◽️اين ‌همه معارف و مطالب كه دانشمندان بزرگ، متفكرين بزرگ، انديشمندان بزرگ، در مقابل گفته‌هاي او و مطالبي كه او فرموده كه هر چه علم در جوانب مختلف پيشرفت مي‌كند، گوشه‌هايي از صحت همان مطالبي كه آن بزرگوار فرموده بر بشر آشكار مي‌شود. حالا ما همه این ها را کنار بگذاريم، آيا پیش شما عواطف انسان‌ها، مانند بدن آن‌ها اهميت ندارد؟ آيا شما اجازه مي‌دهيد كه آزادي بيان در اين حد باشد كه بيايند يك انسان انديشمند و بزرگ را مسخره كنند؟ شما اجازه مي‌دهيد مثلاً بیایند اديسون را مسخره كنند؟ انيشتين را مسخره كنند؟ آیا فطرت انساني، عقل عملي انسان؛ اين‌ها را تجويز مي‌كند؟ ◽️بنابراين اين مطلب از كوته‌بيني گوينده كاشف است كه متأسفانه وجود دارد. اين واكنشي كه در جهان اسلام كمابيش پيدا شده واكنش صحيحي است و حتي بايد خيلي بيش‌تر از اين‌ها [باشد] كه جلوي اين مسائل گرفته بشود. شما مي‌دانيد كه اگر پرده كنار برود اين جسارت‌ها در عالم ملكوت چه مي‌كند؟ ▫️پيامبر عظيم‌الشأن، خاتم الانبياء، حبيب اله العالمين، افضل الخلايق؛ اين چيز خيلي عظيمي است. ▪️بايد همه‌ي كشورهاي اسلامي و حتی غير اسلامي سُفراي اين كشور را بخواهند و اعتراضات شديد خودشان را اعلام بكنند. و اين كاري كه در برخی از جاها شروع كردند كه اجناس فرانسوي را تحريم كردند هم يك حركت نماديني است كه آن‌ها را به فكر وادار مي‌كند. ◽️اين اتفاق و اجماع بر اعتراض، كار بسيار شايسته‌اي است به خصوص از حوزه‌های علميه، بزرگان علماء و روحانيت. ◾️ما به عنوان مسلمان هيچ‌گاه به خودمان اجازه نمي‌دهيم كه به يك بزرگ، به يك دانشمند، به یکی از انبياء گذشته ، حضرت عيسي علي نبيّنا و آله و عليه السلام، حضرت موسي علي نبيّنا و آله و عليه السلام، ابراهيم عليه السلام و... معاذالله جسارتي بشود. ▫️همه‌ي اديان ديگر و حتي كساني كه صاحب دين هم نيستند ولي عواطف انساني دارند نبايد به خودشان چنین اجازه ای را بدهند. ◾️اميدواريم كه خداي متعال كساني را كه اين جسارت‌ها را روا مي‌دارند و يا حمايت مي‌كنند يا محكوم نمي‌كنند جزاي مناسب‌شان را در دنيا و آخرت عطا بفرمايد و ان شاء‌الله صحنه‌ي بشريت را از اين جرثومه‌هاي فساد پاك بفرمايد. (ص) @rozaneebefarda
روزنه
قم؛ آشیانه اهل بیت(ع) و خاستگاه انقلاب اسلامی بازخوانی مطالبات رهبری در بازسازی جایگاه تمدنی و فرهن
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱ 🔹جمالی: سلام یادداشت قم آشیانه اهل بیت(ع)، واقعا انسان را به فکر وا میدارد و غصه دار میکند. توجه به برخی از این مسائل داشتم ولی با خواندن این متن واقعا قلبم به درد آمد. خوب است به شکل pdf و یکجا هم منتشر شود تا بیشتر دیده شود. @rozaneebefarda
تاسف و تذکار توئیت موهن (سازنده فیلم انتخاباتی ) نسبت به ساحت مقدس حضرت صدیقه سلام الله علیها نشان از ماهیت واقعی دارد. برخی از این جماعت، در تحریف تاریخ و وهن اهل بیت علیهم السلام، همپای طواغیت زمان مانند پیش می روند. روزنه سالها قبل از خطر امثال دهباشی سخن گفته بود اما برخی خودعاقل پنداران شبه اعتدالی، بدون توجه به تذکرهای دقیق و دلسوزانه مطلعین، جانب این جماعت را گرفتند تا کار به اینجا برسد! پ.ن: متن موهن توئیت دهباشی، قابل بازنشر نیست. @rozaneebefarda
روزنه
⭕️توصیف سرگذشت #دشمنان_پیامبر(ص) در #قرآن_کریم #لبیک_یا_رسول_الله(ص) @rozaneebefarda
معانی اسلام بر دشمنان خدا مروری بر تفسیر علامه طباطبایی بر یک آیه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻تفسیر آیه: كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ: 🔹ظاهر آیه این است که خدا و پیامبرانش از هر جهت غالب هستند؛ هم از جهت استدلال و هم از جهت تایید غیبی، و هم از جهت طبیعت ایمان به خدا و رسول. 🔻اما از حیث استدلال: از حیث استدلال پیروز هستند زیرا درک حق و خضوع در برابر آن، امری فطری برای انسان است. اگر حق را برایش بیان کنند و مخصوصا از راهی که با آن راه مانوس است روشن سازند، بدون درنگ آن را می فهمد و وقتی فهمید، فطرتش به آن اعتراف می کند و ضمیرش در برابر آن خاضع می گردد هر چند که عملا به دلیل پیروی از هوای نفس یا هر مانع دیگری خاضع نشود. 🔻و اما غلبه از حیث تاییدات غیبی و به نفع حق و به ضرر باطل قضاء راندن: بهترین نمونه‏ ی این امر، انواع عذاب هایی است که خدای تعالی بر سر امت های گذشته که دعوت انبیاء را تکذیب کردند، آورد؛ مانند قوم نوح و قوم هود و قوم صالح و لوط و شعیب و آل فرعون و دیگران که هر یک را به عذابی دچار فرمود و سنت الهی به همین منوال جریان یافته است. 🔻و اما غلبه از حیث طبیعتی که ایمان به خدا و رسول دارد: دلیل این نوع غلبه این است که ایمان مؤمن به طور مطلق و بدون هیچ قیدی او را به دفاع از حق و قیام در برابر باطل دعوت می کند. چنین کسی معتقد است که اگر کشته شود، رستگار می گردد و اگر هم بکشد رستگار می شود و ثبات و مقاومت او در دفاع از حق مقید به هیچ قیدی و محدود به هیچ حدی نیست؛ به خلاف کسی که اگر از حق دفاع می کند نه بدان جهت است که حق است؛ بلکه بدان جهت است که هدفی از اهداف دنیایی او را تامین می کند؛ چنین کسی در حقیقت از خودش دفاع کرده است و به همین جهت اگر ببیند که مشرف به هلاکت شده است و یا نزدیک است گرفتار خطری شود، پا به فرار می گذارد. پس دفاع او از حق، شرط و حدی دارد؛ و آن شرط، سلامتی نفس و آن حد، تامین منافع خودش است؛ و این واضح است که عزیمت بی قید و شرط، بر چنین عزیمتی که مقید و مشروط است، غالب می شود. یکی از شواهد این غلبه، جنگهای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که مسلمانان در عین نداشتن فراد و امکانات زیاد، همواره غلبه می کردند، و جنگها جز با پیشرفت مسلمانان خاتمه نمی یافت‏ و این غلبه و فتوحات اسلامی متوقف نشد و جمعیت مسلمین به تفرقه مبدل نگشت مگر وقتی که نیاتشان فاسد، و سیرت تقوا و اخلاصشان در گسترش دین حق، به قدرت ‏طلبی و گسترش و توسعه ی مملکت (و در نتیجه حکمرانی بر انسانهایی بیشتر، و به دست آوردن اموال زیادتر) مبدل شد؛ در نتیجه آن فتوحات متوقف گردید. 🔹آری، خدای تعالی هرگز نعمتی را که به مردمی داده تغییر نمی دهد، مگر وقتی که مردم نیاتشان را تغییر دهند، و خدای تعالی در آن روزی که دین مسلمانان را تکمیل نمود و از شر دشمنان ایمنشان ساخت، با آنان شرط کرد که تنها از او بترسند، و فرمود:" الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ". 🔹در مسلم بودن این غلبه کافی است که به آیه ی 139 سوره ی آل عمران که خطاب به مومنین است، توجه شود: " وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ". ترجمه تفسير الميزان، ج‏19، ص: 338 @rozaneebefarda
