#بیانیه_های_موثر علیه جنایت ها و جسارتهای فرانسویان!
🔹روزنامه واشنگتن پست آمریکا، ضمن درج گزارشی از بیانیه های حوزه علمیه قم علیه جسارت مکرون به ساحت مقدس پیامبر(ص)، نوشت:
🔻مجمع قدرتمندی از روحانیون ایران در شهر قم از دولت خواستند تا اقدام مکرون را محکوم نماید.
🔹 روزنامه واشنگتن پست همچنین در ادامه با اشاره به صفحه نخست روزنامه وطن امروز، نوشت: روزنامه وطن امروز تصویر مکرون را به صورت یک دیو منتشر کرد و او را شیطان خطاب نمود.
(نقل از محرمانه)
🔶حاشیه روزنه
در سالهای گذشته که فضای سیاسی و رسانه ای کشور در قبضه برجامیان عاشق آمریکا قرار داشت نفوذی های حوزوی این خرده جریان خسارت آفرین، همواره با ژست عقلانیت و اعتدالگرایی و ادعای آشنایی به منطق روابط بینالملل در میان حوزویان چنین القا میکردند که عصر اقدامات نمادین و شعائری (مانند بیانیه،تجمع،طومارنویسی،نامه سرگشاده،راهپیمایی اعتراضی و...) گذشته است و این مسائل فاقد اثر بوده از دیوارهای قم هم عبور نمیکند! گرچه جریان انقلابی در حوزه هرگز به اقدامات نمادین و احیای شعائر انقلابی اکتفا نمیکند و تمرکز اصلی را بر اقدامات ایجابی در خدمت به انقلاب و اسلام ناب جست و جو میکند اما انکار اثرمندی اقدامات نمادین و شعائری دروغی بزرگ و از تلبیسات شیطانی بود که با هدف حذف بزرگان و بدنه متدین و انقلابی حوزه قم صورت میگیرد.
@rozaneebefarda
بیانیه گروه طلاب جوان قوچان در محکومیت توهین به ساحت مقدس پیامبر(صلی الله علیه و آله)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 امروز نزاع #حق_و_باطل به اوج خود رسیده؛ رویارویی و صفآرائی تمام جبهه باطل در مقابل تمام جبهه حق.
▪️ دیگر نقابها کنار زده شده و طاغوت روی حقیقی خود را نشان داده است. توطئه ی غربی ـ صهیونیستی توهین به #پیامبر رحمت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) به راستی قلوب همه مسلمانان جهان را آزرده است.
🔸 حال برای مقابله با این توطئه طاغوتیان، #دولت جمهوری اسلامی باید اقدامی درخور و #مؤثر به نمایش گذارد. ما جمعی از طلاب انقلابی حوزه علمیه، از سیاستمداران این مرز و بوم میخواهیم که همراهی و سیاستِ لبخند و لحن لیّن را کنار گذاشته و با پاسخی انقلابی به توهین رئیس جمهور فرانسه، راه را برای اینگونه بیشرمیها ببندند.
🔹 اعلام موضع یکدست و همگانی #حوزه_علمیه، #علمای_اعلام و #تشکلهای_حوزوی موجب مهار و روشنگری در برابر این توطئه خصمانه خواهد شد.
🔸نبوت پیامبر رحمت (ص) محور #اتحاد و همدلی مذاهب اسلامی است. در چنین مواقع و در چنین ایّامی که میبایست همه جهان اسلام، یک دست و یکپارچه در مقابل دشمنان بایستند، اهالی تفرقه و شیعیان انگلیسی سنگ جدایی به سینه میزنند و این چند دستگیها آسیبهای زیادی از جمله کُند شدن روند مقابله با استکبار را به دنبال خواهد داشت.
🔹 طلاب جوان قوچان ضمن محکومیّت این #توطئه_خصمانه، از علمای اعلام و بزرگان حوزه علمیه خواهان اقدامی در خور و مؤثر برای تنبیه ظالمان عالَم هستند.
#لبیک_یارسول_الله(ص)
#ولایتمداران_واقعی
@rozaneebefarda
#بیانیه نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان در محکومیت اقدام موهن مکرون
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و زعیم حوزههای علمیه این استان با صدور پیامی اقدام رئیس جمهور فرانسه در حمایت از توهین به مقدسات دینی و پیامبر اکرم (ص) را محکوم کرد.
