یک مطالبه مهم از #مجلس_انقلابی
لزوم تصویب فوری قانون ممانعت از مسئولیت اغتشاشگران در جمهوری اسلامی
[صفحه ۲ از ۲]
جالب است که چهار سال بعد یعنی سال 1392 آنها مجدد در نهایت بی شرمی، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و کاندیدا معرفی کردند! در حالی که کسی که یک ساختاری را قبول ندارد و آنها را متقلب می داند، نباید در آن مجدد شرکت کند و با ادعاهای گذشته او در تناقض خواهد بود. آنها بدون اینکه کوچکترین توضیحی بابت این رفتارشان بدهند و مسئولیت 8 ماه به آتش کشیدن کشور را بدهند و به تبعات آن ملتزم شوند، از این خلاها سوء استفاده کرده و به مناصب اجرایی کشور بازگشتند!! اگر ساختار قانونی ای در آن زمان وجود داشت که جلوی این امر را می گرفت، هرگز کشور دچار این همه بحران و بازگشتن فتنه گران به مهمترین مناصب اجرایی کشور نبودیم. البته جالب تر آن که همان دولت که در سال 88 مجری برگزاری انتخابات بود و او را متقلب در انتخابات نامیده بودند و همان نظام و همان رهبری که در سال 88 سخنان حکیمانه او را نپذیرفته بودند و زیر بار آن نرفته بودند و حتی علیه اصل ولایت فقیه هم شعار داده بودند؛ این بار در سال 92 که شخص مورد حمایت آنها در انتخابات برنده شده بود، آنها این انتخابات را «دموکرات ترین انتخابات تاریخ ایران» نامیده بودند!!! هیچ وقت به این سوالات جواب ندادند که چطور دولت مستقر در سال 88 متقلب بود ولی در سال 92 دموکرات ترین انتخابات تاریخ ایران را برگزار کرد؟!
منفعت طلبی قبیله ای، رنگ عوض کردن در شرایط مختلف، دروغ گویی، پایبند نبودن به هیچ ارزش اخلاقی و اسلامی، #سیاست_چرچیلی و پررویی و وقاحت در حد اعلای آن، ارکان سیاست رسمی فتنه انگیزان اصلاح طلب و اعتدالی از 88 تا به امروز بوده است و هر چیزی را در متر و معیار مناصب و قدرت سیاسی خلاصه می کنند و حتی اخلاق هم فقط زمانی خوب است که در جهت منافع آنها باشد وگرنه چیزی به نام اخلاق وجود ندارد.
البته این میراث شوم هاشمی رفسنجانی بود که در هر انتخاباتی او برنده نمی شد، به دروغ ادعای تقلب می کرد، حتی اگر خودش یا شاگردانش برگزار کننده انتخابات بودند! قانون و ساختارهای قانونی تنها زمانی خوب و دموکراتیک بود که هاشمی رفسنجانی را به مناصب می رساند ولی اگر خلاف این بود، باید سلامت همه آنها زیر سوال می رفت. در میان خانواده و نزدیکان و همفکران و دنباله های سیاسی او، به ارث رسید. دخترش فائزه، زمانی که خودش در انتخابات مجلس تهران رای نیاورده بود، در انتخابات را زیر سوال برده و ادعای تقلب کرده بود، در حالی که برگزار کننده آن انتخابات، پدرش بود!! در میان اصلاح طلبان و سایرین هم همین امر به ارث رسید و همه آنها هم ملاک درستی یا نادرستی انتخابات را با معیارهای قبیله ای و میزان رای دادن مردم به دوستان شان می دانند، نه منافع ملی و آرای مردم.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه خوانی آیتالله جوادی آملی برای حضرت زهرا سلام الله علیها
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 قدردانی وزیر بهداشت از آیتالله وحید خراسانی برای توصیه ایشان به رعایت پروتکلهای بهداشتی و لغو راهپیمایی روز شهادت حضرت فاطمه(س) در قم
@rozaneebefarda
در ستایش عقلانیت مرجعیت و شکست تفرقه افکنی های درون شیعی
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در روزهای گذشته که قلوب شیعیان داغدار عزای بانوی دو سرا، حضرت زهرا سلام الله علیها بود، پادوهای رسانهای #تشیع_لندنی مشغول تفرقه افکنی میان شیعیان امیر المومنین علیه السلام و تخریب تنها نظام شیعی جهان بودند.
🔹آنان بخاطر اجرای پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت برای اجتماعات مذهبی، خصوصا مراسمات عزاداری فاطمیه، نظام اسلامی را با سخیف ترین تعابیر زیر سوال بردند و در این ایام حزن و اندوه اسباب تفرقه و کدورت فرزندان معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها در فضای مجازی فراهم کردند.
روزهایی که بهترین فرصت برای ترویج معارف ناب فاطمی و باز خوانی سیره زندگانی آن بانوی بی مثال بود.
🔹آش آنقدر شور شد که آن شیخ لندن نشین نابخرد،خطاب به مردم ایران، از انقلاب فاطمی سخن در داد و یک معمم دیگر که سوابق سیاسی و فکری همفکرانش از دو دهه قبل بر اغلب حوزویان دلسوز و مطلع روشن است،هیاهو به پا کرد و همان مدعاهای شیرازیها با بیان مثلا محکمه پسندتر فریاد زد.
🔹در این میان برخی رسانه های برجامین نیز تا دیروز حوزه و روحانیت رابه علم ستیزی و به خطر انداختن جان مردم متهم می کردند و پرچمدار انتشار دروغهای هاردینگ و بورل در ماجرای متهم ساختن آیت الله مامقانی به شیوع وبا در ایران بودند،به یکباره دلسوز شعائر و احیایی عزاداری فاطمیه از کار درآمدند.
🔹آنان با دوگانه سازی میان تشیع برخی چهره های حوزوی و مراسم عزاداری فاطمیه به تولید فشار علیه نظام و فعال کردن گسل های اختلاف اجتماعی و تحریک عواطف دینی اقدام کردند.
🔹در این میان یک سایت کوچولوی حوزوی که قبل از این سوابقی در اختلاف افکنی میان بدنه جریان انقلابی قم و طیفی از انقلابیون قم با جامعه محترم مدرسین در کارنامه دارد این بار مطالبات تشیع لندنی را با زبانی شبه عقلایی مطرح کرد و راه اندازی پیاده روی فاطمیه توسط بیت مرجعیت را در قالب یک مطالبات رسانه ای مطرح نمود.که این مطالبه نیز مبتنی بر دوگانه سازی میان تشیع پیکر برخی بزرگان و پیاده روی فاطمیه مطرح شده بود که انگیزه واقعی نگارش و انتشار این یادداشت را با تردید و علامت سوال مواجه می کرد.