روزنه
◾️انا لله و انا الیه راجعون 🔹آیت الله سیدرضا فاضلیان، امام جمعه ملایر به رحمت حق پیوست. ◽️آیت الل
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلیان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم بزرگوار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدرضا فاضلیان رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرم و به همه‌ی ارادتمندان ایشان بخصوص مردم مؤمن و انقلابی استان همدان تسلیت عرض میکنم. این و در همه‌ی دورانهای حساس انقلاب و دفاع مقدس، همچون پدری مهربان، و فداکار را و می‌بخشید و کانون‌های تحرک مردمی را گرم نگاه میداشت. 🔹در جایگاه امامت جمعه چه در همدان و چه در ملایر و نیز در جایگاه دینی و مردم، همواره متصدی ارشاد و هدایت معنوی و سیاسی آنان بود. از خداوند برای آن مرحوم رحمت و رضوان و پاداش این زحمات را مسألت مینمایم. سیدعلی خامنه‌ای ۶ آبان ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
پیام حضرت آیت‌الله علوی گرگانی در محکومیت نسب به پیامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله و سلم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسمه تعالی قال الله تعالی « قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اکبر» 🔴 بار دیگر سخنان رییس جمهور فرانسه آقای مکرون در حمایت از اهانت به پیامبر رحمت و محبت حضرت محمد صلی الله علیه و آله چهره واقعی آنان را در اسلام ستیزی بر ملا ساخت. 🔴 دنیای غرب و کشورهای اروپایی که استقبال مردم جهان مخصوصا ملتهای اروپا را به اسلام مشاهده کرده و خود را از مبارزه منطقی با این دین متین و الهی عاجز میدانند، متمسک به هر وسیله ای شده تا جهره این دین را در نزد عموم مردم مخدوش کنند. 🔴گاهی با حمایت از گروههای تکفیری و گمراه و میدان دادن به آنان در نشان دادن چهره خشن از اسلام و گاهی نیز با تمسخر و اهانت به مقدسات اسلامی همچون قرآن کریم و پیامبر رحمت حضرت محمد صلی الله علیه و آله تلاش در دور کردن مردم از تعالیم الهی این دین دارند. 🔴قطعا آنچه را که استکبار جهانی برای مبارزه با اسلام در ذهن می پروراند محقق نخواهد شد و نقشه های آنان نقش بر آب می شود. 🔴اینجانب جسارت رییس جمهور فرانسه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را محکوم میکنم و بهانه آزادی بیان در غرب نباید موجب اهانت به مقدسات ادیان ابراهیمی علیه السلام شود. 🔴امید است خداوند متعال ملتهای مستضعف جهان را از جنگال استکبار جهانی خلاص گرداند و فرج واقعی را محقق فرماید.٩٩.٨.۶ @rozaneebefarda
💠 دومین یادواره استاد شهید محمدحسن دهقانی ⏰چهارشنبه ۸ آبان ماه ساعت ۲۰ 💢 لینک پخش مراسم: https://www.aparat.com/haqanews734/live @rozaneebefarda
گذری بر تاریخ جنایات علیه ملت ایران و سخنی با فرانسویان هتاک را چگونه باید تنبیه کرد؟ اختصاصی|| مهدی نقیبی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] 🔹جسارت وقیحانه فرانسویان نشان داد که بر دشمنی خود با اصل اسلام، بیش از هر زمان دیگری ثابت قدم است. اکنون باید نشان دهد که یک میلیارد مسلمان در دفاع از ساحت پیامبر رحمت(ص) برای مقابله با این جماعت هتاک چقدر ظرفیت دارد و چه هزینه هایی بر این خصم دون پایه تحمیل خواهد کرد. 🔹ایرانیان چون همیشه در کانون توجهات جهانی و منطقه ای برای مواجهه متناسب با اقدامات شنیع فرانسه، قرار دارند. به نظر می‌رسد اکنون بهترین زمان برای آن است که قانونی در مجلس شورای ملی تصویب شود و پای نحس استعمار فرانسه را برای همیشه از بازار مردم ایران کوتاه کند. ما جز کالاهای لوکس و تشریفاتی، هیچ کالای مهمی از فرانسه وارد نمی کنیم. 🔹فرانسویها، در طول چهل سال اخیر، در تمام دشمنیها علیه ملت ایران، با آمریکا و انگلیس و صدام و مسعود رجوی و و حتی بنی صدر، روح الله زم و هر دشمن کوچک و بزرگ دیگر، همگام شدند و تمام قد حمایت کردند تا به ملت ایران ضربه بزنند. عهد شکستند و عذرخواهی نکردند و غرامتی پرداخت نکردند. از حیث سیاسی به ما حمله کردند و ما را تحریم کردند و در عین حال، به بازارهای ما چشم طمع داشتند و منافع اقتصادی ما را چاپیدند و پژو را به ایران آوردند و کالاهای بنجل شان را در بازار ما پر کردند، را به ایران آوردند و قرارداد نفتی امضا کردند! خیلی وقاحت میخواهد که از حیث سیاسی چنین دشمنی کنند و از حیث اقتصادی، بدون وجود هیچ مانعی بازار مصرف مردم ایران را در اختیار بگیرند. 🔹فرانسویها، مدت 40 سال است، از 1360 تاکنون، جنایتکارترین دشمنان ملت ایران، یعنی سازمان تروریستی منافقین، که دستشان به خون مردم کوچه و بازار این کشور آغشته است، پناه داده اند. از سوی فرانسه تابعیت گرفتند و هنوز هم فعالیتهای تروریستی و روانی علیه ملت ایران انجام میدهند و انجام این جنایات، سند تمدید حضورشان در فرانسه است وگرنه خیلی زود اخراج میشدند. دلیل این همه سال میزبانی و خوش خدمتی دولت و سرویس فرانسه از اینها و برگزاری میتینگ هایی با هزینه های آن چنانی، با حمایت علنی و رسمی سازمان منافقین صورت میگیرید. رسوایی این گروه تروریستی به حدی است که در تمام طول این سالها، فقط دولت فرانسه و صدام، حامیان جدی و علنی آنها و رسمی آنها به شمار میروند و حتی آمریکا و انگلیس هم به صورت رسمی نتوانستند چنین کاری انجام دهند. 🔹پناه دادن به روح الله زم و کمک کردن به او و حمایت مالی و هر نوع حمایت دیگر از سوی دولت فرانسه و سرویس اطلاعاتی این کشور از روح الله زم و پشتیانی و حمایت از کانال تلگرامی آمدنیوز، از دیگر جنایات دولت فرانسه در مقابله با ملت ایران است که ادامه مشی استعماری دولت فرانسه است. 🔹دو شرکت پژو و توتال هم که گل سرسبد شرکت های فرانسوی هستند که با ضعف مسئولین دولتی، منافع اقتصادی ملت ایران به خارج منتقل کردند و در نهایت خیانت کردند و علی رغم باقی بودن برجام، در سال 97 و بعد از خروج امریکا از برجام، آنها نیز از کشور ما خارج شدند! یعنی علی رغم حضور دولت فرانسه در برجام، اما این شرکتها از آمریکا تبعیت کرده و زیر تعهد خود زده و به راحتی قرار را نقض کردند و بدون اینکه حتی یک ریال جریمه دهند، رفتند. اگر نقض یکم طرفه قرارداد از سوی ایران بود، باز هم لازم نبود دولت ایران هیچ جریمه ای به توتال و پژو بپردازد؟! قوه قضائیه باید به این دو قرارداد ورود کند و بررسی کند که چه قراردادهایی این مسئولین دولت تدبیر و امید امضا میکنند که همیشه جریمه هایش برای ملت ایران است و هر نقض عهد و خیانتی از سوی طرف مقابل، بدون هیچ جریمه و تنبیهی مواجه است؟ 🔹در مذاکرات ۵+۱ هم فرانسه و وزیر خارجه اش نقش پلیس بد را بازی کرده و برخوردهای تند و وقیحانه ای با ایران داشته و سخنان سخیفی را به جمهوری اسلامی و ملت ایران نسبت دادند. بعد از آن هم تا امروز، روزی نبوده که علیه فعالیت های نظامی جمهوری اسلامی، سخنان ابلهانه بگویند و هنوز هم در برجام هستند و مدعی حفظ برجام هستند ولی اجازه ندادند که هیچ کدام از اهداف اقتصادی برجام محقق شود و منافع اقتصادی توافق شده در برجام، به ملت ایران برسد. @rozaneebefarda ادامه👇