▫️متن این #پیام به شرح ذیل است.
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی: وما ارسلناک الا رحمة للعالمین
و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده ایم
🔻 پیامبر عظیم الشأن مظهر رحمت نامتناهی الهی است. ایشان منادی انساندوستی، رحمت، عدالت و همه ارزشهای انسانی است.
🔻 اقدام سخیفانه و جاهلانه رئیس جمهور فرانسه در زیرپاگذاشتن این حقایق مسلّم بدون شک، بی شرمی و رذالت بود که نه تنها قلب مسلمانان عالم را به درد آورد بلکه قلب همهی آزادی خواهان و انسانهای حق طلب جهان را متاثر و متألم کرد و خود را برای همیشه از ارزش و اعتبار ساقط کرد.
🔻ما این جسارت و جنایت به انسانیت را از زبان خود، حوزههای علمیه و جامعه روحانیت خوزستان و مردم ولایتمدار و متعهد خوزستان محکوم می کنیم.
اهواز - موسوی جزایری
۶ آبان ١٣٩٩
١٠ ربيع الأول ١۴۴٢
@rozaneebefarda
💥فوری/اختصاصی
هم اکنون اقامه نماز بر پیکر آیت الله فاضلیان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) توسط آیت الله نوری همدانی
خداوند روح مطهر این عالم انقلابی و مردمی را با اولیائش محشور فرماید.
پیکر مطهر ایشان پس از اقامه نماز، برای تدفین به مشهد مقدس منتقل می شود.
#ولایتمداران_واقعی
@rozaneebefarda
محکومیت اهانت به ساحت قرآن و پیام رسان نام آور آن
حجت الاسلام والمسلمین علی نصیری
دکتری علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سالیانی است که مطبوعات و رسانه های غرب به بهانه آزادی بیان به مهم ترین مقدسات بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان اهانت روا می دارند و متاسفانه حکومت های مدعی آزادی و دموکراسی از چنین رفتارها و رویه های مخالف اخلاق و منش انسانی حمایت می کنند.
مورد اخیر را در فرانسه شاهد هستیم.
پیامبر اسلام (ص) همان گونه که حتی بسیاری از اندیش وران غیر مسلمان اذعان کردند، نماد مهر و محبت؛ کرامت و کاردانی است؛ چنان که قرآنی که آورده سرآمد علم و تمدن و پیشران رشد و تعالی است.
هرگز بر دامن چنین انسان الهی و کتاب آسمانی او تهمت ناروای بدویت و خشونت نمی نشیند و آنان که می کوشند چنین تصویر ناروایی ارایه دهند، در حقیقت چهره زشت خود را به تصویر می کشند؛ تصویری که ارمغانی برای آنان جز ننگ و عار در دنیا و عذاب و عقوبت در آخرت به همراه نمی آورد.
ما به حسب وظیفه دینی خود چنین رفتار دژم و ژاژگویی ها را محکوم می کنیم و همه تلاش خود را برای معرفی چهره تابناک قرآن و پیامبر اکرم (ص) به جهانیان بکار خواهیم بست.
امیدواریم روزی در رسد که شوکت و عظمت مسلمانان بسان گذشته به آنان بازگردد تا کوتاه اندیشان و کوتاه منشان به بهانه دفاع از آزادی، هرگز جرات جسارت به ساحت قرآن و پیام آور آن را به خود ندهند!
علی نصیری
ششم آبان ماه 1399
@rozaneebefarda
ارادتی بنما تا سعادتی ببری!
اختصاصی/ جعفر بحرینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸هزاران سال قبل از خلقت «آدم» ابوالبشر ، وجود نورانی او خلق گشته بود و مشغول تسبیح الهی بود و آن زمان که گل آدم را می سرشتند ، او «نبیِّ خدا». آن لحظه ای که پا بر این کره خاکی نهاد ، «ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد» آنچنان که عربهای جاهلی غرق در فساد هم شیفته او گشتند ، «طرِّه مشک سای » او به هر کجا که رفت ، همه شیفته و«فدای عارض نسرین و چشم نرگس » او گشتند.
◽️نه تنها متفکّران و بزرگان مسلمان چون «بوعلی، بیرونی ، صدرای شیرازی، حافظ و خیام و سعدی » بلکه بزرگان غیر مسلمان تاریخ هم در مقابل عظمت او سر تعظیم فرو آوردند.