🔹تدبیر مرجعیت معظم قم حضرت #آیتاللهوحید در پیروی از پروتکل های بهداشتی و عدم برگزاری مراسم معنوی پیاده روی فاطمیه، آب سردی بود بر آتش تفرقه افکنی های درون شیعی که دامنه اش از لندن تا قم کشیده شده بود.
🔹مرجعیت اعلای قم همچون مرجعیت اعلای نجف در مواجهه با حوادث واقعه، تحت تاثیر برخی بدخواهان و جهت گیری های خاص بعضی اطرافیان قرار نمی گیرد.در فقره اخیر هم ایشان تدبیر به خرج داد و بار دیگر عقلانیت مرجعیت شیعی را در تامین مصالح عالیه تشیع در اولویت قرار داد.
⭕️در طی چهار دهه گذشته، #سکولارهای_حوزوی (اعم از سکولارهای مقدس و سکولارهای روشنفکر) تمام تلاش خود را برای ایجاد دوگانه های کاذب در دل تشیع به کار بستند و تلاش کردند برای وجاهت بخشیدن به افکار انحرافی خود، در پشت مرجعیت سنگر بگیرند و تفسیری سیاست ستیز و العیاذ بالله ضدانقلاب از مرجعیت ارائه دهند؛ حال آنکه این بزرگان گرچه در الگو و کم و کیف سیاست ورزی با امام و رهبری تفاوت های آشکار دارند اما در مبانی و اصول اساسی، کاملا اتفاق نظر و وحدت رویه برقرار است؛ از ضرورت تشکیل حکومت دینی گرفته تا وجوب حفظ نظام و حرمت تضعیف نظام و وحدت با اهل سنت و اخیرا در مورد مراعات پروتکل های بهداشتی مرتبط با کرونا.
این افق مشترک، #متن است و آن اختلاف نظرهای فرعی علمی یا اختلاف تطبیق ها در مقام امتثال، تماما #حاشیه!
🔹باید از کسانی که ژست اخلاق و عقلانیت به خود می گیرند و در عین حال در صدد القای تفرقه در میان جهان اسلام و جهان تشیع هستند، به شدت واهمه کرد؛ این جماعت بلندآواز و میان تهی، دانسته یا نادانسته، در نقش عمله استکبار عمل میکنند. خداوند هدایت شان کند و اگر نشد، شرشان را از دین و مرجعیت و نظام شیعی دور بگرداند و به خودشان بازگرداند.
🔹نیاز به توضیح ندارد که عافیت طلبی شاخصه آشکار این جماعت است.
آنان اسلام شان از حد قمه و قیمه بیشتر نمی رود؛ حال آنکه نشانه اسلام #ولایتمداران_واقعی به زیست مجاهدانه است که یا به خط سرخ شهادت تضمین میشود یا با آمادگی برای بذل آبرو و ترور شخصیت.
زندگانی امثال #شهید_سلیمانی و #علامه_مصباح در ابراز ارادت به ساحت مقدس حضرت صدیقه سلام الله علیها و #دفاع_مجاهدانه از #حرم و #حریم اهل بیت علیهم السلام، پیش چشم ماست.
پیوستگی وثیق و احترام آمیز این مجاهدان راه خدا با مرجعیت شیعه، تکلیف را روشن کرده است.
🔻دوگانه سازی میان ولایت اهل بیت علیهم السلام و ولایت فقیه، دوگانه سازی میان مرجعیت و ولایت، دوگانه سازی میان مرجعیت اعلا و ولی فقیه زمان، تکمیل پازل دشمن است؛ به هوش باشیم!
۱۳۹۹_۱۰_۲۷
@rozaneebefarda
Mesbahyazdi.mp3
28.4M
🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل نکوداشت علمی حکیم مجاهد علامه آیتالله #مصباح_یزدی؛
🎙 با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین آقایان:
#محمود_رجبی، #علی_اکبر_رشاد، #محمدصفر_جبرئیلی، #عباس_نیکزاد
🔹چهارشنبه ۲۴ دیماه ۹۹/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نزول جبرئیل بر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
@rozaneebefarda
🌐همایش شکایت جمهور
🔻طرح ملی شکایت از آقای رئیس جمهور، اقدام قانونی مردم در گام دوم انقلاب
▪️سخنرانان همایش :
حجه الاسلام والمسلمین پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود
دکتر قاضی زاده نائب رئیس مجلس
دکتر سید نظام الدین موسوی نماینده مردم تهران
▪️باحضور کارشناسان برجسته کشوری
⏱ زمان: یکشنبه ۲۸دی ماه/ساعت ۱۷:۳۰
مکان: شهر مقدس قم، هنرستان (بسیج) خیابان شهید نجف زاده، مسجد حضرت سلمان
🔺حضور برای عموم مردم با رعایت اصول بهداشتی آزاد است.
🔻لینک شکایت ملت بزرگ ایران از حسن روحانی:👇
https://asle90.24on.ir/n/3
#شکایت_جمهور
#برائت_روحانیت_از_روحانی
@rozaneebefarda
چادر مادر.mp3
1.98M
🎧 #بشنوید|| چادر مادر
علامه مصباح: معلوم نیست من دیگر زنده بمانم بگذارید این را به شما بگویم...
🔻چادر وصله دار حضرت زهرا سلام الله علیها از همه کهکشان ها بالاتر است...
🔻برای بلاها و فتنههای آخرالزمان به توسل به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها نیازمندیم....
@rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
🏴شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت
ای دُر دُرجِ حیا و آیت عظمی
بضعه خیر الوری و مریم کبری
فاطمه ام الائمه دخت محمد (ص)
بهر تو ایجاد گشته سبعه آباء
ام کتاب ام فضل ام علومی
ام ابیهات خوانده خواجه اِسرا
راضیه مرضیه و تقیه نقیه
همسر حیدر علی عالی اعلا
نام تو صدّیقه و بتول و زکیه
طاهره منصوره و محدّثه عَذرا
عالم امکان ز نور روی تو روشن
خوانده شدی زین سبب به زهره زهرا
بهر محِبّت نعیم گشته فراهم
بهر عدویت جحیم گشته مهیا
با مژه روبند حور، خاک رهت را
بهر تبرّک برند جانب بالا
مادر گیتی نزاده همچو تو دختر
خادمه درگه تو ساره و حوّا
نور خدایی و عصمت اللّه مطلق
مادر دو مریمی و مام دو عیسی
احمد ثانی تویی و اخت نبوّت
معدن عفّت تویی و کوثر مُعطی
من ز کجا و صفات و مدح تو گفتن
ذرّه کجا پی برد به ساحتِ بیضا
لیک همین نکته در جلالت و قدرت
بس بود از بهر شخص عاقل و دانا
گرچه نبوّت ز حق به حضرت خاتم
ختم شد از حکمت خدای تعالی
لیک تو داری کتاب وحی الهی
گشته در آن درج علم جمله اشیاء
چون سخن اینجا رسید جفّ قلم شد
بگذرم و گویم ای حبیبه طه
لیلة قدری و لیک قدر تو مجهول
قدر تو نشناختند مردم دنیا
آه که در مدّت قلیل چه آمد
بر سرت از مردمان بی سر و بی پا
اهرمنان آمدند گرد سلیمان
تا بربایند خاتم از ید والا
بر در جنّت زدند آتش سوزان
شد ستم از دوزخی به بانوی حورا
آتش حقدی که در صدور نهان بود
گشت عیان از جفای عابد عزّی
آتش سوزان کجا و مَهبط جبریل
حبس غلامان کجا و گردن مولا
آن همه ظلم و ستم که شد به تو از خصم
من نتوانم که جمله را کنم احصا
لیک همی دانم آنکه مردم ناکس
هتک نمودند احترام تو یکجا
حقّ علی غصب گشت ارث تو ممنوع
ضلع تو مکسور از تعدّی اعدا
محسنت از ظلم چون شهید شده گشت
ثلث ز سادات کم ز صفحه غبرا
بهر تو دنیا چو تنگ شد ز مصائب
مردن خود کردی از خدای تمنّا
مسألتت شد قبول و فصل جوانی
روی نهادی به سوی عالم عقبی
با تن آزرده با کبودی بازو
با دل پر غصه با دو دیده عبرا
هست امید «شفیق» سوی تو امروز
آنکه نجاتش دهی ز سختی فردا
شیخ علی اکبر مروّج الإسلام متخلص به شفیق
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
ازدحام جمعیت در سواحل بندرعباس و فاکتورهای دوگانه برجامیان در مواجهه با کرونا
🔹اخیرا بار دیگر یکی از اعضای ارشد ستاد کرونا سخنان جهتدار و تنش برانگیزی علیه قم بر زبان آورد که اکنون سوژه رسانههای معاند شده است.
اگر واقعا بنای برخی دولتی ها بر حاشیه سازی علیه قم نیست، چرا از این اجتماعات بی مورد آنهم در ایام حزن آل الله جلوگیری نمی کنند؟
@rozaneebefarda
47.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴گزارش شبکه نور از سوگواره کوچه های مادری در مسجد جامع پردیسان
@rozaneebefarda
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۶]
📖برگرفته از کتاب "حکیمانه ترین حکومت" اثر مرحوم آیت الله مصباح به همراه پاره ای توضیحات
▪️ساعتی پس از رحلت فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیتالله مصباح یزدی، قلم به دستان معاند و در مواردی دوستان نادان کینه های چندین و چند سالهی خود را دوباره رو کردند و از آنجایی که توانایی رویارویی علمی با نظریات ایشان نداشتند و ندارند، شروع به تخریب و مهم تر از آن، "تحریف" شخصیت ایشان نمودند.
▪️نخ تسبیح این نوشتهجات این بود که آیتالله مصباح شخصیتی ضد مردم بود و برای مردم هیچ ارزشی قائل نبود.
▪️در این نوشته سعیمان را می کنیم تا خلاصهای از مبنای ایشان و پشتوانهی علمیِ اتخاذ این مبنا کمی صحبت کنیم. بعون الله...
▪️آیتالله مصباح تشکیل #حکومت را ضروری میدانستند. اما سوالی که اینجا ایجاد می شود این است که منشاء #مشروعیت حکومت چیست؟
▪️طبیعی و مبرهن است که اگر مردم این حکومت را بخواهند، حکومت #مقبولیت خواهد داشت. اما آیا منشاءِ مشروعیت، مقبولیت است؟
▪️پس در ابتدا باید ببینیم معنای مشروعیت چیست؟
ایشان مشروعیت در حوزه فلسفه سیاسی را اینگونه معنا میکند که بدانیم چه کسی حق دارد بر مسند حکومت بنشیند و ادارهی امور جامعه را در دست بگیرد. بعبارت دیگر ملاک اینکه فرد یا گروهی در امور اجتماعی حق امر و نهی کردن داشته باشند و مردم ملزم به اطاعت باشند، چیست؟
▪️در واقع منظور ایشان از مشروعیت، #حقانیت است.
به این معنا که آیا حق این مَسند نشینی را دارند؟
▪️حال برگردیم به پرسش اصلی بحث:
منشاء این مشروعیت چیست؟
یکی از نظریات مهم در این باب به این صورت است که رضایت و خواست #مردم را منشاء مشروعیت حکومت میداند.
▪️نقش مردم در حکومت را میتوان به دو صورتِ حکومتِ مستقیم تمام مردم(دموکراسی کهن) و حکومت نمایندگان اکثریت بر مردم(دموکراسی جدید) تصور کرد. به دموکراسی کهن چندان اقبالی نشد و لذا متفکران سیاسی بر آن شدند تا آن را به گونهای اصلاح و تعدیل کنند.
▪️منشاء مشروعیت حکومت در دموکراسی جدید، همچون دموکراسی قدیم، مردم اند. اما در اینجا افراد بخشی از حقوق خود را به حکومت واگذار می کنند؛ یعنی انسان که بر سرنوشت خود حاکم است و میتواند برای رفتار خود مقررات و قوانینی جعل کند، این حق را به حکومت واگذار میکند. این واگذاریِ حقِ حکومت و حاکمیت، به دستگاه حکومت را امروزه در دنیا با نام #دموکراسی جدید میشناسند.
▪️بر اساس این دیدگاه، مقبولیت و مشروعیت توامان هستند؛ یعنی دلیل و معیارِ مشروع و قانونی بودن حکومت و داشتن حق حاکمیت، فقط به این است که اکثریت مردم به آن رای بدهند. به عبارت دیگر مشروعیت در سایهی مقبولیت به دست میآید و وقتی مردم کسی را پذیرفتند، حکومت او مشروع و قانونی خواهد بود.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
[صفحه ۲ از ۶]
▪️طبق بیان آیتالله مصباح، بر این نظریه ۳ دسته اشکال وارد است:
▫️الف/ یک دسته از اشکالات را همهی مکاتب حقوقی و سیاسی به این دیدگاه وارد کرده اند:
▫️متصدیان امور حکومتی که مردم آنان را برمیگزینند منتخب همهی افراد جامعه نیستند بلکه منتخب #اکثریت رای دهندگاناند. ضمنا اگر در نظر داشته باشیم که رای دهندگان معمولا بخشی از افراد جامعهاند نه همه آنان، روشن خواهد شد که متصدیان امور حکومتی گاهی فقط نمایندگان جزء کوچکی از کل جامعهاند.