گذری بر تاریخ جنایات علیه ملت ایران و سخنی با [صفحه ۲ از ۲] 🔹البته عهد شکنی و خیانت فرانسویها در قبال مردم ایران، امر جدیدی نیست و در دویست سال گذشته، بارها تکرار شده است. در ابتدای قاجار، همزمان با جنگ های ایران و روس، فتحعلی شاه قاجار برای ارتقای قوای نظامی ایران عهدنامه «فینکنشتاین» را با ناپلئون، پادشاه فرانسه، امضا کرد و در پی آن ژنرال گاردان به همراه عده ای مستشار نظامی فرانسوی وارد ایران شدند ولی آنها خیلی زود خیانت کردند و نظامیان خود را فراخواندند و به هیچ کدام از بندهای قرارداد عمل نکردند. آنها برای این عهدشکنی، نه غرامتی دادند و نه عذرخواهی ای کردند. 🔹در سلسله توهینهای اخیر در فرانسه که با حمایت رسمی مکرون، رئیس جمهور، صورت گرفت؛ متاسفانه رئیس جمهور ما سکوت کرده و وزارت خارجه و دولت ما، هم جواب درخوری به این وقاحت و هتاکی ندادند. فرانسویها باید بدانند که دوران استعمار و تحقیر کشورهای اسلامی به پایان رسیده و دوران توهین کردن به مقدسات یک و نیم ملیلیارد جمعیت مسلمان جهان، بی هزینه نخواهد بود. 🔹دولت فرانسه مدعی حقوق بشر، به خاطر سالها استعمار سرزمینهای اسلامی و کشتار مسلمانان و سالها جنایت در سرزمینهای اسلامی کارنامه حقوق بشری سیاهی دارد و کمتر جنایتی هست که در دویست سال گذشته، علیه ملتهای مسلمان و ملت ایران انجام نداده باشد و منافع آنها را غارت کرده است. 🔹دولت فرانسه هرگز برای این همه جنایتی که کرده، از یک و نیم ملیلیارد مسلمان جهان عذرخواهی نکرده، بلکه مشی گذشته اش را هم تغییر نداده، هنوز همچون یک ارباب استعمارگر، مشغول تاخت و تاز است، قبلا به خاک سرزمینهای اسلامی حمله میکرد، امروز به اعتقادات آنها حمله کرده است. 🔹پویش مردمی تحریم کالاهای فرانسوی در سرتاسر جهان اسلام به راه افتاده که پویش بسیار خوب و مفید و لازمی است. اظهار نگرانی مکرون، نشان داد که این پویش مسیر درستی را در ضربه به اهداف اقتصادی استعمار فرانسه وارد میکند و باید همین مسیر با قوت و جدیت به پیش رود. 🔹اکنون وقت آن است که مجلس مدعی انقلابی گری، به عنوان پارلمان ام القرای جهان اسلام، پای کار آید و ضمن تلاش برای اجماع سازی نخبگانی در جهان اسلام، در فضای داخلی نیز با یک گذراندن یک مصوبه، واردات تمام کالاهای فرانسوی را ممنوع اعلام کند تا دولت هم به وظیفه قانونی خودش در آن زمینه عمل کند. 🔻نمایندگان مجلس و هیئت رئیسه، تنها در صورتی می تواند روحیه انقلابی گری و شعارهایی که داده اند را ثابت کنند که در این زمینه فعال وارد گود شوند و به صرف صدور یک بیانیه تشریفاتی بسنده نکنند. تا هر زمانی که دولت فرانسه، مشی استعماری گذشته را اصلاح کند و از مسلمانان جهان، بابت دو قرن جنایت و استعمار، عذرخواهی کند و جلوی این هتاکی های سریالی به مقدسات اسلامی و نقض حقوق بشر در کشورش را را بگیرد، این تحریمها باید باقی باشد. @rozaneebefarda
علیه جنایت ها و جسارتهای فرانسویان! 🔹روزنامه واشنگتن پست آمریکا، ضمن درج گزارشی از بیانیه های حوزه علمیه قم علیه جسارت مکرون به ساحت مقدس پیامبر(ص)، نوشت: 🔻مجمع قدرتمندی از روحانیون ایران در شهر قم از دولت خواستند تا اقدام مکرون را محکوم نماید. 🔹 روزنامه واشنگتن پست همچنین در ادامه با اشاره به صفحه نخست روزنامه وطن امروز، نوشت: روزنامه وطن امروز تصویر مکرون را به صورت یک دیو منتشر کرد و او را شیطان خطاب نمود. (نقل از محرمانه) 🔶حاشیه روزنه در سالهای گذشته که فضای سیاسی و رسانه ای کشور در قبضه برجامیان عاشق آمریکا قرار داشت نفوذی های حوزوی این خرده جریان خسارت آفرین، همواره با ژست عقلانیت و اعتدال‌گرایی و ادعای آشنایی به منطق روابط بین‌الملل در میان حوزویان چنین القا می‌کردند که عصر اقدامات نمادین و شعائری (مانند بیانیه،تجمع،طومارنویسی،نامه سرگشاده،راهپیمایی اعتراضی و...) گذشته است و این مسائل فاقد اثر بوده از دیوارهای قم هم عبور نمی‌کند! گرچه جریان انقلابی در حوزه هرگز به اقدامات نمادین و احیای شعائر انقلابی اکتفا نمی‌کند و تمرکز اصلی را بر اقدامات ایجابی در خدمت به انقلاب و اسلام ناب جست و جو می‌کند اما انکار اثرمندی اقدامات نمادین و شعائری دروغی بزرگ و از تلبیسات شیطانی بود که با هدف حذف بزرگان و بدنه متدین و انقلابی حوزه قم صورت می‌گیرد. @rozaneebefarda
بیانیه گروه طلاب جوان قوچان در محکومیت توهین به ساحت مقدس پیامبر(صلی الله علیه و آله) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 امروز نزاع به اوج خود رسیده؛ رویارویی و صف‌آرائی تمام جبهه باطل در مقابل تمام جبهه حق. ▪️ دیگر نقاب‌ها کنار زده شده و طاغوت روی حقیقی خود را نشان داده است. توطئه ی غربی ـ صهیونیستی توهین به رحمت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) به راستی قلوب همه مسلمانان جهان را آزرده است. 🔸 حال برای مقابله با این توطئه طاغوتیان، جمهوری اسلامی باید اقدامی درخور و به نمایش گذارد. ما جمعی از طلاب انقلابی حوزه علمیه، از سیاستمداران این مرز و بوم میخواهیم که همراهی و سیاستِ لبخند و لحن لیّن را کنار گذاشته و با پاسخی انقلابی به توهین رئیس جمهور فرانسه، راه را برای اینگونه بی‌شرمی‌ها ببندند. 🔹 اعلام موضع یکدست و همگانی ، و موجب مهار و روشنگری در برابر این توطئه خصمانه خواهد شد. 🔸نبوت پیامبر رحمت (ص) محور و همدلی مذاهب اسلامی است. در چنین مواقع و در چنین ایّامی که می‌بایست همه جهان اسلام، یک دست و یک‌پارچه در مقابل دشمنان بایستند، اهالی تفرقه و شیعیان انگلیسی سنگ جدایی به سینه می‌زنند و این چند دستگی‌ها آسیب‌های زیادی از جمله کُند شدن روند مقابله با استکبار را به دنبال خواهد داشت. 🔹 طلاب جوان قوچان ضمن محکومیّت این ، از علمای اعلام و بزرگان حوزه علمیه خواهان اقدامی در خور و مؤثر برای تنبیه ظالمان عالَم هستند. (ص) @rozaneebefarda
نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان در محکومیت اقدام موهن مکرون @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️ نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و زعیم حوزه‌های علمیه این استان با صدور پیامی اقدام رئیس جمهور فرانسه در حمایت از توهین به مقدسات دینی و پیامبر اکرم (ص) را محکوم کرد. ▫️متن این به شرح ذیل است. بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی: وما ارسلناک الا رحمة للعالمین و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده ایم 🔻 پیامبر عظیم الشأن مظهر رحمت نامتناهی الهی است. ایشان منادی انسان‌دوستی، رحمت، عدالت و همه ارزش‌های انسانی است. 🔻 اقدام سخیفانه و جاهلانه رئیس جمهور فرانسه در زیرپاگذاشتن این حقایق مسلّم بدون شک، بی شرمی و رذالت بود که نه تنها قلب مسلمانان عالم را به درد آورد بلکه قلب همه‌ی آزادی خواهان و انسان‌های حق طلب جهان را متاثر و متألم کرد و خود را برای همیشه از ارزش و اعتبار ساقط کرد. 🔻ما این جسارت و جنایت به انسانیت را از زبان خود، حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت خوزستان و مردم ولایتمدار و متعهد خوزستان محکوم می کنیم. اهواز - موسوی جزایری ۶ آبان ١٣٩٩ ١٠ ربيع الأول ١۴۴٢ @rozaneebefarda
💥فوری/اختصاصی هم اکنون اقامه نماز بر پیکر آیت الله فاضلیان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) توسط آیت الله نوری همدانی خداوند روح مطهر این عالم انقلابی و مردمی را با اولیائش محشور فرماید. پیکر مطهر ایشان پس از اقامه نماز، برای تدفین به مشهد مقدس منتقل می شود. @rozaneebefarda
محکومیت اهانت به ساحت قرآن و پیام رسان نام آور آن حجت الاسلام والمسلمین علی نصیری دکتری علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سالیانی است که مطبوعات و رسانه های غرب به بهانه آزادی بیان به مهم ترین مقدسات بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان اهانت روا می دارند و متاسفانه حکومت های مدعی آزادی و دموکراسی از چنین رفتارها و رویه های مخالف اخلاق و منش انسانی حمایت می کنند. مورد اخیر را در فرانسه شاهد هستیم. پیامبر اسلام (ص) همان گونه که حتی بسیاری از اندیش وران غیر مسلمان اذعان کردند، نماد مهر و محبت؛ کرامت و کاردانی است؛ چنان که قرآنی که آورده سرآمد علم و تمدن و پیشران رشد و تعالی است. هرگز بر دامن چنین انسان الهی و کتاب آسمانی او تهمت ناروای بدویت و خشونت نمی نشیند و آنان که می کوشند چنین تصویر ناروایی ارایه دهند، در حقیقت چهره زشت خود را به تصویر می کشند؛ تصویری که ارمغانی برای آنان جز ننگ و عار در دنیا و عذاب و عقوبت در آخرت به همراه نمی آورد. ما به حسب وظیفه دینی خود چنین رفتار دژم و ژاژگویی ها را محکوم می کنیم و همه تلاش خود را برای معرفی چهره تابناک قرآن و پیامبر اکرم (ص) به جهانیان بکار خواهیم بست. امیدواریم روزی در رسد که شوکت و عظمت مسلمانان بسان گذشته به آنان بازگردد تا کوتاه اندیشان و کوتاه منشان به بهانه دفاع از آزادی، هرگز جرات جسارت به ساحت قرآن و پیام آور آن را به خود ندهند! علی نصیری ششم آبان ماه 1399 @rozaneebefarda
ارادتی بنما تا سعادتی ببری! اختصاصی/ جعفر بحرینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸هزاران سال قبل از خلقت «آدم» ابوالبشر ، وجود نورانی او خلق گشته بود و مشغول تسبیح الهی بود و آن زمان که گل آدم را می سرشتند ، او «نبیِّ خدا». آن لحظه ای که پا بر این کره خاکی نهاد ، «ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد» آنچنان که عربهای جاهلی غرق در فساد هم شیفته او گشتند ، «طرِّه مشک سای » او به هر کجا که رفت ، همه شیفته و«فدای عارض نسرین و چشم نرگس » او گشتند. ◽️نه تنها متفکّران و بزرگان مسلمان چون «بوعلی، بیرونی ، صدرای شیرازی، حافظ و خیام و سعدی » بلکه بزرگان غیر مسلمان تاریخ هم در مقابل عظمت او سر تعظیم فرو آوردند. گوته آلمانی ،«نغمه محمد» را سرود و گفت «سبزه ها از نفسش می رویند» ، برنارد شاو او را «منجی بشریت» ، گاندی او را «محبوب قلوب مردم» نامید.لامارتین ، آرمسترانگ ، ویل دورانت ، مارکس ، الکساندر دوما،تولستوی ، روسو ، آلفرد گیوم و ... ، همه و همه شیفته او شدند. آسمان و زمین هم مرید او گشتند، چنان که «ماه فرو ماند از جمال محمد» ، آری «همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمد» او خاتِم و زینت تمام پیامبران بود«آدم و نوح و خلیل و موسى و عیسى آمده مجموع در ظلال محمد». «نام احمد نام جملهٔ انبیاست -چونک صد آمد نود هم پیش ماست».عالم قدس وملائک هم او را ستوده بودند ، در آسمان «احمد» نامیده می شد. او در تقرّب به حضرت حق ، آنچنان پیش رفت که جبرائیل هم توان بالا تر رفتن نداشت ، او به «قاب قوسین او ادنی» رسید. او آن وجود مقدسی است که حضرت امیر المومنین علیه السلام خود را عبدی از «عبید » او دانست. او اشرف مخلوقات است . او مصداق اتم و اکمل «عبد الله» است. او «حبیب الله» است. «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» چراغ روشنای او هیچ گاه خاموش نخواهد شد. هر چند پست سرشتان و کفّار«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ » ولی «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ». حال چه فخری برای مسلمین بالاتر از این که ما از امَّت او هستیم؟ «قافله سالار ما فخر جهان مصطفاست» آیا «جمال یار» محتاج ارادت ماست؟ یا ما و تمام عوالم محتاج عنایت او؟! «غلام این درگه حوریان و اند و پری»«ارادتی بنما تا سعادتی ببری». آیا به زبان گفتند که مرید او هستیم کافی است؟ «يُرْضُونَكُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَىٰ قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ » آری این زمان ، زمان ارادت عملی است «فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ ۗ» ، زمان اقامه ارادت به اشرف مخلوقات. ارادت عملی. «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَا رَسُولِهِ وَلَا الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً ۚ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» (ص) @rozaneebefarda
sobhani_qoran.mp3
2.04M
🎙واکنش آیت‌الله‌ سبحانی به اقدامات هتاکانه فرانسوی ها به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اینان آزادی هتک حرمت را با آزادی بیان یکسان گرفته اند!! ای عرصه سیمرغ نه جولانگه توست... (ص) (ص) @rozaneebefarda