گوته آلمانی ،«نغمه محمد» را سرود و گفت «سبزه ها از نفسش می رویند» ، برنارد شاو او را «منجی بشریت» ، گاندی او را «محبوب قلوب مردم» نامید.لامارتین ، آرمسترانگ ، ویل دورانت ، مارکس ، الکساندر دوما،تولستوی ، روسو ، آلفرد گیوم و ... ، همه و همه شیفته او شدند. آسمان و زمین هم مرید او گشتند، چنان که «ماه فرو ماند از جمال محمد» ، آری «همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمد»
او خاتِم و زینت تمام پیامبران بود«آدم و نوح و خلیل و موسى و عیسى آمده مجموع در ظلال محمد».
«نام احمد نام جملهٔ انبیاست -چونک صد آمد نود هم پیش ماست».عالم قدس وملائک هم او را ستوده بودند ، در آسمان «احمد» نامیده می شد.
او در تقرّب به حضرت حق ، آنچنان پیش رفت که جبرائیل هم توان بالا تر رفتن نداشت ، او به «قاب قوسین او ادنی» رسید. او آن وجود مقدسی است که حضرت امیر المومنین علیه السلام خود را عبدی از «عبید » او دانست.
او اشرف مخلوقات است . او مصداق اتم و اکمل «عبد الله» است. او «حبیب الله» است. «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»
چراغ روشنای او هیچ گاه خاموش نخواهد شد. هر چند پست سرشتان و کفّار«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ » ولی «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ».
حال چه فخری برای مسلمین بالاتر از این که ما از امَّت او هستیم؟ «قافله سالار ما فخر جهان مصطفاست»
آیا «جمال یار» محتاج ارادت ماست؟
یا ما و تمام عوالم محتاج عنایت او؟!
«غلام این درگه حوریان و اند و پری»«ارادتی بنما تا سعادتی ببری».
آیا به زبان گفتند که مرید او هستیم کافی است؟
«يُرْضُونَكُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَىٰ قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ »
آری این زمان ، زمان ارادت عملی است «فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ ۗ» ، زمان اقامه ارادت به اشرف مخلوقات. ارادت عملی. «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَا رَسُولِهِ وَلَا الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً ۚ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»
#لبیک_یارسول_الله(ص)
#ولایتمداران_واقعی
@rozaneebefarda
sobhani_qoran.mp3
2.04M
🎙واکنش آیتالله سبحانی به اقدامات هتاکانه فرانسوی ها به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)
اینان آزادی هتک حرمت را با آزادی بیان یکسان گرفته اند!!
ای #مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست...
#لبیک_یارسول_الله(ص)
#ولایتمداران_واقعی
#سپاهیان_محمد(ص)
#مرجعیت_اصیل_و_مرزبانی_از_تشیع
@rozaneebefarda
#فتنه_استیضاح؛ فرار #دولت_بنفش و #جنگ_داخلی در #حزب_الله!
💥اختصاصی/ #تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️در روزهایی که به دلیل سیاستها و عملکرد غلط دولتمردان اعتدالی، وضعیت معیشتی مردم ایران دچار تنگنای شدید است، و در هنگامه ای که #ویروس_منحوس_کرونا، مزید بر علت شده است و همزمان با #فرمان_ولایت مبنی بر #جهاد_مواسات، بخش زیادی از بدنه جریان انقلابی در قم و تهران، درگیر مسئله #استیضاح_روحانی شده است؛ موافقان و مخالفان این موضوع، هر کدام استدلال های خود را داشتند، این ادله را در فضای مجازی و حتی برخی جلسات حضوری(خصوصی و عمومی) مطرح کردند، هر دو گروه به نوعی موافقت و مخالفت شان را (با تکیه بر اشارات خصوصی یا با اتکا بر بیانات عمومی) منتسب به رهبری می نمایند، و مع الاسف بعضا برخی افراد از هر دو سو، دامنه محاجّه سیاسی را از سطح گفتگوی متعارف تنزل داده و کار را به تندگویی و تندخویی و تشر و برچسب و حتی افشاگری علیه یکدیگر کشانده اند!