▫️خب در اینجا پرسشی رخ مینمایاند که چرا همهی افراد جامعه ملزماند که این متصدی را بپذیرند و از وی اطاعت کنند؟
▫️مگر در دموکراسی بنا نبود که چون همه ی مردم نمیتوانند مستقیم و بیواسطه در حکومت دخالت کنند، کسانی را به نمایندگی خود برگزینند؟ بر این اساس وکیل فقط حق دارد در امور مُوکِلان خود دخالت کند و نمیتواند حاکم بر همهی افراد جامعه باشد. نمایندهی اکثریت افراد جامعه حق ندارد بر آن اقلیتی حکومت کند که او را بر نگزیده اند.
کسی که رای می دهد، با رایش نماینده خود را معین می کند، نه نمایندهی همه مردم را.
▫️آیتالله مصباح در کتاب "حکیمانه ترین حکومت" میگوید: برخی آمدهاند و به این اشکال پاسخهایی داده اند به این صورت که:
▫️اولا زمانی که کسی به یک نظام سیاسی و قانون اساسیِ آن، رای مثبت داد و پذیرفت که رای اکثریت مُطاع و متبع باشد، در واقع مقتضای قانون اساسی و نتیجه ی انتخابات را هر چه باشد پذیرفته است.
▫️ثانیا؛ هر حاکمی در آغاز فقط بر کسانی حاکمیت دارد که او را پذیرفتهاند ولی مخالفانش یا به حاکمیت وی رضایت می دهند یا نه. در صورت دوم به صلاحدید خودش یا در همان سرزمین میماند و یا به سرزمین دیگری می رود.
▫️آیتالله مصباح میفرماید: این پاسخ بی اشکال نیست.
▫️اولا؛ قانون اساسی نیز به پشتوانهی آرای مردم ارزش و اعتبار مییابد. بنابراین چه بسا کسانی باشند که به آن نیز رای مثبت ندادهاند. به چنین کسانی نمیتوان گفت که چون قانون اساسی را پذیرفتهاند، باید به لوازم آن نیز تن در دهند.
▫️ثانیا کسانی که مدتی دراز در سرزمینی خاص و میان مردمی زیسته و خو گرفته اند، چگونه می توانند به آسانی ترک وطن نمایند؟!
▫️چنین کسی وقتی مخیر می شود که یا به قوانین نامطلوب و متصدیان نا محجوب تسلیم شود یا راه سفر در پیش گیرد، البته راه نخست را برمیگزیند، اما این بدان معنا نیست که از این قوانین و متصدیان راضی و خوش دل اند. بلکه دفع افسد به فاسد کردهاند و به شر کمتر رضایت داده اند.
▫️ب/ اشکال دیگری ذیل اشکال کلی اول: در بسیاری موارد عملا چند صد تن بر چند صد میلیون تن حکومت میکنند. فرض کنیم که تعداد نفوس کشوری ۲۰۰ میلیون و تعداد اعضای مجلس قانونگذاری آن کشور هزار تن باشد. نیز فرض کنیم که بیش از پانصد تن از اعضای مجلس به قانونی رای مثبت دهند که قاطبهی مردم آن کشور با آن مخالفند. در این حال چون اکثریت مجلسیان این قانون را تصویب کرده اند، به مرحله ی عمل در می آید و مخالفت همه ی مردم نیز چیزی از قانونیت آن نمی کاهد. آیا نمیتوان گفت در این گونه موارد گروهی که شمار آنها اندکی فراتر از پانصد است، بر ۲۰۰ میلیون تن حاکماند. اعضای مجلس قانونگذاری را مردم بر میگزینند ولی در بسیاری مسائل نمایندگان مردم رایی بر خلاف رای خود مردم دارند.
▫️اساسا در تعارض رای نماینده با رای خود مردم، جانب کدام یک را باید گرفت؟
نمایندهی مردم استدلال می کند که مردم او را برگزیده اند و بنابراین باید رایش را بپذیرند. استدلال مردم نیز این است که آنان وی را برگزیده اند تا نماینده ی آنان باشد نه نمایندهی مخالفان آنان. در این گونه موارد چه باید کرد؟
▫️بر اساس مبانی نظری دموکراسی، باید حق را به مردم داد ولی در عمل حق را به نمایندگان مردم می دهند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۳ از ۶]
▫️ج/ اشکال سوم ذیل اشکال کلی اول:
در دموکراسی جدید از "رای آزاد مردم" بسیار سخن به میان می آید ولی در عمل رای آزاد به ندرت یافت می شود. تقریبا در همه ی کشورها، اقلیت شیطان صفتی هستند که میکوشند با فریب دادن مردم از ضعفهای آنان سوءاستفاده کنند که سرانجام همان رایی را از صندوقها بیرون آورند که خود میخواهند. آزادانه بودن رای تنها به این نیست که دست و قلمها را آزاد بگذارند بلکه افزون بر آن باید مغزها و اندیشه ها را نیز آزاد گذاشت.
▪️۲. دسته دیگر اشکالات بر دموکراسی را مکاتب غیر پوزیتویستی مطرح میکنند. آنان به مصالح و مفاسد واقعی فراتر از رای و میل مردم قائلند.
▫️برخی از آن اشکالات عبارتند از:
الف/ از آنجا که آدمیان دستگاه قانونگذاری و دستگاه حکومت را برای آن میخواهند که مصالح اجتماعیشان را تامین کنند، نباید انتخابات متصدیانِ قانونگذاری و حکومت را برعهده ی مردم گذاشت، زیرا اکثر قریب به اتفاق مردم نه خودشان مصالح خویش را می شناسند و نه کسانی را برمیگزینند که مصلحت شناس باشند زیرا انتخاب افراد مصلحت شناس فرع بر شناخت آنهاست و این شناخت برای همهی مردم میسر نیست.
ب/ اکثریت مردم در پی دستیابی به منافع مادی و عاجل و آنی شخص و گروه خویش اند. بنابراین کسانی را به نمایندگی بر می گزینند که همان منافع را برایشان تامین کنند و کسانی را که در اندیشهی مصالح دنیوی و اخرویِ همه ی اعضای جامعه بلکه همهی انسانها باشند، چندان خوش نمیدارند. به عبارت دیگر بیشتر انسانها به دنبال لذات زود گذرند نه سعادت پایدار حال آنکه متصدیان امور باید کسانی باشند که مصلحت مردم را بخواهند نه خوشایندشان را.
خیلی ها خیال می کنند این حرف قائلین قابل توجهی ندارد اما جالب است بدانید حتی بزرگانی چون شهید بهشتی قریب به این مضمون را بیان نموده اند.
▫️مرحوم شهید بهشتی در کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" صفحه ۱۹۰ می فرماید:
عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است نه با تمایلات اکثریت.