؛ فرار و در ! 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️در روزهایی که به دلیل سیاستها و عملکرد غلط دولتمردان اعتدالی، وضعیت معیشتی مردم ایران دچار تنگنای شدید است، و در هنگامه ای که ، مزید بر علت شده است و همزمان با مبنی بر ، بخش زیادی از بدنه جریان انقلابی در قم و تهران، درگیر مسئله شده است؛ موافقان و مخالفان این موضوع، هر کدام استدلال های خود را داشتند، این ادله را در فضای مجازی و حتی برخی جلسات حضوری(خصوصی و عمومی) مطرح کردند، هر دو گروه به نوعی موافقت و مخالفت شان را (با تکیه بر اشارات خصوصی یا با اتکا بر بیانات عمومی) منتسب به رهبری می نمایند، و مع الاسف بعضا برخی افراد از هر دو سو، دامنه محاجّه سیاسی را از سطح گفتگوی متعارف تنزل داده و کار را به تندگویی و تندخویی و تشر و برچسب و حتی افشاگری علیه یکدیگر کشانده اند! اما در این فضای فشل کننده، با خیال آسوده به بازنشر دامنه نزاع های داخلی حزب الله و فعال نگه داشتن گسل اختلافات سیاسی درون جبهه خودی مشغول اند! درست مثل که (با هر انگیزه ای) فعلا با انتشار مطالب کاملا حساب شده، زمینه های لازم برای عصبانی کردن مردم و احیاناً آتش تهیه برای ساختارشکنی در قالب ناجنبش های اجتماعی یا شورش گرسنگان را فراهم می آورند. صد البته که ، خاصه کارگزارانی ها، از مدتها قبل در فکر استخدام و استفاده ابزاری از گفتمان عدالتخواهی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود بوده اند که بحث مستقل و مفصل می طلبد. دولت در سایه عملیات روانی/رسانه ای داخلی و خارجی، ساز خود کوک کرده و فعلاً پاسخگو نیست، مجلس هم تا کنون از خود به نحو بایسته استفاده خاصی نکرده و هر روز درگیر یک حاشیه تازه می شود که آخرینش همین ماجرای استیضاح است. حوزه و روحانیت نیز عمده توانش را گذاشته برای پوشش ضعف های مفرط غرب اندیشان دولتی تا در حد توان نیازهای حداقلی مردم مرتفع گردد(اگرچه ظرفیت های آزاد نشده زیادی هنوز بدون استفاده مانده است) و از همین رو در جهات دیگر، از جمله نقد مستند و مستدل و محترمانه کارنامه دولت، کمتر ورود می کند که البته در بلندمدت ممکن است موجب خسارتهایی گردد. وقتی مجموعه شرایط بررسی می شود، فارغ از واکاوی انگیزه ها و استدلالهای طرفین، و بدون لحاظ احتمال دخالت دستهای پنها، ضمن پرهیز از هر نوع اهانت و برچسب زنی به طرفین ماجرا، متاسفانه می توان از این موضوع با عنوان یاد کرد که امروز از یک سو برادران حزب اللهی را به جان هم انداخته و برخی عناصر کهنه کار و متعهد را نیز به استفاده از تعابیر ناروا در تخاطب با طرف مقابل واداشته، و از دیگر سو حاشیه امنی برای دولت ایجاد کرده تا از پاسخگویی در مقابل کارنامه 7 ساله طفره رود و همچنان هوس در سر بپروراند! در عین حال انرژی نخبگان و بخشی از بدنه جریان انقلابی را آنهم در شرایط بحرانی فعلی، کاملا تحلیل برده و از بر مسائل اصلی، از جمله و برای پیشگیری از بر برخی مناصب اجرایی، منحرف ساخته است! آیا مجموعه این شرایط، شائبه ایجاد(عمدی یا سهوی) یک فضای فتنه گون را فراهم نمی سازد؟ و آیا نباید بیش از پیش نسبت به آن حساسیت ویژه به خرج دهیم؟ به نظر می رسد برادران حزب اللهی، باید با هوشمندی و کیاست مؤمنانه، از دامن زدن بیشتر بر این فضا و تبدیل آن به یک درگیری داخلی، به شدت پرهیز کنند و به جای پنجه انداختن بر صورت همدیگر، بر مسائل اجماعی جریان انقلابی از جمله: ، ، و حضور حداکثری در ، تمرکز یابند. اکنون هنگامه آن است که شعارها و ادعاهای مبتنی بر اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام به مسائل اصلی، در صحنه ، رخ نمایی کنند. که اگر چنین شود، حتما آینده روشن است و یقین داریم که: آینده از آن حزب اللهی هاست. پ.ن: خاک پای فرزندان معنوی امام خمینی و سربازان جان بر کف امام خامنه ای، سرمه چشمان مان است. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تظاهر کنندگان عراقی در اعتراض به اهانت رئیس جمهور به مقدسات و (ص)، پرچم فرانسه و عکس مکرون را مقابل سفارت این کشور در بغداد آتش زدند @rozaneebefarda
📷تجمع اعتراضی مردمی تهران علیه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) امروز عصر، مقابل سفارت فرانسه 🔶حاشیه 1)از حوزه علمیه، هنوز اقدام هماهنگ و نمادین قابل توجهی در اعتراض به این مسئله، مشاهده نشده است. حال آنکه حوزه به اقتضای وظیفه و ماهیت ذاتی اش، باید پیشرو و پرچمدار باشد! صد البته اقدامات برخی مراجع عظام و علمای اعلام و تشکل های حوزوی، در محکوم کردن اهانت به پیامبر اعظم(ص) قابل تقدیر و زمینه ساز تحرکات دانشجویی و مردمی بوده است. 2) که به هر بهانه در سفارتخانه فرانسه روشن می کردند نیز کلا غیبشان زده است؛ دقیقا مثل ! (ص) (ص) @rozaneebefarda
مسئله سیاست ورزی در حوزه؛ تذکرها و تکاپوها سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۹ 💥اختصاصی/ علی شمس آبادی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 4] 🔹جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه، با تکیه بر: «سند چشم‌انداز حوزه»، « نظام جامع امور سیاسی حوزه‌های علمیه»، «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه» و «طرح جامع ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزوی» 🔹مقدمه شورای عالی حوزه‌های علمیه بالاترین نهاد حقوقی حوزوی است که پس از تصویب اساسنامه در تاریخ 1374.9.7 به صورت رسمی آغاز به کار کرد. اعضای شورای عالی به پیشنهاد جامعه محترم مدرسین و تصویب مقام معظم رهبری و مراجع عظام حوزه علمیه قم(دامت برکاتهم) انتخاب می‌شوند و وظیفه سیاست‌گذاری کلان در امور حوزوی را دارند. 🔻این مجموعه اصیل و حدوم، با بهره‌گیری از شخصیت‌های برجسته مورد تایید مراجع عظام تقلید تا کنون قدم‌های مؤثری در پیشرفت حوزه‌های علمیه داشته است و طبعا در بازکاوی کارنامه شورا، نمی توان و نباید خدمات گسترده آنان را نادیده گرفت یا کمرنگ کرد. یکی از اقدامات مثبت و گام های موثر و قابل تقدیر، تلاش برای ضابطه مندسازی مقوله سیاست ورزی در حوزه است که در نوع خود مسئله کاملا راهبردی و بی بدیل در سطح حوزه است. 🔹در کنار مطالب پیش گفته، نباید از نظر دور داشت که سرعت و پیچیدگی تحولات داخلی و خارجی و لزوم نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در این عرصه، دقت هرچه بیش‌تر را در اسناد بالادستی مصوب این شورا و تطبیق آن با اندیشه سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف به عنوان الگوی جامع و متقنی از اسلام ناب محمدی می‌طلبد. ده سالگی سفر مقام معظم رهبری فرصت خوبی برای بررسی کارنامه شورای عالی در مسئله سیاست ورزی در حوزه است. 🔹شورای عالی از سال 1389 تا سال 1399 مجموعه مصوبات خرد و کلانی را داشته که بازخوانی آن به صورت دقیق و کارشناسی و بررسی خروجی آن با ارائه آمارهای کمی و کیفی چراغ راهی خواهد بود برای ادامه مسیر و شناخت نقایص در ناحیه سیاستگذاری یا اجرا. 