#برجامیان اما در این فضای فشل کننده، با خیال آسوده به بازنشر دامنه نزاع های داخلی حزب الله و فعال نگه داشتن گسل اختلافات سیاسی درون جبهه خودی مشغول اند!
درست مثل #بهاری_ها که (با هر انگیزه ای) فعلا با انتشار مطالب کاملا حساب شده، زمینه های لازم برای عصبانی کردن مردم و احیاناً آتش تهیه برای ساختارشکنی در قالب ناجنبش های اجتماعی یا شورش گرسنگان را فراهم می آورند.
صد البته که #لیبرال_های_وطنی، خاصه کارگزارانی ها، از مدتها قبل در فکر استخدام و استفاده ابزاری از گفتمان عدالتخواهی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود بوده اند که بحث مستقل و مفصل می طلبد.
دولت در سایه عملیات روانی/رسانه ای داخلی و خارجی، ساز خود کوک کرده و فعلاً پاسخگو نیست، مجلس هم تا کنون از #ظرفیت_نظارتی خود به نحو بایسته استفاده خاصی نکرده و هر روز درگیر یک حاشیه تازه می شود که آخرینش همین ماجرای استیضاح است.
حوزه و روحانیت نیز عمده توانش را گذاشته برای پوشش ضعف های مفرط غرب اندیشان دولتی تا در حد توان نیازهای حداقلی مردم مرتفع گردد(اگرچه ظرفیت های آزاد نشده زیادی هنوز بدون استفاده مانده است) و از همین رو در جهات دیگر، از جمله نقد مستند و مستدل و محترمانه کارنامه دولت، کمتر ورود می کند که البته در بلندمدت ممکن است موجب خسارتهایی گردد.
وقتی مجموعه شرایط بررسی می شود، فارغ از واکاوی انگیزه ها و استدلالهای طرفین، و بدون لحاظ احتمال دخالت دستهای پنها، ضمن پرهیز از هر نوع اهانت و برچسب زنی به طرفین ماجرا، متاسفانه می توان از این موضوع با عنوان #فتنه_استیضاح یاد کرد که امروز از یک سو برادران حزب اللهی را به جان هم انداخته و برخی عناصر کهنه کار و متعهد را نیز به استفاده از تعابیر ناروا در تخاطب با طرف مقابل واداشته، و از دیگر سو حاشیه امنی برای دولت ایجاد کرده تا از پاسخگویی در مقابل کارنامه 7 ساله طفره رود و همچنان هوس #برجامک_های_جدید در سر بپروراند!
در عین حال انرژی نخبگان و بخشی از بدنه جریان انقلابی را آنهم در شرایط بحرانی فعلی، کاملا تحلیل برده و از #تمرکز_تشکیلاتی بر مسائل اصلی، از جمله #جهاد_مواسات و #نقد_جریان_غربگرا برای پیشگیری از #تکرار #تصدی_خط_سازش بر برخی مناصب اجرایی، منحرف ساخته است!
آیا مجموعه این شرایط، شائبه ایجاد(عمدی یا سهوی) یک فضای فتنه گون را فراهم نمی سازد؟ و آیا نباید بیش از پیش نسبت به آن حساسیت ویژه به خرج دهیم؟
به نظر می رسد برادران حزب اللهی، باید با هوشمندی و کیاست مؤمنانه، از دامن زدن بیشتر بر این فضا و تبدیل آن به یک درگیری داخلی، به شدت پرهیز کنند و به جای پنجه انداختن بر صورت همدیگر، بر مسائل اجماعی جریان انقلابی از جمله: #ولایت_مداری، #مردم_دوستی، #نفی_خط_سازش و حضور حداکثری در #جهاد_مواسات، تمرکز یابند.
اکنون هنگامه آن است که شعارها و ادعاهای مبتنی بر اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام به مسائل اصلی، در صحنه #عمل، رخ نمایی کنند. که اگر چنین شود، حتما آینده روشن است و یقین داریم که: آینده از آن حزب اللهی هاست.