▪️۳. دسته ی سوم اشکالاتی است که تنها "الهیون" مطرح میکنند. اشکال الهیون بر دموکراسیِ جدید، اساسی تر و مهمتر است.
▫️آیتالله مصباح در بیان اشکال الهیون میفرماید: چرا مردم حق دارند کسانی را برای وضع یا اجرای قوانین اجتماعی و حقوقی بر گزینند و به کار گمارند؟
▫️وضع قانون، اصالتا مختص خداوند است که هستی بخش همهی انسانها است. تنها در صورتی یک انسان حق دارد برای مردم قانون وضع کند که خداوند متعال در آن مورد قانونی وضع نکرده باشد و نیز به وی اذن قانونگذاری داده باشد. به همین ترتیب هیچ انسانی حق حکومت بر دیگران را ندارد مگر به اذن الهی و اگر خداوند کسی را به حاکمیت بر مردم منصوب فرمود، چه آنان بخواهند و چه نخواهند، وی حاکم آنان خواهد بود.
▪️البته ممکن است کسانی ادعا کنند که هر چند بر نظامهای دموکراتیک اشکالاتی وارد است، باید پذیرفت که دموکراسی بهترین نظام سیاسی می باشد که بشر تاکنون بدان راه یافته است. پس بهتر است که در عین پایبندی به مبانی نظری دموکراسی، بکوشیم تا از نواقص و معایب آن بکاهیم و آن را گام به گام به حد مطلوب نزدیک کنیم.
▪️این سخن پذیرفتنی نیست زیرا هم بر اساس مبانی فکری الهیون و هم غیر الهیون، نظامهایی را میتوان طرح و عرضه کرد که به مراتب بیش از دموکراسی جدید مصالح انسانها را تامین کند.
▪️ما بر خلاف پوزیتویست ها معتقدیم که وظیفه حکومت تامین مصالح مردم است نه خواستهها و پسندهای آنان. بر این پایه میتوان نظامی را پیشنهاد داد که مردم از طریق انتخابات کمابیش در تدبیر امور دخالت کنند و هم مصالح اجتماعی شان تامین شود.
▪️نکته ی مهمی که در این بیانِ آیتالله مصباح باید دقت شود و اتفاقا غرض ورزان برای تخریب و تحریف ایشان سوءاستفاده های بسیاری از این جمله کرده اند این است که این جمله به این معنا نیست که از نظر ایشان خواسته های مردم بی ارزش است بلکه میخواهند بفرمایند که خواسته ها باید بر محور مصالح و منافع خود این مردم باشد چرا که گاهی خواسته های اشتباه خود آنان را نابود میکند کمااینکه این تجربه را در سالهای اخیر به چشم دیدیم. خواست مردم مهم است اما باید بر محور مصالح خودشان باشد آنهم مصالحی که در بردارنده ی دین و دنیای اشخاص باشد.
@rozaneebefarda
ادامه 👇
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
[صفحه ۴ از ۶]
▪️نظریه آیتالله مصباح یزدی:
❓بر میگردیم به پرسش ابتدای بحث. منشاء مشروعیتِ حکومت از دیدگاه اسلام چیست؟
▪️آیتالله مصباح میفرماید:
از دیدگاه اسلام همان عقلی که انسان را رهنمون می کند به اینکه کسانی چون پدر و مادر بر او حقی دارند و او باید حق آنها را ادا کند، همان عقل حکم می کند که خدایی که خالق تمام هستی است، بر او و همهی مخلوقاتش حقوقی دارد که عظیم تر از حقوق انسانها بر یکدیگر است.
▪️هنگاهی که چنین خدایی کسی را برای اجرای احکام و قوانین خود معرفی می کند، او مشروعیت می یابد و عامل دیگری در مشروعیت بخشیدن دخالت ندارد. اگر خداوند حق حکومت و ولایت بر مردم را به کسی چون پیامبر"ص"، امام معصوم"ع" یا جانشین ایشان واگذارد، چنین افرادی نیز حق دارند که احکام الهی را در جامعه اجرا کنند.
▪️بنابراین چون حاکم اسلامی از سوی خدا نصب شده، حق اجرای قوانین و احکام الهی را دارد و میتواند مجرمان را مجازات کند.
▪️بنابراین از نظر کسانی که به خداوند و پیامبر و دین اسلام معتقدند، معقول ترین راه برای مشروعیت حکومت این است که خداوند هستی آفرین، به منظور رعایت مصالح جامعه، حق حکومت بر مردم را به یکی از بندگان خود واگذارد و او را به حکومت نصب کند.
▪️آیات قرآن کریم دلیل محکمی است بر اینکه در آنجا که خداوند درباره وضع قانون و اجرای آن در جامعه فرمانی داده، نظر دیگران دخیل نیست. بنابراین ما باید چنان عمل کنیم که خداوند یا منصوبان او از ما خواسته اند. اعتقاد به خالق بودن، ربوبیت تکوینی و "ربوبیت تشریعیِ" خداوند متعال از ضروریات دین اسلام و کمترین اعتقادی است که برای مسلمان بودن لازم و ضروری است.
بر این اساس اگر کسی برای خداوند ربوبیت تشریعی قائل نباشد، فاقد نخستین مرتبهی اسلام است.
▪️اقتضای ربوبیت تشریعی خداوند این است که همهی شئون تدبیر و ادارهی جامعه به او انتساب یابد. در غیر این صورت مردمی که مخلوق و مربوب تکوینی خداوندند، چه الزامی دارند از کسانی پیروی کنند که خداوند آنان را شایستهی حکومت و حاکمیت نمیداند؟
▪️حاصل آنکه در حکومت اسلامی همه عرصه ها باید بر محور خواست خداوند شکل گیرد.
◼️شئون حکومت را میتوان به دو بخش کلی یعنی 'وضع قانون' و 'اجرای آن' تقسیم کرد.
بی گمان وضع قانون اصالتا خاص خداوند است و احکام و مقررات جزئی و موقت را باید کسانی وضع کنند که از سوی خداوند اذن قانون گذاری یافته اند. بنابراین در حکومت اسلامی هیچ قانونی اعتبار و ارزش ندارد مگر اینکه به نحوی به خداوند انتساب یابد.
همچنین قانون را خداوند، خود مستقیم و بی واسطه اجرا نمیکند. بنابراین انتساب حکومت یا قضاوت به خداوند، انتسابی غیر مستقیم و با واسطه است و در صورتی درست خواهد بود، که حاکم یا قاضی منصوب خداوند باشند.
▪️البته از دیدگاه اسلام بهترین نظامِ حکومتی آن است که شخصِ در راس هرم قدرت، معصوم باشد ولی در همه زمانها و همه ی جوامع این کمال مطلوب ممکن نیست.