🔻البته طبیعی است که مصوبات پرحجم و متنوع این مرکز عالی را از جهات مختلف می‌توان بررسی نمود و ما در این یادداشت با طراز «انقلابی‌گری»، به بررسی چهار مصوبه اساسی شورای عالی بررسی خواهیم پرداخت؛ چراکه انقلابی‌گری و حفظ ارتباط وثیق حوزه علمیه و نظام اسلامی یکی از محورهای اساسی مورد تأکید در سخنان مقام معظم رهبری در دهه اخیر بوده است: 🔻«حاشیه‌نشین شدن حوزه علمیه قم و هر حوزه علمیه دیگری به شدن می‌انجامد. و ، به تدریج به حاشیه رفتن و فراموش شدن و منزوی شدن می‌انجامد.»(منشور حوزه و روحانیت ج11، ص241، بیانات دیدار طلاب حوزه علمیه قم، 89.7.29) 🔻«حوزه‌های علمیه باید خود را بداند، برای نظام کار کنند برای نظام دل بسوزاند در خدمت تقویت نظام حرکت کند.»(منشور حوزه و روحانیت ج11،ص253 بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی، 91.7.19) 🔻«حوزه‌ی علمیه پشتوانه‌ی اقامه‌ی حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را به‌خوبی اجرا کند، حوزه‌ی علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه می‌شود، تذکر دهد.»(دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه 95.7.11) ⭕️همچنین ایشان در آخرین بیانات خود با شورای عالی حوزه‌های علمیه، «مبانی انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه» را هدف هجمه‌های دشمن دانسته و صیانت از را ضروری عنوان کردند: 🔻«دشمن برای و به اساسی آن دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. و با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان [در ] بیان فرمودند، یک ضرورت است.» ⭕️بر این اساس باید جایگاه «مبانی انقلاب اسلامی» را که به صورت مشخص در اندیشه و مکتب امام خمینی قدس سره الشریف متبلور است، در مجموعه مصوبات رسمی شورای عالی حوزه علمیه بازبینی کرد. صدالبته در این عرصه لزوم رجوع به اهل خبره و متخصصین دانش انقلاب اسلامی، ضروری است. 🔹در میان مصوبات دهه اخیر شورا، چهار مصوبه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقشی کلیدی در حفظ و تقویت بنیه سیاسی حوزه علمیه دارند: 🔻سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه: تاریخ مصوبه: 1394.10.25 و تاریخ ثبت: 1395.1.21 🔻طرح جامع ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزوی: تاریخ مصوبه: 95.1.20 و تاریخ ثبت: 95.1.24 🔻طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه: تاریخ مصوبه: 95.2.17 و تاریخ ثبت: 95.2.21 🔻نظام جامع امور سیاسی حوزه‌های علمیه: تاریخ مصوبه: 96.8.12 و تاریخ ثبت: 96.9.2 در ادامه به بررسی این مصوبات خواهیم پرداخت. @rozaneebefarda ادامه👇
جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه [صفحه 2 از 4] ◾️بازخوانی اسناد مذکور با تکیه بر اندیشه امام خمینی(قدس سره) که مورد تاکید صریح رهبری معظم نیز بوده، ما را به شناخت هرچه بهتر مسیر فعلی حوزه علمیه در عرصه سیاست ورزی یاری می‌رساند. تصویب‌کنندگان این اسناد از دلدادگان مکتب امام خمینی قدس سره الشریف بوده و این اسناد همچون سایر اسناد شورای عالی حوزه‌های علمیه دارای نکات مثبت برجسته ای است لذا خوانش مجدد این مصوبات، اولاً گامی است در جهت آن و در مرتبه بعدی در ضمن بیان برخی ملاحظات، تلاش می شود قدمی در راه و در آن برداشته شود تا در نتیجه آن، ارتقای نهاد روحانیت در عصر انقلاب اسلامی را شاهد باشیم. 🔲بر اساس این مقدمه، ملاحظاتی در پنج سرفصل در این یادداشت دنبال می‌شود: 1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین 2. چالش منظومه معنایی در مفاهیم سیاسی 3. تعیین فصل‌الخطاب در منظومه فکری و عملی 4. مشخص نمودن جایگاه و ضمانت اجرایی در کنار تبیین راه‌کارها 5. بررسی تأثیر مصوبات در فضای عمومی حوزه علمیه 1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین: ▫️استفاده از کلیدواژه‌هایی که دارای بار معنایی مثبت هستند همواره یکی از بزنگاه‌های تعیین کننده در اسناد بالادستی است. گاهی یک واژه ارزشی با بار معنایی مثبت، توسط برخی افراد و جریانات سیاسی مصادره یا تحریف می‌شود لذا با تبیین دقیق و درست از مفاهیم کلیدی، در ساحت اجرا، از تحریف و انحراف و تفسیرهای سلیقه ای و سیاست زده پیشگیری خواهد شد. ◽️یکی از مبانی و ارزش‌های حوزه علمیه در سند چشم‌انداز به این صورت آمده است: «نقش هدایتگرانه و پدرانه در جامعه» این نقش، یکی از مبانی و ارزش‌های حوزه علمیه در اعصار مختلف بوده است اما همین معنا توسط برخی که مع الاسف سالهاست برخی از آنان در مسیر نیز گام نهاده اند، مصادره شده و مفهوم «نقش پدری روحانیان» به تساهل و تسامح در ارزش‌های دینی یا فقدان مرزبندی دقیق سیاسی، تفسیر شده است. ◽️در همین سند از کلیدواژه‌هایی همچون «آرمان‌خواهی واقع‌بینانه و تکلیف‌گرایی مجاهدانه مبتنی بر فرهنگ عاشورایی» نیز استفاده شده که هم کلیدواژه «واقع‌بینی» و هم «فرهنگ عاشورایی» توسط عده‌ای مصادره و تحریف شده است و واقع‌بینی به معنای تسلیم در برابر وضع موجود در نظر گرفته شده و حتی فرهنگ عاشورایی هم از سوی برخی معممین به مذاکره و سازش با استکبار تعریف شده است! همین چالش در «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه» نیز قابل طرح است و مواردی همچون: «عدم وابستگی به افراد و جریان‌های سیاسی»، «عدم تحجر»، «نداشتن انتظارات زیاد از انقلاب اسلامی» و... نیز از این قبیل‌اند. 🔸کسانی که در متن تحولات داغ سیاسی حوزوی بوده‌اند می‌دانند که عده‌ای با شعار «عدم وابستگی به افراد و جریان‌های سیاسی» از ورود مؤثر حوزویان به عرصه کنش گری سیاسی (در برهه های خطیر مانند انتخابات ریاست جمهوری و فتنه ها) جلوگیری می‌کردند و برخی دیگر به اسم پرهیز از تحجر، عناصر متدین سنتی راسخ در اصول را رمی می‌کردند و جریاناتی خاص با ترویج تفکر به اصطلاح اعتدالی، حضور دین در عرصه‌های جزئی زندگی را تخطئه و انتظار حداکثری و تفسیر رادیکال عنوان می‌کنند البته این طیف خود را معتقد به اسلام سیاسی و تشکیل حکومت اسلامی معرفی می‌کنند اما عمق کلام‌شان بریدگی دین از زندگی جاری بشری است که فهم این نکته نیاز به تبیین دقیقی از کلمات امام خمینی قدس سره الشریف درباره گستره دین در قلمرو زندگی بشر دارد. ◽️به علاوه در «نظام جامع امور سیاسی حوزه‌های علمیه»؛ حوزه علمیه به این ویژگی به عنوان یک آرمان شناسانده شده: 🔻«جامع و توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات اجتماعی سیاسی جهان اسلام و تشیع» که باید توضیح داد که مراد از «توسعه‌یافتگی و تناسب با مقتضیات» چیست؟ توسعه‌یافتگی به خودی خود دارای بار معنایی سکولار است که در بیان مقام معظم رهبری نیز تعریض های روشنی بدان وجود دارد و برخی تصریح دارند که مراد از توسعه، منحل شدن در هاضمه نظام جهانی است. این مورد قطعا نمی‌تواند مراد اعضای شورای عالی باشد بنابراین برای سوء استفاده مغرضان بیماردل و بداندیش از خلأهای مفهومی، خاصه (که دامنه نفوذشان تا دل حوزه علمیه نیز کشیده شده) باید این مفهوم و سایر مفاهیم متشابه به نحو جدی بازتعریف شود. @rozaneebefarda ادامه👇
جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه [صفحه 3 از 4] 3. . چالش منظومه معنایی در مفاهیم سیاسی ▫️اسناد مصوب شورای عالی حوزه حتما با نگاهی کارشناسی تولید شده و ابعاد مختلف را مورد نظر قرار داده است و در عین حال، در مواردی کنار هم گذاشتن مجموعه‌ای از مفاهیم پرتکرار سیاسی مثبت، آن هم به نحو استقراء ناقص، مشاهده میشود. به طور مثال در «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه»-بخش بایدها و نبایدها، مجموعه‌ای از مفاهیم سیاسی و اخلاقی به نحو کلی و غیرنظام‌مند در کنار هم قرار گرفته؛ در حالی‌که همگان اذعان دارند که برای انقلاب‌زدایی از حوزه علمیه، طرح‌های پیچیده، کارشناسی‌شده و دقیقی در حال اجراست که داشتن نظام معنایی منسجم و منطقی، لازمه مقابله با آن است. 3. تعیین فصل‌الخطاب در منظومه فکری و فرایند اجرایی ▪️در اسناد در موارد متعدد به اندیشه‌ها و مطالبات امام خمینی قدس سره الشریف و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی توجه شده است. مثلاً در سند چشم‌انداز-بخش مبانی و ارزش‌های اساسی آمده است: «9. توجه به اندیشه‌ها و رهنمودهای حضرت امام خمینی قدس سره و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و مراجع عظام تقلید 10. حمایت و پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه، ولی فقیه زمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی» همچنین در بخش سیاست‌های کلان حوزه‌های علمیه همین سند آمده است: «4. اهتمام جدی بر تحقق اندیشه‌ها و رهنمودهای امام راحل قدس سره و مقام معظم رهبری دام ظله العالی و بهره‌مندی از منویات و فرمایشات مراجع عظام مدظلهم» 🔸توجه و تصریح به بهره‌مندی از منویات و بیانات امام و رهبری و مراجع عظام تقلید مدظلهم، لازم و ضروری است و طبعا این بزرگان در اصول و مبانی اختلافی ندارند و همه در چارچوب نظام اسلامی و حمایت از جمهوری اسلامی و ضرورت حضور حداکثری حوزه در میدان خدمت و حمایت از نظام، متفق‌اند اما در لایه‌های پایین‌تر حوزوی، تفاوت‌های بینشی و روشی میان علما و فضلای حوزه، امری طبیعی و قهری است. از این رو، مطالعه دقیق مبانی فکری و الگوهای سیاست‌ورزی هرکدام از جریان های متکثر و عناصر مؤثر حوزوی، لازمه سیاست نویسی برای فضای حوزه است. چه اینکه در تدوین اسناد راهبردی، از دستیابی به یک منظومه بینشی و عملی منسجم، گریزی نیست و طبیعی است در فرض تزاحم میان روش‌ها و بینش‌ها در مسائل کلان سیاسی، باید مشخص گردد که در این یادداشت از آن تعبیر به فصل‌الخطاب می کنیم. طبعا وقتی از مبنای معیار سخن می گوئیم، مراد از آن، امری فراتر از اختلاف سلیقه ها در مقام اجرا یا حتی اختلاف نظرهای روبنایی در ساحت فکری است. طبیعی است صرف ذکر «حمایت و پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه» در اسناد بالادستی، در تضمین معنای مذکور کفایت نمی‌کند و می‌بایست با تعمق در نظام معنایی و فرایند عملیاتی، به منظومه‌ای منسجم و مبنای فصل‎‌الخطاب دست یافت. 4. مشخص نمودن جایگاه و ضمانت اجرایی در کنار تبیین راه‌کارها ▪️در اسناد مورد بررسی، راه‌کارهایی جهت تقویت اندیشه سیاسی و اتقان سیاست‌ورزی حوزویان توصیه شده است اما جایگاه و ضمانت اجرایی آن مشخص نیست. به طور مثال در طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه، «برنامه‌ریزی جهت مقابله عملی با مقدس‌نمایی و تفکر جدایی دین از سیاست در حوزه‌های علمیه» به عنوان یکی از اقدامات و راهکارهای رشد و تقویت روحیه انقلابی ذکر شده است و راهکار دیگر: «تقویت و برگزاری ماده درسی «ولایت‌فقیه» و «تاریخ انقلاب اسلامی و نهضت‌های اسلامی به ویژه نهضت‌های صد ساله اخیر برای کلیه طلاب» توصیه شده است. اما معلوم نیست مجری این راهکارها به صورت مشخص کدام نهاد حوزوی است؟ آیا مسئول برنامه‌ریزی جهت مقابله عملی با تفکرات انحرافی، مدیر حوزه‌های علمیه است؟ معاونت پژوهشی است؟ معاونت آمار و بررسی؟ یا مجموعه‌ای از نهادها؟ نهادهای بیرونی(خاصه نهادهای انقلابی) چقدر در این مسیر مشارکت یا مدخلیت دارند؟ همچنین «تقویت و برگزاری ماده درسی ولایت‌فقیه» به عهده چه کسی است؟ آیا قرار است این ماده درسی به عنوان درس الزامی باشد یا جانبی؟ مسئول برگزاری مدیران مدارس‌اند یا معاونت آموزش و سوالاتی از این قبیل که سند مورد نظر پاسخی برای آن ندارد. ◽️البته «طرح جامع ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزوی» یکی از طرح‌هایی است که ساز و کار اجرایی مشخصی دارد. این طرح، سندی فراگیر است که کلیه واحدهای آموزشی تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را شامل می‌شود و بنا به مفاد ذکر شده در آن، طرحی جامع است که همه عوامل و عناصر مراکز آموزشی حوزه علمیه در آن لحاظ شده اند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بر اساس معیارهایی مشخص به هر مجموعه آموزشی از مجموع 1000 امتیاز نمره معینی داده می‌شود. @rozaneebefarda ادامه👇
جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه [صفحه 4 از 4] 🔳در بخشی از متن طرح جامع ارزیابی آمده است: «برای ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای سازمانی الگوهای مختلفی وجود دارد، از بین این الگوها، الگوی نظام‌مند که همه عوامل درونی، کارکردی و خروجی را شامل می‌شود مناسب برای ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه انتخاب گردید. اگر هر واحد آموزشی را به عنوان یک نظام در نظر بگیریم عناصر ورودی، فرایندها و خروجی آن به شرح ذیل خواهد بود: الف) منابع و ورودی واحدها: طلاب، اساتید، قوانین مرکز مدیریت، منابع انسانی، مالی و امکانات ب) فرایندها: آموزش، پژوهش، تهذیب، تبلیغ، امور طلاب(خدمات)، مدیریتی(اجرایی) ج) خروجی: دانش‌آموختگان، آثار علمی، خدمات تبلیغی» ◾️گفتنی است این طرح، کمتر از یک ماه بعد از هشدار جدی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه (1394.12.25) و در تاریخ 1395.1.20 تصویب شد. بنابراین می‌بایست دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه‌ها