پ.ن: خاک پای فرزندان معنوی امام خمینی و سربازان جان بر کف امام خامنه ای، سرمه چشمان مان است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تظاهر کنندگان عراقی در اعتراض به اهانت رئیس جمهور #فرانسه به مقدسات و #پیامبر_اکرم(ص)، پرچم فرانسه و عکس مکرون را مقابل سفارت این کشور در بغداد آتش زدند
@rozaneebefarda
📷تجمع اعتراضی مردمی تهران علیه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)
امروز عصر، مقابل سفارت فرانسه
🔶حاشیه
1)از حوزه علمیه، هنوز #هیچ اقدام هماهنگ و نمادین قابل توجهی در اعتراض به این مسئله، مشاهده نشده است. حال آنکه حوزه به اقتضای وظیفه و ماهیت ذاتی اش، باید پیشرو و پرچمدار باشد!
صد البته اقدامات برخی مراجع عظام و علمای اعلام و تشکل های حوزوی، در محکوم کردن اهانت به پیامبر اعظم(ص) قابل تقدیر و زمینه ساز تحرکات دانشجویی و مردمی بوده است.
2) #هنرفروش_های_غربزده که به هر بهانه در سفارتخانه فرانسه #شمع روشن می کردند نیز کلا غیبشان زده است؛ دقیقا مثل #سکولارهای_حوزوی!
#لبیک_یارسول_الله(ص)
#ولایتمداران_واقعی
#سپاهیان_محمد(ص)
#مرجعیت_اصیل_و_مرزبانی_از_تشیع
@rozaneebefarda
مسئله سیاست ورزی در حوزه؛ تذکرها و تکاپوها
#پرونده_ویژه #ده_سالگی
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۹
💥اختصاصی/ علی شمس آبادی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 4]
🔹جایگاهشناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه، با تکیه بر:
«سند چشمانداز حوزه»، « نظام جامع امور سیاسی حوزههای علمیه»، «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزههای علمیه» و «طرح جامع ارزیابی و رتبهبندی واحدهای آموزشی حوزوی»
🔹مقدمه
شورای عالی حوزههای علمیه بالاترین نهاد حقوقی حوزوی است که پس از تصویب اساسنامه در تاریخ 1374.9.7 به صورت رسمی آغاز به کار کرد. اعضای شورای عالی به پیشنهاد جامعه محترم مدرسین و تصویب مقام معظم رهبری و مراجع عظام حوزه علمیه قم(دامت برکاتهم) انتخاب میشوند و وظیفه سیاستگذاری کلان در امور حوزوی را دارند.
🔻این مجموعه اصیل و حدوم، با بهرهگیری از شخصیتهای برجسته مورد تایید مراجع عظام تقلید تا کنون قدمهای مؤثری در پیشرفت حوزههای علمیه داشته است و طبعا در بازکاوی کارنامه شورا، نمی توان و نباید خدمات گسترده آنان را نادیده گرفت یا کمرنگ کرد.
یکی از اقدامات مثبت و گام های موثر و قابل تقدیر، تلاش برای ضابطه مندسازی مقوله سیاست ورزی در حوزه است که در نوع خود مسئله کاملا راهبردی و بی بدیل در سطح حوزه است.
🔹در کنار مطالب پیش گفته، نباید از نظر دور داشت که سرعت و پیچیدگی تحولات داخلی و خارجی و لزوم نقشآفرینی حوزههای علمیه در این عرصه، دقت هرچه بیشتر را در اسناد بالادستی مصوب این شورا و تطبیق آن با اندیشه سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف به عنوان الگوی جامع و متقنی از اسلام ناب محمدی میطلبد.
ده سالگی سفر مقام معظم رهبری فرصت خوبی برای بررسی کارنامه شورای عالی در مسئله سیاست ورزی در حوزه است.
🔹شورای عالی از سال 1389 تا سال 1399 مجموعه مصوبات خرد و کلانی را داشته که بازخوانی آن به صورت دقیق و کارشناسی و بررسی خروجی آن با ارائه آمارهای کمی و کیفی چراغ راهی خواهد بود برای ادامه مسیر و شناخت نقایص در ناحیه سیاستگذاری یا اجرا.