@rozaneebefarda
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
[صفحه ۵ از ۶]
▪️مطلب آخر؛ در باب جایگاه مردم در حکومت اسلامی از دیدگاه آیتالله مصباح:
▪️همانطور که پیش تر بیان شد، حاکم در حکومت اسلامی مشروعیت خود را از خداوند میگیرد اما این مردم هستند که سبب فعلیت بخشیدن به حکومت و تحقق آن میشوند.
❓اساسی ترین پرسش در زمینه نقش و جایگاه مردم در حکومت اسلامی این است:
با توجه به اینکه حق حاکمیت از آن خداست، آیا انسان میتواند برای خود نیز حق حاکمیت قائل باشد یا خیر؟ به ویژه آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز در برخی از اصول، هم از حاکمیت خداوند سخن گفته و هم از حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش.
🔹در پاسخ به این سوال میتوان گفت که واژه حاکمیت را در دو بخش از حقوق میتوان طرح کرد:
الف) حقوق بین الملل عمومی: هر ملتی حاکم بر سرنوشت خویش است. یعنی دیگران بر هیچ ملتی حق استعمار و قیمومیت ندارند. حاکمیت ملی یعنی هر ملتی در برابر ملت دیگر استقلال دارد.
ب) حقوق اساسی: در درون یک جامعه که متشکل از اصناف و گروه هاست، هیچ صنفی بر صنف دیگر و هیچ گروهی بر گروه دیگر از پیش خود حق حاکمیت ندارد.
▪️چنانچه میبینیم بستر این حقوق و اصول، "روابط انسانها" با یکدیگر است نه "رابطه انسان با خدا". کسانی که اینها را مطرح کرده اند در مقام بیان تعیین روابط انسانها بودند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز اصل "حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش" بر همان روال عرفی ای است که در دنیا حاکم میباشد و بر اساس آن انسانها خود به خود بر دیگری حق حکومت ندارند و حاکم بر سرنوشت دیگران نیستند نه آنکه خدا نیز حق حاکمیت ندارد و نمیتواند به انسان دستور دهد. شاهد آن ده ها اصل دیگری است که در قانون اساسی آمده و در آنها تصریح شده است به اینکه حتما باید قوانین الهی را اجرا کرد.
▪️با این مقدمه طولانی در این بخش به پاسخ اصلی میپردازیم.
درباره نقش مردم در زمان غیبت و در نظام مبتنی بر ولایت فقیه، ۳ دیدگاه مطرح است:
۱.اصل تشریع حکومت و حاکمیت فقیه، به سبب انتساب از طرف خدا و امام زمان عج است و تعیین شخص و مصداق آن نیز باید به نوعی به امام زمان عج انتساب یابد اما تحقق عینی و استقرار حکومتش به پذیرش مردم بستگی دارد.
۲.اصل مشروعیت حکومت و حاکمیت فقیه در زمان غیبت به نصب عام از طرف خدا و امام زمان است اما تعیین شخص آن و همچنین تحقق و استقرار حکومتش به رای و انتخاب مردم بستگی دارد.
۳. در زمان غیبت امام زمان، حتی اصل مشروعیت فقیه و حکومتش بسته به پذیرش مردم است.
✅به اعتقاد ما نظر صحیح از میان سه رای مطرح شده، همان "نظر اول" است.
▪️علت:
▫️بر اساس تفکر اسلامی همهی انسانها عبد و مملوک خدایند آنهم ملکیت حقیقی نه اعتباری. در حقیقت هیچ جزء وجود انسان از آن خود وی نیست.
▫️از سوی دیگر عقل هر انسانی درک میکند که تصرف در ملک دیگران بدون اجازه آنان مجاز نیست. بنابراین هیچ انسانی بی اذن و اجازه خداوند نه در خود و نه در دیگران حق تصرف ندارد.
▫️حاکم باید برای تصرفات(اداره مملکت، به زندان انداختن، مالیات گرفتن) از مالک حقیقی انسانها اجازه داشته باشد وگرنه تمام تصرفات او به حکم عقل ناروا و ظالمانه و غاصبانه خواهد بود.
▫️بر اساس ادله خداوند این اجازه و حق را به پیامبر اسلام و امامان معصوم علیهم السلام داده است. همچنین بر مبنای ادله اثبات ولایت فقیه، در زمان غیبت، چنین حقی به فقیه جامع الشرایط داده شده است.
🔸اما دلیلی وجود ندارد که ثابت کند این حق را به دیگران و از جمله به آحاد جامعه و مسلمانان داده اند.
▪️البته این نصب، نصب عام است. یعنی فرد خاصی را معین نکرده اند بلکه صفاتی را بر شمرده اند که در هر فردی یافت شود او حاکم است.
▪️این انتخاب در واقع مانند دیدن هلال ماه است که اول ماه را ثابت می کند. توضیح اینکه: ما در مقام مسلمان مکلفیم که در ماه رمضان روزه بگیریم. اما برای اینکه بدانیم ماه رمضان فرا رسیده یا نه، باید رویت هلال کنیم. اگر هلال ماه رویت شد، "کشف" می کنیم که ماه رمضان فرا رسیده. در اینجا چنین نیست که ما به ماه رمضان مشروعیت بدهیم، یعنی ما ماه رمضان را ماه رمضان نمیکنیم، بلکه در خارج یا هلال شب اول ماه وجود دارد یا وجود ندارد. اگر وجود داشته باشد ماه رمضان است و اگر نباشد ماه رمضان نیست. آنچه در این میان بر عهده ما گذاشته اند، تنها کشف این مسئله است که آیا هلال ماه وجود دارد یا خیر؟
▪️در مورد ولی فقیه نیز مسئله به همین شکل است. یعنی با نصب عام از ناحیه خداوند و امام زمان عج، فقیه حق حاکمیت و مشروعیت می یابد و کار ما فقط این است که این حق حاکمیت را که واقعا در خارج و پیش از تحقیق ما وجود دارد، #کشف و شناسایی کنیم. بنابراین هم اصل مشروعیت #ولایت_فقیه و هم تعیین او به نوعی منتسب به امام زمان عج است.
@rozaneebefarda
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
[صفحه ۶ از ۶]
🔸🔴🔸نکته مهم:
البته این کشف بدان معنا نیست که این شخص خاص، مورد نظر امام زمان عج بوده است، بلکه این مسئله مانند کشف و شناسایی مرجع تقلید است که شخص خاصی را برای تقلید معین کرده اند بلکه برخی ویژگی های عام را بر شمرده اند و هر کس چنین ویژگی هایی داشته باشد، مرجعیت او مورد قبول و رضای خدا و امام زمانعج خواهد بود.
▪️تا اینجا روشن شد که در زمان غیبت امام معصوم نیز همانند زمان حضور پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام، مردم هیچ نقشی در مشروعیت بخشی به حکومت فقیه(نه در اصل مشروعیت و نه در تعیین فرد و مصداق) ندارند.