با تبیین دقیق ملاک «انقلابی‌گری» در آن لحاظ شود و با سنجه‌های مشخص و با درصد تأثیرگذاری بالا، مراکز آموزشی حوزه علمیه را مورد ارزیابی قرار دهد اما همان‌طور که پیداست عنصر «سیاست» به صورت مستقل در ضمن عناصر شمرده نشده، گرچه فهم سیاسی برای عموم طلاب، در عرض و در رتبه آموزش و پژوهش و تهذیب، امری مهم و حیاتی است اما ضعف تحلیل سیاسی در سطوح مختلف حوزوی همیشه آسیب‌زا و جبران ناپذیر بوده است و در طول تاریخ، برخی حوزویان که در جلالت قدر علمی و معنوی مثال‌زدنی بودند صرفا به خاطر ضعف در این شاخصه، دچار ابتلاهایی در تفسیر یا تطبیق شدند که در این باب، نمونه تاریخی کم نیست. در این طرح، عنوان مستقلی برای ارتقای سیاسی طلاب در نظر گرفته نشده و فقط ذیل «محور تبلیغ»، زیرشاخه امور فرهنگی، دو عنوان «جهت‌گیری مدرسه در تقویت بنیان‌های نظام» و «برگزاری نشست‌های بصیرت‌افزایی» آمده است که در سطح مدارس مقدمات، هرکدام فقط 2 امتیاز (از مجموع 1000 امتیاز مجموعا معادل 0.4 %) را به خود اختصاص داده است. یعنی اگر مدرسه‌ای در جهت تقویت نظام اسلامی هیچ حرکتی نکرد (و به تعبیر دقیق‌تر انقلابی نبود) و هیچ نشست بصیرت‌افزایی هم برگزار نکرد، تنها 0.4% از مجموعه امتیازات آن در جدول ارزشیابی کسر می‌شود. البته در بخش «خروجی» این سند، «دانش‌آموختگان فارغ‌التحصیل مهذب انقلابی» نیز به عنوان یکی از شاخصه‌ها ذکر شده که البته معلوم نیست با این روش ارزیابی و جهت‌دهی به مدارس، چگونه این خروجی حاصل می‌شود؟ هرچند برخورداری از «شخصیت مهذب انقلابی» طلاب نیز تنها 1 امتیاز از 1000 امتیاز را به خود اختصاص داده است! همانطور که گفته شد ملاک‌های فوق در بخش «مدارس سطح 1(مقدمات)» بود اما مدارس تخصصی در این ارزیابی محور «تبلیغ» را ندارند، در نتیجه همان 0.4 امتیاز مربوط به جهت‌گیری انقلابی و برگزاری نشست‌های بصیرت‌افزایی، در مورد مدارس تخصصی لحاظ نمی‌شود. هرچند به شاخصه «شخصیت انقلابی فارغ‌التحصیلان»، 12امتیاز از 1000 امتیاز (1.2%) داده شده است. ◾️در مدارس سطح2و3 جهت‌گیری مدرسه در تقویت بنیان‌های نظام اسلامی تنها 4 امتیاز از 1000 امتیاز را به خود اختصاص داده است. برگزاری نشست بصیرتی هم تنها 4امتیاز دارد و مجموعه‌ای که جهت‌گیری انقلابی داشته باشد و نسبت به رشد فکر سیاسی-انقلابی طلاب خود اهتمام داشته باشد تنها 0.8% با یک مجموعه غیرانقلابی که بستر مناسبی برای رشد حوزویان غیرانقلابی و...، تفاوت دارد. طرح مزبور کمتر از یک ماه بعد از سخنرانی 1394.12.25 مقام معظم رهبری تصویب شد که در آن تاکید شده بود: «حوزه باید انقلابی بماند.» البته حدود یک ماه بعد (95.2.17) «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه» تصویب شد که مجموعه‌ای از توصیه‌هاست و ضمانت اجرایی مشخصی ندارد. 5. بررسی تأثیر مصوبات در فضای عمومی حوزه علمیه ▫️بر اساس نکات پیش‌گفته مصوبات سیاسی شورای محترم عالی از محتوا و رویکردی قابل تقدیر برخوردار است که قطعا زمینه ساز اتفاقات مثبتی در سطوح مختلف گذارده اما تأثیر آن در تربیت و تعالی سیاسی عموم طلاب، قابل بررسی کارشناسی محسوس است که در جای خود باید بدان پرداخت. 🔹لازم به ذکر است که نکات پیش‌گفته مروری اجمالی بر برخی مصوبات و اقدمات شورای محترم عالی در عرصه سیاست ورزی در حوزه بود و صدالبته نوشتار حاضر ضمن آنکه هیچ‌گاه در صدد نفی زحمات و مجاهدت‌های این نهاد خدوم نیست، در صدد ترویج این مصوبات و بازخوانی برخی خلأها و ابهامات، جهت تکمیل و تسریع در فرایند اجرایی است. طبعا با ورود نخبگان حوزوی به این مقوله، ابعاد دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت. @rozaneebefarda
بیانیه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌ قم در محکومیت اهانت دولتمردان فرانسوی به ساحت پیامبر اکرم(ص) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️متن بیانیه مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ بقره /285 رسول [خدا] به آنچه از [سوى ] پروردگارش بر او فرو فرستاده شده، ایمان آورده است و مؤمنان [هم] هر یک به خداوند و فرشتگانش و کتابهایش و فرستادگانش ایمان آورده اند [و گفتند:] میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمى گذاریم و گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا، آمرزش تو را [مى خواهیم] و بازگشت به سوى توست. اینک برای چندمین بار در دنیای مدرن خالی از عقلانیت شاهد هستیم که به پیامبر مهربانی ها و واسطه خدا با خلق او جسارت می شود؛ اما این جسارت و اهانت نه به پیامبر مسلمانان بلکه فی الواقع به ابراهیم خلیل الله، عیسی روح الله و موسی کلیم الله و‌ دیگر انبیاء قدسی علیهم السلام بوده و می باشد. امروز در جاهلیت مدرن فرانسه بعد از ۱۴۰۰ سال از فقدان نبی اعظم و رسول اکرم(ص) که درود جهانیان بر او باد، شاهد هستیم شیوه های پلید مکر مکرون به تخریب، توهین، اسلام هراسی و جسارت به مقدسات مسلمانان عالم انجامیده است. مکرون مکار باید بداند همانگونه که بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: اگر در مقابل دین ما بایستید در مقابل تمام دنیای شما خواهیم ایستاد. مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم؛ اولا: با محکوم نمودن این حرکت وقیحانه به دنیای غرب هشدار می دهد که منتظر غضب اسلام خواهان جهان باشد؛ دو‌ میلیارد مسلمان جهان هرگز چنین رفتاری را تحمل نکرده و نخواهند کرد. ثانیا: از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا با اتخاذ راهکارهای حقوقی و بین المللی بالجد پیگیر این موضوع بوده و این اقدامات تا به عذرخواهی و یا عقوبت اهانت کنندگان نینجامیده کوتاه نیایند. ثالثا: از تمام آزادی خواهان و مسلمانان جهان می خواهیم تا روز ۱۷ ربیع با ترندسازی «لبیک یا رسول الله» در فضای مجازی وحدت، انسجام، عشق و پیوند خود را به رسول گرامی اسلام اعلام داشته و پروفایل های گوشی های همراه و تمام اکانت های فضای مجازی را به «لبیک یا رسول الله» و «فداک یارسول الله» تبدیل نموده و با تحریم کالاهای فرانسوی اعتراض خود را به این حادثه جانکاه و تأسف بار اعلام کرده و با طنین اندازی فریاد «لبیک یا رسول الله» در هفدهم ربیع در جهان سیلی محکمی به صورت تمام مستکبرین علی الخصوص دلقک بی عقلی به نام مکرون زنند تا دیگر از این نوع اشتباهات را مرتکب نشود. رابعا: از تمامی دولت های اسلامی می خواهیم در مقابله با این اهانت های پی در پی به ساحت دین و پیامبر اسلام کوتاه نیامده و با تشکیل کمپین انتقام، ارتباط با دولت فرانسه را تعطیل و تعلیق نمایند. @rozaneebefarda