🔻البته طبیعی است که مصوبات پرحجم و متنوع این مرکز عالی را از جهات مختلف میتوان بررسی نمود و ما در این یادداشت با طراز «انقلابیگری»، به بررسی چهار مصوبه اساسی شورای عالی بررسی خواهیم پرداخت؛ چراکه انقلابیگری و حفظ ارتباط وثیق حوزه علمیه و نظام اسلامی یکی از محورهای اساسی مورد تأکید در سخنان مقام معظم رهبری در دهه اخیر بوده است:
🔻«حاشیهنشین شدن حوزه علمیه قم و هر حوزه علمیه دیگری به #حذف شدن میانجامد. #وارد_جریانات_اجتماع_و_سیاست و #مسائل_چالشی #نبودن، به تدریج به حاشیه رفتن و فراموش شدن و منزوی شدن میانجامد.»(منشور حوزه و روحانیت ج11، ص241، بیانات دیدار طلاب حوزه علمیه قم، 89.7.29)
🔻«حوزههای علمیه باید خود را #سربازان_نظام بداند، برای نظام کار کنند برای نظام دل بسوزاند در خدمت تقویت نظام حرکت کند.»(منشور حوزه و روحانیت ج11،ص253 بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی، 91.7.19)
🔻«حوزهی علمیه پشتوانهی اقامهی حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را بهخوبی اجرا کند، حوزهی علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه میشود، تذکر دهد.»(دیدار اعضای شورای عالی حوزههای علمیه 95.7.11)
⭕️همچنین ایشان در آخرین بیانات خود با شورای عالی حوزههای علمیه، «مبانی انقلاب اسلامی در حوزههای علمیه» را هدف هجمههای دشمن دانسته و صیانت از #شور_انقلابی را ضروری عنوان کردند:
🔻«دشمن برای #شناسایی_نقاط_مؤثر_انقلاب و #ضربه_زدن به #مبانی اساسی آن #برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزههای علمیه است. #صیانت_از_شور_انقلابی و #طلاب_جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان [در #منشور_روحانیت] بیان فرمودند، یک ضرورت است.»
⭕️بر این اساس باید جایگاه «مبانی انقلاب اسلامی» را که به صورت مشخص در اندیشه و مکتب امام خمینی قدس سره الشریف متبلور است، در مجموعه مصوبات رسمی شورای عالی حوزه علمیه بازبینی کرد. صدالبته در این عرصه لزوم رجوع به اهل خبره و متخصصین دانش انقلاب اسلامی، ضروری است.
🔹در میان مصوبات دهه اخیر شورا، چهار مصوبه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقشی کلیدی در حفظ و تقویت بنیه سیاسی حوزه علمیه دارند:
🔻سند چشمانداز حوزههای علمیه: تاریخ مصوبه: 1394.10.25 و تاریخ ثبت: 1395.1.21
🔻طرح جامع ارزیابی و رتبهبندی واحدهای آموزشی حوزوی: تاریخ مصوبه: 95.1.20 و تاریخ ثبت: 95.1.24
🔻طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزههای علمیه: تاریخ مصوبه: 95.2.17 و تاریخ ثبت: 95.2.21
🔻نظام جامع امور سیاسی حوزههای علمیه: تاریخ مصوبه: 96.8.12 و تاریخ ثبت: 96.9.2
در ادامه به بررسی این مصوبات خواهیم پرداخت.
@rozaneebefarda
ادامه👇
جایگاهشناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه
[صفحه 2 از 4]
◾️بازخوانی اسناد مذکور با تکیه بر اندیشه امام خمینی(قدس سره) که مورد تاکید صریح رهبری معظم نیز بوده، ما را به شناخت هرچه بهتر مسیر فعلی حوزه علمیه در عرصه سیاست ورزی یاری میرساند.
تصویبکنندگان این اسناد از دلدادگان مکتب امام خمینی قدس سره الشریف بوده و این اسناد همچون سایر اسناد شورای عالی حوزههای علمیه دارای نکات مثبت برجسته ای است لذا خوانش مجدد این مصوبات، اولاً گامی است در جهت #ترویج آن و در مرتبه بعدی در ضمن بیان برخی ملاحظات، تلاش می شود قدمی در راه #تکامل و #تسریع در #اجرایی_شدن آن برداشته شود تا در نتیجه آن، ارتقای نهاد روحانیت در عصر انقلاب اسلامی را شاهد باشیم.