🔸🔹اما درباره تحقق و استقرار حکومت و حاکمیت فقیه در زمان غیبتِ امام معصوم، باید گفت که این مسئله به تمامی بسته به پذیرش جامعه و مقبولیت مردمی است و تا آنان نخواهند، نظام اسلامی محقق نخواهد شد.
▪️همچنین فقیه در اصل تاسیس حکومت خود هیچ گاه به زور و جبر متوسل نمیشود بلکه مانند همه پیامبران و امامان، تنها اگر خود مردم به حکومت وی تمایل نشان دهند، دست به تشکیل حکومت خواهد زد. البته مردم در طول تاریخ ملزَم و مکلف بوده اند که به حاکمیت الهی و حکومت پیامبران و امامان تن در دهند در غیر اینصورت در پیشگاه خداوند گنهکار خواهند بود و عقاب خواهند شد.
⚫️بنابراین مقبولیت مردمی در کنار مشروعیت الهی، اصلی تردید ناپذیر است.
▫️آیت الله مصباح در ادامه به دو نظریه دیگر اشکالاتی وارد میکنند که محققان عزیز را به کتاب "حکیمانه ترین حکومت" اثر ایشان حواله می دهیم.
@rozaneebefarda
ما و آمریکای آشفته این روزها
#تحلیلک
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
تحلیلگران وابسته در ماه های اخیر مدام هول و هراس راه انداختند که ترامپ ایران را می زند!
اما در واقع آنان اجیر بودند محاسبات ایرانیان را برهم بزنند برای آنکه انتقام به تاخیر افتد یا لیبرال های برجامی بهانه بنی اسرائیلی داشته باشند برای امتداد سازش و کرنش.
حقیقت آن بود و هست که آمریکاییها امروز بیش از هر زمان دیگری از ایران اسلامی ترسیده اند؛ صدای دندان قروچه شان از غضب پیش از حمله نیست، از ترس پیش از دریافت ضربه است.
اکنون ساعتها را باید به نظاره نشست برای اتفاقات سریالی تعیین کننده در دل آمریکا؛ اتفاقاتی که مرگ ترامپ قاتل، فقط آغاز آن است که پایان آن.
چشم بیدار انقلابی ها، ضمن نظارت بر اوضاع داخلی آمریکا؟ باید مراقب #معامله_بزرگ_برجامیان با #بایدن باشد!
@rozaneebefarda
ناگفتههای یک #کودتای_سیاه/۱
[کوتاه نوشتهایی در مرور تاریخ خیانتهای کودتاگران انگلیسی در ایران/به مناسبت ۱۰۰ سالگی کودتای ننگین اسفند۱۲۹۹]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹عدل الملک در دوره صمصمام السلطنه بختیاری حکومت همدان را به دست گرفت. همدان در این زمان کانون فعالیتهای هسته ای متشکل از عوامل بریتانیا به شمار میرفت، حتی ورود و خروج گندم این شهر هم به دست نیروهای انگلیسی بود.
🔹 #انگلیسیها هر خروار گندم وارد شده به شهر را سی تومان و هر خروار جو وارد شده را بیست و پنج تومان «به قوه» یعنی به زور میخریدند.
🔹حال آنکه قیمت محصول در خارج شهر بین چهل تا پنجاه تومان بود، «این باعث شده که هیچ ملاکی جنس به شهر نیاورد. خریدارهای متفرقه هم که برای قوت شخصی جنس بیاورند و در خارج شهر چهل پنجاه تومان خریداری نمایند در شهر از دست آنها بیرون میآورند.در طهران هم همین قسم.»
🔹در قزوین انگلیسی ها اعلان داده بودند مردم گندم را نباید بیش از بیست تومان خرید و فروش نمایند. این باعث شد «گندم ها در خارج شهر ها به انبار طرفداران اجنبی جمع و در خود شهرها ابداً جنس نخواهد آمد. آن وقت چه حالی مردمان شهر خواهند داشت و قسمی نقشه ریخته شده که تخم کاری هم برای سال آتیه نخواهد شد.»
🔹 این فقط گوشه ای از دخالت انگلیسی ها در تسلط بر قوت لایموت ملّت ایران بود. اینان به محض اینکه دولت های دست نشانده شان روی کار می آمدند، اندکی دست از سخت گیری می کشیدند تا توده های مردم آنان را منجی خود تلقی کنند.
(ایران از سقوط مشروطه تا کودتای سوم اسفند، آبادیان، ص 690)
@rozaneebefarda
#انقلابیگری_در_حوزه در نگاه مقام معظم رهبری
منزوی کردن روحانیت انقلابی فاجعه است؛ بزرگان حوزه بایستی مانع بشوند/میخواهند فضای انقلابی را بشکنند!
تهمت افراطی گری به انقلابیها، کار دشمن است!/ حرکت انقلابی باید منطقی و با حفظ حرمت مراجع و بدور از خامی و زیاده روی باشد.
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹یک مسئلهی دیگر در زمینهی نظام رفتاری و اخلاقی حوزه، مسئلهی گرایشها و احساسات انقلابی در حوزه است.
عزیزان من!
#فضای_انقلابی_در_کشور #دشمنان_عنودی دارد، دشمنان #کینهورزی دارد.
با حاکمیت فضای انقلابی در کشور مخالفند؛ میخواهند این فضا را بشکنند.
شما دیدید در یک دورهای #شهادت را زیر سؤال بردند، #جهاد را زیر سؤال بردند، شهید را زیر سؤال بردند، #نظرات_امام را زیر سؤال بردند، پیغمبران را زیر سؤال بردند!
مسئله این نیست که فلان زیدی با این مفاهیم مخالف است؛ مسئله این است که این مخالفت از نظر دشمن باید در جامعه مطرح شود؛ فضاسازی شود و #فضای_انقلابی_بشکند.
در حوزهی علمیه همه باید به این مسئله توجه کنند. در متن جامعه اینجور است، طبعاً در حوزههای علمیه هم اینجور است.
میدانند که شُمای روحانی فقط یک فرد نیستید؛ مستمع دارید، علاقهمند دارید؛ بنابراین در محیط پیرامون خودتان اثر میگذارید.
میخواهند فضای انقلابی را بشکنند، روحانی انقلابی را منزوی کنند؛ تحقیر بسیج، تحقیر شهید، تحقیر شهادت، زیر سؤال بردن جهاد طولانی این مردم اگر خدای نکرده در گوشه و کنار حوزه به وجود بیاید، #فاجعه است.
#بزرگان_حوزه بایستی مواظب و مراقب باشند و #مانع_بشوند.
یک نکته هم خطاب به #جوانان_پرشور_و_انقلابی_حوزه است، که متن حوزه #غالباً همین جوانهای پرشور و طلاب انقلابی هستند.
عزیزان من!
آینده مال شماهاست، امید آیندهی کشور شماها هستید؛ #باید_خیلی_مراقبت_کنید.
درست است که جوان طلبهی انقلابی اهل عمل است، اهل فعالیت است، اهل تسویف و امروز به فردا انداختن کار نیست، اما باید مراقب باشد؛ #نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند #تهمت_افراطیگری به او بزنند. از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد.
#جوانهای_انقلابی بدانند؛ همان طور که کنارهگیری و سکوت و بیتفاوتی ضربه میزند، زیادهروی هم ضربه میزند؛ مراقب باشید زیادهروی نشود. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی از مقدسات حوزه، به بعضی از بزرگان حوزه، به بعضی از مراجع یک وقتی مثلاً اهانتی شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است، این خطاست. اقتضای انقلابیگری، اینها نیست.
انقلابی باید #بصیر باشد، باید بینا باشد، باید #پیچیدگیهای_شرائط_زمانه را درک کند. #مسئله #اینجور_ساده_نیست که یکی را رد کنیم، یکی را اثبات کنیم، یکی را قبول کنیم؛ اینجوری نمیشود.
#باید_دقیق_باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از #طعن و #دق دیگران هم #روگردان_نشوید، اما باید #خامی هم نکنید؛ مراقب باشید. #مأیوس نشوید، #در_صحنه_بمانید؛ اما دقت کنید و مواظب باشید رفتار بعضی از کسانی که به نظر شما جای اعتراض دارد، شما را #عصبانی نکند، شما را از کوره در نبرد.
رفتار منطقی و عقلائی یک چیز لازمی است.
البته این را هم به همه توصیه کنیم که نیروهای انقلابی را متهم به افراطیگری نکنند؛ بعضی هم اینجوری دوست میدارند. عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبهی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را #متهم_کنند به #افراطیگری؛ نه، این هم #انحرافی است که به دست #دشمن انجام میگیرد؛ واضح است. پس نه از آن طرف، نه از این طرف./ بیانات در ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
🔶حاشیه
در روزهای فقدان برخی اعاظم جریان انقلابی حوزه خصوصا آیات عظام محمد یزدی و علامه مصباح، موضوع انقلابیگری در حوزه توسط برخی رسانههای حوزوی داغ شده است. آسیب شناسی انقلابیگری در حوزه قطعا در بلندمدت به سود این جریان است چنانکه نقد منصفانه و مستدل و محترمانه و ارزیابی عملکرد بزرگان نیز یک سنت اصیل اسلامی و حوزوی بوده و قطعا به مصلحت دین و روحانیت و حوزه خواهد بود.
اما به نظر میرسد برخی تعابیری که طرفین بحث در روزهای گذشته به کار برده اند، با رویکرد جامع نگرانه رهبری حکیم انقلاب اسلامی تفاوت فاحش دارد. با احترام به همه بزرگان ناصح، رسانههای حوزوی دغدغه مند و جوانان انقلابی حوزه، همگان را به بازخوانی مواضع جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب انقلابی گری در حوزه دعوت می کنیم. باشد که همگان با لحاظ اولویت ها، نسبت به تطبیق عملکردها و مواضع با اندیشه متعالی رهبری توفیق یابیم.
نکته نخست در این بیانات راهبردی، انذار نسبت به رویکرد دشمن در #شکستن_فضای_انقلابیگری در حوزه است. به راستی چه کسانی در تدارک این نقشه شوم در حوزه هستند؟ کدام خبرچین ها هستند که بزرگان و جوانان انقلابی حوزه را به جان هم انداخته اند؟
#دستهای_دشمن_در_حوزه را بشناسیم!
@rozaneebefarda
خندههای ظریف در مواجهه با دشمن مهاجم و خونخواری چون صدام
او از دیپلماسی فقط همین خنده های الکی را یاد گرفته انگار!
@rozaneebefarda
1082653.ogg
324.2K
🎙عذرخواهی رئیسی (سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) از مردم قم
🔶حاشیه روزنه
قصد اهانت نداشته اما اهانت کرده!
چرا اسم هیچ استان دیگری برده نشده؟
چرا از ابتدای شیوع کرونا تا کنون، برجامیان همراه با رسانههای معاند، روی قم و روحانیت تمرکز یافته اند؟!
حتما انتظار دارند تمام این سیاسی کاری ها را با یک فایل صوتی جمع و جور کنند!
اگر این فایل صوتی هم منتشر شده نشان از ضرب دست مردم و نخبگان و برخی مسئولان قمی است؛ صدالبته تا محاکمه و برخورد مقتضی، نمی توان از لجن پراکنی های این عنصر هتاک چشم پوشی کرد.
اگر پیشتر با #کیانوش_جهانپور برخورد شده بود، حالا شاهد این حرمت شکنی و اتهام پراکنی واضح نبودیم.
آبروی مردم قم عزیز به عنوان پایگاه بصیرت و آشیانه آل محمد(ص) نباید بازیچه #برجامیان_عاشق_آمریکا شود.
@rozaneebefarda
روزنه
🎙عذرخواهی رئیسی (سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) از مردم قم 🔶حاشیه روزنه قصد اهانت نداشته اما اه
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱
🔹علی جمالی:
قم با وضعیت آبی مسئول مرگ مردم است، اما اینها با مدیریت عجیبشان در کنترل ترددها به شمال، مسئول نیستند! بنده از همان ابتدای شروع کرونا، ناراحتی مردم قم نسبت به بی احترامی ها و اتهام زنی ها را دیدم، حرفهای بی اساس گفتند و ضد انقلاب هم برجسته ترش کرد. متاسفانه برخوردی نشد، واقعا این روند توهین به شهر مقدس قم و مردم شریفش قابل تحمل نیست، انشالله مسئولین قضایی ملتفت این خاطرات تلخ در ذهن مردم قم و تبعات سکوت آقایان در آینده باشند. فایل صوتی رئیسی، مضحک بود.
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۲
🔹مصطفی امیدوار:
سلام
از همان ابتدا که بدون هیچ دلیلی قم را که اولین تشخیص دهنده کرونا در کشور بود، به عنوان عامل شیوع کرونا معرفی کردند بوی عناد و دشمنی با این شهر آل الله به مشام رسید. اما مردم قم حسن ظن خودشان را نسبت به ستاد کرونا و وزارت بهداشت از دست ندادند تا اینکه قائله اخیر تیر خلاصی بر اعتماد مردم قم شد.
اگر پروژه تخریب قم و حذف آن از پهنه سیاسی ایران را در سر میپرورانید بی پرده بگویید نیازی به این همه بی انصافی در حق مردم شریف قم نیست.
@rozaneebefarda