🔲بر اساس این مقدمه، ملاحظاتی در پنج سرفصل در این یادداشت دنبال میشود:
1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین
2. چالش منظومه معنایی در مفاهیم سیاسی
3. تعیین فصلالخطاب در منظومه فکری و عملی
4. مشخص نمودن جایگاه و ضمانت اجرایی در کنار تبیین راهکارها
5. بررسی تأثیر مصوبات در فضای عمومی حوزه علمیه
1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین:
▫️استفاده از کلیدواژههایی که دارای بار معنایی مثبت هستند همواره یکی از بزنگاههای تعیین کننده در اسناد بالادستی است. گاهی یک واژه ارزشی با بار معنایی مثبت، توسط برخی افراد و جریانات سیاسی مصادره یا تحریف میشود لذا با تبیین دقیق و درست از مفاهیم کلیدی، در ساحت اجرا، از تحریف و انحراف و تفسیرهای سلیقه ای و سیاست زده پیشگیری خواهد شد.
◽️یکی از مبانی و ارزشهای حوزه علمیه در سند چشمانداز به این صورت آمده است:
«نقش هدایتگرانه و پدرانه در جامعه»
این نقش، یکی از مبانی و ارزشهای حوزه علمیه در اعصار مختلف بوده است اما همین معنا توسط برخی #سکولارهای_حوزوی که مع الاسف سالهاست برخی از آنان در مسیر #مرجعیت_سازی_نامتعارف نیز گام نهاده اند، مصادره شده و مفهوم «نقش پدری روحانیان» به تساهل و تسامح در ارزشهای دینی یا فقدان مرزبندی دقیق سیاسی، تفسیر شده است.
◽️در همین سند از کلیدواژههایی همچون «آرمانخواهی واقعبینانه و تکلیفگرایی مجاهدانه مبتنی بر فرهنگ عاشورایی» نیز استفاده شده که هم کلیدواژه «واقعبینی» و هم «فرهنگ عاشورایی» توسط عدهای مصادره و تحریف شده است و واقعبینی به معنای تسلیم در برابر وضع موجود در نظر گرفته شده و حتی فرهنگ عاشورایی هم از سوی برخی معممین به مذاکره و سازش با استکبار تعریف شده است!
همین چالش در «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزههای علمیه» نیز قابل طرح است و مواردی همچون: «عدم وابستگی به افراد و جریانهای سیاسی»، «عدم تحجر»، «نداشتن انتظارات زیاد از انقلاب اسلامی» و... نیز از این قبیلاند.
🔸کسانی که در متن تحولات داغ سیاسی حوزوی بودهاند میدانند که عدهای با شعار «عدم وابستگی به افراد و جریانهای سیاسی» از ورود مؤثر حوزویان به عرصه کنش گری سیاسی (در برهه های خطیر مانند انتخابات ریاست جمهوری و فتنه ها) جلوگیری میکردند و برخی دیگر به اسم پرهیز از تحجر، عناصر متدین سنتی راسخ در اصول را رمی میکردند و جریاناتی خاص با ترویج تفکر به اصطلاح اعتدالی، حضور دین در عرصههای جزئی زندگی را تخطئه و انتظار حداکثری و تفسیر رادیکال عنوان میکنند البته این طیف خود را معتقد به اسلام سیاسی و تشکیل حکومت اسلامی معرفی میکنند اما عمق کلامشان بریدگی دین از زندگی جاری بشری است که فهم این نکته نیاز به تبیین دقیقی از کلمات امام خمینی قدس سره الشریف درباره گستره دین در قلمرو زندگی بشر دارد.
◽️به علاوه در «نظام جامع امور سیاسی حوزههای علمیه»؛ حوزه علمیه به این ویژگی به عنوان یک آرمان شناسانده شده:
🔻«جامع و توسعهیافته، متناسب با مقتضیات اجتماعی سیاسی جهان اسلام و تشیع» که باید توضیح داد که مراد از «توسعهیافتگی و تناسب با مقتضیات» چیست؟
توسعهیافتگی به خودی خود دارای بار معنایی سکولار است که در بیان مقام معظم رهبری نیز تعریض های روشنی بدان وجود دارد و برخی تصریح دارند که مراد از توسعه، منحل شدن در هاضمه نظام جهانی است.
این مورد قطعا نمیتواند مراد اعضای شورای عالی باشد بنابراین برای سوء استفاده مغرضان بیماردل و بداندیش از خلأهای مفهومی، خاصه #سکولارهای_عرفی (که دامنه نفوذشان تا دل حوزه علمیه نیز کشیده شده) باید این مفهوم و سایر مفاهیم متشابه به نحو جدی بازتعریف شود.
@rozaneebefarda
ادامه👇